eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 پیشینه قوانین دروس آزاد 📝 آغاز وضع قوانین سختگیرانه 🔸 تا قبل از سال ۱۳۹۵ قوانین «دروس آزاد سطوح عالی در حوزه علمیه قم» به طلبه اجازه می‌داد آزادانه در هر کلاسی شرکت کند؛ البته در سامانه نجاح می‌بایست انتخاب واحد می‌کرد و کلاس یکی از اساتید ثبت‌شده در سامانه را برای خود ثبت می‌نمود تا بتواند جواز وصل شهریه یا حضور در امتحان را داشته باشد؛ اما در صورت شرکت طلبه در کلاس‌های غیر رسمی (ثبت نشده در نجاح) و یا مطلق عدم شرکت در کلاس (تحصیل درس با صوت، شرح یا تلخیص) نیز می‌توانست با نمره قبولی ۱۶ در امتحان شرکت کند. طبیعی است افرادی که حد نصاب حضور در کلاس رسمی را داشتند قبولی‌شان ۱۲ بود. 🔸 تا اینکه سال ۱۳۹۵ حجت‌الاسلام فرخ‌فال «مدیر وقت حوزه علمیه قم»، تصویب طرحی که پیشتر برای شورای عالی فرستاده بود را از آن شورا گرفت. طرحی که به یکباره شوک خبری به حوزه علمیه وارد ساخت و حتی خبرگزاری‌های ملی نیز آن را پوشش دادند و شایعاتی نیز به دنبال داشت. 🔸 دوم شهریور سال ۱۳۹۵ حجت‌الاسلام فرخ فال در نشستی خبری از "اجباری شدن شرکت در کلاس‌ها" برای طلاب سطوح عالی سخن گفت: «با رهنمودهای بزرگان حوزه و شورای عالی، دروس سطوح عالی حوزه علمیه ساماندهی شد و طی آن از سال تحصیلی جاری، گرفتن امتحان از طلاب، منوط به حضور در کلاس‌های سطح دو و سه از سوی طلاب است و دیگر همچون سابق، این سطوح ارائه نمی شود.» ایشان در ادامه علت این اقدام را اینچنین تشریح کرد: «ساماندهی دروس حوزه علمیه در راستای شرکت منظم طلاب در کلاس‌ها و حوزه علمیه صورت گرفته است.» 🔸 بسیاری که برنامه‌های علمی خود را طبق روال سابق تنظیم نموده بودند نقدهای بسیاری را به این طرح، وارد کردند؛ از جمله طلاب مؤسسات تخصصی؛ چراکه این طرح، با برنامه‌های درسی آن مراکز تخصصی در تضاد بود. حتی طلابی که علم‌آموز مؤسسات تخصصی نبودند اما برنامه‌های تحصیلی غیر رسمی متناسب با استعداد و توان تحصیلی خود با اساتیدشان تنظیم کرده بودند نیز به این طرح اعتراض داشتند. 🔸 عاقبت فشارهای منتقدان باعث اندک عقب‌نشینی مدیر وقت حوزه علمیه قم شد و قانون جدید را شامل یک استثناء کرد. لیست کوچکی از مؤسسات علمیِ مورد تایید مرکز مدیریت ارائه شد و گفته شد طلاب این مراکز تخصصی با آوردن نامه از مؤسسه‌شان باید اجبارا در دو درس، شرکت کنند و اجازه دارند دو درس دیگر را کما فی السابق بدون حضور و با قبولی ۱۶ امتحان دهند. 🔸 اما در سال‌های بعد و با اتمام دوره مدیریتی حجت‌الاسلام فرخ‌فال، نه‌تنها استثناء مذکور منسوخ شد؛ بلکه با شیبی ملایم، رفته‌رفته سال به سال بر شدت سختگیری قوانین آموزشی برای سطوح عالی، افزوده شد. 👈🏻 مشاهده قوانین جدید: https://eitaa.com/manahejj/1826 📌 منتظر دیگر مطالب این پرونده باشید. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
manahej10.pdf
3.28M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۰؛ «مأموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه» سایز: A3 نوع: رنگی کیفیت: چاپ 💠 محتوای مهم‌ترین مطالب این شماره: 📝 آغاز فعالیت‌های سیاسی فرید مدرسی 📝 حمایت از عناصر ضد دین و ضد مرجعیت 📝 آغاز ماموریت در حوزه علمیه 📝 پروژه دوقطبی کردن حوزه علمیه 📝 انعکاس و ضریب رسانه‌ای اخبار و منازعات درون حوزوی به سطح جامعه #ماموریت_یک_خبرنگار_در_حوزه #گاهنامه #مناهج @Manahejj
🌀 نابسامانی سامانه نجاح 📝 اعلام نمرات بعد از پایان زمان انتخاب واحد!! 🔸 در حالی زمان انتخاب واحد برای سال جدید تحصیلی تا ۳۰ شهریور تمدید شد که همچنان تکلیف اعتراضات به نمرات امتحانات ارتقایی و تجدیدی مشخص نشده است! 🔸 بنظر می‌رسد سامانه نجاح از نوعی ناهماهنگی یا بی‌برنامگی رنج می‌برد که همین موجب تشویش و اضطراب طلابی است که از طرفی هنوز تکلیف امتحاناتشان معلوم نیست و از طرف دیگر، انتخاب واحد تا آن زمان بسته خواهد شد. 🔸 منتظر پاسخ مسؤولین محترم مرکز مدیریت هستیم. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 سید محمد آذربایجانی به نظر بنده میرسد که مسؤولین حوزه موظفند قوانین حوزه را به صورت تمام و کمال در اختیار طلاب قرار دهند تا هم طلاب و هم مسؤولین بتوانند از ظرفیت حوزه به نحو احسن استفاده کنند. البته در مورد تقنین هم باید مواردی لحاظ شود از جمله اینکه قوانین باید امد خاصی داشته باشند و اینگونه نباشد که قانون جدید را از مبتدین گرفته تا منتهین اجرا کنند. بر اثر همین که قوانین فجعه ای اختراع میشود و فجعه ای هم از بین میرود بسیاری از برنامه ریزی های طلاب به هم می‌خورد. @Manahejj
🌀 ساده‌زیستی رهبر انقلاب 👤 آیت‌الله سیفی مازندرانی 🔹 بنده در یکی از ملاقات‌هایم با مقام معظم رهبری که به داخل اتاق و اندرونی خانه ایشان رفتم، با دیدن زندگی شخصی ایشان #بُهت‌زده شدم. زندگی ایشان مثل زندگی یک طلبه محصل بود؛ فرش‌های قدیمی اتاق ایشان، گویای این مطلب بود که ایشان اگر دم از عدالت می‌زنند، عمل هم می‌کنند. در میان روحانیون مسئول نیز، می‌توان به زندگی ساده آیت‌الله جنتی و مرحوم آیت‌الله مؤمن اشاره کرد. زندگی اکثر طلبه‌های محصل و محققان و مجتهدان ما نیز یک زندگی عادی است و حقوقشان از سهم امام‌(ع) که بیت‌المال است، کمتر یا مطابق اکثر مردم است. 🔹 آیا کسی که کارگزار و مسئول نظام جمهوری اسلامی است و پایه حقوقش هفده میلیون تومان است، نمی‌داند که این امر، بر خلاف فرموده‌های مکرر امیرالمؤمنین‌(ع) در نهج‌البلاغه خطاب به مسئولان است!؟ مسئولان حکومتی ایشان چنین حقی نداشتند و برایشان ممنوع بود که در زندگی شخصی خود، چندین برابر عامه مردم از بیت‌المال دریافتی داشته باشند. مشروح گفتگو:👇 hawzahnews.com/news/864502 #مناهج @Manahejj
🌀 روند پرونده جدید 🔹 به جهت رعایت انصاف و عدم نقد یکطرفه، در این پرونده سعی کردیم به اصطلاح قدما، یک سوزن به خودمان (طلاب) بزنیم و یک جوالدوز هم به قوانین جدید و مشکلات پیرامونش... لذا تا آخر پرونده با ما همراه باشید. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🌀 نقطه‌ای مثبت در قوانین سختگیرانه - بخش نخست 📝 شناسایی طلابی که دیگر طلبه حقیقی نیستند 👤 علی بهادرزایی 🔹 در این چند روز اعلام شد شرکت در کلاس‌های فقه و اصول برای تمامی طلاب الزامی است. فکر می‌کنم این قانون و حواشی آن زمینه ای ساخت که اجازه می‌دهد چند مطلب مهم که معمولا از چشم‌ها دور می مانند را با هم مرور کنیم: 🔹 ظاهرا دو گروه عمده از این قوانین متضررند: طلاب مراکز تخصصی و طلاب غیر مشغول به طلبگی. اولین صحبتم با گروه دوم است. 🔹 می‌دانم اگر این افراد الان مشغول به فعالیت در موبایل فروشی، تجارت انگشتر، رانندگی در اسنپ یا تابلوخوانی در بازار بورس هستند قسمتی از آن متوجه است که: 1⃣ از اول دوران تحصیل مطالبه داشته طلبه تمام وقتش در اختیار حوزه علمیه باشد، اما حوزه علمیه متعهد نشده که حتی نصف معاشش را تأمین کند. 2⃣ در طول دوران تحصیل به دلایلی (که احتمالا مهم‌ترینش کمیت‌گرایی بیش از حد است) تقریبا به صورت پیوسته از کیفیت خدمات علمی و تهذیبش به طلبه کاسته است. 3⃣ با اتمام تحصیل، اعتبار مدرک آن هم مورد ابهام جدی است(طلاب شاغل خوب می‌توانند بر این امر شهادت دهند و تفاوت دکترای دانشگاهی با سطح ۴ حوزه را توضیح دهند؛ حتی در نهادهای نمایندگی ولی فقیه در ادارات مختلف) فعلا بحث تدریس و اشتغال در خود حوزه مسکوت بماند تا پرونده‌ای مستقل! ❓اما یک سوال! چرا طلابی که بکلی از تحصیل، خارج شده‌اند، بدون التزام به لوازم طلبگی باید از همان مزایایی برخوردار باشند که طلبه‌ی سازگار با این سختی‌ها از آن برخوردار است؟ چون کد فعال در مرکز مدیریت دارند و الحمدلله حوزه علمیه از محدود، نظام‌های آموزشی در این دنیاست که ورودی، بدون الزام به خروجی دارد؟! اصلا مقایسه را بگذاریم کنار، مطالبه شهریه، بیمه، مسکن و ... از طرف این دسته از طلاب، در مقابل کدام ارزش افزوده‌ای برای دین است؟ خودشان که بازاری هستند و دستی بر آتش دارند حاضرند چنین معامله ای با کسی بکنند؟!! من حرف از حرام قطعی نمی‌زنم؛ اما احتمال نمی‌دهند بهره‌مندی از همین اندک مواهب نیز شبهه داشته باشد و موجب تضییع حق دیگر طلاب؟ حداقل جای یک استفتاء ندارد؟ 🔺 پ.ن: منظور این نوشتار، طلاب عزیزی که بخاطر بحران‌های مختلف معیشتی مجبورند در کنار درس، مجاهدت کار را هم قبول کنند، نیست؛ که آن فضیلتی بزرگ است. مقصود طلابی هستند که از طلبگی فقط از نام و شهریه‌اش بهره‌مندند. 📌 ادامه دارد ... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🎯هدف شما چیست؟؟؟ ✍️رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) در جمع موکب داران - 27شهریور98 💡امروز "هدف هر مسلمان" باید ایجاد نوین باشد؛ ما امروز این را میخواهیم. ملّتهای اسلامی ظرفیّتهای عظیمی دارند که اگر از این ظرفیّتها استفاده شود، امّت اسلامی به اوج عزّت خواهد رسید؛ ما باید به این بیندیشیم، به این فکر کنیم؛ ایجاد تمدّن عظیم اسلامی، ما است. ✌️راه‌پیمایی میتواند یک وسیلۀ گویایی برای تحقّق این هدف باشد. 🏅موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
🌀 بخشی از پازل جریان مقابل حوزه انقلابی 🔻 پیش‌تر گفته شد #فرید_مدرسی کوچکترین تکه این ماموریت است. ❓ چه کسانی گمارده (پادوی) فرید مدرسی هستند و اخبار خاص و محرمانه را برای وی مخابره می‌کنند؟! #مناهج @Manahejj
🌀 نظر حضرت امام درباره آقای منتظری 📝 منتظری از عدالت ساقط است 🔸 امام مدتها قبل از عزل، را از ساقط می‌دانستند! 🔸 خاطره مقام معظم رهبری در مورد اظهارنظر صریح امام پیرامون آقای منتظری در حضور سران قوا: امام گفتند که آقای منتظری عدالت ندارد یا ایشان از عدالت ساقط است. یک تعبیر اینجوری کردند: از عدالت ساقط است. من ترسیدم که حالا بیاییم بیرون و این آقایان اینجا و آنجا بگویند امام گفت آقای منتظری از عدالت ساقط شد و این بکلی پخش بشود. واقعا از این قضیه وحشت کردم. گفتم آقا من خواهش می کنم ما را منع کنید از اینکه این حرف شما را در خارج نقل کنیم. ایشان یک تأملی کردند و گفتند: خیلی خب، نقل نکنید. این را از قول من نباید کسی نقل کند.» روایت رهبری، ص ۲۲۵ @Manahejj
🌀 نقطه‌ای مثبت در قوانین سختگیرانه - بخش دوم 📝 فقه و اصول برای طلاب مراکز تخصصی 👤 علی بهادرزایی اما عرض دومم نسبت به طلاب مراکز تخصصی: 🔹 در هر ساحتی که به دنبال کسب تخصّصید، حتما اعتقاد دارید بخشی از تلاشتان باید برای تسلّط نسبی بر روش استنباط دینی (فقه و اصول) باشد؛ و نه لزوما اجتهاد؛ چون در غیر این صورت، هر چند هیات و ظاهرتان متفاوت با یک دانشجوست اما بلحاظ ماده و محتوا ضرورتا هیچ تفاوتی نمی‌کنید! قهرمانان عرصه‌ی علوم اسلامی هم هیچگاه ادعایی غیر از این نداشته‌اند: از امامین انقلاب تا شهیدین فقیدین سعیدین، سید محمدباقر صدر و مرتضی مطهری. (اگر کلمه مخالفی از اینان سراغ دارید بفرمایید!) پس خواهشا پرونده اظهارات «غوره نشده مویزشده‌های حوزوی» را ببندیم و آنان را با نسخه‌های تحوّل براندازشان رها کنیم. 🔹 ولی راهکار چیست؟ فعلا آنقدر که فکر می‌کنم به مسئولین حوزه مربوط است و قابل تعمیم به غالب این دسته از طلاب است، موارد زیر است: 1⃣ چرا طلاب مشغول در مراکز تخصصی غیر فقهی اصولی (کلام، فلسفه، تبلیغ و...) را الزام به شرکت در نظام طرح جدید (دو فقه و دو اصول در روز) کنیم؟ وقت آزادشان بیشتر است یا تمرکز و تمحّضشان؟ پیشنهاد می‌دهم مانند طلاب بعضی مدارس فقهی خاص، این برادران هم مشمول نظام قدیم باشند تا جمع بهتری بین دو زمینه‌ی تحصیلیشان رخ دهد. 2⃣ حتی اگر فرض کنیم مسیر علم‌آموزی طلبه‌ی تخصصّی فقه و اصول حتما باید از آراء شیخ و آخوند (أعلی الله مقامهما) بگذرد (که نگارنده هیچ داوری قطعی در این زمینه ندارد)؛ اما چرا مسیر سایر طلاب را کمی نزدیک‌تر به مرزهای علم -و مثلا از آراء شهید صدر در حلقات- نگذارنیم؟ اگر این عزیزان قرار نیست پژوهش‌های عمیق و طولانی فقهی-اصولی داشته باشند چرا آن‌ها را از آخرین یافته‌های این دو علم محروم کنیم؟ 3⃣ قسمتی از علوم ضروری حوزوی در سیر رسمی جایی ندارند و معمولا در سال های طولانی درس خارج و لابلای اشارات استاد یا پژوهش‌های شخصی به دست می‌آیند؛ مثل تخصّص‌های رجالی یا قواعد فقهیه. چه اشکالی دارد برای این عزیزان که در برنامه‌شان چنان سال‌هایی را نمی‌بینند، با پشتیبانی از مراکز تخصصی در تامین استاد و تشویق طلاب، این علوم را ارائه دهیم و مثلا به دنبال خواندن تمام مکاسب نباشیم؟ 4⃣ بعضی مراکز حوزوی انصافا شروع به برداشتن قدم‌های خوبی برای حمایت از نخبگان کرده‌اند، خب در جرگه نخبگان علمی، چرا فقط فقه و اصول را ملاک تشخیص نخبگانی طلاب قرار دهیم؟! بهتر نیست صرفا متمرکز بر خیل فقه‌پژوهان نشویم؟! فتأمل 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
دروس جامعه مدرسین.pdf
2.02M
🌀 حضور اعضای #جامعه_مدرسین در بین طلاب 📝 برنامه جامع تدریس اعضا 🔹 در سال‌های اخیر این سؤال جدی مطرح شده است که این نهاد و اعضای آن تا چه میزان با سطوح مختلف حوزه از جمله اساتید و طلاب ارتباط و تعامل دارند و راه ارتباط و انعکاس نظرات حوزویان به اعضای جامعه مدرسین کدام است؟ 🔹 روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مدیر آن چندی پیش با حکم آیت‌الله یزدی انتخاب شده است برای نخستین بار اقدام به تجمیع و فهرست‌بندی دروس اعضای جامعه مدرسین کرده‌است. این لیست نشان می‌دهد حداقل سی و پنج نفر از اعضای جامعه مدرسین کرسی درس فقه و اصول برگزار می‌کنند. 🔹 برگزاری درس، یکی از راه‌های حضور در بین بدنه‌ی طلاب است. در این جلسات درس، اساتید بدون واسطه در جریان مشکلات و مسائل حاکم بر حوزه و طلاب قرار می‌گیرند و از سوی دیگر شاگردان و سایر طلاب می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های خود را به اساتید که همان اعضای جامعه مدرسین است منتقل کنند. 📌 برنامه تدریس اعضا را از پیوست، دریافت کنید. اقتباس متن از مباحثات #مناهج @Manahejj
🌀 حوزه های علمیه در دوران قحطی مالی و بودجه ای به سر می‌برند 👤 حجت‌الاسلام غفوری، قائم مقام حوزه‌های علمیه کشور در شیراز 🔹 طی ۴۰ سال گذشته از نظر شرایط مالی و بودجه ای سخت ترین شرایط بر حوزه ها گذشت و در واقع اکنون در دوران قحطی مطلق به سر می بریم. 🔹 در لایحه امسال بودجه پیشنهادی، یک سوم آن در پیشنهاد دولت کم شد، که البته مجلس اضافه کرد، بنابراین شرایط مالی که پیش آمد شرایط استثنایی و بسیار دشوار بود. تکلیف حوزه و مدیریت در این مدت چه بوده است، برای پرداخت همین حداقلی اساتید و کادر ناچار به قرض شدیم. 🔹 اگر موقوفات حوزه ای در مدار قرار گیرد، مشکلات برطرف خواهد شد؛ ۱۹۰ هزار موقوفه حوزوی شناسایی شده اما هنوز در مدار قرار نگرفته است. 📅 ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ #اوقاف #مناهج @Manahejj
🌀 آتش‌زدن قیصریه بخاطر یک دستمال! 📝 علت اجباری‌شدن کلاس‌ها 🖋 احسان ناصری 🔹 پسری در پارچه فروشی کار می کرد. نامزد پسر به در دکان پارچه فروش آمد و وقتی چشمش به پارچه ها و دستمال های قشنگی که در دکان بود افتاد. از پسر خواست یکی از دستمال ها را به او بدهد. پسرک به هر زبانی که خواست نامزدش را از این کار منصرف کند نتوانست. سرانجام دو تا از دستمال ها را به او داد. بعد از رفتن دختر، پسر به خود آمد و گفت: این چه کاری بود که کردم؟ حالا چه خاکی به سرم کنم؟ اگر بگویم نسیه دادم، می گوید چرا؟ اگر بگویم فروخته ام، پولش را می خواهد. خلاصه آن پسر نقشه‌ای کشید که دکان را آتش بزند تا صاحب دکان از ماجرای دستمال بویی نبرد. دکان را به آتش کشید. چند لحظه ای نگذشت که آتش به حجره ها و دکان های دیگر هم سرایت کرد و تمام بازار زیبای قیصریه، طعمه آتش شد. 🔹 دوم شهریور ماه سال ۱۳۹۵ بود که حجت‌الاسلام فرخ‌فال در تبیین علت اجباری‌شدن شرکت در کلاس‌ها برای طلاب سطوح عالی گفت: «ساماندهی دروس حوزه علمیه در راستای شرکت منظم طلاب در کلاس‌ها و رونق‌گرفتن حوزه علمیه صورت گرفته است.» 🔹 اما آیا رونق حوزه های علمیه با کلاس‌های شلوغ اجباری حاصل می‌شود؟ ظاهرا برخی بزرگواران، حوزه علمیه را با دانشگاه آزاد اشتباه گرفتند که کمیت را جای کیفیت نشاندند. دیگران هم این مسیر اشتباه را ادامه دادند و رسیدیم به امسالی که با شیب ملایم همه طلاب را ملزم به شرکت در همه کلاس‌ها کرده‌اند. کدام دلسوزی است که از پاتک طلاب به این طرح بی خبر باشد؟ کیست که نداند طلبه‌ها برای دورزدن این طرح چه کارها که نکردند؟ از نام‌نویسی در کلاس‌های شلوغ و حضور حداقلی برای پرشدن لیست حضور و غیاب بگیرید تا شناسایی مدارسی که به صرف نام‌نویسی شما،‌ لیست حضور و غیاب‌تان را پر و پیمان تحویل مسئول مربوطه می‌دادند. از گوشی به دست‌ها و خواب‌آلوها و آنانی که گوشه کلاس می‌نشینند و کتب جنبی مطالعه می‌کنند بگذریم. البته نگارنده منکر آن طلابی که از وضعیت قبلی(ارائه دروس آزاد) سوء استفاده می‌کردند نیست. مسئله این است که چرا باید به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بکشیم؟ بعد هم آن را به پای رونق حوزه‌های علمیه بنویسیم!! ❓ آیا راه حلی برای رونق‌بخشی حقیقی به کلاس‌های درس ‌وجود ندارد؟ ، اولین و آخرین راه است؟!! 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🌀 نقدی به شیوه آموزش مکاسب در حوزه‌های علمیه 📝 روخوانی مکاسب جایگزین فهم آن!! 🖋 رضا حسینی 🔹 تنها کتابی که در دوره سطح، متکفل آموزش فقه استدلالی است کتاب شریف و قیّم مکاسب است. رهبر انقلاب نیز در درس خارج خود غالبا مبنای بحثها و حتی ترتیب بحث را طبق مکاسب بیان می‌کنند. و این توجه ایشان به شیخ در حدی است که در یکی از بیاناتشان در درس خارج می‌فرمایند: «ما هرچه داریم از شیخ انصاری و امثال این بزرگوار است.» 🔹 متأسفانه این کتاب مهم به علت نه تنها از غرض اصلی فاصله گرفته است و فقه استدلالی را به طلبه نمی‌آموزد، بلکه با این نحو خواندن مکاسب، آنقدر دلزدگی در طلبه ایجاد می‌کند که بعدا حتی رجوع به مکاسب را برای او دشوار می‌سازد!! 🔹 منظور از سیستم غلط آموزشی، سیستم محدوده‌بندی و خواندن تمام کتاب در طول چهارسال می‌باشد. 🔹 اساسا در شیوه آموزش فقه استدلالی کثرت مطالب موضوعیت ندارد بلکه آموزش روش و نحوه استدلال است که اهمیت دارد. منتهی گویی در حوزه فقط کثرت خواندن مهم است. 🔹 فقه استدلالی مانند اصول نیست که اگر یک باب یا یک مبحث خوانده نشود بعدها در شیوه استنباط، خلل ایجاد شود بلکه معمولا در آموزش فقه استدلالی، فهمیدن شیوه استدلال در یک باب، بسیار مهمتر از خواندن تعداد زیادی ابواب فقهی است. از این روست که معمولا دروس خارج و طلابی که به درس خارج می‌روند نهایت یک یا دو باب فقهی را قویا می‌فهمند و پس از آن مجتهد می‌شوند! 🔹 همین مسئله در کتاب شریف مکاسب نیز هست، پیشنهاد می‌شود مرکز مدیریت، تنها چند مبحث مکاسب را متن درسی قرار دهد و بدون بودجه بندی، این چند مبحث را امتحان بگیرد. اگر کسی در یک سال، روش استنباط شیخ (نه اقوال دیگران) را فهمید، به درس خارج می‌رود و اگر کسی در چهارسال فهمید، پس از چهارسال به درس خارج می‌رود. در این روش، طلاب درسخوان با فهمیدن مبانی شیخ، هم نشاط علمی پیدا می‌کنند هم توان رجوع به مکاسب را دارند، هم وقت و عمرشان به بطالت نگذشته است، چون به تجربه ثابت شده است، مباحثی که در دوره سطح یاد می‌گیریم تنها روخوانی مباحث شیخ است!! 📌 پ.ن: فرض یادداشت در صورت عدم عزم برای اصلاح کتب و خواندن همین متون است. وگرنه روشن است کتاب مکاسب، کتاب آموزشی نیست؛ بلکه کتاب مرجع (رفرنس) است. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🌀 درخواست #مناظره حجت‌الاسلام سیفی مازندرانی از حجت‌الاسلام اکبرنژاد 📝 متن درخواست بسمه تعالی جناب حجت الاسلام اکبر‌نژاد سلام علیکم جنابعالی ادعا کرده‌اید: «قدرت علمی مؤسسه‌ی فقاهت باعث شده است تا کسی نتواند با آن مقابله کند. و چون برای مطالب مؤسسه، پاسخ علمی ندارند ما را متهم به فتنه‌گری می‌کنند». یکی از مسائلی که اخیرا ورود کرده‌اید بحث «لباس روحانیت» است که سخنان مطرح‌شده از سوی جنابعالی نیاز به نقد و بررسی عالمانه دارد. اگر چه اکثر مناظره‌کنندگان از مناظره با شما پشیمانند و یا خاطره خوشی ندارند، لکن حقیر به جهت جلوگیری از آنچه انحراف می‌پندارم‌، تمایل دارم در این موضوع (لباس روحانیت) با جنابعالی مناظره داشته باشم. امیدوارم شما که مؤسس و رکن علمی مجموعه‌ی خود هستید با قبول این مناظره علمی، واقعیت انعطاف و اشتیاق خود به نقد و مناظره را به تصویر بکشید. والسلام ابوالقاسم سیفی مازندرانی ۱۳۹۸/۷/۱ 📌 مناهج: فرصت خوبی است برای آزاداندیشی و نظاره استدلالات دو طرف در باب «لباس روحانیت». منتظر پاسخ حجت‌الاسلام اکبرنژاد هستیم. #مناهج @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 حسین: سلام علیکم بنده از طلاب اهواز هستم . یک مطلبی خدمت شما عرض کنیم که این جریان چه وضعش است؟! قانون جدید بیمه از طرفی اگر پدرم بیمه دارد من نمیتونم از بیمه تحت تکفل پدرم استفاده کنم و از طرف دیگر تا پایان اتمام سطح یک نیز، مرکز خدمات مرا بیمه نخواهد کرد!! خواهشا پیگیر این وضعت بیمه باشید و اگر بشود حوزه های علمیه یک طوماری امضا کنند تا این مساله و این معضل حل بشود. والله طلاب هزینه درمان با بیمه را ندارند چه رسد به اینکه بیمه نباشند!! به داد طلاب برسید. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 علی: حوزه علمیه طلاب جدیدالورود رو بعد از ۶ یا ۹ سال تحصیل، تازه بیمه میکنه اونم با حداقل مزایا. اگه طلبه تو این مدت مریض بشه یا در حادثه‌ای از کار افتاده بشه باید چه کاری بکنه؟!؟ اون موقع مرکز مدیریت حمایت میکنه؟! مرکز خدمات میتونه کاری بکنه؟! به خدا قسم پول درمان با بیمه رو نداریم. حالا مرکز به جای کمک به درمان، از همین بیمه‌ای که اقشار مختلف جامعه دارند، طلاب رو محروم کردند!! @Manahejj
🌀 نقش مرکز خدمات در احیای موقوفات 📝 هشدار از یک بحران 🔹 با توجه به مشکلات مالی و بودجه‌ای حوزه علمیه و مرکز خدمات، آیا وقت آن نرسیده است که مرکز خدمات برای احیای موقوفات حوزوی قیام کند؟! 🔹 آیا به تناسب رشد هرچه بیشتر بحران بودجه، باید دست از ارائه خدمات به طلاب کشید؟! یا اینکه به فکر راه‌های جدید برای تحصیل بودجه بود؟ 🔹 گرچه امروز هم دیر است؛ اما باز تا نقطه بحرانی فاصله داریم و مرکز خدمات فرصت جبران عقب‌ماندگی از تکلیف خود در احیای موقوفات حوزوی را دارد، مبادا فردا و فرداها خیلی دیرتر شود. 🔹 امروز درصد قابل توجهی از طلاب حوزه‌های علمیه از رسالت خود بازمانده‌اند و گرفتاری‌های متعدد معیشتی دارند. مهر آغاز شده است و بسیاری شرمنده فرزندان خود در تامین حداقلی لوازم التحریر و کیف و ... هستند. 🔹 مسؤولین بزرگوار مرکز خدمات، طلاب حوزه‌های علمیه (که حقیقتا ولی‌نعمت شما هستند) را دریابید تا ان‌شاءالله رضایت امام زمان ارواحنا فداه را تحصیل کنید. @Manahejj
🌀 دستور رییس جامعه مدرسین به شورای عالی حوزه‌های علمیه 📝 ایجاد تخصص‌های مختلف در حوزه علمیه 🔹 از شورای عالی حوزه خواسته‌ایم که مسئله تخصص‌گرایی را بیش‌ازپیش در نظر داشته باشند به‌گونه‌ای که وضعیت طلاب از ابتدای تحصیل تا مراحل تخصص آن‌ها مشخص باشد. باید معلوم و مشخص شود که طلاب قرار است در آینده در کدام رشته متخصص شوند؟ بر این اساس آن‌هایی که به دنبال تخصص در تفسیر، اصول، اجتهاد، عرفان، فلسفه و ... هستند، طبق برنامه‌ریزی مشخص، در همان مسیر گام بردارند. 📌 مناهج: منتظر اقدام به‌موقع شورای عالی حوزه‌های علمیه در راستای تحقق تخصص‌های مختلف در حوزه علمیه هستیم. به قطع همه طلاب نه توان و نه استعداد اجتهاد در فقه و اصول را ندارند؛ لذا بسته به نیازهای جامعه اسلامی و همچنین استعداد و علایق طلاب باید تخصص‌های مختلف، ایجاد و پیگیری شود. قطعا تحقق این مهم، نشان از اهتمام شورای عالی به مهم‌ترین مسائل حوزه علمیه خواهد داشت. 📅 ۲ مهر ۱۳۹۸ @Manahejj
🌀 معایب دانشگاهی‌شدن آموزش‌های حوزوی - بخش نخست 📝 زائل شدن انس بین استاد و شاگرد 🖋 علی رضایی 🔹 اگر انسان لذت چیزی را بچشد از آن دست‌بردار نخواهد بود؛ همانطور که نیازی نیست به تشنه توصیه به آب خوردن کنیم. عواملی در نظام آموزشی وجود دارد که کاملا مغایر با این مقوله است؛ یعنی بجای ایجاد عطش در طلبه، مدام آب به او می‌دهند. گاهی برخی مطالب بقدری واضح است که مخفی می‌ماند. 🔹 طلبه سطح عالی موظف است رسائل، کفایه و مکاسب را طی پایه های تحصیلی ۷ تا ۱۰ درس بگیرد. حال سؤال این است که چرا این کتب را به چندین تکه تقسیم می‌کنند و هر تکه را هم به یک استاد خاص می‌دهند به‌طوری که طلبه باید در روز چهار استاد در چهار مکان مختلف ببیند؟!! 🔹 در صورتی علم استاد به شاگرد منتقل می شود که بین استاد و شاگرد انس و الفت ایجاد شود که این انس بین استاد و شاگرد به انس بین طلبه و علم منتهی می شود. اما وقتی شاگرد در روز باید به چهار مکان مختلف برود و چهار استاد مختلف ببیند؛ که هریک از اساتید نیز مشی تدریس و حتی روحیات و خلقیاتِ متفاوت و خاص خود را دارد. لذا این کثرت کلاس و استاد، نه تنها باعث انس طلبه با درس و استاد نمی‌شود بلکه باعث عدم تمرکز، تشتت فکری و روحی وی خواهد شد. و چیزی جز اتلاف انرژی نخواهد داشت. 🔹 انسان ماشین نیست که مثل نوار ضبط باشد که فقط درس ها را روی آن ضبط کنیم انسان پر از احساسات و عواطف مختلف است اصلا خود کلمه «انسان» از انس است در سایه همین رفاقت است که خصوصیات اخلاقی استاد هم به طلبه منتقل می‌شود چراکه در روایات نیز داریم که دو همنشین (دوست) خصوصیات رفتاری یکدیگر را ناخودآگاه کسب می‌کنند لذا در صورت انس طلبه با استاد علاوه بر علم استاد خصوصیات اخلاقی ایشان هم به شاگرد منتقل می شود و طلبه‌ی ما با اخلاق بار می‌آید اما با این سیستم نه علم خواهیم داشت نه اخلاق چرا که ریشه‌ی اصلی که انس است قطع شده است. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 محسن: امروز رفتیم سر کلاس کفایه استاد اسم طلاب رو خوند ببینه کی هست کی نیست بعد شروع کرد درس دادن به والله حتی از فهموندن ساده ترجمه متن عاجز بود والله از مجبوری و تداخل ساعت مجبورشدیم بریم سر این کلاس بعد حوزه روی همچنین استادهایی سرمایه گذاری کرده برای تربیت طلاب فاضل!! آیا حوزه بصورت میدانی اساتید رو تحت نظر دارد؟ آیا تدریسشون رو مورد بررسی قرار می‌دهد؟ @Manahejj
🌀 لباس روحانیت و انس مردم 🖋 زین العابدین معینی 🔹 اینکه لباس کنونی روحانیت با لباس اعراب زمان پیامبر اکرم(ص) شباهت‌های زیادی دارد، و اینکه پیامبر اکرم تقریباً همان لباس زمانه خود را می‌پوشیده، امر پوشیده‌ای نیست. اما باید متوجه بود که 1⃣ اولاً: لباس بلند از قدیم‌الایام در میان اقوام مختلف سابقه‌دار است چنانکه در لباس سنتی خود ما ایرانیان، اعراب، افغان، بلوچ، هند و چین و حتی رومیان آنچه در تصویرها و دیگر شواهد باقی مانده همه لباسهایی بلند هستند که با حجاب، حفظ و وقار سازگارترند. همین‌طور سرپوشی مثل کلاه و... که می‌توان آن را به فطرت و طبیعت آدمی نزدیکتر دانست. پس لباس روحانیت را به نوبه خود می‌توان نوعی حفظ سنت‌های صحیح و نیز نماد مقابله با فرهنگ وارداتی و جدیدالحدوث برهنگی دنیای جدیدی دانست که غربی‌ها بنا نهاده‌اند. 2⃣ ثانیاً: گرچه پیامبراکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) از لباس زمانه استفاده می‌کرده‌اند، اما خالی از اصلاحات و سفارشات نبوده چنانکه درباره رنگ و جنس لباس، مقدار طول و بلندی لباس، اندازه طول آستین و حتی نحوه پوشیدن البسه، روایات و دستوراتی داریم. در همان زمانه نیز لباس‌هایی بوده که اهل‌بیت از آن نهی نموده و حتی لباس‌هایی را اصلاح کرده‌اند. حتی لباس‌هایی را ابداع نمودند چنانکه پیامبراکرم در روز غدیر، عمامه را به نوع بدیعی بر سر امیرالمؤمنین بستند و فرمودند تاج و عمامه ملائکه اینگونه است. 3⃣ ثالثاً: برای پوشیدن بعضی لباس‌ها ثواب تعیین شده، مثلاً عمامه که نماز با عمامه ثوابش مضاعف است و نیز همینکه عمامه تاج ملائکه است، اینگونه روایات دیگر به عرب و عجم و زمان خاص اختصاص ندارد. 🔹 اما درمورد روحانیت و این زمان که این لباس در کشور ما لباس خاص روحانیت است اینکه بگوییم این لباس مانع انس مردم می‌شود، درست نیست. اتفاقاً همین لباس باعث اعتماد و انس مردم است همینکه تا یک روحانی را می‌بینند، دیوارهای فردگرایی امروزی را می‌شکنند و هم‌سخن روحانی می‌شوند، گرچه انتقاداتی هم بکنند نشانه‌ی همین اعتماد و از خود پنداریست، و گرنه چرا با دیگران چنین نیستند؟! همانطور که با دکتر و پرستار در لباس و هیئت خاص خودشان، مردم اعتماد می‌کنند و راحت‌ترند، تا همان دکتر و پرستار بدون آن لباس و در خیابان! 🔹 مقداری بی‌اعتمادی یا فرار مردم از روحانیت که در جامعه می بینیم [گرچه نسبت به اعتماد و انس بسیار کمتر است] حاصل سال‌ها تهاجم فرهنگی و عملیات روانی برای فاصه انداختن بین مردم و روحانیت است. لذا حتی اگر لباس فرم روحانیت هم تغییر کند باز دردی درمان نخواهد شد. بجای پاک‌کردن صورت مسأله باید دنبال ارتباط بیشتر با مردم بود و مشکل را از ریشه حل کرد؛ که آن هم ربطی به کیفیت لباس روحانیت ندارد. @Manahejj
🌀 افزايش شهريه اساتيد حوزه 🔹 با پيگيری مدير محترم حوزه‌های علميه و موافقت دفتر شهريه مقام معظم رهبری (حفظه الله) در خصوص اساتيد بزرگوار به اطلاع می‌رساند؛ بر اساس توافق انجام شده، هر دو ماه يكبار مبلغی با عنوان به حساب شهريه اساتيد حوزه‌های علميه برادران واريز می‌گردد. 🔹 مبلغ كمك شهريه با توجه به پايه حكم، سنوات و تعداد ساعات تدريس هر استاد، بين ۷۰۰ هزار تا يك ميليون تومان متغير می‌باشد. 📌 مناهج: طبق شنیده‌ها یکی دیگر از تلاش‌های آیت‌الله اعرافی، رایزنی برای افزایش شهریه طلاب حوزه علمیه است که امیدواریم بزودی این امر نیز محقق شود. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 مسعود: یه سوالی دارم؛ چرا باید به اساتید شهریه بیشتری داده بشه؟ مگه چه فرقی بین اساتید و طلاب هست؟ اگر گرانیه برای ما هم گرانی هست. حوزه باید مشکلات طلاب رو هم ببینه. @Manahejj