🌀 منازل خالی از سکنه شهرک مهدیه
📠 نظر اعضا
💬 جواد:
با عرض سلام و ادب خدمت همه دغدغه مندان حوزه و جامعه
از آنجایی که در شهرک مهدیه طلاب حدود ۵۰۰ منزل خالی وجود داره که بینی و بین الله بعضی از آنها حدود دو سال و بعضی سه سال خودم میشناسم که خالی از سکنه هست و طبق قول دوستان و کارگران شهرک بعضی از منازل بیش از ۵ سال خالی هست.
این حجم خانههای خالی در حالی است که مسکن در شهر قم بشدت برای طلاب و مردم عادی گرون هست.
پیش خیلی از آقایون رفتیم و ادعامون رو مطرح کردیم ولی مثل اینکه شهرک مهدیه دارای ساختار مختص به خود هست .
از طرفی ادعا میکنند بودجه نیست و از طرفی نمیخواهند از گروههای طلاب جهادی برای تعمیر منازل خالی از سکنه استفاده کنند!!
از طرفی خیلی از دوستان حاضر هستند با همین شرایط منازل شهرک را تحویل بگیرند ولی سیاست اشتباه و عدم شفافیت باعث شده صدای خیلی از طلاب بلند بشه.
اینم بگم از لحاظ روشنایی خیابانها و محلات بعضی از جاها بشدت ضعیفه.
مسئولین و عزیزان شما را به حضرت صاحب الامر عج الله قسم میدهیم به داد طلبههای مستاجر برسید.
والسلام علی من اتبع الهدی
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
پرونده مناهج درباره شهرک مهدیه👇🏻
https://eitaa.com/manahejj/2358
#نظر_اعضا
#مهدیه
#مسکن
@Manahejj
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟
🖋 پاسخ علما و مراجع
□ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجاره مسکن» به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که حوزه نیوز استفتائی را به دفتر مراجع عظام تقلید ارسال نموده که پاسخ آن بدین شرح است:
❓ سؤال:
□ سلام علیکم اخیرا دولت به دنبال افزایش اجاره بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، ۱۳ درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟
نظر شما را به اصل محتوای این وام که در مصاحبه ایرنا با آقای محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام شده، جلب می نمایم: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند، گفت: برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته کفایت میکند. هم چنین اگر خانواده ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند میتواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند. محمودزاده گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانکها آغاز میشود. وی در خصوص اقساط وام ٥٠ میلیونی مستاجران تهران، گفت: ماهانه ۵۴۰ هزار تومان سود این تسهیلات توسط مستاجران به بانک پرداخت می شود. این وام ۵۰ میلیون تومانی معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک میپردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک خواهد شد. این وام که برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می کنند، وام به حساب مالک واریز میشود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده میشود.
✍️ پاسخ حضرتآیتالله علوی گرگانی:
باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما:
چون غالبا بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وام گیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست لکن اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد.
🌐 خبرگزاری حوزه
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟ 🖋 پاسخ علما و مراجع □ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجا
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟
✍️ دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
با اهداء سلام و تحیت؛
پاسخ: دریافت کارمزد بیش از چهار درصد ربا و حرام است.
✍️ پاسخ آیت الله العظمی وحید:
علیکم السلام
قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.
🌐 خبرگزاری حوزه
@Manahejj
🌀 مسؤولین حوزه و سادهانگاری تبلیغ
📝 اصلاح نگاهها، اولین قدم در پیشرفت تبلیغ
🖋 محمد حقپرست
🔹 در واقع اشکال اساسی به نگاه مسئولان بر میگردد که اولویت حمایتهای مالی را به قضاوت دادهاند در حالیکه برعکس است. باید بیشترین خدمات و حمایتهای مالی در تبلیغ باشد تا طلاب نخبه انگیزه پیدا کنند در این عرصه کار کنند و ریشههای فساد را بخشکانند. اما مبلغی که باید به فکر امرار معیشت حداقلی باشد، دیگر فرصت و تفکری برای کار فرهنگی دارد؟ نتیجهاش اوضاع فعلی است که به لحاظ کمیت، مبلغ و مسجد زیاد داریم، اما به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف هستیم چون اولویتها گم شده است.
🔹 جا دارد یادی کنم از گزارش رئیس سازمان تبلیغات در مجلس شورای اسلامی، درباره طلبهی مبلغی که با فعالیت خوبش کیوسک کلانتری محله را بیکار کرده بود. آیا نمیتوان با برنامهریزی، نظارت و حمایتهای حسابشده این تجربه را توسعه داد؟
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
〰️〰️〰️〰️〰️
#تبلیغ
#حمایت_از_مبلغین
@Manahejj
🌀 مسؤولین حوزه و سادهانگاری تبلیغ
📝 اصلاح نگاهها، اولین قدم در پیشرفت تبلیغ
🖋 محمد حقپرست
🔹 هرگاه صحبت از آسیبها و مشکلات تبلیغ می شود، به ذهن بسیاری از حوزوی ها، مشکلاتی مثل ضعف طلاب در ارائه منبر-اعم از محتوا و روش سخنرانی- می رسد. برخی هم مشکلات ارتباط طلاب با مخاطب را مطرح می کنند. رویکرد آموزش و تربیت حوزه نیز همین مطلب را تأیید می کند چه اینکه بیشترین همت آموزش تبلیغ و مبلغ در همین عرصه است.
🔹 این مشکلات و موارد مشابه، به درستی ضعفهای تبلیغ هستند، اما بنظر می رسد مشکل اساسی تبلیغ، یک قدم قبل از قضاوت درباره سخنرانی های طلاب باشد. به اعتقاد نگارنده، مشکل اساسی نگاه طلاب، اساتید و مسئولین به عرصه تبلیغ و لوازم آن است. بسیاری گمان می کنند تبلیغ وظیفه طلابی است که از همه جا، مانده و رانده شده اند. کسانی که نمی توانند کار دیگری بکنند و به اجبار شرایط، تبلیغ بر ایشان تحمیل می شود. بنابراین یکی از زیرساختهای تبلیغ، اصلاح نگاه های سطحی و ساده انگارانه است.
اما نگاه طلاب از آن جهت اشکال دارد که گمان می کنند عرصه تبلیغ، عرصه ای ساده و دم دستی است. بسیاری از طلاب قبل از آنکه دانش و مهارت لازم را آموزش ببینند، ناآگاهانه وارد این عرصه می شوند. از این رو، معمولا نتیجه های خوبی نمی گیرند و مأیوس از تبلیغ می شوند.
اما نگاه برخی اساتید نسبت به تبلیغ از دو جهت صحیح نیست؛
1️⃣ جهت اول، برخی اساتید گمان می کنند تبلیغ مربوط به طلابی است که حظ کافی برای تحصیل و پژوهش ندارند و به ناچار باید وارد این عرصه شوند. کم نیستند اساتیدی که می گویند بسیاری از طلاب در سطح کتابهای فقه و اصول نیستند و باید بروند تبلیغ و امام جماعت شوند. اما حقیقت این نیست. تبلیغ اگر سخت تر و حساس تر از کارهای علمی-پژوهشی صرف نباشد، آسان تر هم نیست؛ چون تبلیغ، هم نیاز به دانش و مطالعات گسترده دارد، هم محتاج مهارت و تجربه فراوان است. اگر اساتید، تبلیغ را به اندازه تحصیل ارزشمند بدانند، می توانند برای طلاب انگیزه سازی کنند.
2️⃣ جهت دوم، برخی اساتید خودشان را وقف کار علمی کردهاند و تحصیل و پژوهش ایشان ثمرهای در تبلیغ ندارد. ایشان علم کافی را دارند، اما چون مهارتهای تبلیغی را کسب نکردند، نمیتوانند دانش خویش را به عموم مردم منتقل کنند. یا حتی اگر توانایی لازم را داشته باشند، باز هم تبلیغ کردن را کاری بیارزش میدانند. در حالیکه هدف از تحصیل، هدایت و تبلیغ است.
🔻 اما نگاه مسئولان از آن جهت سطحی است که اعتبار چندانی برای مبلغ قائل نیستند و نگاه تخصصی به این عرصه ندارند. ثمره این نگاه، در حمایتهای مالی و اعتبار اجتماعی از مبلغان است.
اما آیا اثر یک مبلغ کارآمد، کمتر از یک عضو هیئت علمی است؟ مگر جز این است که مبلغ باید با فکر و مهارت خود ناب ترین اندیشه های اسلامی را به زبان های مختلف به مردم ارائه دهد و در واقع بلندگوی فضای علمی در میان عموم مردم است؛ پس چرا باید درآمدش کمتر از هیئت علمی باشد؟!
🔹 از این حیث، اهمیت و کارآمدی مبلغ بیشتر از دیگر اصناف روحانیت است چراکه عهدهدار تربیت انسانهاست، یا –به عنوان مثال- کارآمدی یک قاضی که وظیفهاش رفع خصومت بین دیگران و احقاق حق است؛ مگر جز این است که اگر عرصه تبلیغ و تربیت تقویت شود، نیاز به پاسگاه و دادگاه کمتر می شود؟ پس چرا حمایتی که از یک قاضی میکنید، یک دهم آن را از مربی و مبلغ نمیکنید؟
🔹 در واقع اشکال اساسی به نگاه مسئولان بر میگردد که اولویت حمایتهای مالی را به قضاوت دادهاند در حالیکه برعکس است. باید بیشترین خدمات و حمایتهای مالی در تبلیغ باشد تا طلاب نخبه انگیزه پیدا کنند در این عرصه کار کنند و ریشههای فساد را بخشکانند. اما مبلغی که باید به فکر امرار معیشت حداقلی باشد، دیگر فرصت و تفکری برای کار فرهنگی دارد؟ نتیجهاش اوضاع فعلی است که به لحاظ کمیت، مبلغ و مسجد زیاد داریم، اما به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف هستیم چون اولویتها گم شده است.
🔹 جا دارد یادی کنم از گزارش رئیس سازمان تبلیغات در مجلس شورای اسلامی، درباره طلبهی مبلغی که با فعالیت خوبش کیوسک کلانتری محله را بیکار کرده بود. آیا نمیتوان با برنامهریزی، نظارت و حمایتهای حسابشده این تجربه را توسعه داد؟
#تبلیغ
#حمایت_از_مبلغین
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وظیفه الهی حوزههای علمیه
🎥 امام خمینی: حوزه علمیه قم اسلام را زنده کرد. حوزه قم خدمتی به اسلام کرده که تا صدها سال این خدمت باقی است.
🔹 مبارزه، وظیفه طلاب قبل از انقلاب
❓ رسالت حوزه علمیه و طلاب، پس از انقلاب؟
#امام_حوزه
#حوزه_بیدار
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 تواضع و خدمت روحانیت به مردم
📝 میراث هزار سالهی روحانیت
🖋 سلمان ابراهیمی
🔹 بزرگترین توفیقات معنوی میتوانند به شدیدترین چالش اخلاقی و رفتاری نیز بدل شوند. بطور مثال ورود به حوزهی علمیه یکی از فرصتهای نورانی و ارزشمندی است که خداوند متعال در اختیار انسان میگذارد. یکی از اموری که در حوزههای علمیه نیز بهشدت روی آن مانور داده میشود، این است که خداوند توفیقی خاص و منحصر بفرد به طلاب داده است و تو گویی طلاب انتخابشده از جانب خدای مهربانند برای تبلیغ دینش. این جملات آشنا را در اولین سخنرانیها بعد از پذیرش طلبه ها در حوزه، از جانب مدیران و مسئولان حوزوی زیاد شنیدهایم.
🔹 البته که سخن حقی است و توفیق علمآموزی آن هم از جنس معارف الهی توفیقی است که در روایات نیز بسیار بدان اشاره و تأکید شده است. «عالِمُ ینْتَفعُ بِعِلْمِهِ افضَلُ مِنْ سَبْعَینِْ اَْلفَ عابِد؛ دانشمندی که از دانش او بهره ببرند، از هفتاد هزار عابد برتر است». اما رفتار شایستهی این طرز تلقی، باید بگونهای باشد که طلبه در درون و باطن خویش خود را متواضع در برابر مردم و موظف به تبلیغ بداند. و همچنین دائما با خود مرور کند که تفاوت من با دیگران بدین معناست که مسئولیتی عظیم به واسطهی این انتخاب بر عهدهی من گذاشته شده است و بازتاب بیرونی این طرز تلقی نیز باید به صورت تواضع و انجام وظیفه نمود پیدا کند؛ تا جایی که طلبه خود را همسطح سایر مردم دانسته و هرگز خود را یک سر و گردن برتر و بالاتر نداند.
🔹 عجب، غرور علمی، برتر دانستن خویش درامور عبادی و معنوی، منحصر کردن عنایت خداوند و اهل البیت علیهم السلام به خویش، بیاشکال دانستن انجام یک اشتباه برای خود و در عین حال تکفیر دیگران بابت انجام همان اشتباه، از جمله عوارضی است که ممکن است در صورت عدم مراقبت از نفس برای طالبان علوم دینی به وجود آید.
🔹 تقدس حوزه نه از نامش بلکه به دلیل کثرت تربیتیافتگانی است که بر مبنای معارف دین و منطبق با خصیصههای اخلاقی رشد یافتهاند. باید بپذیریم که تقدس حوزه، تقدسی مطلق نیست که با صِرف ورود به آن خود را مبرا از هر خطا بدانیم.
🔹 اگرچه عالمان، عابدان، مجتهدان و عارفان زیادی با دود چراغ همین حوزهها و حجرهها تربیت شدند و هم خود راه سعادت را پیمودند و هم دیگران را به مسیرحق دعوت نمودند و اگر چه برخی عمامه ها توهمزدا هستند و توهم خودبرتربینی را از صاحبانش دور کرده و تعبد و بندگی را در وجودشان به تصویر کشیده است؛ اما برای برخی که کمتر مراقب نفسانیات خویش بودهاند همین عمامه که بالاترین وسیله کسب نورانیت بوده است موجب خلق توهم شده است!! تمسک به شئون و وجاهتهای خودساخته، خود را تافتهی جدابافته دانستن از دیگران و در یک کلام مرزبندی بین خود و سایر خلق، آسیبی است جدی که همواره حوزههای علمیه را مورد تهدید قرار میدهد و در صورت عدم مراقبت چه بسا موجب تنزل اعتماد مردم به روحانیت خواهد شد.
لذا همیشه باید مراقبت صفا، صداقت، تواضع و اخلاصی که میراث هزارسالهی روحانیت است باشیم و این امانت را به درستی و طهارت کامل به نسلهای آینده تحویل دهیم.
#تلنگر_معنوی
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 طلبه:
سلام علیکم
با توجه به اطلاعیه دفتر حضرت آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی مد ظله العالی، جهت ثبت نام شهریه و با توجه به اوجگیری مجدد کرونا، از مسئولین محترم دفتر معظم له خواهشمندیم:
با توجه به اینکه هرسال تجمع میشود و صفهای طولانی تشکیل میشود....
لطفا روزهای ثبتنام را با حروف الفبا تقسیم کنند.
مثال
حروف الف تا خ 👈 5 روز اول
حروف د تا ض 👈 5 روز دوم
حروف ط تا ق 👈 5 روز سوم
حروف ک تا ی 👈 5 روز چهارم
و جاماندهها 5 روز آخر
با تشکر فراوان
#نظر_اعضا
#شهریه
@Manahejj
🌀 جلسه آیتالله بوشهری با مدیران دبیرخانه شورای عالی
📝 عزم برای تغییرات و تحولات اساسی در شورای هشتم
👤 گزیده بیانات آیتالله بوشهری
تلقی طلاب از شورای عالی: عملی نشدن مطالبات امامان انقلاب
🔹 آیتالله بوشهری در جلسه با مدیران دبیرخانه اشاره کردند: طبق رصد صورت گرفته، عرصه مطالبات حوزویان (حداقل در مورد طلاب جوان و انقلابی) سطحی وسیعتر از گذشته را در بر میگیرد؛ و احساس طلبهها این است رهنمودهای امام راحل(رضوانالله تعالی علیه) و مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) هنوز آن گونه که بایسته است عملی نشده و یکی از مطالبات و انتظارات جدّی طلاب این است که این رهنمودها در دوره هشتم عملیاتی شود.
تفاوت نگاه طلاب با نگاه شورای عالی
🔹 نائب رئیس جامعه مدرسین فعالسازی و به روزرسانی بانک ایده و سامانه آن را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: ممکن است نوع انتظاراتی که طلبهها از شورا دارند متفاوت از نگاه ما باشد باید این نظرات و انتظارات طلاب و فضلا دیده شود تا شورای عالی دقیقتر و جامعتر ریلگذاری کند که به دنبال آن مدیریت حوزه نیز بر اساس آن ریلگذاری به فضل الهی جلو خواهد رفت و به اهداف عالیه خود خواهد رسید.
اصلاح ساختار شورای عالی
🔹 ایشان اصلاح ساختاری در شورای عالی را یک امر مهم و ضروری و محرّک برنامهریزی و تصمیمگیری بهتر دانست و گفت: نقطه نظرات اعضای شورا را هم دریافت خواهیم کرد و نسبت به هر بخش ساختار پیشنهادی جهت تصویب ارائه خواهد شد و بخشهایی مثل بانک ایده، باید در این ساختار تشکیلاتی جدید گنجانده شود که در سیاستگذاری و در برنامهها جامعتر عمل کنیم.
لزوم اطلاعرسانی مستمر دبیرخانه شورای عالی
🔹 ایشان با اشاره به ضرورت اطلاعرسانی دقیق از اقدامات و مصوبات شورای عالی ادامه داد: این اطلاعرسانی باید خیلی دقیق باشد اگر در دبیرخانه شورا نیرویی برای اطلاعرسانی نداریم در تغییر ساختار پیشبینی شود و فردی به عنوان مدیریت اطلاعرسانی فعال و بانشاط؛ کار روابط عمومی را به خوبی انجام دهد و اقدامات شورا را دقیق و مستمر منعکس نماید.
تعامل ویژه با مجمع نمایندگان
🔹 وی افزود: هیئترئیسه مجمع نمایندگان جلسهای با بنده داشتند، خیلی بحثهای خوبی مطرح شد، دغدغههایی داشتند، بهطور مثال بعضی از موارد اساسنامه مجمع نمایندگان طلاب تاکنون عمل نشده بود، مثلاً در اساسنامه مجمع، پیشبینی شده است که هر طرحی از طرف مجمع نمایندگان میآید، دو نفر از طرف مجمع در جلسات شورا یا جلسات جامعه مدرسین از این طرح دفاع کنند، گفتم که این حق قانونی شماست چون این اساسنامه را جامعه مدرسین تأیید کرده است و قرار شد ارتباطات گستردهای داشته باشیم.
برنامه برای تعامل بیشتر با بدنه حوزه
🔹 دبیر شورای عالی همچنین افزود: تعامل و ارتباط بیشتر با بدنه حوزه موضوعی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، و لذا باید به منزل بعضی از اساتید سر بزنیم و نقطه نظراتشان را بشنویم و توجه کنیم. ما هر سال خدمت مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری(دامت برکاتهم) میرسیم، اما باید از فرصتهای مختلف جهت تعامل بیشتر با اساتید، فضلاء، طلبهها و مجموعههای حوزوی استفاده کنیم، همایشهایی در زمان مقتضی برگزار شود و حرفهای اینها را بشنویم، واقعیت مطلب این است که اگر بزرگان حوزه و اساتید و فضلا، پاسخهای ما را هم بشنوند، منصف هستند، قضاوت میکنند، ممکن است خیلی از دغدغههای آنها را در دستور کار داشته باشیم یا اجرایی کرده باشیم اما اطلاعرسانی درستی صورت نگرفته است؛ که اگر مطلع شوند فضا را تغییر میدهد و تعامل ما را با بدنه حوزه بهبود میبخشد.
📌 نظرات خود درباره این موضوع را برای مناهج ارسال کنید.
#شورای_عالی
@Manahejj
📠 نظرات اعضا:
💬 طلبه انقلابی:
این مطلب «جلسه آقای بوشهری با مدیران دبیرخانه شورای عالی» را دو بار خوندم، با خودم گفتم واقعا اینا حرفای آقای بوشهری بود؟! نکنه حرف مناهج یا اون مدیران بوده باشه؟!!
📌 پاسخ مناهج:
تمام مطلب از بیانات آیتالله بوشهری است و متن کامل نیز در سایت شورای عالی نیز منعکس شده است:
https://b2n.ir/ShAali
💬 سرباز سیدعلی:
یادمه حضرت آقا در یکی از بیانات خود درباره تحول حوزه فرموده بودند قدم اول «قبول درد» هست. اینکه دبیر شورای عالی اذعان دارند که «بسیاری از مطالبات امامان انقلاب از شورای عالی محقق نشده» هرچند دیر اما بازهم جای تقدیر دارد؛ اتفاقا یکی از مطالبات جدی طلاب حوزههای علمیه تحقق همین اوامر و خواستههای امام خمینی و امام خامنهای از شورای عالی هست؛ که این مطالبات گزاف نیستند و اتفاقا همگی عقلایی است و موجب اعتلای حوزههای علمیه.
💬 محمدی:
بیانات آقای بوشهری هم جالب بودند هم امیدوارکننده؛ انشاءالله که بتوانند به مواردی که ذکر کردند جامهی عمل بپوشانند تا امید ما هم به شورای عالی بیشتر شود.
💬 یا حسین :
واقعا انتظار ما این است شورای هشتم متفاوت با دیگر ادوار گذشته باشد. ای کاش با فعالیت مستمر و جدی و جهادی این مهم بر همه ما حوزویان ثابت شود. امروز عرصههای مهمی همچون معیشت و مسکن طلاب، نظام آموزشی و آینده شغلی طلاب، یکی از مهمترین مواردی است که نیاز به علاجهای جدی دارد.
💬 مصطفی:
من تازه فهمیدم چقدر مطالبهگری توأم با عقلانیت و صبر میتونه مؤثر باشه. از شما و همه طلاب مطالبهگر که بیتفاوت نبودند و بدون هرگونه اهانتی درد دل ما را به گوش مسؤولین رسوندن تشکر میکنم.
💬 شاهد:
ای کاش این بحث اطلاعرسانی مصوبات و اقدامات شورای عالی که آقای بوشهری هم گفتند هرچه زودتر عملی شود. شما نگاه کنید چقدر سایت شورای عالی منفعل است در این زمینه. الان چند هفته است که شورای هشتم تشکیل شده ولی اصلا اسامی اعضای شورای هشتم درج نشده!!
ولی ببینید چند پیام تسلیت درج شده نسبت به فوت والده آقای رحیمیان. ما هم به آقای رحیمیان تسلیت عرض میکنیم. اما سایت شورای عالی باید در تراز این شورا باشد نه اینکه هفتهها بگذرد و وقایع مهم اطلاعرسانی نشود. ای کاش شورای عالی از چند طلبه فعال و متخصص رسانه استفاده کند تا اوضاع بهتری را شاهد باشیم.
💬 سید:
این اعتنای شورای عالی به مجمع نمایندگان و اینکه اعضای مجمع بتوانند در جامعه مدرسین یا شورای عالی حضور داشته باشند و از طرحهای خود دفاع کنن خیلی خیلی خوبه و از آرزوهای مجمع نمایندگان بوده. امروز جای بهانه ای برای مجمع نمایندگان نیست و باید صدای طلاب باشند برای هرچه بهتر شدن اوضاع حوزه ها.
#شورای_عالی
#نظر_اعضا
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شهادت حضرت امام محمدباقر علیهالسلام تسلیت باد
🌀 تعریف مبارزه فرهنگی
💠 امام خامنهای
🔻 امام باقر در دو جبهه مبارزه کرد
1⃣ فکر و اندیشه اسلامی و تبلیغ قرآن و اسلام راستین
2⃣ درگیری و برخورد سیاسی
🔺 مبارزه فرهنگی، فقط نشستن و از احکام اسلام چیزهایی را بیان کردن بدون جهتگیری انقلابی و مبارزی نیست. بلکه مبارزه فرهنگی تلاش برای عوض کردن ذهنیت مردم و فرهنگ حاکم بر اذهان مردم است تا راه را برای حکومت الهی هموار کنند و همچنین راه را بر حکومت طاغوتی ببندند. و امام باقر این کار را شروع کرد.
#مبارزه_فرهنگی
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 خودانتقادی، نیاز ضروری حوزه علمیه
🖋 عطیه سادات رضوی
🔹 آنچه میتواند موجبات پیشرفت هر جریانی را تامین نماید، وجود «نقد و ارزیابی» است و وقتی موضوعی از اهمیت ویژهتری برخوردار باشد، نقد آن ضروریتر خواهد بود. حوزه علمیه نیز با توجه به اهمیت و ارزشی که دارد نیازمند نقد است؛ چرا که نقد مسیر اصلاح را باز خواهد نمود.
با توجه به اینکه حوزه علمیه، خود خواستگاه انقلاب بوده است، آنان که با انقلاب زاویه دارند خواه ناخواه سالهاست که به سراغ نقد تخریبی حوزه رفته و هدفشان رسوایی آن میباشد. بنابراین از کوچکترین خطای حوزویان به عنوان بزرگترین عیب در جهت تخریب حوزه سوءاستفاده میکنند.
🔹 حال که حوزه علمیه اینچنین زیر ذرهبین است آنچه میتواند تأثیرات مخرب نقّادان عنود علیه حوزه را رفع نماید، وجود نقادان دلسوز از درون خانوادهی حوزه است. متأسفانه گاهی مسؤولین حوزوی -مخصوصا مسؤولین شهرستانها- از ظرفیت نقادان دلسوز آنگونه که باید و شاید استفاده نکرده و به استقبال نقد نمیروند. حیات حوزهها به آسیبشناسی بهموقع آنهاست و اگر این آسیبشناسی انجام نپذیرد و یا آسیبها مورد ترمیم قرار نگیرند، سلامت و کارآمدی آن به خطر خواهد افتاد.
🔹 مرزبندی بین دوستان نگران و دشمنان مترصد میتواند نگاه حوزویان را نسبت به نقدها تغییر دهد. قطعا برای نقد نیز رعایت برخی اصول ضروری است. دوست دلسوز سیاهنمایی نمیکند، نقاط مثبت را میبیند و در عین حال کاستیها و نارساییها و ضعفها را نیز گوشزد میکند؛ اما دشمن عنود یا جاهلی که ناخواسته در پازل دشمن بازی میکنند؛ یکسره فقط ضعفها را انعکاس میدهد و بگونهای وانمود میکند که هیچ نقطه روشن و امیدی در حوزه باقی نمانده است. نقدی که صرفا گِلِهگذاری باشد و توان ارائهی راهکار مناسب نداشته باشد، در دایرهی انتقاد مطلوب نمیگنجد. برای یک نقد صحیح صرفا نگاه نقّادانهداشتن کفایت نمیکند بلکه نیازمند نگاه کارشناسانه نیز هستیم.
🔹 نگاه کارشناسانه نگاهی دقیق و عمیق است که بدون غرضورزی و در جهت اصلاح به نقد میپردازد؛ برخلاف نگاه نقّادانهی صِرف که تنها هدفش نقد کردن به هر قیمتی میباشد. بنابراین منظور از نقد حوزه، نقد شتابزده و عجولانه نیست. حوزه برای نقد نیازمند استراتژی و برنامه است.
🔹 وجود اندیشههای نو و ارائهی راهکارهای جدید متناسب با آنچه جامعه با آن مواجه است منجر به تضمین حیات حوزه و پویایی آن خواهد شد و نقد و نظر میتواند راه مواجههی حوزه با این اندیشهها را باز نماید. امروزه اندیشههای ناسالم وارداتی خلاء نیاز به اندیشههای نو و سالم را پر میکنند، در حالیکه اگر طرح اندیشههای نو با تمسک به نقد در حوزه پیاده شود این خلاء را خود حوزه پر خواهد کرد و افکار انحرافی اجازهی خودنمایی پیدا نخواهند کرد.
#نقد
#فرهنگ_نقد
@Manahejj
🌀 لزوم برگزاری عزاداری محرم با رعایت پروتکلهای بهداشتی
👤 حضرت آیتالله #مکارم_شیرازی در دیدار حجتالاسلام #قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی
🔹 شکی نیست که ما اصولی داریم که به هیچ وجه نمی توانیم آنها را رها کنیم؛ از جمله آن مسأله عزاداری محرم و صفر است.
🔹 ما همانگونه که مشکلات فرهنگی را بیان می کنیم به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هم می پردازیم؛ در این خصوص بیانیه ای صادر کردیم تا مردم بدانند مراجع هم نسبت به گرانی ها انتقاد می کنند و تذکرات لازم را می دهند.
🌐 خبرگزاری رسا
@Manahejj
🌀 تاراج تراث مرجعیت
📝 در قامت مرجعیت؛ اما فراری از نام و آوازه
📆 به مناسبت سالگرد درگذشت آیتالله سید محمدتقی خوانساری
🖋 علی مهدوی
🔹 برخی از فقهای معاصر در عین عظمت و برجستگی شخصیتی که داشتند؛ اما گمنام و مهجور ماندهاند و تنها نامشان و فعالیتهایی که داشتند جز در لابلای سطور تاریخ، یا در سینه برخی علما، در جای دیگری عیان نیست. حال آنکه حوزه و روحانیت میراثدار این بزرگمردانی است که سالها خون دل خوردند تا هم به حوزه علمیه و هم مسلمین جهان خدمت کنند.
🔹 مرحوم آیتالله سید محمدتقی خوانساری یکی از این بزرگان گمنام است. فقیهی که آوازه و فعالیتش محدود به فقه و اصول نشد؛ گرچه در فقاهت و اجتهاد چیزی کم نداشت. با وجود اینکه شاگرد اساتید تراز اول نجف بود هیچگاه حتی دنبال اخذ اجازه اجتهاد نرفت؛ چه رسد به اینکه دنبال دست و پا کردن مرجعیت برای خود باشد. با اینحال پس از وفات مرحوم شیخ عبدالکریم حائری(ره) با اصرار مردم قم به یکی از مراجع ثلاث قم بدل گشت. وی براساس تواضع و روحیه دنیاگریزی که داشت همین را هم برنتافت و همزمان برای مرجعیت واحد و متحد آیتالله بروجردی بسیار تلاش نمود و در نهایت ردای مرجعیت را بر دوش ایشان انداخت.
🔹 ایشان از همان جوانی به هیچ وجه بیتفاوت نسبت به اتفاقات سیاسی و وقایع اجتماعی و سیاسی نبود؛ وقتی جنگ اول جهانی شروع شد و انگلستان شروع به تصرف عراق کرد، صریحا به جنگ استعمار رفت. حتی به دلیل مبارزه با بریتانیا چند سالی هم به سنگاپور تبعید شد.
🔹 تا اینکه بعدها تکیهگاه بزرگی شد برای مبارزین انقلابی. هرکجا نیاز به فتوایی برای حمایت از نیروهای مبارز انقلابی بود ایشان ورود می کرد. از حمایت از فداییان اسلام گرفته تا آیتالله کاشانی. از مبارزه برای حمایت از حجاب تا ملی شدن صنعت نفت و حتی وجوب شرکت در انتخابات مجلس پس از ملی شدن صنعت نفت.
🔹 حال، روحیات رياست گریزی این مرجع مبارز را مقایسه کنید با افرادی که برای رسیدن به مرجعیت از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند؛ کسانی که پس از گذشت سالها از وفات پدرشان و با وجود تذکر مکرر مراجع و اصرار بر شکستن مهر و بستن دفاتر، همچنان دفاتر پدرشان را باز نگهداشته اند تا روزی که شاید خودشان به مرجعیت برسند! دیگرانی را اسم نبریم که با نام و آوازه جد مادری شان، دنبال نام و آوازه مرجعیت برای خود هستند.
تبعات تلاش این عدهی مدعی، برخلاف زحمات و خون دلهای امثال مرحوم آیتالله خوانساری، تکثر و تضعیف نهاد مرجعیت است. این افراد به جای آنکه مانند مرحوم خوانساری دنبال اعتلای اجتماعی و سیاسی اسلام باشند، به نام استقلال حوزه از حکومت در هیچ کدام از مواضعی که میتواند با حمایتهای اجتماعی و فرهنگی، مانع نفوذ و قدرت لیبرالها شود ورود نمیکنند و از حوزه علمیه برای خودشان صرفا یک مدرسه فقه و اصول و محملی برای مرجعیت آینده خود ساختهاند...
🔻 آن، زحمات تراث همیشه بیدار و مبارز و مرجعیتگریز ماست و این تاراج تراث مرجعیت توسط عدهای برای سبقت جویی هرچه سریعتر در رسیدن مرجعیت! سبقتجویی در تاراج تراث مرجعیت، خیانت به اسلاف و جفا در حق اخلاف است.
ای کاش برخی میشکستند مُهرها را قبل از اینکه شکسته شود مِهرها! و ای کاش میبستند دفاتر را قبل از آنکه بسته شود دفتر اعتبارشان!
گیرم پدر تو بود... از فضل پدر تو را چه حاصل!
گیرم نوهی فخر زمانی... مانده است تا که طریقتش بدانی.
📌 پ.ن:
با اقتباس شرح حال آیت الله خوانساری از ویکی فقه.
#سودای_مرجعیت
#مرجع_تراز
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 حکایت اجازهنامه اجتهاد آیتالله محمدتقی خوانساری
آیتالله خوانساری هیچگاه در گرفتن اجتهادنامه خود از اساتیدش کوششی نکرد.
اما آقا ضیاء عراقی -که بارها مقام این شاگردش را ارج نهاده و گفته بود: «حفظ مقام و نگهداری شؤونات آقای خوانساری را مانند علمای متأخر بر خود فرض میدانم» هنگامی که بعدها آقای خوانساری به ایران بازگشته بود، اجتهادنامه وی را از نجف برایش فرستاد.
@HozeTwit
📠 نظرات اعضا:
💬 طلبه:
سلام خدا قوت
ممنون از شما که صدای ما طلاب هستید
یه خواهشی دارم ازتون که لطفا پیگیر اصلاح امتحانات ما باشین که چرا نتایج اینطوری شده؟ الان از هر طلبه ای میپرسی میگه فقط تو یک الی سه تا درساش قبول شده. چه وضعشه مگه طلاب بیکارن؟؟ اینهمه تو حوزه ها گفته شده که قدر فرصت و وقت خود رو بدونید،پس چرا مسولان حوزه وقت و فرصت وزندگی باارزش طلبه رو ...؟؟
الان تو این وضع گرونی طلبه نمیدونه درس بخونه یا کار کنه خصوصا اونایی که متاهل، مستاجر و بچه دارن.
الان خود بنده بخاطر وضع معیشت بد زندگیم تمام تلاشمو کردم امتحانات تیرماه قبول بشم تا شروع دوباره کلاس ها برم سرکار حداقل وضع معیشتی خوب باشه ولی بااین نمرات مجبورم دوباره وقت و فرصتی که میتونست برایم خوش آیند باشه بازم دوباره صرف امتحانات بکنم..
مگه ما زن وبچه نداریم؟
مگه آینده نداریم؟
به مسوولین میگیم تو امتحانات سوالمون پرید یا نمره فلان شده میگه اشکال نداره مرداد ماه دوباره امتحان میدین اینقدر راحت میگند... مگه فرصت و وقت ما بی ارزشه...؟؟
لطفا تا امتحان مرداد ماه کاری کنن حداقل درست اصلاح کنن حتی الامکان فشار امتحانات مرداد ماه کم باشه
تو رو خدا به مسئولین بگین بفکر باشن،،،
📌 مناهج:
شبیه به پیام فوق برای مناهج بسیار ارسال شده؛ جا دارد وقتی امتحانی به شکل مجازی آن هم تستی برگزار میشود اولا کلید امتحانات منتشر شود در ثانی نمرات طلاب با این همه تاخیر و غیر شفاف منتشر نشود... درست است که امتحانات مجازی اولین تجربه برای حوزه علمیه بوده و طبعا اختلالات و مشکلاتی بوده؛ اما انشآءالله تدبیری اتخاذ شود که آزمون مرداد ماه هم شفاف برگزار شود هم بدون کوچکترین نقص.
حقیقتا پس از آزمون مرداد نمیتوان به طلاب گفت اشکال ندارد شهریور یک امتحان دیگر از شما خواهیم گرفت!!
ممنون از زحمات همه مسؤولین
#نظر_اعضا
#امتحانات
#نمرات
@Manahejj
🌀 عکسالعمل شورای فقهی بانک مرکزی نسبت به فتوای مراجع درباره وام ودیعه مسکن
📝 وام ودیعه مسکن در قالب عقد مرابحه ارائه میشود
👤 «مصباحی مقدم» عضو شورای فقهی بانک مرکزی
🔹 با توجه با آرای مطرح شده در شورای فقهی، نحوه پرداخت تسهیلات به مستاجران به صورت ودیعه مسکن منتفی شد.
🔹 نحوه پرداخت به صورت عقد مرابحه خرید کالا و خدمات خواهد بود.
🔹 مستاجران پس از دریافت تسهیلات میتوانند نسبت به خرید کالا و خدمات اقدام کنند که یکی از این خدمات میتواند مسکن و محل سکونت تلقی شود.
🔻 غیر شرعی بودن تسهیلات با سود بیشتر از ۴ درصد مرتبط با قرض است اما تسهیلات عقد مرابحه خرید کالا جزء زیرمجموعه قرض تلقی نخواهد شد.
📌 پ.ن:
پیش از این چندتن از مراجع عظام، وام ودیعه مسکن را مصداق ربا دانسته بودند و در آن اشکال کرده بودند.
fna.ir/eyv0uk
@Manahejj
🕋 پیام رهبر انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام حج
🔻بسم الله الرّحمن الرّحیم
والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
🔹️ موسم حج که همواره موسم احساس عزّت و عظمت و شکفتگی جهان اسلام بود، امسال دستخوش اندوه و حسرت مؤمنان و مبتلا به احساس فراق و ناکامی مشتاقان است. دلها از غربت کعبه احساس غربت میکند و لبّیکِ جداماندگان با اشک و آه در هم میآمیزد. این محرومیّت، کوتهمدّت است و بحول و قوّهی الهی دیر نخواهد پایید، لکن درس آن، که قدردانستن نعمت بزرگ حج است، باید ماندگار شود و ما را از غفلت برهاند. رمز عظمت و قدرت امّت اسلام در جمع فراگیر و متنوّع مؤمنان در حریم کعبه و حرم پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و ائمّهی بقیع (علیهمالسّلام) را امسال باید بیش از همیشه حس کنیم و در آن بیندیشیم.
🔸️ حج، فریضهای بیمانند است؛ گل صد برگ در میان فرائض اسلامی است؛ گویی همهی جوانب مهمّ فردی و اجتماعی، و زمینی و آسمانی، و تاریخی و جهانیِ دین، قرار است در آن مرور شود. معنویّت در آن هست، ولی بدون انزوا و گوشهنشینی و خلوتگزینی. اجتماع در آن هست، ولی به دور از درگیری و بدگویی و بدخواهی. از سویی حظّ روحی از مناجات و ابتهال و ذکر الهی، و از سویِ دیگر پیوند اُنس و ارتباط مردمی. حاجی با یک چشم، پیوند دیرین خود با تاریخ ــ با ابراهیم و اسماعیل و هاجر، با رسول خدا در هنگام ورود پیروزمندانه به مسجدالحرام، و با خیل مؤمنان صدر اوّل ــ را مینگرد و با چشمی دیگر، انبوه مؤمنان همروزگار خود را که هر کدام میتوانند دستی برای همیاری و اعتصام جمعی به حبلالله باشند.
🔹️ تدبّر و اندیشیدن در پدیدهی حج، حجگزار را به این باور قطعی میرساند که بسیاری از آرمانها و آرزوهای دین برای بشریّت، بدون همافزایی و همدلی و همکاری مجموعهی دینداران، به بار نمینشیند، و با پیدایش این همدلی و همکاری، کید معاندان و دشمنان، مشکل مهمّی بر سر این راه پدید نمیآورد.
🔸️ حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیفکُشی و غارتگریاند و امروز جسم و جان امّت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خونآلود است. حج، نمایش تواناییهای سخت و نرم امّت است. این، طبیعت حج و روح حج و بخشی از مهمترین هدفهای حج است؛ این همان است که امام راحل خمینی کبیر، آن را حجّ ابراهیمی نامید؛ و این همان است که اگر متولّیان امر حج که خود را خادم حرمین مینامند، صادقانه به آن گردن نهند و به جای خشنودی دولت آمریکا، رضای الهی را برگزینند، میتواند مشکلات بزرگی از جهان اسلام را حل کند.
🔹️ امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنیها پدید آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیریاش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگوییها، شجاعانه سینه سپر کند. این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا. قرآن حکیم، امّت اسلامی را در چهارچوب «اَشِدّاّْءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماّْءُ بَینَهُم» معرّفی میکند، و از او وظیفهی «وَلا تَرکَنوِّا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا»، «وَلَن یَجعَلَ اللهُ لِلکافِرینَ عَلَی المُؤمِنینَ سَبیلًا»، «فَقاتِلوا اَئِمَّةَ الکُفر» و «لا تَتَّـخِذوا عَـدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیاّْء»(۶) را میطلبد، و برای اینکه دشمن را مشخّص کند، حکمِ «لا یَنهکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَلَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم»(۷) صادر میفرماید. این فرمانهای مهم و سرنوشتساز، هرگز نباید از منظومهی فکری و ارزشی ما مسلمانان جدامانده و بهدست فراموشی سپرده شود.
🔸️ امروز بیش از همیشه زمینهی این تحوّل اساسی در دسترس امّت و نخبگان دلسوز و صلاحاندیش آن است. امروز بیداری اسلامی به معنی توجّه نخبگان و جوانان مسلمان به داراییهای معرفتی و معنوی خود، یک حقیقت انکار نشدنی است. امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجستهترین ارمغانهای تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمانناپذیر آنها آشکار شده است؛ نظام مبتنی بر آن یک، فروپاشید، و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحرانهای عمیق و در شُرُف فروپاشی است.
🔹️ امروز نه فقط الگوی فرهنگی غرب -که از آغاز هم با وقاحت و رسوایی پا به میدان گذاشت- بلکه حتّی الگوی سیاسی و اقتصادی آن یعنی دموکراسی پولمحور و سرمایهداری طبقاتی و تبعیضآمیز هم ناکارآمدی و فسادانگیزی خود را نشان داده است.
📝 ادامه👇
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=46127
@Manahejj
🌀 به داد طلاب بیسرپناه برسید
📝 بلاتکلیفی شهرک مهدیه
🖋 ناصر میرزایی
🔹 از ابتدای ورود آیتالله اعرافی به عرصه مدیریت حوزه علمیه یکی از اتفاقات خوبی که توسط ایشان پیگیری و دنبال شد بحث اخراج ساکنین غیر مجاز شهرک مهدیه بود. شاید رقمی بالغ بر ۹۰۰ واحد مسکونی از خانههای شهرک مهدیه در آن زمان، ساکنین غیر مجاز بودند!! افرادی که بعضا بالای ۲۰ سال از سکونتشان در مهدیه میگذشت؛ یعنی دقیقا بیش از ۴ برابر زمان قانونی. با زحمات آیتالله اعرافی و مجموعه مدیریت شهرک مهدیه تعداد قابل توجهی از این افراد اخراج شدند.
🔹 اما سوالات زیادی هنوز مطرح است که در وهله اول متوجه مدیر شهرک مهدیه «مهندس عرب» است. آیا هنوز طرح اخراج ساکنین غیر مجاز دنبال میشود؟! آیا حواسمان هست در این وانفسای گرانیهای افسارگسیخته اجارهبها در قم، چه تعداد از طلاب نخبه و درسخوان و آیندهدار دارند با مصائب نداشتن اجارهبها دست و پنجه نرم میکنند و چه تعداد در اوج علمآموزی مجبور به رها کردن قم و بازگشت و به شهر و دیار خود هستند؟!
❓ براستی چرا در شهرک مهدیه باید هنوز ساکن غیر مجاز داشته باشیم؟! چرا برخی هنوز از دهه ۸۰ در مهدیه ساکن هستند؟! یکی دیگر از مسائلی که واقعا برای نگارنده سؤال است این است آیا در شهرک مهدیه هم پدیده #نورچشمی داریم؟ هستند افرادی که با «توصیه» ساکن شوند یا با «توصیه» بیش از حد مجاز بخواهند بمانند؟! اصلا نماز و روزهی افرادی که ساکن غیر مجاز هستند صحیح است؟! چرا برخی ساکنین مهدیه ماشین ۲۰۰ میلیونی دارند؟ واقعا این افراد، مستحق سکونت در مهدیه هستند؟ چرا برخی که در شهرستان یا همین قم و پردیسان خانه دارند باید ساکن مهدیه باشند؟ اطلاعات شما ناقص است یا مشکل جای دیگری است؟!
🔹 امروز اگر در شهرک مهدیه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ساکن غیر مجاز داشته باشیم و اضافه بر این حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه هم داشته باشیم یعنی حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ طلبه و خانواده طلبهای که لیاقت سکونت در شهرک مهدیه را دارند از این نعمت محروم شدهاند و گرفتار هزار و یک درگیری ذهنی و خانوادگی هستند برای پیدا کردن خانه و فراهم کردن رهن و اجاره.
🔹 جناب مهندس عرب! شاید متن این نوشتار اندکی گزنده باشد؛ اما یقین بدانید دلسوزانه است. در زمان مدیریت آیتالله اعرافی و تیم مدیریت فعلی شهرک مهدیه اتفاقات خوبی شروع شده بود که همه طلاب را متوقع کرده تا کار به نحو احسن و کامل انجام شود؛ نه موسمی و فصلی.
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
پرونده مناهج درباره شهرک مهدیه👇🏻
https://eitaa.com/manahejj/2361
#مهدیه
#مسکن
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 در دعای #عرفه سیدالشهدا بخشهایی است که حتی برای عرفای بزرگ مشکل است:
ایکون لغیرک ظهور ما لیس لک؟!...
این دعا از #نعمتهای_بزرگی است که هرکس به قدر خودش استفاده می کند!
💬 امام خمینی قدس سره
@HozeTwit
@Manahejj
🌀 تفسیری که پس از هزار سال هنوز زنده است
📝 به مناسبت سالروز درگذشت شیخ طبرسی (ره)
💠 امام خامنهای
🔹 شیخ طبرسی (رضواناللهعلیه) به عنوان مفسّر، معروف است لیکن ایشان، «فقیه» هم بوده و آراء فقهی ایشان در کتب فقهی نقل میشود. #تفسیر ایشان هم واقعاً تفسیر بسیار بزرگی است.
🔹 ایشان کار بسیار مهمی کردند. الان هم که انسان نگاه میکند، بعد از قریب هزار سال، هنوز این تفسیر، زنده است، یعنی انسان واقعاً میتواند از آن استفاده کند.
🔹 تفسیرهای گوناگونی نوشته شده، اما سلیقهی این بزرگوار و اتقانش در مطلب، قابل توجّه است. میدانید سالها پیش به همّت «آشیخ محمّدتقی قمی» ، «مجمع البیان» در «دارالتّقریب مصر» چاپ شد. این چهرهی بزرگ، در دنیای اسلام شناختهشده است. تفسیر ایشان، ترجمه و تلخیص هم شده است.
🔻 با این حال، خیلی از مردم ما و خیلی از بزرگان اهل علم و تحقیق، این بزرگوار را نمیشناسند.
📚 بیانات در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت علامهی طبرسی
📅 ۸ مهر ۱۳۸۱
#عالمان_برجسته
@Manahejj
📌 دو لبه یک قیچی خطرناک
🌀 الگوی چاپ نشریات دینی با پول وجوهات
📝 به مناسبت سالروز درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی (ره)
💠 امام خامنهای
🔹 «در همان دوران رضاخانی، آن حرکت خصمانهای که با روحانیت شد، موجب شد مرجع تقلیدی مثل مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی (رضوان اللَّه تعالی علیه) اجازه صرف وجوهات را در تولید نشریههای دینی و مجلات دینی بدهد؛ که این یک چیز بی سابقهای بود، در آن روز هم چیز عجیبی بود.
بنابراین نشریهی دینی با پول وجوهات و با سهم امام به راه افتاد؛
مجامع دینی با اتکای به سهم امام به وجود آمد.
🔹 یعنی شخصیتی مثل سید اصفهانی (رضوان اللَّه تعالی علیه) برخلاف آنچه که برخی تصور میکردند و میکنند، به فکر #مسائل_فرهنگی_کشور ما و دنیای شیعه و کشور شیعه است و صرف سهم امام را در یک چنین کاری مجاز میشمرد؛ اینها فرصتهاست.
دشمنیها یک چنین فرصتهای بزرگی را به وجود میآورند.
🔹 با بیطرف ماندن روحانیت در مسائل چالشىِ اساسی، موجب نمیشود که دشمن روحانیت و دشمن دین هم بیطرف و ساکت بماند؛
«و من نام لمینم عنه».
اگر روحانیت شیعه در مقابل حوادث خصمانهای که برای او پیش میآید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، ظرفیت خود را بروز ندهد، کار بزرگی را که بر عهدهی اوست، انجام ندهد، این موجب نمیشود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند؛
بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند؛ هر وقت احساس انفعال کردند، به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند.
🔹 غربیها ظرفیت عظیم فکر شیعه برای مواجههی با ظلم جهانی و استکبار جهانی را از مدتها پیش فهمیدهاند؛
از قضایای عراق، از قضایای تنباکو؛ لذا آنها ساکتبشو نیستند؛ آنها به تجاوز خود، به پیشروی خود ادامه میدهند. سکوت و بیطرفی علما و روحانیون و حوزههای علمیه به هیچ وجه نمیتواند دشمنی دشمن را متوقف کند. بنابراین حرکت حوزههای علمیه، بیطرف نماندن حوزههای علمیه در قبال حوادث جهانی، در قبال مسائل چالشىِ ملی و بینالمللی یک ضرورتی است که نمیشود از آن غافل شد.
📚 بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم
📅 ۲۹ مهر ۱۳۸۹
📌 مناهج:
🔻 امروز دو دسته به نام روحانیت، ضربههای اساسی به اعتبار روحانیت میزنند و مانند دو لبه یک قیچی عمل میکنند:
🔸 یک عده افرادی که خیال میکنند با سیاهنمایی و برجستهکردن ضعفهای انقلاب و نظام و حوزه، با حرکتهای «آمدنیوز گونه» دارند به نظام و انقلاب و روحانیت خدمت میکنند!!
غافل از اینکه اگر واقعا دلسوزی برای انقلاب دارند، که غالباً هم دارند، باید خودشان وارد میدان شوند برای برطرف کردن مشکلات موجود در حوزه علمیه و نظام اسلامی و به تعبیر رهبری «ارائه راهکار قابل قبول و سازنده».
واقعیت این است که «با نق زدن و غر زدن و سیاه نمایی و ژست آرمانخواهی گرفتن که کاری از پیش نمیرود».
🔸 دسته دوم، متحجرینی هستند که فکر میکنند با تشکلهایی مثل نشست اساتید و با نام استقلال حوزه علمیه و اینکه «هیچ اعتنایی به مشکلات حکومت شیعی و مشکلات فرهنگی مملکت امام زمان (عج) نداشته باشیم و به فکر دست و پا کردن مرجعیت و وجهه ظاهری برای خود باشیم» به نتیجه میرسند؛
غافل از اینکه این بیتفاوتی دقیقا همان چیزی است که خواست استکبار است و استکبار چنین مراجع و چنین علمایی را میپسندد و اگر این نظام و انقلاب گزندی ببیند، اول از همه سرِ همینها را بر نیزه میکند.
#تحول_آمدنیوزگونه
#استقلال_جعلی_نشست_اساتید
#عالمان_راستین_انقلابی
@Manahejj
🌀 عید سعید قربان بر همه بندگان صالح حضرت حق مبارک باد
به امید روزی که همه بتوانیم نفس اماره خود را برای او قربانی کنیم و به رستگاری برسیم.
@Nasery_ir
@Manahejj