eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
21.3هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
189 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۶؛ «مطالبات حوزه و روحانیت از شورای عالی» سایز: A3 نوع: رنگی کیفیت: چاپ 📌 دانلود گاهنامه در کانال 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
manahej16.pdf
حجم: 17.63M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۶؛ «مطالبات حوزه و روحانیت از شورای عالی» 🔹 چندی پیش شانزدهمین پرونده مناهج با عنوان «مطالبات حوزه و روحانیت از شورای عالی» با پیگیری و تبیین مطالبات بدنه حوزه علمیه از شورای عالی، در رسانه حوزوی مناهج تقدیم شد. 📌 فایل این پرونده به پیوست تقدیم شده است. http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 تعطیلی مدارس علمیه تهران به مدت یک هفته 🔹 با توجه به دستور ستاد کرونا مبنی بر اعمال محدودیت در استان براساس دستور مدیر استان تهران کلیه مدارس علمیه به مدت یک هفته تعطیل شد و کلاس های درس به صورت و برگزار می‌شود. 🌐 rasanews.ir/002n2x @Manahejj
🌀 درس‌خواندن با اعمال شاقّه! 📝 درد و دل طلاب خواهر؛ 🖋 طلبه سطح ۴ جامعةالزهراء 🔻 می‌خواهم داستان طلاب خواهر و مصائب و مشکلات در عصر کرونا را برایتان روایت کنیم: 🔹 من طلبۀ در مقطع تحصیلات تکمیلی هستم با چهار فرزند(دو نفرشان محصل ابتدایی هستند) و البته همسری طلبه که از قضا او هم درس هایش به زور کرونا مجازی شده است. 🔹 صبح بیدار می شوم و بعد از بیدار کردن بچه ها و آماده کردن صبحانه باید بنشینم پای درس های مجازی که از ۸ صبح شروع می شود تا ۴ بعدازظهر! یعنی رأس ساعت ۸ کلاس های من شروع می شود و ایضاً همسرم، و دو پسر مقطع ابتدائی ام و البته همۀ اینها را باید با یک لب تاب و یک گوشی اندرویدی حل کنیم! 🔹 باورتان نمی‌شود که چقدر جالب می‌شود وقتی پسر ده ساله ام هنوز چند دقیقه ای از ریاضی‌اش را گوش نکرده مجبور است مباحث سنگین همسرم را بشنود و تازه نوبت پسر کوچک است که او هم هم‌نوا با معلم اش کمی حروف الفبا را هجی کند. ❓ ... واقعا جای سوال است که مسؤولان بزرگوار گمان می کنند اصرار بر حضور در کلاس‌های آنلاین و استفاده از شگردهای خنده‌دار برای احراز حضور، باعث افزایش بهره‌وری طلاب خواهر از کلاس‌ها می‌شود؟ آیا بهتر نیست آموزش‌ها آفلاین باشد تا مادران طلبه در فرصت‌هایی مناسب با فراغ بال گوش کنند تا بفهمند و یاد بگیرند نه اینکه بشنوند و هیچ نفهمند؟ 📌 ادامه در لینک زیر: 🌐 rasanews.ir/002n0h @Manahejj
🌀 وقتی تمام در‌ها به روی امام بسته شد 📸 دلایل و چگونگی ترک عراق و هجرت به پاریس 🌐 rasanews.ir/002n41 @Manahejj
🌀 کشف اقتصاد اسلامی نیاز به یک اجتهاد پیچیده دارد 🖋 پاسخ استاد ضمیری؛ مدرس درس خارج و رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه به بیانات استاد علوی بروجردی از دیدگاه شهید صدر 🔹 وقتی از اقتصاد اسلامی یا سایر مباحث علوم انسانی با رویکرد اسلامی سخن به میان می آید باید دقیقا دید منظور چیست؟ خلط مبحث ازعدم شفافیت محل نزاع بر می‌خیزد باید بین مذهب اقتصادی و علم اقتصادی تفاوت گذاشت. 🔹 شهید صدر معتقد است علم اقتصاد علمی است که وظیفه‌اش تفسیر حیات اقتصادی وارتباط پدیده‌های اقتصادی به اسباب وعوامل آن است. این علم نو پدید است و محصول جامعه مدرن است هرچند از گذشته دور مباحث پراکنده‌ای وجود داشته است. اما مقصود از مذهب اقتصادی شیوه وسیاستی است که جامعه برای حل مشکلات اقتصادی انتخاب می‌کند. به دیگر سخن علم اقتصاد از هست و نیست‌های پدیده‌های اقتصادی سخن می‌گوید درحالی که مذهب اقتصادی از بایدها ونبایدهای اقتصادی بحث می‌کند. شأن علم، تفسیر و تحلیل وضع موجود جامعه است ولی شأن مذهب و مکتب تغییر وضع موجود به وضع مطلوب است. 🔹 البته شهید صدر تأکید دارد انتخاب طریقه معینی برای تنظیم حیات اقتصادی بدون پایه واساس نیست وقطعا متکی برافکار و مفاهیم معینی است. با این توضیحات روشن می‌شود که از دیدگاه شهید صدر منظور از اقتصاد اسلامی مذهب اقتصادی است و نه علم اقتصادی زیرا اسلام درصدد بیان علوم نبوده است و رسالت دین اسلام تربیت انسان است در همه عرصه‌های فردی واجتماعی واقتصادی و سیاسی و فرهنگی و.... و اسلام از هرچه برای مسیر سعادت انسان لازم باشد فرواگذاری نکرده است و یکی از مسائل مهم و لازم برای تربیت انسان حل مشکلات اقتصادی اوست. 🔹 خلاصه آنکه شهید صدر باور به اقتصاد اسلامی دارد و آن را به معنای مذهب اقتصادی می‌داند و نه علم اقتصاد َسیاسی. ناگفته نماند که شهید صدر معتقد است که از طریق برهان إنی و از راه استقراء می‌توان به مبانی و پشتوانه‌های علمی مذهب اقتصادی پی برد. شهید صدر می‌نویسد: إن الاقتصاد الاسلامی مذهب و لیس علما لانه الطریقه التی یفضل الاسلام اتباعها فی الحیاة الاقتصادیه او تصریح می‌کند که کار علم تفسیر است ولی کار مذهب، طریقه وروش است. بنابراین اقتصاد اسلامی به معنای  دستورالعمل‌ها وتجویزهایی است که اسلام در سه عرصه: تولید و توزیع ومصرف، ارائه می‌دهد. ✅ کشف اقتصاد اسلامی هم به یک اجتهاد پیچیده نیاز دارد و صرف ردیف‌کردن مباحث عقود و ایقاعات مرسوم در فقه، کفایت نمی‌کند وباید از کنار هم گذاشتن احکام فقهی با روش استقرایی به کشف آن پرداخت. @Manahejj
🌀 طرحی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی 👤 حجت الاسلام معاون هماهنگی و اجرایی طرح «عشق در بند» 🔹 بنابر نظر رییس زمانی که این طرح در محدوده کوچکی از جرائم به ثمر نشسته است می‌تواند در محدوده گسترده‌تری نیز اثرگذار بوده و کاهنده باشد. 🔹 مبلغین که در قالب طرح عشق در بند در حاضر می‌شدند به صورت مستمر به گفتگو با زندانیان و ریشه‌یابی مشکلات آنها و راهنمایی آنها در خصوص مسائل مختلف می‌پرداختند و چنین اقداماتی تا کنون صورت نگرفته بود. 🌐 rasanews.ir/002n4Q @Manahejj
9.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 حالا که عدل اجتماعی در حد مطلوب نیست شما چه می‌کنید؟ فقط دلسرد می‌شوید و نق می‌زنید؟! 💬 شهید بهشتی رحمه الله @HozeTwit
🌀 خون دل امامِ حوزه از متحجرین واپس‌گرای حوزوی 🔻 ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاری‌تر از اغیار بوده و هست... عده‌ای مقدس‌نمای واپس‌گرا همه‌چیز را حرام می‏‌دانستند و هیچ‌کس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. 🔻 خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است. 🔻 وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در و دخالت نماید. حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد. به زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الا عالم سیاس و روحانی کاردان و زیرک، کاسه‌ای زیر نیم کاسه داشت. 📗 منشور روحانیت @Manahejj
🌀 دعوت استاد خسروپناه از استاد علوی بروجردی برای مناظره علمی 🔻 پیش از این آقای علوی بروجردی ضمن انکار وجود اقتصاد اسلامی یا هر علوم انسانی اسلامی دیگر، گفته بودند اگر غیر از این است من را باید قانع کنند. 🔺 حال باید دید آیا ایشان به حرف خویش پایبند خواهد بود و دعوت به مناظره را خواهد پذیرفت یا خیر... @Manahejj
🌀 نظر امام خمینی (ره) درباره کتاب عبقات‌الانوار 📝 به مناسبت سالروز درگذشت علامه میرحامد حسین هندی 🔹 هركس بخواهد اطلاع از چگونگی حديث غدير پيدا كند، بايد رجوع كند به كتاب عبقات الانور سيد بزرگوار ميرحامد حسين هندی، كه ۴جلد بزرگ در حديث غدير تصنيف كرده و چنين كتابی تاكنون نوشته نشده و عبقات الانوار در امامت از قراری كه شنيده شده، ۳۰جلد است و آنچه كه ما ديديم، ۸جلد است و در ايران شايد تا ۱۵جلد از آن پيدا شود‌. 🔻 و اهلِ سنت درصدد جمع اين كتاب و تضييع آن هستند و ما ملت شيعه در خواب هستيم تا آن وقت كه یک چنين گنج پرقيمت و گوهر گرانبهائی از دست برود! اكنون قريب دو سال است، دو سال قبل از ۱۳۶۳ق، كه به ملت شيعه به تجديد طبع اين كتاب پيشنهاد شده و به خونسرد تلقی شده است. با اين وصف با خواست خدا جلد غدير در تحت طبع است. 🔹 لكن بر علماء شيعه بالخصوص و ديگر طبقات لازم است كه اين كتاب بزرگ را كه بزرگترين حجت مذهب است نگذارند از بين برود و به طبع آن اقدام كنند! 📗 کشف الاسرار، ص ۱۷۸ @Jahade_tabeini @Manahejj
🌀 رنج‌نامه علامه میرحامد حسین 📝 در مشقت تألیف عبقات الانوار 💠 الگوی طلاب جوان برای تحصیل 🔹 آنچه ما را به مشقت‌هاى فزون از قیاس حاصل شده، شما را به سهولت تمام حاصل است. اگر نَبْذى از مشقت‌هاى ما را در تحصیل یک کتاب جزیى دریابید، خون از چشم بارید و قدر این نعمت بدانید. 🔹 دنیا گذران و نقش بر آب است و محض خیال و سراب. آنچه مقسوم است خود به خود مى‌رسد، تضییع عمر عزیز در ازاء آن نباید کرد و نام خاندان خود از دست نباید داد و مردانه‌وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد. 🔹 اهل خلاف جا به جا مجمع‌ها ساخته‌اند و در فکر ردّ و نقض اهل حق خود را انداخته‌اند، غافل از کار خود نیستند و از این طرف کسى به نظر نمى‌آید. 📌 پیوست: تصویر دستخط مرحوم میرحامد حسین 📌 پست بعد: حکایت گوشه‌ای از رنج مرحوم میرحامد حسین، تنها در تحصیل یکی از این کتب، از زبان آیت‌الله شبیری زنجانی 👇🏻 @Jahade_tabeini @Manahejj