eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 بیزار کردن مردم از روحانیت 📝 نقشه کفار 👤 مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت (ره) 🔻 ملبس کردن افرادی به لباس روحانیت برای انجام کارهای خلاف در مجامع عمومی!! @Manahejj
🌀 هدف امام حسن علیه‌السّلام 📝 ایجاد حکومت اسلامی در آینده کوتاه‌مدت 💠 امام خامنه‌ای 🔹 ائمّه از لحظه‌ی وفات رسول‌الله‌ تا سال ۲۶۰ درصدد بودند که حکومت الهی را به ‌وجود بیاورند؛ البتّه برای آینده‌های میان‌مدّت و بلندمدّت و در مواردی نزدیک‌مدّت. 🔹 مثلاً در زمان امام مجتبی علیه السّلام، به نظر ما تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی در آینده‌ی کوتاه‌مدّت بود. 🔹 امام مجتبی در جواب مسیّب‌بن‌نجبه و دیگران که می‌گفتند چرا شما سکوت کرده‌اید فرمود: وَ اِن اَدری لَعَلَّهُ فِتنَةٌ لَکُم وَ مَتاعٌ اِلیٰ‌ حِین. 📅 ۱۳۶۵/۰۴/۲۸ 📌 پیشنهاد مطالعه: 1⃣ کتاب طرح کلی اندیشه اسلام در قرآن 2⃣ کتاب انسان ۲۵۰ ساله @Manahejj
🌀 غفلت از ساحات مختلف پیامبر اعظم (ص) 📝 نیاز به فهم دقیق‌تر تاریخ زندگی پیامبر 💠 امام خامنه‌ای 🔹 ما شیعیان و همچنین عموم مسلمانان از تاریخ اسلام، مخصوصاً آن مقداری که مربوط به ماجراهای زمان پیغمبر است، اطّلاع درست و دقیقی نداریم؛ یعنی تاریخ و تاریخ اسلام در میان ما جدّی گرفته نشده است. 🔹 منظور از تاریخ زمان پیغمبر، مجموعه‌ی حوادثی است که از پیش از بعثت تا بحبوحه‌ی ماجراهای اوّل بعثت شروع می‌شود و تا ماجرای مهمّ هجرت پیغمبر در سال سیزدهم بعثت و سپس در لحظه‌لحظه‌ی روزها و ساعات مهم و تعیین‌کننده‌ی ده سال اقامت مدینه ادامه پیدا می‌کند و با وفات پیغمبر، آن سلسله از مطالب تمام می‌شود؛ این بخش از تاریخ خیلی حائز اهمّیّت است. 🔺 البتّه درباره‌ی پیغمبر روایات فراوان و نقلیّات مختلف -بعضی قوی، بعضی ضعیف- گفته شده است. کم‌ و بیش [همه]، مخصوصاً آن کسانی که با کتاب سر و کار داشته‌اند یا با مجالس و منابر و پای منبرها انس داشته‌اند، از زندگی پیغمبر یک گوشه‌هایی، یک نمونه‌هایی می‌دانند لکن باید عرض بکنم که هر حادثه‌ای در زندگی پیغمبر آن‌ وقتی معنای حقیقی خودش را پیدا میکند که در مجموعه‌ی این تاریخ بیست‌وسه‌ساله و دوران حیات پیغمبر، مورد ملاحظه قرار بگیرد و معنای آن حادثه در جهاد مستمرّ رسول‌ خدا درج بشود؛ وَ الّا بسیاری از این حوادثی که شما شنیده‌اید از زندگی پیغمبر، به ‌طور مجرّد و تنها، آن معنای حقیقی خودش را نمی‌دهد. 🔻 برای همین هم هست که در ذهن مسلمانان و بخصوص در جامعه‌ی خود ما -که ما از نزدیک با وضع فکری مردم همواره تماس داشته‌ایم- سیمای رسول‌ خدا به ‌عنوان یک سیاستمدار، به ‌عنوان یک حاکم، به‌ عنوان یک انقلابی، به عنوان یک مبارز و قهرمان میدان جنگ، به ‌عنوان یک پدر مهربان و دلسوز، یک انسان حکیم و آینده‌نگر شناخته نشده است. 🔹 درست است که در ذهن مردم ما اعتقاد به همه‌ی این خصوصیّات و بالاتر از این خصوصیّات نسبت به پیغمبر هست، امّا معتقد بودن به اینکه پیغمبر فوق‌العاده است و با وحی الهی سر و کار دارد و معجزه می‌کند یک حرف است، و ترسیم شخصیّت والای انسانی پیغمبر که می‌تواند برای ما اسوه باشد و درس باشد و از آن استفاده کنیم، یک مطلب دیگر است؛ این دوّمی در جامعه‌ی ما انجام نشده و جا نیفتاده است. ✅ لذا ما احتیاج داریم که تاریخ زندگی پیغمبر را یک‌ قدری بیشتر، دقیق‌تر بدانیم و بفهمیم... 📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵ @Manahejj
🌀 تفاوت دعوت پیغمبر با دعوت مصلحان و مرشدان معنوی 📝 بخش نخست 💠 امام خامنه‌ای 1⃣ پیامبر هدفش ساخت جامعه در همه ابعاد است 🔹 در زندگی رسول‌ خدا یک چیز وجود دارد که آن مستمر است؛ بقیّه‌ی چیزهایی که در حیات اجتماعی پیغمبر هست، غیر از خصلتها و صفات معنوی و خود پیغمبری و مانند اینها مقطعی و مربوط به زمانها است؛ آنچه در زندگی اجتماعی پیغمبر و در شخصیّت آن حضرت به ‌عنوان یک رهبر از اوّل تا آخر ادامه دارد، مبارزه است. 🔹 پیغمبر اسلام از اوّل بعثت، مردم را به یک جامعه‌ی الهی و توحیدی دعوت می‌کرد. 🔹 اصلاً نباید دعوت پیغمبر را با دعوتی که فلاسفه و حکما و معلّمین و مصلحین جوامع انجام می‌دادند، اشتباه کرد و یکی گرفت؛ نوع دعوت پیغمبر و هدف پیغمبر با آنها تفاوت داشت. از اوّلی که رسول ‌خدا مبعوث شد، خطّ‌مشی آن حضرت عبارت از این بود که یک جامعه‌ای به‌ وجود بیاورد و در آن جامعه امکان هدایت انسانها را برایشان فراهم کند. ادامه دارد... 📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵ @Manahejj
🌀 تفاوت دعوت پیغمبر با دعوت مصلحان و مرشدان معنوی 📝 بخش دوم 💠 امام خامنه‌ای 2⃣ مصلحین و حکما صرفا دنبال رفع یک نقیصه هستند؛ لذا به همان چهارچوب و نظام اجتماعی-سیاسی موجود تن می‌دهند 🔸 سبک کار مصلحین یا حکما و فلاسفه جور دیگر است؛ تشکیل یک جامعه‌ی محدود به حدود و ضوابطِ موردِ نظر برای غالبِ این کسانی که اسم بردم، مطرح نیست. مصلحین میخواهند جامعه را اصلاح کنند؛ یعنی چه اصلاح کنند؟ یعنی یک نقیصه‌ای در جامعه هست، آن را برطرف کنند؛ یک ضعفی در یک گوشه‌ای از جامعه هست، آن را جبران کنند؛ فسادی هست، خرابی‌ای هست، آن را ترمیم کنند. مثلاً یک مصلح اجتماعی که انقلابی نباشد، در جامعه اگر دید فقر هست و فقرا هستند، در صدد برمی‌آید که با روشهای گوناگون فقر مردم را برطرف کند. فرض بفرمایید که ثروتمندان را، دارایان را، قانونگذاران را وادار کند تا قوانینی بگذارند یا ثروتی را کنار بگذارند یا صندوقی را درست کنند تا بدان وسیله فقرای جامعه از فقر نجات پیدا کنند. 🔸 یا اگر چنانچه یک فسادی در جامعه هست، فحشا مثلاً در جامعه هست، [مصلح] با گفتن، با ایراد خطبه و سخنرانی، با بیان حقایق، با نصیحت، با موعظه مردم را وادار می‌کند به اینکه از فحشا و فساد و مانند اینها اِعراض کنند و راه درست را انتخاب کنند؛ یک مصلح دلسوز علاقه‌مند این‌ جور عمل می‌کند. امّا چهارچوب جامعه را این مصلح قبول کرده؛ یعنی نظام اجتماعی را، نظام سیاسی را، حکومت را، ارتباطات گوناگونی را که در یک جامعه وجود دارد و مناسبات اجتماعی را پذیرفته [لکن] در آنها عیبی مشاهده می‌کند، [فقط] این عیب را می‌خواهد برطرف کند. ادامه دارد... 📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵ @Manahejj
🌀 تفاوت دعوت پیغمبر با دعوت مصلحان و مرشدان معنوی 📝 بخش سوم 💠 امام خامنه‌ای 3⃣ برخی مصلحین اصلا وارد میدان عمل نمی‌شوند و صرفا به ارشادات معنوی بسنده می‌کنند 🔻 حالا این مربوط به کیست؟ این مربوط به آن کسی است که اصلاح را عملاً آغاز می‌کند و تلاش می‌کند. برای مثال مصلحین زیادی را شما می‌بینید در جوامع گوناگون تاریخی؛ در همین زمانهای نزدیک ما در جوامع اسلامی مصلحینی پیدا شدند که بعضی مردم را در جامعه‌ای که در آن کینه‌ورزی وجود داشته به صلح دعوت می‌کردند، بعضی ثروتمندان را در جامعه‌ای که فقر وجود داشته به کمک به فقرا دعوت می‌کردند، بعضی از این فراتر می‌رفتند و ملّتها را به آشتی و صلح با یکدیگر دعوت می‌کردند؛ البتّه در میان اینها کسانی بودند که صادقانه حرکت می‌کردند، شاید کسانی هم بودند که خیلی هم نیّتهای صادقی نداشتند. در طول تاریخ هم ما این ‌جور آدمهایی را می‌شناسیم؛ این تازه مصلح است امّا کسان دیگری هم هستند که همین اندازه هم حرکت نمی‌کنند. 🔻 اگر چه افکاری دارند، پیشنهادهایی برای ساخت یک جامعه‌ی مطلوب و ایدئال دارند، امّا تلاش ندارند. فلاسفه از این قبیلند؛ بیشتر آن فلاسفه‌ی اجتماعی که یک طرحی را برای نظام اجتماعی ارائه دادند، از این قبیلند. در گذشته هم ما در تاریخ این‌ جور فیلسوفانی داشته‌ایم، در دورانهای اخیر در بسیاری از نقاط جهان و در کشور خودمان هم داشته‌ایم کسانی را که می‌نشستند یک گوشه‌ای -اصلاً اهل حرکت و تلاش و فعّالیّت هم نبودند- نصیحت می‌کردند، می‌نوشتند، طرحِ دنیای ایدئالِ خودشان را روی کاغذ می‌آوردند، مدینه‌ی فاضله‌ای ترسیم می‌کردند، این را می‌دادند تا در افکار و اذهان و اندیشه‌های بشر رسوخ کند به امید اینکه یک روزی کسانی پیدا بشوند که آن را پیاده کنند و به مرحله‌ی عمل دربیاورند؛ روشِ معلّمانِ معمولیِ بشر این ‌جوری است. 📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵ @Manahejj
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 بیانات جالب و جذاب رهبر معظم انقلاب درباره امام رضا علیه‌السلام 🔹 چگونگی پیدایش اشعریین در قم @HozeTwit
🌀 صلح امام حسن را وارونه تفسیر نکنید! 👤 آیت‌الله حسینی بوشهری 🔹 برخی به دلیل منافع و انگیزه‌های شخصی دین را وارونه تفسیر کرده و خود و پیروان خود را دچار مشکل می‌کنند، این افراد اسلام و آیات را تفسیر به رأی می‌کنند و برداشت‌های خود را ارائه می‌دهند که واقعیت ندارد. 🔸 اگر امام مجتبی(ع) با معاویه از سر ناچاری وارد صلح می‌شوند نباید تفسیر نادرست داشته باشیم چراکه صلح ایشان زمینه‌ساز قیام امام حسین(ع) بوده است. 🔹 شاید عده‌ای دلخوش کنند که اگر کسی رأی بیاورد چنین و چنان می‌شود اما آن‌ها با ماهیت و هویت انقلاب اسلامی مشکل دارند و ما باید به خود و ظرفیت های داخلی متکی باشیم تا بر مشکلات فائق آییم. 🌐 rasanews.ir/002nKv @Manahejj
🌀 ماه‌های پایانی دولت و خطای محاسباتی برخی دوستان انقلابی 📝 چرا امروز استیضاح روحانی غلط است 🖋 علی مهدوی 📖 یک. درسی از تاریخ و سیره رهبری درست در بحبوحه پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود که یکباره میرحسین موسوی شوکی ناگهانی به بدنه اجرایی و مدیریتی کشور وارد کرد. میرحسین استعفا داد و بلافاصله در جایی نامعلوم مخفی شد. امام امت در جلسه‌ای با حضور کارگزاران اجرایی کشور، ضمن طرح موضوع استعفای نخست‌وزیر، نظر حضار جلسه را جویا شدند. آیت‌الله خامنه‌ای رییس جمهور وقت کشور، گرچه دل خوشی از کم‌کاری‌ها و کارشکنی‌های پیاپی موسوی نداشت، اما صریحا از امام راحل خواستند با استعفا مخالفت کنند! چرا؟! چون قطعنامه و نوع پایان جنگ محصول عملکرد، مذاکره و عملیات روانی میرحسین موسوی و هم‌قطارانش بود. حال میرحسین می‌خواست زیرکانه از بازی‌ای که ترتیب داده بود خارج شود و کارنامه سیاسی خود را از قطعنامه و تبعات آن تطهیر کند. این برای آینده سیاسی میرحسین هم قطعا مؤثر بود. اما میرحسین باید می‌ماند و جور عملکردش را می‌کشید و تجربه ملی از قطعنامه نیز شکل می‌گرفت. 🗓 دو. بزنگاه تاریخی امروز و رسالت ما امروز هم در بزنگاه تجربه عملی ملت از برجام و درست زمانی که ملت باید با هزینه‌های سنگینی که داده بفهمد حاصل دل‌بستن به غرب، چیزی جز روزگار بد امروز نیست، دو گروه در صدد هستند این معادله را به هم بزنند: 1️⃣ اصلاح طلبان: اصلاح‌طلبان غرب‌زده، همه آبروی خود را در قمار برجام روی میز گذاشتند؛ وعده‌های دروغینی نظیر میوه و آفتاب و آب برجام!! حال که موعد رسوایی‌شان فرا رسیده یک استعفا و هرنوع آشوبی می‌تواند ذهنیت مردم را به سمت و سوی دیگری منحرف کند تا این طیف، باز هم در قامت طلبکار و مصلح اجتماعی ظاهر شوند. 2️⃣ برخی دوستان انقلابی: برخی دوستان، درست در بزنگاهی که باید به فکر گفتمان‌سازی، جبهه‌سازی و اجماع حداکثری برای تشکیل دولت جوان و حزب‌اللهی باشیم، با خطای محاسباتی در این واپسین نفس‌های دولت، به فکر استیضاح افتاده‌اند!! چه کمکی بهتر از این برای اصلاحات! حتی استعفا برای اصلاحات، تبعات دارد؛ اما استیضاح نه!! چراکه خیلی راحت بازار جنگ روانی و مظلوم‌نمایی را داغ می‌کنند و بر مدار بازی با احساسات مردم سوار می‌شوند که: نگذاشتند کار کنیم و .... ⛔️ سه. منفعت ضد انقلاب و آمریکا ایرانِ بی‌سر و کشورِ بی‌دولت ، در این بلبشوی امنیتی منطقه، می‌تواند کمک زیادی کند تا الکاظمی دیگری در ایران، سکاندار اجرایی ایران شود و مرکز فرماندهی جبهه مقاومت منطقه، گرفتار اختلال و هرج و مرج شود. امروز اسرائیلی که شمارش معکوس حیاتش آغاز شده، به تنفس مصنوعی و خرید زمان نیاز دارد. لذا به هر میزان، ایران ضعیف شود، درست به همان مقیاس، اسرائیل دوباره جان خواهد گرفت. ✅ چهار. توصیه به دوستان به همه برادران انقلابی، دوستانه و صمیمانه توصیه می‌کنم شرایط پیچیده امروز را واقع‌بینانه نگاه کنند؛ نه احساسی و صرف دستیابی به اهداف کوتاه مدت. امروز باید تبعات هرگونه تصمیمی را مورد توجه قرار داد. گاهی بین انتخاب بد و بدتر قرار داریم و انتخاب بد از بدتر، عین خردمندی است. خواهش می‌کنم کاری نکنیم که نتیجه‌اش کمک به اهداف رژيم صهيونيستی، ضد انقلاب و اصلاح‌طلبان باشد. ⏱ زمان کم است و ما هنوز برای تحقق دولت حزب‌اللهی جوان، کار بایسته و شایسته‌ای نکرده‌ایم... @Manahejj
🌀 دهمین سالگرد سفر امام خامنه‌ای به قم 📝 جایگاه حوزه علمیه قم 🔹 امروز هم قم مرکز است. در اینجا در طول سالهای متمادی، ده‌ها هزار پروانه‌ی عاشق، گرد شمع معارف اهل‌بیت حرکت می‌کنند، علم می‌آموزند، معرفت می‌آموزند، با مشکلاتِ بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند، هدفهای عالی و معنوی را در نظر می‌گیرند و بدون توجّه به این مشکلات پیش می‌روند. 🔹 شاید در دنیا کمتر شهری سراغ داریم، شاید هم سراغ نداریم که این تعداد عظیم، انسان‌های دنبال فراگیری دانش دین و معرفت و معنویت و سلوک جمعی، از زن و مرد مشغول تلاش و کار باشند و شب و روز مجاهدت معنوی و علمی و فرهنگی کنند. ✅ این حوزه‌ی امروز قم است، با این موقعیت ممتاز جهانی، آن هم سابقه‌ی قم است، که اولین حوزه‌ی اساسی مهم تشیّع در این شهر تشکیل شده است و بزرگانی از قبیل شیخ کلینی و شیخ صدوق و دیگران بهره‌مندان از این چشمه‌ی فیض بوده‌اند، که آثار آنها نگهدارنده‌ی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در طول قرنهای متمادی بوده است. @Manahejj
🌀 راز نفوذ روحانیت در جامعه 🔻 حاشیه‌نشین‌ شدن حوزه باعث انزوای آن است. @Manahejj
🌀 هویت حوزوی و چالشی به نام مدرک! 🔹 در حال حاضر مدرک‌های حوزوی با وجود معادل‌سازی با مدارک دانشگاهی، نه از اعتبار مدارک دانشگاهی برخوردار هستند و نه نشانی از میزان علمیت و نوع تحصیلات حوزوی یک طلبه دارند. مقایسه دقیق آموزشی میان واحدهای درسی حوزه علمیه و دانشگاه نیز مؤید بی‌معنا بودن این معادل‌سازی است. 🔹 افزون بر سال‌های طولانی تحصیل، هر طلبه در طول سیر آموزشی خود برای رسیدن به قوه اجتهاد با منظومه‌ای از علوم مختلف به طور عمیق آشنا می شود؛ صرف و نحو، معانی، بیان، بدیع، حدیث، فقه و اصول، کلام، منطق، فلسفه، تفسیر، قرائت، درایه، رجال، اخلاق از جمله علوم حوزوی هستند که هر کدام از آنها در دانشگاه رشته مستقلی دارند. 🔹 با وجود این گستردگی و عمق علوم حوزوی، چنگ زدن برخی از دانش پژوهان حوزوی به عناوین مانند دکتری برای دست و پا کردن هویت علمی در جامعه، بیش از پیش ضرورت تعریف مدارک مستقل حوزوی را به شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه یادآوری می کند؛ ممنوعیت اطلاق کلمه دکتری به دانش پژوهان حوزوی در سطح چهار و پیگرد قانونی آن نیز از دیگر آفات فقدان نظام مدارک مستقل حوزوی است؛ این ابلاغیه که از سوی وزارت علوم به آن تصریح شده، مشکلات حقوقی و اداری زیادی را برای طلاب این سطح ایجاد کرده است. 🌐 rasanews.ir/002nLw @Manahejj