eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 فروشگاه اینترنتی «نشر حوزه» ❇️ موسسه انتشارات حوزه های علمیه در راستای تسهیل فرآیند خرید کتاب طلاب و روحانیون ارجمند، فروشگاه اینترنتی نشر حوزه را به نشانی nashrehowzeh.ir راه اندازی نمود. 🆔ایتا و اینستاگرام : @Nashre_Howzeh ☎️۰۲۵-۳۷۷۳۰۸۶۰ - ۳۷۷۴۵۴۷۳ 💥 لینک خبر: hawzahnews.com/news/928404 لینک کانال: eitaa.com/joinchat/3949527066Cafda4fdeed
🌀 صلاحیت‌داران عرصه تحول حوزه 📝 طریق تحول 🔸 سؤالات بسیار مهمی درباره تحول، تحول‌خواهی و مبارزه برای تحول مطرح است که علامه فقید حضرت آیت‌الله مصباح یزدی به آنها پاسخ داده‌اند. ❓چه کسانی می‌توانند حوزه را متحول کنند؟ ❓شروط لازم برای تحول آفرینی در حوزه علمیه چیست؟ ❓حوزه پس از انقلاب رشد داشته یا همواره گرفتار جمود و تحجر و مرده‌وشی بوده است؟ ❓چرا برخی از مطالبات رهبر انقلاب درباره تحول عملی نشده است؟ ❓رفتار تحول‌خواهان در برابر بزرگان و مراجع چگونه باید باشد؟ ❓آیا طلاب موش آزمایشگاهی هستند؟ ❓تحول، به سرعت قابل دستیابی است یا زمان‌بر است؟ ❓کتب درسی موجود دارای عیوبی است یا خیر؟ اگر آری، چگونه می‌توان این عیوب را برطرف کرد. 🌀 با بازخوانی بخش مهمی از بیانات آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) به عنوان مصباح طریق تحول حوزه‌های علمیه، به همه این سؤالات پاسخ خواهد داد. 📌 بزودی در مناهج... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 روحانیت و دنیاگرایی 📝 نامه امام علی به عثمان بن حنیف 💠 قسمت دوم 🔹... و از زمين دنيا حتى يک وجب در اختيار نگرفتم و دنياى شما در چشم من از دانه تلخِ درخت بلوط ناچيزتر است. 🔹آرى از آنچه آسمان بر آن سايه افكنده، فدک در دست ما بود كه مردمى بر آن بخل ورزيده، و مردمى ديگر سخاوتمندانه از آن چشم پوشيدند، و بهترين داور خداست. مرا با فدک و غير فدك چه كار! در حالى كه جايگاه فرداى آدمى گور است، كه در تاريكى آن، آثار انسان نابود و اخبارش پنهان مى گردد؛ گودالى كه هر چه بر وسعت آن بيفزايند، و دست هاى گور كن فراخش نمايد، سنگ و كلوخ آن را پر كرده، و خاك انباشته رخنه هايش را مسدود كند. 🔹 من نفس خود را با پرهيزكارى مى پرورانم، تا در روز قيامت كه هراسناک ترين روزهاست در أمان، و در لغزشگاه هاى آن ثابت قدم باشد. 🔹من اگر مى خواستم، مى توانستم از عسل پاک و از مغز گندم و بافته‌های ابريشم براى خود غذا و لباس فراهم آورم؛ امّا هيهات كه هواى نفس بر من چيره گردد، و حرص و طمع مرا وا دارد كه طعام‌های لذيذ برگزينم، در حالى كه در «حجاز» يا «يمامه» كسى باشد كه به قرص نانى نرسد، و يا هرگز شكمى سير نخورد يا من سير بخوابم و پيرامونم شكم هايى كه از گرسنگى به پشت چسبيده و جگرهاى سوخته وجود داشته باشد، يا چنان باشم كه شاعر گفت: «اين درد تو را بس كه شب را با شكم سير بخوابى و در اطراف تو شكم هايى گرسنه و به پشت چسبيده باشند». آيا به همين رضايت دهم كه مرا اميرالمؤمنين خوانند و در تلخى های روزگار با مردم شريک نباشم و در سختى هاى زندگى الگوى آنان نگردم؟... 📗 نهج البلاغه(فیض الاسلام)، نامه۴۵ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 پ.ن: چه سخنان پرمغزی! این سخنان از جانی صادر می‌شود که عمری در راه جهاد با نفس درد و رنج کشیده است. چقدر سوزناک است تعابیر امام علی... اوج بیانات این قسمت را می‌توان آنجا دانست که حضرت می‌فرماید آیا به عنوان "امیرالمؤمنینی" دل‌خوش کنم!!؟ اجازه بدهید متناسب با حال خودمان اینگونه بازگویش کنم: آیا به عنوان امام زمان خود را دل‌خوش کنیم!!؟ ولی هنگامهٔ پرهیزکاری و عمل، چنین قدم از مردم سادهٔ دین‌دار هم عقب‌تر باشم!!؟ آیا به این لباس دل‌خوش کنیم ولی در خلوت خود، نه نماز اول وقتی، نه نماز شبی، نه انس با قرآن و اشک و آهی... و از آن طرف همِّ واحدمان مدرک و مال دنیا و منصب و مقام باشد... پناه بر خدا... @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 گزارش خبر سیما از دروس خارج فقه معاصر حوزه‌های علمیه @Manahejj
👓 سلام، اگه واقعاً کار روحانیون مهمتره، پس چرا دشمن بجز یک عده اوایل انقلاب و بزرگانی مثل بهشتی و مطهری دیگه هیچ کس رو ترور نکرد؟! عوضش کلی دانشمند هسته ای و فخری زاده و حاج قاسم رو ترور کرد، معلومه روحانیون بزرگ هم خیلی خطر برای دشمن ندارند. 💬 تحول خواه 🔹پاسخ حوزه توییت: این بیشتر توسط طیف اسلام منهای روحانیت صورت می گیرد، نکته مهم در پاسخ به این شبهه این است که اساساً در اموری نظیر ساخت واکسن و سانتریفیوژ و عملیات میدانی، جواب می دهد، چون بدون فخری زاده هرچقدر هم جوانان مستعد وارد عمل شوند وقفه در هدف فخری زاده که ساخت واکسن و سانتریفیوژ و... به وجود می آید! ‼️ اما راجع به علمای دین، دشمن پس از اوایل انقلاب متوجه شد نه تنها هدف روحانیون را متوقف نمی کند، بلکه میل به خواندن آثار آنان و توجه به بیانات آنان را صدچندان می کند!! اگر شهید نمی شد هیچگاه مثل امروز افکارش در عموم جوانان منتشر نمی شد؛ پس دشمن راه را برگزید، تروری که شاید دردناک تر از ترور فیزیکی است و باعث می شود میل جوانان به خواندن آثار آن عالم کمرنگ شود! هزینه ای که خرج ترور ، و... شد بسیار بیش از هزینه ترور فخری زاده بود!! @HozeTwit
1️⃣ 🌀 شروط لازم برای تحول آفرینی در حوزه علمیه 📝 شرط اول: بینش صحیح درباره حوزه 👤 علامه مصباح یزدی 🔹 بینش صحیح بدین معناست که شخص بداند جامعه در چه حالی است؟ چه موقعیتی دارد؟ چه کمبودهایی دارد؟ به کجا باید برسد؟ چه راهی را باید بپیماید تا به آن هدف برسد؟ 🔹 همه این موارد در مقوله یک «بینش اجتماعی» خلاصه می‌شود که هرکدام چند شاخه دارد: شناخت موقعیت موجود، شناخت نقطه‌های ضعف و قوت جامعه، شناخت هدفی که باید به آن برسیم. شناخت راه‌هایی که باید بپیماییم تا به آن هدف برسیم و شناخت نیروهایی که برای پیشبرد این هدف می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. اینها همه از مقوله شناخت است. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
5ffda47c4c77f_29505681.mp3
852.4K
🌀 عذرخواهی متواضعانه آیت‌الله صدیقی پیرامون بیان کرامتی در تغسیل حضرت آیت‌الله مصباح @Manahejj
2⃣ 🌀 وضع حوزه‌ها پیش از انقلاب 📝 بینش صحیح درباره حوزه 👤 علامه مصباح یزدی 🔹 ریشه برخی از مشکلات و کمبودهای امروز حوزه علمیه به دوران ستم‌شاهی و تصمیم نظام شاهنشاهی برای خشکاندن ریشه روحانیت بر می‌گردد... 📌 مشروح بیان در پست بعد 👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
3️⃣ 🌀 وضع حوزه‌ها پیش از انقلاب 📝 بینش صحیح درباره حوزه 👤 علامه مصباح یزدی 🔹 حوزه، کمبودها و ضعف های زیادی دارد. شاید بنده که از پنجاه سال قبل در حوزه قم هستم، خیلی بیشتر از شما کمبودهای این حوزه را بدانم. 🔹 این کمبودها در اثر عواملی پدید آمده است. بعضی از آنها اختیاری نبوده و تحمیل دشمنان بوده است. نظام شاهنشاهی تصمیم گرفته بود ریشه روحانیت را بخشکاند؛ شواهد فراوانی هم وجود دارد: 🔹 ممنوع و قاچاق بود، تمام مدارس خراب شده بود. مدارس علوم دینی که در شهرستانها بود به سربازخانه، بیمارستان، اداره و حتی انبار کالای بازاری‌ها تبدیل شده بود. 🔹 حتی برگزاری یک مجلس روضه‌خوانی ممنوع بود. باور نکردنی است، بنده بچه بودم و یادم هست شبها در زیر زمین خانه‌مان، یک روضه‌خوان با کت و شلوار می‌آمد و وارد خانه می‌شد و در داخل خانه عمامه سرش می‌گذاشت و در زیر زمین آهسته روضه می‌خواند و اهل خانه گریه می‌کردند. یعنی تشکیل جلسه روضه‌خوانی ممنوع بود. ❓ شما فکر می کنید اینگونه مسائل و این مشکلات، در نهاد روحانیت و آنچه مربوط به آموزش و تحصیلات و از این قبیل مسائل آن می‌شد اثر نمی‌گذاشت؟! اینها کمر بسته بودند که به کلی روحانیت را نابود کنند. 🔹 حال ما وارث بسیاری از کمبودهایی هستیم که از گذشته به ما رسیده و به عنوان واقعیت‌هایی جلوه‌نمایی می‌کند. ✅ در این شرایط و با توجه به این کمبودها، اگر توقع داشته باشیم این بقایای روحانیت که از آن تاریخ مانده‌اند، همه دارای فکری عمیق و روشن باشند، خوب قضاوت کنند، آینده را خوب ببینند و بتوانند طراحی کنند، توقع بی‌جایی است. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 مراسم بزرگداشت حضرات آیات شیخ محمد یزدی و شیخ محمدتقی مصباح یزدی (رحمت الله علیهما) 🎙 سخنران: حجت الاسلام آقاتهرانی با نوای: حاج عباس حیدرزاده 🔸️پنج شنبه ۲۵ دی ماه ساعت ۱۰ صبح 🔹️مدرسه علمیه آیت الله بهجت(ره)قم 😷 جلسه با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی برگزار میشود. 📣 پخش زنده: شناسه اینستاگرام👇 https://yun.ir/823pza شناسه روبرو👇 https://yun.ir/mn5kz6 @Manahejj
4️⃣ 🌀 عمق بینش علامه مصباح به حوزه علمیه 🔹 همه ما علامه مصباح یزدی را به صراحت، قاطعیت و انقلابی‌گری بدون هیچگونه محافظه‌کاری می‌شناسیم. 🔹 علامه مصباح یزدی فردی عمیق و روشنفکر بود؛ که نظرات و طرح‌های تحولی بسیاری درباره حوزه‌های علمیه داشت. 🔹 با این حال همیشه حرمت بزرگان را حفظ می‌کرد؛ بزرگانی که بعضا حتی مخالف فلسفه بودند، بزرگانی که شاید با برخی حرف‌های تحولی موافقت و همراهی نداشتند. 🔹 اما این رفتار چیست؟ صرف تواضع و اخلاق فردی ایشان یا مسأله‌ای فراتر از این نیز مطرح است؟ مسأله‌ای که ریشه در واقع‌بینی گذشته و وضع موجود حوزه‌ها دارد؛ و برای ما نیز الگوساز است! 📌 توضیح را از بیانات علامه مصباح در پست بعد بخوانیم 👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
5⃣ 🌀 وضع روحانیت پیش از انقلاب 📝 بینش صحیح درباره حوزه 👤 علامه مصباح یزدی 🔹 کسی که برای حفظ لباس روحانیت و احترام روحانیت، سالیان درازی پایش را از خانه بیرون نمی‌گذاشت، چگونه می‌توانست مسائل اجتماعی را درک کند؟ در آن دوره هم نه رادیویی بود، نه تلویزیونی، روزنامه‌هایی هم که در گوشه و کنار بودند همه علیه اسلام و روحانیت بود. 🔹 مسائل مختلف دیگری که در ایران و عراق و جاهای دیگر پیش می‌آمد، جریان مشروطیت و حوادث فراوان دیگر، افکار مختلفی را در بین روحانیون به وجود آورده بود. 🔹 بسیاری معتقد شدند که ما دیگر در مسائل اجتماعی نباید دخالت کنیم. هرجا دخالت کنیم، نتیجه‌اش این می‌شود که دشمن از ما سوء استفاده می‌کند و درست برعکس می‌شود. مثلا در چقدر علما دخالت کردند؟ تا پای دار هم رفتند، بعد ثمره‌اش این شد که یک مشت روشنفکر غرب‌زده اسلام را وارونه کردند. اینها می‌گفتند: با توجه به تجربه یک قرن گذشته، دیگر فریب نمی‌خوریم و در این کارها دخالت نخواهیم کرد. عقیده پیدا کردند، باید همان سیره سلف صالح را که از هزار سال پیش‌تر به ما رسیده است، ادامه داد. درس همان درس است، کتاب همان کتاب است و کارها همان کار است و هیچ هم نباید تغییری در آن ایجاد شود، و گرنه کلاه سرمان می‌رود. 🔹 اینها، آدمهای متدین و علاقه‌مند به اسلام بودند، اما شرایط اجتماعی نگرش آنها را این گونه تغییر داده بود. مثلا قبل‌ها وقتی می‌خواستند یک روحانی را لکه‌دار کنند، می‌گفتند این آخوند، «سیاسی» است! همین کافی بود تا آن فرد از جامعه طرد شود. یعنی یکی از بدترین فحش‌ها برای یک روحانی این بود که بگویند فلانی سیاسی است. 📌 ادامه دارد...بیشتر بخوانید 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
نهایی چاپ-شماره 83.pdf
10.03M
🌀 نشریه معارف اهل بیت 🔢 شماره ۸۳ 📝 آنچه در این نشریه می‌خوانید: 💠 تعمیق ارتباط مردم با دین و رهبر 💠 تلاش برای مهندسی صحیح فقه 💠 ضرورت برقراری آزادی مشروع و گسترش عدالت اجتماعی 💠 نقش زن در شکل گیری حیات طیبه 💠 دیدگاه شهید صدر درباره آیت الله شاهرودی: رشد علمی به شکلی نابغه‌وار 💠 تحول آفرینی در تطبیق مسائل روز جامعه با فقه @Manahejj
🌀 نامه اساتید دانشگاه و مدیران علمی کشور به آیت الله اعرافی 📝 حمایت و همراهی با دروس خارج فقه معاصر 📄 گزیده نامه: 🔹 از آنجایی که تحقیقات اجتهادی در موضوعات معاصر یکی از نیازهای ضروری کشور است که توفیق آن نیازمند حرکت علمی جامع و عمیق دانشگاهی-حوزوی بوده و آغاز این دروس در حوزه فرصت مناسبی برای اجرای پژوهش‌های مشترک با رویکرد فوق می باشد. این همکاری می تواند در قالب گروه های علمی حول دروس خارج فقه_معاصر و مدارس علمی تخصصی شکل گیرد. 🔹 جمع حاضر به عنوان بخشی از بدنه پژوهشی دانشگاه ضمن استقبال از رویکرد اخیر حوزه های علمیه، در صورت فراهم آمدن شرایط لازم از سوی آن حوزه ها امکان به کارگیری توان خود را در تولیدات مشترک فاخر علمی و مناسب برای عرضه در مجامع علمی داخلی و بین المللی خواهد داشت. 📌 مشروح نامه و اسامی اساتید در سایت مناهج: Manahejj.ir/post/Aerafi-FeqhMoaser @Manahejj
🌀 امام جمعه جوان پایتخت جمهوری اسلامی 📝سالروز انتصاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان امام جمعه تهران 🖋 متن حکم انتصاب امام خمینی: خدمت جناب مستطاب ، حجت الاسلام آقای حاج سید علی خامنه‌ای دامت افاضاته، چون حضور جناب مستطاب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای منتظری -دامت افاضاته- در حوزۀ مقدسۀ قم لازم بود و ایشان انصراف خودشان را از امامت جمعۀ تهران اعلام نمودند، جنابعالی که بحمداللّه‌ به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب می‌باشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم. 📅 ۲۴ دی ۱۳۵۸صوت بخشی از اولین نماز جمعه آیت‌الله خامنه‌ای @Manahejj
6️⃣ 🌀 چرا برخی از توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره حوزه هنوز عملی نشده است؟ 📝 بینش صحیح درباره حوزه 👤 علامه مصباح یزدی 🔹 الحمدلله به برکت حضرت امام و رهنمودهایی که ایشان فرمودند، بسیاری از این نگرشها تغییر کرده است. 🔹 شما اکنون در عصری زندگی می‌کنید که حرکت امام را دیده‌اید و این حرکت توقعاتی را برای شما ایجاد کرده است. فکر می‌کنید همه باید مثل ایشان باشند -البته نسل جوان باید هر کدامشان یک امام جوان باشند- شاید این توقع [از بزرگان] به‌جا نباشد؛ چون شما باید موقعیت جامعه را خوب درک کنید و بدانید کسانی که با شما سر و کار دارند، کسانی که باید از آنها علم بیاموزید، افرادی که باید از آنها تقلید کنید و آنهایی که باید به آنها بگذارید، در چه شرایطی رشد کرده‌اند و چه افکاری دارند. 🔹 این مسئله‌ای است که توجه به آن لازم است و بخشی از آن مربوط به بینش و شناخت می‌شود، اما متأسفانه بسیاری از جوانان ما این شناخت را ندارند و به همین خاطر هم توقعات زیادی برایشان ایجاد می‌شود که فی حد نفسه توقع صحیحی است، اما با شرایط واقعی جامعه جور در نمی‌آید. ✅ با توجه به این نکته می‌توانید تفسیر کنید که چرا برخی از توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره حوزه هنوز عملی نشده است یا چرا ایشان جدیت بیشتری برای عملی‌کردن صحبت‌های خود به خرج نمی‌دهند. چون ایشان شرایط جامعه را بهتر از من و شما می‌شناسند. 📌 پس چه تدبیری برای تحول باید اندیشید؟ ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 بروز اشکال در برخی از نرم افزارهای نور 📝 اطلاعیه شرکت نور 🔸 ضمن عرض پوزش بابت اشکال بوجود آمده، به اطلاع کاربران محترم می‌رساند؛ اين مشکل به دليل عدم پشتيبانی شرکت مايکروسافت از نرم افزار «فلش پلير» رخ داده است؛ 🔸 از آنجا که در ورودی برخی از برنامه های نور از نرم افزار فلش پلير استفاده شده، صفحه مربوطه به صورت سفيد نمايش داده می‌شود. ✅ به منظور ورود به نرم افزارهايی که در آنها با اين مشکل مواجه می‌شويد می‌توانيد از کليد «L» ❌ و جهت خروج از برنامه از کليدهای ترکيبی «Alt+X» استفاده کنيد. همکاران ما در حال پيگيری رفع اين مشکل می‌باشند. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 تواضع بی نظیر حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی (رحمه الله) در مقابل حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله) 🔶 تجسم عینی اخلاق اسلامی @meshkatnoor @HozeTwit
🌀 روحانیت و دنیاگرایی 📝 نامه امام علی به عثمان بن حنیف 💠 قسمت سوم 🔹... آفريده نشده‌ام كه غذاهاى لذيذ و پاكيزه مرا سرگرم سازد، چونان حيوان پروارى كه تمام همّت او علف، و يا چون حيوان رها شده كه شغلش چريدن و پر كردن شكم بوده، و از آينده خود بى‌خبر است. 🔹آيا مرا بيهوده آفريدند؟ آيا مرا به بازى گرفته‌اند؟ آيا ريسمان گمراهى در دست گيرم و يا در راه سرگردانى قدم بگذارم؟ 🔹 گويا مى‌شنوم كه شخصى از شما مى‌گويد: «اگر غذاى فرزند ابى طالب همين است، پس سستى او را فرا گرفته و از نبرد با هماوردان و شجاعان باز مانده است». آگاه باشيد درختان بيابانى، چوبشان سخت‌تر، و درختان كناره جويبار پوستشان نازک‌تر است. درختان بيابانى كه با باران سيراب مى‌شوند آتش چوبشان شعله‌ورتر و پر دوام‌تر است. 🔹من و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم چونان روشنايىِ يک چراغيم، يا چون آرنج به يک بازو پیوسته‌ایم. به خدا سوگند اگر اعراب در نبرد با من پشت به پشت يكديگر بدهند، از آن روى بر نتابم، و اگر فرصت داشته باشم به پيكار همه مى‌شتابم، و تلاش مى‌كنم كه زمين را از اين شخص مسخ شده «معاويه» و اين جسم كج‌اندیش، پاک سازم تا سنگ و شن از ميان دانه‌ها جدا گردد. 🔹 اى دنيا از من دور شو، مهارت را بر پشت تو نهاده، و از چنگال‌هاى تو رهايى يافتم، و از دام‌هاى تو نجات يافته، و از لغزشگاه‌هايت دورى گزيده‌ام. 🔹 كجايند بزرگانى كه به بازی‌های خود فريبشان داده‌ای؟ كجايند امت‌هایی كه آن‌ها را با زر و زيور فريفتى كه اكنون در گورها گرفتارند و درون لحدها پنهان شده‌اند؟... 📗 نهج البلاغه(فیض الاسلام)، نامه ۴۵ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 پ.ن: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این فرازهای نامه، با طرح سؤالاتی نفس خود را مورد خطاب قرار می‌دهد. او در مقام مربّی و پدری دلسوز است که می‌بیند فرزندش خطا کرده ولی گویا خود در معرض خطا قرار دارد و با عتاب و خطاب خویش، قصد دارد ذهن شاگرد و فرزند خود را بیدار کرده و او را از چنگال هزاررنگ دنیا نجات دهد... گویا دنیا با تمام جلوه‌هایش قصد فریب حضرت را دارد و حضرت نهیب می‌زند که ای دنیا از من دور شو... آری، راز همراهی علی و سربازی امام زمان عج تلبس به چنان نگرشی است... همراهی با ایشان تنها با لباس خاص پوشیدن و مکاسب و کفایه خواندن حاصل نمی‌شود... ما کجا، عثمان بن حنیف کجا! وقتی عثمان با آن عظمت اینگونه مورد غضب علی قرار می‌گیرد، پس وای بر ما!... تا فرصت باقی است هم‌نوا با علی علیه‌السلام بگوییم ای دنیا از من دور شو... @Manahejj
🌀 قضاوت نابجا به چه قیمتی؟! 📝 بهانه‌های واهی برای عدم ازدواج با طلاب خواهر 🖋 فاطمه صادقی 🔸 دردآور است زمانی که می‌شنوی: «زن طلبه نگیر چون اهل زندگی نیست» بر این مدعا هم چند دلیل می‌آورند: 1⃣ یکی از دلایلی که می‌آورند این است که به خاطر افزایش سطح علمی که پیدا می‌کنند از حق و حقوقشان مطلع می‌شوند! و این مسئله باعث می‌شود آنها را پرتوقع کند و زندگی را به کام طرف مقابل تلخ! این حرف کاملا غلط و غیر منطقی است؛ که اگر این باشد پس باید از ازدواج با همه وکیل‌ها و پزشک‌ها و... نیز پرهیزکرد!! چون هرکدام با آگاهی و علمی که پیدا می‌کنند شرایط خاصی برایشان پیدا می‌شود. 2⃣ دلیل دیگری که می‌آورند این است که طلاب خانم وقتی مشغولیت علمی پیدا می‌کنند توان آنها را از انجام کار منزل می‌گیرد و باعث می‌شود آنها به خانه و زندگی و بچه نرسند. 3⃣ دلیل دیگر آنها این است که اشتغال علمی طلاب خانم، آنها را دچار خط کشی‌ها و افراط‌های رفتاری می‌کند از جمله اینکه انسان را وادار می‌کنند که تمام اعمال و آدابی را که فراگرفتند، را رعایت کنیم و تخطی از این موارد زندگی را بر طرف مقابل جهنم می‌کند. البته این نظر بیشتر درباره عوام صدق می‌کند که به طلبه‌های آقا هم گاهی تعمیم داده می‌شود. 4⃣ دلیل دیگر اینکه از روی ظاهر طلاب زن قضاوت می‌کنند که طلبه‌های خانم خیلی خشک مقدس هستند و از اخلاق و منش و رفتار بی‌بهره‌اند و نابخردانه‌تر اینکه می‌گویند آنها مهارت‌های زندگی زناشویی و عطوفت نمی‌دانند؛ درصورتی که نمی‌دانند آنها آموخته‌اند بخیلان روزگار خویش در برابر نامحرمان باشند و حوریان خوش‌رو و خوش‌زبان برای همسرانشان. 🔺 باید دقت کرد در تمامی زمینه‌ها باید جنبه‌های مختلف را در نظر گرفت اگر بانوی طلبه‌ای موارد خلاف اینها در موردش صدق کرده یا در زندگی موفق نبوده، این به شرایط خانوادگی و محیطی و حتی شخصیتی فرد هم مرتبط است و در مورد همه طلاب خواهر قابل تعمیم نیست. 🔻 و از سوی دیگر باید دید فردی که زندگی ناموفقی با یک طلبه خانم داشته آیا خودش شخصیت سالمی داشته یا خیر؛ لذا یک‌طرفه نباید به قاضی رفت. به طور کلی افراد را باید فارغ از صنفی که در آن قرار دارند مورد محک قرار داد؛ نه مثل عده‌ای که تا مسلمانی مرتکب گناهی شود، به جفا نتیجه می‌گیرند همه مسلمانان خلافکار هستند یا آن را پای اسلام می‌گذارند!! @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه خواهر؛ حوزه علمیه شهرستان: با سلام 🔸 بنده هم یادداشت خانم صادقی را تایید می‌کنم؛ اولا تعمیم چنین موضوعی به همه طلاب خواهر درست نیست. ثانیا در برخی موراد، اشکال متوجه طلاب خواهر نیست؛ بلکه حوزه‌های خواهران دخیل در این موضوع هستند. 🔻 متاسفانه در حوزه‌های علمیه خواهران با اینکه قانون و مصوبات، مبنی بر حفظ و کیان خانواده و همسرداری است اما بر خلاف خط و مشی عمل می‌شود و امروزه ما شاهد هستیم که طلاب خواهر باید در هر شرایطی را ترجیح دهند. و این را به شخصه در حوزه‌های استان خودمان شاهد بودیم و مسیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان نیز بر همین منوال بود. 🔻 از جمله اینکه برای طلاب در شیفت عصر مباحثه می‌گذاشتن و همه طلاب موظف بودند که علاوه بر شرکت در کلاس‌های شیفت صبح که از ساعت ۷:۳۰ شروع و به اذان ختم می‌شد، در مباحثه شیفت عصر نیز شرکت نمایند. و همین مسأله باعث می‌شد تا ذهن عده‌ای از طلبه‌ها درگیر بچه‌هایشان باشد که از مدرسه به خانه بر می‌گردند و عده‌ای درگیر مهمانانِ در خانه و عده‌ای هم از نارضایتی شوهرانشان می‌گفتند. 🔻 اما نهایت جمله‌ای که از مسئولین می‌شنیدند این بود که باید یک طلبه بتواند چنین اوضاعی را مدیریت کند!! 🔻 متاسفانه تنها نتیجه‌ای که عاید طلبه خواهر می‌شد این بود که باید با خستگیِ تمام، وارد خانه شود و هم به نارضایتی همسر و فرزندان تن در دهد و هم فردا با همان خستگی قبل و ذهن درگیرتر از دیروز در کلاس‌ها وارد شود. و چه تعداد از خواهران طلبه که برای رضای خدا و خانواده به طور کلی قید تحصیل را زدند... 🔻 این هست داستان غم‌انگیز طلاب خواهر و بینش قوی و مدیریت فوق‌العاده برخی مدیران مدارس حوزوی...😔 @Manahejj
🌀 تحقیر خانه‌داری گناه است 💠 امام خامنه‌ای 🔹 یکی از مهمترین وظائف زن، خانه‌داری است. همه می‌دانند؛ بنده عقیده ندارم به اين که زنها نباید در مشاغل اجتماعی و سیاسی کار کنند؛ نه، اشکالی ندارد؛ 🔻 اما اگر چنانچه اين به معنای اين باشد که ما به خانه‌داری به چشم حقارت نگاه کنیم، اين می‌شود . خانه‌داری یک شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حسّاس، شغل آینده‌ساز. 🔹 فرزندآوری یک مجاهدت بزرگ است. ما با خطاهائی که داشتیم، با عدم دقت‌هائی که از ماها سر زده، یک برهه‌ای در کشور ما متأسفانه اين مسئله مورد غفلت قرار گرفت و ما امروز خطراتش را داریم می‌بینیم. 📅 ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ 📌 رونوشت به: 1⃣ حوزه خواهران سراسر کشور 2⃣ طلاب خواهر سراسر کشور @Manahejj
🌀 شصت و پنجمین سالگرد گرامیداشت روحانی مبارز و پیشاهنگ جهاد و شهادت، حجت الاسلام والمسلمین شهید نواب صفوی و شهدای فداییان اسلام 📅 شنبه ۲۷ دی ماه 🕰 ساعت ۱۵ بعدازظهر @Manahejj
🌀 پیام امام خمینی به ملت ایران به مناسبت فرار شاه 📅 ۲۷ دی ۱۳۵۷ بسم الله الرحمن الرحیم ‌‌خدمت عموم ملت شریف و شجاع ایران- اَعْلَی الله ُ کلِمَتَهُمْ وَ وَفَّقَهُمُ الله ُ تعالی‎ 🔹 ‌‌‌فرار محمدرضا پهلوی را که طلیعۀ پیروزی ملت و سرلوحۀ سعادت و دست یافتن به‌‎ ‎‌آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض می‌کنم. شما ملت شجاع و‌‎ ‎‌ثابت قدم به ملت‌های مظلوم ثابت کردید که با فداکاری و استقامت می‌توان بر مشکلات هر‌‎ ‎‌چه باشد غلبه کرد، و به مقصد ـ هر چه دشوار باشد ـ رسید. گر چه این ستمگر با دست‌‎ ‎‌آغشته به خون جوانان ما و جیب انباشته از ذخایر ملت از دست ما گریخت ولی به‌‎ ‎‌خواست خداوند متعال بزودی به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین از او‌‎ ‎‌گرفته خواهد شد؛ لکن قطع دست ستمکار از ادامه ظلم، به دست ستمدیدگان، فوری‌‎ ‎‌است. 🔹 او رفت و به هم پیمان خود، اسرائیل ـ دشمن سرسخت اسلام و مسلمین ـ پیوست و‌‎ ‎‌جرایم و آشفتگی‌هایی را به جای گذاشت که ترمیم آن جز به تأیید خداوند متعال و همت‌‎ ‎‌همۀ طبقات ملت و فداکاری اقشار کاردان و روشنفکر میسر نخواهد شد. اکنون در این‌‎ ‎‌طلوع فجر سعادت و پیروزی توجه عموم را به مطالبی جلب می‌کنم: 📌 مشروح پیام در سایت مناهج: Manahejj.ir/post/Imam-FararSHah @Manahejj
7️⃣ 🌀 شروط لازم برای تحول آفرینی در حوزه علمیه 📝 شرط دوم: فداکاری 👤 علامه مصباح یزدی 🔹 روحیه باید در ما هم باشد. اگر شما در مسیری قدم گذاشتید و برای کاری اقدام کردید که نفعش عاید شخص شما نمی‌شود و حتی ممکن است تحصیلات شما عقب بیفتد اما نتیجه این کار برای آیندگان مفید است، فداکاری کرده‌اید. این روحیه باید در شما باشد تا بتوانید تحول ایجاد کنید. 🔹 در گذشته گاهی افراد از تغییر برنامه‌های درسی حوزه انتقاد می‌کردند و به شوخی می‌گفتند: «شما ما را کرده‌اید، هر روز برنامه‌ای می‌ریزید و روی ما آزمایش می‌کنید.» این کار اشکالی ندارد، چون انسان هم احتیاج به آزمایشگاه دارد، جامعه آزمایشگاه است. ✅ به هر حال کسانی که می‌خواهند تحولی در جامعه ایجاد کنند، یک برنامه کامل بی‌عیب را از اول نمی‌توانند طراحی کنند. برنامه‌ای را باید مدتی عمل کنند تا عیبهایش ظاهر بشود، بعد تغییر دهند و اصلاح کنند. باید این راه‌ها را بروند تا برنامه تدریجا تکامل پیدا کند. این مسائل طبیعی است. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj