ای کوثر علی چِقَدَر زود میروی
بال و پر علی چقدر زود میروی
بعد از نبی دلم به تو خوش بود فاطمه
هم سنگر علی چقدر زود میروی
ای تکیهگاه زندگی حیدر غریب
ای لشکر علی چقدر زود میروی
شرمندهی تو هستم و پهلوی زخمیات
ای یاور علی چقدر زود میروی
🏴 شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.
@Manahejj
🌀 امیرالمؤمنین بر بالین حضرت زهرا سلام الله علیها
🏴 وصایای آن بانو به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
وَ قَدْ صَلَّى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام صَلَاةَ الظُّهْرِ وَ أَقْبَلَ يُرِيدُ الْمَنْزِلَ إِذَا اسْتَقْبَلَتْهُ الْجَوَارِي بَاكِيَاتٍ حَزِينَاتٍ. فَقَالَ لَهُنَّ مَا الْخَبَرُ؟ وَ مَا لِي أَرَاكُنَ مُتَغَيَّرَاتِ الْوُجُوهِ وَ الصُّوَرِ؟ فَقُلْنَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ! أَدْرِكْ ابْنَةَ عَمِّكَ الزَّهْرَاءَ وَ مَا نَظُنُّكَ تُدْرِكُهَا.
فَأَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ مُسْرِعاً؛ حَتَّى دَخَلَ عَلَيْهَا وَ إِذَا بِهَا مُلْقَاةٌ عَلَى فِرَاشِهَا وَ هُوَ مِنْ قَبَاطِيِّ مِصْرَ وَ هِيَ تَقْبِضُ يَمِيناً وَ تَمُدُّ شِمَالًا. فَأَلْقَى الرِّدَاءَ عَنْ عَاتِقِهِ وَ الْعِمَامَةَ عَنْ رَأْسِهِ وَ حَلَّ أَزْرَارَهُ وَ أَقْبَلَ حَتَّى أَخَذَ رَأْسَهَا وَ تَرَكَهُ فِي حَجْرِهِ.
وَ نَادَاهَا يَا زَهْرَاءُ! فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى! فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مَنْ حَمَلَ الزَّكَاةَ فِي طَرَفِ رِدَائِهِ وَ بَذَلَهَا عَلَى الْفُقَرَاء!ِ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا ابْنَةَ مَنْ صَلَّى بِالْمَلَائِكَةِ فِي السَّمَاءِ مَثْنَى مَثْنَى! فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا فَاطِمَةُ! كَلِّمِينِي، فَأَنَا ابْنُ عَمِّكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ.
قَالَ فَفَتَحَتْ عَيْنَيْهَا فِي وَجْهِهِ وَ نَظَرَتْ إِلَيْهِ وَ بَكَتْ وَ بَكَى وَ قَالَ مَا الَّذِي تَجِدِينَهُ فَأَنَا ابْنُ عَمِّكِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَتْ يَا ابْنَ الْعَمِّ إِنِّي أَجِدُ الْمَوْتَ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ وَ لَا مَحِيصَ عَنْهُ .... فَيُصْبِحَانِ يَتِيمَيْنِ غَرِيبَيْنِ مُنْكَسِرَيْنِ فَإِنَّهُمَا بِالْأَمْسِ فَقَدَا جَدَّهُمَا وَ الْيَوْمَ يَفْقِدَانِ أُمَّهُمَا فَالْوَيْلُ لِأُمَّةٍ تَقْتُلُهُمَا وَ تُبْغِضُهُمَا. ثُمَّ أَنْشَأَتْ تَقُول:
ابْكِنِي إِنْ بَكَيْتَ يَا خَيْرَ هَادٍ * وَ اسْبِلِ الدَّمْعَ فَهُوَ يَوْمُ الْفِرَاقِ
يَا قَرِينَ الْبَتُولِ أُوصِيكَ بِالنَّسْلِ * فَقَدْ أَصْبَحَا حَلِيفَ اشْتِيَاقٍ
ابْكِنِي وَ ابْكِ لِلْيَتَامَى وَ لَا تَنْسَ * قَتِيلَ الْعِدَى بِطَفِّ الْعِرَاقِ
فَارَقُوا فَأَصْبَحُوا يَتَامَى حَيَارَى * يَحْلِفُ اللَّهَ فَهُوَ يَوْمُ الْفِرَاق
قَالَتْ فَقَالَ لَهَا عَلِيٌّ مِنْ أَيْنَ لَكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ هَذَا الْخَبَرُ؟ وَ الْوَحْيُ قَدِ انْقَطَعَ عَنَّا.
فَقَالَتْ يَا أَبَا الْحَسَنِ رَقَدْتُ السَّاعَةَ. فَرَأَيْتُ حَبِيبِي رَسُولَ اللَّهِ (ص) فِي قَصْرٍ مِنَ الدُّرِّ الْأَبْيَضِ؛ فَلَمَّا رَآنِي قَالَ هَلُمِّي إِلَيَّ يَا بُنَيَّةِ.
فَإِنِّي إِلَيْكِ مُشْتَاقٌ.
فَقُلْتُ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأَشَدُّ شَوْقاً مِنْكَ إِلَى لِقَائِكَ.
فَقَالَ أَنْتِ اللَّيْلَةَ عِنْدِي وَ هُوَ الصَّادِقُ لِمَا وَعَدَ وَ الْمُوفِي لِمَا عَاهَدَ.
فَإِذَا أَنْتَ قَرَأْت يس فَاعْلَمْ أَنِّي قَدْ قَضَيْتُ نَحْبِي. فَغَسِّلْنِي وَ لَا تَكْشِفْ عَنِّي فَإِنِّي طَاهِرَةٌ مُطَهَّرَةٌ وَ لْيُصَلِّ عَلَيَّ مَعَكَ مِنْ أَهْلِيَ الْأَدْنَى فَالْأَدْنَى وَ مَنْ رُزِقَ أَجْرِي وَ ادْفِنِّي لَيْلًا فِي قَبْرِي بِهَذَا أَخْبَرَنِي حَبِيبِي رَسُولُ اللَّه.
📕 بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج43، صص 179-178
#روضه
@Manahejj
🌀 امیرالمؤمنین بر بالین حضرت زهرا سلام الله علیها
🏴 وصایای آن بانو به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
به هنگام رحلت حضرت زهرا سلام الله علیها، امام على عليه السّلام نماز ظهر را خوانده به سوى منزل بازگشت. كنيزان را در راه ديد در حالى كه گريان و محزون بودند. امام عليه السّلام به ايشان فرمود: چه خبر شده، چرا شما را ناراحت و مضطرب مىبينم؟! گفتند: يا امير المؤمنين! دختر عموى خود زهرا را درياب، گرچه گمان نمىكنيم حاصلى داشته باشد.
حضرت على به سرعت به سوى اطاق فاطمه رفت و بر آن بانو وارد شد، ناگاه ديد فاطمه در ميان بستر خويش افتاده و به طرف راست و چپ مىغلطد. على عليه السّلام ردا را از دوش خود و عمّامه را از سر مبارك خويش افكند و لباس خود را درآورد.
آنگاه آمد و سر مبارك حضرت زهرا را به دامن گرفت و فرمود: اى زهرا! ولى حضرت فاطمه سخنى نگفت. براى دومين بار فرمود: اى دختر محمّد مصطفى! فاطمه زهرا باز جوابى نداد! على عليه السّلام براى سومين بار صدا زد: اى دختر آن كسى كه زكات را در دامن عباى خود براى فقرا مىبرد! جوابى نشنيد. اى دختر آن كسى كه با ملائكه نماز خواند! حضرت زهرا عليها السّلام جوابى نداد. على عليه السّلام صدا زد: اى فاطمه، با من سخن بگو! من پسر عموى تو على بن ابى طالب هستم.
فاطمه چشمان خود را به روى او باز كرد، آنگاه آن بانو گريست و على عليه السّلام هم گريان شد و به زهراى اطهر فرمود: تو را چه شده؟ من پسر عمويت على هستم. فاطمه گفت: اى پسر عمو! من اكنون مرگ را مشاهده مىكنم كه نمىتوان از دست آن گريخت.
سپس راجع به فرزندانش خصوصا امام حسن و امام حسین سفارشاتی فرمود و گفت:
ايشان يتيم و دل شكستهاند، ديروز بود كه آنان جدّ بزرگوار خود را از دست دادند، امروز هم مادر خود را از دست مىدهند. واى بر آن امّتى كه آنان را مىكشند و با ايشان بغض و دشمنى مىورزند!
آنگاه اشعارى را بدين ترتيب خواند:
اگر گريه مىكنى بر من گريه كن اى بهترين هدايتكنندگان، و اشك بريز كه روز فراق رسيد.
اى همسر بتول! من در باره نسل خود به تو سفارش مىكنم. براى من و يتيمهاى من گريه كن، مخصوصا كشته و قتيل كربلا را فراموش نكنى. ايشان مفارقت مىكنند و يتيمانى حيران و سرگردان مىشوند، خداوند مقرّر كرده كه روز فراق است.
حضرت امير به زهراى اطهر فرمود: اى دختر رسول خدا! اين مطلب را از كجا مىگويى، در صورتى كه وحى خدا از خاندان ما قطع شده است؟! فاطمه گفت: اى ابو الحسن! من امروز خواب ديدم كه پدر بزرگوارم در ميان قصرى از جواهرات سفيد است، چون مرا ديد فرمود: دخترم! نزد من بيا، زيرا من مشتاق تو هستم. گفتم: پدر جان! به خداوند سوگند كه من بيشتر شوق ملاقات تو را دارم. پدر فرمود: تو امشب نزد من خواهى بود. گفتار پدرم هميشه راست است و به وعده خود وفا خواهد كرد.
على جان! هنگامى كه ديدى من سوره يس را قرائت نمودم بدان كه اجلم فرا رسيده، مرا غسل بده، ولى بدنم را برهنه نكن، زيرا من پاك و مطهّر مىباشم. على جان! خودت و اهل خانهام كه به من نزديك هستند بر جنازهام نماز بخوانيد. على جان! مرا شبانه به خاك بسپار، اين نحوه را پدرم پيغمبر خدا به من خبر داده.
#روضه
@Manahejj
#طریق_تحول 9️⃣
🌀 راه اصلاح کتب درسی حوزه
📝 باید کتب موجود را قوی و با نگاه نقادانه آموخت
👤 علامه مصباح یزدی
🔹 بنده از روز اولی که طلبه شدم، یعنی پنجاه و چند سال پیش، فهمیدم که برنامه درسی، کتابهای درسی و روش تدریس ما عیبهایی دارد. اگر کسی بخواهد این برنامه را اصلاح کند، چه باید بکند؟ آیا باید متخصص از آمریکا بیاوریم؟!
🔹 چه کسی باید بیاید این برنامهها را اصلاح کند؟ هیچ راهی نداشت جز اینکه کسانی از همین برنامه موجود و از همین کتابهای موجود استفاده کنند و سعی کنند اندک اندک تغییراتی در آن بدهند تا به مرحلهای برسند که بتوانند تحول عمیق و بنیادی را در آن بوجود بیاورند. این افراد تا همین درسها را نخوانند و در همین مدرسهها با همین شرایط رشد نکنند، نمیتوانند این تحول را انجام دهند.
🔹 این حرف معنایش این است که کسی آگاهانه خودش را فدای دیگران کند. من این راه را میپیمایم، اما با نظر نقادانه در طول مسیر فکر میکنم و آن را عیبیابی میکنم، یادداشت میکنم تا آن اندازه که میتوانم در فکر اصلاحش باشم. اگر نه، وقتی که موقعیتی پیدا کردم، دوستانی پیدا کردم، همراهان و همفکرانی پیدا کردم، به آن جامه عمل میپوشانم.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
#مصباح_حوزه
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 لزوم حمایت از طلاب خواهر اهل قلم
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 یکی از ویژگیهایی که رهبر معظم انقلاب در رابطه با طلاب اهل قلم به آن تاکید میکنند قانع نبودن به سطح و مرتبهای است که از حیث نوشتن در آن قرار دارند. ایشان بالابردن کیفیت نوشتن را از لوازم مهم نویسندگی میدانند و اذعان مینمایند که هرکس در هر مرحلهای از نوشتن هست باز باید احساس کند که در قدمهای اول و پلههای پایین قرار دارد و بداند که باید خودش را به پلههای بالاتر برساند.
🔹 اگرچه در میان طلاب، اهلقلمها اندک نیستند اما آنها که نوشتن را با معیارهای لازم همراه میکنند، اندکاند. نوشتن همچون فرآیند تبلیغ یک مبلّغ، نیازمند جسارت است. همانگونه که یک مبلّغ باید با اعتمادبهنفس کامل، خوب سخنگفتن را بیاموزد و روش تبلیغ را بهدرستی بکار گیرد؛ نویسندگان حوزوی نیز باید جسارت لازم برای حضور در عرصه نویسندگی را پیدا کنند.
🔹 در میان طلاب، برادران طلبه از حیث جسارتورزی موفقترند چراکه منبر رفتن بهنوعی آمادگی آنها برای حضور در اجتماع را فراهم آورده است؛ لذا در نوشتن و اشتراکگذاری نوشتههای خویش پیشتازند؛ اما خواهران طلبه به دلیل تجربه محدودتری که در منبر و سخنرانی داشتهاند هنگام قلمزدن نیز دچار خودباختگی میشوند و این مسئله مانعی در مسیر پیشرفت آنها میشود.
✅ توجه به نویسههای طلاب خواهر، نشر آنها، ایجاد فضا برای نوشتن و در نظرگرفتن امتیازاتی برای اهلقلم شاید بتواند خواهران طلبه را برای حضور پررنگتر در این عرصه مجاب نماید.
#نویسندگان_حوزوی
#طلاب_خواهر
@Manahejj
📣 قابل توجه طلاب خواهر
💥 بانوان یادداشتنویس #گروه_صریر در نظر دارند، بعد از سه سال فعالیت، بانوان خوشقلم حوزوی را در حد وسیعی گردهم آورند.
📣 گروهی با انتشار نزدیک به ۴۰۰ یادداشت با موضوعات مختلف
✏ دارای سابقهی سهساله در خلق یادداشتهایی اثرگذار
📣 آموزش نویسندگی، انتشار، تقویت و هدایت استعدادها در مسیر درست یادداشتنویسی
📝 جذب بانوان طلبهی اهل قلم، در هرجا، با هر نگاه و با هر سلیقه.
🔻 در این مسیر همراهمان شوید:👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2282225744C07971d7b91
#بانوان_یادداشت_نویس_حوزوی
🌀 از مردم قم دلجویی کنید
🖋 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
🔹 در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، علیرضا رییسی سخنگوی ستاد، با اشاره به برگزاری مراسم نمازجمعه قم، که پس از ۲۴ هفته تعطیلی، در شرایط آبی برگزار شد، تعابیری بهکار برد که احتمالاً براساس گزارشهای غیردقیق ارائه شده به وی بوده است
🔹 واقعیت این است که نمازجمعه شهر مقدس قم، براساس مجوز صادر شده، میتوانست زودتر و در وضعیت زرد برگزار شود و صرفاً ملاحظات و احتیاط قابل تحسین امام جمعه قم بود که تا آبی شدن وضعیت، اقامه نماز را به تأخیر انداخت.
🔹 گزارشهای تصویری که در حجم وسیعی در رسانهها منتشر شده است و مشاهدات میدانی نشان میدهد که رعایت پروتکلها، استفاده از ماسک، ضدعفونی مصلی پیش از آغاز مراسم، باز بودن پنجرهها و تهویه مناسب، با وجود سقف بلند مصلای قم و کنترل نمازگزاران با دستگاه تبسنج و استفاده از سقف ۵۰ درصد ظرفیت مصلی و سایر موارد ابلاغی، با دقت بالا صورت پذیرفته و فاصلهگذاری اجتماعی، به وضوح مورد اهتمام بوده است.
🌐 خبرگزاری رسا
#قم_هراسی
@Manahejj
🌀 روحانیت و دنیاگرایی
📝 نامه امام علی به عثمان بن حنیف
💠 قسمت چهارم
🔹 اى دنيا به خدا سوگند اگر شخصى ديدنى بودى و قالب حس كردنى داشتى، حدود خدا را بر تو جارى مى كردم، به خاطر بندگانى كه آنها را با آرزوهايت فريب دادى و ملّت هايى كه آنها را به هلاكت افكندى و قدرتمندانى كه آنها را تسليم نابودى كردى و هدف انواع بلاها قرار دادى كه ديگر راه پس و پيش و ندارند.
🔹 امّا هيهات، كسى كه در لغزشگاه تو قدم گذارد سقوط خواهد كرد! و آن كس كه بر امواج تو سوار شد غرق گرديد! كسى كه از دام هاى تو رهائى يافت پيروز شد! آن كس كه از تو به سلامت گذشت نگران نيست كه جايگاهش تنگ است زيرا دنيا در پيش او چونان روزى است كه گذشت.
🔹 از برابر ديدگانم دور شو، سوگند به خدا، رام تو نگردم كه خوارم سازى و مهارم را به دست تو ندهم كه هر كجا خواهى مرا بكشانى.
🔹 به خدا سوگند (كه تنها ارادهٔ خدا در آن است) چنان نفس خود را به رياضت وادارم كه به يک قرص نان هرگاه بيابم شاد شود، و به نمک به جاى نان خورش قناعت كند و آنقدر از چشمها اشک ريزم كه چونان چشمه ای خشک در آيد و اشک چشمم پايان پذيرد...
📗 نهج البلاغه(فیض الاسلام)، نامه ۴۵
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 پ.ن:
امیرالمؤمنین علیهالسلام در این فرازهای نامه، همانند پهلوانی در میانهٔ میدان رزم و نبرد، رجز خوانده و هماورد میطلبد.
مگر چه دشمنی در برابر علی قرار گرفته که اینگونه مشغول رجزخوانی است؟! این دشمن دنیاست...
دشمنی که به گفتهٔ حضرت ملتهایی را با آرزوهای طولانی به زبونی افکنده و راه پیش و پس را بر ایشان بسته است. آری، هرکس بر امواج خروشان دنیا سوار شد غرق گردید....
سپس حضرت راه رهایی از شرّ دنیا را تبیین میفرماید. حضرت میفرماید راه آن ریاضت دادن به نفس است، راه آن تمرین دنیاگریزی است. او قسم یاد میکند آنچنان نفس خود را ریاضت دهد که به خوردن قرص نانی راضی گردد و اشک را کمک خود در این راه عنوان مینماید.
قربان آن اشکهایت ای امیرالمؤمنین... وقتی تو برای رهایی از دنیا خود را ریاضت داده و اشک بریزی پس وای برما... ما چه کنیم؟ علی جان، پدری نما و خودت دستگیری کن... یا علی...
#به_وقت_تفکر
#دنیاگرایی
#تهذیب
@Manahejj
#ارسالی_اعضا
📖 کتابخانه عمومی حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام
واقع در پردیسان، بلوار سلمان فارسی، خیابان دهلاویه، مسجد امیرالمؤمنین علیه السلام
محیطی جهت طلاب در حال نگارش پایان نامه سطح ۳ و سطح ۴
از ساعت ۷ صبح الی ۱۰ شب به صورت یکسره در خدمت طلاب و فضلای برادر میباشد.
#کتابخانه
#پردیسان
#قم
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 طلبه سطح عالی:
با سلام
معاونت محترم آموزش حوزه علمیه قصد ندارند نمرات و نتایج امتحانات را اعلام کنند؟!!
والا تو دانشگاه وقتی امتحان میدن، نهایت یک ساعت بعد نمره مشخص و اعلام میشود. حتی الان دبیرستان ها هم همین طوره.
📌 مناهج:
تأخیر قابل توجه در اعلام نمرات امتحانات مجازی طی چهار دوره امتحانات گذشته، شائبهها و شایعات بسیاری در اذهان طلاب ایجاد کرده و بارها از سوی رسانه حوزوی مناهج، این دغدغه به مسؤولین مربوط منتقل شده است؛ چراکه اعلام نتیجه امتحانات تستی در همان لحظه امکان پذیر است.
اما اینکه واقعا چه مانعی بر این امر وجود دارد الله العالم...
رسانه حوزوی مناهج آمادگی دارد پاسخ مسؤولین محترم نسبت به این موضوع -برای رفع گمانهها و شایعات موجود- را منتشر نماید.
#نظر_اعضا
#امتحانات_مجازی
#معاونت_آموزش
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 سید مرتضی:
با سلام و وقت بخیر
اگر لطف کنید در مورد امتحانات مجازی حوزه این رو هم پیگیری کنید که کلید سوالات را منتشر کنند تا طلاب متوجه اشکالاتشان بشوند و هم ابهامی در مورد نمره باقی نماند و بتوانند به صورت آزاد اگر اعتراضی به سوال داشته باشند پیگیری کنند.
کما این در مراکز علمی دیگر از جمله #جامعة_الزهرا این کار انجام شده و هم کلید سوالات پس از دو ساعت منتشر می شود و اگر کسی هم اعتراض داشته به راحتی در سامانه می تواند پیگیری کند.
با تشکر
📌 مناهج:
در این مورد نیز رسانه حوزوی مناهج پیگیر مطالبه طلاب بوده است؛ اما باز به دلایل نامعلومی همچنان این مطالبه بر زمین مانده است و امیدواریم معاونت محترم آموزش پاسخگو باشند.
#نظر_اعضا
#امتحانات_مجازی
#کلید_سوالات
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 طلبه:
سلام و عرض ادب
امروز آزمون طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری برگزار شد. آن هم در سامانه نجاح!!
نتایج این آزمون به همراه پاسخها، دو ساعت بعد در سامانه قابل مشاهده است!!
حتی پاسخهای آزموندهنده، هم قابل مشاهده و هم قابل قیاس با کلید آزمون است.
این یعنی به لحاظ فناوری و امکان تصحیح سریع آزمون، انتشار کلید آزمون و نمایش گزینه پاسخ طلاب، هیچ محدودیتی در سامانه وجود ندارد.
فقط و فقط یک مسأله مطرح است!! چرا معاونت آموزش در تصحیح نمرات و اعلام کلید آزمونهای سطوح عالی، تعلل و تأخیر فراوان دارد؟!! واقعا برای همه طلاب سطوح عالی یک سؤال جدی و بدون پاسخ مطرح است.
#نظر_اعضا
#امتحانات_مجازی
#تأخیر_نمرات
@Manahejj