eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 📩 واقعا استاد، خیلی مهم و تأثیرگذاره بنده مدتی استادی داشتم که در فقه و اصول علمیت لازم را نداشت؛ تا جایی که من نه تنها از فقه و اصول بلکه از طلبه بودن خودمم ناامید شده بودم. خدا توفیق داد و در سال جدید تحصیلی با استادی آشنا شدم که احاطه خیلی خوبی به شاکله و هندسه علم اصول داره؛ همین هم باعث شده شوق زیادی در خواندن و دنبال کردن سرفصل‌های اصول و پیدا کردن ربط مسائل اصولی به یکدیگر هم پیدا کنم. به علاوه اینکه دأب استاد این هست ولو بصورت اشاره‌ای و مختصر هم که شده ثمرات عملی مطالب را بیان کنند. یک استاد می‌تواند طلبه‌ای امیدوار و قوی بپرواند؛ کما اینکه عکس آن هم صادق است. خدا اساتید مخلص و عالِم و پرانگیزه را زیاد کند... @Manahejj
🌀 روحانیت و دنیاگرایی 📝 بنای طلبگی 💠 امام خامنه‌ای دام ظلّه 🔹 مسأله‌ی  اخلاق، مسأله‌ی ، مسأله‌ی اعراض از زخارف دنیا را بایستی در حوزه‌های علمیه جدی گرفت. این‌طور نباشد که طلبه به خاطر خانه‌اش -که دو خیابان تا محل درس فاصله دارد- به فکر ماشین شخصی بیفتد. ماشین چیست؟ 🔹 از اول، بنای کار طلبگی بر عسرت و بی‌اعتنایی به زخارف دنیوی بود؛ اما حالا فوراً به فکر بیفتیم که یک ماشین شخصی و یک خانه‌ی کذایی داشته باشیم! ✅ البته باید حداقل معیشتی وجود داشته باشد؛ طوری که انسان ذهنش مشغول آن چیزها نباشد و بتواند درسش را راحت بخواند و کار لازم و مورد توقع را انجام بدهد؛ اما این‌طور نباشد که طلبگی هم به چیزی مثل بقیه‌ی کارهای دیگری که بعضی میکنند -دنبال تجملات و دنبال زخارف و امثال اینها رفتن- تبدیل شود. این عیب خیلی بزرگی است که باید بشدت از آن جلوگیری شود. 📅 ۳۱ شهریور ۱۳۷۰ @Manahejj
🌀 چرا سخن از دنیاگرایی؟! 🔸 روزگاری عده‌ای خیال می‌کردند همین که رییس جمهور یا هر مسؤولی، روستازاده و از دل پابرهنگان و مستضعفین باشد پس به یقین چنین فردی بیشترین خدمت را به مستضعفین خواهد کرد. اما کارنامه عملکرد برخی نشان داد، این مقدار کافی نیست و اگر انسان بر شاکله و مبنای تهذیب رشد نکرده باشد؛ بیشتر اسیر خودخواهی‌های خود و حزب خویش خواهد بود تا گرسنگان و پابرهنگان. 🔹 اینکه در کانال مناهج مدتی است موضوع روحانیت و دنیاگرایی را پی گرفتیم از همین باب است. بله امروز اکثر طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه به شدت گرفتار مسائل معیشتی هستند؛ اما چند نکته هم مهم است: 🔺 اول اینکه اگر فردا روزی طلبه‌ای به جایگاهی رسید از خاطرش نرود که سبک زندگی سلف صالح و مبنای حوزه‌های علمیه در بوده است. کما اینکه امام خامنه‌ای در یکی از جلسات خارج فقه، از ماشین‌های چند صد میلیونی برخی فضلایی که در درس شرکت می‌کردند گله کردند. همین امروز باید روشن کنیم که آیا تا وقتی دستمان از دنیا و مواهبش کوتاه هست زاهدیم؟ ولی اگر آب باشد نشان خواهیم داد که ما هم شناگر ماهری هستیم؟! 🔻 دوم اینکه نوع نگاه به مشکلات می‌تواند رنج و تحمل آنها را کاهش یا افزایش دهد. طلبه‌ای که هر روز با این نگاه از خواب بیدار می‌شود که بدبخت‌ترین انسان روی زمین است و ناتوان و ... هیچ‌گاه نمی‌تواند قدمی به جلو حرکت کند. اما طلبه‌ای که می‌گوید بالاخره با همه مشکلات باید جنگید و درس را هم جلو برد، طبعا روز بروز قدرت تحملش بیشتر خواهد شد. ✅ رسانه حوزوی مناهج همچون گذشته پیگیر تسهیل امور معیشتی طلاب هست؛ اما همه ما طلاب و فضلا و بدنه حوزه علمیه نیز در عین حال وظیفه داریم تسلیم مشکلات نشویم و همچنان در طریق علم‌آموزی، استقامت داشته باشیم و در عین حال مبانی را گم نکنیم. @Manahejj
🌀 سهم همسران در عاقبت بخیری خانواده 💠 امام خامنه‌ای دام ظلّه 🔹 ازدواج و اختیار همسر، گاهی در سرنوشت انسان مؤثر است. خیلی از زنها هستند که شوهرانشان را بهشتی می‌کنند. خیلی از مردها هم هستند که زنهایشان را بهشتی می‌کنند. عکس آن هم هست. 🔹 اگر زن و شوهر این کانون خانوادگی را قدر بدانند و برای آن اهمّیت قائل باشند، زندگی، امن و آسوده خواهد شد و کمال بشری برای زن و شوهر در سایه‌ی ازدواج خوب ممکن خواهد شد. 📅 ۷۵/۰۲/۱۰ @Manahejj
🌀 فصل جذب 📝 ضرورت عدم غفلت مسؤولین حوزوی 🖋 علی مهدوی 🔸 دهه شصتی‌ها موجب چند شیفت شدن مدارس و تأسیس دانشگاه‌های مختلف (علمی کاردبردی، پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد) شدند؛ سیل جمعیت دهه شصت بگونه‌ای بود که در هر وهله‌ای قرار می‌گرفتند باید برای آنها برنامه‌ریزی جدی صورت می‌پذیرفت. 🔹امروز که دهه شصتی‌ها از گذر ورود به علم‌آموزی عبور کرده‌اند و نوبت به نسل‌های بعد رسیده بسیاری از دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو مجبورند از مشو‌ق‌هایی همچون حذف کنکور و تبلیغ مدرک‌گرایی و ... استفاده کنند. 🔹 طبعا ورودی حوزه‌های علمیه نیز کما فی السابق نیست به دلایلی همچون: 1⃣ تراکم کمتر جمعیت فعلی دیپلمه‌ها نسبت به گذشته 2⃣ اعمال محدودیت‌های بیشتر و کیفی‌گزینی در جذب طلاب 3⃣ تبلیغات شدید علیه روحانیت و حوزه‌های علمیه 4⃣ بی‌برنامگی یا ضعف برنامه حوزه‌های علمیه برای جذب 🔺 از تمام موارد فوق که بگذریم؛ اما از مورد آخر نباید غافل شد. واقعا حوزه‌های علمیه برای معرفی خود و دستاوردهای خود تا چه حد توانسته‌اند با برنامه، تولید محتوا و قوی وارد عرصه تبلیغ و جذب نواجوانان و جوانان شوند؟ نگارنده برخی تلاشهای پراکنده و موردی را منکر نیست؛ اما بسیاری از مواقع شاهدیم کاری که توسط عده‌ای مسؤولین مدارس و حوزه‌ها انجام می‌پذیرد صرفا در حد طراحی و چاپ بنر است و نهایتا درج یک پست تبلیغی در کانالهای حوزوی!! ❓اما چقدر تلاش کرده‌ایم از ظرفیت مساجد، کانون‌های فرهنگی، هیئات و حتی دبیرستان‌ها برای معرفی حوزه و جذب قلوب جوانان استفاده کنیم؟! به فرض جوانی هم جذب نشود حداقل به گوشش خورده باشد که حوزه‌ای هم وجود دارد و رسالتی بر دوش دارد. ✅ امید است مدیریت حوزه‌های علمیه در این موضوع مهم، با بسیج‌کردن مسؤولین حوزوی و دیگر ظرفیت‌های حوزه بتوانند نوآوری و خلاقیتی درخور حوزه‌های علمیه را شکل دهند. @Manahejj
🌀 برنامه هنرستان برای جذب 🔹 حرف از جذب شد یاد خاطرات اول دبیرستان افتادم: بعد از عید نوروز که شد مدیران هنرستان‌های مختلف فنی و حرفه‌ای و کاردانشی که در آن منطقه بودند به دبیرستان ما می‌آمدند و در مراسم صبحگاه درباره هنرستان خودشون و رشته‌ها و مزایایی که دارند توضیح می‌دادند و سعی می‌کردند دانش‌آموزان را جذب کنند... ✅ ای کاش حوزه‌ها هم به فکر برنامه برای جذب باشند... 🖋 طلبه دغدغه‌مند @Manahejj
🌀 نشست مجازی مدیر‌ حوزه‌های علمیه 👥 با طلاب و فضلای سراسر کشور 📅 امشب ۲ اسفندماه ⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۱ 🌐 لینک حضور: b2n.ir/Neshast4 @Manahejj
🌀 نظر اعضا 🖋 حسنی- حوزه علمیه خرمدره: 🔹 معروف است که : مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. تا مدت ها پیش گمانم بر این بود که باید حوزه‌های علمیه تبلیغات گسترده‌ای چه در فضای مجازی و حقیقی داشته باشند تا بتوانند طلبه جذب کنند. اما گرچه این کار لازم و ضروری است اما کافی نیست. 🔹 به نظرم می رسد اگر فعالیت اجتماعی حوزه‌های علمیه با یک پشتوانه فکری خوب گسترش یابد و حوزه جایگاه اصلی خود را در کارهای فرهنگی پیدا کند و آن را تقویت نماید، به خودی خود جوانان و نوجوانان را جذب خواهد کرد. و حرکت بر همین مدار، یک تیر است و چند نشان: 1. تقویت جایگاه حوزه 2. شکل‌گیری هویت واقعی طلاب و امیدوار شدن طلاب موجود به حوزه علیمه و کارآمدی آن 3. جذب طلاب جدید 🖋 علی نفری: سلام و خسته نباشید به مدیران مناهج که در دوران سکوت و سکون حوزه پیگیر مسائل و مشکلات حوزه و طلاب هستند عرض میکنم. حوزه برای اینکه بیشتر بتواند طلبه جذب کند باید بتواند طلابی را که جذب کرده بگونه‌ای به جامعه عرضه کند که با بازخورد مثبت از جامعه سبب ورودی‌های بیشتر به حوزه شوند. چرا که طلاب ثمره‌های کوتاه مدت و بلند مدت حوزه هستند. 🖋 سید ابوالفضل: 🔹 سلام، باید فکری به حال طلابی که سالهای گذشته جذب شده‌اند نیز بشود تا برای آنها برنامه‌ریزی شود و دارای هدف و دغدغه در تحصیل باشند. 🔹صرفا اضافه کردن تعداد زیادی جوان و نوجوان به طلاب سالهای گذشته کافی نیست. بلکه باید روی همین تعداد طلاب موجود نیز برنامه‌ریزی کرد و آنها را تأمین کرد تا بتوانند بدون مشکل به وظایف خود بپردازند. 🔹 در مورد جذب طلاب جدید باید نگاه کیفی‌گزینی حاکم باشد و اصلا نباید نگاه‌ها به آمار کمّی در بحث جذب جدید دوخته شود. @Manahejj
27f01b39e7c39566a2f573d110be8f5a (1).pdf
8.51M
🌀 سالروز ابلاغ منشور مهم روحانیت 📝 هر جمله منشور روحانیت نیاز به مباحثه دارد 💠 امام خامنه‌ای دام ظلّه 🔹 حقیقتاً اگر انسان بخواهد درباره‌ى این پیام (منشور روحانیت) صحبت بكند و مطالب آن را شرح بكند، هر سطر سطر و جمله جمله‌ى این پیام نورانى و پرمغز و معنوى و بسیار سنجیده و البته از لحاظ ادبى، زیبا و مرصّع، هر جمله‌اى از این پیام جا دارد كه انسان درباره‌اش بحث كند و حرف بزند. ✅ توصیه میكنم به مخاطبان آن پیام، یعنى به جامعه‌ى علماى اسلام و روحانیون و طلاب، كه این پیام را مثل یك درس، مثل یك كتاب، مثل یك لوح آسمانى مكرر بخوانند. 🔹 خود من واقعاً مكرر خواندم، مخصوصاً بعضى از بخشهاى این پیام را كه هرچه انسان میخواند، احساس میكند كه روى كلمه كلمه‌ى او بایستى تأمل كند و التذاذ روحى و معنوى ببرد، تأمل كنند! 📅 ۱۲ اسفند ۱۳۶۷ 📌 متن کامل منشور روحانیت (قالب Pdf) به پیوست تقدیم گردیده است... 🌐 متن در قالب نسخه وب: b2n.ir/Manshour @Manahejj
💳 اعلام شماره‌ حساب برای کمک به مناطق زلزله‌زده شهر سی‌سخت ➖ با توجه به زلزله اخیر در شهرستان سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد و خسارت‌های وارد شده به برخی از هموطنان عزیز و وجود سرمای زایدالوصف در آن منطقه، طلاب و روحانیون عزیز و خانواده آنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود را برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان به شماره‌ کارت زیر واریز کنند. 💳 شماره کارت:
5041721071264825
به نام کمک به زلزله‌زدگان - مرکز خدمات کهگیلویه و بویراحمد 📌 روی شماره کارت بزنید بصورت خودکار کپی خواهد شد.
🌀 گفتگوی تبیینی منشور روحانیت روحانیت 🎥 با حضور حجت الاسلام محمود محققیان 📝 با موضوع روحانیت زنده و پایدار در پرتو منشور روحانیت 🔗 دانلود نسخه کامل👇 Aparat.com/v/WTtdY @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 اعتکاف در قم و تمامی شهرهای آبی برگزار می‌شود 👤 حجت‌الاسلام حریزاوی؛ معاون ارتباطات سازمان تبلیغا
🌀 به دستور ستاد ملی کرونا، مراسم اعتکاف در کشور برگزار نمی‌شود 👤 رئیس ستاد مرکزی اعتکاف 🔹 ای کاش کارشناسان محترم ستاد ملی کرونا دست‌کم راهکارها و پروتکلهای پیشنهادی ستاد اعتکاف همچون برگزاری حداقلی مراسم معنوی اعتکاف آن هم با فاصله گذاری مناسب در مساجد جامع را مورد توجه قرار می دادند و سپس حکم به ممنوعیت سراسری برگزاری اعتکاف می کردند. ✅ پیش از شیوع کرونا، در ۸۳ کشور با پشتوانه ستاد مرکزی اعتکاف قم، این مراسم معنوی برگزار شده اما امسال برنامه های جایگزین و جشنواره رسانه ای و مجازی برای اعتکاف طراحی و به اجرا در می آید که از آن جمله، پویش مردمی "فرصت انس" است. hawzahnews.com/xb3Qz @Manahejj