🌀ادامه #مناظره_مکتوب #مهدیان_صدرالساداتی
📄عدالت زوری
🖋علی مهدیان
🔺اگر همه مردم تصمیم ظالمانه ای بگیرند و خواهان آن باشند ولو از سر اشتباه یا هر دلیل دیگر ، آیا حاکم میتواند و حق دارد به اجبار جلوی آنها را بگیرد؟
🔺 حاکمی که به زور و اجبار روی کار بیاید و عدالت را پیاده کند بهتر است یا حاکمی که به اختیار مردم روی کار بیاید و ظالم باشد؟
🔺یکی از مهمترین مقولات نسبت حکومت و عدالت و آزادی است. تشخیص نسبت این سه برای طراحی تغییر در جامعه کلیدی است.
🔺انلزمکموها و انتم لها کارهون جمله نوح است به قوم خودش. این جمله را حضرت زهرا س در خطبه خود به مردم میگوید و آن اینکه ما شما را اجبار نمیکنیم اگر حاکم عادل را نمیخواهید.
🔺معنای این جمله آن است که آنچه در دین هدف است باید به دست مردم محقق شود حتی حکومت حقه و حتی عدالت. اگر حکومت زوری مطلوب بود سالها اهل بیت معطل نمیماندند و با قدرتهای معجزه گون که داشتند حکومت را میگرفتند. عدالتی هم که مطلوب دین است عدالتی است که به دست مردم و با اختیارشان محقق شود و نه به زور . لیقوم الناس بالقسط...
🔺جملات امام را درباره رفراندوم جمهوری اسلامی ببینید. او میگوید آزادید که این شیوه حکومت را نخواهید. ولو جمهوری اسلامی یعنی اسلام و مقابلش ضد اسلام است ولی اجبار هم نمیشوید.
🔺مردم حق ندارند چیزی مقابل دین را انتخاب کنند ولی کسی هم حق اجبارشان را ندارد. لا اکراه فی الدین. یعنی بنا نیست مردم به اجبار به بهشت بروند. بخوانید بنا نیست عدالت به اجبار پیاده شود. بنا نیست حکومت حقه به اجبار شکل بگیرد بنا نیست امام زمان به اجبار بیاید.
🔺پس جای اجبار کجا است؟ اجبار جایی است که کسی بخواهد به زور مردم را به جهنم ببرد. کسی که مقابل اراده مردم قرار میگیرد و مستبدانه میخواهد همه همان شوند که او میخواهد اجبار مقابل اجبار است. مقابل استبداد است.
🔺با این حساب کسانی که مقابل قانون میایستند که عدالت را پیاده کنند. مقابل اراده عمومی ایستاده اند و میخواهند عدالت را به اجبار در جامعه پیاده کنند. اینها در واقع دنبال عدالت زوری اند.
🔺کسانی که در جامعه مردمسالار به حاکم اشکال میکنند که عدالت چه شد؟ توجه ندارند که حاکم بنا است به دست مردم عدالت را پیاده کند نه به اجبار. حاکمی که مردم انتخاب میکنند با قانونی که مردم رای میدهند بنا است عدالت را به دست مردم پیاده کند. تقابل با حکومت با قانون تقابل با مردم است و عدالت زوری.
🔺اگر قانونی را باطل دیدیم چه کنیم؟ اگر اراده مردم را باطل دیدیم چه کنیم؟ قطعا تبیین باید کرد. به قول امام در دوران شاه، تبلیغات و تعلیمات لازم است. ولی حق نداریم با مردم در بیفتیم.
🔺فقط زمانی مقابل قانون میشود ایستاد که قانون محصول اراده مردم نباشد. یعنی حقیقتا قانون نباشد. بلکه اجبار باشد. اما در جامعه مردمسالار تنها راه مقابله با قانون ، قانون است. تغییر قانون هم باید با قانون محقق شود.
🔸پ ن1: اگر در جامعه ای مردمسالار، برای تغییر قانون به گونه ای تبلیغ کنیم که خروجی تبلیغمان ناامیدی مردم نسبت به تغییر قانونی قانون باشد. در واقع مردم را نسبت به خودشان ناامید کرده ایم.
🔸پ ن 2: مردمی که از خودش ناامید شود دست به هیچ تغییری نمی زند.
@Manahejj
🌀نظر آیت الله سبحانی درباره کتاب #الفائق
🔹کتابی به نام «الفائق» در قم نوشته شده که مطالب ارزنده ای دارد و بنده فقط به یک نقطه آن انتقاد کرده ام؛ وگرنه کتاب خوبی است.
#مرجعیت
#معرفی_کتاب
@Manahejj
- سالروز صدور پیام منشور روحانیت.pdf
123.1K
🔰متن کامل منشور روحانیت
#امام_حوزه
#منشور_روحانیت
@Manahejj
🏴 حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت #فقیه_پارسا و #عالِم_ربانی #آیت_الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
◾ بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
◾ با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیة الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلیالله مقامه را دریافت کردم. این ضایعهئی برای حوزهی علمیه است.
◾ مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقهی مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دورههای متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بودهاند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزهی مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۳ اسفند ۱۳۹۷
#امام_حوزه
#علما
@Manahejj
♦️ به مناسبت ارتحال آیت الله مومن
◾️ دروس حوزه علمیه قم فردا شنبه #تعطیل است
🏴 شنبه #عزای_عمومی در قم اعلام شد
#علما
@Manahejj
🌀 گذری بر حیات علمی و سیاسی آیتالله محمد مؤمن
▪️آیتالله محمد دانشزاده قمی(مؤمن) متولد ۲۳ دی ماه ۱۳۱۶ در قم بود. وی تحصیلات مقدماتی را در قم و ابتدا در مکتبخانه و سپس در «مدرسه جامع تعلیمات دینی» گذراند و همزمان به تحصیل در حوزه علمیه علاقهمند شد. وی با بهرهگیری از اساتیدی چون امام(ره)، علامه طباطبایی، آیتالله مشکینی، آیتالله حائری یزدی و آیتالله گلپایگانی توانست به درجه اجتهاد برسد.
▪️آیتالله مؤمن قبل از پیروزی انقلاب با عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مبارزات علیه رژیم پهلوی نقش داشت و این فعالیتها به تبعید وی و ۲۴ تن از اعضای جامعه مدرسین انجامید.
▪️وی از اواسط دوره اول شورای نگهبان یعنی از سال ۱۳۶۲ با حکم امام خمینی(ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب و آخرین بار نیز در ۲۵ تیر ۱۳۹۲ با حکم رهبر معظم انقلاب در این سمت ابقاء شد.
▪️وی همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس این مجلس بود که از دورهی اول تا پنجم در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت.
▪️علاوه بر عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری؛ نایب رئیسی مجلس خبرگان، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در شورای عالی قضائی، مسئولیت انتخاب و اعزام قضات شرع دادگاههای انقلاب در سراسر کشور به دستور امام، عضویت در شورای عالی سیاستگذاری و ریاست حوزه علمیه قم، عضویت در مجمع جهانی اهل بیت(ع) و ریاست مجمع فقه اهل بیت(ع) و عضویت در هیئت امنای دانشگاه قم نیز در کارنامه آیتالله مؤمن به چشم میخورد.
مفتاح
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🔰متن کامل منشور روحانیت #امام_حوزه #منشور_روحانیت @Manahejj
🌀شرح منشور روحانیت
🔰آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه
🔻 #اسلام_آمریکایی که جلوی حرکت اسلام راستین را میگیرد، بلکه به صورتهای گوناگون جلوهگر میشود: گاهی بهصورت و شکلی که بنیامیه مطرح میکردند، گاهی بهصورت ردّ عقل که میشود اخباری، گاهی بهصورت وهابی گری که همهچیز را شرک بهحساب میآورد و اصل شرک را از یاد میبرد که اطاعت از طاغوت و طاغوتچهها باشد و گاهی بهصورت ردّ فلسفه.
یکی از مسائل اساسی در اسلام، عرفان اسلام است. وقتی کسی بگوید: «عرفان یک مسئله انحرافی است»، خوب، چه طور میشود؟ به تمام معارف اسلامی به دیدۀ شک و تردید نگاه میکند.
🔻قرآن آمده است تا انسان را در مسیر عرفان با آن محتوایی که دارد قرار دهد آنوقت کسی بیاید و از آن چیزی بسازد که گویا اسلام عرفان را منع میکند، تفقه را منع میکند، تهذیب نفس را منع میکند، خودسازی را منع میکند و سیر و سلوک را ممنوع میکند و همه اینها را بهعنوان مبتدعات تلقّی میکند. خوب، این چه میشود؟ چرا بعضیها این حرفها را میزنند؟
🔻به نظر من همهاش به خاطر این است که فردی بر چیزی محیط نیست و آنوقت منکرش میشود: «اَلنَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» مردم دشمن چیزی هستند که نمیدانند. (نهجالبلاغه/ حکمت 172). آقا، مگر من قسمخوردهام که هر چیزی من فهمیدم اسلام است و هر چیزی من نفهمیدم اسلام نیست؟ اگر چیزهایی باعقل جور درنیامد، باید بگویم اینها خارج اسلام است؟ آیا چنین برخوردی درست است؟
🔻مگر من آنقدر بر مسائل اسلام محیط هستم که هر چه من نتوانستم محیط بر آن بشوم، بگویم دیگر این از اسلام نیست و بدعت است و کفر است؟ اینجاست که این هم میشود زنجیر بر دست و پای صاحبان این افکار و بعد هم کسانی که به دام آن بیفتند.
چنانچه ما به عالم اعلام کردیم که اسلام عرفان ندارد، بعد از ما نمیپرسند که پس اسلام چه دارد؟ اسلامی که عقل ندارد، فلسفه ندارد، عرفان ندارد، سیر و سلوک ندارد، عشق ندارد، شوق ندارد، پس چه چیزی دارد؟ ته قضیه چه میماند؟ اگر اسلام اینها را ندارد -چنانکه میگویی ندارد- این اسلام را در بازار بگذار، آیا کسی به یک دینار میخرد؟ شما که اسلام را اینطور خطکشی میکنید و حدود اربعه برایش معیّن میکنید؛ از شمال به کجا و از جنوب به کجا و از شرق و غرب به کجا، مگر اسلام حدود اربعه دارد؟ مگر محدود است؟ اسلام محدود نیست؛ تمام خوبیها را دارد و از تمام بدیها منزّه است.
📌 کتاب تحجر گرایی/ اثری از آیت الله حائری شیرازی/ صفحه 221
@haerishirazi
@Manahejj