eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 دردسر یا نعمت؟ 📝 تجربه‌ی تبلیغی 🖋 هادی چیت ساز 🔸 طبیعی است هیچ روحانی دوست ندارد حرف و متلک بشنود. ما روحانیون نماینده و سخنگوی هیچ مسئولی نیستیم و به کسی هم بدهکاری نداریم. ما فقط مدافع انقلاب هستیم و در عین حمایت از اصل حرکت انقلاب، خودمان منتقد ضعفهاییم و برای حل آن باید تلاش کنیم. 🔹 اما مردم گلایه‌ها و اعتراض‌هایی دارند. وقتی طلبه‌ای را می‌بینند، سخن به اعتراض می‌گشایند. راستش حق دارند چون مشکلات زیاد شده، اما وظیفه روحانیون چیست؟ 1⃣ گاهی واقعا تحلیل‌ها ناقص و یا اشتباه است. وظیفه ما تبیین درست و صحیح است. برای مثال تحلیلی ناقص و جهت‌دار یا شایعه‌ای بی‌اساس را از رسانه‌های بیگانه یا افراد بی‌خبر ممکن است شنیده باشند، طبیعی است باید آگاه شوند. یا مثلا ممکن است عده‌ای گمان کنند تمام مشکلات به رهبری برمی‌گردد، درحالیکه هر کاری در کشور وزیر و مسئول دارد و باید از آنها پیگیری کرد. مثلا مشکلات جهاد کشاورزی یک منطقه به رهبر ربطی ندارد و باید از طریق مجاری قانونی پیگیری کنند. 2⃣ گاهی نه برای اعتراض، بلکه گمان می‌کنند روحانیون می‌توانند برای مشکلاتشان کاری کنند مخصوصا در مناطق روستایی. نباید مطالبه و مشکل مردم را پشت گوش بیندازیم و فقط بشنویم. اگر بتوانیم از طریق ارتباط با مسئولان مربوطه خدمتی انجام دهیم، حتما باید پیگیری کنیم. تجربه‌های تبلیغی بسیاری وجود دارد که طلبه‌ای قدم بزرگی برای کشاورزی و دامداری یا اشتغال چند روستا برداشته و مثل یک چشمه جاری خدمتش برکت پیدا کرده است. اما اگر امیدی به حل مشکل نداریم، باز هم باید پیگیری‌های اولیه را انجام دهیم. کمترین تأثیرش این است که مسئولان فقط صدای مردم را نمی‌شنوند بلکه روحانیت را همراه مردم می‌دانند و برای حل مسئله تلاش می‌کنند. 3⃣ نهایتا اگر کاری از دست طلبه برنیاید، حداقل می‌توانیم گوش شنوایی برای همدردی با مردم باشیم. اینکه مردم مشکلاتشان را معمولا فقط برای روحانیت می‌گویند، بخاطر اعتمادی است که به این لباس دارند نه برای عقده‌گشایی. ♨️ پناه آوردن مردم به روحانیون، یک نعمت است که باید قدر آن را بدانیم نه اینکه با بی‌حوصلگی برخورد کنیم. این همان سرمایه اجتماعی اختصاصی روحانیت است که هیچ قشری ندارد و اگر با رفتارهای زننده برخورد کنیم، قطعا ضرر بزرگی خواهیم کرد. ❇️ کم نیستند کسانی که در مواجهه با رفتارهای خوب طلبه‌ها بعد از اعتراضشان، تازه عاشق آخوندها می‌شوند ولی اگر رفتار ناخوشی ببینند، رفتار یک نفر را پای کل صنف می‌نویسند. @Manahejj
🌀 تبیین مفاهیم عالی اسلامی همچون سلاح مؤثر عمل می‌کند 📝 ناگفته‌های فراوان اسلام 📌 مطالعه شماره جدید نشریه خط حزب الله: khl.ink/khat @Manahejj
🌀 طرح هدفمندی شهریه رهبری 📝 اطلاعیه منتشرشده در سایت شهریه طلبه و روحانی گرامی! سلام علیکم 🔸 با عنایات حضرت ولی عصر علیه السلام و همکاری مرکز مدیریت و مرکز خدمات، مرحله اول طرح کمک‌‌هزینه هدفمند توسط دفتر شهریه مقام معظم رهبری دام ظله به صورت اجرایی شد. 🔹 در این مرحله با تمرکز بر قدر متیقن اطلاعات، تعدادی از طلاب، اساتید و مبلغان مشمول طرح شدند. ❇️ در ماه‌های آینده طلاب محترم جامعه المصطفی صلوات الله علیه و آله و جاماندگان از محصلان، مبلغان و اساتید، بر اساس تلاش و هم‌افزایی مراکز مذکور و نهادهای متکفل امر تبلیغ، به تدریج به دایره شمول طرح اضافه خواهند شد. 📩 پیشنهادها و انتقادهای شما می تواند مسئولین محترم مراکز حوزه‌ای و تبلیغی را در فراهم آوردن اطلاعات دقیق‌ جهت خدمت‌رسانی مناسب‌تر یاری نماید. @Manahejj
🌀 غربت اسلام در مدینة‌النبی ◼️ خاک بقیع، گنجینه‌دار فریادی است که قرن‌ها، ارباب جور آن را در سینه‌ی ما محبوس کرده‌اند. ◼️ حکایت بقیع، حکایت غربت است، غربت اسلام! با که باید این راز را باز گفت که اسلام در مدینة النبی از همه جا غریب‌تر است! 🏴 سالروز تخریبِ قبور ائمه بقیع علیهم السلام، تسلیت باد. @Manahejj
کتابخوانی-بخش پایانی.pdf
3.06M
🌀 قسمت هجدهم و پایانی محدوده مسابقه 📝 مسابقه بزرگ کتابخوانی آشنایی با بیانات امام تحول ❇️ موضوعات این قسمت: ➖ استفاده از نظرات جوانان ➖ نگرش صحیح به مدرک ➖ تعیین منزلت اجتماعی فضلا و اساتید ➖ ایجاد مؤسسه ی تبلیغ خارجی ➖ چگونگی ایجاد وحدت بین دین و سیاست ➖ علل نا کارآمدی حوزه ➖ و .... 👓 برای یک آزمون قوی و با جوایز بسیار نفیس، خوب آمادگی کسب کنید. ✅ لینک ثبت نام در آزمون: Manahej.ir/page/Mosabeghe 📗 لینک تهیه کامل کتاب: https://taaghche.com/book/24389 📗 تنها دو روز تا آزمون بزرگ کتابخوانی مانده است. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#اطلاعیه_مسابقه 🌀 محدوده مسابقه بزرگ کتابخوانی آشنایی با بیانات امام تحول 📗 منبع آزمون: کتاب حوزه
📅 تنها دو روز تا آزمون بزرگ کتابخوانی زمان دارید. بیش از ۱۲۰۰ نفر در این آزمون شرکت می‌کنند. ⏰ زمان آزمون: ۲۲ اردیبهشت رأس ساعت ۱۶ 👓 دقت داشته باشید محدوده مسابقه از تمام بخش دوم کتاب (ساختار حوزه) است؛ که دارای ۶ فصل می‌باشد. ♨️ لینک مسابقه رأس ساعت ۱۶ مورخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در کانال و سایت رسانه حوزوی مناهج، درج خواهد شد. @Manahejj
🌀 تاریخچه‌ی تخریب حرم بقیع 📝 ظلم و جسارت وهابیت به آستان مقدس آل‌الله صلوات الله علیهم اجمعین 🔸 وهابیان دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰ق و سرانجام در ۱۳۴۴ق با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجماعیِ ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعه‌های بقیع پرداختند. 1⃣ در سال ۱۲۲۰ق، وهابیان پس از یک سال و نیم محاصره و در نتیجه شیوع قحطی در مدینه، شهر را به دست گرفتند. بنابر منابع موجود، سعود بن عبدالعزیز، پس از تسلیم شدن مدینه، همه اموال موجود در خزانه‌های حرم نبوی را توقیف کرد و همچنین دستور ویران کردن همه بناها و گنبدهای مدینه و از جمله قبرستان بقیع را صادر کرد. بر همین اساس، بارگاه چهار امام شیعه و همچنین گنبد منسوب به حضرت فاطمه(س) که بیت الاحزان خوانده می‌شد، در حمله نخست وهابیان در سال ۱۲۲۰ق از میان رفت، و یا دچار خسارت جدی شد. ♨️ پس از این رخداد، دولت عثمانی، لشکری را برای تصرف مدینه و بازپس‌گیری آن از وهابیان فرستاد و در ذی‌الحجة ۱۲۲۷ق، حکومت بر مدینه را پس گرفت. بر همین اساس، محمود دوم، سی‌امین سلطان عثمانی، در سال ۱۲۳۴ق دستور بازسازی بارگاه‌ها را صادر کرد. 2⃣ وهابیان بار دیگر در صفر ۱۳۴۴ق به مدینه حمله کردند. در این حمله، خسارت‌هایی به حرم نبوی و اماکن مذهبی وارد شد. هفت ماه بعد، در رمضان ۱۳۴۴ق، شیخ عبدالله بن بُلَیهد (۱۲۸۴-۱۳۵۹ق) که از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۵ق، قاضی القضات مکه بود، وارد مدینه شد و با استفتائی از مفتیان مدینه، حکم تخریب قبور را دریافت کرد. بدین ترتیب در ۸ شوال ۱۳۴۴ق، بقعه‌های بقیع تخریب شد. بر اساس اسناد موجود، پس از تخریب، ملک عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در نامه‌ای به تاریخ ۱۲ شوال ۱۳۴۴ق خطاب به عبدالله بن بلیهد، اقدامات وی در این باره را تحسین کرد. 🌐 ویکی شیعه @Manahejj
✳️درس اخلاق آیت الله فیاضی (دامت برکاته)✳️ 🔶 زمان: چهارشنبه ١۴٠١/٠٢/٢١، بعد از نماز مغرب و عشا 🔶 مکان: دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در قم، حسینیه امام خمینی (ره) @KHAMENEI_QOM
🌀 متن کامل بیانات امام خامنه‌ای در منتشر شد. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50226 @Manahejj
آزمون مرحله نخست مسابقه کتابخوانی آشنایی با بیانات امام تحول، امروز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ رأس ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد. ✅ آزمون، تستی و دارای ۲۴ سؤال است. ⏰ مدت پاسخگویی ۳۵ دقیقه است. یعنی آزمون رأس ساعت ۱۶ باز خواهد شد و رأس ساعت ۱۶:۳۵ بسته خواهد شد. برای مثال اگر کسی با بیست دقیقه تأخیر آزمون را باز کند، تنها ۱۵ دقیقه فرصت برای پاسخگویی به سؤالات خواهد داشت. در پاسخ به سؤالات، بیانات امام خامنه‌ای در محدوده مسابقه ملاک است. ♨️ در صورت برابری امتیازات، آزمون تشریحی از نفرات برتر گرفته خواهد شد. 🌐 لینک آزمون رأس ساعت ۱۶ در سایت و کانال مناهج منتشر می‌شود. @Manahejj
🌀 ورود به آزمون مسابقه بزرگ کتابخوانی آشنایی بابیانات امام تحول 🕰 شروع آزمون ساعت ۱۶ 📋 روی لینک بزنید:👇🏻 https://formafzar.com/form/ehh5b 📑 آزمون، تستی و دارای ۲۴ سؤال است. ⏰ مدت پاسخگویی ۳۵ دقیقه است. ♨️ آزمون ساعت ۱۶:۳۵ بسته خواهد شد. @Manahejj
🌀 شهید عرصه‌ی فقاهت و تبیین 🖋 بی بی معصومه سجادی 🔸 ۷۰۹ سال پیش، پسری در روستای جزین، منطقه جبل عامل، کشور لبنان، به دنیا آمد. نامش را محمّد نهادند. پدر و عموی محمّد، عالِم بودند. بنابراین وی تا ۱۶ سالگی علوم مقدماتی و ریاضیات را نزد آنها فرا گرفت. 🔹 محمد بن جمال الدین مکی عاملی پس از ۱۶ سالگی، مهیای هجرت شد. او از لبنان به عراق رفت و در آنجا با اخلاص و سختکوشی بی امان، تحصیلاتش را نزد مجتهدین بنام آن زمان ادامه داد و در ۱۷ سالگی از استادش فخرالمحققین اجازه‌ی اجتهاد دریافت کرد. همچنین چند سال بعد از «تاج الدین ابن مُعیه حسنی»، اجازه اجتهاد و نقل حدیث دریافت کرد. 🔹 در ۲۱ سالگی چون زادگاهش به حضورش نیاز داشت، به روستایش جزّین بازگشت و برای تربیت شاگرد، مدرسه‌‌ی علمیه تأسیس کرد؛ که از بقیه مدارس جبل عامل، پیشرفته‌تر و در تدریس فقه و اصول پیشگام بود، و با این کار، نیاز روستاها و شهرها به روحانی تأمین می‌شد. 🔹 او به کشورهای عربستان، سوریه، فلسطین و‌.‌.. سفر کرد و حتی از علمای اهل سنت اجازه روایت حدیث گرفت چراکه علاوه بر علوم ناب اسلامی، بر فقه مذاهب اهل سنت نیز تبحر یافته بود. 🔹 و حال محمد بن جمال الدین، وجودی گرانبهاتر از الماس داشت که با زندگی در میان اهل سنت، با تقیه به تعمیق و گسترش بی سابقه‌ی فقه شیعه می‌پرداخت. 🔹 شهید اول، مجتهدی فقیه، سیاسی و بصیر و مخلص بود، زمانی که در ایران گروهی از شیعیان با عنوان سربداران به نام اهل بیت(علیه السلام) قیام کردند، محمد از آنها حمایت کرد و با عنایت الهی، برای تثبیت و ترویج فقه شیعه در ایران و مبنایی برای حکمرانی فقهی؛ مخفیانه "لمعه دمشقیه" را نوشت. آری! علامه زمان، صاحب تحقیق و تدقیق، دانشمند عالی مقام و مورد وثوق امامیه، ملجأ شیعیان و پرچمدار شریعت، از سرچشمه‌های آرای فقهی دانشمندان، شهید اول، محمّد بن جمال الدین مکی عاملی (رضوان الله تعالی علیه) چنین بر تاریخ فقاهت درخشید. 🔹 این شهید مظلوم، عمّار عصر خویش، بخاطر مبارزه بی امان با انحرافات و شبهات و پاسداری از "مذهب شیعه" این گنج گرانبهای نبوّت و امامت، با سرکوب فتنه (جالوش) صبر فاسدان و حسودان زمان خویش را که چشم دیدن رشد و شکوفایی شیعه را نداشتند؛ لبریز کرد. 🔹 آنها برای اینکه او را از سر راه منافعشان بردارند، پاپوشی برایش درست کردند و این شهید عزیز را یک سال ناعادلانه به حبس انداختند و بعد هم در دادگاهی سوری با حماقت تمام، حکم قتل وی را صادر کردند. 🔹 در حالیکه هیچ دادگاه اسلامی چنین حکم قتلی را تأیید نمی‌کند که اول، شخص را با شمشیر بکشند و سپس جنازه‌ی پاره پاره شده‌اش را به دار بیاویزند و بر تکه‌های بدن مطهرش ناجوانمردانه سنگ بزنند و به این نوع حکم اکتفا نکنند و پیکر پاک و زخمی و پاره پاره‌اش را در آتش بسوزانند و حتی تحمل دیدن خاکستر جسد او را هم نداشته باشند و خاکسترش را هم بر باد بدهند. 🔹 تاریخ گواهی می‌دهد شهادت افتخار عالمان شیعه است؛ هر چه قسی القلب‌تر به شهادت برسند بر آنان شیرین‌تر از عسل است و خداوند بهترین حامی و ناظر است. ❓امروز هر طلبه و مسؤولی باید از خود این سئوال را بپرسد که در مقابل این شهید مظلوم بی‌مزار که تنها ۵۲ سال از خدا عمر گرفته بود و پس از مجاهدت‌های علمی و تبیینی طاقت‌فرسا در آخر هم با شهادت خویش مُهر قبولی را بر مجاهدت‌های جانانه‌اش زده بود، من چه کرده‌ام؟ ❓آیا در راه تحقق دغدغه‌ها و منویات امامین انقلاب -یعنی گسترش فقه و فقاهت شیعه و رسیدن به تمدن نوین اسلامی- که متوجه من هست قدم بر می‌دارم؟ ❇️ امیدوارم شهید اول؛ نزد آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام برای همه طلاب و مسئولین این راه دعا کنند و توفیقات روزافزون برایمان استمداد نمایند، توفیقاتی که جریان ساز بشود. ان‌شاءالله. @Manahejj