📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: مواضع سیاسی سکولارهای حوزوی
💬 علی:
سلام علیکم
وقتتون به خیر و خدا قوت
به نظرم این سؤال رو از سکولارهای حوزوی بپرسید:
❓اگر واقعا نظر شریفتان این است که حوزه علمیه نباید مطلقا کاری به سیاست داشته باشد،
پس چرا خودتان در مسائل سیاسی-حکومتی اظهارنظر میکنید؟
معمولا هم به سمت دیگر غش میکنید!!
#نظر_اعضا
#سکولارهای_حوزوی
@Manahejj
🌀 وقتی اخلاق گم شد!
📝 خطر آدمهای پیچیده
🖋 شاگرد اخلاق
🔸 هرآنچه از اعتقادات اسلامی و انقلابی سراغ داریم در سه مرحلهی زبان، قلب و عمل قابل جریان است.
از آنجا که ایمان و ارادهی افراد یکسان نیست؛ درجهی ایمان و اخلاق و انقلابیگری نیز متفاوت و گونهگون است.
✅ مرحلهی اعلی
اوج ایمان و انقلابیگری در وجود افرادی تبلور یافته است که سالها به تهذیب نفس و فرار از ظواهر و مطامع دنیوی پرداختهاند. کسانی که با احدی تعارف ندارند. هدفشان روشن و مقدس است و با اخلاصی که دارند تن به باندبازیها نمیدهند، اسیر چاپلوسان و مریدان نمیشوند.
بیش از هرچیز، کارنامه عملی آنها در پیشبرد اهداف عالی حوزه و انقلاب، گویای شخصیت آنهاست؛ نه تعاریف و گزارشها و آمارهای کاری خودساخته و بیپشتوانه.
لذا بدور از هرگونه ادعا و تظاهری، همیشه زبان و قلب و عملشان در مسیر انقلاب و اعتلای حوزه بوده و هست.
➖ مرحلهی متوسط
نوبت به افرادی میرسد که با قلب و زبانشان یاریگر اسلام و انقلاب و جبهه توحید هستند.
این عده اعتقاد راسخ به رشد حوزه و انقلاب و ضرورت تحول حوزه دارند؛ گرچه یا مجالی برای ورود عملی نیافتهاند، یا در خود توان و ظرفیت ورود به عرصه اجرا و دوامآوردن در برابر برخی موانع ریز و درشت را نمیبینند یا ....
♨️ مرحلهی اسفل
1⃣ برخی فقط در مقام زبان و ظاهر و بر فراز منبر، مؤمن و مجاهد و انقلابی هستند.
کارنامه انقلابیشان خلاصه در نطقهای اخلاقی و انقلابی میشود.
2⃣ بقدری بر مبانی، تسلط دارند و در مقام وعظ، مهارت یافتهاند که حتی میتوانند بزرگترین کرسیهای اخلاقی را برای مجاهدین دیروز و شهدای امروز برگزار کنند.
3⃣ اما به عمق عملکرد و #سوابق آنها که مینگری، اثری از آن غلظت انقلابیگری و امتداد راه شهدا که روضهاش را همیشه میخوانند نیست.
4⃣ گلوگاههای مهم را به افرادی میسپارند که مطمئن باشند انقلابی نیستند ولی در عوض در نهایت چاپلوسی هستند.
5⃣ و از قضا اگر انقلابیون راسخ را در جایگاههای مهم ببینند با تمام وجود سعی در حذف آنها میکنند.
‼️ اینجاست که به ناگاه آن همه عظمت وعظ و آن کوه اخلاق بر فراز منبر، در مقام عمل گم میشود!!
◼️ ساختارهای غیر شفاف و عدم ارائه گزارش از روند فعالیت افراد نیز مزید بر سلطه این عده است.
چراکه بدنه انقلابی مخاطبین همیشه نطقهای اخلاقی و انقلابی را از ایشان دیده و شنیدهاند اما از عمق فاجعهی عملکرد آنها، از حجم سوء مدیریت آنها، از عزل و نصبها و بسیاری از موارد دیگر در بیخبری محض هستند!!
🔺 موانع حوزه و انقلاب
عمدهی موانع و مشکلاتی که حوزه و انقلاب دارد، به دلیل وجود همین #افراد_چندوجهی است. کسانی که زبانشان سوی انقلاب اما در عمل، قلب و قبلهشان پشت به انقلاب است.
🔻 سادگی تقابل با سکولارهای حوزوی
برای همین مبارزه با سکولارهای حوزوی -در عین ضرورتی که داشته و دارد- همیشه ساده بوده است.
چون سکولارها در عیان رسوا هستند: مبانی امام و انقلاب را تضعیف و تخریب میکنند؛ مقابل جامعه مدرسین قد علم میکنند؛ با سرقت علمی برای خودشان کتاب و رزومه علمی دست و پا میکنند؛ با پولپاشی، سودای مرجعیت خود را تعقیب میکنند.
لذا فقط کافی است به حرکات آنها توجه کرد؛ چون دم خروسشان سالهاست بیرون زده است.
⛔️ خطر آدمهای پیچیده
اما مشکل اصلی، آدمهای پیچیده هستند.
آدمهایی که همیشه پشت ژست اخلاقی خود پنهان میشوند و هر نقد ساده و مطالبهی کوچکی را با برچسب بیتقوایی و بیاخلاقی به رگبار میبندند؛ تا احدی جرأت نکند به دیدهی انتقاد به آنها بنگرد.
این عده همواره سعی میکنند نقدهای به عملکرد خود را تضعیف آیت الله بوشهری و آیت الله اعرافی جلوه دهند!
درحالی که هردو بزرگوار همیشه پذیرای نقد بوده و هستند.
#یادداشت_مهمان
#آدمهای_پیچیده
@Manahejj
🌀 مراقب نفوذ روحانینمایان باشید
📝 فرازی از وصیتنامه امام خمینی قدس سره
🔸 در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بستهاند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش مینمایند، و یکی از راههای با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و حوزههای اسلامی #نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزههای علمیه است:
1️⃣ که خطر بزرگ کوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزهها با اعمال ناشایسته و اخلاق و روش انحرافی است
2️⃣ و خطر بسیار عظیم آن در درازمدت به مقامات بالا رسیدن یک یا چند نفر شیاد که با آگاهی برعلوم اسلامی و جا زدن خود را در بین تودهها وقشرهای مردم پاکدل و علاقهمند نمودن آنان را به خویش و ضربهی مهلک زدن به حوزههای اسلامی و اسلام عزیز و کشور در موقع مناسب میباشد.
♨️ و میدانیم که قدرتهای بزرگ چپاولگر در میان جامعهها افرادی به صورتهای مختلف از ملیگراها و روشنفکران مصنوعی و #روحانینمایان که اگر مجال یابند از همه پرخطرتر و آسیب رسانترند ذخیره دارند که گاهی سی ـ چهل سال با مشی اسلامی و مقدسمآبی یا «پان ایرانیسم» و وطن پرستی و حیلههای دیگر، با صبر و بردباری در میان ملتها زیست میکنند و در موقع مناسب مأموریت خود را انجام میدهند.
#امام_خمینی
#آدمهای_پیچیده
@Manahejj
🌀 استدلالی که سکولار حوزوی را به سکوت واداشت!
📝 محبوبیت روحانیت و دخالت در سیاست
🖋 رضا حسینی
🔸 به جهت سالگرد فتوای جهاد آیتالله العظمی سیستانی علیه داعش، خاطرهای جالب از بحث با یکی از سکولارهای حوزوی برایتان نقل میکنم.
🔹 ایام اربعین بود و تازه خسته از راه به نجف رسیده بودیم.
در راه با جوانی به اسم بابک آشنا شدم که اصلا مذهبی نبود و حتی نماز هم بلد نبود بخواند؛ ولی چون ما معمم بودیم گفت شما با اینجا آشنایی دارید و من با شما همهجا همراه باشم؛ ما هم قبول کردیم.
🔹 به قدری #نجف شلوغ بود که بعضا ده دقیقه، یک ربعی مردم در صف سیطره و تفتیش منتظر میماندند.
فردی جلوی بنده در صف تفتیش، شیخی پر هیبت و با وجنات علمایی و میانسالی بود که روحانی بود فقط عمامه نداشت و پارچهی سفیدی روی سر داشت با صورتی ملکوتی!
🔹 همین که صف تفتیش به روبروی کوچهی بیت آیتالله سیستانی رسید؛
شیخ نگاهی به کوچهی بیت معظم له و جمعیتی که به شوق دیدار با مرجعیت در کوچه صف بسته بودند انداخت؛
رو به جمعیت بگونهای که من هم بشنوم با صدای بسیار رسایی گفت:
«واقعا مرجعیت و عالم دینی یعنی این! اینجوری میشه که یه عالِم ارج و قرب پیش مردم پیدا میکنه!
اگه ایشون هم مثل برخی علمای ایران در سیاست دخالت میکرد، الان مردمش از دین زده شده بودند!»
♨️ این را که شیخ گفت؛ همسفر بینماز ما هم در پاسخ گفت: احسنت و جمعیت هم انگار یک دفعه ساکت شد و زمزمههای تأیید و پچپچهایی در فضا پیچید!
✅ من که دیدم سکوت و عدم پاسخ در نهایت بیانصافی است سعی کردم مؤدبانه جواب شیخ را بدهم!
برای همین با شیخ وارد گفتگو شدم:
+ شیخ مگر در ایام #مرجعیت همین عالم عزیز، داعش نجف را با خمپاره کوتاهبرد نمیزد؟!
- بله میزد چطور مگه؟!
+ خب پس چطور ارج و قرب این مرجع عزیز باعث نشد مردم علیه داعش قیام کنند؟!
- چقدر سادهای! اگر آقای سیستانی اعلام جهاد نمیکرد که داعش نجف رو گرفته بود!
+ پس همین دخالتش در سیاست باعث شد که خطر داعش از شیعه برطرف شود و اینجور الان پیش مردم ارج و قرب داشته باشه!
و اگر دخالت ایشان نبود، الان نه دفتری باقی مانده بود؛ نه مردم منتظری و نه حتی حرمی!
🔺 صحبت که به اینجا رسید یکدفعه بابک با صدای بلند گفت احسنت!
🔻 شیخ با اینکه تا خلاصی از تفتیش و رسیدن به حرم، جلوی ما بود؛ ولی بنده خدا فقط در و دیوار را نگاه میکرد و دیگر هیچ نگفت...
#سکولارهای_حوزوی
#دخالت_در_سیاست
#نجف
@Manahejj
🌀 مطالبه برخورد حوزه با تضعیف کنندگان نظام اسلامی
👤 آیت الله سیفی مازندرانی
🔸 آیت الله سیفی مازندرانی با لازم الاتباع خوندن احکام ولی فقیه و حرام اعلام کردن مخالفت با آن، از آن دسته طلابی که به اسم انقلابیگری، تضعیف نظام را در دستور کار قرار داده اند، انتقاد کرد و از حوزه خواست با این قبیل افراد برخورد کند:
🔹 حوزه علمیه میبایست همکاری خود را با کسانی که با ادبیات و بیان گزنده مسائل و نقدهای خود را پیرامون حکومت و دولت مطرح میکنند، قطع کند.
🔹 درخواست من از مدیریت حوزههای علمیه این است که با کسانی که علیه نظام و دولت مسائلی را میگویند که منجر به تضعیف آنان میشود، برخورد کند؛ چرا که مسئله #حوزه_انقلابی امری مهم است و با وجود چنین افرادی در حوزه نمیتوان ادعا کرد که حوزه انقلابی است.
🌐 خبرگزاری رسا
@Manahejj
🌀 عادت مطالعه
📝 ازدحام موسمی سالنهای مطالعه
🖋 محمد حق پرست
🔸 ایام امتحانات، فصل رونق سالنهای مطالعه است. صبحها اول وقت شلوغ میشوند و تا نیمههای شب چراغها هنوز روشنند. حتی گاهی خادم، مراجعهکنندگان را به زور بیرون میفرستد. دو سه هفتهای طول میکشد تا کم کم غربت به سالنهای مطالعه برگردد.
❓اما چرا در این ایام شلوغ میشوند؛ چون همه میدانند مطالعه مفید در خانه و جاهای دیگر چندان امکانپذیر نیست. پس باید به فکر جای مناسب بود. اما در طول سال، این نکته بدیهی به بهانههای مختلف از یادها میرود.
❇️ حال فکر کنید اگر در کل سال چنین جمعیتی به کتابخانهها رفت و آمد داشتند چه اتفاقی میافتاد؟ به همان میزان که نمرات امتحانات کتبی خوب است، تعداد علمای قوی و خبره بالا میرفت.
♨️ اما معضلی وجود دارد و آن اینکه تعداد قابل توجهی از طلاب به تلخیص و نمونه سؤال دل بستهاند، بدون کتاب و تقریر دستنوشته.
این همان #ارثیه_منحوس نظام آموزشی دانشگاه است به نام «دانشجوی شب امتحانی» که فایدهای ندارد جز تکثیر افرادی که نمرات بالایی دارند بدون تخصص و رشد علمی خوب.
🔻 به برکت این نمونه سؤالات با نسلی از طلاب مواجهیم با نمرات خوب اما از لحاظ مایهی علمی پوک. تا کنون بارها درباره آفتهای جزوات نمونه سؤال گفتیم و نوشتیم، اما هنوز گوشی برای شنیدن نیست.
🔻 اهل مطالعهبودن، اولین کار طلبگی است و ترک آن هیچ توجیهی ندارد. «خوشا چاهی که آب از خود برآرد.»
کسانی که در ایام امتحانات با کتابخانه و سالن مطالعه آشتی میکنند، ادامهدادن این «عادت سه هفتهای» تضمین آینده طلبگی ایشان است.
#دانشگاهی_شدن_حوزه
@Manahejj
🌀 بلاهایی که بعد از شهادت صیاد خدایی بر سر اسرائیل نازل شد!
🌐 بصیرت؛ معاونت سیاسی سپاه
@Manahejj
🌀 بزرگترین تهدید حوزه
📝 به بهانه طلاب شب امتحانی
🖋 محمد حق پرست
🔸 بیمایه علمیشدن یا شب امتحانیبودن بیشتر طلاب معضل اصلی حوزه است.
این مشکل دوطرف دارد:
1⃣ طرف اول خود طلبه است که اگر واقعا قصد درسخواندن جدی ندارد، وقت خودش را تلف نکند.
کسی که درسهای اصلی را هم به هر دلیل موجه یا غیرموجه نمیخواند، بعید است طلبه موفقی شود و بعد از مدتی، هم فرصتهای فعلی را از دست میدهد و هم سرخورده میشود.
با تمام مشکلات و انتقادها به برنامهها، اما درسنخواندن توجیهی ندارد.
2⃣ روی دیگر سخن با مسئولین است که چرا طلاب را بیمایه پرورش میدهند.
اگر درصد کمی از طلاب شب امتحانی بودند، اشکال از سوی طلبه بود. اما وقتی اکثر طلاب با تلخیص و نمونه سؤال نمره میگیرند (که شواهد آن را تایید میکند)، یعنی برنامه و مدیریت اشکال دارد.
مشکل از برنامه، بیانگیزگی، عدم اقناع نسبت به دروس یا هر مسئله دیگر باشد، باید رفع شود.
آنچه مهم است اینکه هرکاری لازم است انجام شود تا طلبه از جانب مسئولین و برنامه عذری نداشته باشد.
🔻 ممکن است مسئولان استقراء نویسنده را قبول نداشته باشند، اما رویه فعلی در حال رشد، روی آوردن اکثریت به نمونه سؤال است. این زنگ خطر است که کار اشکال دارد.
♨️ پرورش طلاب بیمایه بزرگترین تهدید حوزه خواهد بود که اگر امروز علاج نشود، در آینده گریبان حوزه را خواهد گرفت.
#دانشگاهی_شدن_حوزه
#طلاب_شب_امتحانی
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: طلاب شب امتحانی
💬 عقیل:
سلام علیکم
در مورد امتحان با جزوه یا نمونه سوال؛ غیر از اینکه اصل عمومی شدن این اشکال، ناشی از درسنخواندن طلاب است و یا مشکل داشتن برنامه آموزشی حوزه،
🔻 اصل امتحان به این شکل گرفتن، یعنی امتحان کتبی که کاملاً متکی بر حافظه کوتاه مدت طراحی می شود، باعث می شود که حتی طلبهای که در طول سال تحصیلی کامل کلاس رفته و درس گرفته و مطالعه و مباحثه هم کرده، ولی برای اینکه نمره بگیرد، به نمونه سؤال و تلخیص رو بیاورد.
🔻 این مدل امتحان گرفتن یک مدل دانشگاهی است، و الا وقتی مدل امتحان گرفتن اینطوری باشد، مدل امتحان دادن هم قطعا همین نمونه سؤال و تلخیص خواهد بود. اصل انتقاد اینجاست.
♨️ شاید راه حل اعتماد به اساتید باشد، و بخش عمده ارزیابی را باید به اساتید واگذار کرد، اساتیدی که در طول سال تلاش علمی طلبه و سطح علمی او در کلاس را مشاهده می کنند، و این امتحان حافظه کوتاه مدت هم باشد و بخش کمی از ارزیابی تحصیلی را تشکیل بدهد.
.
#نظر_اعضا
#دانشگاهی_شدن_حوزه
#طلاب_شب_امتحانی
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: طلاب شب امتحانی
💬 علی:
سلام علیکم
وقت بخیر
🔸 البته که طلبه باید در طول سال مشغول تحصیل و تقریر و تحقیق باشد و طلبهای که شب امتحان تلخیص و جزوه میخواند و چه بسا نمره خوبی هم میگیرد فقط موجب خسارت خود و جامعه میشود. وقتی چنین طلبهای رشد میکند و بالا میآید حتی ممکن است تبدیل بشود به آفت.
از شما تقاضا میکنم در جلسات دفاعیات سطح ۳ و ۴ شرکت کنید و سطح مباحث مطرح شده را ببینید.
لکن باید این نکات را در نظر گرفت که:
1⃣ یکی از مهمترین مشکلات حوزه ساختار دانشگاهی و محتوای حوزوی است.
از زمانی که حوزه ساختار استادمحور و مجتهدپرور خود را کنار گذاشت مشکلات عدیدهای گریبان حوزه را گرفت؛ از جمله آن مشکلات، کثرت بیسوادانِ مدرک به دست و افول فضای معنویت و اخلاق است.
2⃣ هرطلبهای در طول دوران تحصیل خود شاید توانسته باشد تعداد انگشتشماری از محدوده کتب تحصیلی را کامل خوانده باشد؛ ولی امتحانات سراسری از کل محدوده است.
پس او ناچار است تلخیص و جزوا بخواند چراکه بعضا کلاسها تا یک هفته قبل از امتحانات برقرار است.
3⃣ تمام مراکز و مؤسسات و... یکی از اصلیترین معیارهای پذیرششان نمره و مدرک است پس طلبه وقتی میبیند میتواند با یک هفته وقت گذاشتن برای دروس، یک سال نمره خوب بگیرد به نظر شما چه میکند؟
4⃣ مسائل مالی برخی طلاب را وادار به نگهبان و پیک و نظافتچی شدن کرده؛ این طلبهای که در مضیقه مشکلات مالی است چگونه میتواند درس بخواند؟
.
#نظر_اعضا
#دانشگاهی_شدن_حوزه
#طلاب_شب_امتحانی
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: طلاب شب امتحانی
💬 امین:
سلام علیکم
(پیرو طلاب شب امتحانی)
سیستم آموزشی غرب (اروپا و آمریکا) تقریبا سه دهه هست که ارزیابی نمرهای را کنار گذاشته و انواع دیگر مدلهای ارزیابی اتخاذ کرده.
دقیقا زمانی که غرب این مدل را کنار گذاشت، حوزه علمیه بدون درنگ این مدل را برداشت و پیاده کرده!!
نتیجه هم شد شب امتحانی و نمونه سؤالی و حتی ....
#نظر_اعضا
#طلاب_شب_امتحانی
#دانشگاهی_شدن_حوزه
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نماز توبه
📝 عمل یکشنبههای ماه ذیالقعده
❇️ کیفیت و شرایط نماز:
➖ غسل و وضو
➖ دو نماز دو رکعتی؛ هر رکعت حمد، توحید سه مرتبه و سپس فلق و ناس
➖ بعد از نماز ۷۰ مرتبه استغفار
➖ سپس: لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
➖ سپس: یا عزیز یا غفار إغفر لی ذنوبی و ذنوبَ جمیع المؤمنین و المؤمنات؛ فإنه لا یغفر الذنوبَ الا انت.
#مراقبه
@Manahejj