فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بزرگداشت تشییع جنازه حضرت آیت الله ناصری قدس سره در لسان امام خامنهای
🎥 حضور مردم
🗂 #دینداری_مردم
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 عزاداری مرحوم آیت الله شیخ احمد سیبویه
🔸 مرحوم آیت الله شیخ احمد سیبویه ۲۰ سال امام جماعت حرم حضرت عباس علیهالسلام بود.
حالات وخصائص عجیبی داشت در ۱۰۰ سالگی مثل یک نوجوان روضه میخوند وگریه میکرد.
موقع روضه میآمد لابلای جمعیت میگشت گریهکنها را شکار میکرد. یعنی میرفت زانو به زانوش براش روضه میخوند.
🔹 روزی در قم بود آمد در محراب زانو به زانوی آیت الله بهجت نشست (هر دو جثه کوچک داشتند) وسط روضه یاد جوانی کرد و گفت: شیخ محمد تقی! یادته جوانی شبهای محرم بین الحرمین تا صبح دوتایی میخوندیم و سینه میزدیم؟
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: حاشیههای دوره مهارت آموزان مرکز تربیت معلم مبلغ خواهران
💬 نام محفوظ:
🔸 از زمانی که نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شده و طلاب از سایر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان جدا شدهاند تا همین امروز، ناهماهنگیها ادامه دارد.
🔻 از عدم برگزاری کلاسها طبق برنامه و در ساعت مقرر تا مکان نامساعد آموزشی گرفته و سردرگمی خواهرانی که برخی با بچه خردسال برای گذراندن دوره از استانها و شهرهای اطراف به قم آمدهاند، خلاصه این که در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر از طلاب خواهری که در آزمون استخدامی قبول شدهاند، روزهای پر از استرس و نگرانی را در قم میگذرانند.
🔻 جالبه که مسؤولان این مرکز به جای عذرخواهی بابت کوتاهی در انجام رسالت اصلی مرکز تربیت معلم مبلغ، به قول معروف توپ را در زمین دیگری انداخته و در جلسه توجیهی حضوری خواهران راجع به محل نامساعد برگزاری کلاسهای آموزشی گفتند: ما مسؤول برگزاری دوره برادران هستیم و الان هم با این که #جامعة_الزهرا فضای آموزشی و اسکان در اختیار ما نگذاشته، در حق شما لطف کردیم که پیگیر کارهایتان هستیم وگرنه باید برای شکایت به تهران میرفتید.
❓حال این سؤال مطرح است که چرا در چنین مراکزی، مسوولانی از این دست به کار گرفته میشوند که برای سرمایه و نیروی انسانی حوزه ارزشی قائل نیستند (هدر رفتن وقت، هزینه، شأن، جایگاه و آسیب به خانواده و روح و روان طلاب) ولی در ارائه گزارشها و کلیپهای مفصل از توفیقات مجموعه خودشان متبحر هستند در حالی که در عملکرد و اجرا، این امور بسیار اندک و کمرنگ هستند.
📆 قرار بود دوره پودمانی از اول شهریورماه شروع بشه، اما گفتن باید هماهنگی برای تامین فضای آموزشی انجام بشه تا شنبه 5شهریور به تعویق افتاد، 5شهریور تشکیل نشد تا اینکه گفتن سهشنبه 8شهریور دیگه قطعی و حضوری هست و خواهران شهرستانی قم تشریف بیارن.
🗺 سهشنبه طبق آدرسی که در کانال دادند رفتیم، با یک ساختمان دو طبقه ویلایی که اصلاً فضای آموزشی نبود، روبهرو شدیم ... خلاصه این که سهشنبه هم کلاسی تشکیل نشد...
روز بعد چهارشنبه 9 شهریور هم کلاسهایی که طبق برنامه کلاس قراربود تا ساعت 8 بعدازظهر تشکیل شود، اساتید تشریف نیاوردن و هدر رفت وقت...
برای پنجشنبه هم شب قبلش در کانال اعلام شد که اساتید تشریف نمیارن.
امروز که جمعه هست کلا فضای آموزشی رو به مدرسه علمیه ... انتقال دادهاند.
این دوره قرار هست تا ۲۳شهریور ادامه داشته باشه یعنی تا دو هفته دیگه که اگر قرار باشه بینظمیها ادامه داشته باشه، واقعاً خواهران اذیت میشن.
اگر فضای آموزشی اختصاصی و مستقل نداشتن چرا طلاب رو از سایر دانشجویان جدا کنند؟؟!!
افرادی که تلاش کردند و توانستند در رقابت سخت و فشرده آزمون استخدامی آموزش و پرورش با بیش از ۵۰۰ هزار شرکتکننده، نمره قبولی بیاورند، به جای تقدیر، شایسته نیست این گونه رفتارها را شاهد باشن.
بنده احساس وظیفه کردم به شما اطلاعرسانی کنم، چون دلم برای مادری که از شهرستان با نوزاد شیرخوار آمده بود، میسوزه که اینقدر مستأصل و بلاتکلیف در گرمای ظهر با نوزادش کنار ماشین شخصی ایستاده بود و همچنین برای همه خواهرانی که در این روزها با بچه کوچک اینقدر نگرانی و استرس رو تحمل کردن.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی داریم پاسخ مسؤولین را منتشر کنیم.
#نظر_اعضا
@Manahejj
🌀 عیادت حجتالاسلام والمسلمین رحیمیان از طلبه مضروب در قم
🔸 روز گذشته حجتالاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه با حضور در بیمارستان از طلبه مجروح حادثه چند روز اخیر عیادت کرد.
📌 مناهج:
ضمن تقدیر از این اقدام حجت الاسلام رحیمیان، انشاءالله مسؤولین حوزوی مجدانه پیگیر این مسأله باشند، هم از جهت دستگیری مجرم، هم از جهت اینکه اگر پلیس انفعالی داشته با قاطعیت باید مسأله پیگیری شود.
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نفوذی که بیانیه حضرت آیتاللهالعظمی سید کاظم حائری در دلها ایجاد کرد
______
👤 آیتالله اراکی:
حضرتآیتالله حائری از ابتدا تبعیت از ولیفقیه را واجب شرعی میدانستند.
📌 متن کامل گفتگو:
hawzahnews.com/xbSd4
______
🎥 فیلم کامل گفتوگو:
hawzahnews.com/xbSdR
#فقیه_انقلابی
#سید_کاظم_حائری
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: عدم پاسخگویی تلفنی
💬 برخی طلاب متقاضی انتقالی:
سلام خدمت شما
یه گلایه داشتم از برخی از آقایان
چرا شماره تماسی که برای پیگیری خودتان داخل سایت قرار دادید کسی جواب نمی دهد؟
برای انتقالی شماره ای در سامانه نجاح قرار دادند برای اطلاع دادن به بزرگواران که متاسفانه چند روز هر چقدر تماس می گیریم کسی جوابگو نیست.
تشکر از زحمات شما
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی داریم پاسخ مسؤولین را منتشر کنیم.
#نظر_اعضا
#مدیریت_استان_قم
@Manahejj
🌀 تجلیل علما و شخصیت های حوزوی از اقدام تقوامدارانه آیت الله العظمی حائری و هشدار نسبت به مرجعسازی در حوزه
🔸 در پی کناره گیری حضرت آیت الله سید کاظم حائری و توصیه اطاعت مقلدانشان از فتاوا و فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنهای، برخی از علما و اندیشمندان حوزوی در طی مصاحبه هایی با خبرگزاری رسا، به تبیین جایگاه والای علمی، تقوا و تزکیه نفس حضرت آیت الله حائری و لزوم اطاعت از ولی فقیه و درس از سیره این عالم وارسته پرداختند.
🔹️ همچنین علمای حوزه در این گفتوگوها ضمن تبیین جایگاه خطیر و مهم مرجعیت به تشریح سیره بزرگان در پذیرش این منصب پرداخته و نسبت به برخی از حرکت ها و تقلاهای دون شأن روحانیت هشدار دادند.
📌 مشروح گزارش:
rasanews.ir/0030v9
@Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🖌 توضیح دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد شایعه اخیر
🔻 دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی انتشار برخی شایعات درباره مشاور یکی از وزرا، اطلاعیه ای را صادر کرد.
بسمه تعالی
چند روزی است انتشار خبر برخورد با مشاور یکی از وزرا موجب پخش شایعات و بهانهای برای دروغ و نفرت پراکنی دشمنان در میان مردم شریف و متدین گردیده است.
به علت عدم ارتباط موضوع با دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، در ابتدا بنابر موضعگیری خاصی نبود؛ امّا با گذر زمان و ادامه شایعهسازی ها، بیان نکات زیر ضروری به نظر می رسد:
🔹 اولاً؛ شخص نامبرده از فرزندان یا نوادگان مرجعیّت معظم نیست بلکه از منسوبین برادر مکرّم ایشان میباشد.
🔹 ثانیاً؛ وی هیچ گونه ارتباط کاری با این بیت و دفتر نداشته و ندارد و هیچ گاه از جانب این مجموعه مورد حمایت یا سفارشی قرار نگرفته است.
👈 متن کامل اطلاعیه
@HawzahNews| حوزهنیوز
🌀 آیت الله شب زنده دار، نور چشم بنده است
👤 استاد قائینی
🔸 چندی پیش استاد قائینی مطلبی در مخالفت با طرح جدید تحول آموزشی سطوح عالی نوشته و منتشر کردند؛
🔹 امروز استاد قائینی در جلسهای که با تعدادی از اساتید سطوح عالی داشتند در ضمن تبیین نظرشان مطالبی فرمودند که نشاندهندهی عمق اعتقاد علمی و عملی ایشان به بزرگان موافق با طرح تحول است.
ایشان فرمودند:
«حاج آقای شب زنده دار، نور چشم بنده است علما وعملا. اگرچه در این مسئله، بنده و ایشان اختلاف نظر داریم.
همچنین حاج آقای شهیدی که از موافقین متن درسی شدن حلقات به جای کفایهاند.
من #شهید_صدر را ملا و عالم باسواد حوزوی میدانم.
الفائق کتاب بسیار ارزشمندی است که مباحث مهمی را که کمتر مطرح بود، عالمانه بحث کرده است.»
🗂 #تحول_کتب_درسی
@Manahejj
🌀 مروری بر بیانات امام خامنهای در دیدار شرکتکنندگان در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع)
📅 ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
مجمع جهانی اهلبیت:
مجمع جهانی اهلبیت مرکز مهم و باعظمتی است.
اهلبیت در دنیای اسلام از یک عظمت و محبوبیّت بینظیری برخوردارند.
این مرکز باید محلّ توجّه و الهامگیری از سوی همهی مسلمین باشد.
چند نکته مورد توجه برای مجمع جهانی اهلبیت:
1️⃣ اعضای مجمع جهانی اهلبیت بار سنگینی بر دوش دارند.
مجمع را یک پایگاهی قرار بدهیم برای نشر معارف اهلبیت.
با شیوههای معقول معارف اهلبیت را منتقل کنید به جوامع مختلف.
2️⃣ شیعه مفتخر است به اینکه در مقابل نظام سلطه ایستاد.
این اژدهای هفت سری را که در همهی شئون زندگی کشورها به نحو ظالمانه شرکت میکرد متوقّف کرد.
بسیاری از خواستههای نظام استکبار به وسیلهی جمهوری اسلامی متوقّف مانده و تخریب شده.
🏳️پرچم جمهوری اسلامی همان پرچمی است که انبیا و ائمّه برداشتند یعنی پرچم عدالت و معنویت.
نکته تکمیلی:
امام راحل (رضوان اللّه تعالی علیه) به همه یاد داد که خطوط فاصل موجود میان آحاد جوامع اسلامی را کنار بگذارند.
فقط یک خطّ فاصل وجود دارد و آن خطّ فاصل میان ایمان و اسلام از یک طرف و کفر و استکبار از طرف دیگر است.
3️⃣ وقتی خطکشی را پُررنگ میکنیم بین مجموعهی عظیم دنیای اسلام و بین دنیای سلطه، قهراً عکسالعمل دارد.
🔎منشأ همهی تبلیغات ایرانهراسی و شیعههراسی، خشم آمریکا از خنثی شدن نقشههایش است.
همه باید حواسشان باشد با این سیاستِ استکباریِ آمریکا همراهی نکنند.
🤝ما اَتباع اهلبیت باید پرچمدار همبستگی و همافزایی باشیم.
در دنیای اسلام چه کسی به مردم غزّه و فلسطین به قدر جمهوری اسلامی کمک کرده؟
4️⃣ ظرفیّتهای دنیای اسلام برای متوقّف کردن و عقب راندن دنیای استکبار ظرفیّتهای بسیار خوبی است.
ظرفیتهای نرمافزاری:
- معارف و عقاید ما
- نگاه امیدوارانه ما به جهان، مهدوی آینده قطعی اسلام
- روشن بودن نقش انسان و توکل به خدا برای ما
بنبست فکری و تئوریک دنیای غرب
غیر قابل توجیه بودن خیلی از مسائل دنیا برای غرب با نگاه لیبرال ـ دموکراسی
ظرفیت های سختافزاری:
- ظرفیّت زیاد برای پیشرفت
- سرزمینهای وسیع
- منابع فوقالعاده ارزشمند مانند نفت و گاز
نظام جمهوری اسلامی:
نظام جمهوری اسلامی یک واقعیّتی است که وجود دارد روی زمین؛ وعده نیست که «حالا خواهیم کرد»
مهمتر از پدید آمدن نظام اسلامی تابآوری نظام اسلامی در مقابل دشمنیها است.
اینکه میگوییم «جمهوری اسلامی یک الگو است»:
معنایش این نیست که در همهی کشورهای اسلامی بایستی ساختار سیاسی مثل نظام جمهوری اسلامی باشد.
عمده اصول و مبانی است:
- عمده مسئلهی «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» است.
- عمده «وَ عَلَى اللَّهِ فَلیَتَوَکَّلِ المُؤمِنون» است.
نکته پایانی:
ما آیندهی دنیای اسلام را آیندهی خوبی میدانیم.
مجموعهی شیعهی دنیا میتوانند نقشآفرینی بزرگی بکنند.
شما به عنوان مجمع جهانی تشیّع میتوانید نقشآفرینی زیادی بکنید.
#امام_جامعه
@Manahejj
🌀 این شیوه صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته میشوند
👤 مرحوم آیت الله العظمی بهجت قدس سره
🔻 این را نمیشود قبول کرد که طلاب #رسائل را در سطح بخوانند....
📗 در محضر بهجت، ج ٢، ص ۴٨
#تحول_کتب_درسی
#رسائل
@Manahejj
🌀 رسائل در نجف اصلاً خوانده نمیشود
🔸 اخیرا استاد قائینی فرمودند: یک نفر برای ایشان نقل کرده است که آیت الله العظمی سیستانی - حفظه الله - با تغییر کتاب رسائل #مخالف هستند و فرزندشان ایشان را آرام کرده...
🔹 فرمایش ایشان باعث شد این موضوع را از طلاب محترم #نجف پیگیری کنیم. و در نهایت تعجب معلوم شد که کتاب #رسائل مدتها است از نظام آموزشی حوزه نجف کنار گذاشته شده و نه امتحان گرفته میشود و نه بصورت رسمی کسی تدریس میکند.
♨️ در نجف بعد از اصول الفقه، طلاب دو دسته میشوند.
یک دسته حلقات و سپس کفایه و برخی مستقیم کفایه میخوانند.
📸 برنامه امتحانی لجنه امتحانات نجف را در تصویر فوق، ملاحظه میفرمایید.
#تحول_کتب_درسی
@Manahejj
🌀 سخنان مهم استاد محمد تقی شهیدی: با اینکه #حلقات بدیل اختیاری #کفایه بشود موافقم
🔹 حضرت استاد شهیدی در جلسات متعدد فقهی خود راجع به موضوع برنامه درسی جدید آموزشی حوزه صحبت کرده بودند و لذا پس از کسب اجازه و تایید دقیق ایشان بر متن زیر، مجموعی از فرمایشات ایشان در چند جلسه را نقل میکنیم:
✅ مهم این است که برنامه برای اساتید خوب توضیح داده شود! با این برنامه حوزه که بدیلها تخییری هستند مخالفتی ندارم.
🔹 اکنون که کتاب حلقات کنار کفایه آمده و طلاب مخیر هستند بین انتخاب کفایه و حلقات، به نظرتان مراجع با این مخالفند؟! یا این مدرسین محترم اگر به آنها درست انتقال داده شود که طلاب با خواندن حلقات بحثهای خارج را بهتر میفهمند، یا حداقل برخی اینطورند! آیا آنها مخالفت میکنند؟!
🔹 حتی من معتقدم در دروس مقدمات قبل پایه ۷ هم تحریرالوسیله امام یا منهاج الصالحین اگر به آن شرح استدلالی مختصری اضافه شود عدل تخییری میشود! چه لزومی دارد همه لمعه را بخوانند؟! اتفاقا منهاج الصالحین بزرگان زیادی روی آن کار کرده اند و کتاب خیلی خوبی است.
❗️ حلقات خیلی کتاب خوبی است، بسیاری از بحثهای بعد از کفایه در حلقات است که اگر کسی آن را بخواند چیزی از دست نداده است. بلکه به اعتقاد من نه تنها برای ورود به درس خارج خواندن حلقات طلبه را از رسائل و کفایه بینیاز میکند، بلکه به تجربه طلابی که در درس خارج نظرات جدید را در مثل حلقات در سطح خواندهاند، در خارج موفقتر هستند. طلبه میتواند فرمایشهای ایشان را مانند سایر بزرگان، در دروس خارج مراجعه و بررسی نماید.
🔹 بزرگوارانی که میگویند اگر کتاب روان باشد طلاب شل و بی علم بار میآیند، حداقل من این را قبول ندارم! طلاب سطح باید #مطالب را یاد بگیرند و کمکم در خارج توان رجوع پیدا میکنند.
🔹 به هر حال ما میدانیم که طلاب عمومی نمیتوانند تمام مطالب مکاسب را فقط در ۴ سال با استاد بخوانند. مسلما برخی بخشها خوانده نمیشود و طلاب هم بعد از مدتی که متن شیخ را با دقت خواندند، میتوانند بقیه بخشها را خودشان درک کنند.
@Manahejj
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزه های علمیه
🔹 اخیراً و در پی ارائهی برنامه جدید آموزشی و تحول در برخی متون درسی از سوی مدیریت محترم حوزههای علمیه، برخی از اساتید معظم و افاضل محترم حوزه با دغدغه بسیار ارزشمند حفظ سطح علمی حوزه و مراقبت از عمق دانش حوزوی در نسلهای آینده، انتقاداتی را بیان فرمودهاند که مورد توجه مجامع حوزوی قرار گرفته است.
🔹 از آنجا که امضاکنندگان متن حاضر توفیق خدمتگذاری در عرصه تدریس در حوزه مبارکه قم را دارند و به همین جهت محل رجوع و پرسش برخی از طلاب و فضلای حوزه هستند، پس از گفتگو با برخی از اساتید معظمِ منتقد طرح و نیز برخی از موافقین و تأمل در اطراف قضیه و مرور تجارب و مشاهدات عینی در طول سالهای تحصیل و تدریس، جمعبندی دیدگاه خود در خصوص اصل طرح تحول را به اختصار در قالب نکات ذیل بیان میکنیم.
📌 متن کامل در کانال تنبیه الأمة:👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
🌀 چه اشکالی دارد رسائل عوض شود؟
👤 مرحوم استاد اکبر ترابی شهرضایی
❓چرا بهجای لمعه، تحریر الوسیله خوانده نشود؟ فتاوای امام، حداقل بهروز است و بعضی از شاگردان امام نیز با ایشان همنظر هستند و اگر کسی به آن فتوا عمل کند، مجزی است.
❓چه اشکالی دارد که بهجای رسایل، مصباح الاصول مرحوم خویی را بخوانیم؟ باید همان کتاب را درسی کنیم و در ابتدای هر درس سؤالات را مطرح کنیم و در آخر درس هم سؤالات را مطرح کنیم تا طلاب بتوانند پاسخگو باشند تا افراد محقق و مدقق پرورش پیدا کنند.
#تحول_کتب_درسی
@Manahejj
🌀 حلقات، خوب و مفید است
📝 قبول ندارم متن پیچیده علمیت را بیشتر میکند
👤 بیانات امروز استاد شهیدی بعداز درس
🔸 دیروز از ما از حلقات سؤال شد و گفتیم کتاب خوب و مفیدی است و اگر کسی حلقات را بخواند و بخشی از کفایه را هم بخواند تا با متن کفایه آشنا شود، خوب است. اما اینکه گفته شود چرا تمام کفایه خوانده نشده و حلقات خوانده شده، به نظر ما اشکال واردی نیست. پس کلام ما فقط نسبت به حلقات بود و انگیزه سؤالکنندگان نیز این بود که شاید حق آقای صدر و حلقات در این میان رعایت نشده تا ما نیز جبران کنیم که انصافا باید هم همینطور باشد.
🔹 بنای بر پخش صحبت دیروز نبود و لکن دیدیم که برای ما میفرستند که به طور گسترده پخش شده و من گفتم: یک جمله را اصلاح کنید و نشر بدهید؛ حال که نشر شده، من تکذیب نمیکنم و در رابطه با حلقات، این عقیده ماست.
🔹 ولی یک جمله ناقص نقل شدو آن جمله هم نسبت به #لمعه بود که اگر همین منهاج الصالحین را همراه با استدلالهای مختصری، ولو از کتب مرحوم آقای خوئی اضافه کنند، خوب است؛ چون اگرچه شهید اول و ثانی از مفاخر شیعه هستند ولکن فقه مربوط به آن زمان با آن اصطلاحات و استدلالاتی است که اصول پیشرفت نکرده بود؛ حال که اصول و فقه نیز پیشرفت کرده، خوب است که استدلالهای جدید مطرح شود.
🔹 من با اصل این کار به عنوان جایگزین اختیاری مخالف نیستم، اما نه اینکه اجبار شود؛ چون اساس حوزه بر آزادی طلبه است. و نیز طرح باید پخته باشد و هر کتابی در میان نیاید.
♨️ اما اینکه بعضی مراجع و اساتید بزرگوار اشکالاتی دارند، ما اصلا نسبت به آن اظهار نظری نکردیم؛ شاید تغییر کتب درسی ایراداتی داشته باشد که من اصلا اطلاعی ندارم. آن زمان که به ما اطلاع دادند در حج بودم و به بعضی از اعضای مدیریت گفتم که جریان چیست؟ آنها گفتند که ما مخالفیم، اگرچه بعضی موافقند. بعد هم که برگشتیم، تعطیلات بود و ارتباطی نداشتیم. دهه محرم نیز که به نجف رفتیم، شنیدم در نجف نسبت به این مطلب ابراز نگرانی کردند، آقای زنجانی هم در قم ابراز نگرانی کردند. برای رفع نگرانی مراجع معظم، بنده به کسانی که دست اندرکار بودند، عرض کردم که مناسب است رفع ابهام شود و توضیح داده شود که صرفا جایگزین #اختیاری بعض کتابهاست؛ جناب آقای اعرافی که از دوستان قدیمی ما هستند و جناب اقای شبزندهدار که با ایشان هم سابقه رفاقت دیرینه داریم، فرمودند که اصلا اجباری نیست.
🔹 من هم بنا بر دخالت در این امور ندارم؛ چون تخصص من نیست و علاقهای هم به اظهار نظر ندارم.
🔹 من نسبت به این طرح تغییر متون درسی اصلا مطالعهای نکردم و نمیتوانم نسبت به چیزی که از آن اطلاعی ندارم، نفیا و اثباتا اظهار نظر کنم. ما فقط نسبت به حلقات عقیدهمان را گفتیم که البته بزرگانی با این عقیده هم مخالف هستند. پس این برداشت نشود که ما در قبال اساتید بزرگواری که با حسن نیت خود صحبت کردند، مطلبی را گفتیم کما اینکه حسن نیت دوستانی که میشناسم ودفاع از طرح کردند، برای من محرز است.
✅ عمده دغدغه اساتیدی که معترضند یکی نگرانی آینده و ادامه پیداکردن این تغییرهاست. این اساتید بزرگوار هم همین دغدغه را دارند که بعد چه میشود. با تجربههایی که دارند، میترسند که امروز بگویند حلقات و فردا روزی کتاب دیگری که مستوای علمی آن معلوم نیست، جایگزین آن شود. این دغدغه محترم است و ما آن را درک میکنیم. ولی بحث در روش برخورد با این دغدغه است.
🔹 و دغدغه دیگر آن است که کتابهایی که الان عدل قرار داده میشود، کتابهای پخته باشد و یا آنچه خوانده نشود فوائد علمیاش فوت شود.
البته به نظر من در اصول، حلقات هست و عدل اختیاریشدن آن نسبت به کفایه مشکلی ندارد. من در این حد دفاع میکنم، اگرچه به بزرگان مخالف نیز احترام میگذارم؛ ما عرض میکنیم در همین حد بپذیرند که طلبههایی که حلقات میخوانند، درس آنها قبول شود و اساتیدی نیز که آن را درس میدهند، زحمت میکشند و مطالب دقیقی را بیان میکنند.
✅ اما نباید این مسائل را سیاسی کرد و بالاخره بزرگان و اساتیدی دغدغه دارند و از روی تدین مطالبی را بیان میکنند؛ شاید نمیتوانند عبارات را واضح بگویند و لکن دغدغهها را به ما گفتهاند. ولی عرض ما این بود که انکار مطلق باعث عدم قبول حرف میشود، بالاخره بعضی موارد را باید قبول کرد. باید با روشهای صحیح با گفتگو ومانند آن، بزرگان منتقد را قانع کرد، مثل همان چیزی که نسبت به اصول فقه مرحوم مظفر در برابر قوانین شد.
♨️ برخی اساتید معتقدند متن پیچیده و معقد علمیت طلبه را بیشتر میکند! بنده این مطلب را قبول ندارم؛ آقای صدر هم اول حلقه اولی از این جواب داده؛ اما بعضی اساتید معتقدند که باید متن سخت باشد تا طلبه سعی در فهم آن کند و بعد بتواند کتب دیگر را بفهمد. من این را قبول ندارم و میگویم که مثل این است که من به درس یک استاد بدبیان بروم تا ملا شوم! نه، درس آقای خوئی هم انسان را ملا میکند.
@Manahejj
هدایت شده از تنبیه الأمة
اظهارنظر جمعی از اساتید درباره تحول.pdf
464.5K
❇️ اظهار نظر جمعی از اساتید سطوح عالی در خصوص پیشنهادات اصلاحی نظام آموزشی حوزههای علمیه
📌 به انضمام اسامی امضاکنندگان
📝 نسخه Pdf
#تحول_کتب_درسی
@Tanbiholomah
🌀 اختلافات و دغدغههای طرح تحول
🖋 محمد حق پرست
یک.
تمام اختلاف بر تغییر کتب درسی به این برمیگردد که آیا میتوان روش بهتری برای آموزش مطرح کرد یا خیر؟ همه این مسئله را ممکن عقلی میدانند اما برخی به لحاظ وقوعی آن را ناممکن میدانند. به قول ایشان، مگر میشود کتابی بهتر از مکاسب و رسائل و کفایه نوشت؟
این نوع بیان، تفاوتی با مخالفت کردن با روشها و آموزشهای جدید ندارد.
دو.
متن درسی و آموزشی به لحاظ عبارت باید روان باشد؛ چون دقت اصلی باید بر فهم مسائل باشد؛ نه بر روی بازکردن گره از پیچیدگیهای متن.
اینکه سادگی متون را تعبیر به روزنامهایخواندن کنیم و آن را به سخره بگیریم، حقیقت را عوض نمیکند که بسیاری از طلاب در ابتدای جاده اجتهاد درمانده میشوند و نه تنها روش فقاهت بلکه الفبای اجتهاد را هم نمیآموزند.
سه.
علت دفاع برخی بزرگان و اساتید از کتب موجود، دو چیز است: فهم دقیق متون دینی و فهم تراث علمی گذشتگان.
هیچکس موافق نیست خروجی حوزه، طلاب سطحی و ضعیف باشند.
درباره فهم متون دینی:
اولا اکثر متون دینی مغلق نیستند. بیشتر دقت بر محتوا لازم است تا دقت در فهم متن. مثل فهم دقیق لوازم فرمایش معصوم یا فهم مطلق و مقید روایات و....
ثانیا، بر فرض که عبارات دینی مغلق باشند. اما آیا راهش فقط این است که کفایه و مکاسب خوانده شود؟ چرا بجای غور در متون کتب درسی، خود روایات را بررسی نکنیم؟
کلاس حدیثخوانی در حوزه کمرونق است. دقتی که بر فهم عبارات رسائل و کفایه میگذاریم، چرا برنامهریزی نمیکنیم که بر متون سخت روایی گذاشته شود؟
درباره ارتباط با تراث علمی:
❓گذشتگان که کفایه نخوانده بودند، مشکل فهم احادیث و تراث را چطور حل کردند؟
چه زمانی قرار است در حوزه جا بیفتد که آموزش علم و ارتباط با تراث علمی دو ساحت هستند و جداگانه باید تدبیر شوند؟
آموزش را با عبارات روان قرار دهید و درس جداگانهای برای متنخوانی و ارتباط با تراث قرار دهید.
چهار.
غالباً سؤالات جدی و بدیهی برای بدنه طلاب وجود دارد که اساتید از جواب دقیق به آنها پرهیز میکنند. سؤال اصلی این است، طلابی که میخواهند وارد عرصه تبلیغ یا دستگاههای اجرائی شوند، چرا باید کتب مغلق سطوح عالی را بخوانند و تا کنون برای ایشان چه فایدهای داشته است؟ نمیشود این عده تفکیک شوند و فقه و اصول روانتری داشته باشند؟ بماند که طلابی که عزم اجتهاد دارند و حلقات خواندهاند بهتر از کفایهخوانها در دروس خارج درخشیدند.
📈 همچنین آمار خروجیهای حوزه گویای این است که آینده طلاب چه میشود. اکثرا دنبال مشاغلی میروند که ربطی به یادگیری فقه و اصول در سطح تخصصی و اجتهادی ندارد. چرا باید عمر ایشان به این دروس بگذرد؟ حرف این نیست که فقه و روش برداشت درست از متون دینی را یاد ندهید. میگویم چرا باید با عبارات سخت و روش پیچیده و پرتلفات آموزش دهیم. به قول مرحوم آیت الله العظمی #بهجت چرا طلاب باید در این مسیر کشته شوند؟
پنج.
باورش سخت است، اما حقیقت این است که اکثر طلاب کتابهای سطح عالی را با نمونه سؤال و تلخیص امتحان میدهند و فرسنگها با دغدغه اساتیدی که فقط چند طلبه مستعد اجتهاد را میبینند فاصله دارند.
چاره این است که کمی از فضای محدودی که دور خود ساختهایم بیرون بیاییم، بین طلاب بیاییم و سعی کنیم ریشه اصلی مشکلات را بیابیم.
شش.
برنامه جدید هیچ اجباری را مطرح نکرده است؛ از تخییر و اختیار دادن به طلاب و اساتید، این همه هراس نکنیم.
#تحول_کتب_درسی
@Manahejj
🌀 استدلال سست
‼️ استاد علیدوست در کمال حیرت فرمودند که چون نصف حلقه ثالثه در ۳۶ روز نوشته شده، پس نمیتواند کتاب درسی باشد!!
⁉️ استاد علیدوست، شهید ثانی (ره) هم جلد اول شرح لمعه را در ۳ ماه نوشت، پس نصف الروضة البهیّة در ۹۰ روز نوشته شده (که حجم بیشتری از حلقه ثالثه دارد)، اگر موافق هستید آن هم حذف شود؟!
✅ شاید در مقایسه نوابغ جهان علم با افراد عادی، نیاز به متانت بیشتری داشته باشیم.
✅ استاد #شهیدی فرمودند: «مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی میگفتند ایامی که شهید #صدر مشغول نوشتن حلقات بودند روزی ۱۶ ساعت مینوشتند». این را بگذارید کنار نبوغ بالا، حافظه فوق العاده، فکر منظم و بیش از ۲۰ سال کار ممحض در علم اصول».
🔹 مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) چند بار فرمودند که جلد اول منهاج الصالحین آیت الله العظمی خویی (ره) را بعد از اولین چاپ به مرحوم شهید #صدر (ره) دادم. و فقط یک یا دو روز نزد ایشان بود. بعد به من دادند و فرمودند در صفحه آخر ۱۳ اشکال نوشتم که فتاوایی هستند که حسب مبنای خود آیت الله العظمی خویی (ره) صحیح نمیباشند. بنده هم بردم خدمت مرحوم آقای خویی (ره). ایشان هم کتاب را گرفتند و تک تک اشکالات را میخواندند و به صفحه مربوطه مراجعه میکردند و میفرمودند: عجب، با اینکه قبل از چاپ چند نفر از آقایان هم مطالعه کرده بودند، ولی عجیب است که این اشکالات علمی باقی مانده است. و فرمودند اگر ممکن است جلد دوم منهاج را قبل از چاپ، ایشان بازبینی کند.
❇️ واقعیت آن است که شهید صدر یک نخبه به تمام معنا بود که با وجود قوت آثارش هنوز هم ناشناخته است.
@Manahejj
🌀 تعصب روی کتب درسی، وجهی ندارد
📝 نظر مسؤولین حوزه فصل الخطاب است
👤 استاد علی عندلیبی
🔸 استاد علی #عندلیب با سابقه بیش از سی سال تدریس خارج فقه و اصول و سالیان متمادی تدریس سطوح عالی و با تجربهای طولانی در حل مسائل مورد ابتلای جامعه، نسبت به برنامه جدید آموزشی حوزه نکاتی را مرقوم فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 در ارتباط با تغییر متون درسی باید عرض کنم که لزوم اصل تغییر امری واضح و #بدیهی است و تعصبی روی کتب درسی وجهی ندارد.
مگر شیخ انصاری (ره) و صاحب جواهر (ره) و مرحوم آخوند (ره)، #کفایه و مکاسب خواندهاند که شیخ و آخوند و صاحب جواهر شدهاند؟!
🔹 اما در مورد اینکه چه کتبی جایگزین شود و چه بخشهایی از کتب فعلی الزاماً با استاد خوانده شود، نظرات اساتید #مختلف است و فصل الخطاب بعد از مشورت با صاحب نظران، تصمیم #مسئولین حوزه است.
🔹 لذا همراهی با مدیریت و شورای عالی حوزه امری لازم است که بهترین همراهی میتواند ارائه پیشنهادهای سازنده جهت تکمیل این برنامه جدید باشد.
والسلام علیکم
علی عندلیب
#تحول_کتب_درسی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اندر حکایت مدیریت و تدبیر حوزه استان قم
1⃣ آغاز سال تحصیلی: ۵ شهریور
2⃣ پایان امتحانات: ۱۲ شهریور
3⃣ اعلام نتایج امتحانات و تعیین تکلیف پایه و دروس طلاب: ۲۳ شهریور
4⃣ زمان انتخاب واحد: ۱۶ تا ۲۴ شهریور (که البته اعلام شد مرحله اول انتخاب واحد است)!
📌 اینها سوای انتصابات بعضاً ضعیف و غیر قابل دفاع در مدیریت استان قم هست؛
افرادی که بعضاً حتی برای کاندیداتوری مجمع نمایندگان طلاب، رد صلاحیت شدند،
یا افرادی که بیش از اینکه در مسؤولیتهای حوزوی سررشته داشته باشند در خرید و فروش خودرو سررشته دارند،
یا افرادی که در سال ۸۸ مواضع روشنی داشتند و ...
استان قم #ملکی از املاک برخی مدیران ارشد نیست؛ که هرگونه عزل و نصب غیر قابل دفاعی را برتابد.
امیدواریم آیت الله اعرافی در مورد مدیریت حوزه استان قم شخصا ورود کنند و اجازه ندهند با اعتبار قم بازی شود؛ قم نیازمند تمرکز و مدیریت جدی شخص آیت الله اعرافی و بکارگیری افراد قوی و انقلابی واقعی است.
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
🌀 آیت الله اعرافی و چالش دو سال پیش رو:
https://eitaa.com/manahejj/5550
#مدیریت_استان_قم
@Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
202030_169339333.mp3
2.19M
🎙 بشنوید | صوت بیانات امروز رهبر انقلاب اسلامی در مراسم اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام). ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
🏷 #از_تبیین_تا_قیام | #اربعین
💻 Farsi.Khamenei.ir