eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
21.2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
189 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشه اسلام
🌀 حکومت و حق الزام به حجاب 📝 پژوهشی مستدل و فقهی 🔢 قسمت سوم 1️⃣ الزام به حجاب و سیره صدر اسلام 2️⃣ حکم حجاب کنیزان 3️⃣ ارتباط الزام به حجاب با رضایت مردم 4️⃣ الزام به حجاب و تزاحمات 📌 مطالعه تحقیق: https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
هدایت شده از اندیشه اسلام
Hijab 03.pdf
حجم: 4.11M
🌀 حکومت و حق الزام به حجاب 📝 پژوهشی مستدل و فقهی 🔢 قسمت سوم 1️⃣ الزام به حجاب و سیره صدر اسلام 2️⃣ حکم حجاب کنیزان 3️⃣ ارتباط الزام به حجاب با رضایت مردم 4️⃣ الزام به حجاب و تزاحمات پژوهش: کانال نخبگانی تنبیه‌الأمة تهیه و تنظیم: رسانه حوزوی مناهج https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
🌀 احکام جدید مدیریت حوزه‌های علمیه صادر شد 📝 استاد اعرافی در احکامی جداگانه، حکم جناب آقایان ملکی، ملانوری و مقیمی حاجی را صادر کرد. ◻️ در این احکام، جناب آقای حمید ملکی به عنوان «قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در مدیریت حوزه علمیه قم»، جناب آقای حسین ملانوری به عنوان «معاون تبلیغ و امور فرهنگی» و جناب آقای ابوالقاسم مقیمی‌حاجی به عنوان «معاون پژوهش» ابقا شدند. یادآور می شود این احکام به مدت دو سال اعتبار دارند. 📎 متن احکام 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج: 🔸 بالاخره با چندین ماه تأخیر احکام مسؤولیت‌های فوق صادر شد؛ هرچند هنوز احکام برخی معاونت‌ها مثل معاونت آموزش با وجود گذشت چندین ماه از انقضای حکم آن بلاتکلیف است. ♨️ علت قفل‌شدن کارها را هم در قوانین غلط شورای عالی باید جستجو کرد؛ به جای پرداختن به امور سیاست‌گذاری که وظیفه شرعی و قانونی ایشان است خود را به قدری تنزل داده‌اند که در کوچکترین مسائل اجرایی مثل بودجه و انتصابات ورود می‌کنند. ✅ امروز بحمدالله مجموعه شورای سیاست‌گذاری و مرکز مدیریت حوزه خواهران به این رسیده‌اند که دست مدیر را باید در انتصابات معاونین خود باز گذاشت؛ 🔺 امیدواریم شورای عالی حوزه‌های علمیه برادران نیز از این رویه درست الگوگیری کرده تا وقت اعضای محترم شورا صرف وظایف روی زمین مانده شود و به تعبیر رهبری وقت شورا را (هدر) نکنند. 🗂 @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 اسراف وقت در شورای عالی؟! 💠 امام خامنه‌ای ♨️ به نظر من شورای سیاستگذاری یا شورای عالی را اصلا نباید معطل این کارهای بودجه و امثال اینها کرد، این وقتِ این شورا است، چون شورا کارهای مهمتری دارد. 🔻 این که گفتید بیشتر جلسات یا وقت طولانی‌ای از جلسات به مسائل تعیین بودجه و امثال این مطالب اختصاص می‌یابد، این مسئله را باید یک مرکزی یا خود مدیریت یا به یک مرکز فرعی کرد. 📗 بیانات دیدار با اعضای شورای عالی حوزه قم 📅 ۱۳۸۳/۱۰/۳ 📌 مناهج: یکی از مواردی که طی سه دهه گذشته تقریبا در همه جلسات رهبری با شورای عالی تذکر داده شده است، تفکیک ساحت سیاست‌گذاری از ساحت اجرا است. زیرا مادامی که شورای عالی به مسائلی بیرون از مأموریت‌های اصلی خویش مشغول باشد از تکالیف اصلی خویش بازخواهد ماند. 🗂 @Manahejj
🌀 چرا آرزوهای مدیر حوزه‌های علمیه برآورده نمی‌شود؟ 🖋 علی مهدوی 🔸 بر همگی روشن است که استاد اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، از ابتدای پذیرش این مسؤولیت، افق‌های بزرگی را در اندیشه داشته و دارد... ♨️ در چرایی و آسیب‌شناسی عدم توفیقات، به دلایل متعددی می‌توان اشاره کرد که مهمترین آنها بدین قرار است: 1️⃣ عدم بهره‌مندی بدنه حوزه از علوم لازم 2️⃣ دیوان‌سالاری اداری و ناکارآمد 3️⃣ مدیریت دست‌بسته 4️⃣ معضلات معیشتی 📌 متن کامل یادداشت را در رسانه حوزوی مناهج بخوانید: http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 چرا آرزوهای مدیر حوزه‌های علمیه برآورده نمی‌شود؟ 🖋 علی مهدوی 🔸 بر همگی روشن است که استاد اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، از ابتدای پذیرش این مسؤولیت، افق‌های بزرگی را در اندیشه داشته و دارد؛ بر همین اساس سندنویسی‌های متعدد، تشکیل ستادهای راهبری گونه‌گون و متفاوت، امضای موافقت‌نامه با نهادهای مختلف استانی و کشوری و ده‌ها کار متنوع دیگر را آغاز کردند. 🔻 اما با وجود همه‌ی این آرزوهای بلند و پرتعداد، توفیقات خیلی چشمگیر نبودند و حتی یک‌جاهایی نگاه نهادهای ملی به حوزه تغییر کرد یا شاید بهتر است بگوییم واقع‌بینانه‌تر شد؛ نظیر طرح امین. ✅ در چرایی و آسیب‌شناسی این عدم توفیقات، به دلایل متعددی می‌توان اشاره کرد که مهمترین آنها بدین قرار است: 1️⃣ عدم توانمندی بدنه حوزه به علوم لازم: تا وقتی شورای عالی و مرکز مدیریت بر مدار رشد تک‌بعدی طلاب تمرکز کرده‌اند و نیازهای ضروری دیگری که طلاب باید به آن مسلح باشند را باور نکرده و برای آن برنامه‌ریزی ندارند، چطور می‌توان انتظار داشت که برای مثال حتی همین طرح امین ساده، موفقیت حداکثری داشته باشد. شکی نیست طلاب حاذق در طرح امین کم نیستند، اما تعداد آنها غالب و حداکثری هم بود؟ با کدام بدنه توانمند و مسلط به علوم و مهارت‌های متنوع که از ابتدای طلبگی هدفمند و براساس استعداد تربیت شده‌اند آرزوهای بزرگ در سر می‌پرورانیم و هرروز بر تعداد آنها بیش و بیشتر می‌افزاییم؟! 2️⃣ دیوان‌سالاری اداری و ناکارآمد تا وقتی روحیه‌ی کارمندی موجود بیشترین سهم بودجه‌های حوزه را می‌بلعد و کارنامه موفق و مؤثری ندارد، قرار است چگونه و از چه مسیری به اهداف عالی مدیر حوزه‌های علمیه برسیم؟ با مدیران میانی خسته و دور از خلاقیت و انگیزه یا نظامی کارمندی که اصلا نحوه جذب و بکارگیری و ارتقایش هیچ شفاف نیست و بدتر از همه نظارت دقیقی روی آن نیست؟ 3️⃣ مدیریت دست‌بسته وقتی استاد اعرافی حتی اختیار انتخاب مستقیم معاونین ستادی خود را ندارد و همواره با اعمال نظر شورای عالی مواجه است؛ وقتی حتی برای خرج بودجه، لازم است شورای عالی اذن دهد و ساعت‌ها جلسات شورای عالی برای بودجه هدر برود، مثل این است که به یک نفر بگوییم اسماً مدیر هستی، اما اختیاراتت با ماست. مهم نیست استاد اعرافی مدیر است یا فرد دیگری، مهم این است که به مدیر باید اعتماد شود و سپس از وی مطالبه گزارش و عملکرد شود. 4️⃣ معضلات معیشتی وقتی بدنه نخبگان و استعدادهایی که قابلیت شکوفایی دارند اما به دلیل مشکلات متعدد معیشتی در حال گریز از حوزه و وظایف آخوندی هستند، ما با چه کسانی قرار است قله‌های بزرگ علمی و معرفتی را فتح کنیم و طلبه تراز انقلاب و تمدن اسلامی تحویل بدهیم؟ ✅ راهکار اساسی: یکی از مهم‌ترین راهکارهای اساسی، لبیک شورای محترم عالی به مطالبه دیرینه رهبر معظم حوزه‌ها مبنی بر تمرکز شورای عالی در سیاست‌گذاری و اجتناب از ورود در عرصه مدیریت است که مصداق روشن آن آزادی مدیر در انتصاب معاونان کارآمد است. ✅ راهکار موقت: مادامی که شورای عالی قرار نیست به امر رهبری تن دهد و انقلابی عمل کند؛ ای کاش استاد اعرافی کمی از کمیت آرزوهای بزرگ می‌کاستند و بر تأسیس و تقویت (کیفیت) زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی و معنوی شهرستان‌ها -و اگر ممکن نیست لااقل- قم می‌افزودند؛ تا آرزوها دست‌یافتنی شوند: به مدرسه‌ها و مدرس‌ها، به اساتید شاگرد پرور، به پژوهش‌هایی با شاخص‌های حوزوی، به طلاب سطوح پایین و درس‌های پایه، به اخلاق عملی در متن حوزه، به مهارت‌افزایی و بصیرت‌افزایی در سطوح پایین و به توانمندسازی و معیشت کادر مدیریتی و پر کیفیت در قم. آقای اعرافی اگر در ستاد دست‌بسته است، لااقل برای صف (حوزه علمیه استان قم) دستشان باز است؛ اما حیف و صد حیف که تمرکز لازم را بر قم نداشته و ندارند. در گذشته نیز بیان شد ایشان اجازه ندهند درباره دوره مدیریتی ایشان بعدها بگویند صرفا سندنویسی‌هایی شد و آرزوهایی سرداده شد و دیگر هیچ! @Manahejj
👓 دفاع از حرم یعنی قرار اگر باشد! زمین کارزار ما تل‌آویو است، نه! @HozeTwit
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: عدم التفات مسؤولین نهادهای حوزوی به بحران 💬 نام محفوظ: حوزه بحران را جدی نمی‌گیرد چون: ۱. با تلقی خاصی از توسل و توکل، بحران را ناممکن می داند! ۲. تفرق و چند پارگی مدیریتی مجال خوبی است که هیچ کس خود را مسئول نداند! ۳. نظام حساسیت‌های ما مطابق جایگاه امروزمان نیست. نمی دانم چه باید بشود که دردمان بگیرد! در حالی که بیان وضعیت اسف بار هم تحمل نمی شود. آقایان به داد این هزارساله برسید. واقعا اوضاع خراب است! اما حتی مجال طرح دقیق اوضاع هم نیست... 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضای دغدغه‌مند و دلسوز را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: مدیریت استاد اعرافی 💬 نام محفوظ: این نکته که دست ایشان در ستاد بسته است، شاید در برخی موارد درست باشه لیکن علت تامه نیست؛ حوزه نیاز به مدیریت استراتژیک و عملیاتی داره، یعنی کسی که در بطن امور قرار داشته باشه و با برنامه ریزی، اجرا، کنترل و نظارت، امور رو تمشیت کنه؛ معاونت ها و مراکز حوزه، بیشتر شبیه ایالات پراکنده هستند، هر کدام مسیر خودشان رو می‌روند!! طلاب و روحانیون - و حتی مدیران - از ارائه طرح های مداوم و شعارهای کلیشه‌ای خسته شده اند، آنچه وظیفه مدیر حوزه هست: قاطعیت در عمل، پیگیری دستورات و طرح هایی که داده اند، عملگرایی و برخورد محکم با و بیان علل شکست طرح‌ها است. به شخصه ایشان رو می‌دانم و همچنان امیداور هستم، ولی علی رغم ارادت قلبی که به حاج آقای اعرافی دارم، معتقدم حل مسائل نیاز به ورود شخص ایشان دارد. لذا مباحث مانع بودن شورای عالی تا حدی (نه کامل) فرافکنی هست. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضای دغدغه‌مند و دلسوز را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
🌀 خطر بحران تهذیبی طلاب 🖋 شاگرد اخلاق؛ 🔸 گاهی به آینده تهذیبی حوزه‌ها که می‌اندیشم گرفتار سراسیمگی می‌شوم. حقیقتا آینده تهذیبی حوزه‌ها به کدام مقصد رحیل بسته؟! 🔺 مبادا روح تهذیب را همچون سنن آموزشی، با دانشگاهی‌کردن حوزه دو دستی تقدیم تاریخ کردیم! 🔻 حتما نیک می‌دانید آنچه طلبه را مهذب می‌کند، کرسی‌های ظاهری اخلاق که معاونت تهذیب تدبیر می‌کند نیست. همیشه‌ی تاریخ حوزه، این رفتار و منش اولیای حوزه بوده که طلبه را مهذب می‌ساخته است. ♨️ حال به زوایای پیدا و پنهان حوزه بنگرید؛ 1⃣ سودازدگان مرجعیت یک طرف تشنگان پرهیاهوی مرجعیت - غالبا هم طیف سنتی که البته سنت مرجعیت‌گریزی از خاطرشان رفته!- به شاگردان این‌ها نگاه کنید تشنه‌ی فتح همه کرسی‌های تدریس سطوح عالی هستند، نردبان تدریس را -برخلاف سنن حوزوی- از سطوح عالی می‌خواهند شروع کنند که فرصت را از دست ندهند! صد البته از چنان اساتیدی، چنین شاگردانی هیچ بعید نیست. گویی اینها از «سنتی‌بودن حوزوی» فقط مقابله و تضعیف نهادهای حوزوی را بلدند؛ که ان‌شاءالله این آرزو را به گور خواهند برد و حوزه به دوران اسفناک تحجر گذشته باز نخواهد گشت. 2⃣ مسؤولین ناکارآمد متأسفانه از این سو هم شاهد برخی از مسؤولین هستیم که بی‌برنامه و با خیال «یک‌جوری اداره‌کردن حوزه»، مسؤولیت می‌پذیرند!! نه تنها هیچ‌گاه پاسخگوی مسؤولیت خویش نبوده و نیستند؛ بلکه همیشه در جایگاه مطالبه‌گر و طلبکار ظاهر می‌شوند. از پشت قاب عینک ایشان، این طلبه‌ها هستند که همیشه بی‌حال و کم‌کار و تنبل‌اند! مدام از پشتکار طلاب قدیم می‌گویند؛ اما از زهد و مقام‌گریزی بزرگان گذشته نمی‌گویند. ➖ متعدد مسؤولیت می‌پذیرند و به هیچ‌کس پاسخگو نیستند؛ ➖ بسیار اشتباه می‌کنند اما هیچ‌گاه عذرخواهی نمی‌کنند؛ ➖ منتقدین خود را همیشه رمی بر بیسوادی و بی‌اخلاقی و بی‌تقوایی می‌کنند؛ ➖ خود را بالاتر و برتر از همه می‌بینند؛ ➖ دستاورد و خروجی عملکردشان ناراحتی و رنجیدگی طلاب و اساتید است؛ ➖ و .... ⛔️ اگر چنین روحیه‌ای شود چه بر سر حوزه و جامعه خواهد آمد؟!! 🔺 حال بسنجید «طلبه مهذب انقلابی‌شدن» در این فضای مه‌آلود و جوّ ضد تهذیبی چقدر سخت و طاقت‌فرساست. 🔻 اما طلاب هیچ‌گاه یادشان نرود ما سرباز آقایی (ارواحنا فداه) هستیم که صاحب اصلی حوزه‌ها ایشان هستند. ما پیرو رهبری هستیم که همیشه از مقام و رهبری و مرجعیت، گریزان بود و این خدا بود که دنیا را پیش وی خوار و خفیف کرد... ✅ به قول علامه طباطبایی «ما در این دنیا کاری مهم‌تر از خودسازی نداریم.» و خودسازی در این زمانه‌ی سخت، ثواب مضاعفی دارد. 📌 مناهج: هیأت تحریریه رسانه حوزوی مناهج، اگرچه خود را محتاج نصیحت ناصحان و راهبری اساتید اخلاق می‌داند، با اعتذار و صرفاً از باب عرضه‌ی آنچه از بزرگان شنیده‌اند، انتشار یادداشت فوق را پذیرفته‌اند. @Manahejj
زمان: حجم: 1.54M
🌀 دستگاه امام حسین علیه‌السلام و هدایت زن بی‌حجاب 🎙 خاطره شنیدنی از جناب آقای خاتونی، امام جماعت مسجد فاطمة الزهرا سلام الله علیها شاندیز 📌 مناهج: ای کاش ما هم توفیق نوکری در یک گوشه‌ی کوچک از این دستگاه عظیم را از دست ندهیم و از حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام توفیق نوکری و خدمت را مسئلت کنیم. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 پادکست «خمینی عراق» 🎧 قسمت دوم فصل علمای مجاهد | شهید صدر 🎙 بخش اول ♨️ آنچه خواهید شنید: ✅ نب
پادکست مناهجشهید صدر بخش دوم.mp3
زمان: حجم: 13.84M
🌀 بخش دوم پادکست «خمینی عراق» 🎧 قسمت دوم فصل علمای مجاهد | شهید صدر ♨️ آنچه خواهید شنید: ✅ تأسیس «جماعة العلما»؛ اولین تشکیلات سیاسی علمای عراق ✅ چرا شهید صدر مرجعیت را بر عهده گرفت؟ ✅ چه زمانی شهید صدر گفت: «ذوب شوید در خمینی»؟ ✅ طرح شهید صدر برای «مرجعیت موضوعی» 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎧 بخش اول پادکست خمینی عراق: https://eitaa.com/manahejj/6524 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj_Radio @Manahejj