eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 چه کسی چراغ علوم عقلی را در قم روشن کرد؟ ❓علامه طباطبایی در حوزه قم چه کرد؟ 1️⃣ مطالعه در وضع تحصیلی حوزه قم 2️⃣ فکر درباره نیاز جامعه انسانی ♨️ بین آن نیاز و آنچه موجود بود چندان تناسبی ندیدم و .... 📌 مناهج: آن روزگار که حوزه‌های علمیه، قوام و نظم امروزی را نداشتند فردی همچون علامه طباطبایی به‌تنهایی برای تحول حوزه و نزدیک‌کردن آن به نیاز جامعه قیام می‌کند؛ حیف نیست امروز که این همه اختیارات در دستان با کفایت اعضای شورای عالی است؛ خبری از تحول و نزدیک‌کردن تحصیلات حوزه به نیاز جامعه نباشد؟ حیف نیست این همه مطالبات رهبری بر زمین گذاشته شود؟ هنوز دلیل اکتفای شورای عالی به وضع موجود و عدم تحرک برای ارتقای حوزه‌های علمیه روشن نیست. بدنه حوزه‌های علمیه از اعضای انقلابی شورای عالی (اساتید شب‌زنده‌دار، اراکی، رجبی، مروی، اعرافی، بوشهری و خاتمی) توقع دارند بفرمایند در راستای تحقق اوامر رهبر معظم انقلاب برای تحول حوزه و پیشگیری از انحطاط و انزوای این نهاد عظیم هزارساله چه کرده‌اند؟ 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: آموزش و حمایت تک‌بعدی حوزه و مرکز خدمات 💬 سعید: خدا رحمت کنه علامه طباطبایی را که برای ارتقای حوزه و برآوردن نیازهای علمی و معنوی جامعه روز خود، از هیچ کوششی دریغ نکرد و شاگردان بزرگی هم تقدیم اسلام و جامعه نمود. ولی امروز نظام آموزشی حوزه فقط و فقط روی فقه و اصول تمرکز دارد (که آن هم نقایص عجیب خود را دارد ولی الان مجال صحبت دربارش نیست)؛ صددرصد که فقه و اصول لازمه اما برای افرادی که فلسفه یا تفسیر یا کلام یا ده‌ها تخصص دیگر را بخواهند دنبال کنند چه تدبیری شده؟ الان ملاک پیشرفت تحصیلی چیست؟ انتخاب واحد فقه و اصول شده در نجاح بروید و بخواهید ببینید چه کسی در قم اسفار می‌گوید چه کسی شرح منظومه یا تدریس دیگر کتب فلسفی و کلامی، و به نتیجه برسید؟ خلاصه شده برای فقه و اصول... طرح هدفمندی را شامل چه طلابی می‌کند؟ فقه و اصول‌خوان‌ها ببینید چطور طلبه و استاد کلامی و فلسفی و عرفانی و اخلاقی و ... براحتی از عرصه حذف می‌شود و غریب می‌افتد. بعد مرکز خدمات اسم این کار را گذاشته هدفمندی خدمات!! کدام هدف؟ کدام حمایت؟ کدام هدایت برای ورود طلاب به عرصه‌های لازم جامعه؟ نامش را بگذارید هدفمندی خدمات فقهی اصولی... ناگفته نماند بشخصه به فقه و اصول علاقه دارم، حتما همه باید کفی از فقه و اصول را بدانند، مخلص همه فقه و اصول خوانها هم هستم؛ اما عرصه را بر دیگران تنگ نکنیم... 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات طلاب و اساتید دغدغه‌‌مند در عرصه تحول حوزه را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: آموزش و حمایت تک‌بعدی حوزه و مرکز خدمات 💬 بی‌نام: من امسال تدریس فلسفه را شروع کردم؛ خیلی به این علوم بی اعتنایی میشه. شما ببین این‌همه مؤسسات فقه و اصول توی قم بودجه‌های کلان شهریه‌های خوب به طلاب... ولی یکی دو تا موسسه فلسفه توی قم بدون هیچ حمایتی توی موسسات فقه و اصول بالای نود درصدشون این درس را می پیچونن همین آقایون که نام بردید اگر اینقدر که برای کتاب الفائق (که اونم تدریس دارم) و دیگر کتب فقه معاصر ارزش قائل هستند و براش تبلیغ کردند برای فلسفه ارزش قائل بودند این وضعیت این درس نبود... 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات طلاب و اساتید دغدغه‌‌مند در عرصه تحول حوزه را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: آموزش و حمایت تک‌بعدی حوزه و مرکز خدمات 💬 استاد حوزه: در مورد حمایت‌های نهادهای حوزوی تعبیر دقیق‌تر اینه که مسئولین از و برنامه‌های مصوب خودشون در فقه و اصول حمایت می‌کنند، نه هر فقه و اصولی؛ مثلا: - اگر شما در بخواهید طبق روش سنتی فقه و اصول رو تحصیل کنید، تقریبا هیچ مدرسه‌ای براتون وجود نداره و اگر از برنامه متعارف هم عقب بیافتید مبتلای به کمیسیون و .‌..‌ میشید. یعنی یک برنامه فقهی اصولی برای همه استعدادها و توان‌ها و سلایق! - یا اگر تمام مراجع تقلید جمع شوند و به شما اجازه اجتهاد بدهند، حتی از امتحان شفاهی پایه سوم هم معاف نمیشید چه برسد به پایان‌نامه سطح ۳ و سطح ۴! تنها راه اثبات علمیت، پایان نامه است؟ با اعتذار و نهایت احترام حضرات شورای عالی بفرمایند رساله‌های سطح سه و چهارشان در چه موضوعی بوده است؟! - یا با چاپ یک مقاله ضعیف در نشریه داخلی مدارس حوزه، مصداق پژوهشگر میشید و امتیاز هدفمندی مرکز خدمات رو می‌گیرید، اما با ارائه یک نظریه فقهی یا اصولی قوی و بنیادی در کرسی‌های علمی، شما رو پژوهشگر نمی‌دونن و باید حتما چاپش کنید. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات طلاب و اساتید دغدغه‌‌مند درباره کاستی‌ها و ایده‌های تحولی حوزه را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین محترم را در انعکاس نقاط قوت حوزه‌های علمیه منتشر کند. @Manahejj
🌀 منطقۀ ما جای درگیری نیست 👤 بن سلمان 🔸 از حضور بشار اسد در نشست سران کشورهای عربی خرسندیم. امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیۀ عرب به امنیت این کشور کمک کند. 🔹 فلسطین مسئله محوری جهان عرب است و ما باهم برای یافتن راه‌حلی برای آن تلاش می‌کنیم. 🔹 ما سال‌ها درگیری داشته‌ایم که مردم از آن آسیب دیدند. به طرف‌های یمنی در یافتن راه‌حلی برای حل بحران در کشورشان کمک خواهیم کرد. 📌 مناهج: ترامپ هم روزی گفت: ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم. این هم از صحبت‌های امروز بن سلمان! در صورتیکه روزی سران جهان عرب، عزم فروپاشی سوریه را داشتند و جهان‌خواران هم از هیچ مکر و خدعه و جنگی فروگذاری نکردند. پیروزی جمهوری اسلامی در حفظ منطقه در برابر چنگال خبیث استکبار چیزی نیست جز استعلای توحید و اسلام ناب محمدی؛ اسلامی که رهبری آن در دست با کفایت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای است. ان‌شاءالله دیری نگذرد که این انقلاب ختم به ظهور مولایمان حضرت حجت ارواحنا فداه شود. @Manahejj
In40Shab.pdf
599K
🌀 خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی 🖋 استاد 📝 برخی عناوین جزوه: 1⃣ فصل اول: پیرامون اربعین موسوی ✅ حکمت اربعینیات ✅ حملات مضاعف شیطان در پایان اربعینیات 2⃣ فصل دوم: طریق بهره‌مندی از اربعین موسوی ✅ «عزم» و اراده و تعیین هدف ✅ راه و رسم نیل به لقای الهی دستور اول: اعلان آتش‌بس به محبوب کل دستور دوم: تعجیل و شتاب دستور سوم: محاسبه و یافتن نقاط ضعف اصلی دستور چهارم: مراقبه دستور پنجم: استغفار دستور ششم: عزلت ✅ اوقات طلایی اربعین موسوی ۱- دهۀ آخر اربعین موسوی ۲- روز عرفه ۳- عید قربان @jelvehnooralavi @Manahejj
شهید صدر بخش سوم.mp3
13.24M
🌀 بخش سوم پادکست «خمینی عراق» 🎧 قسمت دوم فصل علمای مجاهد | شهید صدر ♨️ آنچه خواهید شنید: ✅ کدام جریان حوزوی با شهید صدر کاری کرد تا آرزوی مرگ کند؟ ✅ اقدامات شهید صدر برای چه بود؟ ✅ شهید صدر چطور را تغییر داد؟ ✅ چرا کتاب «دروس فی علم الفقه» تألیف نشد؟ ✅ شهید صدر چطور امر تبلیغ را در عراق متحول کرد؟! ✅ چطور تعدادی از اهل سنت مقلد شهید صدر شدند؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj_Radio @Manahejj
🌀 تبیین سه کلیدواژه‌ی «عزت، حکمت و مصلحت» در سیاست خارجی 💠 امام خامنه‌ای در دیدار صبح امروز ✅ عزت: در وقتی می‌گوییم عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی. ما در طول این سالها داشتیم مواردی را که دیپلماسی ما، تعبیر درست در قبالش همین تعبیر «التماسی» است، «دیپلماسی التماسی». ممکن است لحن‌مان هم التماس‌آمیز نبوده اما باطن قضیه التماس بوده. عزت یعنی نفی این‌جور دیپلماسی، نفی چشم دوختن به دست و زبانِ این و آن. این شخصیت پخته‌ی سیاسی قدیمی فلان کشور این‌جوری گفت، این‌جوری قضاوت کرد، آن یکی این‌جوری گفت، این‌جوری اقدام میکنند. عزت یعنی ما چشم‌مان و نگاهمان به این چیزها نباشد، تکیه‌مان به اصول خودمان باشد. حکمت: حکمت یعنی در همه‌ی تعاملهای دو جانبه و چند جانبه خردمندانه عمل کنیم. اندیشیده عمل کنیم. محاسبه‌شده عمل کنیم. از اظهار نظرهای دفعی و ارتجالی و حساب‌نشده پرهیز کنیم. حکمت یعنی هر کاری که میکنیم، پشتوانه فکری و عقلانی داشته باشد. اندیشیده باشد، محاسبه‌شده باشد. ✅ مصلحت: مصلحت یعنی شناختن موارد انعطاف. یک جاهایی باید انعطاف داشت. انعطاف منافات با اصول ندارد. حفظ اصول با امکان انعطاف با هم می‌سازند، میتوان یک جاهایی انعطاف به خرج داد. بنده یک وقتی چند سال قبل از این گفتم: «نرمش قهرمانانه»؛ بد فهمیده شد، هم بعضی‌ها در خارج بد فهمیدند، یک محاسبه‌ی دیگر کردند، در داخل هم بعضی از خودهایمان بد فهمیدند معنای این را. انعطاف یک جاهایی لازم است، بایستی انجام بگیرد. همان معنایی که ما در معنا کردیم ــ در بحث امامت، بنده مفصل راجع به تقیه صحبت کردم ــ تقیه یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت میکنید، به یک صخره‌ای میرسید که از آن عبور نمی‌توانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. انعطاف یعنی این. معنایش این نیست که ما از ادامه‌ی راه پرهیز کردیم و عقب‌نشینی کردیم، نه. به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم. @Manahejj
🌀 خدمت رسانی به طلاب نعمتی بزرگ و مسئولیتی سنگین است 👤 استاد مروی 🔸 استاد مروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، خدمت رسانی به طلاب را مسئولیتی سنگین دانست و خطاب به مدیران استانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت: ✅ شما عزیزان در مسیر خدمت به سربازان مکتب امام صادق -علیه السلام- هستید و چه نعمتی از این بالاتر است؟! ✅ نباید جوری رفتار کنیم که خدایی ناکرده دل یکی از این سربازان حضرت بشکند. schowzeh.ir/u/12U 📌 مناهج: خدا را شاکریم مسؤولینی داریم که به ارزش و جایگاه بلند طلاب امام زمان ارواحنا فداه واقف هستند. کمترین توقع طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه، رشد هرچه بهتر حوزه‌ها و برطرف‌شدن موانع پیشرفت آن است؛ که فقط در سایه‌ی اهتمام جدی به رسالت ذاتی‌شان شدنی است. یعنی آگاه‌بودن به وضع موجود حوزه‌های علمیه، شناخت دقیق از وضع مطلوب و ریل‌گذاری برای حرکت از وضع موجود به قلّه‌ی مطلوب؛ در این صورت است که به طلاب، انگیزه تحصیل، شوق تبلیغ و امید به مسؤولین حوزه تزریق خواهد شد. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 به مناسبت اول ذی‌قعده آغاز 🔹 چاره ای نداریم که راه بیفتیم... هر روز تعویق بیندازید، مشکل تر می شود ... نگذارید برای ایام پیری! 💬 امام خمینی قدس سره @HozeTwit
🌀 گزارش رسمی استهلال ماه ذی‌القعدة ۱۴۴۴ ه‍ . ق 📅 یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، اول ذی‌القعدة 🖋 دفتر امام خامنه‌ای 🌙 الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ (۲۹ شوال ۱۴۴۴) ➖ زمان مقارنه ماه و خورشید: ۱۹:۲۴ دقیقه روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ➖ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۰۶ ➖ زمان غروب ماه: ساعت ۲۰:۱۰ ➖ ارتفاع ماه: ۱۰.۲ درجه ➖ مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۶۴ دقیقه ➖ سن ماه: ۲۳ ساعت و ۴۳ دقیقه ➖ فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۱.۲ درجه 〰〰〰〰〰〰 🌙 ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال ➖ تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه ذی القعده در غـروب روز شنبه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه شوال ۲۹ روزه بوده و غرّة ماه ذی القعده ۱۴۴۴ روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه خواهد بود. 〰〰〰〰〰〰 🌙 ج ـ گزارش‌های رسیده ➖ در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی در غروب روز شنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است: 1⃣ مناطقی که هلال با چشم عادی رؤیت شد: استان اصفهان: دولت آباد استان یزد: بافق استان خراسان رضوی: تربت حیدریه استان خراسان شمالی: بجنورد ➖➖➖➖➖➖ 2⃣ مناطقی که هلال با چشم مسلح رؤیت شد: استان مرکزی: اراک استان خراسان جنوبی: طبس، خضری استان خراسان شمالی: بجنورد گروه الضحی ➖➖➖➖➖➖ 3⃣ مناطقی که هوا غالبا ابری و یا بارانی بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، قوچان، درگز، سبزوار، گناباد، تایباد، بردسکن، نیشابور، گلبهار، خواف استان خراسان جنوبی: بیرجند، بشرویه، سه قلعه، سرایان استان مرکزی: خمین، محلات، ساوه، تفرش، کمیجان، فراهان استان ایلام: ایلام، مهران، ایوانغرب، آبادانان، دهلران استان سیستان و بلوچستان: زابل، چابهار استان خوزستان: اهواز، خرمشهر، دزفول استان فارس: شیراز، لامرد، بوانات استان چهارمحال بختیاری: بروجن استان تهران: تهران، پرند، شهرری استان هرمزگان: هرمزگان، رودان استان آذربایجان شرقی: تبریز استان یزد: یزد، میبد، اردکان استان اصفهان: شهرضا استان سمنان: دامغان استان قم: قم، پردیسان استان زنجان: زنجان استان لرستان: بروجرد استان گلستان: گرگان @Manahejj
🌀 سالروز بزرگداشت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر تهنیت باد عمریست که از قلبِ محبانِ خود از لطف غم برده‌ای ای مرجعِ تقلیدِ کریمان نتوان که مرا خواند غلامِ تو یقینا وقتی که غلامانِ تو هستند هستیِ غریب الغربا، عمه سادات یک لحظه از این بی سر و پا روی مگردان 📌 مناهج: گرچه سندی درباره ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها در اول ذی القعده یا هر تاریخ دیگری وجود ندارد؛ اما می‌توان روزی را به عنوان روز بزرگداشت حضرت معصومه سلام الله علیها قرار داد و نه تنها از مقام حضرتش تجلیل کرد؛ بلکه روز گرامی‌داشت دختران سرزمینمان نیز باشد. @Manahejj
🌀 دختران تمدن‌ساز 🖋 عباس بابائی 🔸 پیامبر با آن قلب نازک و مهربان در حال شنیدن یک تراژدی واقعی بود؛ «یا رسول‌الله! دختر چهار ساله‌ام را در دوران جاهلیت درون چاله انداختم؛ وقتی روی صورتش خاک می‌ریختم، مقداری صورتم خاکی شد. همان‌طور که با دستان کوچک و پرمهرش خاک از رخسارم می‌زدود، گفت: «پدر گناهم چیست که مرا می‌خواهی بکشی؟!» 🔺 این قصه‌ی تلخِ یکی از هزاران دختری بود که قبل از اسلام از حق حیات محروم گشتند و با دستان پدران‌شان مظلومانه زنده‌به‌گور شدند! 🔻 صدها سال بعد قصه‌ی دخترکان عالم با رنگ و لعابی زیبا اما واقعیتی تلخ‌تر از جاهلیت اولی ادامه یافت؛ جاهلیت مدرن! ♨️ قبر کوچک میلیون‌ها دختر، آغوش گرم مادران‌شان شد!! بسیاری از ایشان با شعارهای فریبنده‌ی سرمایه‌داران، به عنوان نیروی ارزان کار وارد کارزار با مردان شدند؛ کار با آنان بود و سود سرشار از آنِ دیگران! عده‌ای هم برای رسیدن به «آزادی»، ناخواسته در بند هوس‌های دیگران افتادند و تمام زیبایی و اعتبارشان را در کوچه و خیابان حراج کردند و نه‌تنها قید بردگی پاره نکردند، بلکه «زندگی» را هم از دست دادند. ♨️ عده‌ای دیگر که در ظاهر فرهیخته و هنرور می‌نُمایند، مدلی شدند تراشیده، برای تبلیغ متاع ناچیز دنیای دنیامداران و ابزار فشاری شدند سرتراشیده، در دستان پلید استکبار که داشته‌های ملت‌شان را به ریشخند گیرند و نداشته‌های مستکبران را به مستضعفان غالب کنند! ✅ در این میان اما اسلام ناب برای تربیت «دختر تمدن‌ساز» وارد کارزار شد؛ پيامبر مهربانی‌ها در تعریف‌شان فرمود: «دختران چه فرزندان خوبى هستند! انسان‌هاى لطيفى كه آماده انجام امور پدر و مادر خود بوده و انس‌گيرنده، بابركت و نوازش‌دهنده هستند.»«فاطمه دختر موسی بن جعفر»، با دانشی شگرف، نگاهی پربصیرت و معنویتی مثال‌زدنی، طلایه‌دار «مکتبی انسان‌ساز» شد و مسیری به بلندای تمدن‌اسلامی را از مدینه تا قلب ایران پیمود. ✅ «کوثر وجودش» چنان کویر قم را حاصلخیز نمود که ثمرات والایش، حائری و بروجردی و خمینی و بهجت و خامنه‌ای و نصرالله و زکزاکی شد. آن «ستارگان درخشانی» که از خورشید تابان او نور گرفتند و ظلمت پهلوی را دریدند و بستر ظهور و طلوع خورشید عظمای ولایت را در قامت انقلاب شکوهمند ملت آماده کردند. ✅ چشمه‌ی زلال معارف ناب این دختر، دیرزمانی‌ است که تشنگان اندیشه و معنویت را در سراسر عالم بشریت سیراب می‌کند و نیک‌الگویی است برای قدکشیدن هر دختری که می‌خواهد بر نردبان شکوه و جلال، سر به آسمان ساید. ✅ این دنیا با همه‌ی بزرگی‌اش، تاب وسعت وجودی‌اش را ندارد و باید در سرای دیگر به عمق عظمتش در ذیل کلام جدش رسید که فرمود: «زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش «فاطمه دختر موسى» (علیه‌السلام) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.» ✅ امروز نه تنها تمام عالمان و فرهیختگان و بزرگان، بلکه تمام عالمیان بایستی با افتخار خطاب به این بانوی باوقار، کلام برادر بزرگوارش را زمزمه کنند: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة.» @Manahejj
🌀 نماز توبه یکشنبه ماه ذی‌القعدة قانع به خیالی ز تو بودیم چو حافظ یا رب چه گداهمت و شاهانه نهادیم! @Manahejj
🌀 اربعین موسوی 🔸 از اول ماه ذی‌القعده تا آخر دهه ذی‌الحجه (۴۰روز) در بین اهل معرفت حائز اهمیت بوده و بزرگان به استفاده از این فرصت مبارک، تأکید می‌کرده‌اند. 🔹 سال ۹۵ در پی درخواست‌های مکرر از حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ جعفر ناصری در مورد اربعین موسوی؛ از محضر ایشان درخواست توصیه‌ای شد که ایشان مرقومه‌ای دقیق و قابل تأمل لطف نموده‌اند و در کانالشان هم منتشر شد. 📜 متن مرقومه: بسم الله الرحمن الرحیم «و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر» کلمه لیله در این آیه شریفه قابل توجه است. ۴۰ شب بوده ✅ از مرحله «و باللیل افلا تعقلون» تا «و نجّیناهم بسحر» راهی است که همت، سعی و تلاش می‌خواهد. ❇️ نافله شب، تلاوت قرآن، ذکر استغفار و توسل به حضرت بقیة الله روحی‌له‌الفداء بهترین وسیله و اسباب این حرکت آسمانی است. البته با ثبات قدم که حال ثابت از عمل صالح ثابت حاصل آید. و من الله التوفیق جعفر ناصری چهاردهم مردادماه ۱۳۹۵ آخر شوال ۱۴۳۷ ‌ ‌@nasery_ir@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: معیشت طلاب و روحانیون 💬 حبیب: سلام و عرض ادب خدا قوت کاش در کنار فعالیت‌های خوبتون در مورد شهریه طلاب مجرد و متأهل هم پویشی راه بیاندازید، در چند ماه اخیر همه اقلام چندین برابر شده است ولی شهریه ثابت مانده است. کاش شما که تنها راه و صدای طلبه‌ها هستید صدای ما رو برسونید‌. ارادتمندم 💬 آتش به اختیار: سلام خسته نباشید بنده نزدیک به ۱۲ سال تبلیغ هستم در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان و دوستان دیگری که به این امر مقدس مشغول هستن... حق الزحمه اندکی که سازمان تبلیغات به ما که روحانیون مستقر هستیم میدهد خیلی اندک هست از همه ارگان ها حقوقشون اضافه شده از ما نه. ما هم انسانیم زندگی داریم لباس و کفش و خورد و خوراک نیاز داریم. لطفا نهادهای حوزوی و مرکز مدیریت حوزه به داد روحانیون مستقر برسد. 💬 مهدی: لطفا به مسئولان حوزه علمیه برسانید که به فکر معیشت طلاب باشند. مشکلات اقتصادی حوزه های علمیه رو فلج می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج دغدغه‌های طلاب، مبلغین و اساتید را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 قرائت غربگرایان از ولایت مطلقه فقیه!! ❓چرا لیبرال و لیبرالیسم در ایران تبدیل به ناسزا شده است؟ گاهی افرادی -از جمله آقای غنی‌نژاد- این پرسش اعتراضی را مطرح می‌کنند. 🔺 پاسخ اما شاید ساده باشد. لیبرالیسم -دست‌کم نسخه‌ی وطنی آن- در طول سال‌ها ثابت کرده مختصاتی عیناً شبیه به مختصات مفهوم دینی «نفاق» دارد. 🔻 اینکه عمری با ولایت فقیه و اطلاق آن بجنگی، اما در عین حال بیشترین استفاده‌ی سیاسی از حکم ولی‌فقیه را در کارنامه داشته باشی، فقط از لیبرال ایرانی برمی‌آید. ♨️ یا اینکه در موضوعی که یک طرفش فرهنگی و طرف دیگرش فقهی است -و اساسا در هیچ‌کدام نداری- نسخه‌ی فقه ولایی و تشخیص اهم و مهم باب تزاحم بپیچی؛ و همزمان نیشخند ملیحی بزنی که «شما» به آن می‌گویید حفظ نظام و «ما» می‌گوییم مصلحت ملی، چنین رفتارهایی از لیبرال وطنی برمی‌آید که البته سابقه‌ی تاریخی معاصر زیاد دارد؛ و مهم‌تر از آن، بسیار یادآور مفهوم دینی نفاق است. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 انتقاد تولیدکننده‌ی محصولات حجاب از نبود حمایت مسئولان @Manahejj
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️لطفا ذائقه دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) را تغییر ندهید 🖋 مرتضی صادقی 🔹چند سال قبل از این، وقتی ورود اشعار و سبکهای دور از شأن اهل بیت (علیهم السلام) به مداحی‌ها دلگیرمان میکرد، فکرش را نمیکردیم به زودی موسیقی به صورت گسترده وارد فضای تولید و انتشار مداحی شود. مدتی بعد از آن، وقتی کم‌کم موسیقی‌های ملایم وارد کلیپهای مداحی شد درد آور بود پیش بینی کنیم که موسیقی‌های نسبتا تند و ضرب‌دار در کنار ذکر اهل بیت (علیهم السلام) قرار بگیرند. 🔹هنوز زمان زیادی از محقق شدن آن پیش‌بینی نمیگذرد و در حالی که غصه این فقره در دلمان هنوز تازه است، خبر میرسد به مناسبت بزرگداشت اسوه عفت و حیا فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در شهر مقدسش جلسه مولودی برگزار می‌کنند و دختران و زنان با چادر مقابل مداح مرد جوان هلهله میکنند و بالا و پایین میپرند و دست میزنند و از صدا و سیما هم این دستاورد بزرگ پخش می‌شود. ⁉️آیا راه و رسم تبلیغ دین این است؟ آیا شیوه ترویج سبک زندگی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اینگونه است؟ آیا روش بالا نگه‌داشتن پرچم عفت و حیایی که زینب کبری (سلام الله علیها) تا پای جان برای برافراشته ماندنش جنگید، اینچنین است؟ آیا مسیر تربیت دختران طبق الگوی زندگی فاطمه معصومه (سلام الله علیها) از این مجالس عبور میکند؟ ♨️ برادر و خواهری که دغدغه تبلیغ دین و حفظ انقلاب را داری! حجاب بدون حس درونی حیا و بدون رفتار عفیفانه، مثل چوبی است که گرچه در ظاهر محکم است ولی در باطن موریانه آن را میخورد و درحال پوک شدن است. خالی کردن مجالس ذکر اهل بیت (علیهم السلام) از سبک زندگی آنان یعنی سم مهلک برای دینداری مردم، یعنی آلوده کردن پاکترین آب حیات بخش و کج کردن مستقیم‌ترین مسیر هدایت. شهد شیرین مرام اهل بیت (علیهم السلام) بدون یک کلمه کم یا زیاد برای تولید عسلی که به ذائقه مخاطب گوارا باشد، کافی است و نیاز به اختلاط و التقاط و تقلید از راه و روش این و آن ندارد. ✅پس لطفا ذائقه دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) را تغییر ندهید. https://eitaa.com/Tanbiholomah
🌀 تیتر غیرمنصفانه: طلبه‌ها دوست ندارند امام جماعت شوند! 📝 گزارش خبرگزاری فارس از آمار غیررسمی و تأسف‌بار وضع مساجد 🔸 در باب روش فعلی مدیریت مساجد از سویی گفته می‌شود «امام جماعت مدیر ذاتی مسجد است» و از سوی دیگر ۲۴ نهاد مختلف کشور در آن دخل و تصرف دارند! 🔹 برای احیای مساجد کشور و فعال شدن و منشأ اثر شدن آنان نیازمندان امامان جماعت دلسوز و فعال و خوشفکر هستیم. طلبه‌هایی که نه لزوماً جوان بودن آن‌ها مورد تأکید باشد بلکه خوشفکری و خلاق بودن آن‌ها و همچنین دغدغه‌مندی آنان بسیار مورد اهمیت است. طلبه‌ای که بتواند در بسیاری از ساعات شبانه‌روز در مسجد وقت بگذارد. تربیت امام جماعت به عهده حوزه علمیه است! اما چرا در مساجد این طلبه‌های فعال و خلاق را نداریم؟ اصلاً تربیت امام جماعت خلاق برعهده چه نهادی است؟ به قول حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، امام جماعت بودن یک فن است و هر کسی که عالم است، لزوماً امام جماعت خوبی هم نیست، زیرا امامت نیازمند روانشناسی خاص و انس عجیبی است و باید بتواند با مردم انس بگیرد و مسجد را به دست مردم بسپارد. ♨️ طلبه‌ها به جذب در ادارات بیش‌تر تمایل دارند 1️⃣ متاسفانه کسی مسئولیت امام جماعت را قبول نمی‌کند و در استانی مانند بوشهر تنها ۲۰ درصد مساجد، امام جماعت دارند، زیرا باید به ۱۰ نهاد پاسخگو باشند. 2️⃣ طلبه‌ای که به عنوان امام جماعت در مسجد حضور پیدا می‌کند و برای رفع نیازهای معیشتی خود مجبور است در یک اداره هم مشغول کار شود؛ بنابراین تنها یک وعده نماز جماعت برگزار می‌کند و در باقی ساعات در مسجد بسته است. 3️⃣ جایگاه و شأن امام جماعت در میان طلبه‌ها مانند قبل نیست و افول کرده است. 4️⃣ در مجموع از حدود ۶۳ هزار مسجد شیعی کشور، حدود ۲۹ هزار مسجد از یک تا سه وعده نماز جماعت دارند و بیش از ۵۰ درصد مساجد خالی است. ♨️ مساجد فعال، نمازخانه هستند زمانی که مسجدی امام جماعت نداشته باشد تا برنامه‌های مختلف حتی همان برپایی نمازجماعت که وظیفه ذاتی مسجد را رقم بزند، نمی‌تواند در فضای کنونی جامعه اثرگذاری داشته باشد و رقابت را به نهادهای مختلف مانند هیأت‌های مذهبی، فرهنگسراها، سرای محله و ... می‌بازند و تنها آن‌هایی هم که فعال هستند، صرفاً تبدیل به یک نمازخانه شده‌اند. جالی خالی رشته مدیریت مسجد در حوزه 🔻مدت‌هاست که دلسوزان بسیاری از حوزه‌های علمیه مطالبه راه‌اندازی رشته تخصصی مدیریت مسجد و امام جماعتی را دارند و حتی افرادی مانند حجج‌اسلام عالی، برادران و چند تن از علمای دیگر متون و عناوین درسی هم برای این رشته تدوین کردند اما هنوز حوزه‌های علمیه برای این امر اقدام اساسی نکرده است. ♨️ مساجدی که روزی بنا بر آمار ۹۷ درصد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را تربیت می‌کردند، این روزها به قدری منفعل باشند که برای اقامه یک نماز صبح به جماعت باید سطح شهر را بگردیم تا مسجدی دایر پیدا کنیم؛ چه برسد به اینکه تربیت و غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان را از آنان انتظار داشته باشیم. 📌 متن کامل گزارش: 🌐 fna.ir/3cg00l 📌 مناهج: این تیتر (طلبه‌ها دوست ندارند امام جماعت شوند) هم شبیه ادعای آن مسؤولی است که گفته بود طلاب انگیزه برای تبلیغ ندارند!! هردو از سر بی‌خبری از وضعیت طلاب است؛ طلبه دوست ندارد امام جماعت شود یا بحران‌های معیشتی او را از پذیرش تبلیغ و امامت جماعت مساجد بالاجبار دور ساخته است؟ البته از فارس که از دور قضاوت می‌کند توقعی نیست؛ اما انتظار هست که مسؤولین نهادهای حوزوی تحلیل درستی از شرایط و فضایی که طلاب در آن قرار دارند داشته باشند و برای آن تدبیری بیاندیشند. @Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار نمایندگان مجلس: ✏️ از اول تشکیل این مجلس بنابر اطلاع، اعتقاد داشتم که این مجلس انقلابی است؛ الان هم بعد از سه سال همین را تکرار میکنم 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir