8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 اصلاح جامعه، به اصلاح معلمین و مبلغین است
📝 اهمیت تبلیغ و توصیههایی به مبلغین
🎙 مرحوم آیت الله بهجت
#تبلیغ
#اولویت_اول_حوزه
@varesoon
@Manahejj
🌀 لوازم مرتبه اول قرار گرفتن تبلیغ در حوزه
🔢 بخش دوم
🖋 حمید قدیری
🔹 اگر تبلیغ بخواهد اولویت اول حوزههای علمیه قرار گیرد یک سری لوازمی دارد که حوزه علمیه باید به این لوازم پایبند شود که در غیر این صورت هرچه به تبلیغ بپردازد، تبلیغ اولویت یک حوزه نخواهد شد.
🔻 شاهد این مدعا وضع کنونی حوزه است که با وجود مراکز تبلیغی مردمی و غیرمردمی، اما همچنان تبلیغ اولویت یک نیست.
1⃣ اولین لازمه، تغییر این نگاه است که هرکسی که مُبَلّغ شد بیسواد است یا اگر کسی فرضا امام جماعت یک مسجد شد از سر بیکاری یا بیسوادی مشغول پرداختن به امر تبلیغ در مسجد شده و اگر کسی فعالیتهای تبلیغی را بطور کلی کنار گذاشت و شبانه روز به امر تحقیق و پژوهش و درس پرداخت روحانی باسواد و عاقلی به شمار میآید و اساسا فرصتهای تبلیغی مزاحم و مانع عالِمشدن تلقی میشود. بنابراین لازمه اول تغییر این نگاه است.
2⃣ دومین لازمه این است که ساختارهای تشکیلاتی حوزههای علمیه بازنگری شده و بر اساس محوریت تبلیغ و اولویتدار شدن تبلیغ بازطراحی شود، ساختاری که خروجی آن میشود طلبه درسخوانده دینشناسی که هیچ بهرهای از توان فرآوری و قدرت انتقال دانستهها به نسل جوان و نوجوان و جامعه خود ندارد، در واقع در حیطه تبلیغ ناکارآمد است.
3⃣ سومین لازمه این است که محتواهای درسی حوزه با حفظ تقویت بنیه علمی و رشد علمی و تحقیقی طلبه، در جهت رشد تبلیغی طلبه بازنگری و اصلاح شود تا خروجی محتوایی حوزه بعد از بیست سال طلبگی بشود یک طلبه ملّا و اهل علمی که در فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی-اجتماعی سرآمد و نخبه باشد تا قدرت انتقال هنری و علمی معارف دین را داشته باشد، تا زمانیکه محتوای درسی و به تبع آن اساتید حوزه ساعتها به معانی مختلف یک حرف در ادبیات عرب میپردازند اما حتی یک ساعت به مسائل مربوط به تبلیغ و ارتباط طلبه با جامعه و نحوه انتقال معارف دینی به جامعه پرداخته نمیشود طبیعی است که خروجی حوزه دردی از تبلیغ را درمان نکند!
4⃣ چهارمین لازمه این است که غالب اساتید حوزه باید مبلغ شوند و در ایام تبلیغی به تبلیغ بپردازند و نسبت به مسأله تبلیغ اهمیت ویژهای قائل باشند تا با درک عینی و ملموس ضرورت تبلیغ، طلاب خود را به تبلیغ در ایام و مناسبتهای مختلف سال سوق داده و در بهترین حالت، استاد و شاگردان خود، یک گروه تبلیغی باشند تا در کنار فعالیت علمی به فعالیت تبلیغی نیز بپردازند!
5⃣ پنجمین لازمه این است که مرکز مدیریت حوزههای علمیه به فعالیتهای مراکز تبلیغی مردمی موجود بیش از پیش بها داده و این مراکز را با حفظ مردمیبودن زیر چتر حمایتهای مادی و معنوی خود برده و فعالیتهای آنها را همچون فعالیتهای رسمی حوزه به شمار آورد، بعنوان مثال اگر استاد یا محقق حوزوی از امکانات یا شرایطی خاص برخوردار است اساتید و پژوهشگران عرصه تبلیغ نیز مانند اساتید و پژوهشگران حوزوی کاملا از این امکانات و شرایط بهره مند باشند و قس علی هذا...!
6⃣ ششمین لازمه این است که بین مراکز حوزوی و تبلیغی تقسیم کار ستادی و میدانی صورت گیرد تا نابسامانی امر تبلیغ به پایان برسد، طبعا تربیت مبلغ کار حوزه است، پشتیبانی از مبلغ کار دفتر تبلیغات و مرکز خدمات حوزه و ساماندهی میدان تبلیغ به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است و تا زمانیکه این تقسیم کار عملا صورت نگیرد امر تبلیغ به سامان نخواهد شد.
7⃣ هفتمین لازمه این است که علما و بزرگان حوزه با هدف جریانسازی نسبت به امر تبلیغ و بالابردن اهمیت آن و رایج کردن مسأله تبلیغ در حوزههای علمیه در مناسبتهای مختلف با هجرت به شهرستانها و پرداختن به تبلیغ دین، طلاب و روحانیون حوزه را به سمت تبلیغ سوق داده تا تبلیغ در جایگاه خود که اولویت اول باشد قرار گیرد.
✅ با توجه به اینکه خطاب رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه و بزرگان حوزه بود و نه مراکز تبلیغی، در صورتیکه بصورت عمیق و در متن و ساختار حوزه به مسأله تبلیغ پرداخته نشود امر امام محقق نخواهد شد، و موفقیت زمانی حاصل خواهد شد که خروجی و ثمره درسخواندن در حوزه علمیه مبلغ شدن طلاب باشد و هر طلبهای در هر رشتهای تحصیل میکند دست کم یک مبلغ عمومی باشد نه اینکه جامع علوم معقول و منقول باشد اما در تبلیغ هیچ سررشتهای نداشته باشد.
#تبلیغ
#اولویت_اول_حوزه
@Manahejj
🌀 باید...
👤 استاد حسینی بوشهری در مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی
❗️#باید مسیر آینده را برای طلاب ترسیم کنیم تا بعد از پنج سال دچار حالت تحیر نشود که آینده من چه خواهد شد.
❗️#باید از ابتدا کارویژههای حوزه علمیه و آینده حوزه را ترسیم کنیم
❗️و [#باید] فضایی نیز برای استعدادسنجی تعریف شود تا افراد به مسیر درست هدایت شوند تا کسی بعد از تحصیل احساس خسران نکند.
📌 مناهج:
اینکه تازه بعد از ۳۰ سال، به درستی بایدهایی که رهبری فرمودند رسیدهایم، میتواند یک دستاورد باشد؟!
درست سی سال قبل، رهبری به دلیل همین بایدها تشکیل شورای عالی را مطالبه داشتند، و ما پس از سی سال همان آرزوهای دیرین را باید از این شورا بشنویم؟!
سؤال بدنه حوزههای علمیه از شورای عالی این است که عمل به این بایدها، چند سال یا چند دهه زمان میبرد؟!
#مخاطب_بایدها
#شورای_عالی
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: بایدهایی که روی زمین ماند!
💬 مصطفی:
آرزو به دل ما ماند، یک بار دبیر محترم شورای عالی لیستی از بایدهایی که رهبری فرمودند را به عنوان گزارش کار ارائه دهند و بگویند ما بایدها را محقق کردیم.
اما صد حیف که کار اساتید مسؤول گرامی شده تکرار بایدها و کار ما هم شده شنیدن بایدها و حسرت اینکه پس چه کسی باید اینها را عملی کند؟!!
💬 طلبه نخبه:
استفهام بنده حقیقی است، حقیقتا دستاوردهای شورای عالی طی سی سال گذشته چه مواردی هستند؟ چرا ما لیستی از این دستاوردها نداریم؟
بله بایدها را که عمل نکردند و مدام تکرار میکنند را که خوب بلدیم!
دانشگاه حوزه شد، استعدادسنجی عمل نشد، نخبه و عادی همه یک برنامه دارند، القاب حوزوی و مدارک حوزوی را هم حتی همت نکردیم اصلاح کنیم و ...
همه، این بایدهایی که در واقع، ترک فعل مسؤولین است را میدانیم.
💬 سعید:
بنده خیلی بابت بیانات آقای حسینی بوشهری خوشحالم، چون به حقیقت ناامیدی و علت ریزشهای حوزه، دقیق اشاره کردند: شورای عالی باید مسیر آینده طلاب را تصویر میکرد، استعدادسنجی میکرد و کارویژههای روحانیت را مشخص مینمود و دقیقا بخاطر عدم انجام این بایدها تعداد قابل توجهی از طلاب خوشفکر و عالی، دلسرد یا متحیر شدند و آنها را از دست دادیم.
این عده که رفتند، برای الان به بعد انشاءالله حضرت استاد بوشهری و اعضای شورای عالی و مرکز مدیریت انشاءالله یک فکری بکنند.
متشکریم از صداقت مسؤولین در بیان کمکاریهایشان و متوقعیم برای جبران آنها.
💬 هادی:
من فیشهای آقا در باب نخبگان و استعدادهای حوزوی رو بررسی میکردم، بعد از رهبری حداقل ۱۶ بار تأکید کردند، تقریبا هر دوسال یک بار!!!
ولی مسؤولین...
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات، نگرانیها و دغدغههای خالصانه اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخها و گزارش دستاوردهای مسؤولین را به جهت تنویر و آگاهی افکار عمومی حوزویان منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_طلاب
#شورای_عالی
#مخاطب_بایدها
@Manahejj
🌀 چگونه حوزه می تواند تبلیغ را در اولویت اول خودش قرار دهد؟
👤 علیرضا پناهیان
🔸 جریان تبلیغ در کشور یک جریان مظلوم و مهجور است. اخیراً رهبر انقلاب مطالبی را درباره اهمیت تبلیغ صریحاً بیان کردند و فرمودند که درباره تبلیغ نگران هستند و تبلیغ در حوزه در درجه اول اولویت قرار ندارد و این وضعیت باید تغییر کند و اولویت اول حوزه کار تبلیغ باشد.
🔺 اگر حوزه بخواهد تبلیغ را در اولویت اول قرار دهد، باید تغییراتی در فصلهای دورس حوزه انجام شود. صرف آشنایی با فقه به معنای خاص، برای امر تبلیغ کافی نیست.
🔻 ما در حوزه، به فقه به معنای اخص کلمه میپردازیم و با فقه میخواهیم مکلف را از مقام حیرت خارج کنیم.
✅ اما در تبلیغ، رکن اساسی این است که بتوانیم دانشمندانه به مخاطب انگیزه بدهیم درحالیکه شاید در طول تحصیل در حوزه علمیه، حتی دو واحد هم در اینباره درس نخوانیم.
♨️ مبلغ لازم است «اسلامشناس» باشد. تا زمانی که در حوزه علمیه، تبلیغ را محتاج دانش ندانیم، در تبلیغ موفق نخواهیم بود.
🔺 عالمان دینی در مساجد و محافل مذهبی از شخصیت خوب خود بیش از هر چیز دیگری بهره میبرند و این در تبلیغ بسیار مؤثر است و از طرف دیگر نیز تعداد زیادی از مخاطبان، فطرت خود را شکفته کردهاند و به شایستگی متأثر میشوند؛
♨️ اما باید برای دلهایی که آماده نیستند و به عالمان دینی مراجعه نمیکنند فکری کرد و امروز بسیاری از جوانان ما رجوعی به دین ندارند.
🔻 تأثیر مبلّغ به عنوان برانگیزاننده مخاطب یک امر مهم است. فقه نمیگوید چگونه در مخاطب انگیزه ایجاد کنیم، مبلغ، هم باید اسلامشناس باشد و هم باید مخاطب را برای دینداری انگیزمند کند و برای انگیزمند کردن، انسانشناسی و روانشناسی دینی لازم است و ما در این زمینه کم کار کردهایم.
✅ شناخت مخاطب برای امر تبلیغ مهم است. ما برای مخاطبشناسی گاهی باید فرد فرد مخاطبین را بشناسیم و بلکه باید به مخاطبشناسی از حیث جامعهشناسی توجه داشته باشیم و باید ببینیم #نبض_زمان در جامعه چگونه میزند.
✅ ما باید جامعه، فرهنگ و ادبیات آن را بشناسیم. ما میخواهیم با مردمی صحبت کنیم که اخلاق را یک رفتار فردی میدانند، لذا باید جامعه را شناخت تا وقتی کلمهای میگوییم، دریابیم جامعه چه برداشتی از آن میکند.
♨️ اما طلبه در حوزه علمیه چنین درسهایی نمیخواند.
✅ ما برای تبلیغ، نیاز به دانش داریم و نباید تبلیغ را به ذوق، نفس، شخصیت و منش مبلغ واگذار کرد و نباید تبلیغ را به دانشهای موجود در حوزه واگذار کرد و مبلغ نباید خودش را از دانش مستغنی ببیند.
✅ اکثر آیات قرآن، تبلیغی است ولی این آیات را باید طبقهبندی کرد و در تبلیغ، از آنها بهره گرفت. ما برای تبلیغ نیازمند دانش هستیم؛ دانشی گستردهتر از فقه به معنای خاص و نیازمند مجاهدت علمی هستیم، مجاهدتی بیشتر از آنچه یک فقیه در موضوعات رایج نیاز دارد. فقه میخواهد مکلف را از حیرت در مقام عمل خارج کند، اما تبلیغ میخواهد در انگیزههای مخاطب وارد شود و تصویر صحیحی از دین، در ذهن او ایجاد کند.
🔻 باید تأسف خورد از اینکه برخی تبلیغ و منبر را برای افراد بیسواد میدانند. رهبر انقلاب درباره هیچ موضوعی به این سادگی ابراز نگرانی نکردند؛ حتی پیرامون فتنههای اخیر و مسائل خارجی و… این درحالی است که برخی از ما تبلیغ را نشناختهایم.
🔻وقتی میخواهیم به تبلیغ دین بپردازیم باید محتوایی تولید کنیم و این محتوا باید عالمانه باشد و به بخشهایی از دین که به آن پرداخته نشده و اصلیترین، مهمترین و زیربناییترین بخشها هستند بپردازیم؛ بخشهایی که با #احساسات_دینی ما نیز همراه باشد.
🔻باید در #ادبیات_تبلیغی یک #تحول پدید بیاید. مردمی که غیردینی رفتار میکنند، اکثراً دچار سوءتفاهم هستند، باید تحولی در ادبیات دینی ایجاد کنیم که نتیجهاش این بشود که وقتی عالم دینی دیدند، بگویند «این فرد، متخصص سلامت فکری، تمرکز و قدرت ذهنی در انسان است و استقلال روحی و فکری برای آدمها مسئله اول اوست».
🕌 مجمع بزرگ مبلغان ماه محرم اصفهان - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
#تبلیغ
#اولویت_اول_حوزه
@Manahejj
🌀 کوتاهی کنی، باختی!
📝 ایام تبلیغی، وقت تبلیغ است
👤 آیتالله حائری شیرازی
🔸 بعضی از روحانیون در این دهۀ محرم #تبلیغ نرفتند، گفتند: مطالعه میکنیم، مباحثه میکنیم!!
🔺 سالها پیش، در قم، درس مرحوم آیت الله العظمی آقای #داماد شرکت میکردم.
این آقایانی هم که الآن جزء رده اوّلهای حوزه هستند مثل حضرت آیت الله مکارم، آیت الله آقا موسی [شبیری] زنجانی و ... در بحث فقه صبحهای ایشان شرکت میکردند.
🔻 بعد از ماه رمضان، رفتم درس مرحوم آقای داماد. ایشان گفت که ماه رمضان جایی برای تبلیغ رفتی؟
گفتم: نه!
در حالی که در آن ماه رمضان، من به شدت مشغول مطالعه بودم و گاهی تدریس میکردم.
♨️ ایشان گفت: «کوتاهی کردی! باختی!»
❇️ دهۀ محرم [و ایام تبلیغی]، وقت تبلیغ است. کسانی که میروند تبلیغ، بدانند که به درسشان افزوده میشود. به تحقیقشان افزوده میشود.
خدا از جای دیگری وقت را برکت میدهد. جبران میکند.
✅ هر چیزی حد خودش را دارد و حدود هر چیزی باید رعایت شود. من به هر روحانی که نرفته در روستا برای تبلیغ، می گویم «باخته»، و هر روستایی هم که روحانی نیاورده، او هم باخته. بله اگر پیگیری کردید و نامه نوشتید و نشد، مسئول نیستید.
♨️ خود مرحوم آقای داماد با اینکه #مرجع_تقلید بود اما در مسجد بازار، منبر میرفت. روضه میخواند و گریه میگرفت.
شما چه میدانید آن صحبت مختصری را که میکنید چه اثری در مستمع ایجاد میکند؟!
#فصل_تبلیغ
#تبلیغ
@haerishirazi
@Manahejj
🌀 نماز آخرین روز ماه ذیالحجة
📝 نمازی که باعث میشود سال را با خیر به پایان ببریم
🔸 برای آخرین روز ماه ذیالحجة که روز آخر سال قمرى نیز است، مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل کرده است که در این روز، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى:
🔹 اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ،
▫️خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى
🔹 ونَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ،
▫️و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى
🔹 ودَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ،
▫️و مرا به بازگشت بسویت خواندى بعد از دلیرى کردنم بر تو،
🔹 اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى،
▫️خدایا من از آن اعمال آمرزش مى طلبم پس بیامرز آنها را
🔹 وما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى،
▫️و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول کن
🔹 ولا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ.
▫️و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار.
✅ وقتى چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او را وسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد!
📚 اقبال الاعمال، ج٢، ص٥١٧
#مراقبه
@Bahjat_ir
@Manahejj
🌀 #تجربیات_تبلیغی
🖋 طلبه حوزه خواهران، نام محفوظ
🔸 در شهر کوچکی که ساکن هستیم، روضه خانگی و آن هم سخنرانی خانمها چندان مرسوم نبود.
🔺 اما از روزی که درسم در قم تمام شد و به شهرم بازگشتم؛ به فضل الهی و محبت اهل بیت علیهم السلام، یک فرهنگی رو جا انداختیم؛
تحت عنوان «روضههای خانگی ساده»
✅ اول از منزل خودم شروع کردم با پذیرایی شربت و خرما.
❇️ یک صندوقچه هم آماده کردیم برای روضههای خانگی، که حاوی پرچم و بیرق و زیارت عاشورا و ... هست و هر خانهای که روضه داشته باشه آن را قرض میگیرد.
🌱 گاهی با کمترین امکانات میتوان بانی خیر شد و ذکر اهل بیت علیهم السلام را به خانههای مردم برد...
#تبلیغ
#روضههای_خانگی
@Manahejj
🌀 بیانیه انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم در حمایت از اقدام نیروی انتظامی در مقابله با مروجان بیحجابی
بسم الله الرحمن الرحیم
قال امیر المؤمنین علیه السلام: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ» تمام كارهاى نيك و (حتّی) جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منكر، چون دميدنى است به درياى پر موج پهناور.
وظیفه اصلی حاکمیت در نظام اسلامی، اجرای قوانین شرع مقدّس و تلاش در جهت ترویج نمادهای مذهبی در جامعه است. حجاب به عنوان یکی از نمادهای بانوی مسلمان، اهمیّت ویژهای در کرامت بانوان و حفظ کیان خانواده و سلامت جامعه دارد. در سالیان گذشته نظام سلطه با همکاری مزدوران و فریبخوردگان داخلی جنگی ترکیبی را با هدف ترویج فرهنگ غربی و از بین بردن حجاب، آغار کردند که در چند ماه اخیر این تلاشها به اوج خود رسیده است.
مقابله با جنگ ترکیبی نیازمند دفاع ترکیبی و در نظر گرفتن تمام مؤلفههای مؤثر در گسترش بی حجابی و عوامل ایجاد کننده حجاب و عفاف در جامعه است. کار رسانهای جذاب و قوی، تسهیل دسترسی به پوشاک اسلامی، مقابله با تولید و توزیع پوشاک مروّج فرهنک منحطّ غربی، نظارت بر محتوای فضای مجازی و شبکه خانگی برخی از اقدامات لازم است که در کنار تذکرّ لسانی و مقابله با جولان کسانی که با لجاجت مروّج بی حجابی هستند، میتواند گامهای مثبتی در نهادینه کردن حجاب در جامعه اسلامی باشد.
در چند روز اخیر فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی با همکاری قوه قضاییه، با تذکر لسانی و مقابله با مروّجان بی حجابی به خصوص چهرههای مشهور و تأثیر گذار، اقدام به اجرای قانون کرده است. این اقدام از همان آغاز، با فشارهای زیادی از خارج و داخل برای سست کردن اراده نیروهای خدوم انتظامی مواجه شد. مایه تأسف است که برخی از این اعتراضات از درون حوزه و از حنجرههایی خارج شد که با نگاهی غرض ورزانه، به دنبال مقابله با سیاستهای نظام اسلامی هستند.
انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم، ضمن حمایت از این اقدام، خواستار تداوم این حرکت بدون واهمه و ترس از سرزنش سرزنشکنندگان است و تأکید میکند هجمههای خارجی و داخلی نمیتواند اراده ملت دینمدار در مقابله با گناهان اجتماعی را سست کند. همچنین یادآور میشود این اقدام تنها در صورتی به نتیجه مطلوب نائل میشود که تمام نهادهای مسئول در این زمینه، به وظایف قانونی خود عمل کنند و با در نظر گرفتن تمام عوامل و مؤلفهها، اقدامی هماهنگ و همهجانبه را انجام دهند. از همین رو از وزارت کشور درخواست دارد با جدّیت پیگیر اجرای کامل مصوبه ۴۲۷ و ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و از مجلس شورای اسلامی انتظار دارد با تصویب هر چه سریعتر قانونی جامع و بازدارنده، نقش خود را در این امر ایفا کند.
۲۶ تیر ۱۴۰۲
۲۸ ذی الحجه ۱۴۴۴
#حجاب
@Manahejj