🌀 متن منتشرشده استاد جعفرزاده در توضیح محتوای اعتراضات ایشان به نشست اساتید و استاد علوی بروجردی
(بدون دخل و تصرف)
📝 بخش نخست
بسم الله الرحمن الرحیم
اینجانب حسن جعفرزاده
مطالبی را در جلسه نشست اساتید بعد از صحبت حضرت آیت الله علوی بروجردی بیان داشتم که برای جلو گیری از سوئ برداشت دوستان مضمون مطالب گفته شده را عرض میکنم:
1⃣ بعداز صحبت ایشان بنده عرض کردم این صحیح نیست که دو سال همه اساتید را جمع میکنید و حرفهای تکراری گفته میشود. اگر میخواهیم نتیجه ای از این جلسات حاصل شود باید از دو طرف دعوت شده و میزگرد برگذار شود. هر دو طرف حرف خودشان را بزنند نه اینکه ۵ سخنران دعوت کنید و هر ۵ نفر از یک طیف باشند؛ این مشکل را حل نمیکند.
2⃣ آیت الله بروجردی فرمودند آخوند صاحب مکتب هست و مرحوم شهید صدر در این حدنیستند و صاحب مکتب نیستند؛
بنده متوجه نمیشوم که شهید صدر صاحب مکتب نیست. به چه معناست شما یکطرفه در مورد مرحوم شهید نظر میدهیداز اساتیدی که چند بار کتابهای شهید راتدریس کردند دعوت کنید تا در مورد مکتب شهید و ویژگیهای کتاب ایشان صحبت کنند
📌 ادامه متن در فرسته بعد👇
#علوی_بروجردی
#نشست_اساتید
@Manahejj
🌀 متن منتشرشده استاد جعفرزاده در توضیح محتوای اعتراضات ایشان به نشست اساتید و استاد علوی بروجردی
(بدون دخل و تصرف)
📝 بخش دوم
3⃣ فرمودند دروس سطح و خارج در موسسات برگزار میگردد،بااین روش در چند سال آینده اکثر درسهای خارج تعطیل میگردد.
این قضیه از اساس صحیح نیست زیرا اصلا دروس خارج در موسسات برقرار نمی گردد بنده 9 سال مدیر مدرسه ای بودم ؛اسم 27 استاد محترم خارج را می نوشتیم و طلاب مخیر بودند هر درس را میخواهند انتخاب کنند. استادیاری و تمهید این دروس در این موسسات میباشد پس اصلاً اجبار حضور در یک درس خارج وجود ندارد. مدرسه حضرات آیات عظام زنجانی وحید خراسانی مکارم و حضرت آیات شب زنده دارو فاضل لنکرانی هم به همین صورت است. اتفاقاً این برنامه سبب رونق درس خارج گردید.
اما در مورد درس سطوح عالی این فرمایش صحیح است، که هر مدرسهای اساتید را دعوت به تدریس میکنند ولی باید عملکرد این برنامه مورد بررسی واقع گردد. گاهی گفته میشود که از اساتید قوی دعوت به عمل نمیآید. و طلبه قوی تربیت نمی شود بنده مدیر یکی از این مراکز هستم که این مرکز در مدت ۹ سال بیش از ۵۰ استاد مسلم سطوح عالی یعنی رسائل و مکاسب و کفایت تحویل حوزه داده و مشغول تدریس هستند. همچنین مدرسه بقیه الله بیش از ۲۰۰ استاد سطوح عالی و بیش از ۵۰ استاد خارج تربیت کرده است و مدارس دیگر مثل مدرسه حضرات آیات عظام زنجانی وحید خراسانی مکارم و فاضل لنکرانی هر کدام حد اقل بیش از ۱۰۰ استاد تحویل حوزه دادند این مدارس با این سابقه درخشان چرا برنامه شان ادامه پیدا نکند؟
اشکالی که مطرح کردند اینکه دروس آزاد تعطیل می گردد، هنگامی که بیش از 50 مدرسه با برنامه مشخص و با استقبال بی نظیر طلاب مواجه گردید چرا در تقویت این مدارس کوشش نکنیم ؛ نکته اساسی اینکه تاسیس مراکز ربطی به شوری عالی ندارد . بلکه اکثر مراجع این مراکز را تاسیس کردند و شورای محترم بعد از سال ها با سخت گیری بسیار زیاد فقط به بعضی از این مراکز مجوز داده و در این خصوص بسیارهم سخت گیری می کند.
این مدارس از سلایق و نظرهای سیاسی مختلف برخوردار هستند و هر طلبه آزاد است یکی از این موسسات را انتخاب کند و در هر موسسه بیش از ۱۰ استاد برای تدریس و حدود ۱۰ استاد راهنما برای تمهید و تعمیق درسها دعوت می گردد و کارنامه درخشان هم دارند یعنی نزدیک به هزار استاد و استاد راهنما دعوت می شوند.خوب این اساتید جذب این مراکز می گردند و با برنامه درسی منظم مشغول تدریس هستند. به یقین می توان گفت اگه این مدارس نبود ند زمینه تربیت این همه اساتیدخارج و سطوح عالی محقق نمی گردید.
4⃣ آیت الله علوی بروجردی فرمودند که باید حوزه در امور مربوط به حوزه تصمیم گیری کند و افراد خارج از حوزه در تصمیم گیری دخالت نکنند
. بنده عرض کردم آیت الله شب زنده دار و آیت الله حسینی بوشهری وسائر مدرسین خارج دارند تصمیم گیری می کنند. آیا اینها جزئ حوزه نیستند و شما جزئ حوزه هستید؟!!
ایشان فرمودند شاید نیروی اطلاعات و نیروی نظامی در تصمیم گیری دخالت کنند بنده عرض کردم این تهمت هست و ما مجاز نیستیم اینگونه به شوری تهمت بزنیم
در پایان عرض می کنم از حرف دوستان نشست تضعیف شورای مدیریت فهمیده میشود و فقط نقد نیست.
بسیاری از این مطالب را در جلسه نشست عرض کردم و خدا شاهد است اصلاً برنامهریزی از قبل نبود. بعد از صحبتهای آیت الله علوی احساس تکلیف کردم که باید این حرفها را بیان کنم و بیان شد و سعی کردم که بیاحترامی به احدی نگردد. حتی در صحبتهایم دو یا سه بار به آیت الله علوی اشاره کردم و عرض کردم:« من مخلص شما هستم.» و این مطالب را از سر دلسوزی عرض میکنم
امید است اعضاء محترم نشست در جلسات آینده از دو طرف دعوت کنند و مطالب علمی مطرح گردد و به جای تضعیف شورای عالی حوزه به نقد منصفانه روی آورند و مراد من از دعوت کردن فقط دعوت کردن از اعضاء محترم شورای عالی نیست بلکه دعوت از اساتید سطوح عالی وخارج هم میباشد.
والسلام
〰〰〰〰〰〰
📌 مطالعه بیشتر:
❇️ آقایان نشست دورهای اساتید تغییر را از خود شروع کنید
https://eitaa.com/Tanbiholomah/429
❇️ مؤسسه یا درس آزاد مسأله این است
https://eitaa.com/Tanbiholomah/426
#علوی_بروجردی
#نشست_اساتید
@Manahejj
🌀 هجوم شبهات اسرائیلی همگام با پیروزیهای مقاومت
🖋 ابوعباس نجات؛ #یادداشت_مهمان
🔸 ماشین جنگ رژیم صهیونیستی به ترویج شبهاتی در حوزه #عملیات_روانی پرداخته:
چرا به مردم غیرنظامی اسرائیل که بیگناهند، حمله کردهاند؟
چرا برخی اسرای اسرائیلی پیرزن و یا دخترجوان هستند؟
میگویند رفتارهای حماس شبیه داعش است!
1️⃣ ممکن است چندنفری در میان رزمندگان مقاومت رفتار تندی انجام داده باشند ولی عمومیت ندارد و فیلمهای زیادی از برخورد توأم با احترام به اسرا و رعایت حال مادران و کودکان آنها منتشر شده است تأکید دارند از نظر اسلام، کشتن اسرای دشمن خصوصا زن، بچه و افراد سالمند جایز نیست و ما مثل صهیونیستها نیستیم.
2️⃣ مردم اسرائیل، مانند مردم عادی کشورهای دیگر، بیگناه نیستند چون هیچ شهروند غیرنظامی در اسرائیل وجود ندارد و همه غاصبان اسرائیلی در سرزمینهای اشغالی فلسطین، در گروهانهای مختلف نظامی اسرائیل سازماندهی شده و در فراخوانهای نظامی این رژیم شرکت میکنند؛ پس چیزی به نام شهروند غیرنظامی در اسرائیل وجود ندارد. شهرکنشینان با حضور خود در اراضی اشغالی به عنوان نماد قدرت اسرائیل و سرباز صهیونیسم در تمام حملات اسرائیل حامی این رژیم کودککش بودهاند.
3️⃣ اسرای اسرائیلی از زن و مرد و پیرزن و پیرمرد، یا خود از سربازان و افسران امنیتی اسرائیلاند و یا اعضای خانوادههای مقامات و افسران صهیونیست هستند که فلسطینیان در وهله اول برای دفاع از خود و جلوگیری از کشتار مسلمانان توسط اسرائیل و در وهله دوم برای مبادله با هفت هزار اسیر فلسطینی و کودکان و نوجوانان اسیر زندانهای این رژیم، آنها را نگه داشتهاند.
@Manahejj
◀️ پخش زنده/ اجتماع عظیم حوزه و حوزویان در حمایت از جبهه مقاومت و فلسطین👇
https://www.hawzahnews.com/service/live
📺 پخش زنده در ایتا
#طوفان_الاقصی
#تجمع_فیضیه
@Manahejj
🌀 دلایل اقبال طلاب به مراکز فقهی و تخصصی
🖋 احمد دیانی؛ #یادداشت_مهمان
📝 بخش نخست
🔸 میدانیم که هدف #حوزه_آزاد مانند مراکز فقهی و تخصصی تربیت فضلایی متقی، عالم به علم نافع، انقلابی، کارآمد و روزآمد است به نظر حقیر هم حوزه آزاد و هم مراکز با رعایت شرایطی میتوانند تأمینکننده آن هدف بلند باشند و حوزه به هر دو بال نیاز دارد؛ دلیل این حرف بماند برای فرصتی دیگر.
🔺 در این متن با فهم قاصر خود - به بهانهی مطالب اخیرِ نشست دورهای اساتید- در صدد بیان علل اقبال طلاب به مراکز فقهی و تخصصی و خودبخود بیان برخی نواقص دروس آزاد هستم.
به گمانم علیرغم پافشاری شورای محترم عالی و مدیر محترم حوزه بر تقویت حوزه آزاد، اکثر طلابِ اهل درس وبحث به دلیل ویژگیهایی که در اکثر مراکز فقهی و تخصصی وجود دارد، تحصیل در این مراکز را بر تخصیل در حوزه آزادِ موجود ترجیح میدهند و تا زمانی که آسیبهای حوزه آزاد برطرف نشود این روند ادامه خواهد یافت.
🔻 این ویژگی ها عبارتند از:
1⃣ گزینش و انتخاب اساتید توسط مراکز
البته مراکز فقهی اگر استاد مناسب پیدا نکنند اجازه میدهند طلاب با نظارت آنها از اساتید برجسته و موفق حوزه آزاد بهره ببرند به همین دلیل درس اساتیدی مانند آیات شب زنده دار، مروی و شهیدی بیش از حد شلوغ است.
2⃣ ارتباط و انس راحتتر با استاد؛
3⃣ تعداد محدود همکلاسیها (رقبای کلاسی)
حتما هر استادی در تربیت طلبه در کلاس ۱۵ نفره بسیار موفقتر است از خودش در کلاس ۳۰۰ نفره
4⃣ کلاسهای راهنمایی و مشاوره و تمهیدی
5⃣ کنترل و نظارت بیشتر بر درس و بحث و حضور و غیاب طلاب و خودبخود انضباط بیشتر و استفاده بهتر از عمر طلاب جوان
به همین دلیل در ایام ویروس منحوس کرونا طلاب اندکی از مراکز فقهی به شهرستانها برگشتند؛ در حالی که طلاب فراوان و حتی اساتیدی از حوزه آزاد قم به شهرستانها رفتند و بر نگشتند!
6⃣ تعطیلات کمتر و جلسات درس بیشتر
7⃣ استفاده بهینه از تابستانها
8⃣ در دسترس بودن هممباحثه و درنتیجه مباحثهی منظمتر و احساس پیشرفت بیشتر
9⃣ وجود جلسات منظم و مفید درس اخلاق، مهارتهای پژوهشی، مهارتهای تحصیلی، مهارتهای زندگی و نیز جلسات عمومی مؤسسات
🔟 وجود درسهای تکمیلی مفید و مؤثر مانند قواعد فقهی، علم رجال، ولایت فقیه، تاریخ، مکاتب، منابع و فلسفهی فقه و اصول، جریانشناسی فکری و سیاسی اجتماعی معاصرِ ایران، جهان اسلام و جهان غرب، دشمن شناسی و ... با اساتید قوی
1⃣1⃣ رسیدگی به مشکلات روحی، خانوادگی و ... طلاب و سرکشی به خانه و خانواده طلاب
2⃣1⃣ در اختیار داشتن امکانات بیشتر مانند میز مطالعه، اتاق کامپیوتر، اتاق استراحت، صبحانه، امکانات تفریحی-ورزشی و نیز اردوهای خانوادگی زیارتی سیاحتی با حضور اساتیدبرجسته
3⃣1⃣ یکدستتر بودن طلاب از نظر فکری، علمی و اخلاقی و در نتیجه ایجاد هویت جمعی مشترک و فضای فکری، اخلاقی و علمی مناسب
4⃣1⃣ داشتن راهنما و تکیهگاهی با تجربه به نام مسئولان مراکز بویژه آنکه اکثر مراکز تحت اشراف مراجع و بزرگان حوزه اداره میشوند
این ویژگی موجب اعتماد و آرامش طلاب در برنامه درسی، روش تحصیل، انتخاب استاد و مانع از سرگردانی، حیرانی و تردید طلاب میگردد.
5⃣1⃣ حمایتهای محدود مالی
یادآور میشود متأسفانه وضعیت معیشتی اکثر طلاب از حداقلهای لازم برخودار نیست و همین مبالغ اندک نیز امکان تحصیل راحتتر طلاب جوان را فراهم میآورد.
خداوند به مقام معظم رهبری دامت توفیقاته و مسئولان محترم حوزه پاداش خیر عطا کند که اخیرا با طرحهای گوناگون دغدغههای معیشتی طلاب، فضلا و اساتید را کاهش داده و امکان تحصیل مناسبتر را فراهم آوردند وفقهم الله للمزید.
6⃣1⃣ طلبه بدرستی احساس میکند که فارغالتحصیلان مراکز فقهی و تخصصی برای خدمت به اسلام، مکتبِ اهل بیت و نظام مقدس اسلامی آمادهتر و خودبخود آینده بهتر و روشنتری دارند.
او میبیند و میفهمد حدود 70% فارغالتحصیلان مراکز مختلف فقهی از فضلای برجسته و موفق هستند و اکثر اساتید برجسته و جوان سطوح عالی از این مؤسسات هستند.
مهمتر از همه اینکه اکثر مراجع عظام و بزرگان دامت توفیقاتهم با تأسیس مراکز فقهی و تخصصی در عمل طلاب خوب را به حضور در این مراکز تشویق میکنند گویا حوزه آزاد را برای تأمین آن اهداف بلند کافی نمیدانند و انصافا خدمت بزرگی به اهداف حوزه نمودهاند للّه درهم.
توجه داریم که در عین حال، به دلیل محدویت مراکز فقهی و تخصصی و تساهل و تسامح بیش از حد دروس آزاد، به گمانم بیش از سه چهارم طلاب سطوح عالی و خارج قم از طلاب دروس آزاد هستند و از یک چهارم بقیه نیز بخش زیادی در دروس آزاد شرکت میکنند.
📌 ادامه در فرستهی بعد👇🏻
#نشست_اساتید
#دروس_آزاد
#مراکز_فقهی
@Manahejj
🌀 دلایل اقبال طلاب به مراکز فقهی و تخصصی
🖋 احمد دیانی؛ #یادداشت_مهمان
📝 بخش دوم
♨️ ای کاش عزیزان نشست دورهای اساتید به چنین نکاتی توجه بیشتری نمایند و با بر طرف کردن نواقصِ دروس آزاد به مدیران و زحمتکشان حوزه در تأمین اهداف مقدس حوزه کمک نمایند.
نباید بنام حوزه آزاد با مخالفت با مراکز فقهی و تخصصی و با سیاهنمایی با روان طلاب، فضلا و اساتید بازی کنیم و در نتیجه بجای امید آفرینی، هم افزایی و رفع نواقص، یأس آفرینی و .. نماییم.
❗️نباید طوری حرف بزنیم که گمان شود هدفمان شلوغ و ۳۰۰ نفره شدن کلاس درس خودمان یا دوستانمان است و در این راستا بر مسئولان تحکم کنیم که همه مراکز فقهی، تخصصی و مدرسهای دور از حرم را تعطیل کنید. با اعتذار فراوان از همه بزرگان.
🔺 یادآور میشود حقیر برای استفاده بهینه از فرصتها در مراکز فقهی و تخصصی و تربیت فضلای ملا، روزآمد و کارآمد بویژه از جهات متون آموزشی و روش تدریس پیشنهاداتی دارم که در این متن فرصت طرح آن نیست. از انتقادات و ارشادات اساتید و سروران استفاده میکنم که احب اخوانی الیّ من اهدی الیّ عیوبی
کمترینِ طلاب - احمد دیانی ۱۷ مهر ۱۴۰۲
#نشست_اساتید
#دروس_آزاد
#مراکز_فقهی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 زلزله ویرانگر ۱۵ مهر یک شکست اطلاعاتی و نظامی #غیرقابل_ترمیم برای رژیم صهیونیستی است
🎥 امام خامنهای در دانشگاه افسری امام علی علیهالسلام
🔺 در این قضیه ۱۵ مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیر قابل ترمیم خورده. شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است. من میگویم این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازههای اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازهها به این آسانی امکانپذیر نیست.
۱۴۰۲/۷/۱۸
💻 Farsi.Khamenei.ir
#امام_مسلمین
#طوفان_الاقصی
@Manahejj
15.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را میبوسیم اما آنها که میگویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینیها است دچار محاسبه غلط شدهاند
🎥 امام خامنهای در دانشگاه افسری امام علی علیهالسلام
#طوفان_الاقصی
💻 Farsi.Khamenei.ir
@Manahejj
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درندهخویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود
🎥 امام خامنهای در دانشگاه افسری امام علی علیهالسلام
این بلا را عملکرد خود صهیونیستها بر سرشان آورد.
اقدام شجاعانه و در عین حال فداکارانهی فلسطینیها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سالها ادامه داشت و در ماههای اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده بود. مقصّر هم دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب صهیونیستی است.
#امام_مسلمین
#طوفان_الاقصی
💻 Farsi.Khamenei.ir
@Manahejj
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
🌀 آئین استقبال از رهبر شیعیان نیجریه شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش
🎥 حاج مهدی سلحشور
📆 چهارشنبه ۱۹ مهرماه ، ساعت ۹:۳۰ صبح
📍فرودگاه امام خمینی (ره)
📍محل حرکت با خودروهای شخصی از شهر مقدس قم
📆 ساعت ۸:۳۰، میدان روح الله، حسینیه هنر
〰〰〰〰〰
🌀 هیأت فاطمیون قم شام چهارشنبه
قرائت دعای جوشن صغیر برای تسریع شکست رژیم کودککش صهیونیستی و پیروزی مظلومان فلسطین
🎤 بانوای حاج مهدی سلحشور
📆 چهارشنبه ۱۹ مهرماه از ساعت ۲۰:۳۰
📍میدان بسیج، خیابان ایرانی
حسینیه فاطمیون قم
🔗 لینک پخش زنده قرائت دعا جوشن صغیر
🌐همراه با ترافیک رایگان
#هیئت_فاطمیون_قم
#شیخ_ابراهیم_زکزاکی
#ابراهیم_نیجریه
@Manahejj
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 ارزش طلبگی
🎥 استاد مؤیدی
✅ [با آمدن به حوزه] بذر وجودیمان را در مزرعهی ویژهی امام عصر کاشتهایم، اگر حواسمان باشد آفت ما را نگیرد، آرامآرام انشاءالله میشویم یک عالم ربّانی که صدها مثل «شهید حاجقاسم سلیمانی»ها را تربیت میکند.
دنیا متحیر است از عظمت و هوشمندیِ مقام معظم رهبری
#درس_اخلاق
#هویت_طلبگی
@Manahejj