🌀 عذرخواهی و طلب حلالیت از جناب آقای واحدی معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان قم
🔸 امروز پس از انتشار شماری از پیامهای اعضای مناهج که مرتبط با جناب آقای سید محمد واحدی بودند، سیل پیامهای مشفقانه، دلسوزانه و حاوی انذار اساتید مکرم حوزههای علمیه -که همیشه رسانه حوزوی مناهج را رسانهی خود دانستهاند و دغدغههای خویش را با این رسانه مطرح کردهاند- به مناهج واصل شد.
🔺 برخی اینگونه افشاگریها را مصداق تهمت و غیبت دانسته، برخی مصداق تضییع آبروی مؤمن و برخی هم لااقل احتیاط را لازم و واجب دانستهاند.
🔻 بدین ترتیب برای تحریریه رسانه حوزوی مناهج نیز این تردید جدی شد که مبادا با نیت انجام یک واجب (مطالبه اصلاح حوزه) گرفتار حرامی بدتر و بزرگتر شده باشد.
❇️ خدا را از این بابت شاکریم که اساتید تراز حوزههای علمیه اینچنین مشفقانه ما را انذار میدهند و اینچنین به تک تک سطور و عباراتی که در این رسانه حوزوی منعکس میگردد حساس هستند تا مبادا از صراط انصاف و حقگویی به بیراههی افشاگریهای مسموم و شوم و بدعاقبت گرفتار شویم.
🔰 هرچند مطالب منتشرشده همگی پیام اعضا بودند و ذکر شده بود «بدون رد یا تأیید» منتشر میگردند، اما موضوعی که بدان پرداخته شد از مطالبی بود که اجازه شرعی برای ورود رسانهای به آن واضح نیست و محل تردید است.
✅ چراکه حرف اساتید بزرگوار بسیار صحیح بوده و معلوم نیست ما در مسیر مطالبهگری، حق افشاگری عمومی و رسانهای درباره اموال و زندگی خصوصی افراد را داشته باشیم؛ ما فقط حق داریم از گرایشهای افراد، قوت و ضعف عملکردها و کارنامه کاری و رفتاری افراد سؤال بپرسیم و مطالبه کنیم و دیگر مطالب را غیر علنی، به دور از جوسازی و هیاهوی رسانهای و از مسیر خود جویا شویم.
♨️ لذا رسانه حوزوی مناهج همانگونه که حریت در بیان انتقادات و مطالبات انقلابی و حوزوی دارد، به همان میزان شهامت عذرخواهی خاضعانه و طلب حلالیت نیز دارد.
✅ بدینوسیله رسانه حوزوی مناهج از جناب آقای سید محمد واحدی معاون محترم تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان قم به صورت شفاف و علنی #طلب_حلالیت دارد و #عذرخواهی رسمی خویش را اعلام میدارد.
امیدواریم جناب آقای واحدی نیز کریمانه و با سعه صدر خویش علاوه بر ابراز حلالیت، پاسخ مکتوب خویش مبنی بر پذیرش عذرخواهی و در صورت صلاحدید تبیین مطالب مطرح شده را برای ما ارسال بفرمایند تا منتشر کنیم.
همچنین آمادگی جبران این اشتباه به نحو مطلوب و مقتضی را اعلام میداریم.
❇️ مجدد از دلسوزی همه بزرگان و اساتیدی که ما را در مسیر پیچیده و سخت گفتمانسازی و مطالبهگری تنها نمیگذارند صمیمانه متشکریم.
رسانه حوزوی مناهج
۲۲ آبان ۱۴۰۲
@Manahejj
هدایت شده از کراسی - اخبار علمی حوزه
🔔مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری جمعی از مراکز علمی، فرهنگی و اجرایی برگزار میکند:
💠 کنگره بینالمللی علامه طباطبایی(ره)
▫️افتتاحیه: قم، ۲۴ آبان ۱۴۰۲، همزمان با چهل و دومین سالروز ارتحال علامه
✅ با پیام مقام معظم رهبری
👤 باسخنرانی آیتالله آملی لاریجانی
🏢 مدرسه علمیه امام کاظم، سالن همایشهای بینالمللی رسول اعظم
🔊 کراسی؛ اخبار علمی حوزه👇
@Karasy
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
درباره تائید صلاحیت داوطلبان خبرگان؛
🔺تبعات کلاف سر در گم عناوین حوزوی به انتخابات خبرگان رسید؛ وقتی حوزه علمیه برای تأیید اجتهاد هم برنامه ای ندارد!
▫️مؤثرترین شرط برای داوطلبین نمایندگی خبرگان، بند هشتم از ماده ۱۱ قانون انتخابات مجلس خبرگان است که در آن ذکرشده: اجتهاد در حدى که قدرت استنباط بعض مسائل فقهى را داشته باشد و بتواند ولیفقیه واجد شرایط رهبرى را تشخیص دهد.
➖احراز این شرط به دست شورای نگهبان است و همین امر منشا شبهات، اعتراضات یا امور ناخوشایند دیگری شده است مثل:
1️⃣ شبهه دور معروف که شورای نگهبان منتخب رهبر است و تعیینکننده جماعت ناظر بر رهبر
2️⃣ امکان ایجاد جنجال سیاسی و نسبت دادن توجه به مسائل غیرعلمی در موارد عدم احراز اجتهاد
3️⃣ امکان شبهه نسبت به تائید شدگان توسط شورای نگهبان به دلیل امکان انگیزههای سیاسی
4️⃣ ابهام در موارد معاف شده یا ملزم شده به شرکت در آزمون اجتهاد و امکان ادعای سلیقهای بودن آن
5️⃣ بیمیلی بخشی از افراد برای داوطلبی در انتخابات خبرگان، به دلیل پیامدهای منفی احتمال عدم احراز توانایی اجتهاد آنان
🔹اینها همه به دلیل آن است که شورای نگهبان، آنهم در موعد انتخابات خبرگان، تنها مرجع رسمی تائید اجتهاد شده است و به همین دلیل، برخی که هیچ انگیزهای برای شرکت در انتخابات ندارند، ثبتنام می کنند تا مدرکی دال بر اجتهاد خود داشته باشند.
➖این مسائل همه ریشه در آن دارد که حوزه علمیه بهعنوان یکنهاد علمی، فرآیندهای سنتی خود برای تأییداجتهاد را ازدستداده و فرآیند جدیدی نیز تعریف نکرده است.
▫️سابقاً مراجع تقلید یا مجتهدین مشهور با نوشتن اجازه، اجتهاد شاگردان خود را تائید میکردند، اما در زمان تأسیس حکومت دینی، کارکردهای این اجازات توسعهیافته است و طبیعتاً اغراض افراد نیز برای کسب آن متفاوت شده است. از سویی نیز تکثر مجتهدین و مشربهای متفاوت آنها نیز نیاز به نظم و نسق بخشی داشته است که به تشخیص مجلس خبرگان، این امر به شورای نگهبان واگذارشده است.
➖اما به نظر میرسد با واگذار کردن این امر به نهادی که از حکومت مستقل بوده و اصالتاً حوزوی محسوب میشود، مسائل ذکرشده درمان میشوند.
🔹جامعه مدرسین حوزه علمیه، مرجعیت اجتماعی برای معرفی مراجع تقلید داشته و از سوی دیگر نیز تعیینکننده شورای عالی حوزههای علمیه و نهاد بالادستی آن است؛ بنابراین بهترین نهاد برای تعیین اجتهاد مدعیان است و با ورود در این امر، مسئله القاب و عناوین حوزوی نیز به نحو مطلوبی اصلاح خواهد شد؛ چراکه عمده مسئله در لقب آیتالله و امکان اختلافنظر بر سر آن است. همچنین این نهاد، میتواند سازمان دهنده توصیههای و نوشتههای بزرگان حوزه باشد و بهمثابه نهاد ترجمه مدارک عمل نماید.
مطالعه متن کامل یادداشت:
🌐 https://v-o-h.ir/?p=44168
🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب
🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh
🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تیزر دوره تخصصی فقه المقاومة
📝 این دوره فشرده فقهی ۴ آبان ۱۴۰۲ با ارائهی اساتید ذیل در قم برگزار گردید.
گفتنی است این ابتکار دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه جای تقدیر دارد و امیدواریم چنین اقدامات علمی، استمرار و تداوم داشته باشند.
🎚 صوت کامل ارائهی اساتید از طریق لینکهای مرتبط در دسترس است:
🎙 قتل نساء و صبیان در جنگ
👤 استاد سیدمحمدعلی مدرسی یزدی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/91
〰〰〰〰〰
🎙 پیامدهای فقهی رضایت به ظلم و معصیت
👤 استاد قائنی نجفی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/86
〰〰〰〰〰
🎙 موضوعشناسی فقهالمقاومة
👤 استاد مبلغی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/90
〰〰〰〰〰
🎙 نظریه جهاد ذبی
👤 استاد فاضل لنکرانی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/93
〰〰〰〰〰
🎙 چیستی فقه مقاومت و ابعاد آن
👤 استاد عبدخدایی
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/94
#فقه_المقاومة
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مرحوم آقای طباطبایی توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد
🎥 رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران برگزاری کنگره بینالمللی علامه طباطبایی
🔺 یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کمنظیرِ آقای طباطبایی در بحبوحهی تهاجم اندیشههای وارداتی و بیگانه است، در بحبوحهی تهاجم به معنای واقعی کلمه.
🔻 شاید آن کسانی که آن زمانها را درک نکردهاند، توجّه نداشته باشند که آن روز در محیط جوان کشور و محیط فکری کشور چه وضعیّتی وجود داشت؛ یک تهاجم به معنای واقعی کلمه وجود داشت؛
♨️ چه افکار وارداتی مکتبی و مسلکی مثل مارکسیسم، چه شبههآفرینیها؛ شبههآفرینیهایی در بحبوحهی این حوادث،
✅ مرحوم آقای طباطبایی(رضوان اللّه تعالی علیه) توانست یک پایگاه فکری مستحکم با #آرایش_تهاجمی به وجود بیاورد.
#علامه_طباطبایی
@Manahejj
🌀 گزارش رسمی استهلال ماه جمادی الاولی ۱۴۴۵ ه . ق
📅 چهارشنبه ۲۴ آبان، اول جمادی الاولی
🖋 دفتر امام خامنهای
🌙 الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ (۲۹ ربیع الثانی ۱۴۴۵)
زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱۲ و ۵۸ دقیقه روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲
زمان غروب خورشید: ساعت ۱۶:۵۸
زمان غروب ماه: ساعت ۱۷:۲۸
ارتفاع ماه: ۴.۱ درجه
مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۳۰ دقیقه
سن ماه: ۲۸ ساعت و ۱ دقیقه
فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۴.۳ درجه
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🌙 ب ـ پیشبینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال
تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیشبـینی کردهاند هـلال ماه جمادی الاولی در غـروب روز سه شنبه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ربیع الثانی ۲۹ روزه بوده و غرّة (اول) ماه جمادی الاولی ۱۴۴۵ روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه خواهد بود.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🌙 ج ـ گزارشهای رسیده
➖ در همین راستا ستادهای استهلال و گروههای رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز سهشنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است:
1️⃣ مناطقی که هوا صاف بود و هلال با چشم مسلح رؤیت شد:
استان اصفهان: دولت آباد (گردنه خروسگلو)، کمشچه، شهرضا
استان فارس:کوشک هزار، بام شیراز، ارتفاعات باباکوهی، بوانات
استان مرکزی: اراک، فراهان
استان سیستان و بلوچستان: سراوان
➖➖➖➖➖➖
2️⃣ مناطقی که هوا غالبا ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد:
استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، قوچان، نیشابور، گناباد، طرقبه، گلبهار، تایباد، سبزوار، درگز
استان خراسان جنوبی: بیرجند، خضری، سرایان، بشرویه، سه قلعه
استان تهران: تهران، پرند، فرهنگسرای بهمن
استان مرکزی: تفرش، خمین، کمیجان، محلات
استان ایلام: ایلام، ایوان غرب، مهران، دهلران
استان قم: جمکران، پردیسان، روستای ویریج
استان سیستان و بلوچستان: زابل، چابهار
استان خراسان شمالی: بجنورد، جاجرم
استان چهارمحال و بختیاری: بروجن
استان خوزستان: خرمشهر، دزفول
استان یزد: یزد، میبد، اردکان
استان هرمزگان: بندرلنگه
استان لرستان: بروجرد
استان بوشهر: گناوه
استان گیلان: رشت
استان گلستان: گرگان
استان اردبیل: اردبیل
#استهلال
@Manahejj
🌀 نماز و صدقه اول ماه را فراموش نکنیم
✅ نمازی که بزرگانی همچون آیت الله بهجت قدس سره به آن مداومت داشتند!
#نماز_اول_ماه
#مراقبه
@Manahejj
🌀 کتاب «ماجرای علامه و انقلاب؛ تقابل یا حمایت؟»
#علامه_طباطبایی
virasty.com/Mohammad_noori/1700049387285973076
@Manahejj
🌀 کتاب «تاریخ شفاهی ماجرای علامه و انقلاب؛ تقابل یا حمایت؟»
📲 دریافت از فراکتاب⬇️
Faraketab.ir/b/188531?u=48881
#علامه_طباطبایی
#معرفی_کتاب
@Manahejj
🌀 #روایت_سازش و تصویر شکست!
📝 جدال دو روایت...
🖋 م.ص.صادقی؛ #یادداشت_مهمان
🔸 اخبار را که مرور میکنم یقین پیدا میکنم که جنگ در غزه و کنار بیمارستان شفا یا معمدانی یا بیمارستانهای اندونزی و اردنی نیست!
جنگ در تهران است، در بغداد در بیروت و در دمشق و در صنعا! و البته در واشنگتن و پاریس و لندن و باکو و ریاض!
🔺 تصویری که دیروز اکانت شرق و با کپشن اسرائیل به فارسی منتشر کرد - حضور ارتش صهیونیستی در پارلمان غزه (که البته آنها نوشته بودن حماس!) - نشان از جنگ بزرگتر در تهران دارد. این تصاویر توسط بازوان نظم آمریکایی در پایتختهای محور مقاومت بازنشر میشود. مثلا العربیه در فضای عربی و مثالهای دیگر؛ در حالیکه ما در حال لذتبردن از تجمع مردم انگلیس و فرانسه و آمریکا توسط بسیجشان هستیم، بازو و همفکر آنها در ایران تصویر دیگری را وایرال میکند! #تصویر_شکست!
🔻 تصویر شکست همان روایت عقلانیت و منطق سازش است، همان آدر و رقیب گفتمان مقاومت.
انسانمقاوم یا انسانسازش هر دو در انگارهها و ذهن و قلبشان مقاوم یا سازشگر هستند بعد در کلام و رفتارشان.
♨️ رژیم اشغالگر و آمریکا به خوبی میدانند که در صورت اشغال همه بیمارستانهای غزه هم باز تل آویو و شهرکها از غزه موشک باران خواهند شد و نیروها و تجهیزات تلفات خواهند داد. اما دشمن به خوبی میداند که نیازمند بازسازی تصویر ۷ اکتبر است. تصویری که از شکست رژیم و نظم آمریکایی رونمایی شد نیاز به بازسازی و ترمیم دارد.
❓اما چگونه؟
تصویرسازی از شکست مقاومت و ناتوانی محور مقاومت مهمترین پیروزی رژیم خواهد بود. از این روی از کوچکترین جایی که ممکن است تصویر پیروزی بسازد عکس میگیرد و با سلفی و عکس دسته جمعی روایت پیروزی خود و شکست مقاومت را برساخت میکند.
🔺 حرفهای #ظریف، وایرالسازیهای شرق و دیگر این دستگاه فکری - رسانهای، برساختسازی نظم آمریکایی و از دست ندادن تصویر تفوق و وضعیت غلبه منطق آمریکایی است.
آنها برای شکست #محور_مقاومت چارهای جز روایت شکست مقاومت و ناتوانی آن ندارند. چرا که عقلانیت و منطق استیلا و هژمون آمریکایی بیش از ۳۰ روز پیش ابطال شد. آنها در پی ابطالِ ابطال هستند!
⁉️ حال روایت مقاومت و پیروزیهای آن کجاست؟
مقاومت زمانی پیروز است و پیروز خواهد شد که ذهن و قلب انسان مقاوم باشد و سازشناپذیر. روایت و تصویر مقاومت در تهران و پایتختهای محور مقاومت را دریابیم!
#روایت_مقاومت
#روایت_سازش
#جدال_دو_روایت
#خط_تبیین
@Manahejj
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ علامه طباطبایی و رویکرد تهاجمی در برابر تمدن غرب(۱)
🖋 حمزه شیختبار
🔸 آبان هر سال، بهانهای است تا اندیشوران، مروری بر زندگی سراسر درخشان علامه طباطبایی رضوان الله علیه داشته باشند. تا کنون، ابعاد گوناگونی از شخصیت این مرد بزرگ، توجه متفکران را به خود جلب کرده است؛ دغدغه فلسفی و فکری، توجه علاقمندان علوم معقول را به چهره فلسفی کمنظیر این فیلسوف بزرگ جلب نموده است؛ آنان که دل در گروی اسرار سلوکی و سفر معنوی دارند نیز، همواره شیفته زندگی عرفانی این عارف شهیر بودهاند؛ غواصان دریای ژرف معارف قرآنی نیز همیشه المیزان را در رده نخستین منابع بالینی خود، حفظ نموده و با آن مأنوس بوده و هستند؛ حتی گهگاه، عدهای، هرچند به ندرت، به منزلت فقهی و اصولی این فقیه سترگ نیز پرداختهاند.
❗️با این همه، بنظر میرسد جلوهای از شخصیت علامه طباطبایی همچنان در محاق است و آن، نگاه نافذ و تیزبین و انتقادی علامه طباطبائی نسبت به #تمدن_غرب و رهاورد آن برای بشریت است.
✅ گزاف نیست بگوییم علامه، آگاهانه، بارها و بارها، از سیئات فرهنگ و تمدن غرب پرده برداشته و پرونده قصور و تقصیرهای این تمدن را افشا کرده و مواجههی فعال و تهاجمی بر آن داشتهاند. این هجمه فعال، در چند جبهه سامان پذیرفته است که به مرور به خلاصهای از آن اشاره میشود:
1⃣ معرفتشناسی در تمدن غرب؛
علامه، بارها هشدار دادهاند که یکی از نقصهای تمدن غرب، حصر روش معرفتی، بر معرفت حسی و تجربی است[1و2] حتی ایشان اعتقاد دارد که این کاستی معرفتی که غرب بدان مبتلاست، خود بستر خرافهای است بسی مهمتر از خرافاتی که جوامع شرقی را بدان متهم میکنند. چرا که غرب، تجربه را آن چنان کارگشا شمرده است که بیش از اختیارات و تواناییهای آن، از آن انتظار دارد و تلاش میکند تمام دادهها-هرچند دادههای غیر تجربی را-با این ابزار، ارزیابی کند غافل از آن که ابزار تجربه، توان اثبات یا نفی چیزی را ندارد.[3]
2⃣ تقلید کورکورانه، سکه رائج در غرب؛
نقص پیش گفته در معرفت شناسی تمدن غرب، موجب شده است که آنها دینداران را به تقلید متهم کنند و حال آن که خود، در شؤون مختلف فردی و اجتماعی خود دچار تقلیدهای کورکورانه و بی دلیل از دیگران هستند هرچند آن را تغییر نام نهند.[4] علامه معتقد است آن مقدار از فضائل اخلاقی و حتی پیشرفتهای مدنی که در جوامع غربی به چشم میآید چیزی جز تبعیت از میراث ادیان الهی و تعالیم انبیاء نیست و بر این مطلب استدلال هم ذکر میکنند. البته ایشان تصریح میکند که غربیها، با این تقلید هرچند ناقص تا حدودی به پیش رفتند ولی امتهای اسلامی با بیاعتنایی به گنجینه ارزشمند خویش، دچار عقبماندگی شدند.[5]
ایشان تصریح دارد که تأثیرگذاری اسلام بر جهان غرب، مطلبی است که مورد اعتراف روشنفکران اروپایی نیز واقع شده است.[6]
علامه، به مسأله حقوق زن اشاره کرده و تأکید میکند که اسلام، بسی پیش از غرب، آزادی زن را تضمین کرده است و غرب، بعد از مدتها تلاش کرد از اسلام تقلید کند هرچند در این تقلید ناشیانه عمل کرد.[7]
3⃣ ناکارآمدی تمدن غرب در اداره انسان؛
از نظر ایشان، بر خلاف آن چه روشنفکران غربزده میپندارند که تمدن غرب الگوی ایدهآل بشریت در پیشرفت و سعادت است[8] غرب، در تأمین سعادت بشر، ناموفق عمل کرده است و صرف قدرت ظاهری و یا پیشرفت مادی، از نظر اسلام، سعادت به حساب نمیآید بلکه سعادت آن است که بعد جسمانی و روحانی بشر را تحت تأثیر قرار دهد.[9] تمدن غرب، در اجرای #عدالت_اجتماعی نیز ناکام بوده است و با نادیده گرفتن مفسده ربا و مصلحت انفاق، پایههای عدالت را لرزان ساخته است.[10] آنچه غرب، به ارمغان آورده است تنها یک تمدن با محوریت لذت مادی است.[11] همین امر سبب شده است که غرب، موفق به حفظ اخلاق نیز نشود.[12]
4⃣ شعارهای دروغین تمدن غرب؛
میتوان گفت اوج غرب ستیزی علامه طباطبایی در جایی است که مظالم تمدن غرب را بر می شمرد؛ او تمدن غرب را، بخاطر شعارهای خوش خط و خال ولی دروغینی همچون آزادی، مالکیت، استقلال، حفظ منافع مشترک و ... مورد مذمت قرار میدهد.[13] و تصریح میکند که تمدن غرب، نه تنها به این شعارها عمل نکرد بلکه با استثمار ملتها، شیوهای از بردگی مدرن را بنیان نهاده است. ایشان، وحشیگریهای غرب در جنگ جهانی دوم، اشغال ایران، مظالم فرانسه و انگلیس و آمریکا و اروپای شرقی را به عنوان نمونههای باقیماندن رسم بردگی در بین غربیها متذکر میشود.[14] و حتی تأکید میکند که آفریقا و آسیا قربانی طمع و غارت غربیها گشتهاند.[15]
📌 ادامه در فرستهی بعد👇🏻
#علامه_طباطبایی
#تمدن_غرب
#تهاجم_علمی_تبلیغی
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ علامه طباطبایی و رویکرد تهاجمی در برابر تمدن غرب(۲)
🖋 حمزه شیختبار
5⃣ نقد غربزدگی؛
از دیدگاه علامه طباطبایی، یکی از جرائم تمدن غرب آن است که انسان غربی را به عنوان انسان ایده آل به جهان معرفی کرد و به تمامی جوامع، این گونه القاء کرد که ایدهآلترین شرایط برای جوامع آن است که از هر جهت، به شکل اروپاییها درآیند.[16] از قضا، ایشان اضافه میکند که جهان اسلام نیز در سدههای اخیر، دچار این غربزدگی شده است و هرگاه جهان اسلام دچار انحطاط شده است بخاطر همین تقلید کورکورانه از غرب بوده است.[17]
📚 منابع:
[1]المیزان، ج1،ص47
[2]المیزان، ج1، ص210
[3]المیزان، ج1،ص 422
[4]المیزان، ج1، ص423
[5]المیزان، ج2، ص151
[6]المیزان، ج4، ص100
[7]المیزان،ج2، ص276
[8]المیزان، ج4، ص98
[9] المیزان، ج4، ص 104
[10]المیزان، ج2، ص 384
[11]المیزان، ج13، ص87
[12]المیزان، ج4، ص111
[13]المیزان، ج4، ص107
[14]المیزان، ج6، ص 355
[15]بررسی های اسلامی، ج2، ص307
[16]بررسی های اسلامی، ج1، ص122 و 278
[17]شیعه، مصاحبات کربن با علامه، ص209
#علامه_طباطبایی
#تمدن_غرب
#تهاجم_علمی_تبلیغی
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مستند وداع با اسلحه
🎥 سرآغاز مجاهدت یاسر عرفات، وداعش با اسلحه و بازگشت مجدد وی به مجاهدت
🔺 روایت صلح فلسطین و اسرائیل که بعد از ۴۵ سال مبارزه و درگیری و خونریزی، رهبران آنها تصمیم میگیرند برای آزادی، «صلح» بهتر از مبارزه است!
♨️ این مستند را حتما ببینید تا به خوبی عیان شود ذات دولتهای استکباری هیچگاه قابل اعتماد نبوده و نیستند؛ و مذاکرهکننده فقط فرصتهای طلایی را از دست میدهد...
♨️ عرفاتِ مجاهد، مجاهدت را کنار گذاشت و سیاستمدار شد تا جنبش فتح آرزوهای بزرگ را محقق کند، آرزوهایی که #حزب_الله و #حماس با جهاد به آنها رسیدند و میرسند؛ نه با مذاکرات مبنی بر اعتماد به مستکبرین خونخوار و کودککش...
✅ این مستند با استفاده از تصاویر و آرشیو دیده نشده، به روایت ناگفته هایی از ماجرای اسرائیل و فلسطین میپردازد.
🔻این مستند هماکنون رایگان است🔻
📌 دانلود از: سفیر تماشا
#معرفی_مستند
#فلسطین
#جهاد
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 شبهای جمعه...
♨️ شده حتی به سلامی یادی از مولاجانمان حضرت اباعبدالله علیهالسلام کنیم...
#زیارت_امام_حسین
@Manahejj
🌀 راهپیمایی مردم مؤمن و انقلابی قم در حمایت از کودکان مظلوم #غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
🕰 زمان:
روز شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲
🗺 تجمع اولیه:
ساعت ۱۵ در میدان فلسطین (جنب مصلی قدس)
🛣 مسیر راهپیمایی:
میدان جانبازان - خیابان شهداء - خیابان ارم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س)
🇵🇸🇮🇷 برنامه پایانی و اجتماع پرشور مردم قم:
صحن امام رضا علیه السلام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🌐 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم
#نشر_حداکثری
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 قسمت جدید پادکست علمای مجاهد آماده انتشار است
🔰 حدس میزنید این قسمت در مورد کدام عالم مجاهد باشد؟
♨️ به یک نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح را برای @manahejj_admin بفرستند، به قید قرعه کتاب «طریق بندگی» از آیتالله خوشوقت اهدا میشود.
#علمای_مجاهد
#رادیو_مناهج
📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻
@Manahejj_Radio
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 راهپیمایی مردم مؤمن و انقلابی قم در حمایت از کودکان مظلوم #غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
🕰 زمان:
روز شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲
🗺 تجمع اولیه:
ساعت ۱۵ در میدان فلسطین (جنب مصلی قدس)
🛣 مسیر راهپیمایی:
میدان جانبازان - خیابان شهداء - خیابان ارم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س)
🇵🇸🇮🇷 برنامه پایانی و اجتماع پرشور مردم قم:
صحن امام رضا علیه السلام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🌐 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم
#نشر_حداکثری
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اشکال جدی شورای عالی و مرکز مدیریت
🎥 استاد آملی لاریجانی؛ مراسم رونمایی از نرمافزار جامع اصول۳
🔺 خیلی از اشکالات [و اعتراضات] به علم اصول برنمیگردد؛ بلکه به نحوه کار ما [برای سیاستگذاری نظام آموزشی] در حوزه علمیه برمیگردد.
⁉️ چه کسی گفته همه حوزویان باید همه علم اصول را بخوانند؟!!
مثل این است که همه کشور را اجبار کنیم به خواندن طب!! [نتیجه چیست؟] میگویند این چه طب بیخودی است که همه را گرفتار کرده است!!
✅ فقه و اصول ایراد ندارد؛ بلکه برنامهریزی [نظام آموزشی] حوزه نباید اینگونه باشد.
✅ نیاز به تقسیم کار #معقول در حوزه داریم:
هر دسته [از طلاب و استعدادها] باید به مقدار متناسب فقه و اصول بخوانند:
➖ عدهای برای اجتهاد نهایی کار کنند؛
➖ عدهای دنبال کار تبلیغی هستند؛
➖ و ....
♨️ چه لزومی دارد همه فقه و اصول را موسع بخوانند؟!!
✅ حتی علم اصول با توجه به علوم انسانی و نیازهای زمانه نیاز به تکمیل و توسعه دارد؛ ولی ما باید چارهای کنیم در تقسیم کار و برنامهریزی برای طلاب.
🔻 در زمان ما جمهوری اسلامی نیازمند استنباط فروعات زیادی است که در مقام اجرا بکار میآید و همچنان روی زمین مانده است و تنقیح نشدهاند؛ در قضاء، در معاملات و ....
♨️ پس اشکالی به توسعه فقه و اصول وارد نیست؛ اشکال به نحوه برنامهریزی حوزه است...
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#ضرورت_تحول
#تحول_نظام_آموزشی
@Manahejj
🌀 توقیف کشتی صهیونیستها توسط انصارالله
📝 ابتکار جدید جبهه مقاومت
🔸 شبکه العربیه از توقیف یک فروند کشتی صهیونیستی توسط نیروهای وابسته به جنبش انصارالله یمن خبر داد.
🔺 در همین حال منابع موثق المیادین اعلام کردند: نیروهای دریایی یمن موفق شدند یک کشتی اسرائیلی را در اعماق دریای سرخ توقیف کنند و ۵۲ نفر در این کشتی اسرائیلی بازداشت شدند.
♨️ الجزیره: مقامات اسرائیلی تایید کردند که کشتی توقیفشده در دریای سرخ متعلق به یک تاجر اسرائیلی است.
☠ سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی: توقیف کشتی توسط یمنیها اتفاق خطرناکی است.
#جبهه_مقاومت
@Manahejj
🌀 دود اختلافات مسؤولین مرکز مدیریت در چشم طلاب میرود؟!
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: اختلاف معاونت آموزش و دفتر فقه معاصر و بلاتکلیفی طلاب
💬 یکی از طلابی که به اعتبار اطلاعرسانیهای حوزه انتخاب واحد کرده است:
🔻 قابل توجه فضلای خارج که دروس «شخص اعتباری» و «الفائق» شرکت میکنند؛
متأسفانه -علیرغم اطلاعرسانیها- بدیل بودن این دو درس به عنوان یک سال درس خارج را بخش امتحانات دارالشفاء مردود میداند!
🔻 طبق صحبت هایی که با مسئولین مربوطه (در معاونت آموزش دارالشفاء) داشتیم:
بخش آموزش حوزه، از بیخ و بن این مطلب رو رد میکنند میفرمایند که اصلا کی گفته که بدیل یک سال خارج هست که شماها الان طلبکار هستید، موقع انتخاب واحد ابلاغيه نبود و بخاطر همین این مطلب مسکوت مانده تا به الان هم حتی ابلاغيه نیست فلذا ما نمیتوانیم این دو درس رو بدیل یک سال خارج حساب کنیم!
خلاصه بعد از کلی صحبت و ارائه ادله به گردن گرفتند که امسال موقع انتخاب واحد کمکاری صورت گرفته اما مطلب همان هست که گفتیم مگر اینکه ابلاغيه جدیدی صادر شود.
♨️ و ما رو ارجاع دادند به آقای رستمنژاد (در مرکز مدیریت جمکران) که مسئول مربوطه هستند و دستورات رو ایشون باید بدهد، دستور بدهند ما موظف به اجرا هستیم و الا فلا.
❇️ آنچه عرض شد شرح ماوقع بود، اما با این پاسکاریها دردی از درد طلاب دوا نمیشود الان دو ماه هست که بخاطر کم کاری واحد آموزش در انتخاب واحد و عدم اطلاع رسانی درست، در کلاس ها شرکت میکنیم به امید بدیل بودن از یک سال درس خارج، و حتی الان هم که الان هست اطلاع رسانی نمیکنند که طلاب متوجه بشوند و تعیین تکلیف شوند.
مبادا قضیه رو کاملا مسکوت گذاشته اند تا اعتراض و تقاضایی شکل نگیرد و کار از کار بگذرد؟!
🔰 از طلاب محترم که درگیر این مسئله هستند تقاضا میشود تا از مسئول مربوطه یک تقاضای عمومی شکل بگیرد تا ابلاغ شود که امسال هم کما فی السابق این دو درس بدیل یک سال خارج شود؛
و از سال های آتی اگر تصمیم غیر این بود اطلاع رسانی وافی و کافی قبل از انتخاب واحد صورت بگیرد تا خدای نکرده حقی از حقوق طلاب ضایع نشود.
✅ و در آخر از اساتید محترم این دو درس(شخص الاعتباری و الفائق) تقاضامندیم اگر میتوانند کاری در راستای رعایت حقوق طلاب انجام دهند و کمک حال تلامیذ باشند.
❌ مسئولین محترم معاونت آموزش حوزه خواهشا در برابر عمر طلاب خود را پاسخگو بدانند و همراهی لازم را انجام دهند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مستدل و مستند مسؤولین محترم را منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_طلاب
#اختلافات_درونی_مرکز_مدیریت
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 پادکست علمای مجاهد
🎧 تیزر قسمت چهارم
🎙 نور خدا | آیت اللهِ شهید، آقا نورالله نجفی اصفهانی قدس سره
📌 فایل صوتی پادکست، بزودی در رادیو مناهج...
〰️〰️〰️〰️〰️
🎧 #علمای_مجاهد
#نور_خدا
#آقا_نورالله_اصفهانی
📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻
@Manahejj_Radio
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 خاطره شنیدنیِ آیتالله طبسی از راننده سعودی!
🇸🇦 کارفرمای وهّابی دعوتم کرد برای شام؛ دویست نفر وهّابی چفیه قرمز دورهم جمع بودند. ناگهان...
👌 این خاطره را از دست ندهید!
#شیعه
#وهّابیت
#انقلاب_اسلامی
#عربستان_سعودی
📲 به طلبه مدیا بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 #حاج_آقا_نورالله در بیان علما
🔰امام خمینی:
«این چند قیامی که شاهدش بودیم همه از علما بودند، علمای اصفهان قیام کردند و راسشان مرحوم حاج آقا نورالله بود.»
۱۳۵۸/۰۸/۰۸
🔰امام خامنه ای:
«مرحوم حاجآقا نورالله انصافاً از یک نظر، قلهی این خاندان (نجفی)است. ایشان از لحاظ علمی، شاگرد میرزا و اصحاب سامره است که چند سالی در آنجا زندگی کرده و برگشته...از لحاظ فهم سیاسی هم بسیار مرد فهیم و جلوتر از زمان خودش بود...نکتهی دیگری که در مورد ایشان هست، روشنبینی و روشنفکری است.»
۱۳۸۵/۰۵/۱۵
🔰شیخ محمد حسین کاشف الغطا (مرجع بزرگ شیعه و پیشتاز مبارزه با انگلیس):
«ستون امت و نور خداوندی که خداوند امتناع از تمام کردنش ندارد. ثقه الاسلام و ترویج دهنده احکام و شیر جنگجویی که در جنگ جدی است و نشانه بزرگ، شیخ ما شیخ بلند مرتبه، شیخ نورالله که خدا بقایش را طولانی کند.»
🔰شهید نواب صفوی:
«ملت عزیزترین رجال خود مثل شیخ فضل الله نوری، حا ج آقا نورالله اصفهانی و ... را از دست دادهاند.»
〰️〰️〰️〰️〰️
#علمای_مجاهد
#نور_خدا
#حاح_آقا_نورالله
📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻
@Manahejj_Radio
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: بلاتکلیفی دروس الشخص الاعتباری و الفائق
💬 طلبه خارج:
با سلام خدمت تمامی عزیزان
بنده چهار سال درس خارج امتحان دادهام و چون (یک نمره و نیم) کسری معدل داشتم سال قبل درس الشخص الاعتباری و الفائق را انتخاب کردم و یک سال تمام از پردیسان تا مدرسه امام کاظم ع صبح ها کلاس میرفتم سرانجام ترم اول ۱۸/۵۰ ودترم دوم ۱۶/۵۰ گرفتم و کلی خوشحال شدم که این دو کتاب جایگزین یک درس خارج میشه و معدلم جبران میشه، حالا حدود دو ماه هست که مسؤولان آموزش من را از این اتاق به اون اتاق از دارالشفا به جمکران و از جمکران به دارالشفا پاس میدن و سرانجام میگن درست نمیشه چون چهار سال درس خارج امتحان دادی.
این در حالی هست که بنده قبل از اینکه این دو درس را انتخاب کنم از مسؤولین پرسیده بودم که آیا اگه الفایق و الشخص الاعتباری را انتخاب کنم و کلاس برم جایگزین درس خارج میشه و گفتند بله اما حالا سر درگمم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_طلاب
#معاونت_آموزش
#دفتر_فقه_معاصر
@Manahejj