eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀بعضی‌ها به دنبال تخریب علم اصول در حوزه هستند 🔰حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه گفت: 🔹علم اصول، علم پایه در حوزه است و بدون آن نمی‌توان احکام را استنباط کرد. 🔹علم اصول می‌تواند در علوم دیگر؛ مانند کلام، تفسیر و ... نقش آفرین باشد، اما متأسفانه به نام و عناوین مختلف از جمله این‌که تدریس علم اصول طولانی شده و یا علم اصول نمی‌تواند نیاز روز را پاسخ‌گو باشد، کتاب اصول مرحوم آخوند را مورد هجمه قرار می‌دهند و این هجمه‌ها در حالی است که کتاب درسی که جایگزین مناسبی برای کفایه باشد، معرفی نشده و وجود ندارد و این هجمه تنها خسارت به حوزه و باعث بی انگیزگی طلاب است. 🔹هجمه دیگر بی‌ثمره نشان دادن کتاب اصول است. این مسئله نیز باعث بی انگیزگی طلاب می‌شود. 🔹انجمن اصول فقه حوزه به دنبال این است روزی را به عنوان مهمترین علم حوزوی در تقویم جمهوری اسلامی مشخص کند. این امر هم نیازمند حمایت مراجع تقلید و بزرگان است. 🔹هم اکنون 96 درصد اساتید حوزه با این مسئله که روزی برای علم اصول در تقویم در نظر گرفته شود، موافقت خود را اعلام کرده‌اند. مفتاح @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀بعضی‌ها به دنبال تخریب علم اصول در حوزه هستند 🔰حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، رئیس انجمن اصول فقه حو
🌀 وقتی جایگزین کفایه نازل نمی‌شود 📝 جایگاه انجمن اصول از حقیقت تا واقعیت 🖋 علی مهدوی 🔹ماهیت انجمن اصول «اگر جایگزینی برای اصول است و مورد تأیید بزرگان باشد برای درسی کردن آن تلاش می کنیم.» به نظر شما این سخن کیست؟! شاید باور نکنید، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه!! به نظر این جمله، جایگاه انجمن اصول را در اذهان روشن می‌سازد. انجمنی که با تمام وجود سعی دارد کتب فعلی علم اصول را زنده نگه دارد؛ انگشت اتهام برای بی‌انگیزگی طلاب را صرفا جریانهایی می‌داند که ادعای تورم علم اصول را داشته‌اند. 🔹نسخ مفاهیم هر علم در طول تاریخ براستی صرف تلاش برای حفظ کتب موجود و برگزاری چند همایش برای نشان‌دادن تأثیرات فقهی مسائل آن کفایت می‌کند؟ تا همین چند سال گذشته که خبری از هجمه‌ها نبود، اثری هم از بی‌انگیزگی نبود؟!! قبل از آن هم آثار بی‌انگیزگی و رشد تصاعدی آن هویدا بود. بله شاید هجمه‌ها به بی‌انگیزگی سرعت ببخشند؛ اما علت اصلی را جای دیگر باید جستجو کرد. ماهیت مفاهیم هر علمی بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به تنمیه و بالندگی دارد؛ وگرنه منسوخ خواهند شد. هنر بزرگ شیخ و آخوند با تولید کتبی مثل رسائل و کفایه این بود که مفاهیم پویا و جدید وارد صحنه‌ی علم کردند و خود همین مسأله موجب حیات مجدد علم اصول و به تبع حوزه علمیه شد. 🔹انفعال انجمن اصول اگر انجمن اصول دغدغه علم اصول را دارد؛ بجای تعیین یک روز در تقویم شمسی برای این علم؛ باید نقشی جدی در رشد علم داشته باشد. این که ما بنشینیم تا یک روز کتابی جدید، جایگزین کفایه نازل شود، از کسی که مسؤولیت حفظ و حراست و تنمیه علم را دارد به هیچ‌وجه پذیرفته نیست. انجمن باید بگوید قصد داریم طی زمانی تعیین‌شده یک کتاب تولید کنیم؛ نه اینکه منفعل باشد تا بلکه کتابی نوشته شود؛ تازه اگر همه بزرگان بر آن اجماع کنند! خب با این اوصافی که می‌گویید اگر کسی هم داوطلبانه بخواهد اقدامی کند، منصرف می‌شود؛ چراکه «لو امتناعیه» کلام شما تمام انگیزه‌هایش را می‌خشکاند. به امید روزی که انجمن علم اصول، جایگاه حقیقی خود را بیابد و با استفاده از ظرفیت ویژه علمای علم اصول برای طراحی کتب جدید و مسائل جدید قدم بردارد. @Manahejj
🌀 مؤلفه‌های حیات و ممات حوزه علمیه 🔰 آسیب اکتفا به کتب سلف... 🌐 رهبر معظم انقلاب 🔺ماامروز درقبال اين حوزه‌اى كه #ميراث دوازده قرن است وظيفه داريم. سه وظيفه را در كنار هم من عرض مى‌كنم كه اينها از بديهيات است، استدلال و بحث نمی‌خواهد: اول حفظ، دوم ترميم، سوم بالندگى. 🔺...حالا كدام فاضل، ملّا، اصولىِ بحاثهيى است كه احساس احتياج كند در طول تأمّلات اصولى خود به كتاب #فصول؛ يا به بسيارى از ابواب #قوانين، #كهنه است ديگر. از آن حرفها بهتر وارد بازار شده است. بسيارى از آن حرفها از رونق و بها افتاده است. پس مفاهيم منسوخ می‌شوند. در همه‌ى علوم چنين چيزهايى هست. به جاى او و براى پر كردن خلأ حرفهاى منسوخ و مباحث منسوخ و مسائل منسوخ، مباحث جديدى را مطرح كردن و فضاى ذهنى را در هر علمى به كمال رساندن؛ به كمالِ از لحاظ حجم مفاهيم ذهنى لازم. اين ترميم است. خب اين تلاش و فعاليت زيادى لازم دارد. از آن مهمتر، مسأله بالندگى است كه بالندگى به معناى پيشرفت است، يك قدم جلورفتن، آفاق تازهاى را كشف كردن. 🔺اين احتياج دارد به #حيات. آن وقتى حوزه‌هاى علميه مى‌توانند خودرا ترميم كنند و رشد و بالندگى پيدا كنند كه زنده باشند. حوزه‌ى مرده قادر بر چنين كارى نيست. و مى‌دانيد شما كه اين واقعيتهاى بشرى، مثل اين مجموعه‌هاى انسانى، مثل خود انسانند. حيات دارند، مرگ دارند، ضعف دارند، قوت دارند، بيمارى دارند، صحّت دارند، مثل جامعه‌ى مثلاً. حوزه‌ى علميه هم همينجور است حوزه بيمار، حوزه سالم، حوزه ضعيف، حوزه قوى، حوزه زنده، حوزه مرده، انواع و اقسام دارد. ۸/آذر/۱۳۸۶ #امام_حوزه #اصول #مناهج @Manahejj
🌀 وقتی جایگزین نازل نمی‌شود 🔺شاید برای حفظ داشته‌های اصولی تلاش کرده باشیم 🔺اما برای تنمیه، رشد و بالندگی آن چه؟!! @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹با توجه به پیش‌رو بودن ایام #نوروز، عنوان پرونده شماره دو مناهج را «حوزه علمیه و فرصتهای طلایی نوروز» در نظر گرفتیم. 📌 #فراخوان_ایده_های_تبلیغی 🔹از کلیه طلاب و فضلای عزیز که #تجربه یا #ایده تبلیغی در این ایام داشته و دارند خواهشمندیم ایده‌ها و نظرات خود را برای مناهج ارسال کنند. 📌 بهترین ایده #هدیه_نقدی دریافت می‌کند. با تشکر از همه همراهان مناهج #مناهج @Manahejj
🌀 حضرت جواد(ع)، مبتکر بحث‌های آزاد اجتماعی رهبر معظم انقلاب: 🔺بحث آزاد کار خوبی است، من موافقم با بحث آزاد؛ از اول هم موافق بودم. این نکته‌ی اول که بحث آزاد را ما رد نمی‌کنیم؛ بلکه استقبال هم می‌کنیم .مبتکر بحث آزاد اجتماعی امام جواد صلوات‌الله‌علیه است. البته قبل از امام جواد هم در زمان ائمه بحث زیاد می‌شد، اما اینی‌که حالا بنشینند جمعا صحبت کنند امام جواد اول بار این کار را کردند. (۲/خرداد/۱۳۶۰) #مناهج ولادت با سعادت آن امام همام را تبریک و تهنیت می‌گوید. 🔰پ.ن: امروز فضای حوزه علمیه نیازمند آزاداندیشی، بحث آزاد و شنیده‌شدن حرف دل آحاد طلاب است. چقدر جای خالی هم‌صحبتی شورای عالی با طلاب جوان حس می‌شود. اتحاد مسؤولین با جوانان نیاز به قسم و بینه ندارد؛ تنها چند جلسه هم‌صحبتی با طلاب، برای وحدت و همدلی راهگشاست. #شورای_عالی #مرکز_مدیریت #مجمع_نمایندگان #تریبون_آزاد @Manahejj
🌀 علم اصول، علم آلی است و مطلوبیت ذاتی ندارد. 🔹 آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🌐 مسائل اصول سه دسته است: 1⃣ مسائل بی‌فایده که بطلانش مسلم است. 2⃣ مسائل کم‌اثر. 3⃣ مسائل مؤثر و پیچیده. 🌐 دو جنبه در گزینش مسائل علم اصول باید در نظر گرفته شود: داشتن #فایده و #ملاپروری مشروح بیانات در پست بعد 👇👇👇 #اصول #مناهج @Manahejj
🌀 علم اصول، علم آلی است و مطلوبیت ذاتی ندارد. 🔹 آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🔺 روشن است که ، علم آلی و ابزار است و خود، موضوعیت و مطلوبیت ذاتی ندارد. اصول را می‌خوانیم تا در علوم دیگر از آن استفاده کنیم: در فقه، تفسیر و ... .پس به اصول نباید با چشم اصالت نگاه کنیم. 🔺اگر کسی فقه یا تفسیر یا علوم دیگر را فدای اصول کند این کار غلطی است. 🔰مسائل علم اصول چند نوع است: 1⃣ زوائد اصول یک. مسائلی که نه مباشرتا و نه مع‌الواسطه بر آن فایده‌ای مترتب نیست. یک آثار و تعلیقی ممکن است داشته باشد. مثلا در بحث خبر واحد یا تعارض گفته می‌شود: بنابر اینکه حجیت خبر واحد بنابر سببیت باشد، نه بنابر سلوکیه و طریقیه؛ بیاییم و آثار سببیت را بگوییم با اینکه سببیت باطل است، این یک قسم که لا اشکال در اینکه عمر، اعز از این است که در یک چنین مسائلی که آن مسلم است بخواهد از آثار آن بحث کند. 2⃣ مسائل کم‌فایده دو. جایی است که اثر دارد و فایده بر آن مترتب است؛ چه مستقیم یا غیر مستقیم؛ ولی آن یا خیلی مترتب نیست و راه دیگری برای حل مسأله است یا اینکه کاربرد آن خیلی نادر است و علاوه بر اینها چالشی هم نیست. و خیلی احتیاج به مشورت و بحث ندارد و هر کسی که را خوانده می‌تواند این بحث را از آب در بیارود . این بحث را که نمی‌توان از علم اصول حذف کرد چون فرض اینکه اثر دارد ولی لازم نیست که همفکری و بحث شود؛ در اولویت بندی این مسائل هم در بحث‌های خارج باید گذاشته شود؛ نه از علم اصول. مطالعاتی شود. لذا بزرگانی از علما چه در فقه و چه در اصول گزینشی بحث کرده‌اند. اینطور نیست که شرح شرایع یا عروه را کلا بگویند. 🔺 یادم می‌آید مثلا آن موقع، شرح عروه مرحوم تبریزی را شرکت نمی‌کردیم، ایشان طهارت می‌گفتند و ما طهارت را بحث آسید کاظم شرکت کرده بودیم. رفقایی که بحث آقای تبریزی می‌رفتند می‌گفتند که درس خارج ایشان مثل مسأله‌گویی شده چون خیلی از مسائل آن فرع بر مسائل قبلی بود. 🌐 ولی مرحوم بروجردی یا امام یا دیگران همه مباحث را نگفته‌اند. بلکه مسائلی را که چالش علمی دارد و طلبه‌پروری دارد را انتخاب می‌کنند. 3⃣ مسائل اصلی اصول سه. مسائلی که هم فواید دارد و هم نیاز به بحث دارد، پیچیدگی دارد، نیاز دارد که انسان بشنود از کسانی که کار کرده‌اند در این قسم سوم نباید کم گذاشت اینها را هم مانند فقه باید به نتیجه رسید. اینها که پیچدگی دارد و تعقیب در آن است اگر بخواهیم در اینها ساده برخورد کنیم مثلا مدعا را بگوییم و دلیل آن را هم بگوییم و فقط به مدعا و دلیل خود بسنده کنیم ولی به اقوال و ادله دیگران نپردازیم می‌شود؛ بله می.شود یک دوره اصول در یک ماه گفت، صاحب معالم یکی از اقوال در مسأله توقف است. 🔺اگر انسان بخواهد اینطور بسنده کند، جرقه‌های جدید نمی‌زند، انفتاح جدید نمی‌شود، خاصیت انسان اینطور است که وقتی اقوال و ادله مختلف را می‌بیند، جرقه‌های جدید به ذهن می‌آید، همینطور علم اصول آمده و به اینجا رسیده است. این در اثر این بوده که نقض و ابرام‌ها شده. و اینها هم حکم الهی است که برائت چه است، استصحاب چه است، احتیاط چه است. اینها همه حکم الهی است. همان دقت و تأملی که باید در فقه شود در این مسائل اصولی هم باید بشود. 🔺 ملاک در گزینش مسائل اصول پس بنابراین اینطور مسائل علم اصول که دو جنبه در آن است باید سرمایه‌گذاری درستی راجع به آن انجام شود: یک. هم فواید و آثاری زیادی بر آن مترتب است. دو. هم طلبه پروری و ملاپروری دارد. 🔺 کیفیت تدریس اصول حضرت امام این باید درست دقت شود مرحوم والد ما می‌فرمود که مرحوم امام در درس خودشان علاوه بر مدعای خودشان مدعای آقا ضیاء و آقای نائینی و شیخ و آخوند و بعضا محقق اصفهانی را مطرح می‌کردند. بعضی می‌گفتند که آقا نیاز نیست که همه اینها را بگویید. امام می‌فرمودند کسانی که اینطور می‌گویند اینها درسخوان نیستند. مگر من می‌توانم بدون اینکه کلام مرحوم نائینی را بگویم بحث کنم. پس خدمت شما عرض شود که این را دقت کنید. 🔺یک دوره اصول خواندن موضوعیت ندارد اصلا یک دوره اصول خواندن چه معنا دارد . مگر ما درس خارج اصول که می‌رویم برای این است که یک دوره اصول برویم. یا فقه همینطور اصلا فقه که یک دوره نمی‌شود. بلکه مقصود از درس خارج این است که مجتهدپروری شود. اگر چند باب را که معرکه آراء است و طلبه‌پرور است را برود و همانطور که ینبغی است، روی آن کار کند این آثار برای او مترتب می‌شود؛ ولی اگر کل اصول را هم شرکت کند ولی ضعیف شرکت کند، چیزی نمی‌شود. پس اینکه بگوییم یک دوره اصول ۲۰ سال طول می‌کشد پس نرویم، نه مگر کسی گفته که شما یک دوره اصول شرکت کنید؟! ۲۶/اسفند/۱۳۹۷ 🔹🔹🔹🔹 📝 پ.ن: آیا می‌توان ادعا کرد: علم اصول مهمترین علم حوزوی است؟!! () @Manahejj
🌀 نظرسنجی مرکز خدمات حوزه با اهدای جایزه شرکت از طریق پنل شخصی سامانه سخا👇 🌐 Service.csis.ir #تقدیر 📌 اقدام ارزشمند مرکز خدمات برای بهبود کیفیت این نهاد قابل ستایش است. #پیشنهاد 🔰ای کاش بقیه نهادهای حوزوی دست به چنین اقداماتی بزنند تا هم فضای طلاب نسبت به خود را استمزاج کنند و هم از ظرفیت پیشنهادات طلاب جوان و پویایی هرچه بهتر نهاد خود استفاده کنند. #اقدام_خوب #مرکز_خدمات #مطالبه #شورای_عالی #مرکز_مدیریت #مجمع_نمایندگان #مناهج @Manahejj
بسم الله الرحمن الرحیم 🗂 پرونده شماره ۲ مناهج مطالب پرونده از امروز به مرور منتشر می‌شود: 1⃣ نقش جمهوری اسلامی در تبدل ماهیت نوروز (یادداشت) 2⃣ نوروز، طلایی ناشناخته برای حوزه (گزارش تفصیلی) 3⃣ چالش گِیم و کاردستی (داستانک) 4⃣ ایده‌های تبلیغی نوروز 👇👇👇👇 📌 مناهج را دنبال کنید. #نوروز #مناهج @Manahejj
🌀 نقش جمهوری اسلامی در تبدل ماهیت نوروز 📝 یادداشت 🖋 رضا حسینی 🔹در ابواب مختلف فقه، بحثی مطرح شده است با عنوان تبدل ماهیت. منظور از تبدل ماهیت این است که موضوع به کلی عوض شود و به تبع، حکم جدیدی پیدا کند. به طور مثال، شراب تبدیل به سرکه شود؛ یا شطرنج که آلت قمار بوده به یک ورزش فکری تبدیل شود. و از آلت قمار بودن به کلی خارج شود. 📅راجع به «ایام» و احکام عمل در هر مناسبتی هم بحث تبدل ماهیت مطرح است. ✅به طور مثال برای ایام اربعین، در هیچ روایتی اصل راهپیمایی برای اربعین وارد نشده است؛ اما چه کسی است که امروزه در تاکید استحباب آن شک داشته باشد؟ به طوری که برای انسان شکی باقی نمی‌گذارد که ثواب پیاده روی اربعین از بسیاری اقداماتی که روایت خاص برای آنان ذکر شده(نظیر استحباب عمره در ایامی خاص) بالاتر است. ✅مثال دیگر راهپیمایی روز ۲۲بهمن، قبل از پیروزی انقلاب هیچ استحبابی نداشت؛ اما ماهیت این روز با پیروزی انقلاب به کلی تغییر کرد و امروزه نه تنها مستحب بلکه به فتوای برخی مراجع واجب است. 🔹عید نوروز از همین موارد است. به تعبیر دقیق رهبر انقلاب: 《ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده‌ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛》۹۴.۱.۱ 《حقیقت این است که مردم عزیز کشور ما در طول سالیان متمادی و بخصوص در اوقات حاکمیت نظام اسلامی بر کشور، از عید نوروز هم برای معنویت، برای معرفت، برای نزدیکی به خدا استفاده کرده‌اند. شاهد هم این است که شما در ساعت تحویل اگر ملاحظه کنید، میبینید بیشتر مردم در مراکز دینی، در بارگاه‌ها، در زیارتگاه‌ها و مشاهد مشرفه و در مساجد مشغول توجه و دعا و ذکرند.》۹۰.۱.۱ 🔹اکنون که جمهوری اسلامی توانسته است با استفاده از ظرفیت ایمانی و دینی مردم، عید نوروز را به یک عید ((ایرانی-اسلامی)) تبدیل کند، حوزه نباید نسبت به این ظرفیت عظیم بی تفاوت باشد. 🔹کوتاه سخن اینکه: اولین قدم در استفاده حوزه از نوروز، این است که حوزه نوروز را یک عید دینی بداند، و این فرصت طلایی بی نظیر را با بهانه های واهی از خود نگیرد، هر قدر شما نخواهید تبلیغ کنید یا راه حلی برای نوروز نداشته باشید، بالاخره در این ایام، دید و بازدید صورت خواهد گرفت و شما بخاطر شان طلبگی مجبور به تبلیغ خواهید بود. 🌐 اگر حوزه نوروز را رها کند، نوروز حوزه را رها نخواهد کرد! ▫️▫️▫️▫️ 📌 پرونده حوزه و فرصت‌های طلایی نوروز @Manahejj
🌀 نوروز، طلایی ناشناخته برای حوزه 🔺بررسی عمل‌کرد حوزه و روحانیت نسبت به فرصت تبلیغی عید نوروز 📝 گزارش تفصیلی 🖋 محمد حق‌پرست 🔹تبلیغ، وظیفه ذاتی حوزه است. با نگاه تشکیلاتی نسبت به این موضوع، حوزه دو وظیفه مهم دارد: 1⃣ ایجاد فرصت‌ها و بسترهای تبلیغی 🔹مدیریت حوزه و سازمان‌های همکار حوزه در تبلیغ، هنوز به این دغدغه نرسیده‌اند که فرصت‌ها و بسترهای تبلیغی را در ایران اسلامی، و در سایر کشورها ایجاد کنند. نبود این نگاه، باعث شده تا حوزه‌ای که باید فعال و تولیدکننده قالب‌ها و محتواهای ناب فرهنگی باشد، منفعل و به یک مصرف‌کننده در قالب‌های دیگران تبدیل شود. 🔹به سخن دیگر، حوزه معمولا در قالب‌های دیگران نقش ایفا می‌کند، در حالیکه خودش باید قالب‌های مناسب با ارزش‌های خودش بسازد. حوزه باید به نظریه‌پردازی در زمینه تبلیغ دست بزند؛ یعنی عده‌ای باشند که فقط برای طرح و ایده استخدام شوند، تا ظرفیت‌های تبلیغ شکوفا گردد. 🔹تفاوت این دو نگاه، در طراحی و مدیریت یک شئ، یا بازی در آن طرح است. اولی، فضا را مدیریت می‌کند و مهره‌ها را طبق اهداف و ارزش‌هایش می‌چیند، اما دومی، در طرح ارائه شده فقط حق مصرف‌کنندگی دارد. 🔹به عنوان : اگر حوزه فعال بود، بعد از نسل دوم اینترنت، به نسل سوم و ساخت شبکه های اجتماعی فرهنگی می‌اندیشید. اما حال که منفعل است، نهایتا می‌تواند چند کانال مذهبی در این شبکه‌ها داشته باشد و این یعنی بازی در زمین حریف. اکنون وقت آن است که حوزه خلاقیت به‌خرج دهد و به نسل چهارم و پنجم فضای مجازی بیندیشد. 2⃣ استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود 🔹جدای از ایجاد فرصت، هنر حوزه باید آن باشد که از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود، حداکثر استفاده را ببرد. امروزه همه سازمان‌ها و نهادهای تأثیرگذار، معاون فرهنگی یا شبیه به آن دارند. از دانشگاه و مدارس گرفته تا وزارت خانه‌ها، همه با روحانیت تعامل دارند. اما وضعیت تبلیغ امروز، در شأن انقلاب نیست. به چند نکته در این زمینه اشاره می‌کنم: أ‌. محدود به منبر و استفاده ناچیز از روش‌های دیگر 🔹حوزه به خاطر سابقه‌ای که در زمینه منبر دارد، از فرصت‌های محرم، صفر و رمضان، با روش منبر خوب استفاده می‌کند. اما روش منبر، یکی از روش‌های مفید است، نه بهترین روش مناسب با هر زمینه‌ای. سخنرانی نباید کمرنگ شود، اما زمینه‌های نوشتاری و گفتاری متنوع دیگر باید تقویت شوند. اگر معیار را تأثیر بر مخاطب قرار دهیم، آنقدر که تبلیغ چهره به چهره و کار با کودک تأثیر دارد، سخنرانی تأثیر ندارد. بر اساس این معیار، باید همت اصلی تبلیغ بر عرصه‌های دیگر باشد. فرصت نوروز، فرصتی است که سخنرانی کارآیی زیادی ندارد، اما روش‌های دیگر می‌توانند بهترین تأثیر را برای فرهنگ داشته باشند. ب. اصلاح نگاه‌ها 🔹نگاه حوزه به عید، باید مثل نگاهش به محرم و رمضان باشد. وقتی ظرفیتی به وجود می‌آید، نباید آن را طرد کرد، بلکه باید از آن استفاده کرد. بسیاری از مردم در نوروز به سفر و استراحت می‌پردازند، اما برخی سازمان‌ها در اوج کاری هستند؛ چون شغلشان چنین اقتضائی دارد. برای روحانیت نیز، همانطور که محرم بستر مناسب تبلیغ است، عید نوروز، فرصت خوبی است که به برخی مسائل کمتر تبلیغ‌شده مانند تفریح و شادی بپردازد. این طرح در صورتی جواب می‌دهد که حوزه مشوّق‌های ویژه‌ای برای مبلغین ایام نوروز قرار دهد. ج. تولید محتوای مناسب 🔹همانطور که در محرم باید از حماسه حسینی و درس‌ها و عبرت‌های عاشورا گفت، در عید نوروز، باید از گردشگری و تفریحات سالم، صله رحم و تقویت روابط خانوادگی، مهمانی‌های جذاب و دور از حاشیه، جدایی از موبایل و سرگرمی‌های جذاب برای نوجوانان گفت. طبیعی است چنین توقعی نیاز به آموزش‌های هدفمند دارد، نه یکی دو اندیشه. د. ساخت مراکز تفریحی سالم به عنوان الگو تشکیلات حوزه به عنوان متولی فرهنگ و دینداری مردم، باید به فکر ایجاد پارک‌های بازی جذاب و سرگرم کننده مطابق با ارزش‌ها و استانداردهای اسلامی باشد. اگر برای عزاداری و سخنرانی کردن، نیاز به مسجد و حسینیه و تکیه در محرم داریم، برای ایجاد محتوای شاد و فرهنگی مناسب در عید، نیاز به مکان‌های مناسب با همین موضوع داریم. مسجد و حسینیه، بستر خوبی برای سخنرانی و برخی برنامه‌ها هستند، اما تفریح و شادی، نیاز به مکان‌های دیگری دارد. گاهی اسم برخی امور مثل مسجد و حسینیه مقدس است و خیرین زیادی را به سمت ساخت آن می‌کشاند. اما اگر مرکزی برای تفریحات سالم بخواهد دائر شود، استقبالی از سوی علمای دین و مردم متدین نمی‌شود. در حالیکه امروز، تأثیر مرکز بازی، اگر بیشتر از برخی مراکز فرهنگی نباشد، کمتر هم نیست. البته نباید دنبال این باشیم که اولین اقدام در این زمینه‌ها، بهترین قدم باشد. بلکه این عرصه ها نیاز به تجربه و آزمون دارد. 🔺ادامه در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj