🌀 آثار مقوله #تحقق_دین در علوم حوزوی
🖋 علی مهدیان
🔹شاید اساسی ترین تفاوت جریان فکری حضرت امام در علوم حوزوی با دیگر جریانات را بتوان به مقوله تحقق دین، نسبت داد. موضوعی که رهبری در اولین دیدار رمضانی خود با طلاب به آن اشاره کردند.
🔹امام در کتاب «حکومت اسلامی» خود، #هویت_طلبه را #اقامه_کننده_دین معرفی میکند. او معتقد است عالم دین اگر ورثه انبیا است اگر امناالرسل است اگر خلیفه انبیا است اگر حصن دین است به تعبیر روایات متعدد به دلیل آن است که او نیز چون پیامبران در پی تحقق دین است. او دنبال سخن خود را برای میگیرد و به مساله گویی صرف اکتفا نمیکند.
🔹مقدمه کتاب جنود عقل و جهل امام نقد دانش های حوزوی از این زاویه است او معتقد است همه علوم اگر مقدمه و ابزار تحقق عملی #توحید باشند علم الهی اند چه فقه و حکمت و چه علوم دانشگاهی. علم اخلاقی که درمان باشد نه صرف نسخه، علم اخلاق واقعی است.
🔹اندیشه او در علم فقه که فرمود الاسلام هو الحکومه بشوونها و حکومت را فلسفه عملی همه فقه میداند ناشی از همین نگرش است. او #فقه_ولایی و یا #فقه_حکومتی را طرح میکند. فقهی که به اقامه میپردازد لذا زمان و مکان برایش مهم است. #فقه_پویا است. مساله #مصلحت به تعبیر فقهی و #مراعات به تعبیر عرفانی برایش حیاتی است و به تغیر موضوعات توجه دارد.
🔹در عرفان و حکمت توجه به جریان این دو دانش برای پشتیبانی شریعت مساله اصلی کتابهای او است. در #مصباح_الهدایه عمق مقوله نبوت و خلافت و ولایت را تبیین میکند و در #شرح_دعای_سحر به جایگاه انسان کامل و نسبت حقیقت او که در مرکز عالم است با حقایق تفصیل یافته که متن عالمند تبیین میشود. همه در #آداب_الصلوه و هم #سرالصلوه به همین ماموریت میپردازد. او حکمت و عرفان را برای فهم عمیق شریعت به کار میبرد و معتقد است اگر فقه را چنین نفهمیم اصلا او را نفهمیده ایم و منحرفش خواهیم کرد.
🔹متاسفانه آثار امام در علوم اسلامی هنوز آنطور که باید در متن کار حوزه قرار نگرفته ولی معتقدم حضرت امام انقلابی در همه علوم حوزوی رقم زده و دوران دیگری به لحاظ دانشی ایجاد کرده . کلیدواژه اصلی این دوران علمی، #اقامه است. انقلاب او فی جمیع السماوات و الارض بوده و این واقعه به مرور دارد خود را نشان میدهد.
#امام_حوزه
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وظایف طلبگی
🔺️ ۷ وظیفه طلبههای حوزهی علمیه در بیانات اخیر رهبرانقلاب در دیدار طلاب:
۱. تحقق دین در محیط زندگی
۲. مکرر خواندن منشور روحانیت امام
۳. افزایش معرفت مردم و تقویت گفتمانهای انقلابی
۴. جهت دادن به علم
۵. جدی گرفتن درس خواندن
۶. منجرنشدن اختلافنظرها به درگیری
۷. رعایت ادب و تحمل میان بزرگان حوزه و جوانها
۹۸/۲/۱۸
#امام_حوزه
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 انتقاد تند حجت الاسلام مختاری امام جمعه مردم ساوجبلاغ در مقابل گرانی ها:
🔻آقای #رئیس_جمهور این مردم اعتقاد دارند که آمریکا و اروپا هیچ غلطی نمیتوانند بکنند، همه این غلط هارا داخلی ها دارند انجام میدهند.
🔻گرانی مردم را عاصی کرده، این #گرانی که به #آمریکا ربطی ندارد، ارتباط مستقیم با #بی_عرضگی بعضی از مسئولین دارد.
🔻 آقایان کنترل نکردن کارخانه ها و بازار که کار اروپا و امریکا نیست، مردم با غیرت پای #انقلاب ایستاده اند و توقع #غیرت از مسئولین دارند.
📌 در روزهایی که حواس خیلیها پرتِ #ساسی_مانکنها شده، حواس امام جمعه ساوجبلاغ جمع است.
#مناهج
@Manahejj
🌀 تقوا، محصول رمضان
🔰رهبر انقلاب:
🔹 محصول عمدهی ماه رمضان تقواست؛ «دستی که عنان خویش گیرد»؛ معنای تقوا این است. عنان دیگران را گاهی درست میتوانیم بگیریم؛ اگر بتوانیم عنان خودمان را بگیریم، خودمان را از چموشی، از وحشیگری، از عبور از خطوط قرمز الهی باز بداریم، این هنر بزرگی است. تقوا یعنی مراقبت از خود برای حرکت در صراط مستقیم الهی.
#مناهج
@Manahejj
🌀 آیا میتوان به کسی ایده کسبوکار معرفی کرد؟!
🖋 علی مهدوی
🔹 در این ایام که مناهج به پرونده «تبلیغ اقتصادی رمضان» میپردازد، بسیاری از مخاطبان و دوستان، ضمن اظهار تقدیری که از انتخاب موضوع و مطالب داشتند، درخواست معرفی ایدههای اقتصادی داشتند.
اما واقعیت آن است که انتخاب ایده و شروع کار، مهمترین و حساسترین قدم کسبوکار موفق است. هر منطقهای ظرفیتها و فرصتهای خودش را دارد، ولی انتخاب ایده به شاخصهای مختلفی بستگی دارد و برآیند تمام شاخصها، باعث انتخاب کسبوکار موفق می شود، مثل ظرفیتهای آب و هوای منطقه، سرمایه مورد نیاز، علاقه و استعداد کارآفرین، سابقه و تخصص در کار مد نظر، تسلط به بازار مصرف و... .
🔹 در میان اقتصاددانها معروف است، کسی که ایده خوبی را با تمام شاخصهای مدنظر انتخاب کند، نصف راه را رفته است. لذا معرفی ایده، نه وظیفه روحانیت است و نه توانش را دارد. حتی کارشناسان اقتصادی، ایده خاصی را برای یک نفر به طور خاص معرفی نمیکنند، مگر بعد از بررسی شاخصها. تنها نکته ای که در انتخاب ایده می توان به کسی یادآوری کرد، این است که انتخاب ایده، نیاز به سه فرمول کلی دارد: مطالعه، مشورت و کسب تجربه.
🔹 از این رو، به روحانیون عزیز بهطور جدی توصیه میکنیم که از معرفی یک ایده به دیگران، صرفا بر اساس شنیدهها و بدون مطالعه دقیق و همهجانبه، خودداری کنند. اما با وجود این هشدار، طلاب میتوانند نهادهای مرتبط با کارآفرینی را به مردم معرفی کنند، یا زمینه همکاری مردم با آنها را فراهم شود. امروزه در مراکز استانها، نهادهایی مثل بسیج سازندگی، قرارگاه عمران و آبادانی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت و معدن و... هستند که به این موضوعات می پردازند. شناخت و معرفی این مراکز، کار اصلی یک روحانی است.
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 انتشار نظرات کاربران درباره پرونده #تبلیغ_اقتصادی_رمضان
🔹 ضمن تشکر از حضور فعال اعضای مناهج، تاکنون بازخوردهای بسیاری درباره پرونده تبلیغ اقتصادی رمضان، برای مناهج ارسال شده است.
از آنجا که انتشار همه نظرات، مقدور نیست، سعی شده نظرات مشابه حذف و اهم آنها منتشر شود.
🔹 یادداشتها، انتقادات و پیشنهادات خود را برای مدیر مناهج ارسال کنید.
@Manahejj_admin
📌 نظرات اعضا در پست بعد
👇👇👇👇👇
#مناهج
@Manahejj
🌀 نظرات کاربران درباره پرونده #تبلیغ_اقتصادی_رمضان
💬 مجتبی داوری
دو سال بود که میخواستم درباره مسائل اقتصادی با مردم سخن بگویم. با خودم می گفتم نقش روحانیت در مسائل اقتصادی چیه و باید به مردم چی بگویم. تا اینکه با مطالب شما آشنا شدم. این شبها از فیش منبرهایی که می گذارید، خیلی استفاده می کنم. جالبه بدونید که مردم بیشتر استقبال می کنند و جمعیتشان بیشتر شده است در مسجد. بعد از منبر، دورم جمع می شوند و راهکار می خواهند.
انشاالله که موفق باشید.
💬 سرباز انقلابی
مسائلی که شما درباره تبلیغ اقتصادی و وظایف طلاب مبلغ مطرح کردید، نیاز امروز حوزه است. بسیاری از طلاب مانند مردم درباره مشکلات اقتصادی حرف می زنند، ولی نمی دانند وظیفه خودشان نسبت به اقتصاد چیست. برای همین مثل بقیه مردم فقط نق می زنند، اما با مطالبی که شما گذاشتید، دقیقا معلوم شد که وظیفه روحانی در «منبر و تبلیغ چهره به چهره» چیست.
💬 حسین نجفی:
باسلام. من یک مبلغ هستم.
اولا از شما تشکر می کنم بابت پرونده تبلیغ اقتصادی رمضان. بنده بعد از بیانیه گام دوم و مخصوصا اینکه حضرت آقا امسال را «رونق تولید» نامیدند، مطالعاتی را در زمینه اقتصاد شروع کردم تا بتوانم مخاطبانم را نسبت به این قضیه آگاه کنم. مطالب شما خیلی جامع تر و کامل تر از مطالعات من بود.
ثانیا، از اوقاف و دفتر تبلیغات انتقاد دارم که چرا آموزشهای لازم درباره این مسائل را برای مبلغان نمی گذارند و به مسائل تکراری میپردازند.
💬 محمد فرامرزی:
سلام علیکم
در این سالها که مقام معظم رهبری مسئله اول مملکت را اقتصاد می دانند و شعارهای اقتصادی برای سال تعیین می کنند، به عنوان یک مبلغ نمی دانستم در منطقه خودمان باید چه کار کنم و چه بگویم.
از دفتر تبلیغات و سایر سازمان های مربوطه گلایه دارم که چرا نسبت به این مسئله نمی پردازند، با اینکه بودجه و هیئت های مختلفی برای محتوا دارند. امسال فقط چند صفحه درباره یک مسئله بی ربط به اقتصاد در «ره توشه» نوشتند که چندان فایدهای نداشت. اما مطالب شما، واقعا تا حدود زیادی اطلاعات ما را بالا برد. تشکر
🔺 انتشار نظرات به معنای تایید یا رد آنها نیست.
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 تکرار سناریوی نفوذ اینبار در نجف
🔰 آل سعود در عراق چه میخواهد؟
🖋 محمد رایجی
🔹 فروردین ماه سال جاری، هیأتی بلندپایه اقتصادی از عربستان به بغداد سفر کردند تا عربستان، نخستین کنسولگری خود در بغداد را افتتاح کند. در جریان این سفر، شورای وزیران عراق در نشستی به ریاست عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور، از گشایش سرکنسولگری عربستان در نجف اشرف در مقابل ایجاد کنسولگری عراق در دمام سعودی خبر داد.
🔹عربستان سعودی با صرف میلیونها دلار به دنبال ایجاد شبکه بزرگی از روابط درون حوزوی، صف بندی و تحریک جریانهای مختلف حوزوی عراق برای مقابله با حوزه علمیه قم و نظام جمهوری اسلامی است.
🔹سعودیها با ایجاد دو قطبی تشیّع عراقی ـ تشیّع ایرانی، درصدد معرّفی حوزه عملیه نجف به عنوان نماد و مظهر اعتدال، اصالت و عقلانیت شیعی و معرّفی حوزه علمیه قم به عنوان مهد افراطگرایی، تندروی و سیاستزدگی به جهانيان است.
🌐 ادامه در لینک زیر
🌐 rasanews.ir/002Xkj
رسانیوز
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر سه شب سوم.pdf
2.17M
#اختصاصی_مناهج
🌀 محتوای سه سخنرانی (شبهای هفتم تا نهم رمضان) با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
🔹 عنوان سخنرانی شبهای رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه»
هشتگ یافتن دیگر سخنرانیها:
#سخنرانی_رمضان
📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد.
#اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 رونق تولید چطور ایجاد می شود؟ (2)
🖋 اکبر ابدالی
🔸 شعار سال 97 (حمایت از کالای ایرانی) چه تفاوتی با شعار سال 98 (رونق تولید) دارد؟ پاسخ به این سوال می تواند در تحقق شعار #رونق_تولید موثر باشد.
🔸 شعار سال 98، کمک به فرآیند تولید را هدفگذاری کرده است. فرآیند تولید شامل: ایده اولیه، تحقیق و بررسی ایده، طراحی محصول و خط تولید، ایجاد کارگاه و واحد تولیدی، خرید ماشین آلات و ابزار تولید، استخدام نیروی انسانی، تهیه مواد اولیه، بازاریابی و فروش، خدمات پس از فروش و ... . البته درگیری با بیمه و مالیات و بانک و دهها دستگاه دولتی را هم به این فعالیتها اضافه کنید.
🔸 ماحصل فرآیند تولید که اشاره شد و حاصل این زحمات تولیدکننده و کارگرانش چه می شود؟ جواب روشن است؛ #کالای_ایرانی. یعنی میوه تولید ملی، کالای ایرانی است. مهمترین موضوع در ارتباط با کالای ایرانی چیست؟ باز هم پاسخ روشن است؛ شبهات زیادی که در ارتباط با کالای ایرانی در ذهن مردم وجود دارد. این شبهات نیاز به پاسخگویی و تبیین توسط #مبلغان_اقتصاد_مقاومتی دارد تا مهمترین مشکل کالای ایرانی که تصویر نامناسب از کالای ایرانی در ذهن مردم است را پاکسازی کند.
🔸 کالای ایرانی نیاز به #دفاع_متعصبانه و #بازاریابی_جهادی دارد. امروز بازاریابی و معرفی کالای ایرانی وظیفه ای همگانی است. اگر این اتفاق بیافتد و مبلغان تولید ملی این وظیفه را به درستی انجام دهند و کالای ایرانی #متاعی_مقدس شود، مهمترین نیاز اصلی تولید که بازار است فراهم می شود و تولید به سمت شکوفایی و درنتیجه ایجاد اشتغال برای جوانان خواهد رفت.
🔸 تعصب مردم ژاپن در حمایت از #کالای_ژاپنی بعد از جنگ جهانی دوم باعث شد کشورهایی مثل آمریکا و آلمان به دولت ژاپن اعتراض کنند که چرا کالاهایشان در ژاپن به فروش نمی رود. دولت ژاپن هم تعصب مردم به کالاهای وطنی را عامل این اتفاق معرفی می کرد. این در حالی بود که بعد از جنگ جهانی دوم کالاهای ژاپنی هنوز کیفیت لازم را پیدا نکرده بودند.
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 هشدار آیتالله موسوی جزایری به مسئولان حوزه علمیه:
🔰 مبارزه با وهابیّت واجب عینی است
🔹«مبارزه با #وهابیت» جنگی است که از بیست سال پیش توسط عربستان بر خوزستان تحمیل شده و هدف آنها براندازی انقلاب است.
🔹 گزارشهای موثقی رسیده که در دانشگاههای آنجا واحد پژوهشی شبانهروزی، برای ایجاد شبهات علیه تشیع تشکیل شده است و این زنگ خطری برای دغدغه مندان مذهبی کشور است.
🔹باید یک واحد درسی در حوزه با موضوع وهابیت گنجانده شود.
🔹مردم و حتی سازمانهای مختلف برای پاسخ شبهات وارده به روحانیت مراجعه میکنند؛ به همین دلیل این مساله دیگر واجب کفایی نیست، بلکه #واجب_عینی است.
خبرگزاری حوزه
#تحول_در_حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 قدرت روحانیت آزاده و آگاه
🔹 اگر اقدام «میرزای شیرازی»، آن عالم روشنبین نبود، کشور ما بیشتر در سلطهی بیگانگان باقی میماند. یک روحانی روشنبین کاری میکند که امیرکبیر هم دیگر نمیتواند بکند. امیر کبیر، اسیر دست خودشان است، اگرچه مستقل و عاقل است، اما وقتی که نخواستند باشد، او را میکشند. قائممقام را محمّدشاه کشت، امیرکبیر را پسرش (ناصرالدین شاه) کشت، در حالی که بزرگترین خدمت به محمّدشاه را همین قائم مقام فراهانی (پسر عموی عزیز و مظلوم و بیچارهی ما) کرده بود! قائممقام، آنقدر از قاجاریه زندانی کرد و دستور قتل داد تا بتواند محمّدشاه را بر تخت سلطنت بنشاند، بعد که محمّدشاه آمد و مستقر شد، به فاصلهی چند صباح، همین آدمی را که سلطنتش را به او مدیون بود، به قتل رساند! دستگاه سلطنت و دستگاه استبداد، یعنی این! امیرکبیر و قائممقام، اصلاحطلب بودند و به کشورشان علاقه داشتند، دوست داشتند به کشورشان خدمت کنند، اما اسیر دست آنها بودند. آن کسی که اسیر دست آنها نبود، چه کسی بود؟ آن عالم بزرگ، آن مرجع تقلید، آن آیتالله، میرزای شیرازی است...
🔹 نقش روحانیت در اینجا معلوم میشود. یک روحانی عالیمقام اگر آزاده و آگاه و هوشیار و شجاع باشد، میتواند کاری را بکند که ده نفر سیاستمدارِ شجاعِ آگاهِ آزاده نمیتوانند آن کار را انجام دهند، نقش روحانیت این است.
📅 ۲۷ آبان ۱۳۷۹
@Manahejj
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت
🔺 استاد سید محمدجواد علوی بروجردی
🔸 اعلام مرجعیت
🔸 انتشار رساله
🔻 پیش از این آقای علوی گفته بودند:
ما در مجموعه نشست اساتید این هنر را داشتیم که به احترام بزرگان و #پیرمردها که الان هستند، از نشست اساتید، یک رساله هم بیرون نیامده؛ نه به احترام! ما به این رویه حوزوی عمل کردیم.
📌 پ.ن:
دیگر احترام بزرگان لازم نیست؟
یا رویه متداول حوزوی نسخ شده است؟!
#نشست_اساتید
#مرجع_سازی
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استاد علوی بروجردی از اعضاء اصلی نشست دوره ای اساتید:
🔹 هنر و افتخار نشست دورهای این است که به احترام مراجع تقلید تاکنون به مسئله مرجعیت ورود پیدا نکرده و حتی یک رساله از اعضای این نشست بیرون نیامده است!
#نشست_اساتید
#مرجع_سازی
#مناهج
@Manahejj
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت ۲
🔺 استاد هادوی تهرانی
🔸 اظهار تلویحی اعلمیت
🔸 اعلام مرجعیت
🔸 عدم انتشار رساله
📌 پ.ن: درست است که ظاهراً به احترام بزرگان، رساله منتشر نکردند؛ اما گویا آقایان مرجعیت خود را قطعی میدانند و دیگران را به تقلید از خود دعوت میکنند!!
#نشست_اساتید
#مرجع_سازی
#مناهج
@Manahejj
🗂 پرونده سودای مرجعیت
📝 درآمد
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 بالاترین منصب دینی در جامعه، مرجعیت است. مرجعیت و زعامت شیعیان بخاطر جایگاه خاصی که دارد، طی قرون متمادی و از همان ابتدا دستخوش نفوذ دشمن، حرص بر ریاستطلبی و انواع آمال نفسانی بوده است؛ کما اینکه مراجع حقیقی نیز همیشه از مقام و منصب و موقعیت، فراری بودهاند. لذا این بیداری زعمای دین و بصیرت مردم بوده است که توانستند اعلم علما را بر کرسی ریاست دینی تشیع بنشانند و قوت و اقتدار مرجعیت را از هرگونه آسیب و ناهنجاری مصون نگه دارند.
🔹 اکنون با ورود شاگردان مراجع تراز اول به صحنه اعلام مرجعیت، سؤالات و ابهامات فراوانی پیش روست از جمله:
❓آینده مرجعیت چگونه خواهد بود؟
❓با تکثر مرجعیت، اقتدار و هیمنهی مرجعیت رو به افول نمیگذارد؟
❓چرا در زمانهای که هیچ اجازه اجتهادی امضا نمیشود، اعلام مرجعیت رو به فزونی گذاشته است؟
❓غیر از مراجع، دیگر مجتهدین نیز حق پاسخ به استفتاء و نشر استفتائات دارند؟
❓برای اعلام مرجعیت، ضابطه و سازوکاری لازم نیست؟
❓چرا تنها گزینه برخی حضرات، اعلام مرجعیت و تاسیس بیت است؟ اسلام امور بر زمینمانده دیگری ندارد؟
❓آیا در شرایط تقلید نباید بازنگری شود؟ روش برخورد با تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، بصیرت سیاسی، بصیرت و دید اقتصادی و...
🔹 ششمین پرونده مناهج با عنوان #سودای_مرجعیت در نظر دارد به ابعاد جدیدی از این قضیه بپردازد.
اعضای محترم مناهج نیز میتوانند، نظرات و یادداشتهای خویش را برای مدیر کانال ارسال کنند.
#مناهج
@Manahejj
🌀 انحصار یا عدم انحصار مقام افتاء
📝 آیا مجتهدین اجازه پاسخگویی به استفتائات دارند؟
🖋 علی مهدوی
❓ آیا همه مجتهدین میتوانند اقدام به پاسخگویی استفتائات مردم کنند؟
❓ ورود مجتهدین برای پاسخگویی به استفتائات، تضعیف مراجع نیست؟
❓ جایگاه مجتهدین در مهندسی فقه کجاست؟
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 انحصار یا عدم انحصار مقام افتاء
📝 آیا مجتهدین اجازه پاسخگویی به استفتائات دارند؟
🖋 علی مهدوی
🔹 خبر اعلام مرجعیت از سوی چندتن از فضلا، بحث داغ این روزهای حوزه علمیه است. تا آنجا که فقط محدود به این افراد نماند و شامل حال فضلایی که اقدام به انتشار استفتائات -در سایتشان- نمودهاند هم شد؛ ولو اینکه ادعایی برای مرجعیت ندارند. لذا این گمانهزنی مطرح شد که چرا فقط آقایان نشست اساتید مورد هجمه رسانهها قرار گرفتند و دیگرانی که دارای سایت و استفتائات هستند چرا در حاشیه امن هستند؟!
🔹 آنچه به نظر میرسد این است که در دو سطح باید به این مسأله پرداخت:
1️⃣ انحصار افتاء در سطح رسالههای متداول
در ساحت کلی فقه و مسائلی چون مباحث کلی عبادات و معاملات، وقتی مراجع معظم تقلید ورود کردهاند و پاسخگوی سؤالات مردم هستند، دیگر لزومی ندارد مجتهدین هم به پاسخ استفتائات روی بیاورند؛ که اگر مجتهدی چنین کند، به معنای مقدمهچینی برای اعلام مرجعیت خواهد بود، هرچند در علن کتمان کنند. وگرنه چنین امری چه سودی خواهد داشت؛ جز تضعیف مرجعیت؟
2️⃣ عدم انحصار افتاء در مسائل تخصصی
امروز نظام اسلامی به شدت نیازمند ورود علمی مجتهدین به ساحات مختلف زندگی بشر است. از سبک زندگی، خانواده و تربیت گرفته تا معماری، هنر و مدیریتهای خرد و کلان. از این حیث برای هیچ مرجعی امکان ورود تخصصی در تمامی ابعاد فقهی میسر نیست.
ضعف اصلی، امروز اینجاست که مجتهدین بسیاری باید در این مسائل احساس تکلیف کنند و بجای اختیار کردن کرسی مرجعیت، خود را وقف اسلام کنند. لذا اگر مجتهدی در فقه اقتصاد، فقه معماری، یا حتی فقه تربیت و خانواده ورود کند، به تألیف کتاب و تنظیم چارچوبهای آن علم بپردازد و حتی به پاسخگویی استفتائات -البته در چارچوبی مشخص- در زمینه تخصصش بپردازد، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه راهی برای برون رفت بسیاری از معضلات نظام اسلامی گشوده است.
در واقع مجتهدین، نظریه پردازان نظام اسلامی هستند که با حمایت و نظارت مراجع معظم تقلید، باعث تحقق حداکثری دین در جامعه خواهند شد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده سودای مرجعیت
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 ادب مرجعیت
🖋 محمد حقپرست
🔹 برخی همیشه در برابر جریان تحول خواهی، شبهه «تراث» و «سیره سلف» را مطرح میکنند. وقتی میگوییم برخی کتابها باید اصلاح، و برخی باید حذف شوند، سریعا میگویند علمای سابق همینها را خواندند. وقتی میگوییم نظام پرداخت شهریه باید اصلاح شود و ارتقا پیدا کند، میگویند علمای سابق با همین اندک زندگی کردند و علم را پیش بردند.
🔹 اما برخی از همین جماعتی که همیشه داعیه دار تراث و سیره گذشتگان و سلف صالح هستند، پای ادعای مرجعیت که میرسد، مبنای سیره اخلاقی سلف در مرجعیت که مهمتر از سیره علمی است، دیگر ارزشی ندارد. گویا مسئله مهمی در میان است. آری، تکلیفتراشی مرجعیت و تقلید و بیت و دفتر و دستک و وجوهات.
🔹 یادشان میرود که سلف صالح در برابر ادعای مرجعیت چه سیرهای داشتند. سلف صالح، قبل از ادعای مرجعیت، ادب مرجعیت داشتند. حتی اگر مردم به سراغشان میآمدند، تا زمانی که استادشان زنده بودند، فکر رساله و استفتاء هم به ذهنشان نمیرسید. اینکه سلف صالح، همیشه از مرجعیت فراری بودند و به دیگری میسپردند.
اما برخی مسابقه رساله و استفتا و شهریه گذاشتند و با وجود تمام کارهای بر زمین مانده، به تکلیف مرجعیت رسیدهاند.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده سودای مرجعیت
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان سه شب چهارم.pdf
2.07M
#اختصاصی_مناهج
🌀 محتوای سه سخنرانی دیگر، با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
🔹 عنوان سخنرانی شبهای رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه»
هشتگ یافتن دیگر سخنرانیها:
#سخنرانی_رمضان
📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد.
#اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 تکلیف امروز، فقاهت در مسائل تکراری یا فقاهت در علوم انسانی؟
🖋 هادی چیتساز
🔹 كسانی باید باشند كه قدرت استنباط پیدا كنند و بتوانند از منابع اسلامی، معارف الهی را به دست بیاورند؛ اما نه به قصد اِفتاء. نه به قصد اینكه در فقه یك انسان متبحر متخصص بشوند، نه! به قصد اینكه بتوانند معارف اسلامی را كه بحثهای فراوان و كتابهای فراوان و مباحث لازم برای به خصوص جامعهی امروز ما در آنها هست، اینها را استخراج بكنند و دراختیار مردم بگذارند؛ در اختیار نظام بگذارند. و ما امروز چقدر احتیاج داریم به اینجور استنباطها.
📌 متن یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 تکلیف امروز، فقاهت در مسائل تکراری یا فقاهت در علوم انسانی؟
🖋 هادی چیتساز
🔹 امروزه با اینکه بازار علوم انسانی و مباحث فقهی در آنها کساد است، اما بازار فقاهت در مسائل رسالهای داغتر از قبل شده است تا جایی که برخی بر خلاف سیره سلف، به استقبال مرجعیت رفتهاند. افزون بر اینکه نیاز شدید جامعه به مسائل جدید و علوم انسانی بیشتر احساس میشود. رهبر معظم انقلاب در ضرورت این مسئله میفرمایند:
«به نظر ما در حوزههای علمیه بایستی اهداف جداگانهای را مورد توجه قرار داد. یك هدف، ساختن مجتهد فقیه متخصص فنی. باید فقهائی باشند و مجتهدینی باشند؛ این یك هدف. افرادی با استعدادهایی در حدّ خاص، و با شوق و علاقه بایستی بروند طرف اینجور درس خواندن. در كنار اینها كسانی باشند كه قدرت استنباط پیدا كنند و بتوانند از منابع اسلامی، معارف الهی را به دست بیاورند؛ اما نه به قصد اِفتاء. نه به قصد اینكه در فقه یك انسان متبحر متخصص بشوند، نه! به قصد اینكه بتوانند معارف اسلامی را كه بحثهای فراوان و كتابهای فراوان و مباحث لازم برای به خصوص جامعهی امروز ما در آنها هست، اینها را استخراج بكنند و دراختیار مردم بگذارند؛ در اختیار نظام بگذارند.
و ما امروز چقدر احتیاج داریم به اینجور استنباطها. در حقیقت مجتهدین درجهی دو، كه اینها اگر چه از لحاظ عمق فقهی و درسی، درجهی دو هستند، اما ممكن است از لحاظ سعهی نظر و مُتِحَنِّن بودن، از آن دستهی اوّل حتی قویتر و بالاتر و همهجانبهتر باشند. (بیانات در مراسم سالگرد شهادت دکتر مفتح، ۲۶ آذر ۱۳۶۴)»
شخصیتهای بزرگی تا کنون به این خلأها پرداختند که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1⃣ وقتی حوزه نجف و قم در فقه و اصول تمرکز داشت، علامه امینی بر اثر فشارهای اهل سنت دغدغه دیگری پیدا کرد. با اینکه بر مکاسب و رسائل شیخ تعلیقه نگاشته بود و میتوانست جزء مراجع تقلید باشد، نگارش «الغدیر» را آغاز کرد و به کشورهای مختلف سفر کرد.
2⃣ «علامه طباطبائی» با اینکه قویترین شرح ها را بر کفایه نگاشته، اما وظیفه خودش را در احیای فلسفه، تربیت شاگردان و نگارش المیزان دید.
3⃣ اگر «شهید مطهری» وارد فقه می شد، نهایتا به کتابخانه عظیم فقه و اصول، چند کتاب دیگر اضافه کرده بود. اما با ورود به نظریات کلامی و نگارش اصول فلسفه به جنگ بزرگترین تهدید اعتقادی زمان خودش یعنی مارکسیستها و تودهایها رفت. بسیاری از کتابهای او هنوز بی نظیرند.
4⃣ اکنون آیت الله مصباح یزدی در این زمینه فعالیت میکند. به جای تأسیس مؤسسه امام خمینی(ره) و ورود تخصصی به علوم انسانی، میتوانست مؤسسهای فقهی به سایر موسسات فقهی قم بیفزاید. اما ثمرات و فعالیت ایشان کجا و فعالیت دیگران کجا.
🔹 اکنون باید پرسید، چرا کسانی که دغدغه اسلام و انقلاب دارند، به کارهای زمین مانده یا کمتر کار شده نمیپردازند؟ آیا پرداختن به طهارت و صلات برای ایشان مهمتر از پرداختن به نظام اقتصادی و سیاسی و تربیتی است؟ کسانی که همیشه طلاب را به پر کردن خلأهای جامعه سوق میدهند، چرا خودشان به سمت این مسائل نمیروند؟ آیا عالم دینی، با وجود مراجع و این همه کتاب فقهی، باز هم باید به مرجعیت مسائل رساله بیندیشد؟
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده سودای مرجعیت
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 دلایل بازماندن دفاتر مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی
🎥 استاد محمدجواد فاضل
🔸 این حرف که اگر چیزی [از وجوهات مرجع متوفی] باقی مانده باید به یک مرجع اعلم داده شود؛ هیچ ملاک فقهی ندارد. ضابطه فقهی این است که وجوهات باید زیر نظر یک مجتهد مصرف شود. آنچه از یک مرجع باقی میماند، حتی اگر [آن مرجع] یک وصی غیر مجتهدی برای آن قرار داد و معین کرد که کجا مصرف شود، باز از جهت فقهی مشکلی ندارد. پدر ما (آیتالله فاضل) فرموده: یا صرف شهریه کن یا مرکز فقهی یا آنچه خودت مصلحت میدانی!!
مقلدین ایشان نزد ما آمدند و گفتند یک سوال فقهی داریم: شما شخصا میتوانید وجوهات بگیری یا خیر؟ گفتم: بله.
🔸 اوایل مرجعیت رهبری از ایشان استفتائی شد: ایشان فرموده بودند: که وجوهات باید با نظر رهبری باشد [با اذن ایشان اخذ شود]. این در قم و بین آقایان مراجع سر و صدا داشت. من یک هفته هیچ تصرفی در وجوهات نداشتم و همان موقع (سال ۷۴ ، ۷۵) بررسی کردم که آیا واقعا خمس را باید داد به #ولی_فقیه یا هر مجتهد جامعالشرایطی میتواند بگیرد؛ همان زمان بر حسب ادله به این نتیجه رسیدم که هر مجتهدی «یجوز له الإفتاء» و هر مجتهدی «یجوز له اخذ الخمس»؛ با دو شرط: مجتهد باشد و مصرف درست داشته باشد.
🔸 حاج آقا مهدی شبزندهدار در آن جلسه (جامعه مدرسین) گفتند: مرحوم آشیخ کاظم تبریزی که در علمیت مورد اتفاق همه بود، افراد میآمدند و محاسبات خمسشان را نزد ایشان انجام میدادند؛ اما انقدر احتیاط میکرد که پول از اینها نمیگرفت. یعنی احتیاط اقتضا میکند که خمس نگیر...
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj