🌀 ضرورت روششناسی اجتهاد
📝 بدون روش شناسی اجتهاد، ورود به رشته های تخصصی فقهی بی ثمر است.
👤 حجتالاسلام و المسلمین مبلغی
🔹 روش شناسی اجتهاد تنها مسیری است که با پیمودن آن فضایی فراهم میشود که امکان پرداختن واقعی و کارآمد، و نه صوری و ظاهری، به رشته های تخصصی فقهی فراهم میآید، در غیر این صورت ورود به رشته های تخصصی، یک حرکت عقیم و بیثمر است و این حركتی است که حوزه علمیه قم دیر یا زود باید به آن بپردازد، با این تفاوت که اگر دیر بپردازد خسارت های بسیاری متوجه شما خواهد شد.
🔹 ضرورت روش شناسی آنقدر جدی و اساسی است که رفتن حوزه علمیه به سمت پاسخگویی جامع و شامل و کارآمد به مسائل معاصر، متوقف بر پرداختن به روش و به سامان آوردن روش شناسی اجتهادی است.
🔹 باید میان روش و روششناسی تفاوت قائل شد، آنچه که امروزه در حوزه وجود دارد روش های عمیق فقهی است ولی آنچه که وجود ندارد شناخت تفصیلی این روش ها و تبدیل آن به یک دانش است تا حوزههای علمیه در سایه این دانش امکان قدرت مانور اجتهادی بیشتر و توسعه فراورده های اجتهادی بیشتر را پیدا کنند.
🔹 روش شناسی اجتهاد و استوار کردن دانش آن در حوزه های علمیه می تواند تحولی بزرگ را در زمینه استحصال ظرفیت های دست ناخورده فقه ایجاد کند.
📌 برای آشنایی با اثر استاد مبلغی در موضوع روششناسی اجتهاد، پست بعد را دنبال کنید.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#روش_شناسی_اجتهاد
@Manahejj
🌀 کتاب #درس_خارج_و_گامهای_اجتهاد
🔹 کتاب درس خارج و گام های اجتهاد، از معدود کتاب هایی است که در حوزه #روش_شناسی_اجتهاد تالیف شده است که در تیرماه سال جاری رونمایی شد.
🔹 این اثر ارزشمند، تقریر دروس روشی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد #مبلغی است که با همت حجت الاسلام #هلالیان در 650 صفحه به نگارش درآمده و توسط موسسه #اشراق_حکمت_اسلامی، به چاپ رسیده است.
سایت و شماره تماس ناشر:
http://eshraghehekmat.ir
09198044568
#معرفی_کتاب
🌐 روششناسی اجتهاد (روشنا)
@Manahejj
🌀 بیشترین دریافتی طلبه درس خارج ۸۰۰ هزار تومان است
👤 آیتالله موسویاصفهانی، مدیر حوزه علمیه استان همدان
🔹 در یک سال اخیر درآمد اقشار آسیبپذیر جامعه، از نظر ارزش ریالی به یک سوم رسیده است، مراجعات افراد نیازمند به دفتر نماینده ولی فقیه و حوزه علمیه، که به نوعی امید مردم برای کارگشایی هستند، در این مدت اخیر بسیار زیاد شده است.
🔹 در بین اقشار مختلف، طلاب از شرایط سختتری برخوردار هستند، به طوری که بیشترین دریافتی یک طلبه درس خارج، مبلغ ۸۰۰ هزار تومان است، در حالی که فاقد مسکن هم هستند.
🔹 اگر حوزههای علمیه ضعیف شوند، انقلاب در خطر خواهد بود و لذا توجه به وضعیت معیشتی طلاب در دوران تحصیل، یکی از خواستههای اصلی است.
🔹 بنده بسیار مخالفم که طلاب وام بگیرند، چراکه در پرداخت آن با مشکل مواجه خواهند شد.
hawzahnews.com/news/877845
🌐 خبرگزاری حوزه
#معیشت
@Manahejj
🌀 اهم مطالب مناهج در هفتهای که گذشت:
🌀 یک سال در کنار شما با مناهج
📝 به مناسبت سالگرد تأسیس مناهج
https://eitaa.com/manahejj/2161
•┈┈••✾••┈┈•
🌀 سخنی با کانالها و رسانههای حوزوی
https://eitaa.com/manahejj/2162
•┈┈••✾••┈┈•
🌀 بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت حبس غیرقانونی شیخ زکزاکی
https://eitaa.com/manahejj/2166
•┈┈••✾••┈┈•
🌀 طرح ایده برای تکمیل شهرک مهدیه و ساخت مسکن سازمانی
📝 فعالکردن نمایندگان محترم ولی فقیه
https://eitaa.com/manahejj/2167
•┈┈••✾••┈┈•
🌀 درخواست مکرر رهبر انقلاب از فضلای حوزه
https://eitaa.com/manahejj/2168
•┈┈••✾••┈┈•
🌀 جلسه مدیر مرکز خدمات با جمعی از اساتید و نخبگان
https://eitaa.com/manahejj/2171
•┈┈••✾••┈┈•
🌀 طلوع مسکنسازی در مرکز خدمات
https://eitaa.com/manahejj/2174
•┈┈••✾••┈┈•
🌀 خطری که مبلغین دین را تهدید میکند!
https://eitaa.com/manahejj/2175
•┈┈••✾••┈┈•
🌀 «مؤسسه عمران نورگستر» در یک نگاه
https://eitaa.com/manahejj/2176
@Manahejj
🌀 خدمات «مرکز خدمات» در مسکنسازی
📝 نقاط قوت مؤسسه عمران نورگستر
🖋 علی مهدوی
🔹 پیشازاین گفته شد مرکز خدمات برای مسکنسازی برای طلاب، مؤسسه عمران نورگستر را تأسیس کرد.
مهمترین نقطه قوت نورگستر را در حجم فعالیت و زمان واگذاری میتوان دید. اینکه شرکتی طی سیزده سال بیش از دههزار واحد مسکونی بسازد و تحویل بدهد خود گویای عظمت کاری است که انجام شده است و بینیاز از تعریف.
🔹 نکته دیگر آمادهسازی زیرساختهای لازم توسط نورگستر است. نورگستر فقط در هزاره اول و دوم زمین آماده ساخت، تحویل گرفت؛ اما در دیگر هزارهها بیابان تحویل گرفت و در عوض مجتمعهای مسکونی با خیابانکشی و جدولکشی تحویل داد. همچنین نورگستر در هزاره چهارم تا هفتم، متوجه شد فاضلاب پردیسان ظرفیت اضافه شدن فاضلاب این چهار هزاره را ندارد و اگر اقدامی نکند موجب بحران در این منطقه خواهد شد. همین باعث شد تا این شرکت عمرانی بیش از پنج کیلومتر لوله فاضلاب از ابتدای جاده پردیسان تا هزاره چهارم کار کند.
🔹 همین مشکل در مورد تامین برق هزارهها نیز وجود داشت. روزی که از سوی نورگستر به اداره برق مراجعه شد برای اضافه کردن پست برق، پاسخ اداره برق این بود که این کار وظیفه ما هست؛ اما اعتبار لازم برای اضافه کردن ۲۰۰ پست برق را نداریم. اگر اقدام بهموقع حجتالاسلام نواب مبنی بر اجازه به نورگستر برای ساخت ۲۰۰ پست برق نبود؛ عملا واحدهای ساخته شده فاقد روشنایی و برق (بیاستفاده) میبودند.
🔹 گارانتی یکساله واحدها نیز مزیت دیگری است که کمتر شرکت انبوهساز برای رفاه حال مشتریانش لحاظ میکند. همچنین مقایسه کیفیت مسکنهای ساخته شده توسط نورگستر با واحدهایی که مسکن مهر برای مردم ساخته است نیز گویای کیفیت نسبی بهتر محصول نورگستر است.
🔹 تعدادی از مساجد پردیسان از جمله: مسجد خاتمالانبیا، مسجد حضرت زینب، مسجد امام خمینی را نورگستر ساخته است؛ کما اینکه برخی از مدارس پردیسان نیز ساختهی این شرکت است.
📌 همه اینها در سکوت رسانهها و در لابلای تاریخ زحمات مرکز خدمات مدفون شد و کمتر کسی از تمام ابعاد و نقاط قوت شرکت نورگستر اطلاع دارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 مهاجرت معکوس یا معکوس مهاجرت
📝 نقد هزارهسازی مرکز خدمات
🖋 حسن حسینی
🔹 ساخت هزارههای طلاب در قم یک اشتباه بزرگ و عامل سکونت و رکود همیشگی طلاب در قم بود. چراکه یکی از مهمترین عوامل سکونت همیشگی طلاب غير قمی در شهر قم شد و طلاب و فضلا به جای عمل به «آیه نفر» به فکر افزایش رفاه و سکونت همیشگی در قم افتادند و شهرها و روستاها به تدریج از روحانیون و اساتید خالی شد.
البته مرکز خدمات بعد از آنکه متوجه اشتباه عظیم خود شد، سیاست اعطای تسهیلات مسکن در زادگاه طلاب را در پیش گرفت؛ ولی ساخت دههزار واحد مسکونی ضربه خودش را زده بود.
🔹 اشتباه دیگر مرکز خدمات در ساخت هزارهها این است که با ایجاد پدیده پردیسان نشینی طلاب و فضلا و اساتید باعث خالی ماندن هسته اصلی شهر قم از روحانیت شد؛ یعنی با یک برنامهریزی اشتباه، ظرف مدت کوتاهی منجر به خالی شدن شهر قم از تاثیرگذاری دیرینه طلاب و روحانیون شدند و آثار عملی حضور روحانیت در کوچه و خیابانهای قم و هیئات و مساجد را به شدت کاهش داد.
🔹 آیا غیر از این است که شهر قم به تدریج از شهری برای کسب علم و تفقه و مهاجرت بعد از تفقه به زادگاه ، به جایی برای زندگی دائمی و عافیت طلبی از سختی های تبلیغ و إنذار تبدیل شد؟ پدیده پردیساننشینی طلاب، موجب شد تا مراقبتهای محیط شهری و ملاحظات همنشینی با مردم، تبدیل به عزلت گزینی و آسیبهای گوناگون مثل بیخبر ماندن از دردها و دغدغههای مردم شود.
🔹 از قدیم مشهور است که انسان هرجا خانه داشته باشد، همانجا وطن او خواهد شد. حتی این سنت معمول، در فقه توطن هم مورد توجه قرار گرفته است. امروز به گواهی آمارهای رسمی گوناگون حدود 50 هزار طلبه ساکن پردیسان داریم که بسیاری دچار سرخوردگی یا سردرگمی هستند و چون در قم خانه خریدهاند، همسران آنها حاضر به پذیرش زحمات و سختیهای تبلیغ و تدریس و... در مناطق محروم و شهرهای دورافتاده نیستند.
📌 مناهج:
نظرات مستدل خود در تایید یا رد این یادداشت را برای مناهج ارسال کنید:
@Manahejj_admin
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#معیشت
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 علی:
سلام علیکم
مطلب اخیر بسیار صحیح است واین کار در شهرستانهای دیگر هم به گونه ای دیگر اجرا میشود به این صورت که در یک شهرک چند بلوک برا طلاب اختصاص میدهند و روحانیون شهر در یک گوشه ای از شهر ساکن میشوند و مناطق و محله های دیگر از حضور روحانیون بی بهره می مانند.
انشالله که مسئولین مربوط برنامه ای طراحی کنند تا هم بتوانند به طلاب خدمات ارائه کنند وهم مناطق و محله ها را از لحاظ فرهنگی با حضور دائمی روحانیون غنی کنند.
#نظر_اعضا
#مسکن
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 حمزه مرزانی:
سلام وقت بخیر
الانم در بحث قم میشه این رو مدیریت کرد شما ببینید در قم داره حضور طلاب کم رنگ میشه در وقت نماز وقتی وارد مسجد در داخل شهر میشی فقط امام جماعت طلبه هست بقیه مردم عادی
الان میتونن با کمک هزینه پول پیش خونه این رو سامان بدهند و طلاب که در پردیسان مستاجر هستند وارد داخل شهر بشن
#نظر_اعضا
#مسکن
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 سید علی:
سلام ، در مورد مطلب اخیرتون باید عرض کنم که بنده طلبه پایین شهر تهران هستم و بین مردم با لباس روحانیت زندگی می کنم.
بعضی از مردم وقتی من را می بینند با حالت تعجب نگاه می کنند! انگار براشون عجیب شده که یک اخوند در کوچه و خیابون دیده شود! و این در حالیست که در قم بسیاری هستند که طلبه تهران هستند ولی بر نمی گردند به شهر خودشون و با بعضیاشون که صحبت می کنم می بینم که به فکر زندگی بهتر در قم هستند!
البته این نکته را هم عرض کنم که در بعضی محله های خود قم هم روحانی در کوچه و خیابون کم دیده می شود! و این اثر پردیسان نشینی و مهدیه نشینی است.
#نظر_اعضا
#مسکن
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 نظر کاربران
💬 سرباز خامنهای:
سلام علیکم و رحمة الله
آنچه دوستمان در خصوص ساختن سازه هایی همچون پردیسان در قم و دیگر مناطق در شهرستان ها بسیار مطلب درستی میباشد
ولی چه باید کرد ؟
آیا با این وضع مالی طلاب میتوان خانهای خرید ؟
آیا میتوان در مناطقی دیگر ساکن شد که غالبا خانه هایی ویلایی هستند و قیمتشان بالاست (البته به نوبه خود که در اهواز هستم)
مشکل آنجاست که منابع در آمدی حوزه ها پایین است اولا
و ثانیا در مورد ورودی های حوزه کمیت هم مورد لحاظ می شود
بر این اساس ما یحصل طلبه ها چیزی معتنا به نخواهد شد
ثالثا فرقی بین طلاب اهل درس و بحث با طلاب غیر آنها نمیباشد و طلبه درسخوان یقینا وقتی می بیند خودش که اهل درس و بحث هست همان مقدار کمی که داده میشود به غیرش نیز که شاید هیچ فعالیت علمی هم نداشته باشد هم داده میشود...
#نظر_اعضا
#معیشت
#مسکن
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 نظر کاربران
💬 همسر طلبه:
باسلام و تشکر از کانال خیلی خوبتون من همسر یک طلبه هستم.
شهرک مهدیه هم میشینیم 2سال ونیم هم ازموعدخونه مونده. ولی درسای آقامون تموم شده تقریبا. ایشون میگن مابریم که یه طلبه ی دیگه ای بیادبشینه وبه درسش ادامه بده. مامیتونیم براخودمون بشینیم ولی ایشون میگن بااین که وقت داریم ولی دلم نمیخوادجای کسی دیگه رواشغال کنم.کسی که واقعانیازداره وازدرساش خیلی مونده.
مدتیه میخواییم برای طرح هجرت به شهرستان بریم البته شهرستانهای خودمون.
ولی هرچی میگردیم میگن جازیاده ولی بدون حقوق ومزایا. نمیدونم این چه قانونی هست از اینور میگن طلبه ها از قم هجرت کنند و برند تبلیغ از اونور که طلبه میخواد بره میزنن تو سرش و میگن بدون حقوق بره تبلیغ. میگن قم قبول نمیکنه و بودجه ندارن که حقوق بدند.
خواستم بگم تکلیف ماچیه؟ آیا واقعیت داره این موضوع؟ میشه لطف کنید و پیگیر باشید؟ ممنون میشم.
البته بعضی جاها مثل اراک [اجازه هجرت] باحقوق میدند ولی ما میخواییم به شهرخودمون خدمتی کرده باشیم. بازم ممنون
#نظر_اعضا
#معیشت
#مسکن
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_مهمان 🌀 مهاجرت معکوس یا معکوس مهاجرت 📝 نقد هزارهسازی مرکز خدمات 🖋 حسن حسینی 🔹 ساخت هزاره
📠 نظر کاربران
💬 یاسین:
سلام علیکم
واقعا جای تأسف داره که چرا طلاب محترم شهرستانی و غیر بومی پس از تحصیل علوم دینی جهت نشر معارف اهلبیت (علیهم السلام) به آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه عمل نکرده و از قم به روستاها و شهرهای خود برای همیشه هجرت نمی کنند ...
واقعا تا کی قراره تحصیل انجام بشه در صورتیکه هیچ فایده ای برای دفاع از مکتب و نشر معارف ناب اسلامی در آن وجود نداشته باشه!!!
در حال حاضر اگر نسبت جمعیت کل ایران را به نسبت طلاب حاضر ایرانی در حوزه علمیه بسنجیم، تقریبا به ازای هر ۸۰۰ نفر یک طلبه وجود دارد.
در حالیکه بسیاری از مناطق کشور از حضور طلاب درس خوانده و مستعد بی بهره هستند ...
اگر نگاهی به سپاه تبلیغ (یا همان سپاه صحابه) وهابیت داشته باشیم که با چه انگیزهای در حال نشر عقاید ضاله خود در مناطق سنی و شیعه نشین هستند، متوجه تفاوت خودمان با آنها در زمینه تبلیغ خواهیم شد ...!!
#نظر_اعضا
#هجرت
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
📣فراخوان جذب پژوهشگر فقه نظام پولی «پولطلا»
تحت اشراف حجت الاسلام #سیدمحمدحسین_متولی_امامی
📋شرایط :
اتمام سطح دو حوزه و قبولی در مصاحبۀ حضوری
✅مزایا :
جذب در موسسۀ متا و دریافت حق الزحمۀ پژوهشی
🖋ثبت نام تا 20 دی ماه 98 از طریق @En_Gholami
کانال موسسۀ متا :
http://eitaa.com/joinchat/1763770374Cdfe8c31091
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_مهمان 🌀 مهاجرت معکوس یا معکوس مهاجرت 📝 نقد هزارهسازی مرکز خدمات 🖋 حسن حسینی 🔹 ساخت هزاره
📠 نظر کاربران
💬 حسن خادمی:
با سلام
جهت پررنگ شدن روحانیت میان مردم لازم نیست تعداد طلبه ها زیاد شود بلکه اگر همان افرادی که هستند پررنگ باشند کافی است.
مشکل کم رنگی حاضران است
وگرنه یک طلبه و روحانی پررنگ می تواند یک شهر بی رنگ را رنگ آمیزی کند و آن هم صبغة الله.
پیشنهاد می کنم ائمه جماعت غیرفعال شهر قم و حتی شهرستان ها را تغییر دهند.
اکثر ائمه جماعت قم پیرمردند و علاوه بر این هیچ ارتباطی با مردم خصوصأ جوانان اهل مسجد ندارند چه رسد به اهل محل و کوچه و خیابان.
تغییر ائمه جماعت و نظارت بر کارمساجد ضروری است.
باتشکر
#نظر_اعضا
#معیشت
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 دانشپژوه:
به نظر میاد اول حوزه باید بتواند توان علمی و اخلاق اسلامی را در طلاب نهادینه کند تا حضور آنان در میان مردم ثمربخش باشد.
تا وقتی حوزویان به طراز لازم علمی و اخلاقی نائل نشوند حضور آنان میان مردم جز دلسردی و زدگی دیگران را در پی نخواهد داشت...
و تا مشکل معیشت طلاب حل نشود تمرکز برای تحصیل و آرامش لازم برای تهذیب حاصل نخواهد شد.
#نظر_اعضا
#هجرت
#معیشت
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 دفاع از ساخت دههزار واحد در پردیسان
👤 حجتالاسلام نواب «رییس هیات امنای مرکز خدمات»
🔹 به شدت از طرحم دفاع میکنم. طلابی که میخواهید بین مردم باشند روحانیون چهل پنجاه سالهای هستند که عمری از زندگیشان گذشته و مربی خود و خانوادهشان شدند و بعد میتوانند در جامعه تاثیر بگذارند. طلبه جوانی که راه و رسم زندگی را بلد نیست نمیتواند معلم دیگران باشد.
🔹 طلاب [در قم] در شرایطی زندگی میکردند که نور لازم را نداشتند. ما آمدیم خانههای کوچک ارزان با نور و فضای مناسب ساختیم.
مگر قم چقدر پذیرای روحانیت است؟ مگر همان روحانیونی که در مرکز شهر مستقر هستند چقدر با مردم حشر و نشر دارند؟ مرکز خدمات که نمیتواند دههزار خانه در دههزار نقطه قم بسازد.
🔹 دهها طرح جایگزین دیگر هست ببینید کدامش موفق خواهد شد. مثلا شهرک مهدیه دو هزار خانه ساخته است؛ هنوز هم نتوانسته واحدی اضافه بسازد؛ [در حالیکه] 36 سال از آن میگذرد. من هم در ده سال دههزار خانه ساختم.
🔹 همهجای دنیا دانشگاه دارد؛ دانشگاه هم خوابگاه متاهلی دارد. شما (حوزه) باید برنامه خوبی داشته باشید. طلبه را استخدام کنید یا عضو هیات علمی کنید طلبه با سر میرود. کدام طلبه اشتغال آبرومندی برایش ایجاد شود نمیرود؟!
شما برای طلاب برنامه ندارید. مدام گیر دادید طلبه نباید در قم خانه داشته باشد. شما برنامه برای طلبه بیاورید من فردا همه شهرک پردیسان را خالی میکنم.
طلبه تکلیفگرا، طلبه متشرع، طلبهای که با آیه نفر آمده قم بخاطر دو اتاق خود را زمینگیر قم نمیکند.
رونوشت به #شورای_عالی
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj
🌀 #سومین جلسه نشست پژوهشی #روش_شناسی_اجتهادی حضرت آیت_الله_العظمی_خامنهای (مدّظلّهالعالی)
📙 براساس کتاب "درسنامهی غناء و موسیقی"
👤 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مبلغی
⏱ زمان: چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸
ساعت ۱۸:۰۰
🗺 مکان: بلوار سمیه، ابتدای خیابان شهیدین، مدرسهی فقهی آلیاسین علیهمالسلام
@qom_khamenei_ir
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 محمد یوسفعلی تبار:
در رابطه با مسئله مسکن باید دقت کرد که مسئله را از چند زاویه تحلیل کرد:
1⃣ نیاز به مسکن نیازی ضروری است. فارغ از اینکه کسی بخواهد در قم بماند یا از قم برود، مسکن یک نیاز واجب است، لذا اینکه بعضی بزرگواران میفرمایند اگر طلبه در قم خانه داشته باشد از قم نمیرود معلوم است که اولا فهم صحیح از نیاز ندارند ثانیا در پاسخ به مسئله عدم هجرت جواب غلط می دهند.
2⃣ اینکه چرا پردیسان انتخاب شد مطلوب تصمیم گیران نبوده بلکه ضرورت اقتصادی پایین آوردن هزینه تولید مسکن این اقتضا را داشته است( همیشه در بر پاشنه مطلوب نمیچرخد)
3⃣ این قانون که مجتمع طلاب مجزا باشد شاید در مرحله تولید صحیح بوده اما اینکه چرا هزاره ها باید یکجا می بود بشدت محل سوال است، الان یک تفکیک روحیه مدرن که ظهورش در پوشش و ماهواره است در پردیسان کاملا مشهود است ، بعضی محلات پردیسان تعداد روحانی شأن بشدت اندک است و بعضی هم صرفا مجتمع طلاب که معضلات خاص خودش را برای روحانی و عامی داشته است که بحث مجزا میطلبد.
4⃣ اما معضل عدم هجرت را باور کنید که مسئله مسکن نیست، خیلی ها نمی دانند بعد از اتمام دوره تحصیلات در کجا باید کار مربوط با فضای طلبگی پیدا کنند، در بعضی شهرستان ها وضعیت اشباع است و بعضی شهرها هم کمبود دارند، تا وقتی که خود حوزه بعنوان مادر نهادهایی مثل سازمان تبلیغات، اوقاف، نهاد رهبری و ... این اطلاعات جامع مربوط به اشتغال طلاب را سازماندهی نکند نمیتوان انتظار داشت طلبه در یک فضای رهاشده بار سفرش را به ناکجا آباد ببندد.
5⃣ با توجه به غلبه مدرنیته در نهادهای اجتماعی و نیز توسعه فرهنگ مدرن در میان اقشار مختلف، حوزه و حوزوی بیش از پیش در حال از دست دادن جایگاهشان هستند. اگر حوزه بخواهد مشکل اشتغال طلاب را حل کند باید نحوه تعامل خود را با جامعه مدرن تبیین کند و در ۳ مقام اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای خروجی های حوزه در نسبت جامعه مدرن چاره اندیشی کند والا خروجی های حوزه زیر چرخهای جامعه مدرن، له میشوند و نتیجهاش همین چیزی است که میبینیم: برخی از خروجیهای حوزه بعد از مواجهه با جامعه مدرن ترجیح میدهند شأن حوزوی را رها کنند تا زندگی معمولی داشته باشند یا اینکه بسوزند و بسازند و بافقر و ... دست و پنجه نرم کنند.
#نظر_اعضا
#معیشت
#مسکن
#هجرت
#مناهج
@Manahejj
🌀 سخن سردبیر
🔹 تا اینجای پرونده «معضل مسکن» به موضوع مسکنسازی مرکز خدمات تا پایان سال 1393 (ساخته هزارههای طلاب) پرداخته شد. برای پرداختن به پس از سال 1393 با توجه به حواشی غلیظ و پررنگی که وجود داشت لازم بود صحبتهای مرکز خدمات نیز شنیده شود تا از یکسو از هرگونه قضاوت یکطرفه و ناعادلانه جلوگیری شود و از طرف دیگر محتوای این پرونده از غنای بیشتری برخوردار شود.
🔹 بنابراین از سوی تحریریه مناهج، درخواست جلسهای با حجتالاسلام ربانی مدیر محترم مرکز خدمات تقاضا شد. ایشان با سعه صدر و اخلاق بزرگورارانه خود در مدت کوتاهی، پاسخ مثبت دادند. در این جلسه خدمت جناب آقای ربانی عرض شد مناهج قرار است به این موضوع ورود کند و لازم است حرفهای مرکز خدمات نیز شنیده شود. ایشان نه تنها از ورود به این قضیه نهی نکردند حتی گفتند هیچکس معصوم نیست و همه قابل نقد هستیم. لذا به مسؤول دفتر خود سپردند که جلسهای با حضور تحریریه مناهج و مسؤول مرتبط برگزار شود.
🔹 پس از پیگیری مناهج، مسؤول مربوطه نیز استقبال کرد منتها این امر را به آینده موکول کرد و قول برگزاری نشست خبری با تمام رسانهها را داد؛ لذا مناهج با توجه به تحقیقات میدانی و کارشناسی خود پرونده را جلو میبرد و همواره این حق برای مرکز محترم خدمات محفوظ است که جوابیه خود به انتقادات و اشکالات مطرح در ادامه پرونده را کتبی اعلام نماید.
📌 تحریریه مناهج از سعه صدر و بزرگواری حجتالاسلام ربانی مدیر مرکز خدمات کمال تشکر و قدردانی را دارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj
🌀 مرکز خدمات و ذبح رستم
📝 پایان عمر نورگستر و آغاز مشکلات
🖋 علی مهدوی
🔹 در سال ۱۳۹۴ و پس از چهارده سال از تأسیس موسسه عمران نورگستر مرکز خدمات تصمیم به انحلال این مؤسسه میگیرد. مؤسسهای که بخوبی از عهده سختترین انبوهسازی با همه محدودیتهایی که داشت برآمده بود. بیشک حجم کار و کیفیت کار نورگستر، برگ زرین و ماندگاری در تاریخ خدمات مرکز خدمات است؛ چراکه طلاب بسیاری را از خانهبهدوشی و اسکان در خانههای تاریک بافت فرسوده قم نجات داد. گرچه انتقادات به پردیساننشینشدن طلاب در جای خود قابل بررسی است؛ اما به لحاظ سرعت و کیفیت کاری که نورگستر در مدتی کوتاه انجام داد این موضوع قابل انکار نیست.
🔹 تقریبا همزمان با انحلال نورگستر، فصل جدیدی از مسکنسازی مرکز خدمات آغاز شد. درست است که دیگر هزارهسازی در دستور کار مرکز خدمات نبود؛ اما مرکز خدمات بهطور کلی از ساخت مسکن منصرف نشده بود. تابحال اجراکننده ساخت خانهها نورگستر بود و پس از انحلالش، این مهم به معاونت مسکن مرکز خدمات سپرده شد.
🔹 تا اینجای کار قابل نقد و اشکال بنظر نمیرسد؛ الا یک نکته! مرکز خدمات رستمی که با دست خود بزرگ و تربیت کرده بود را برای همیشه کنار گذاشت. صحبت از چرایی انحلال نورگستر نیست؛ به هردلیل شاید این انحلال پس از پایان ماموریت پردیسان، معقول بوده است؛ بلکه سخن درباره چرایی دور ریختن تمام تجربیات نورگستر است. معاونت مسکن مرکز خدمات احساس کرد به هیچیک از تجربیات و نفرات مطرح در نورگستر نیاز ندارد و خود با تکیه بر داشتههای خویش میتواند مسکنسازی را به سرانجام برساند.
🔹 در مدت کوتاهی هردو پروژه با فاصله کم آغاز شد. پروژه اساتید در خیابان ۱۵ خرداد که معروف شد به پروژه ۱۵ خرداد و پروژه ممتازین در پردیسان (بین هزارههای هشتم و نهم)؛ اما دیری نپایید که هردو به یک عاقبت دچار شدند.
🔺 برای اطلاع از جزییات بیشتر با #مناهج همراه باشید.
📌 پ.ن:
وجود یک یا چند اشتباه در یک مرکز عظیم که خدمات گسترده و فراوانی داشته نباید موجب بیانصافی و بیتقوایی در نقد شود.
برچسبهای ناصوابی که برخی به مرکز خدمات میزنند و موجب سیاهنمایی درباره همه خدمات آن مرکز میشود اصلا صحیح نیست؛ لذا در چارچوب نقد سازنده باید مطالبه جبران اشتباهات صورت گیرد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj
🌀 سالروز رحلت عالم ربانی
👤 ملامحسن فیض کاشانی
امام خامنهای:
پیامبر فرمودند "سید القوم خادمهم" این حدیث یا به این معنا است که هر کسی بیشتر خدمت کند، این شخص اولای به سیادت است؛ بنابراین برای اینکه بفهمیم سید قوم کیست، سراغ حسب و نسب و اسم و عنوان نرویم؛ بلکه برویم سراغ اینکه ببینیم چه کسی بیشتر به این مردم خدمت میکند، او سید قوم است؛ یا به این معنا است که بگوییم آن کسی که سید و رئیس و مسئول مردم است این شخص باید خادم این مردم باشد. اینکه گاهی تعبیر میشود که مسئولین نوکر مردم هستند، بعضی ایراد میگیرند که آقا این کلمهی «نوکر» را نگویید. خب این کلمهی پیغمبر است، خادم یعنی نوکر. این کلام اهمیت و ارزش خدمت به مردم را از نظر شارع مقدس اسلام و پیامبر مکرم نشان میدهد، ببینید این کجا و آنچه که در فرهنگهای رایج مادی دنیا است کجا! کتاب الشافی، فیض کاشانی ص۸۲۹ ۹۲/۱۱/۳
📌امام خامنه ای عمده احادیث اخلاقی درس خارج را از کتاب الشافی فیض کاشانی ایراد میکنند.
کتاب الشافی تلخیص کتب اربعه است.
🌐 جهاد تبیینی
@Manahejj
🌀 مسکنی که قرار بود دلگرمی اساتید و ممتازین باشد
📝 ماجرای پروژه ۱۵ خرداد و ممتارین
1⃣ روایت اول: ثبتنام اساتید
🔹 اوایل سال ۱۳۹۴ اطلاعرسانی مرکز خدمات آغاز شد. شرط ثبتنام برای اساتید تأمین ۳۰ میلیون تومان تا مرداد ماه ۱۳۹۴ بود. تأمین این مبلغ برای همه ممکن نبود؛ چراکه حوزه دانشگاه نیست که به اساتیدش پرداختهای آنچنانی داشته باشد. به هرحال عدهای با فروش وسایل منزل و طلا جواهر همسر و ... این هزینه را تأمین کردند و ثبت نام اولیه انجام شد.
🔹 چند ماه که گذشت نوبت به تنظیم قرارداد بین مرکز خدمات و اساتیدی که وجه را واریز کرده بودند رسید. واریزیها در چهار نوبت تنظیم شده بود: واریزی اول (سی میلیون تومان که پرداخت شده بود). واریزی دوم، شش ماه پس از عقد قرارداد به مبلغ بیست میلیون تومان، واریزی سوم، یک سال پس از عقد قرارداد به مبلغ بیست میلیون تومان و واریزی چهارم: #الباقی هزینه ساخت که باید از زمان آماده به تحویل بودن منزل نهایتا به مدت دو ماه، پرداخت شود. یعنی مجموعا مبلغ هفتاد میلیون تومان بعلاوه مبلغ الباقی هزینه که در زمان تحویل باید پرداخت شود.
زمان ساخت کل پروژه قبل از قرارداد یک سال و نیم تخمین زده شده بود و مرکز خدمات بصورت شفاهی اعلام کرده بود. اما در قرارداد زمان ساخت پروژه ۲۴ ماه ذکر شده بود. تقریبا همهچیز مطلوب بود؛ چه قیمت تمامشده و چه زمان ساخت واحدها؛همگی نشان از دستاورد بزرگ دیگری از مرکز خدمات داشت.
هرچه قطار ایام به پایان سال ۱۳۹۶ نزدیک میشد آرامآرام موعد سکونت قانونی اساتیدی که در مهدیه ساکن بودند نیز هشدار میداد. برخی هرچه داشته بودند هزینه کرده بودند و عملا پولی برای تأمین مبلغ رهن و رفتن از مهدیه نداشتند. دلخوش بودند که پروژه ۱۵ خرداد در موعد دو ساله خود تمام میشود و مستقیم از مهدیه به منزل خود نقل مکان میکنند.
🔹 اما عبور از منطقه ۱۵ خرداد نشانگر خبرهای خوش نبود. شواهد گویای آن بود که پروژه با پایان ساخت فاصله زیادی دارد. کمکم اعتراضات ملایمی شکل گرفت؛ اما همگی به صبر فراخوانده شدند. صبوری هم کردند.
🔹 تا اینکه در سال ۱۳۹۸ و پس از دو سال تاخیر از قرارداد، روشن شد تنها در مدت زمان قرارداد بدعهدی نشده است و در عمل اساتید تقریبا باید هزینهای معادل دو برابر آنچه فکر میکردند را پرداخت کنند!! و این یعنی تیر خلاص به امید همه کسانی که دیگر چیزی برای فروش نداشتند و فکر میکردند طبق استظهارات عرفی نهایتا بیست تا سی میلیون به عنوان #الباقی بدهند نه دو برابر!! اینجا بود که اعتراضات ملایم تبدیل به فریادهای بلند شد. از تجمع در مرکز خدمات گرفته تا جمعشدن در دفتر آیتالله اعرافی و حتی تظلمخواهی از قاضیالقضاة (آیتالله رییسی).
🔹 از دید اساتید مرکز خدمات به هر دلیل عملا نتوانسته بود به مفاد اساسی قراردادش پایبند باشد و حالا تاوان آن را باید اساتید پرداخت کنند. همین باعث شد آیتالله رییسی مسؤول دفتر ویژه خود در قم را مسؤول پیگیری این امر قرار دهد و همچنان اساتید منتظر حکمیت در این پرونده هستند.
🔹 آنچه بین طرفین مورد دعواست تفسیر کلمه «الباقی» است که آیا میتواند حتی بر بیش از دوبرابر واریزی حمل شود یا خیر. پیمانکاران میگویند در مورد چنین قراردادی تبادر عرفی از «الباقی» چیزی نیست که مرکز خدمات میخواهد عملی کند. باید دید نتیجه حکمیت چیست.
🔹 حکایت پروژه ممتازین هم قریب به همین ماجرا را دارد منتها شکایتی مطرح نشده است.
📌 روایت دوم: ماجرای مرکز خدمات و پیمانکار
با #مناهج همراه باشید...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj