eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
گام دوم استاد علیدوست.mp3
3.29M
🔺انتقاد استاد علیدوست-عضو جامعه مدرسین- از برخوردهای سطحی با بیانیه گام دوم انقلاب به ویژه تجمع فیضیه 🔸با این بیانیه ها نباید یک برخورد حداقلی و خیابانی شود! 🔸اینکه بیانیه را با یک آیه و روایت تطبیق دهیم چه ضروری دارد؟! مگر کسی در آن ابهام و شبه ای دارد؟! این بیانیه ها که مشکل سند ندارد! فقاهت @Manahejj
🌀تشکیل کمیته اجرایی سازی بیانیه از سوی 🔰آیت الله در اجتماع لبیک به بیانیه گام دوم انقلاب: 🔹مراجع تقلید و علمای بزرگ در زمینه تأیید بیانیه گام دوم پیام داده اند و این بدان معناست كه دشمنان آرزوی انزوای حوزه را به گور خواهند برد. 🔹بیانیه گام دوم به منزله نقشه راه چله دوم انقلاب اسلامی است و باید اجرایی شود. 🔹كمیته اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب از سوی جامعه مدرسین به ریاست آیت الله حسینی بوشهری تشکیل شده است. 🔹طلاب باید طرح های خود را در این زمینه به ما ارائه كنند تا وظایف حوزه در اجرای این بیانیه مشخص شود. خبرگزاری رسا @Manahejj
گام دوم انقلاب اسلامی.mp3
2.02M
🔉 سخنان آیت الله #سیفی_مازندرانی در مورد هفت محور از فرمایشات رهبری در زمینه #گام_دوم_انقلاب اسلامی #حوزه_انقلابی #مناهج @manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀تشکیل کمیته اجرایی سازی بیانیه #گام_دوم_انقلاب از سوی #جامعه_مدرسین 🔰آیت الله #خاتمی در اجتماع لب
📄 جناب آیت الله خاتمی! کمیته های قبلی چه شد؟! 🖋رضا حسینی 🔺تجمع امروز فیضیه درسها و نکات زیادی داشت. شاید مهمترین نکته آن، جمله‌ای بود که سخنران محترم و عضو شورای عالی بیان کردند(نقل به معنا): «راجع به بیانیه گام دوم، نباید به برگزاری این جلسات اکتفا کرد؛ بلکه باید در فکر اجرای منویات رهبر انقلاب بود، بدین منظور کمیته‌ای به ریاست آقای بوشهری در شورای عالی تشکیل شده است و از تمام جوانان می‌خواهیم که به این کمیته کمک کنند». 🔺نفس این جملات از گوینده‌ای چون آیت الله واقعا جای شکر و مباهات دارد و نشان می‌دهد فضای حوزه رو به بهبودی است. اما اولین سوالی که به وجود می‌آید این است که در بیانیه چه مطالبه‌ی جدیدی از حوزه شده است که نیاز به تشکیل کمیته داشته باشد؟ 🔺در سراسر این بیانیه هیچ اقدام مستقیمی توسط رهبر انقلاب از حوزه مطالبه نشده و هیچ مسئولیت مستقیمی بر دوش حوزه گذاشته نشده، بلکه به توصیه‌هایی شده نظیر افزایش شتاب علمی، معنویت و اخلاق، عدالتخواهی و... ❓سوال اصلی از حضرت آیت الله خاتمی این است که رهبر معظم انقلاب به شورای عالی راجع به اصلاح حوزه بیش از پنجاه مورد دستور مستقیم داده‌اند! از سال ۱۳۷۶ تابحال بیش از ۸ جلسه رسمی با این شورای محترم داشته‌اند(از تعداد جلسات خصوصی خبری نیست). چه کمیته ای برای این دستورات مستقیم تشکیل شد؟ نتیجه این دستورات که مستقیما شورای عالی را خطاب قرار می‌داد چه شد؟ 🔺دستوراتی نظیر: ۱- کیفیت تحصیل بودجه برای حوزه ۲- اصلاح نظام آموزشی ۳- تغییر کتب درسی ۴- ترسیم وضع مطلوب حوزه ۵- پرداختن به علوم انسانی و.... شورای عالی چه اقدامات اساسی در این باره انجام داده است؟ ‼️جای بسی تعجب است که: دستورات مستقیم رهبر اجرا نمی‌شود، و دستوری که ربط مستقیمی به شورای عالی ندارد، برایش کمیته تشکیل می‌شود. سید بزرگوار اگر امام انقلاب امیدش به ساختارهای کند و کم تحرک بود، مخاطب نامه را جوانان قرار نمی‌داد! 🔺جوانان خودشان کمیته‌های زیادی قبل از این بیانیه تشکیل داده بودند، اما شورای عالی در این ۲۰ سال چه اقداماتی برای دستورات امام جامعه انجام داده است؟!! @Manahejj
🌀نظر امام خامنه ای درباره تجمع امروز فیضیه 🔻يكجاهايى هست كه امام يك اعلاميه يكهو میدهند، يك اعلاميه میدهند، يكهو از اطراف صداى تأييد از فرمايش امام بلند میشود ما اينطور جاها خيلى دوست نمیداريم كه كارى را كه امام دستور دادند انجام بدهيم انجام نداده اعلام تأييد بكنيم، اعلام مواضع بكنيم. 🔻در قضيه ى اعلاميه ى هشت ماده اى امام، خب طبيعى بود كه ما زودتر از مردم و ديگران خبر شديم از اين قضيه كه خب اعلاميه دادند و اعلاميه ى بسيار قوى و خوبى هم بود اين اعلام موضع نداشت، وقتيكه امام يك چيزى را بيان كردند خب تكليف ماست كه عمل بكنيم. 🔻بنده فكر میكردم كه اگر يك بخشى از اجراى آن اعلاميه به من مربوط باشد هر وقت عمل كردم تلگراف خواهم زد خدمت امام كه آقا اين عمل شد چشم شما روشن، اما اينكه حالا هيچ كار نكرده، هيچ عملى نشده ما صدا بلند كنيم كه آقا ما قبول داريم بايد اين كارها بشود، خب اين بايد ما از بايد امام يعنى قرص تر است؟ امام كه گفتند بايد، بايد است ديگر، بايد انجام بگيرد، آنوقت هم از ما سؤال كردند كه آقا شما چرا در مورد اعلاميه ى هشت ماده اى اعلام موضع نكرديد ما گفتيم اعلام موضع نمیخواست خب معلوم است امام بيان كردند، بايد انجام بگيرد وظيفه ى دستگاههاى اجرايى است كه انجام بدهند و انجام هم دادند يك مقدارى البته، همان مقدارى كه توانستند، و همچنين در موارد ديگر. بنابراين اينجور نيستش كه ما در مورد مسائل فرمايشات امام موضع گيرى نكرده باشيم. سوال و جواب حزب جمهوری، 23 شهریور 63 @Manahejj
بسم الله الرحمن الرحیم 🌀رویکرد جدید در تحول‌خواهی 🗂 هر هفته یک پرونده‌ی ویژه در مناهج 📝 به حول و قوه الهی، کانال «مناهج» در راستای تقویت «حوزه انقلابی» و «تحول مطلوب»، هر هفته برای یکی از موضوعات حوزه و روحانیت پرونده ویژه باز می‌کند. هدف از این اقدام، تمرکز بر یک موضوع، و طرح انتقادات و پیشنهادات پیرامون آن است. روش مناهج، عبارت است از: ارائه‌ی محتوایی جامع، صریح، بدون هیچ محافظه‌کاری و در عین حال مؤدبانه، نقد مشفقانه بدون تخریب، همراه با پیشنهادات عملی و قابل اجرا. 🌐 موضوعات کلی عبارتند از: 1. مشکلات حوزه وروحانیت 2. تحول حوزه 3. مسائل جاری اجتماعی-سیاسی مرتبط با حوزه و روحانیت قالب مطالب هر پرونده متشکل از: 🔰نظر امامان انقلاب 🔰گزارش تفصیلی 🔰یادداشت 🔰طنز 🔰کاریکاتور 🔰داستانک 🔰نقد و نظر اعضا 🌀 از نظرات کاربران در راستای ارتقای مطالب و انتشار آنها در سطح حوزه‌های علمیه سراسر کشور استفاده خواهد کرد. به امید حوزه مطلوب @Manahejj
پرونده شماره یک مناهج موضوع: پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه فردا در مناهج می‌خوانید: 🌀 گزارش: معیشت طلاب، هر روز سخت تر از دیروز 🌀 یادداشت: طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه 🌀 مباحثه مجازی: تناقض دخل و خرج طلاب #شهریه #مناهج @Manahejj
پرونده شماره یک مناهج موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه بریده‌ای از #گزارش_تفصیلی: 🌀 معیشت طلاب، هرروز سخت‌تر از دیروز 📝 محمد حق‌پرست 🔺بر خلاف آنچه تاکنون از ثمرات #زهد طلاب تصور شده است، #شهریه اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی طلاب و اجتماع گذاشته است. از اثرات مهم این مسئله، دید عموم مردم به طلاب به عنوان قشری همیشه محتاج است. در میان خود طلاب، شیوع طلاق از اثرات کمی شهریه است. مسئله دیگر، عقده‌ای شدن فرزندان طلاب است که نسبت به دیگران از ضروریات اولیه محرومند. پس ضربه به #خانواده_طلاب می‌خورد. مشروح گزارش در پست بعد👇 #معیشت_طلاب #مناهج @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀معیشت طلاب، هر روز سخت‌تر از دیروز 📝نویسنده: محمد حق‌پرست 🔰عدم تناسب شهریه با و مناسبت‌های اجتماعی امروز (۹، اسفند، ۱۳۹۷) که این گزارش را می‌نویسم، شهریه طلاب متأهل عبارت است از: رتبه یک: ۵۵۰؛ رتبه دو: ۶۹۵؛ رتبه سه: ۱ میلیون تومان. مجردها تقریبا نصف متأهل‌ها شهریه می‌گیرند. خودتان از هزینه‌های اجاره و پوشاک و تغذیه و درمان و سایر هزینه‌ها مطلعید و نیازی به شرح نیست. از چند سال پیش تا حالا حقوق کارمندان و کارگران، هر ساله افزایش‌های قابل توجهی داشته است که اکنون دو سه برابر چند سال قبل است. اما شهریه، همان چیزی که از سال‌ها پیش بوده، هنوز هم است و نسبت به تورم جامعه تغییر چندانی نداشته است. مرجعی، از هفت سال پیش تاکنون، پنجاه هزار تومان می‌داده که هنوز همان است؛ این یعنی سفره طلاب که از اول کوچک بوده، سال‌به‌سال کوچک‌تر شده است. جدای از این، هرچه به شب عید نزدیک می‌شویم، قصه معیشت طلاب پُر غصه‌تر هم می‌شود؛ چون طلبه‌ها برخلاف سایر مشاغل، عیدی آخر سال ندارند و فقط در برخی اعیاد و ولادت برخی از ائمه(ع)، عیدی مختصری دریافت می‌کنند و بسته به اینکه چقدر نیازهای اولیه و اقساط عقب افتاده باشند، تلخی این ایام کم و زیاد می‌شود. : اخیرا مرکز خدمات، طرح‌هایی را کلید زده است. مانند اینکه اگر طلبه‌ای خوداظهاری نیازمندی کند و از فیلترهای مرکز خدمات عبور کند، احتمال دارد مبالغی جزئی (بخوانید صدقه) می‌گیرد. همچنین کلاس‌هایی برای آموزش درآمدزایی خانواده‌های طلاب راه انداخته است. اشکالات مدیریتی مثل ناعدالتی در پرداخت و جذب بی‌برنامه و برگزاری همایش‌های بی‌فایده و ساختمان‌های مجلل و...، موضوع این گزارش نیستند. در این گزارش فقط از ثمره‌های مضیقه مالی طلاب خواهیم گفت. از سویی امروزه مقتضیات زندگی عامه مردم تغییر کرده است و اصلا قابل مقایسه با ۵۰ سال پیش نیست. اما هنوز علما طلاب را به زندگی آن دوران تشویق می‌کنند. دورانی که اساتید و بزرگان حوزه هم مثل طلاب سطح و مقدمات زندگی می‌کردند. اما امروزه برخی از اساتید و بزرگانی که طلاب را به زهد و قناعت توصیه می‌کنند، به‌خاطر مشاغل اجرایی و... که دارند، از رفاه نسبتا خوبی برخوردارند. دم می‌زنند از زهد شیخ انصاری و علامه بهبهانی و امام راحل وقتی که ایشان زعمای حوزه بودند، اما خودشان را که امروز الگوی طلاب هستند، فراموش می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از طلاب، یکی از ریشه‌های اصلی معیشت سخت این است که این بزرگان، خودشان در سختی نیستند وگرنه اوضاع چنین نبود. شاید دوران سختی را قبلا گذرانده باشند، ولی اکنون چنین نیست. دیگر تلخی شرمنده خانواده شدن از ذهن آنها رفته است تا در حکومت اسلامی برای معیشت طلاب فکر بهتری کنند. نتیجه آنکه کمتر طلبه‌ای به زهد عمل می‌کند؛ چون اکثر الگوها وارد مسابقه شده‌اند. پارکینگ چند مرکز حوزوی بهترین نشانه است. از سویی دیگر، طبق قوانین حوزه، طلبه‌ها تا وقتی اشتغال به طلبگی دارند، حق ندارند کارهای اقتصادی انجام دهند، حتی مسافرکشی هم ممنوع است؛ چون هم مغایر با عزت طلبگی است، هم شهریه را شبهه‌ناک می‌کند. این در حالی است که همه علما و طلاب می‌دانند این قانون عملی نمی‌شود. عزت را باید در فضای مجازی ببینید. اگر سری به کانال‌ها و گروه‌های طلبگی در پیام‌رسان‌ها بزنید، می‌بینید که داغ‌ترین و شلوغ‌ترین کانال‌ها، آنهایی هستند که برای ۵۰ هزار تومان مسابقه می‌گذارند، یا اگر از فروشنده‌های بازار بپرسید «طلاب چه نوع مشتری‌هایی هستند؟»، جواب می‌شنوید، تکه کلام طلاب عبارت است از «طلبگی حساب کن، دیگه ندارم بیشتر از این، حالا نسیه بدهید تا بعد براتون بیارم.» آیا این همان عزت طلبگی است که آقایان دنبالش هستند؟ ادامه در پست بعد👇🏻 @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀معیشت طلاب، هر روز سخت‌تر از دیروز 📝نویسنده: محمد حق‌پرست 🔰تأثیرات سوء علمی، اجتماعی و فرهنگیِ مضیقه مالی : بر خلاف آنچه تاکنون از ثمرات زهد طلاب تصور شده است، شهریه اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی طلاب و اجتماع گذاشته است. از اثرات مهم این مسئله، دید عموم مردم به طلاب به عنوان قشری همیشه محتاج است. در میان خود طلاب، شیوع طلاق از اثرات کمی شهریه است. مسئله دیگر، عقده‌ای شدن فرزندان طلاب است که نسبت به دیگران از ضروریات اولیه محرومند. پس ضربه به خانواده طلاب می‌خورد. : اثر دیگر معیشت کم، روی آوردن طلاب به تبلیغ‌های بی‌برنامه و کارهای درجه چندم و گاها بی‌فایده است. استادی که باید مطالعات اجتهادی داشته باشد، خودش را درگیر چند درس تکراری می‌کند، بلکه درآمد مختصری داشته باشد. طلبه‌ای که استعداد اجتهاد دارد، باید راهی روستایی با چند خانوار شود تا بعد از دو هفته تبلیغ در محرم، بلکه بتواند یکی دوتا از اقساطش را پرداخت کند. یا به کارهای اقتصادی روی بیاورد و از وقتش برای امرار معاش هزینه کند. در نتیجه استعدادهایی که می‌توانستند به محققان و پژوهشگران درجه یک تبدیل شوند، یا اصلا مباحث علمی را رها می‌کنند، یا خیلی دیر به نتیجه می‌رسند. : اثر مهم دیگر، کم رنگ شدن فعالیت فرهنگی تبلیغی اصیل است. از سویی وظیفه ذاتی طلاب، تبلیغ و کار فرهنگی است که نیاز به زمان قابل توجهی دارد. از سوی دیگر، طلاب مشکل معیشت دارند و کارهای فرهنگی معمولا یا درآمدی ندارد، یا بسیار کم است، به طوری که اصلا قابل مقایسه با دیگر مشاغل نیست. مثلا اگر کارمندی یک ماه سفر مأموریتی به مناطق محروم برود، تا پنج - شش میلیون پاداش خواهد گرفت، جدای از مخارج رفت و آمد و غذا و مسکن. اما طلبه‌ای که یک ماه رمضان تبلیغ می‌رود، یک میلیون هم دریافتی ندارد. عموم طلاب نسبت به این موضوع چند واکنش دارند: 🔺أ‌. برخی مجبور به کار اقتصادی می‌شوند و کار علمی تبلیغی را کم رنگ و بی‌رنگ می‌کنند. 🔺ب‌. برخی کار تبلیغی و فرهنگی‌ای را انتخاب می‌کنند که درآمد هم داشته باشد. در محله و شهر و روستایی کار فرهنگی می‌کنند که پول خوبی بدهند. در این صورت، نیاز مخاطب و منطقه و... تعیین کننده تبلیغ نیستند، بلکه میزان دریافتی، وظیفه را انتخاب می‌کند. نتیجه آنکه بسیاری از محله‌ها و مناطقی که نیاز به کار فرهنگی دارند، به خاطر حق‌التبلیغ کم، روزبه‌روز بزهکارتر می‌شود. (گروه‌های جهادی استثنا هستند.) 🔺ج‌. برخی دیگر به شغل‌هایی روی می‌آورند که هم درآمد داشته باشد، هم به وظایف طلبگی ربطی داشته باشد و چندان کار فرهنگی آزاد نمی‌کنند. نتیجه آنکه فرهنگ جامعه آسیب می‌بیند و کار طلاب نسبت به فرهنگ و آینده دیانت سخت‌تر می‌شود. به امید آنکه تا دیر نشده مسئولان حوزه برای معیشت طلاب، چاره‌ای به جز رایزنی با مراجع بیندیشند. @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 #یادداشت: 🌀 طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه 📝نویسنده: علی مهدوی آیت الله #سید_احمد_خاتمی اخیرا در دفاع از شورای عالی برای بهبود معیشت طلاب گفت: در حال رایزنی با بیوت مراجع هستند. اما آیا رایزنی سودی هم دارد؟ وقتی ورودی مالی مراجع هرساله کم و کمتر می‌شود، می‌توان انتظار داشت خروجی مالی بیوت اضافه گردد؟!! از کجا و چگونه؟! به نظر می‌رسد شورای عالی باید به نظام دیگری برای پرداخت شهریه روی بیاورد. نظامی که با همین میزان سرمایه‌ی موجود بتواند کل بدنه‌ی حوزه علمیه را حساب‌شده تأمین کند. مشروح یادداشت در پست بعد👇 #پرونده_ویژه #شهریه #مناهج @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀 طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه 📝نویسنده: علی مهدوی 🌀رایزنی با مراجع آیت الله سید احمد خاتمی اخیرا در دفاع از شورای عالی برای بهبود معیشت طلاب گفت: در حال رایزنی با بیوت مراجع هستند. اما آیا رایزنی سودی هم دارد؟ وقتی ورودی مالی مراجع هرساله کم و کمتر می‌شود، می‌توان انتظار داشت خروجی مالی بیوت اضافه گردد؟!! از کجا و چگونه؟! به نظر می‌رسد شورای عالی باید به نظام دیگری برای پرداخت شهریه روی بیاورد. نظامی که با همین میزان سرمایه‌ی موجود بتواند کل بدنه‌ی حوزه علمیه را حساب‌شده تأمین کند. 🌀وضعیت امروز معیشت طلاب بحران‌های اقتصادی، افول وجوهات و کاهش قدرت مالی مراجع از یک‌سو و روند ازدیاد هرساله‌ی طلاب سطوح عالی از دیگر سو، دو لبه‌ی قیچی شده‌اند برای کوچک کردن سفره‌ی طلاب. روندی که معلوم نیست تا کجا ادامه یابد و حتی آینده‌ی آن چه خواهد بود؟! 🌀نظام فعلی شهریه: قیف وارونه و بی‌سامان طلاب رتبه‌ی مقدمات، علاوه بر اینکه کمترین جمعیت شهریه‌بگیر را تشکیل می‌دهند از کمترین شهریه نیز برخوردارند؛ لذا هرساله به جمعیت رتبه یک، دو و سه افزوده می‌شود و میزان دریافتی هم بالا می‌رود. این جمعیت بی‌انتها برای حوزه علمیه فرق ندارد که استاد است یا پژوهشگر یا...! همه شهریه دریافت می‌کنند. در صورتی که این نظام پرداخت با عدالت بیگانه است! طلبه‌ی مقدمات که نه محراب و مسجدی دارد و نه می‌تواند پژوهش کند، چگونه باید با شهریه‌ی ناچیز، گذران معاش کند؟ خدا نکند این طلبه، معیل باشد و نفقه‌ی عیال بر عهده‌اش. اما طلبه‌ی فاضل رتبه 3 هم توان محراب و منبر دارد و هم هزار کار تبلیغی و پژوهشی از عهده‌ی او ساخته است؛ که اگر توان این امور را نداشته باشد، یا حوزه توان پرورش وی را نداشته یا خودش کم‌کاری کرده است. در هرحال طالب علوم دینی بعد از دو-سه دهه زیست طلبگی و تحصیل باید بتواند امور معاش خویش را بگذراند و متکی به حوزه علمیه نباشد. 🌀طرح آیت الله اعرافی شنیده‌ها حاکی است در سند اخیر تحول و طرحی که آیت الله برای تغییر نظام شهریه ارائه کرده‌اند آمده است طلاب برای مدت محدودی فقط شهریه بگیرند(مثلا 15 سال). نفس اینکه طلاب مادام‌العمر تکیه بر حوزه علمیه نداشته باشند بد نیست؛ اما اگر این طرح به صورت همان قیف وارونه و بدون پیوست های لازم (آمادگی طلاب بعد از 15 سال برای تأمین معاش خویش) باشد، قطعا خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. 🌀طرح پیشنهادی برای شهریه به نظر نگارنده اگر نظام فعلی پرداخت شهریه وارونه گردد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ چراکه از ابتدا طلبه می‌فهمد فرصت زیادی ندارد و زود باید بنیه‌ی علمی خود را تکمیل کند. اینجاست که خلاقیت، تنبلی و سستی را کنار می‌زند و طلبه را مجاهد علمی بار می‌آورد. البته حوزه باید زیرساختهای طلبه کارآمد را پایه گذاری کند وگرنه قطع شهریه خودش به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد. البته صدها راه حل دیگر نیز برای اصلاح نظام پرداخت وجود دارد؛ لذا از شورای عالی انتظار می‌رود فقط امید به رایزنی با بیوت مراجع معظم نداشته باشد و دیگر راه‌حل‌ها را در دستور کار خویش قرار دهد. @Manahejj