📠 نظر کاربران
💬 مسلم:
سلام بزرگوار
در رابطه با #روحانیت_ستیزی مطالبی رو در کانال بارگذاری کردید که خیلی مفید بود و هست اما مکفی نیست. بنده معممی هستم که بیش از بیست سال سابقه تبلیغ دارم.
متاسفانه به دلیل اغراض سیاسی، توسط هم لباس خودمان برنامه هجمه به بنده پیاده شد و تهمت های ناروائی به بنده زدند و به دادگاه ویژه روحانیت احضارم کردند و حدود سه ماه در بازداشت بودم و همچنان نیز به دادسرا در رفت و آمد هستم. الان چندین ماه است که حراست استانداری میگوید تا دادگاه ویژه حکم ندهد شما نمیتوانید سرکار برگردید و زن و فرزندم آواره خانه برادرم هستند و اسباب منزلم در زیر زمین یه بنده خدای دیگری است. آیا این درسته؟
در مقوله روحانیت ستیزی بیشتر باید به این دقت کنیم که قدرت اعدام شهید مظلوم شیخ فضل الله نوری را نداشتند تا اینکه یه #معمم ورود کرد. در تخریب روحانیت بعضی روحانیون خائن دست دارند وگرنه به این راحتی ها نمیشود به این جماعت اصیل ضربه وارد کرد.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فیلم | آیتاللهالعظمی بروجردی(ره) و مرجعیت
🎥 آیتالله مقتدایی
🔺 آیتاللهالعظمی بروجردی: برای مرجعیت قدمی برنداشتم.
خبرگزاری حوزه
📌 مناهج:
سیره سلف صالح در دنیاگریزی و مرجعیتگریزی، همواره چراغ راه و الگوی سلوک علمی و عملی طلاب و فضلای مخلص است.
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 هوش رسانهای یک مرجع تقلید
🔹 اگر بخواهیم از عمق و میزان توجه حضرت #امام_خمینی به مساله #آگاهی_بخشی و اهمیت #رسانه آگاه شویم، بدون تردید شواهد فراوان و بی پایانی را می توانیم، در دوران زندگی نورانی این #فقیه #مجاهد و #جامع، پیدا کنیم. یکی از این شواهد، که در روزهای آغازین انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، دیدار #امام_خمینی با نویسنده توانمند و مشهور مصر و دنیای عرب: #محمدحسنین_هیکل است. امام در این دیدار از وی خواسته بود که کتابی درباره #انقلاب_اسلامی_ایران بنویسد و فریاد #مظلومیت_ایران را به جهان، برساند:
«از شما که یک نویسنده توانایی هستید، میخواهم که اگر میتوانید بروید ایران را ببینید. این مظالم را بررسی کنید؛ از تمامی طبقات سیاسی، بازاری، رعایا، ارتشیها - خصوصاً افسران در درجات پایین و جوان - ادارات دولتی، کارمندان دولت، هرکس که میخواهید انتخاب کنید و از آنها سؤال کنید وضع چه بود و چه شد و وضع اکنون چطور است؟ بعد که مطلب به دست آمد، کتابی - مثل سفر قبلی خودتان - درباره ایران بنویسید و منتشر کنید. که امر پشتیبانی از ملت ایران و ادای دِین شما میباشد.»
#هیکل در پاسخ به این درخواست کتاب «ایران؛ روایتی که ناگفته ماند» را نوشت.
پی نوشت: امام خمینی در لابه لای سخنانشان، اشاره به کتاب قبلی #محمد_حسنین_هیکل، کرده است. مرادِ امام، سفر هیکل در زمان مبارزات نهضت ملی شدن صنعت نفت، به ایران است. این سفر باعث شد که وی کتاب «ایران قله آتشفشان» را منتشر سازد. انتشار این کتاب تاثیر عمیقی بر #جمال_عبدالناصر گذاشت و باعث شد، کانال سوئز را، ملی اعلان کند.
فتوح اندیشه
#مناهج
@Manahejj
🌀 مشکلات فرهنگی به خاطر کمکاری ماست
🔰 پناهیان در جمع بانوان طلبه تهران:
🔹 اگر الان در تهران مشکلات فرهنگی هست به خاطر کم کاری ماست، ما باید از نظر محتوایی خود را غنی کنیم. باید ادبیات، تاریخ اسلام، تحلیل تاریخ و جامعه شناسی دین بخوانیم تا بتوانیم #زمان_شناس شویم و مردم را نیز زمان شناس کنیم.
🔹ادبیات حوزه باید تغییر کند و ترتیب محتواها عوض شود و همه اینها نیازمند مطالعات گسترده است.
🔹ما طلبهها در مقام تبلیغ توانایی خوبی نداریم و این مشکل ریشه در #آموزشهای حوزه دارد.
🔹ما طلبهها بیشتر کلام و احکام را بلد هستیم. علم کلام مردم را تسلیم و مسلمان بار میآورد نه #مومن. برای مومن کردن مردم باید به آیات قرآن رجوع کرد و آن را خواند.
🔹عدهای فکر میکنند در مقام تبلیغ فن سخنوری و مهارتهای زبانی مهم است، اما نمیدانند محتوای مورد نیاز ۹۰ درصد کار است.
مردم دنبال #غذای_معرفتی و روحی هستند؛ متاسفانه ما در حوزه به صورت کامل قرآن را آموزش نمیبینیم و #تفسیرقرآن از درسهای جنبی حوزه است.
🔹مسائل مربوط به #بانوان بسیار خاص است که خود خواهران طلبه میتوانند در محیطهای خصوصی به مسائل بانوان جواب بدهند. تاکید رهبری بر سبک زندگی از مواردی است که بیشتر در دست بانوان است.
🔹طلاب در سخنرانی هایشان بیشتر به سرزنش میپردازند. این روش غلطی است.
امام صادق(ع) میفرمایند اگر بدانید مردم چقدر باهم تفاوت دارند دیگر به سرزنش آنها نمیپردازید.
🔹ما طلاب باید به صورتی صحبت کنیم که مخاطب مومن را مغرور نکنیم و بقیه نیز ناامید نشوند. برای مثال انگیزههای بی دینی و بی حجابی در مردم متفاوت است. باید مخاطب شناسی، #تیپ_شناسی و انسان شناسی را یاد بگیریم تا در حوزه تبلیغ موفق شویم.
🔹عظیمترین کتاب تبلیغی ما قرآن است که باید از ظرفیتهای آن استفاده کرد.
باید بررسی کرد که #عملیات_روانی در قرآن چگونه است که تاثیرات روحی متفاوت و عمیق میگذارد؛ ما باید روان شناسانه قرآن را تحلیل کنیم.
خبرگزاریحوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 خدمات گمنام حوزه و روحانیت
📝 دانشمندی که «شیخ روزنامهخوان» خطاب میشد و نان برای خوردن نداشت!
🖋 شهید مطهری
🔹خیلی وقتها خدمتی که افرادی میخواهند انجام بدهند اگر از مسیر عمومی کارهای حوزههای علمیه خارج باشد، مساوی است با خرد شدن و از بین رفتن آنها و این جریانات به هر حال هست. در حوزههای علمیه اگر کسی در رشته فقه و اصول کار کند و استعداد زیادی داشته باشد به مقامات عالیهای میرسد و مردم هم از او تقدیر و تجلیل میکنند، و اخیراً رشتههای علوم عقلی مثل فلسفه هم تا حدودی چنین حالتی پیدا کرده است. ولی از این حدود اگر خارج شود هر اندازه هم خدمت عظیم و بزرگ باشد دیگر جز یک فداکاری هیچ چیز دیگری نمیتواند باشد.
🔹 مرحوم شیخ محمدجواد بلاغی گذشته از تفسیر در زمینه مذاهب اهل کتاب مانند یهودیت و مسیحیت هم کار کرده بود. وقتی در بغداد به مجامع مسیحیها می رفت با آنها به زبانهای عبری و سریانی و زبانهای قدیم صحبت میکرد و بر کتابهایشان از خود آنها بیشتر مسلط بود. چنین مردی نان برای خوردن نداشت!
🔹 آدمی که این جور است باید از اوضاع دنیا اطلاع داشته باشد. قهراً مجلات آنها را میخرید و مطالعه میکرد. مرحوم آقای صدر میگفت: ما جوان بودیم و ایشان را نمیشناختیم. همینقدر میدانم که شیخ جواد که رد میشد میگفتند: شیخ روزنامهخوان! او را به عنوان شیخ روزنامهخوان میشناختند.
🔹 غرض این بود که شما بدانید که حساب خدمت غیر از حساب نعمت است.
📒 استاد مطهری، آشنایی با قرآن ج۷، ص۱۳-۱۵ (باتلخیص)
#مناهج
@Manahejj
#به_بهانه_آزاداندیشی
🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟!
📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکدیگر
🔹 چندی قبل آیت الله فاضل لنکرانی در پایان درس خارج خود و به مناسبت سالگرد والد محترمشان اظهاراتی داشتند که موجب واکنشهایی در سطح حوزه علمیه شد. در واکنش به سخنان ایشان، استاد اکبرنژاد یادداشتی منتشر کرده و به سخنان ایشان پاسخ دادند.
در پی این کنش و واکنش شاگردان این دو بزرگوار درصدد پاسخ به هم برآمدند و یادداشتهایی در پی این اظهارات منتشر شد.
#مناهج ضمن انتشار اظهارات دو طرف به تحلیل این سلسله بیانات میپردازد.
🔹 فاضل لنکرانی:
اگر کسی جواهر و شیخ و آخوند را تخطئه کرد، میتواند امام خمینی و دیگران را تخطئه نکند؟ مسلم اینها به طریق اولی باید تخطئه شوند.
🔹 اکبرنژاد:
یکبار برای همیشه روشن کنید که بالاخره حوزه آزاداندیش و نقد پذیر هست یا نه؟!
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#به_بهانه_آزاداندیشی 🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکد
🌀 آیت الله فاضل: تخطئه شیخ و آخوند تخطئه امام خمینی است!!
آیت الله فاضل لنکرانی:
🔹اینکه امروز یک افراد نادان، دیدند بعضی از عبارات را و پای این درسها نوشتند ولی به حقیقت اینها نرسیدند.
🔹جواهر، شیخ انصاری و آخوند را تخطئه میکنند، اگر کسی جواهر و شیخ و آخوند را تخطئه کرد، میتواند امام خمینی (ره)و دیگران را تخطئه نکند؟ مسلم اینها به طریق اولی باید تخطئه شوند چون زیربنای فقهی اینها زیربنای افکار آن بزرگان است.
🔹ذهن طلاب را مشوه میکنند و طلاب را میخواهند مأیوس کنند که راه همین است؛ اگر کسی بخواهد به فقه اهلبیت(ع) برسد غیر از این راهی ندارد، راه همین است که هزار و چند صد سال بزرگان ما طی کردند و این میراث بزرگی است که دست ما رسیده است.
🔹البته متوقف بر همین است، نه اینکه اینجا باید بایستد، فقه دائماً در حال رشد است، در حال فزایندگی است، مسائل جدید و نیازهای بشر را جواب میدهد. کسی تا این راهی که بزرگان ما برای ما قرار دادند طی نکند قدرت بر اینکه عالم به زمانه بشود نخواهد داشت.
۹۸/۰۳/۲۷
〰〰〰〰
متن کامل سخنان در 👇👇👇
yon.ir/FAZEL
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#به_بهانه_آزاداندیشی 🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکد
🌀 استاد اکبرنژاد: یکبار برای همیشه روشن کنید که حوزه آزاداندیش و نقدپذیر هست یا نه؟!
استاد اکبرنژاد:
🔹پدر شما یکی از بهترین های دوران ما بودند. برای همین نیز لازم بود شما به خاطر حفظ حرمت ایشان هم که شده، از رفتارهای شک برانگیز که دون شأن خانواده ایشان بود، اجتناب میکردید و خود را در مظانّ اتهام قرار نمیدادید.
🔹به گمان بنده، کسی که با ادبیات علمی و بعد از سالها کوشش مجاهدانه در قالب نشستهای علمی یا مقاله یا کتاب به نقد دیدگاههای رایج اصولی میپردازد، نادان نیست. بلکه نادان کسی است که به جای پاسخ علمی به نقدهای عمیق و عالمانه، او را متهم میسازد و از هر راه مشروع و نامشروعی برای از میدان به در کردن وی کمک میگیرد.
🔹یکبار برای همیشه روشن کنید که بالاخره حوزه آزاداندیش و نقد پذیر هست یا نه؟! از یکسو، گوش عالم را کر کردهاید که حوزه آزاداندیشترین مرکز علمی جهانی است! و از سویی دیگر، انتقادهای علمی را بر نادانی و سوء نیت و غیره پاسخ میگویید.
۹۸/۰۳/۲۸
〰〰〰〰
متن کامل در 👇👇👇
yon.ir/AKBAR
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 مصداق واضح جدال باطل!!
📝 مراقب عواقب جدال غیر احسن باشید!
🖋 رضا حسینی
🔹 اگر منصفانه به مسائل طرحشده بین دو طرف نگاه کنیم میبینیم ابدا اثری از برادری و دوستی و اختلاف مسائل نیست؛ بلکه کاملا تعریض به شخصیت یکدیگر است، اولی دیگری را #نادان خطاب میکند و دیگری وی را #داستان_سرا میپندارد!
اگر این، تنازع و خصومت نیست پس هیچ مصداق دیگری برای #تنازع نخواهید یافت!
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 مصداق واضح جدال باطل!!
📝 مراقب عواقب جدال غیر احسن باشید!
🖋 رضا حسینی
🔹 چندی است دو نفر از فضلای حوزه که از قضا شاگردان و طرفداران زیادی هم دارند، با یکدیگر با زبانی تند و ناملایم سخن میگویند.
از آنجایی که هر دو استاد نماد دو تفکر مؤثر در حوزهها میباشند (بخوانید تفکر سنتی و تفکر تحولخواه) بیم این میرود که خدای نکرده فضای عمومی طلاب دچار تشنج و تنش شود و حوزههای مقدسه دچار آسیب جدی شوند.
🔹 از این رو به عنوان عضوی بسیار کوچک از این مجموعه پر برکت لازم میدانم از باب نصیحت تذکراتی را عرض نمایم (و ذکّر فإن الذّکری تنفع المؤمنین):
۱- خداوند متعال در قرآن کریم به شدت از تنازع نهی میفرماید و آفت تنازع را #فشل شدن، ضعیفشدن و به اصطلاح خودمانی پنچر شدن! میداند: «و لا تنازعوا فتفشلو و تذهب ریحکم!» (انفال ۴۶)
امام خمینی قدس سره که مورد قبول هر دو طرف است در این باره میفرمایند:
و اگر چنانچه ايمان در كار باشد، برادرى در كار باشد و با برادرى و حسن نيت، رفاقت، مسائل طرح بشود... آن مقدارى كه مىتوانند و مىفهمند اظهار كنند، لكن به طور خصومت، به طور #تنازع و خصومت نباشد، هر چه بتوانند آرامتر لكن حالا صدا هم بلند شد، باشد، اما آن صدایى كه از طلبههاى توى مدرسه بلند مىشود دنبالش هيچ ابدا اثرى از خصومت نيست، دو تا رفيق، دو تا دوست هستند كه سر يك مسأله علمى مىرسد كار به آنجایى كه اين فرياد سر او مىزند، او فرياد سر او مىزند، لكن به مجرد اينكه مباحثه تمام شد همان دو تا برادرند كه بودند، همان دو تا دوستند كه بودند، هيچ ابدا ديگر دنباله ندارد... آنهایی كه مسائل را طرح مىكنند،《مسائلشان بايد با هم اختلاف داشته باشد نه خودشان》 خودشان دوست، رفيق و برادر ولى مسائل را بايد طرح بكنند... لازم نيست كه انسان وقتى كه در يك مطلبى مخالف يك كس ديگرى است، دشمن او هم باشد. همه مسلمان، همه مؤمن، همه اهل اين كشور و همه مصلحت اين كشور را مىخواهيد و ما و شما هم مصلحت اسلام را مىخواهيم. (۲۲ مرداد ۱۳۵۹)
🔹 اگر منصفانه به مسائل طرحشده بین دو طرف نگاه کنیم میبینیم ابدا اثری از برادری و دوستی و اختلاف مسائل نیست؛ بلکه کاملا تعریض به شخصیت یکدیگر است، اولی دیگری را #نادان خطاب میکند و دیگری وی را #داستان_سرا میپندارد!
اگر این، تنازع و خصومت نیست پس هیچ مصداق دیگری برای #تنازع نخواهید یافت!
۲- هر دو طرف به درستی به این نکته اشاره می کنند که بحث ها باید علمی باشد منتهی در عمل خلاف آن مشاهده میشود.
البته یکی از طرفها تا کنون نقدهایش به شیخ را مستدل و منطقی ارائه کرده اما طرف دیگر تاکنون جواب مشخصی به نقدها نداده و مدام بر قداست شیخ تاکید میکند.
✅ توصیه برادرانه حقیر به #ناقدین_شیخ این است که فضا را احساسی و ملتهب نکنند، چون اکنون نوبت جوابدادن طرف مقابل به نقدهاست و بهترین حربه برای عدم پاسخگویی، احساسیکردن و متشنجکردن فضاست که متاسفانه ناقدین نیز در دام آن افتادهاند.
۳- آخرین تذکر این است که برای پایاندادن به این بحثها لازم است حتما این دو بزرگوار در دیداری حضوری با ملایمت با یکدیگر بحث علمی بنمایند و به این بهانه که دیگری بیسواد است از پاسخ طفره نروند. از آنجایی که #ناقدین_شیخ بارها آمادگی خود را اعلام کردهاند، این انتظار از آقای #فاضل میرود که این دعوت را لبیک گویند و به طور عملی سیره #رهبر_انقلاب در آزاد اندیشی را به منصه ظهور بگذارند.
🔹 خداوند تمامی اساتید و متفکرین حوزه را در سایه توجهات حضرت ولیعصر -ارواحنا فداه- محفوظ بدارد.
#آزاداندیشی
#اخلاق
#مناهج
@Manahejj
🌀 جوابیه حجت الاسلام اهری (شاگرد آیت الله فاضل) به استاد اکبرنژاد
🔹از چندی پیش راه دیگری آغازیدهاید و حق را به باطل آمیخته و در وادیای قدم نهادهاید که بس خطرناک است.از آنجا که بنابر حسن ظن، هنوز دغدغة شما را شبهة علمی میدانم و نه شهوت عملی، چند کلمهای می نویسم:
🔹آیا خاطر شریفتان هست در یکی از نخستین دیدارهایی که محضر آیت الله فاضل لنکرانی رسیدید و از دغدغههاتان گفتید و از افکار تحوّلطلبانة خویش دم زدید و رهیافت شیخ اعظم انصاری را به چالش گرفتید، حضرت آیت الله در حضور چند نفر از شاگردان و همراهان، با جنابعالی پرسشی ساده از بحث خبر واحد در میان نهادند و جنابعالی از پاسخ فروماندید؟ حال آنکه پرسش مزبور نه در سطح رسائل شیخ و کفایة آخوند؛ که در حدّ اصول فقه مرحوم مظفّر بود!
🔹چندی پیش شما نامهای به مقام معظمّ رهبری نگاشتهاید و ایشان در ذیل نامه، قریب به این مضمون مرقوم فرمودهاند: «راهی که شما میروید اشتباه است». این پیام حضرت آقا توسط جناب حجت الاسلام مروی زید عزّه به شما ابلاغ گردیده و ایشان، شرح ماوقع را برای حضرت آیتالله فاضل لنکرانی نیز نقل نمودهاند.
🔹حوزه هم آزاداندیش است و هم نقد پذیر.
🔹شما متاسفانه در این حد نیاموخته و ندانسته اید که تبرک و تیمن به نقل قول از بزرگان چه مایه برکت علمی و عملی میآورد.
🔹جناب اکبرنژاد! در برابر ادبیات رایج حوزه، شما کدام ادبیّات، اندیشه و محتوا را تولید کردهاید تا بخواهید از «روششناسی» خود سخن گویید؟ شما کدام «بایسته» علمی ارائه دادهاید که به پشتوانة آن به «هست» ها میتازید؟
۹۸/۰۳/۳۰
〰〰〰〰
متن کامل در 👇👇👇👇
yon.ir/Ahari
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 جوابیه حجت الاسلام اهری (شاگرد آیت الله فاضل) به استاد اکبرنژاد 🔹از چندی پیش راه دیگری آغازیدهای
🌀 پاسخ حجت الاسلام ذبیحی(مدیر داخلی موسسه فقاهت) به جوابیه حجت الاسلام اهری:
🔹مؤسسه فقاهت، تمامی ادعاهای مطرح شده علیه استاد اکبرنژاد در جوابیه مذکور را، خلاف واقع و مردود اعلام می کند.
🔹متأسفانه این بار اولی نیست که این نوع ادعاهای بی پایه و اساس؛ علیه استاد اکبرنژاد منتشر می گردد. این منش جریان تحجر است که وقتی دست خود را از مواجهه علمی بسته می بیند، به تخریب رقیب می پردازد. لذا ما از جناب آقای فاضل می خواهیم که دست از سخن پراکنی های بی پایه و اساس بردارند و هر نوع مستندی در این زمینه دارند منتشر کنند تا صحت و سقم کلامشان برای همگان روشن شود.
🔹عجیب است، آقای فاضل که هم در بحثهای سیاسی و هم در اظهاراتشان درباره حوزه، با بیان و اراده رهبری رویارویی می کنند، حال نگران تحقق منویات حضرت آقا در حوزه ها شده اند!!
۹۸/۰۴/۰۱
〰〰〰〰
متن کامل در 👇👇👇👇
yon.ir/Zabih
#مناهج
@Manahejj