📠 نظر کاربران
💬 فاطمی؛ حوزه علمیه خواهران کرج:
بسیاری از مسائلی که برادران و خواهران مطرح کردند مهم است اما به نظر من نکته ی مهمی ک ظلم به طلبه هست در این بخشها نیست... بلکه بخش ارزیابی و نتایج امتحانهاست.
به هرحال همه ی ما طلبهها در نهایت با نمره و معدل سنجیده میشویم.
الان در حوزه های خواهران به عنوان مثال... برخی امتحانات از مرکز است که سوالات هماهنگ است... اما امتحانات بسیاری از دروس داخلی هست... خب برخی اساتید، توجه دارند و کل مطلب را کار میکنند و درس میدهند و در نهایت از کل کتاب یا محدوده امتحان میگیرند... اما برخی اساتید به ۳۰ یا ۴۰ تا سوال بسنده میکنند و از همانها امتحان میگیرند...
این ظلم آشکار هست چون در نهایت طلاب با نمره سنجیده میشوند و ما که کل محدوده را مثلا امتحان میدهیم ۱۶ یا همین حدود و بزرگوارانی ک فقط ۳۰ تاسوال را خوانده اند ۲۰ میشوند... خب این چه نوع انصاف در ارزیابی هست... نمی دانم تا کی قرار است برخی طلاب حقشان این چنین پایمال شود.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 مهدیار:
سلام
با اینکه در قم طرح هدایت تحصیلی تربیتی راه افتاده - برنامه به این شکل هست که در طول هفته هرکدوم از فقه و اصول رو که رفتیم کلاس، محدوده همون هفته رو با یه استاد قوی تر کار میکنیم و هرکدوم در هفته یک ساعت و نیم هست. یعنی جمعا سه ساعت. این مدت برای رفع اشکال و سوالات، تصحیح متن خوانی و ... هست با برنامه های جنبی فوق العاده خوب دیگر موقع انتخاب واحد به عزیزانی که عضو این طرح هستند اجازه انتخاب استاد مجازی داده شد و من هم انتخاب کردم که فشار کاری برامکم بشه
ولی موقع انتخاب محل آزمون همون درسایی که استاد مجازی زدم، اجازه انتخاب محل آزمون ندادن و بعد از سه ساعت دویدن بین این اتاق و آن اتاق، حرف نهاییشون این بود که ما چنین قانونی نداریم و سایت غلط کرد اجازه داد.
حالا به خاطر این سه درس، باید سال بعد برمکلاس همین سه تا منکهامید داشتم تابستون امسال پایه دهم تموممیشه.
ناچارا خونهام رومیبرم شهرستان چون هم میتونم راحت کار پیدا کنم، هم دغدغه معیشتمکم میشه و هم میشه تو شهرستان راحت تر و با خیالی آسوده تر درسها رو امتحان بدم
ان شاء اللهکهدیگه سایت از غلطها نکنه برای بقیه دوستان
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 سید محمد آذربایجانی:
عقل انسان حکم میکند که بشر در هر جایی که زندگی میکند باید برای زندگی بهتر و حفظ نظم مجموعه و استفاده حداکثری و قانونی از ظرفیت آن موقعیت، #قوانین آنجا را بداند.
فکر میکنم که اگر دو مشکل در حوزه اصلاح شود به پیشرفت حوزه کمک میکند.
اولا: قوانین دارای مبانی محکم باشد تا زود به زود دستخوش تغییرات قرار نگردد.
ثانیا: اطلاعرسانی قوی تحقق یابد تا اینکه طلاب از ظرفیت وسیع حوزه بتوانند حداکثر استفاده را بکنند.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
✍️ تسلیت آیتالله اعرافی به حوزه علمیه ایلام
✉️ متن پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه به مناسبت درگذشت طلبه جهادی آقای حسین زاده به این شرح است:
🏴 اناللهواناالیهراجعون
◾️ درگذشت جناب آقای حسین حسینزاده(ره) از طلاب مخلص، متعهد و موفق و عضو گروههای جهادی موجب تاسف و تاثر گردید.
اینجانب ضمن ابراز همدردی مصیبت وارده را به خانواده محترمشان و حوزه علمیه استان ایلام تسلیت گفته و از درگاه احدیت برای ایشان غفران و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر توام با اجر مسألت می نمایم.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 محمدعلی صادقی:
سلام
من پایه نه هستم امروز امتحان مکاسب ۴ با اینکه خونده بودم و بحث هم کرده بودم ولی نوع سوالها به شدت عجیب غریب بود.
مثلا سوال داده بودن «ضمان التالف عندنا و عندالجمهور» را توضیح دهید!!
همین!!
یا از مهر سوال داده بودن!
یا وسط متن فقط گفته بود این «معروف» یعنی چی!
خب اگه قراره اذیت کنید بگید خودمون صفر میگیریم اونوقت تکلیفمون رو بدونیم.
واقعا این بده که تو این امتحانای یکی دو سال اخیر(امسال خیلی بدتر) انگار فقط آقایان دنبال اینن که ثابت کنن شما چی بلد نیستید، نه اینکه بفهمن چی بلدید!
ای کاش ممتحنین فقط اندکی با حداقل استانداردهای طراحی سوال، آشنا بودند!!
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 عطاالله مهاجرانی: #حوزه_علمیه در چهل سالی که گذشت سازماندهی، نهادسازی و کادر سازی شده است.
🔹آیتالله #خامنه_ای با تدبیر و صرافت لازم از سال 69 درس خارج خود را شروع کردند و در این 30 سال دو سه هزار شاگرد تربیت کردند که با مبانی فکری ایشان آشنا هستند.
🔹امروز خیلی از روحانیون با زبان دومی غیر از زبان عربی آشنا هستند و به خوبی از اینترنت برای ارتباط با جهان استفاده میکنند.
🔹اگر قبل از انقلاب به شکل موردی شخصی مثل آیتالله مطهری با دانشگاه آشنا بود امروز با نسلی از روحانیون مواجهیم که مراتب دانشگاهی را طی کرده اند و یک جور آمیختگی بین حوزه و دانشگاه وجود دارد.
📌 مناهج:
۱. دشمن از پیشرفت حوزه علمیه به خوبی آگاه است و برای همین بیشترین سعی را در #روحانیت_ستیزی یا #تقویت_سکولارهای_حوزوی دارد.
۲. #حوزه با وجود تمام اشکالاتی که دارد نسبت به گذشته #رشد داشته، #سیاهنمایی فقط موجب ناامیدی و تضییع #طلاب_جوان خواهد شد. امروز بر مدار امید باید به مطالبات حق #حوزه_مطلوب روی آورد.
#مناهج
@Manahejj
🌀 تند تند و نصفه نیمه
🖋 هادی چیتساز
🔹 هدف مسئولان حوزه همین است که طلبه پس از اتمام سطح، در تمام این علوم متخصص شود. اما واقعیت چیز دیگری میگوید!!
🔹 یکی از آفتهای نظام آموزش این است که به جای «تمرکز و رشد فهم و تحلیل»، بر «تمرکززدایی و انبوهخوانی» استوار شده است. ملاک آموزش فعلی، تعداد درس و کتاب است، نه کیفیت درس و شیوه آموزش. مهم، چهار دوره اصول خواندن است نه یک دوره قوی خواندن.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#نظام_آموزش
#مناهج
@Manahejj
🌀 تند تند و نصفه نیمه
🖋 هادی چیتساز
🔹 اگر کسی به لیست انبوه دروس و امتحانات نگاهی بیندازد، به این نتیجه خواهد رسید که هر طلبهای در چند رشته، یا مجتهد است یا قریب به اجتهاد.
هرکس سه سال ادبیات عرب با کتابهایی مثل سیوطی و مغنی بخواند، مجتهد در ادبیات عرب خواهد بود. هرکس این همه درس فقه و اصول را، آن هم کتابهایی مثل لمعه، الموجز، اصول فقه، رسائل، مکاسب و کفایه را امتحان دهد، یا مجتهد است یا قریب به اجتهاد. با ده سال امتحان ترجمه و تفسیر، مسلط به روش تفسیر آیات و انواع مکاتب تفسیری است. با چهار دوره اعتقادات، مسلط به بحث با دیگران در زمینههای مختلف اعتقادی است. و... .
🔹 آری، هدف مسئولان حوزه همین است که طلبه پس از اتمام سطح، در تمام این علوم متخصص شود. اما واقعیت چیز دیگری میگوید!!
🔹 کجای کار اشکال دارد که طلاب بعد از خواندن چهار دوره اصول فقه، توفیق زیادی در این علم ندارند. چرا بعد از ده سال امتحان تفسیر، هنوز با مبانی اولیه تفسیر هم آشنا نیستند؟
🔹 بعضی تقصیر را از طلبه میدانند که تنبل است و... . اما وقتی آمار منفی خیلی زیاد باشد، همه تقصیر از طلبه نیست، بلکه اشکال در شیوه آموزش است. یکی از آفتهای نظام آموزش این است که به جای «تمرکز و رشد فهم و تحلیل»، بر «تمرکززدایی و انبوهخوانی» استوار شده است. ملاک آموزش فعلی، تعداد درس و کتاب است، نه کیفیت درس و شیوه آموزش. مهم، چهار دوره اصول خواندن است نه یک دوره قوی خواندن. تندخوانی کل مکاسب و لمعه، از خوب خواندن یک جلد مکاسب یا یک باب لمعه، ارزش بیشتری دارد.
🔹 حال آنکه اگر یک دوره ادبیات در حد صمدیه همراه با کارگاه آیات و روایات تدریس شود، نفعش از چند دوره تدریس سیوطی و مغنی بیشتر است. اگر یک دوره اصول فقه بدون زوائد، همراه با تطبیق تدریس شود، مطالب اصول در ذهن طلبه ماندگار خواهد شد و میتواند گام های بعدی فهم متون دینی را بردارد. اگر یک دوره روش تفسیر قرآن، و فقط با تطبیق بر ۱۰۰ آیه از قرآن خوانده شود، قرآن از طاقچهها به میان مباحثات طلبگی میآید. این روش، همان ماهیگیری یاددادن است.
🔹 اما روش فعلی، یاددادن ماهیگیری در اتاق بسته بدون دریا و تور است. هدف این است که چند کتاب، تند تند و نصفه نیمه پاس شود. عیب ندارد کیفیت فدای کمیت شود، تعداد زیاد کتابها و امتحانات را بچسب!!
#نظام_آموزش
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 محمدحسین:
سوالی برایم مطرح شده است این که اساسا امتحان برای چیست؟
به جوابی علی الظاهر رسیدم:
1. وقتی به هدف امتحان نگاه می اندازیم درمی یابیم که امتحان سنجشی است برای میزان فهم طلبه از درس.
2. از طرفی می دانیم فهمیدن غیر از بخاطر سپردن است (البته حفظ مقدمه فهم شاید باشد) برای درک بهتر بیایید نگاهی بیندازیم به امتحانات علوم مختلف
برخی علوم مثل زبان و ریاضی و فیزیک حل مساله است سوال از کاربرد قواعد است نه حفظ فقط خود قاعده ولی برخی علوم متاسفانه با آن که مهم هستند حل مساله ای نیستند مانند فلسفه،فقه،اصول، حدیث و ...
واقعا قرار است بدانیم شیخ انصاری چه گفته است و یا آنکه بر اساس مبنای شیخ این مساله چه جوابی دارد؟
3. و براین اساس ملازمه ای هم میان این نوع سنجش فهم با کلاس درس دارد، یعنی طلبه را حل مساله ای باید بار آورد.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#امتحانات
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 کنایه های سنگین پیام فضلینژاد به آقازاده معروف بیت امام روی آنتن زنده تلویزیون
🔹 جدیدا یاد گرفتن از ۱۷-۱۸ سالگی یه عمامهای هم روی سرشون بذارن و احتمالا ۳۰-۴۰ سالگی هم #سودای_مرجعیت دارند/ مرقد رو به کاخ تبدیل میکنند /به زور خودشون رو در صف اول میچپونن تا خودشون رونزدیک به روابط قدرت نشون بدن/موقع انتخابات که میشه خودشون رو شبیه مردم میکنن اما عکسهای اسب سواریشون ( #اشرافیت ) رو میذارن اینستاگرام.
#آقازاده_حوزوی
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 مسلم:
سلام بزرگوار
در رابطه با #روحانیت_ستیزی مطالبی رو در کانال بارگذاری کردید که خیلی مفید بود و هست اما مکفی نیست. بنده معممی هستم که بیش از بیست سال سابقه تبلیغ دارم.
متاسفانه به دلیل اغراض سیاسی، توسط هم لباس خودمان برنامه هجمه به بنده پیاده شد و تهمت های ناروائی به بنده زدند و به دادگاه ویژه روحانیت احضارم کردند و حدود سه ماه در بازداشت بودم و همچنان نیز به دادسرا در رفت و آمد هستم. الان چندین ماه است که حراست استانداری میگوید تا دادگاه ویژه حکم ندهد شما نمیتوانید سرکار برگردید و زن و فرزندم آواره خانه برادرم هستند و اسباب منزلم در زیر زمین یه بنده خدای دیگری است. آیا این درسته؟
در مقوله روحانیت ستیزی بیشتر باید به این دقت کنیم که قدرت اعدام شهید مظلوم شیخ فضل الله نوری را نداشتند تا اینکه یه #معمم ورود کرد. در تخریب روحانیت بعضی روحانیون خائن دست دارند وگرنه به این راحتی ها نمیشود به این جماعت اصیل ضربه وارد کرد.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فیلم | آیتاللهالعظمی بروجردی(ره) و مرجعیت
🎥 آیتالله مقتدایی
🔺 آیتاللهالعظمی بروجردی: برای مرجعیت قدمی برنداشتم.
خبرگزاری حوزه
📌 مناهج:
سیره سلف صالح در دنیاگریزی و مرجعیتگریزی، همواره چراغ راه و الگوی سلوک علمی و عملی طلاب و فضلای مخلص است.
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 هوش رسانهای یک مرجع تقلید
🔹 اگر بخواهیم از عمق و میزان توجه حضرت #امام_خمینی به مساله #آگاهی_بخشی و اهمیت #رسانه آگاه شویم، بدون تردید شواهد فراوان و بی پایانی را می توانیم، در دوران زندگی نورانی این #فقیه #مجاهد و #جامع، پیدا کنیم. یکی از این شواهد، که در روزهای آغازین انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، دیدار #امام_خمینی با نویسنده توانمند و مشهور مصر و دنیای عرب: #محمدحسنین_هیکل است. امام در این دیدار از وی خواسته بود که کتابی درباره #انقلاب_اسلامی_ایران بنویسد و فریاد #مظلومیت_ایران را به جهان، برساند:
«از شما که یک نویسنده توانایی هستید، میخواهم که اگر میتوانید بروید ایران را ببینید. این مظالم را بررسی کنید؛ از تمامی طبقات سیاسی، بازاری، رعایا، ارتشیها - خصوصاً افسران در درجات پایین و جوان - ادارات دولتی، کارمندان دولت، هرکس که میخواهید انتخاب کنید و از آنها سؤال کنید وضع چه بود و چه شد و وضع اکنون چطور است؟ بعد که مطلب به دست آمد، کتابی - مثل سفر قبلی خودتان - درباره ایران بنویسید و منتشر کنید. که امر پشتیبانی از ملت ایران و ادای دِین شما میباشد.»
#هیکل در پاسخ به این درخواست کتاب «ایران؛ روایتی که ناگفته ماند» را نوشت.
پی نوشت: امام خمینی در لابه لای سخنانشان، اشاره به کتاب قبلی #محمد_حسنین_هیکل، کرده است. مرادِ امام، سفر هیکل در زمان مبارزات نهضت ملی شدن صنعت نفت، به ایران است. این سفر باعث شد که وی کتاب «ایران قله آتشفشان» را منتشر سازد. انتشار این کتاب تاثیر عمیقی بر #جمال_عبدالناصر گذاشت و باعث شد، کانال سوئز را، ملی اعلان کند.
فتوح اندیشه
#مناهج
@Manahejj
🌀 مشکلات فرهنگی به خاطر کمکاری ماست
🔰 پناهیان در جمع بانوان طلبه تهران:
🔹 اگر الان در تهران مشکلات فرهنگی هست به خاطر کم کاری ماست، ما باید از نظر محتوایی خود را غنی کنیم. باید ادبیات، تاریخ اسلام، تحلیل تاریخ و جامعه شناسی دین بخوانیم تا بتوانیم #زمان_شناس شویم و مردم را نیز زمان شناس کنیم.
🔹ادبیات حوزه باید تغییر کند و ترتیب محتواها عوض شود و همه اینها نیازمند مطالعات گسترده است.
🔹ما طلبهها در مقام تبلیغ توانایی خوبی نداریم و این مشکل ریشه در #آموزشهای حوزه دارد.
🔹ما طلبهها بیشتر کلام و احکام را بلد هستیم. علم کلام مردم را تسلیم و مسلمان بار میآورد نه #مومن. برای مومن کردن مردم باید به آیات قرآن رجوع کرد و آن را خواند.
🔹عدهای فکر میکنند در مقام تبلیغ فن سخنوری و مهارتهای زبانی مهم است، اما نمیدانند محتوای مورد نیاز ۹۰ درصد کار است.
مردم دنبال #غذای_معرفتی و روحی هستند؛ متاسفانه ما در حوزه به صورت کامل قرآن را آموزش نمیبینیم و #تفسیرقرآن از درسهای جنبی حوزه است.
🔹مسائل مربوط به #بانوان بسیار خاص است که خود خواهران طلبه میتوانند در محیطهای خصوصی به مسائل بانوان جواب بدهند. تاکید رهبری بر سبک زندگی از مواردی است که بیشتر در دست بانوان است.
🔹طلاب در سخنرانی هایشان بیشتر به سرزنش میپردازند. این روش غلطی است.
امام صادق(ع) میفرمایند اگر بدانید مردم چقدر باهم تفاوت دارند دیگر به سرزنش آنها نمیپردازید.
🔹ما طلاب باید به صورتی صحبت کنیم که مخاطب مومن را مغرور نکنیم و بقیه نیز ناامید نشوند. برای مثال انگیزههای بی دینی و بی حجابی در مردم متفاوت است. باید مخاطب شناسی، #تیپ_شناسی و انسان شناسی را یاد بگیریم تا در حوزه تبلیغ موفق شویم.
🔹عظیمترین کتاب تبلیغی ما قرآن است که باید از ظرفیتهای آن استفاده کرد.
باید بررسی کرد که #عملیات_روانی در قرآن چگونه است که تاثیرات روحی متفاوت و عمیق میگذارد؛ ما باید روان شناسانه قرآن را تحلیل کنیم.
خبرگزاریحوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 خدمات گمنام حوزه و روحانیت
📝 دانشمندی که «شیخ روزنامهخوان» خطاب میشد و نان برای خوردن نداشت!
🖋 شهید مطهری
🔹خیلی وقتها خدمتی که افرادی میخواهند انجام بدهند اگر از مسیر عمومی کارهای حوزههای علمیه خارج باشد، مساوی است با خرد شدن و از بین رفتن آنها و این جریانات به هر حال هست. در حوزههای علمیه اگر کسی در رشته فقه و اصول کار کند و استعداد زیادی داشته باشد به مقامات عالیهای میرسد و مردم هم از او تقدیر و تجلیل میکنند، و اخیراً رشتههای علوم عقلی مثل فلسفه هم تا حدودی چنین حالتی پیدا کرده است. ولی از این حدود اگر خارج شود هر اندازه هم خدمت عظیم و بزرگ باشد دیگر جز یک فداکاری هیچ چیز دیگری نمیتواند باشد.
🔹 مرحوم شیخ محمدجواد بلاغی گذشته از تفسیر در زمینه مذاهب اهل کتاب مانند یهودیت و مسیحیت هم کار کرده بود. وقتی در بغداد به مجامع مسیحیها می رفت با آنها به زبانهای عبری و سریانی و زبانهای قدیم صحبت میکرد و بر کتابهایشان از خود آنها بیشتر مسلط بود. چنین مردی نان برای خوردن نداشت!
🔹 آدمی که این جور است باید از اوضاع دنیا اطلاع داشته باشد. قهراً مجلات آنها را میخرید و مطالعه میکرد. مرحوم آقای صدر میگفت: ما جوان بودیم و ایشان را نمیشناختیم. همینقدر میدانم که شیخ جواد که رد میشد میگفتند: شیخ روزنامهخوان! او را به عنوان شیخ روزنامهخوان میشناختند.
🔹 غرض این بود که شما بدانید که حساب خدمت غیر از حساب نعمت است.
📒 استاد مطهری، آشنایی با قرآن ج۷، ص۱۳-۱۵ (باتلخیص)
#مناهج
@Manahejj
#به_بهانه_آزاداندیشی
🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟!
📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکدیگر
🔹 چندی قبل آیت الله فاضل لنکرانی در پایان درس خارج خود و به مناسبت سالگرد والد محترمشان اظهاراتی داشتند که موجب واکنشهایی در سطح حوزه علمیه شد. در واکنش به سخنان ایشان، استاد اکبرنژاد یادداشتی منتشر کرده و به سخنان ایشان پاسخ دادند.
در پی این کنش و واکنش شاگردان این دو بزرگوار درصدد پاسخ به هم برآمدند و یادداشتهایی در پی این اظهارات منتشر شد.
#مناهج ضمن انتشار اظهارات دو طرف به تحلیل این سلسله بیانات میپردازد.
🔹 فاضل لنکرانی:
اگر کسی جواهر و شیخ و آخوند را تخطئه کرد، میتواند امام خمینی و دیگران را تخطئه نکند؟ مسلم اینها به طریق اولی باید تخطئه شوند.
🔹 اکبرنژاد:
یکبار برای همیشه روشن کنید که بالاخره حوزه آزاداندیش و نقد پذیر هست یا نه؟!
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#به_بهانه_آزاداندیشی 🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکد
🌀 آیت الله فاضل: تخطئه شیخ و آخوند تخطئه امام خمینی است!!
آیت الله فاضل لنکرانی:
🔹اینکه امروز یک افراد نادان، دیدند بعضی از عبارات را و پای این درسها نوشتند ولی به حقیقت اینها نرسیدند.
🔹جواهر، شیخ انصاری و آخوند را تخطئه میکنند، اگر کسی جواهر و شیخ و آخوند را تخطئه کرد، میتواند امام خمینی (ره)و دیگران را تخطئه نکند؟ مسلم اینها به طریق اولی باید تخطئه شوند چون زیربنای فقهی اینها زیربنای افکار آن بزرگان است.
🔹ذهن طلاب را مشوه میکنند و طلاب را میخواهند مأیوس کنند که راه همین است؛ اگر کسی بخواهد به فقه اهلبیت(ع) برسد غیر از این راهی ندارد، راه همین است که هزار و چند صد سال بزرگان ما طی کردند و این میراث بزرگی است که دست ما رسیده است.
🔹البته متوقف بر همین است، نه اینکه اینجا باید بایستد، فقه دائماً در حال رشد است، در حال فزایندگی است، مسائل جدید و نیازهای بشر را جواب میدهد. کسی تا این راهی که بزرگان ما برای ما قرار دادند طی نکند قدرت بر اینکه عالم به زمانه بشود نخواهد داشت.
۹۸/۰۳/۲۷
〰〰〰〰
متن کامل سخنان در 👇👇👇
yon.ir/FAZEL
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#به_بهانه_آزاداندیشی 🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکد
🌀 استاد اکبرنژاد: یکبار برای همیشه روشن کنید که حوزه آزاداندیش و نقدپذیر هست یا نه؟!
استاد اکبرنژاد:
🔹پدر شما یکی از بهترین های دوران ما بودند. برای همین نیز لازم بود شما به خاطر حفظ حرمت ایشان هم که شده، از رفتارهای شک برانگیز که دون شأن خانواده ایشان بود، اجتناب میکردید و خود را در مظانّ اتهام قرار نمیدادید.
🔹به گمان بنده، کسی که با ادبیات علمی و بعد از سالها کوشش مجاهدانه در قالب نشستهای علمی یا مقاله یا کتاب به نقد دیدگاههای رایج اصولی میپردازد، نادان نیست. بلکه نادان کسی است که به جای پاسخ علمی به نقدهای عمیق و عالمانه، او را متهم میسازد و از هر راه مشروع و نامشروعی برای از میدان به در کردن وی کمک میگیرد.
🔹یکبار برای همیشه روشن کنید که بالاخره حوزه آزاداندیش و نقد پذیر هست یا نه؟! از یکسو، گوش عالم را کر کردهاید که حوزه آزاداندیشترین مرکز علمی جهانی است! و از سویی دیگر، انتقادهای علمی را بر نادانی و سوء نیت و غیره پاسخ میگویید.
۹۸/۰۳/۲۸
〰〰〰〰
متن کامل در 👇👇👇
yon.ir/AKBAR
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 مصداق واضح جدال باطل!!
📝 مراقب عواقب جدال غیر احسن باشید!
🖋 رضا حسینی
🔹 اگر منصفانه به مسائل طرحشده بین دو طرف نگاه کنیم میبینیم ابدا اثری از برادری و دوستی و اختلاف مسائل نیست؛ بلکه کاملا تعریض به شخصیت یکدیگر است، اولی دیگری را #نادان خطاب میکند و دیگری وی را #داستان_سرا میپندارد!
اگر این، تنازع و خصومت نیست پس هیچ مصداق دیگری برای #تنازع نخواهید یافت!
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 مصداق واضح جدال باطل!!
📝 مراقب عواقب جدال غیر احسن باشید!
🖋 رضا حسینی
🔹 چندی است دو نفر از فضلای حوزه که از قضا شاگردان و طرفداران زیادی هم دارند، با یکدیگر با زبانی تند و ناملایم سخن میگویند.
از آنجایی که هر دو استاد نماد دو تفکر مؤثر در حوزهها میباشند (بخوانید تفکر سنتی و تفکر تحولخواه) بیم این میرود که خدای نکرده فضای عمومی طلاب دچار تشنج و تنش شود و حوزههای مقدسه دچار آسیب جدی شوند.
🔹 از این رو به عنوان عضوی بسیار کوچک از این مجموعه پر برکت لازم میدانم از باب نصیحت تذکراتی را عرض نمایم (و ذکّر فإن الذّکری تنفع المؤمنین):
۱- خداوند متعال در قرآن کریم به شدت از تنازع نهی میفرماید و آفت تنازع را #فشل شدن، ضعیفشدن و به اصطلاح خودمانی پنچر شدن! میداند: «و لا تنازعوا فتفشلو و تذهب ریحکم!» (انفال ۴۶)
امام خمینی قدس سره که مورد قبول هر دو طرف است در این باره میفرمایند:
و اگر چنانچه ايمان در كار باشد، برادرى در كار باشد و با برادرى و حسن نيت، رفاقت، مسائل طرح بشود... آن مقدارى كه مىتوانند و مىفهمند اظهار كنند، لكن به طور خصومت، به طور #تنازع و خصومت نباشد، هر چه بتوانند آرامتر لكن حالا صدا هم بلند شد، باشد، اما آن صدایى كه از طلبههاى توى مدرسه بلند مىشود دنبالش هيچ ابدا اثرى از خصومت نيست، دو تا رفيق، دو تا دوست هستند كه سر يك مسأله علمى مىرسد كار به آنجایى كه اين فرياد سر او مىزند، او فرياد سر او مىزند، لكن به مجرد اينكه مباحثه تمام شد همان دو تا برادرند كه بودند، همان دو تا دوستند كه بودند، هيچ ابدا ديگر دنباله ندارد... آنهایی كه مسائل را طرح مىكنند،《مسائلشان بايد با هم اختلاف داشته باشد نه خودشان》 خودشان دوست، رفيق و برادر ولى مسائل را بايد طرح بكنند... لازم نيست كه انسان وقتى كه در يك مطلبى مخالف يك كس ديگرى است، دشمن او هم باشد. همه مسلمان، همه مؤمن، همه اهل اين كشور و همه مصلحت اين كشور را مىخواهيد و ما و شما هم مصلحت اسلام را مىخواهيم. (۲۲ مرداد ۱۳۵۹)
🔹 اگر منصفانه به مسائل طرحشده بین دو طرف نگاه کنیم میبینیم ابدا اثری از برادری و دوستی و اختلاف مسائل نیست؛ بلکه کاملا تعریض به شخصیت یکدیگر است، اولی دیگری را #نادان خطاب میکند و دیگری وی را #داستان_سرا میپندارد!
اگر این، تنازع و خصومت نیست پس هیچ مصداق دیگری برای #تنازع نخواهید یافت!
۲- هر دو طرف به درستی به این نکته اشاره می کنند که بحث ها باید علمی باشد منتهی در عمل خلاف آن مشاهده میشود.
البته یکی از طرفها تا کنون نقدهایش به شیخ را مستدل و منطقی ارائه کرده اما طرف دیگر تاکنون جواب مشخصی به نقدها نداده و مدام بر قداست شیخ تاکید میکند.
✅ توصیه برادرانه حقیر به #ناقدین_شیخ این است که فضا را احساسی و ملتهب نکنند، چون اکنون نوبت جوابدادن طرف مقابل به نقدهاست و بهترین حربه برای عدم پاسخگویی، احساسیکردن و متشنجکردن فضاست که متاسفانه ناقدین نیز در دام آن افتادهاند.
۳- آخرین تذکر این است که برای پایاندادن به این بحثها لازم است حتما این دو بزرگوار در دیداری حضوری با ملایمت با یکدیگر بحث علمی بنمایند و به این بهانه که دیگری بیسواد است از پاسخ طفره نروند. از آنجایی که #ناقدین_شیخ بارها آمادگی خود را اعلام کردهاند، این انتظار از آقای #فاضل میرود که این دعوت را لبیک گویند و به طور عملی سیره #رهبر_انقلاب در آزاد اندیشی را به منصه ظهور بگذارند.
🔹 خداوند تمامی اساتید و متفکرین حوزه را در سایه توجهات حضرت ولیعصر -ارواحنا فداه- محفوظ بدارد.
#آزاداندیشی
#اخلاق
#مناهج
@Manahejj
🌀 جوابیه حجت الاسلام اهری (شاگرد آیت الله فاضل) به استاد اکبرنژاد
🔹از چندی پیش راه دیگری آغازیدهاید و حق را به باطل آمیخته و در وادیای قدم نهادهاید که بس خطرناک است.از آنجا که بنابر حسن ظن، هنوز دغدغة شما را شبهة علمی میدانم و نه شهوت عملی، چند کلمهای می نویسم:
🔹آیا خاطر شریفتان هست در یکی از نخستین دیدارهایی که محضر آیت الله فاضل لنکرانی رسیدید و از دغدغههاتان گفتید و از افکار تحوّلطلبانة خویش دم زدید و رهیافت شیخ اعظم انصاری را به چالش گرفتید، حضرت آیت الله در حضور چند نفر از شاگردان و همراهان، با جنابعالی پرسشی ساده از بحث خبر واحد در میان نهادند و جنابعالی از پاسخ فروماندید؟ حال آنکه پرسش مزبور نه در سطح رسائل شیخ و کفایة آخوند؛ که در حدّ اصول فقه مرحوم مظفّر بود!
🔹چندی پیش شما نامهای به مقام معظمّ رهبری نگاشتهاید و ایشان در ذیل نامه، قریب به این مضمون مرقوم فرمودهاند: «راهی که شما میروید اشتباه است». این پیام حضرت آقا توسط جناب حجت الاسلام مروی زید عزّه به شما ابلاغ گردیده و ایشان، شرح ماوقع را برای حضرت آیتالله فاضل لنکرانی نیز نقل نمودهاند.
🔹حوزه هم آزاداندیش است و هم نقد پذیر.
🔹شما متاسفانه در این حد نیاموخته و ندانسته اید که تبرک و تیمن به نقل قول از بزرگان چه مایه برکت علمی و عملی میآورد.
🔹جناب اکبرنژاد! در برابر ادبیات رایج حوزه، شما کدام ادبیّات، اندیشه و محتوا را تولید کردهاید تا بخواهید از «روششناسی» خود سخن گویید؟ شما کدام «بایسته» علمی ارائه دادهاید که به پشتوانة آن به «هست» ها میتازید؟
۹۸/۰۳/۳۰
〰〰〰〰
متن کامل در 👇👇👇👇
yon.ir/Ahari
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 جوابیه حجت الاسلام اهری (شاگرد آیت الله فاضل) به استاد اکبرنژاد 🔹از چندی پیش راه دیگری آغازیدهای
🌀 پاسخ حجت الاسلام ذبیحی(مدیر داخلی موسسه فقاهت) به جوابیه حجت الاسلام اهری:
🔹مؤسسه فقاهت، تمامی ادعاهای مطرح شده علیه استاد اکبرنژاد در جوابیه مذکور را، خلاف واقع و مردود اعلام می کند.
🔹متأسفانه این بار اولی نیست که این نوع ادعاهای بی پایه و اساس؛ علیه استاد اکبرنژاد منتشر می گردد. این منش جریان تحجر است که وقتی دست خود را از مواجهه علمی بسته می بیند، به تخریب رقیب می پردازد. لذا ما از جناب آقای فاضل می خواهیم که دست از سخن پراکنی های بی پایه و اساس بردارند و هر نوع مستندی در این زمینه دارند منتشر کنند تا صحت و سقم کلامشان برای همگان روشن شود.
🔹عجیب است، آقای فاضل که هم در بحثهای سیاسی و هم در اظهاراتشان درباره حوزه، با بیان و اراده رهبری رویارویی می کنند، حال نگران تحقق منویات حضرت آقا در حوزه ها شده اند!!
۹۸/۰۴/۰۱
〰〰〰〰
متن کامل در 👇👇👇👇
yon.ir/Zabih
#مناهج
@Manahejj
🌀 بررسی نظرات رهبری نسبت به دو جریان فقهی اصولی
📝 موافق و مخالف رهبری!!
🖋 محمد حقپرست
🔹 در برنامهای تلویزیونی، موضوع بر سر «حقانیت یا بطلان فلسفه» بود. مدافع فلسفه، ادلهاش را بیان کرد و مخالف فلسفه جواب داد. در آخر برنامه، مدافع فلسفه گفت: میخواهید بگویید مرحوم امام و شهید مطهری اشتباه کردند که فلسفه خواندند؟ مخالف فلسفه در جواب گفت: اینجا صرفا یک بحث علمی است و نباید از شخصیتها برای حقانیت یک مسئله علمی استفاده کرد.
🔹 امروز هم برخود با نظریات علمی در حوزه، مع الأسف گاهی چنین سبکی دارد. به جای اینکه از اشکالاتی چون تورم اصول و آموزش متون پیچیده و سخت جواب دهند، ابتدا توهین و تکفیر میکنند. دست آخر هم، دست به دامن حضرت امام(ره)، و مقام معظم رهبری شدهاند که رهبری با این روش مخالفند.
جریان مقابل نظرات آقای اکبرنژاد اینقدر دستش خالی شده که برای رد نظرات علمی، از مخالفت رهبری میگوید بدون اینکه سند و مدرکی بیاورد.
🔹 اینکه مقام معظم رهبری مخالف مباحث آقای اکبرنژاد باشد، ادعایی است که نیاز به اثبات دارد.
🔹 اما موافقت یا مخالفت معظم له با روش آموزشی و شیوه انتقاد علمی آقای فاضل نیازی به تقریر خاص ندارد. در اینجا فقط به دو مسئله از نظرات رهبری و مقایسه با نظرات آقای فاضل اشاره میکنم:
1⃣ مقام معظم رهبری: در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دورهی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّبآور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان الله علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولیتر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیدهام که دورهی اصول ایشان پنج سال طول میکشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار میکرده؟ چه چیزی را از اصول میانداخته که پنج سال میشده؟ یعنی بنابراین میشود اصول را پنج سال گفت، میشود شش سال گفت. متوسط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان میخورد؟ کجای فقه استفاده میشود از این اصول؟ (۱۳ اسفند ۱۳۹۷)
آقای فاضل: من بیست ساله درس خارج اصول میگویم و هنوز تمام نشده است.
2⃣ مقام معظم رهبری: بعضى از آن حرفهايى كه ماها عادت كرده ايم بخوانيم، يا زيادى است و يا خالى از اولويت است. ولى جايش را بايد چيزهاى اولى، يا چيزهاى لازم پُر كند. مثالهايى كه ما زديم معناى حرفى، مشتق و ضد. (۴ تیر ۱۳۶۹)
🔹 آقای فاضل: در اصول فقه، هیچ مسئله زائد و بیفایده وجود ندارد، و کسانی که میگویند اصول زائد دارد، اصول را نفهمیدند.
❓ به نظر شما، مقام معظم رهبری موافق آقای فاضل هستند یا مخالف؟
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 آزاداندیشی، سنت اصیل حوزوی
📝 حاشیهای بر چالش دو استاد حوزوی
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 شرط اصلی آزاداندیشی تحمل، نقدپذیری و پاسخ مستدل و منطقی است. همیشه ی تاریخ، شعار و شعور طلاب علوم دینی در گرو «نحن ابناء الدلیل» بوده است. این اصلا پذیرفته نیست که هریک از طرفین یا هردو بجای تمسک به استدلال و برهان، متوسل به درشتگویی، تهمتپراکنی و یا فشار روانی شود!!
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 آزاداندیشی، سنت اصیل حوزوی
📝 حاشیهای بر چالش دو استاد حوزوی
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 اخیرا منازعاتی بین استاد جواد فاضل لنکرانی و استاد محمدتقی اکبرنژاد رخ داده است که اساس آن به دعوای قدیمی «زوائد الاصول، آری یا خیر؟!» باز میگردد. چند سالی هست که استاد اکبرنژاد بحث زوائدالاصول را در نشستهای عمومی و تخصصی حوزه علمیه مطرح ساخته است. بحثی که پذیرش آن باعث لزوم تجدید نظر در کتب رسائل و کفایه برای آموزش خواهد شد. اما از آنجا که صاحبان رسائل و کفایه، دو زعیم گرانقدر حوزه علمیه یعنی شیخ انصاری و آخوند خراسانی هستند، طرف مقابل اینچنین مباحثی را تخطئهی شیخ و آخوند (سرمایههای اصیل حوزه علمیه) میداند و با هجمه علیه چنین مباحثی همه را مردود میداند.
🔹 این دست مباحثات علمی همیشه در حوزه علمیه جریان داشته است و لازمه نشاط علمی حوزه علمیه نیز همین است؛ چراکه حیات علمی حوزه علمیه به آزاداندیشی و حریت علمی است؛ البته بشرطها و شروطها. شرط اصلی آزاداندیشی تحمل، نقدپذیری و پاسخ مستدل و منطقی است. همیشه ی تاریخ، شعار و شعور طلاب علوم دینی در گرو «نحن ابناء الدلیل» بوده است. این اصلا پذیرفته نیست که هریک از طرفین یا هردو بجای تمسک به استدلال و برهان، متوسل به درشتگویی، تهمتپراکنی و یا فشار روانی شود!!
🔹 در آزاداندیشی و مباحث علمی تا وقتی حرکت بر مدار استدلال باشد هیچ خط قرمزی وجود ندارد؛ چه اینکه امام خمینی نقد شود یا شیخ و یا آخوند! مباحث علمی بزرگان، وحی منزل نیست؛ پس مراقب مغالطات نیز باشیم. نقد ایشان، به معنای تخطئه شخصیت ایشان نیست.
🔹 رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی): «آدم ملاحظه میكند كه بعضى از نظرات برجسته و فوق العادهى فقهى و اصولى امام در مقالات علمى مورد نقد قرار میگيرد؛ ايرادى هم ندارد. مبناى خطابات قانونيهى امام كه به نظر ما يكى از مستحكمترين و بديعترين و كارسازترين مبانى اصولى امام است، مورد نقد قرار مىگيرد؛ هم در درسها مورد نقد قرار مىگيرد، هم در مقالات. من مقالاتى را هم خواندم، ديدم مورد نقد قرار دادهاند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نيست، اما بالاخره مورد نقد قرار میگيرد؛ كسى هم نمى گويد چرا. ما میخواهيم عرض كنيم كه اين آزادانديشى بايد دامنهاش گسترده باشد. همين طور كه فرمودند، در فلسفه، فرمايشات آخوند ملاصدرا وحى منزل نيست. در فقه، فتاواى صاحب جواهر و شخصيتى مثل شيخ اعظم- كه با وجود همه ى بزرگان و فقها، ما نظير شيخ اعظم را از بعد از شيخ تا امروز ديگر نداريم- وحى منزل نيست؛ نه در فقه، نه در اصول. لذا رد كردند، ايراد كردند، اشكال كردند، جواب دادند. بايستى اين سنت در حوزه باشد.»(۲ آبان ۱۳۸۹)
🔹 امروز اگر دهان منتقدین علمی را بستیم و اجازه ندادیم کسی در میدان علم سؤالی بپرسد یا انتقادی کند؛ هیچگاه نمیتوانیم شاهد ظهور نخبگانی باشیم که عرصههای مختلف علم را جلو میبرند. اساتید حوزه علمیه باید مراقب حفظ کیان آزاداندیشی باشند؛ چراکه شاگردانشان اخلاق و رویههای حوزوی را از ایشان میآموزند. اگر استادی بجای پاسخ مبرهن دست به رمی و تکفیر بزند، فردا از شاگردانش چه انتظار میرود؟ کما اینکه تجلی برخی اخلاق اساتید امروز نیز در شاگردانشان متبلور و عیان است.
🔺 شایان ذکر است این متن به هیچ وجه در تایید استاد اکبرنژاد نیست؛ بلکه صرفا تذکری است برای لزوم پاسخ علمی به شبهات علمی و همچنین لزوم پرهیز دو طرف از احساسی کردن فضا.
منتشرشده در خبرگزاری حوزه
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj