🌀 تلاش برای احیای موقوفات حوزوی
👤 مدیر کل اوقاف استان قم
🔹نیات عجیبی از سوی گذشتگان در زمینه وقف اموال وجود داشت. اوقاف و امور خیریه میتواند بخش عمدهای از مشکلات و نارسایی های اقتصادی جامعه را حل کند.
🔹باید موقوفات از دست رفته را احیا کنیم؛ به خصوص در دوره حکومت ظالمانه رضا شاه و فرزندش که بیش از پدرش جنایت کرد بسیاری از موقوفات در کشور از دست رفت. بیشترین موقوفه خواری رژیم سابق در خصوص #حوزههای_علمیه بوده است
🔹نباید چشم امید زیادی به دولتها داشته باشیم زیرا حوزه باید به صورت مردمی و از طریق وقف اداره شود که هم باقی بماند و هم تقویت شود.
خبرگزاری رسمی حوزه
#اوقاف
#احیای_موقوفات
#مناهج
@Manahejj
🌀 طرح عظیم احیای موقوفات حوزوی
📝 گامی در جهت بهبود معیشت طلاب
🔹 آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با تأسیس «دفتر موقوفات ومنابع پایدار » شناسایی و احیای موقوفات حوزه علمیه در سراسر کشور را آغاز کرده است. بدیهی است تأمین بودجه حوزههای علمیه و همچنین #بهبود_معیشت طلاب به احیای این موقوفات (بیش از ۱۵۰ هزار موقوفه در سراسر کشور) منوط خواهد بود.
🔹 دفتر موقوفات ومنابع پایدار در تلاش است شناسایی و احیای تمامی موقوفات حوزوی را با کمک و همیاری طلاب، توسعه بخشد. لذا طلاب میتوانند در صفحه اصلی سامانه نجاح، با گزینه «معرفی موقوفه یا املاک حوزه» در جهت تسریع احیای موقوفات حوزوی، این دفتر را یاری کنند.
🌐http://login.ismc.ir
#اوقاف
#احیای_موقوفات
#مناهج
@Manahejj
🌀 #راهنمای_اعضای_جدید
سلام و خیر مقدم به تمام عزیزان و همراهان #مناهج علی الخصوص دوستانی که به تازگی به جمع مناهج پیوستهاند.
فهرست اجمالی از تلاش تحریریه مناهج برای #بهبود_معیشت طلاب و احیای #موقوفات_حوزوی:
1⃣ نهمین گاهنامه مناهج با موضوع «لزوم احیای موقوفات حوزوی»:
https://eitaa.com/manahejj/1755
2⃣ آمار رسمی تعداد موقوفات حوزوی در سراسر کشور:
https://eitaa.com/manahejj/1660
3⃣ وضع معیشت طلبه امروزی سختتر از روزگار شهید ثانی:
https://eitaa.com/manahejj/1689
4⃣ متن طومار لزوم احیای موقوفات حوزوی خطاب به رئیس سازمان اوقاف:
https://eitaa.com/manahejj/1697
5⃣ متن طومار لزوم تاسیس دادستانی ویژه اوقاف، خطاب به رئیس قوه قضائیه:
https://eitaa.com/manahejj/1698
دیگر مطالب مناهج، در این موضوع را با دو هشتگ زیر رصد بفرمایید:
#معیشت_طلاب
#اوقاف
👈 مناهج، صدای مطالبات حوزه و روحانیت
@Manahejj
🌀 استعفای مدیر جامعة الزهرا!
🔻شنیدهها حاکی است که حجتالاسلام والمسلمین سید محمود مدنی از سمت خود در مدیریت جامعةالزهرا استعفا کرده است.
🔻 برخی منابع دلیل این استعفا را مسایل مربوط به بودجه، عدم حمایت کافی از این نهاد حوزوی و پافشاری برای حفظ استقلال جامعةالزهرا علیهاالسلام اعلام کرده اند.
🔻 جامعةالزهرا هم اکنون پذیرای بیش از ۲۰ هزار طلبه خواهر ایرانی و غیرایرانی در سطوح دو، سه و چهار به صورت حضوری، غیرحضوری و مجازی است.
#جامعة_الزهرا
#مناهج
@Manahejj
🌀 معایب دانشگاهیشدن آموزشهای حوزوی - بخش سوم
📝 راه وسط بین کلاس آزاد و اجباری
🖋 مسعود محمدی
🔹 یکی از اشکالات نظام جدید آموزش حوزه علمیه لزوم تحصیل کل «کتاب» در کلاس درس است. برای مثال: بسیاری از بزرگان ما بخشهای معظمی از کتاب مکاسب را نزد استاد درس گرفتهاند و وقتی ممشا و روش اجتهادی شیخ دستشان آمد، بقیه را خودشان خواندند. شاگرد میتواند اندکی از کتاب را با استاد درس بگیرد و وقتی روش تحقیق در آن علم را بدست آورد بقیه کتاب را با هماهنگی استاد، خودش کار کند. البته بدیهی است با اشکالاتی برخواهد خورد که از کمک و راهنمایی استاد بهرهمند میشود. یعنی این خودخوانی زیر نظر همان استاد مربوطه انجام میشود. بنابراین تشخیص این موضوع را باید به استاد واگذار کرد نه این که استاد فقط بیاید، درس بدهد و برود؛ این خودش یک نوع بی احترامی به استاد است.
🔹 به نظر نگارنده، نه آن سیستم قبلی قابل قبول بود که تشخیص کلاسرفتن را به خود طلبه واگذار میکرد؛ نه سیستم فعلی که حضور در تمام کلاسها را با «حضور و غیاب اجباری» از طلاب می خواهد؛ بلکه راه وسط و صواب این است که تشخیص حضور یا عدم حضور طلبه در کلاس را به استاد بسپاریم. چون استاد مورد تایید هر دو طرف (مرکز مدیریت و طلبه) قرار گرفته است. استاد با در نظر گرفتن استعداد هریک از طلاب تشخیص میدهد چه کسی باید در تمام کلاسها حاضر باشد؛ چه کسی فقط بخشی از کلاسها را حضور یابد؛ ولی مرکز مدیریت توان تفکیک بین طلاب را ندارد و برای همه یک نسخه میپیچد.
🔹 طلبهای که با اختیار خود مشکلات فراوان را به جان خریده و پشت به دنیا کرده و وارد جرگه سربازان امام زمان شده است، خیلی بیشتر از مرکز مدیریت و حتی اساتیدش نگران آینده علمی خویش است. چنین طلبهای از استادش حرفشنوی خواهد داشت و علاقه و احترام توأمان بین استاد و طلبه شکل خواهد گرفت. آنچه باید از سوی مرکز مدیریت پیگیری شود، نظارتهای کیفی دقیق است؛ نه صرف لزوم «حضور و غیاب» برای همه طلاب؛ چراکه اجبار، خواه ناخواه منجر به بیانگیزگی خواهد شد. و این اجبار، بیشترین لطمه را به طلاب میزند مخصوصا نخبگان.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
🌀 آشنایی با تاریخ مبارزه با روحانیت
📝 عملیات روانی دشمن، ریشه تمسخر روحانیون توسط مردم
🔻 رضاخان به برداشتن عمامهها اكتفا نكرد؛ به بدنام كردن روحانيون مشغول شد و كار را به جايى رساند كه در كوچه و خيابان، بچههاى مردم اگر آخوندى مىديدند، مسخره مىكردند. اين كار، #عرف رايج شده بود!
اين مسخرهكردنها رايج شده بود و ديگر مخصوص بچهها و يا يك طبقهى خاص نبود. اين كارها براى آن بود كه روحانيت را از چشمها زايل كنند.
📌 مناهج:
عدهای ناآگاهانه، #لباس_روحانیت را دلیل تمسخرها میدانند؛ حال آنکه ریشه این امر جای دیگری است.
این عده بجای تحقق هدف رضاخان، بهتر است به مصاف عملیات روانی دشمن بروند؛ کما اینکه بعد از سیل اخیر و نشان دادن چهره واقعی روحانیون، هجمه علیه روحانیت کمتر از سابق شد.
#مناهج
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 کتاب لباس روحانیت؛ چراها و بایدها
🖋 استاد عالمزاده نوری
فرازی از کتاب:
🔹 آﯾﺖاﻟﻠﻪ ﻋﻠﺎﻣﻪ ﺣﺴﻦزاده آﻣﻠﻰ ﻣﻰﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: «در اﯾﺎم ﮐﺸﻒ ﺣﺠﺎب ﮐﻪ ﭘﻮﺷﯿﺪن ﻟﺒﺎس ﺑﻠﻨﺪ -ﺟﺰ ﺑﺮاى #ﻋـﺪهاى از ﻋﻠﻤﺎى ﺑﺰرگ و ﻣﺠﺘﻬﺪان ﺑﺎ ﺳﺎﺑﻘﻪ- ﻣﻤﻨﻮع اﻋﻠﺎم ﺷﺪه ﺑﻮد و ﻣﺄﻣﻮران دوﻟﺖ #رﺿﺎﺧﺎن ﻟﺒﺎس روﺣﺎﻧﯿـﺖ را ﺑـﻪ زور از ﺗﻦ ﻃﺎﻟﺒﺎن ﻋﻠﻮم دﯾﻦ ﺑﯿﺮون ﻣﻰﮐﺮدﻧﺪ، ﯾﮑﻰ از ﻋﻠﻤﺎى ﺑﺰرگ ﺧﻮد را ﻣﻮﻇﻒ ﮐﺮده ﺑﻮد ﮐﻪ روزاﻧﻪ ﯾﮑﻰ دو ﺳـﺎﻋﺖ در ﺑﺎزار ﺷﻬﺮ ﺣﻀﻮر ﯾﺎﺑﺪ و ﻗﺪم ﺑﺰﻧﺪ. اﯾﺸﺎن ﻣﻰﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: ﻣﻰﺧﻮاﻫﻢ ﺑﺎ اﯾﻦ ﻋﻤـﻞ از ﻓﺮاﻣـﻮش ﺷـﺪن دﯾـﻦ و روﺣﺎﻧﯿـﺖ جلوگیری کنم.
🔹 اﯾﻦ ﻣﺎﺟﺮا ﻧﺸﺎن ﻣﻰدﻫﺪ ﮐﻪ ﻋﺎﻟﻤﺎن دﯾﻦ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﺆﺛﺮ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎ در ﺗﺒﻠﯿﻎ دﯾﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ آﮔﺎه ﺑﻮده و از ﺳﺮ آﮔﺎﻫﻰ -ﻧﻪ ﺑﺪون ﺣﺴﺎب و ﺗﺼﺎدﻓﻰ- از ﻧﻤﺎدﻫﺎ، ﭘﺎﺳﺪارى و ﺑﻬﺮهﺑﺮدارى ﻣﻰﮐﺮدهاﻧﺪ.
📌 دانلود کتاب در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#لباس_روحانیت
#مناهج
@Manahejj
لباس-روحانیت-چراها-و-بایدها.pdf
660.4K
🌀 دانلود کتاب لباس روحانیت؛ چراها و بایدها
🖋 استاد عالمزاده نوری
#لباس_روحانیت
#مناهج
@Manahejj
980708-Panahian-BarkhiVazayefMobalegheenDarPeeyadeRavyArbaeen-18k.mp3
10.13M
🌀 برخی وظایف مبلغین در پیادهروی اربعین
🎙 علیرضا پناهیان
🔻سرفصل ها + کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/5725
📅 ۸ مهر ۱۳۹۸
🕌 مدرسه فیضیه، گردهمایی مبلغین
مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
#اربعین
#مناهج
@Manahejj
🌀 لزوم شرکت در کلاس
📝 مطالبات امام خامنهای از طلاب
🔹 اصل کلاسرفتن برای رشد طلبه ضروری است.
شنیدم مثلاً فرض کنید بعضی از طلبهها یا گروههایی از طلبهها به درسخواندن خیلی اهمیتی نمیدهند؛ لااقل درس نمیروند؛ درحالیکه درسرفتن و پای درس نشستن، با نوار گوش کردن خیلی فرق دارد؛ آدم برود آنجا پای درس و چشمش به چشم استاد بیفتد، این خودش تأثیر دارد.
📌 مناهج:
نقد معضلات و مشکلات فعلی نظام آموزش حوزه علمیه به معنای نفی کلاسرفتن نیست. طبیعی است یکی از عوامل برجسته در موفقیت بزرگان حوزه علمیه، بهرهگیری از استاد است.
از طرف دیگر، #شورای_عالی نیز وظیفه دارد بجای گزینه اجبار، از دیگر گزینههای جایگزین برای انگیزه سازی طلاب استفاده کند، تا سنن اصیل حوزوی نیز در «شبیهسازی ترمهای دانشگاهی» ذبح نشود.
〰〰〰〰〰
🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین
#مناهج
@Manahejj
🌀 جلسهی قبل از اربعین
🖋 عطا یاوری
🔹 دو سال پیش، قبل از اربعین خدمت آیت الله مصباح(حفظه الله) رسیدیم تا توشه ای برای سفر از بیاناتشان بگیریم.
دو روز قبل از حرکتمان بود. یکی از دوستانم از دفتر حاج آقا وقت گرفته بود و به من هم گفت بیا با هم برویم و من هم از خدا خواسته همراه شدم. داخل اتاق جلساتشان نشسته بودیم که وارد شدند. قبای مشکی و عبای سرمه ای بر تن. بدو ورود پرسیدند از کدامتان شروع کنم؟ من پیش قدم شدم. فکر میکردم قرار است روبوسی کنیم اما صحنه زیباتری در انتظار بود. جلو که رفتم آیت الله آغوش گشودند و مرا در آغوش گرفتند. آرام در گوش راستم زمزمه کردند:« اللهم احفظه حفظا...» و بار دیگر در گوش چپم. چقدر لذتبخش بود.
یک گروه مستندساز هم آنجا بود که عکس و فیلم میگرفتند. شاید اگر اشکی میریختم بیشتر بدرد گروه مستندساز میخورد. دعا را خواندند و هرکدام سرجایمان نشستیم، روی همان مبلهای سبز و کهنه دفترشان. من روبروی حاج آقا بودم.
🔹 بعد از احوالپرسی شروع کردند به صحبت کردن. اولش از مراتب زوار برایمان گفتند؛ اینکه بعضی از ابتدای سفر احساس میکنند که همراهی میشوند و بعضی نه. اینکه به هرکسی به اندازه خودش میدهند. به بعضی مثل گاو علف میدهند و به بعضی چیزهای معنوی( آیت الله در کمال تواضع این گاو را خطاب به خودشان گفتند که من شرمم آمد از نوشتنش).
🔹 در انتهای جلسه هم نکتهای فرمودند بس گرانبها؛ فرمودند: «بهترین چیزی که میتواند موجب رضایت اباعبدالله شود، #خدمت_به_زوار است.»
بعد از جلسه به مادرم که از ناامنی عراق ابراز نگرانی میکرد گفتم: مادرجان خیالت راحت...از این سفر سالم برمیگردم...با آن دعایی که حاج آقا دمِ گوشم خواند، هیچ اتفاقی جرات ندارد برایم بیفتد!
#اربعین
#مناهج
@Manahejj
🌀 درخواست آیتالله اعرافی از رهبر معظم انقلاب
📝 حل مشکل استخدام طلاب سفیران هدایت در نیروهای مسلح
گزیده نامه:
🔹 در نیروهای مسلح برای جذب این افراد (طلاب سفیران) مشکل ایجاد شده، زیرا در مقررات استخدامی و شرائط جذب، علاوه بر آنکه داشتن سطح ۲ حوزه ذکر شده، قيد اتمام رسائل و مکاسب نیز آمده است؛ در حالی که طلاب سفیران هدایت براساس مصوبه شورای عالی حوزههای علمیه مدرک سطح ۲ را دریافت میکنند و کتابهای اصول و فقه آنان، کتابهای دیگری غیر از عناوین رسائل و مکاسب است.
🔹 مسئولین در نیروهای مسلح اظهار میدارند که حل این مشکل به دست فرماندهی معظم کل قوا امکانپذیر است.
🔹 لذا پیشنهاد می شود در صورت صلاحدید حضرتعالی، ماده ذیل به ستاد مشترک نیروهای مسلح ابلاغ شود:
اعلان مدرک سطح ۲ از طرف حوزه علمیه اعم از طولانی مدت و سفیران هدایت کفایت میکند و گذراندن تعهد تبلیغی در نیروهای مسلح برای فارغالتحصیلان سفیران هدایت بر اساس اعلان حوزه علميه بلامانع است.
✅ شنیدهها حاکی است فرمانده کل قوا حضرت امام خامنهای -دام ظله- با پیشنهاد آیتالله اعرافی موافقت نمودند و این امر در حال طی مراحل قانونی خود میباشد.
📌 مناهج:
این اقدام آیتالله اعرافی همچون دیگر زحماتشان قابل تقدیر است.
#سفیران_هدایت
#مناهج
@Manahejj