📠 نظر کاربران
💬 سید حسن:
باسلام!
بنده باتوجه به تصوری که از جامعة[الزهرا] داشتم، حدود هشت سال پیش همسرم را به آن نهاد فرستادم؛ انتظار داشتم که جامعه با تاسیس رشته های جدید و تدوین سرفصل های متناسب با نیازهای زنان، قدم های موثری در جهت ترویج سبک زندگی اسلامی بردارد اما به نظر می رسد، هنوز فرهنگ انبوه خوانی و توجه نداشتن به نیاز های روزگار جدید برآن نهاد حاکم است؛ چه بنده در طول ترم، مواد درسی قطور و حجیمی را مشاهده می کنم که بعضا زیاد کارآمدی ندارند!
انتظار می رود نهاد مزبور با تاسیس رشته های جدید از دوره کارشناسی، طلاب را جهت پاسخگوی به نیازهای جدید جامعه آماده سازد!
رشته روانشناسی، مطالعات زنان، علوم تربیتی و ...
📌 مناهج:
درج نظرات لزوما به معنای تایید یا رد آنها نیست.
#نظر_اعضا
#جامعه_الزهرا
#مناهج
@Manahejj
🌀 عقربه حساسیت فقط روی بودجه حوزه!
🔹 ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:
متاسفانه نسبت به بودجه حوزه های علمیه بی مهری صورت میگیرد، برخی از افراد در تقسیم بندی بودجه کشور فقط به نهادهای دینی و حوزوی حساسیت نشان میدهند و زمانی که حرف حوزههای علمیه به سخن میآید، شاهد هزاران حرف و حدیث از دوست و دشمن هستیم.
🌐 خبرگزاریحوزه
📌 مناهج:
تاریخ شهادت میدهد در عصر حاکمیت اسلامی و ریاست یک معمم بر جمهور، بیشترین جفاها بر حوزه و حوزویان شد.
چه از ناحیه بودجه، چه موقوفات و ... .
اما طلاب با همه سختیها و مصائب، همه طعنها را به جان خریدند ولی پای نظام و انقلاب ایستادند؛ چون حساب کارشکنی یک عده از صف اسلام و انقلاب و ارزشها جداست.
@Manahejj
🌀 حوزه در حال پوستاندازی در بخش آموزش است
👤 حجتالاسلاموالمسلمین رستم نژاد
🔹 حوزه در حال پوست اندازی جدید از حیث آموزشی است، ۱۲ عنوان درس اخلاق در برنامه درسی دیده شده که با نگاه خاص و پلکانی همراه بوده است؛ همچنین برنامه های کاربردی، انقلاب و دفاع مقدس از برنامه های دیگری است که پیش بینی شده است.
🔹 ورودیهای حوزه یکی از اشکالات ما بود، سنوات تحصیل، متون آموزشی، نیازهای نظام جامع و اختلاف سلائق از ضعفهای موجود در سطح یک حوزه بوده و رهبر معظم انقلاب از ابتدا این مطالبات را از ما در خواست داشته اند.
🔹 ۵۴ منبع در بخش منابع آموزشی تولید یا اصلاح شد، در این منابع و برنامه ها به قرآن و حدیث توجه ویژه شده است.
🔹 در بخش منابع آموزشی بیش از ۴ هزار حدیث و بیش از ۸ هزار بار مباحث قرآنی مطرح شده است.
@Manahejj
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۱۲؛ «معضل مسکن طلاب»
🔹 شهرک مهدیه
سایز: A3
نوع: رنگی
کیفیت: چاپ
💠 محتوای مهمترین مطالب این شماره:
📝 وقتی طلاب جوان از قم اخراج میشوند
📝 مهدیه و انبوه منازل خالی از سکنه
📝 طوفان در مهدیه
📝 اطلاعات کامل اراضی و منازل شهرک مهدیه
📝 طرح ایده برای تکمیل شهرک مهدیه
📝 و دیگر مقالات
📌 دانلود گاهنامه در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#معضل_مسکن_طلاب
#گاهنامه
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
1.pdf
3.52M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۱۲؛ «معضل مسکن طلاب»
🔹 شهرک مهدیه
سایز: A3
نوع: رنگی
کیفیت: چاپ
💠 محتوای مهمترین مطالب این شماره:
📝 وقتی طلاب جوان از قم اخراج میشوند
📝 مهدیه و انبوه منازل خالی از سکنه
📝 طوفان در مهدیه
📝 اطلاعات کامل اراضی و منازل شهرک مهدیه
📝 طرح ایده برای تکمیل شهرک مهدیه
📝 و دیگر مقالات
📌 نشر حداکثری
#معضل_مسکن_طلاب
#گاهنامه
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 گام دوم انقلاب، گام دوم نماز جمعه
📝 بازآفرینی نماز جمعه بر اساس مبانی رهبری
👤 حجتالاسلام علی اکبری
🔹 در گام دوم انقلاب بر اساس مبانی رهبری و نگاه ایشان نماز جمعه را در کشور بازآفرینی میکنیم که در درجه اول باز تعریف حوزه ماموریتها و بخشی هم در حوزه منابع انسانی است.
🔹 در این هدفگذاری امام جمعه و نماینده ولیفقیه خط تعالی فرهنگی و انقلابی استان را باید در دست داشته باشد و باید طبق نقشه حرکت کرده و مطالبهگری هم طبق نقشه باشد و از روش های سطحی و مخاطرهانگیز پرهیز شود و به روش معقول، علمی، مستدل و طبق نقشه این کار انجام شود.
🌐 اجنا
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 توصیه پدر آیت الله العظمی مظاهری به ایشان 👤 حضرت آیت الله مظاهری در جلسه درس اخلاق: 🔹 بعضی افراد
🌀 توصیه پدر آیت الله العظمی مظاهری به ایشان
🔰 حضرت آیت الله مظاهری در جلسه درس اخلاق:
🔹 خدا بیامرزد پدر من برای تحصیل علم و استفاده از علم به من سفارش میکرد و میگفت:
بعضی از علما نظیر یک خمرهاند که پر از باروت باشد، درب این خمره هم گذاشته شده باشد. این خمرۀ پر از باروت هیچ کاربردی ندارد.
امّا اگر مقدار کمی از آن باروت را سر یک تفنگ بگذارند، کار خودش را میکند. بعضی اوقات میبینیم راستی زحمت کشیده است، عالم است، راستی تسلط علمی دارد، امّا علم او کاربرد ندارد، وقتی بررسی کنیم، درمییابیم که تقیّد به ظواهر شرع در زندگی او نبوده است.
میبینیم که در زبانش غیبت بوده، تعییر و سرزنش بوده، میبینیم در زندگیش حسادت بوده، نمیتوانسته است هم کلاسی یا همکارش را ببیند.
بالاخره میبینیم در زندگیش نماز شب نبوده، نماز اول وقت نبوده و تقیّد به ظواهر شرع که زندگی را پربرکت میکند، در زندگی او نبوده و از این جهت، زندگیش، علمش و کارش برکت ندارد.
🔹 #برکت، از طرف خداست و یک امر تجربی است.
خدا برکت میدهد و اگر خدا برکت نداد، خود به خود بیبرکتی میآید. این بیبرکتی مربوط به خدا نیست.
زندگی بیبرکت تاریک است، وحشتناک است.
🔹 اگر بخواهیم عمرمان با برکت باشد، اگر بخواهیم عاقبت به خیر بشویم، اگر بخواهیم علممان مفید برای دیگران باشد، باید تقیّد به ظواهر شرع داشته باشیم.
🔹 باید زبانمان، چشممان و گوشمان درب داشته باشد، دربان داشته باشد. باید دلمان درب داشته باشد تا وسوسهها، تخیّلها و توهّمها وارد آن نشود. برسد به آن جا که صفات رذیله در دل نباشد.
🔻 لذا این جمله امام سجاد«س» خیلی جملۀ خوبی است.
خوب است ما هر روز این دعایی که امام سجاد«سلاماللهعلیه» یاد ما دادهاند را بخوانیم و بگوییم:
«فَإِذَا کَانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیْکَ»
و معنای آن را به خود تلقین کنیم که
خدایا! اگر بناست عمر من چراگاه شیطان باشد، هر چه زودتر بمیرم بهتر است.
🌐 خبرگزاری حوزه
@Manahejj
🌀 نکوهش راحتطلبی در کلام حضرت زهرا (س)
📝 شرح امام خمینی (ره)
🔻 حضرت زهرا:
🔹 آگاه باشید من چنین میبینم که شما راحت طلب شده اید و بخاطر این کسی را که از همه اداره امور مسلمین شایسته تر بود دور ساختید و به عافیت طلبی در گوشه خلوت تن دادید و از سختی مسئولیتها به بیتفاوتی روی آوردید!
🌐 خطبه فدکیه
🔻امام خمینی:
🔹 از صدر اسلام تاکنون مسلمین یکی از دو خط بوده است: یک خط، خط اشخاص راحت طلب که تمام همّشان به اینستکه یک طعمهای پیدا بکنند و بخورند و بخوابند و عبادت خدا هم بکنند، از اول نهضت اسلامی هم، ما شاهد اشخاصی بودیم که راحتی را بر هر چیزی مقدم میداشتند و اسلام را خلاصه کرده بودند در عبادات، یک شخص سرشناس از این نوع اشخاص گفته بود که ایرانیها دیوانه شدهاند که مقابل شاه ایستادهاند، یک کاسبی هم به او گفت بعضی از مردم در مقابل مسلسل شاه ایستاده و کشته شدهاند، آن آقای سرشناس گفته بود: این از خریتشان بوده است! یک دسته اینطورند که حضرت امیر از اینها تعبیر میکند به حیواناتی که همشان علفشان است، عبادت هم میکردند؛ اگر طرز افکار ائمه هم این بود، اسلام و مذهب یک مذهبی که در مقابل ظلم در طول تاریخ واقع شده است، نمیماند!
۶۰/۴/۸
🌐 جهاد تبیینی
@Manahejj
🌀 زیارت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔳 بسم الله الرحمن الرحیم
▪️یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَهً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِکُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوکِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَی (أَتَانَا) بِهِ وَصِیُّهُ فَإِنَّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَیَتِکِ
▪️اَلسَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ نَبِیِّ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ حَبِیبِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَلِیلِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ صَفِیِّ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِینِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ خَلْقِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِیَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِکَتِهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ خَیْرِ الْبَرِیَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَهَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَهُ الشَّهِیدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّهُ الْمَرْضِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَهُ الزَّکِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّهُ النَّقِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَهُ الْعَلِیمَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَهُ الْمَغْصُوبَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَهُ الْمَقْهُورَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ
صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکِ وَ عَلَی رُوحِکِ وَ بَدَنِکِ
▪️أَشْهَدُ أَنَّکِ مَضَیْتِ عَلَی بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّکِ وَأَنَّ مَنْ سَرَّکِ فَقَدْ سَرَّرَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ جَفَاکِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ آذَاکِ فَقَدْ آذَی رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ وَصَلَکِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ قَطَعَکِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لِأَنَّکِ بَضْعَهٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِی بَیْنَ جَنْبَیْهِ کَمَا قَالَ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
▪️أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِکَتَهُ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِیتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَی مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَیْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَیْتِ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً وَ حَسِیباً وَ جَازِیاً وَ مُثِیباً
@Manahejj
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
🏅همایش یک روزۀ فقه «پولطلا»
پنجشنبه 17بهمن
🖋لینک ثبت نام تا 15بهمن: @En_Gholami
کانال موسسۀ متا 👇
http://eitaa.com/joinchat/1763770374Cdfe8c31091
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 شهریه دریافتی ائمه جمعه و طلاب
سوال مجری فرمول یک از امام جمعه اهواز: چقدر حقوق میگیرید؟
#معیشت
@rasanewsagency
@Manahejj
🌀 آغاز نام نویسی شهرک مهدیه حوزه علمیه قم + اعلام شرایط
🔹 دور جدید ثبت نام در شهرک مهدیه ویژه طلاب حوزه علمیه قم از روز شنبه ۱۲ بهمن ماه لغایت ۲۲ بهمن ماه سال جاری آغاز می شود.
🔻 شرایط ثبت نام عبارتست از؛
۱- دارا بودن پرونده فعال در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم
2- سکونت در شهر مقدس قم
۳- اتمام کتبی و شفاهی پایه ششم حوزه
۴- متاهل بودن
۵- تلبس دائم به لباس مقدس روحانیت
۶- پیشرفت تحصیلی بر اساس مقررات معاونت آموزش حوزه های علمیه
۷- عدم اشتغال در هیچ کدام از نهادهای دولتی و غیر دولتی
۸-عدم مالکیت زمین، خانه و سایر مستغلات در هیچ کجای کشور
۹- عدم تمکن در پرداخت اجاره بهای منزل.
🔹 تمامی ثبت نام های گذشته در شهرک مهدیه #لغو و ملاک ثبت نام جدید می باشد؛ در این دوره از ثبت نام که دارای ظرفیت مشخصی می باشد، بر اساس امتیازی که متقاضیان دارند از بالاترین امتیاز شروع و تا پایان ظرفیت ادامه پیدا می کند.
🔹 نخبگان، استعدادهای برتر حوزه و اساتید درس خارج در اولویت ثبت نام قرار دارند.
🔹 پژوهشگران، اساتید، مبلغین، استعدادهای برتر، سنوات تحصیل، ایثارگران، مناطق محروم، بیماران خاص، افراد دارای سابقه مدیریت، سابقه اجاره نشینی و حافظین قرآن کریم از جمله امتیازاتی است که در موقع ثبت نام لحاظ می گردد.
🔹 امسال حدود ۳۰۰ نفر از طلاب واجدالشرایط وارد شهرک مهدیه خواهند شد.
✅ مراحل ثبت نام، پیگیری و اعلام نتایج تنها از طریق سامانه پیشخوان مرکز مدیریت حوزه انجام میشود:
http://login.ismc.ir/
🌐 خبرگزاری حوزه
#مهدیه
#مسکن
@Manahejj
🌀 ﭼﺮا روحانیون کار ﻧﻤﻰ کنند؟!
📝 بخشی از کتاب مناظره دکتر و پیر
❓ﺑﻴﻀﺎوى: مساله ای که در ﺑﺤﺚ ﺑﺮاى من ﻧﺎﺷﻨﺎخته اﺳﺖ اﻳﻦ اﺳﺖ که ﭼﺮا روحانیون کار ﻧﻤﻰکنند؟
🔹 ﭘﻴﺮمرد: ﺳﺆاﻻتی که ﮔﺎهی در زمینه کار کردن روحانیون مطرح اﺳﺖ همه ﺁﻧﻬﺎ از ﺁﻧﺠﺎ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ می گیرد که #مفهوم_کار برای بیشتر پرسش کننندگان روشن ﻧﻴﺴﺖ و ﺑﻪ همین دلیل در ﺑﺴﻴﺎرى از موارد اﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ اﻋﺘﺮاضات حتی ﺑﻪ وسیله کسانی اﻳﺮاد می شود که خود کاری مشابه کار روحانیون دارند!
🔹 برای توضیح بیشتر باید توجه داشت که کار بر سه قسم است :
1⃣ کارهای تولیدی مانند کشاورزی ، بافندگی ، دامداری ،کفاشی و مانند آنها
2⃣ کارهای خدماتی مانند ﭘﺰﺷﻜﻰ، ﭘﺮﺳﺘﺎرى، راﻧﻨﺪﮔﻰ، رﻓﺘﮕﺮى، ﺑﺎرﺑﺮى و ...
3⃣ کارهای فرهنگی و ایدئولوژی مانند شغل #اساتید_دانشگاهها ، فرهنگیان ، #نویسندگان ، و روحانیونی که عملا در مسیر هدفها و مسئولیت های خویش قرار دارند. ﺑﺎ توجه ﺑﻪ اﻳﻦ حقیقت ﺑﺨﻮﺑﻰ روﺷﻦ می ﺷﻮد که ﻧﻮع کار روحانیون مسئول از کدام ﻗﺴﻢ اﺳﺖ.
🔹 ﻳﻌﻨﻰ از ﻧﻮع کارهای ﻋﻠﻤﻰ و ایدئولوژی و فرهنگی اﺳﺖ ولی متاسفانه از ﺁﻧﺠﺎ که اکثرا ﺑﻪ ﻏﻠﻂ تصور می کنند که ﮔﻮﻳﺎ کار تنها کار تولیدی اﺳﺖ، از اﻳﻦ ﻧﻈﺮ می ﭘﺮﺳﻨﺪ که ﭼﺮا روحانیون کار ﻧﻤﻰ کنند؟ در حالی که اﮔﺮ مفهوم کار تنها همان کارهای تولیدی ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ اﺳﺎتید داﻧﺸﮕﺎهها، فرهنگیان ، ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن و هنرمندان متعهد و ﺑﺎ هدف ،و... را ﻧﻴﺰ در ﺷﻤﺎر ﺑﻴﻜﺎرﻩ ها بشمار آورد!
📚 کتاب #مناظره دکتر و پیر ، ص ۳۴۵
@shahid_hashemi_nejad
@Manahejj
🌀روحانینماها
👤 رهبر انقلاب:
🔹 اگر روحانیای بوسیله پول فریب خورد و تحت الحمایه استعمار شد، این شخص مضر است، مانند ناخدای کشتی که علاوه بر خود، اهل کشتی را هم غرق خواهد کرد، روحانی حقیقی کسی است که بخدا ایمان دارد و از هیچ چیز نمیترسد و به درستی رهبری یک ملت را به عهده میگیرد! ۴۲/۱۱/۱۱
📌 ۱۱ بهمن سال ۴۲ آیت الله خامنهای در شهر زاهدان و در دوران سکوت عمده علما در برابر ظلم پهلوی این سخنان را ایراد نمودند.
🌐 جهاد تبیینی
@Manahejj
🌀 دهه فجر مبارک
امام خمینی (ره):
ما باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم که این پیروزی تا اینجا به واسطه وحدت کلمه بوده است.
وحدت کلمه همه مسلمین، وحدت کلمه اقلیت های مذهبی با مسلمین، وحدت دانشگاه و مدرسه علمی، وحدت #طبقه_روحانی و جناح سیاسی.
باید همه این را بفهمیم که وحدت کلمه رمز پیروزی است؛ و این رمز پیروزی را از دست ندهیم.
📅 ۱۲ بهمن ۱۳۵۷
📌 مناهج:
در گام دوم انقلاب اسلامی نیز یکی از وظایف اصلی روحانیت در قبال مردم، حفظ و تقویت وحدت کلمه است. هرجا که خائنین یا غافلین دست به دوقطبی سازی و ایجاد تفرقه میزنند این روحانیت است که به عنوان عنصر بیدار در جامعه باید فتنهها را خاموش سازد.
بدون وحدت کلمه، اخراج استکبار از منطقه و حتی پیروزیهای ملی، مقدور نخواهد بود.
#نام_خمینی_زنده_است
#راه_خمینی_پاینده_است
#خامنهای_خمینی_دیگر_است
@Manahejj
🌀 آغاز ثبت نام شهرک مهدیه
از امروز تا ۲۲ بهمن
📌 صفحه اول سامانه نجاح، گزینه «ثبت نام شهرک مهدیه»
@Manahejj
🌀 سنت شهید مطهری در نقد و نظر
🖋 محمد حقپرست
🔹 معروف است، شهید مطهری در نقد مکاتب فلسفی چنان مسلط بود که گاهی حتی از خود بزرگان آن مکاتب، تبیین های بهتری داشت. این تسلط نشان از عمق مطالعات و دقتهای شهید بزرگوار دارد که تفکرات و نظرات آنها را خوب فهمیده بود و خوب نقد می کرد.
🔹 سیره شهید مطهری در نقد و نظر، الگوی بزرگی برای حوزه علمیه است که دو ویژگی دارد:
اولا آگاهی کامل و جامع نسبت به مسئله؛
ثانیا رعایت انصاف در نقد.
اما گاهی نقدهایی به میدان علم پا می گذارند که مایه علمی و انصاف ندارند. قضاوت منتقد صرفا بر اساس شنیده ها یا مطالعه چند صفحه از یک نظریه بیش نیست. از دور اسم کسی را شنیده و چون به مذاقش خوش نیامده، قلم به دست می گیرد. حتی زحمت خواندن کتابها و مقالات را به خود نمی دهد.
🔹 مصداق امروز این رویه، برخی انتقادهایی است که به جناب تبریزیان وارد شد؛ انتقادهای کلی بدون ارائه دلیل و استناد و بر اساس یکی دو نظریه شنیده شده.
🔹 آری، آتش زدن کتاب هاریسون کار درستی نبود. اما آیا مشکل منتقدان فقط آتش زدن بود، یا نظرات تبریزیان هم اشتباه است؟ اگر با نظرات و روش وی مشکل دارند، چرا تا کنون اقدامی نکردند؟ اگر روش وی را نواخباریگری می دانند، چرا تا کنون قلم نقد به دست نگرفتند و فقط بخاطر اتفاق اخیر یاد فقه و اصول و انواع طبها افتادند؟
آیا به اندازه ای که با نظریات تبریزیان مخالفند، حاضرند با طب مدرن هم مخالفت کنند یا اینکه میگویند تخصص نداریم و ساکت می نشینید؟
🔹 نگارنده درصدد تأیید روش و نظرات آقای تبریزیان نیست. دغدغه نگارنده شیوه انتقاد جماعتی است که بدون آگاهی کامل، به دور از انصاف و بر اساس کلیات انتقاد می کنند.
ای کاش سنت شهید مطهری ها در نقد و نظر، در حوزه بماند و حوزه، سنت اصیل خود را حفظ کند.
#روش_نقد
@Manahejj
🌀 آغاز پذیرش و ثبت نام مراکز و مدارس فقهی
📝 پذیرش ۷۵۰ نفر
👤 معاون آموزش حوزههای علمیه
🔹 سال آتی ۲۶ مرکز و مدرسه فقهی متقاضی برگزاری آزمون متمرکز هستند.
🔹 ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه به نشانی howzeh-qom.ir انجام میشود و زمان ثبت نام از روز سه شنبه ۹۸/۱۱/۱۵ الی روز پنجشنبه ۹۸/۱۲/۸ میباشد.
🔹 آزمون متمرکز در روز جمعه ۹۸/۱۲/۱۶ رأس ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد.
جزئیاتبیشتر:👇
hawzahnews.com/news/884173
@Manahejj
#اختصاصی_مناهج
🌀 توضیحات آیتالله شب زنده دار از روند بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس
💠 آیتالله شبزندهدار: مردم باید بدانند...
🔹 ۱۴ روز کار طاقت فرسا
🔹 تعداد وسیع پروندهها
🔹 تفسیر عدم احراز
🔹 مشکلات و خلأهای قانون انتخابات
🔹 تهمتها و بیانصافیها
📌 مشروح بیانات در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
#اختصاصی_مناهج
🌀 توضیحات آیتالله شب زنده دار از روند بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس
#بخش_نخست
پروندههای کثیر، وقت محدود
🔹 مساله انتخابات، مشکلات فراوانی دارد. یکی از مشکلات مهمش این است که قانون انتخابات، قانون پر مشکلی است. انشاءالله مجلس آتی بتواند با قوانین بهتری که وضع میکند این مشکلات را کمتر کند. عده فراوانی از سراسر کشور ثبت نام کردند؛ در یک مدت محدود همه اینها باید بررسی شود. در این 14 روز اعضای محترمی که آنجا بودند حقیقتا شبانه روز نداشتند. همین دیروز جناب کدخدایی شنیدم گفتند 45 دقیقه من توانستم بخوابم.
🔹 این پرونده های کثیر (برخی پرونده ها خیلی قطور است؛ برخی چند جلد است) و افراد مختلف، به ملاحظه و بررسی احتیاج دارد. اینها وقت فراوانی میخواهد. بنظرم روند انتخابات حداقل باید #شش_ماه باشد که به مرور بتوان اینها را بررسی کرد. خیلی از این عدم احرازها در اثر این است که احتیاج به یک منابعی دارد در یک مدت اندک -ولو خیلی زحمت کشیده شده است- گاهی مواردی که شبهه ناک است باز اگر وقت بود تک تک افرادی را که شبهه ای درباره آنها هست را فراخوان میکردیم و میآمدند توضیح میدادند شاید نتیجه فرق میکرد؛ اما فرصت چنین اموری نیست. البته آقایانی که الان نماینده مجلس هستند را تک تک خواستند و با آنها صحبت کردیم و مطالبشان را گفتند و با ایشان مصاحبه شد. حتی برخی از ایشان را نه یک بار بلکه چند بار [خواستیم]. اما آحاد کسانی که ثبت نام کردند و آمدند چنین فرصتی نبود.
تفسیر عدم احراز
🔹 بنابراین اگر عزیزی #عدم_احراز خورده است هم خودش باید بداند هم مردم بدانند -اینکه برخی ناراحتند که آبروی ما میرود- نه این «آبرو رفتن» نیست؛ معنایش عدم شناخت [شورای نگهبان] است. یک دُرّی گاهی هست که ما نشناخته ایم. یک بزرگواری است که گاهی ما نشناخته ایم. معنای عدم احراز این نیست که آن فرد واقعا صلاحیت ندارد؛ حتی این فرد شاید از آنهایی که شناختهایم بالاتر باشد. معنای اینکه کسی قبول نشده است این نیست که حتما صلاحیت ندارد شاید صلاحیت داشته و شرایط بگونهای بوده که ما نتوانستهایم احراز کنیم. وظیفه ما احراز است.
شرایط حداقلی، مشکل قانون انتخابات
🔹 البته این شرایطی که برای داوطلبها گذاشته شده است واقعا شرایط اندکی است. خدمت رهبری دام ظله هم عرض کردم ایشان هم تصدیق فرمودند که این مقدار شرایطی که گذاشته شده است که التزام به اسلام را قبول داشته باشد و التزام عملی داشته باشد، فوق لیسانس هم داشته باشد تابعیت ایران هم داشته باشد! آیا این برای [نمایندگی] مجلس کفایت میکند؟ بینش سیاسی نمیخواهد؟ اطلاع از امور نمیخواهد؟! اینها شرط نشده است ما هم عدهای که تایید کردیم را یقین داشتیم به درد مجلس نمیخورند؛ اما چارهای نیست. وقتی قانون گفته است این مقدار؛ تخطی از قانون که نمیتوانیم بکنیم. حقیقتا شرایط، شرایطی کافی نیست؛ کسی که میخواهد به مجلس برود اطلاعات وسیعی باید داشته باشد؛ شناخت درستی از امور مختلف داشته باشد.
📌 ادامه در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
#اختصاصی_مناهج
🌀 توضیحات آیتالله شب زنده دار از روند بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس
#بخش_دوم
بدفهمی بند اول ماده ۲۸ قانون انتخابات
🔹 مساله دیگری که هم شما عزیزان هم افراد مختلف باید اطلاع داشته باشند: این [مشکل] هم از بد تنظیم شدن این بند قانونی است. در ماده 28 قانون انتخابات مجلس بند اول [آمده است]: اعتقاد و التزام عملی به اسلام.
برای برخی افراد، بیّنه قائم شده یا شواهدی بوده است که التزام به اسلام ندارند؛ مثلا یک خانمی است بی حجاب است. [در توضیح رد صلاحیتش] نوشته شده شما رد شدید به دلیل بند 1 ماده 28. اینها [در اعتراض] نوشتند: «ما مسلمان هستیم؛ شیعه هستیم؛ اشهد ان لا اله الا الله؛ چه حرفی به ما میزنید». مقصود که قسمت اولش (اعتقاد به اسلام) این نیست؛ البته آنهایی که [دلیل رد صلاحیتها را] مینویسند با دقت بهتری باید بنویسند و بنویسند بخش دوم از بند اول ماده 28؛ یعنی [فقدان] التزام عملی. حالا من با بعضی از این افراد خودم تماس میگرفتم و توضیح میدادم که نمیخواهیم بگوییم شما مسلمان نیستید؛ یعنی مشکلاتی که دارید بی حجاب هستید خلاف شرع است یا فلان کار را کردید که در پرونده شما هست این خلاف شرع بوده است. نه اینکه دین ندارید و مسلمان نیستید و اعتقاد به ائمه ندارید. یک مورد هم برنخوردم کافری آمده باشد ثبت نام کرده باشد. سایر ادیان پذیرفته شده هم قانون خودشان را دارند. در مورد احدی هم قضاوت نمیکنیم؛ دادگاه باید قضاوت کند. چون آیین دادرسی است و اینجا فقط شرایط بررسی میشود.
شورای نگهبان، نگاه جناحی ندارد
🔹 مطلب دیگری هم که شما بدانید: بیننا و بین الله اصلا و ابدا گروهها، جناحهای مختلف در نظر ما نبوده است. اینکه این از جناح راست است؛ چپ است؛ اصولگراست یا اصلاحطلب، اینها اصلا دخالتی نداشته است؛ واقعا شرایط، مد نظر ما بوده است. التزام عملی به اسلام بوده است؛ ابراز وفاداری به قانون اساسی بوده است. ابراز وفاداری به ولایت فقیه بوده است. اینها قانون است و ما باید #احراز کنیم که افراد این شرایط را دارند. از هر گروهی که میخواهند باشند. چیزهایی که بعضا در رسانهها گفته میشود یا افراد میگویند خلاف است. مسائلی که متاسفانه برخی در مجلس بودند [گفتند] با پول میشود رای درست کرد؛ 4 میلیارد و 2 میلیارد!! اینها تهمتهایی است که زده میشود.
📅 ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
بیانات ابتدای درس خارج فقه
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان یک ضرورت است
📝 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورایعالی حوزههای علمیه
🔹 حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار اعضای شورایعالی حوزههای علمیه بر برنامهریزی برای شناسایی و بهکارگیری استعدادهای برتر فکری از میان طلاب جوان تأکید کردند.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، نقش شورای عالی حوزههای علمیه در سیاستگذاری برای تربیت معلمان و مربیان دینی در جامعه را بسیار مهم و حیاتی دانستند و با قدردانی از زحمات اعضای این شورا و مدیریت حوزه، افزودند: حد و مرز وظایف شورایعالی و مدیریت حوزه یعنی تفاوت بین سیاستگذاری و اجرا باید هر چه مشخصتر باشد تا بازده کار چند برابر شود.
🔹 حضرت آیت الله خامنهای هدف از انقلاب اسلامی و جانفشانی و فداکاریهای امام بزرگوار در به ثمر رساندن این نهضت را تحقق حاکمیت و شریعت اسلامی خواندند و گفتند: دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به مبانی اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزههای علمیه است. صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند (منشور روحانیت) یک ضرورت است.
🔹 ایشان با تأکید بر شناسایی استعدادها و ظرفیتهای پنهان فکری در طلاب جوان، افزودند: در بخشهای گوناگون کشور، بعضاً کارهای بزرگ و ابتکارات شگفتانگیزی بهدست جوانان انجام میشود و در بخش حوزه و طلبگی نیز یقیناً چنین استعدادهایی وجود دارند که باید شناسایی و در حلقههای فکری بهکار گرفته شوند و از آنها مسئولیت خواسته شود.
🔹 رهبر انقلاب اسلامی همچنین با برشمردن نمونههایی از حضور علمای بزرگ و تراز اول سابق در شهرهای مختلف کشور، افزودند: مقوله هجرت طلاب به شهرها برای رونق دادن به امور دینی و تربیتی آن مناطق کار بسیار خوب و لازمی است و باید بهگونهای برنامهریزی شود که شهرهای مختلف از حضور عالمان دین خالی نشود.
🌐 فارس
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 ویژگیهای متصدیان تحول
💠 امام خامنهای
🔹 وقتی میگوییم جوان، منظور این نیست که هر جوان خام از راه رسیدهای، علاجکننده درد است.
🔹 منظور فضلای جوانند که سنشان در حدود چهل سال است و کفایه و مکاسب و درس خارج تدریس میکنند و #سالهاست پای درس فقه و اصول نشستهاند...
📌 مناهج:
یکی از مشکلات عمده ما عدم همراه کردن اساتید صاحب فضل برای تحول است. بحمدالله اقدامات خوبی از سوی دفتر فقه معاصر شروع شده است؛ اما حرکت عمیق و پخته تحول باید سرعت بیشتری بگیرد. وقتی اساتید قوی در میدان نیایند دیگران احساس تکلیف میکنند.
#تحول
#کفایه
#مکاسب
@Manahejj