هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 خطر سطحی شدن!
یکی از چالشهای جریان انقلابی، خطر #سطحی_شدن است. سطحی شدن در تحلیل، در تفکر، در تصمیم، در بروز رسانهای، در انتقاد...
🔹 این سطحی شدن ممکن است خودش حاصل عوامل مختلفی باشد، از جمله ظهور و گسترش شبکههای اجتماعی که به طور کلی روی سطحی شدن و خود کارشناس پنداری همه جامعه اثر گذاشته است.
🔹 اما به نظر من در کنار آن عوامل، قطعا یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در بدنه جبهه انقلاب، اثر #رهبران_فکری و اساتیدی است که نسل به نسل جریانهای فکریِ نخبگان حزب اللهی را تغذیه کردهاند. یعنی روزگاری که انقلابیون از #بهشتیها و #مطهریها و #خامنهایها تغذیه فکری خود را دریافت میکردند را، مقایسه کنید با امروز؛
🔹 با روزگاری که سخنرانان و اساتید جذاب و پر طرفدارِ بسیاری از جمعهای دانشجویی و فعالان حوزههای مختلف، کسانی هستند که شاید صدای فریاد زدنشان بلندتر از آن رهبران فکریِ نسل اول انقلاب باشد، اما به لحاظ #سواد و عمق مطالب، تا آنها فاصلهای بسیار دارند؛ و البته این عمق کم هم مانع از آن نشده که آنها درباره همه امور صحبت کارشناسی و تخصصی نکنند!!
...به سرعت این مدلِ شخصیتی در بدنه جبهه انقلاب هم در حال بازنشر و تکثیر است!
💬 علی صدری نیا
@HozeTwit
هدایت شده از حلقه های مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی
🔸 دفتر قم موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار مینماید:
🔺 دومین دورهی آموزشی مطالعاتی #معارف_انقلاب_اسلامی (سطح یک)
📌همراه با اعطای گواهی پایان دوره و تخفیف ویژه جهت خرید کتب.
🔹شرایط پذیرش:
- حداقل سن ۱۵ سال
- حداکثر سن ۴۵ سال
@Maaref_Enghelab_Eslami
🌀 جذابیت بینظیر اسلام و مبلغین اسلام
📝 در قالب ارائه به جهانیان مشکل داریم
👤 دکتر نادر طالب زاده؛ نشست تخصصی ختامه مسک
تاثیر انقلاب در عطش جهانی به اسلام
🔹 اسلام جذاب است و پس از انقلاب اسلامی یک تشنگی عجیب و مخاطبان حقیقت جو در دنیا شکل گرفته است و یکی از مهمترین این مخاطبان از آمریکای لاتین هستند. طلاب فعال در عرصه لاتین بسیار مهم و اثربخش هستند. مستند جهانشهری ها از جمله الگوهای موفق برای ارایه اسلام حقیقی به جهان است.
جایگاه و تأثیر مبلغان اسلام
🔹 #مبلغان و مستندسازان یکی از مهمترین ستونهای تبلیغی انقلاب اسلامی در دنیا هستند. #شیخ_زکزاکی از نمونههای بسیار موفق طلاب بومی آموزش دیده شده هستند؛ زیرا ایشان چند میلیون نفر را منقلب کرد. این مساله نشان داد که اگر یک طلبه بومی درایران تعلیم یابد چگونه میتواند موفق شود.
بین ۳۰ تا ۷۰ درصد از بردگانی که به آمریکا برده شدند مسلمان بودند. امروز این آگاهی شکل گرفته است و سیاه پوستان در زندانها به اسلام رو می آورند و اسلام به عنوان DNA خفته در وجود آنها شکل میگیرد. تظاهرات امروز و در آستانه انتخابات آمریکا که در آینده رخ خواهد داد نمونه هایی از تجلی این بیداری است.
این دوره نشان می دهد که چه چیزهایی برای تبلیغ واقعی اسلام نیاز داریم. این دوره به ما نشان می دهد که چه چیزهایی داریم و چه چیزهایی برای تبلیغ دین نیاز داریم تا مخاطبان تشنه معارف اسلام را یاری دهیم.
لزوم عرضه «اسلام با ولایت» به دنیا
🔹 آثار ۸۰۰ ساله اسلامی در اروپا را دیدم که یکی از مهمترین آثار تاریخی اسپانیا و اروپا است و امروز اسپانیا درآمد عظیمی از این ابنیه تاریخی در گرانادا و کوردبا دارد. وقتی اسلام بی ولایت به اسپانیا می رود تنها یک بنای ساده از آن باقی می ماند و ما باید اسلام با ولایت را به دنیا عرضه کنیم که اسلامی ماندگار و مانا و حقیقی است. در این عرصه نیازمند طلابی هستیم که فکر جدید بیاورند.
علت جذابیت اسلام
🔹 باید به طلاب کمک شود که اعتماد به نفس آنها اضافه شود و آن مسایلی که در حوزه و در این گونه کارگاهها میآموزند را در صحنه عملی پیاده کنند.
هیچ مذهب و دینی به جذابیت اسلام نمی رسد، زیرا حقیقتِ مطلق است. اینکه تلاش کنیم این محتوای عظیم به یک محتوای جذاب مبدل شود، بسیار مقدس و مهم است. این مساله به این نکته بیاندیشیم که چگونه اسلام را به دنیا عرضه کنیم.
وظیفه حوزه علمیه در قبال معرفی اسلام به غرب
🔹 دانشگاه صداوسیما تلفیقی از علما و فضلا و رسانه ای ها در این عرصه تلاش می کند. باید ذره ذره اسلام و آیات و روایات را به شکلی به غرب عرضه کنیم که به شکلی جذاب این معارف را به دنیا معرفی کنیم.
امروز وظیفه بسیار عظیمی در خدمت به مسلمانان غرب داریم. این کار باید از نهادهایی چون صداوسیما و ارتباط با حوزه شروع شود. آمریکای لاتین قسمت مستضعف جهان است و این عرصه بسیار مهم است.
همه امروز از ایرانی که توان فکری و نظامی و محتوایی دارد انتظار دارند که این حکومت ولایی را در قالب فعالیت های تبلیغی و محتوایی به دنیا عرضه کند.
🔻 جذابیت طلاب در جهان
🔹 هر انسان طلبه ای در جهان جذاب است و اصلا کسی که دنبال حقیقت است انسان جذابی است. طلاب در حقیقت یک دسته دیگری از این انسان ها هستند. هر کدام از این مبلغان یک دنیا هستند. این طلاب امروز به قم آمدهاند و به دنبال تحصیل علوم اهل بیت(ع) هستند. مهم این است که این وجد و خوشحالی از آموزش علوم اهل بیت(ع) را به دنیا عرضه کند.
همه مشکلات اقتصادی و توطئه های آمریکا یک هجمه و توطئه بزرگ است تا ما ایرانیان متوجه جایگاه خود نشویم. باید در رسانههای ملی و بین المللی جریان اثرگذاری فعال کنیم که به رشد و تعالی مباحث اسلامی بیانجامد.
https://b2n.ir/Islam
📌 نظرات خود را درباره این موضوع برای مناهج ارسال کنید.
#هویت_طلبگی
#جایگاه_تبلیغ
#شریعت_جهانی
@Manahejj
🌀 نظر آیتاللهالعظمی وحید درباره برگزاری مجالس عزاداری محرم در ایام کرونایی
🏴 شعائر اهلبیت علیهمالسلام و خصوصا اقامه عزای حضرت سید الشهداء علیه السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه میکنند.
@Manahejj
🌀 ضوابط سختگیرانه برای برگزاری عزاداری محرم در نظر گرفته میشود
👤 رئیس سازمان تبلیغات
🔹 پروتکلهای خوبی با همکاری وزارت بهداشت برای جلسات و دستههای عزاداری و دیگر اجزای محرم در نظر گرفته شده است تا به لطف خداوند، جلسات برگزار شود.
🔹 بنا نیست جلسات این هیأتها تماماً در فضای مجازی برگزار شود. اینکه در محیطهایی شاید نگرانیهایی را به دنبال داشته باشد، با رعایت ضابطههای بهداشتی برگزار میشود و هر آنکس که نمیتواند قاعده را رعایت کند، ناگزیز جدا خواهد شد.
@Manahejj
🏴 شهادت حضرت جوادالائمه علیهالسلام تسلیت باد
📝 مظهر مقاومت و مبارزه
🔹 «زندگی امام جواد علیهالسّلام هم الگوست. امام جواد علیهالسّلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت در بیستوپنج سالگی از دنیا رفت. ۷۷/۲/۷
🔹 این بزرگوار نمودار و نشانهی مقاومت است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگیش که در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیده است. ... با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفهی عباسی، مأمون مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقبنشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همهی شیوههای مبارزهی ممکن، مبارزه کرد. ۶۰/۲/۲۵
🔹 امام علیبنموسیالرضا و امام جواد صلواةاللهعلیهما همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهرهی مأمون کنار بزنند و موفق شدند. ۱۳۵۹/۰۷/۱۸»
💠 امام خامنهای
📌 مناهج:
🔸 مقاومت و مبارزه ائمه علیهمالسلام با دستگاه جور خلفا، حجت را بر تمام طلاب علوم دینی تمام میکند. امروز رژیم طاغوتی در میان نیست؛ اما سکولارها و لیبرالها مانع پیشرفت انقلاب اسلامی هستند که طبعا حوزههای علمیه و روحانیت در ابعاد مختلف اجتماعی، اعتقادی و سیاسی با جدیت باید خط امامان انقلاب را پیگیری کنند تا چهره مزورانه لیبرالیسمی که منافقانه دم از اسلام میزند رسوا شود.
🔸 در این میانه هستند عدهای که بجای مبارزه، بذر یأس در دلهای طلاب میپاشند که انقلاب آنی که باید نشد و روح ایرانی در این جامعه مستهلک میشود!! همواره باید مراقب خستگان ناامید و بیبرنامه باشیم که با سمپاشیهای خود روح امید را در طلاب نخشکانند.
راه ما مشخص است مبارزه علمی و عملی تا تحقق همه اهداف انقلاب.
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 شورای عالی حوزه پذیرای اندیشهها و دیدگاههای طلاب و فرهیختگان 📝 پس از مطالبه رسانه حوزوی مناهج ب
🌀 بایستهها و شایستههای موفقیت بانک ایده
📝 مطالبات از شورای عالی
🖋 علی مهدوی
🔹 بنظر آنچه باید در اولویت کاری دور هشتم شورای عالی قرار بگیرد، ارتباط قوی با بدنه حوزه علمیه یعنی اساتید و طلاب است؛ که طرحهایی همچون بانک ایده میتواند بخشی از پازل این ارتباط باشد؛ البته بشرطی که صحیح و قوی اجرایی شوند.
در ادامه پیشنهادات لازم برای هرچه بهتر اجرایی شدن بانک ایده تقدیم میگردد.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مطالبات_از_شورای_عالی
#شورای_عالی
#بانک_ایده
@Manahejj
🌀 بایستهها و شایستههای موفقیت بانک ایده
📝 مطالبات از شورای عالی
🖋 علی مهدوی
🔻 طبق آنچه وعده دادیم در مورد راهاندازی بانک ایده از سوی شورای عالی نکات و پیشنهاداتی هست که مطرح میگردد:
🔹 اول اینکه در دوره هشتم شورای عالی، #بانک_ایده به صورت فعال پذیرای اندیشهها و دیدگاههای فرهیختگان حوزوی است قابل تقدیر است و انشاءالله بزودی شاهد ثمرات قابل توجه آن باشیم.
🔹 اما برای اجرای درست طرحهای بزرگ، لازم است پیوست رسانهای آنها نیز مد نظر قرار بگیرد. چرا درگاه دریافت پیشنهادات و طرحهای بانک ایده، همان صفحهی دریافت نظرات در سایت شورای عالی است؟ آیا بهتر نبود برای این موضوع، سامانهای مجزا و قوی تعریف میشد؟! اگر طلبه یا استادی در مخیلهی خود تردید کند که مطرحکردن بانک ایده صرفا یک مانور رسانهای است و قرار نیست اتفاقی بیفتد چگونه میتوانیم اعتماد وی را جلب کنیم؟!
🔹 طبعا نظرات و پیشنهادات طلاب، عرصههای متنوعی از مسائل حوزه و روحانیت را در بر میگیرد؛ و در بانک ایده و هر بانک اطلاعاتی هیچ چیزی به اندازه دستهبندی اطلاعات اهمیت ندارد. آیا بهتر نیست در همان صفحه اخذ پیشنهادات گزینهای درج شود تا شخص پیشنهاددهنده انتخاب کند طرحش در کدام یک از موضوعات آموزش، پژوهش، تبلیغ، معیشت و... است؟! طبعا عدم تدبیر این مهم باعث زحمت مضاعف دبیرخانه شورای عالی در دستهبندی پیشنهادات نیز خواهد شد.
🔹 وقتی بانک ایده آنگونه که بایسته و شایسته است عملیاتی خواهد شد که دبیرخانه شورای عالی خود را نسبت به اطلاعرسانی درباره بانک ایده، مسؤول بداند. یعنی در بازههای زمانی مشخص اعلام شود چه حجمی از ایدهها و در چه موضوعاتی اخذ شده است؟ چه تعداد از ایدهها بررسی شده است؛ چه تعداد مؤلفههای لازم برای بررسی شورای عالی را داشته است و بالاخره نتیجه و عاقبت این ایدهها چیست. طبعا اگر این موارد مورد عنایت شورای عالی قرار نگیرد مجدد بانک ایده سرنوشت گذشته خود را پیدا خواهد کرد؛ کما اینکه آیتالله بوشهری دبیر محترم شورای عالی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه گفته بودند بانک ایده سابقه داشته و مدتی کمفروغ شده بود و مجدد قرار است رونق بگیرد.
🔹 بنظر آنچه باید در اولویت کاری دور هشتم شورای عالی قرار بگیرد، ارتباط قوی با بدنه حوزه علمیه یعنی اساتید و طلاب است؛ که طرحهایی همچون بانک ایده میتواند بخشی از پازل این ارتباط باشد؛ البته بشرطی که صحیح و قوی اجرایی شوند. امیدواریم شورای عالی بتواند به بهترین نحو این موضوع را اجرایی کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مطالبات_از_شورای_عالی
#شورای_عالی
#بانک_ایده
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
#یادداشت_مهمان
🌀 طلاب خواهر و بحران تجرد
📝 آفات ایدهآلگرایی مفرط
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 هشتگها گاهی باعث میشوند لابلای اندوختههای ذهنیمان چرخی بزنیم و آنچه دغدغهی فکریمان بوده را مورد واکاوی مجدد قرار دهیم.
از دیشب که هشتگ #ازدواج_آسان به مناسبت پیوند آسمانی حضرت زهرا سلاماللهعلیها و حضرت علی علیهالسلام در فضای مجازی پررنگ شد، موضوع ازدواج، آن هم بین طلاب ذهنم را به خود مشغول کرد.
بالا رفتن سن ازدواج مسألهای است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد؛ اما وجود چنین معضلی در میان خواهران طلبه کمی تعجببرانگیز است.
🔹 به نظر میرسد برادران طلبه به محض ورود به حوزه به استحباب امر مقدس ازدواج بیش از سایر امور پی میبرند و اهتمامشان بر جامهی عمل پوشاندن به این مستحب بسیار مشهود است. به همین دلیل در بین برادران طلبه با مشکل بالارفتن سن ازدواج کمتر روبهرو هستیم. البته شاید دلیل آن این باشد که آنها مطابق با سنت و عرف جامعه دست به انتخاب میزنند و حق تقدم برای گزینش و انتخاب دارند چرا که آنها باید برای ازدواج پیشقدم شوند.
🔹 تفهیم امر ازدواج و تبیین معیارهای لازم برای یک ازدواج موفق در بین خواهران طلبه و لابلای دروس اخلاق و خانواده، آنها را به این سمت کشانده است که باید طرف مقابل معیارهای لازم برای ازدواج را به طور تمام و کمال داشته باشد. شاید تزریق نگاه ایدهآلگرایانه و کمالگرایانه به آنها منجر شده که تنها افرادی که بالاترین مراتب لازم در معیارهای مدنظر را داشته باشند، مورد انتخاب قرار دهند .
اگرچه برای بانوان طلبه اکثراً معیارهای مادی و ظاهری از درجهی اهمیت کمتری برخوردار است، اما از آن سو اهمیت بسیار زیادی که به معیارهای معنوی میدهند به حدی است که به افرادی که کمتر از تصورات ذهنیشان دارای آن معیارها باشند، "بله" نمیگویند .
🔹 ازدواج امر مقدسی است و برای آنها که اهل تدینند، معیار ایمان و اخلاق به عنوان معیارهای اصلی ازدواج مد نظر گرفته میشود. اما قطعاً ایمان و اخلاق دارای مراتب است. اگر کسی در حد معمول از مرتبهای از ایمان و اخلاق برخوردار باشد شایستگی تشکیل زندگی و خانواده را دارد. اما دختران طلبهی ما دچار چنین طرز تفکری شدهاند که لزوماً باید طرف مقابل حد بالایی از ایمان و اخلاق را داشته باشد و تمام مصادیق اعتقادی و اخلاقی را چه در ظاهر و چه در باطن یکجا و به شکل کامل دارا باشد.
🔹 تزریق این طرز تفکر در ذهن خواهران طلبه، باعث شده که آنها در انتخاب دچار وسواس شوند و به اصطلاح سختپسند گردند. توجه به معیارهای معنوی در امر ازدواج دستور آموزههای اسلام است اما حساسیت بیمورد در رابطه با مصادیق جزئی این معیارها، حاصل آموزش غلط و یا عدم تبیین صحیح این موضوع در حوزههای علمیه است.
بیرون راندن اکثر آدمها از دایرهی تعاریف اعتقادی و اخلاقی خود، بلایی است که در همهی امور اثر نامطلوبی بجا گذاشته است و در امر ازدواج نیز خود را به شکل بالارفتن سن ازدواج نشان میدهد.
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 علی:
موضوع «کمالگرایی» و «وسواس» میان خواهران طلبه واقعیت مهمیه که باید توجه بیشتری بهش کرد.
چند سال پیش خواستگاری یکی از این بزرگواران رفتم، بعد از گذشتن ۲ ماه و ۵ جلسه رفت و آمد به شهرستان، چون تحت فشار خانواده به ایشون گفتم: «کمی سریعتر فرآیند رو ادامه بدیم» ناراحت شدند که شما دنبال ازدواج عجولانه و بدون شناختید!!😳
قاطعانه هم جواب منفی دادند.
#نظر_اعضا
#بحران_تجرد
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 طلبه خواهر:
مساله «بالا رفتن سن ازدواج طلاب خواهر» رو قبول دارم اما نباید تنها مشکل رو «سخت پسند» بودن و «وسواس» دونست.
به تبع جامعه و حتی گاهی سمپاشیهای #بعضی_کانالهای_حوزوی، ذائقه برخی هم تغییر کرده و رو به راحتطلبی رفته؛ مثلا در بعضی موارد بانوان طلبه حتی برای طلاب برادر، شرایطی مثل اشتغال غیر حوزوی، ترک لباس و ... رو مطرح میکنند که قابل اجابت نیست.
#نظر_اعضا
#بحران_تجرد
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 طلبه درس خارج:
مادر یکی از دوستان در جامعة الزهرا(سلام الله علیها) مشغول هستش و با کلی تعریف یکی از طلاب خواهر اونجا رو برای ازدواج به بنده معرفی کردند.
بگذریم از برخوردهای بد اینها مخصوصا پدرشون که هر چند روحانی نبودن، ولی بواسطه برخی دوستاشون ارزیابی تحصیلی منو پیدا کرده بودن!!
و از نمره #تجزیه_و_ترکیب من خیلی ناراحت بودن! 😐
یا اینکه در جلسه خواستگاری، سوالات علمی! از من میپرسیدن و... (صد رحمت به امتحان شفاهی😏)
مساله جالب اینجاست که بعد از چند ماه پیگیری و در مرحله آخر برای دادن جواب مثبت، پدرشون به اسم #تحقیق، از یک صبح تا شب منو #تعقیب کرد!
و سر آخر این جوابو به من داد:
«دستت برام رو شد، تو به درد ما نمیخوری»!!
اگه دوباره میدیدمشون، بهشون میگفتم ببخشید خواهر طلبه! که شما آیت الله بهجت (ره) میخواستید و ما نبودیم!
#نظر_اعضا
#بحران_تجرد
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 یک طلبه:
سلام
همش در مورد طلاب خواهر زود قضاوت نکنیم. برخی از طلبه های برادر هم الان بیشتر دنبال زیبایی هستند. و براشون دیگه حیا و عفت اولویت بعدی است!!
وگرنه هستن طلبه های دختر که خیلی بساز و قانع هستند.
#نظر_اعضا
#بحران_تجرد
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 خواهران طلبه و بحران تجرد ۲
📝 ضعف مهارتآموزی در حوزه علمیه خواهران
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 در یادداشت پیشین در رابطه با یکی از عوامل مؤثر در مسألهی تجرد طلاب خواهر صحبت کردیم. دراین یادداشت قصد داریم به عامل دیگری که در ایجاد این مسئله مؤثر است اشاره کنیم. ازدواج امر مقدسی است و لازمه ی چنین امری، انتخاب میباشد. مؤلفهی انتخابشدن یا گزینش کاملا طبیعی است و حتی در سنتیترین ازدواجها نیز مشهود هست.
🔹 یک دختر یا به واسطهی ویژگیهای ظاهری مورد انتخاب قرار میگیرد یا به واسطهی توانمندیها و استعدادهایی که به منصهی ظهور میرساند، دیده میشود. دیدهشدن از لوازم لاینفک، انتخاب است. متأسفانه امروزه به دلیل رواج تبرج و خودنمایی برخی از دختران در جامعه، دخترانی که قصد رعایت عفت و حیا در پوشش و رفتار را دارند مورد انزوا قرار میگیرند. خواهران طلبه نیز از این گروه مستثنی نیستند. دختران طلبه در جامعه ترجیح میدهند که بدون تبرج حاضر شوند. آنها با رعایت حجاب کامل و بدون ذرهای خودنمایی و آرایش در اجتماع ظاهر میشوند و قطعاً رعایت چنین اصلی برای دختران و زنان مؤمن لازم و واجب است.
🔹 اما مشکل زمانی ایجاد میشود که این دختران به واسطه ی محجبه بودن و عدم خودنمایی، شانس گزینش را برای خود پایین میآورند وهمین مسئله باعث کمتر دیدهشدن آنها میشود. قطعا پیشنهاد دین برای انتخابشدن، رو آوردن به تبرج نیست چرا که تبرج با تدین، همخوانی ندارد. حال سؤال اینجاست که چه چیزی می تواند جایگزین تبرج گردد؟
🔹 یکی از معضلاتی که در حوزههای علمیه خواهران وجود دارد این است که حوزه با ارائهی دروس متعدد، دختران طلبه را از حیث علمی تقویت میکند، اما از لحاظ کشف استعدادها و ایجاد توانمندی و مهارتهای لازم تلاش محسوسی ندارد.
با توجه به اینکه دروس حوزه به اندازهی کافی وقتگیر است، فرصت کشف استعداد در خارج از حوزه نیز برای این دختران محدود میشود. این در حالی است که دختران طلبهی ما وجودشان مملوّ از استعدادهای متعدد است اما فرصت کشف و بروز آنها را از دست میدهند. بخصوص اینکه در عصر انقلاب اسلامی بانوان طلبه قادرند نقشهای ویژهی اجتماعی ایفا کنند تا زنان جامعه به تراز مد نظر انقلاب اسلامی نائل آیند. طلاب خواهر بعد از فارغ التحصیل شدن باید وارد عرصهی تدریس و تبلیغ شوند و اگر کسی نتواند و یا نخواهد در این فضاها فعالیت کند، خواه ناخواه گرفتار انزوا میشود.
🔹 به نظر میرسد آنچه وظیفهی حوزه است این است که دختران طلبه را به عنوان دخترانی اثرگذار در جامعه و محیط اطراف خود تربیت کند و نه صرفا اهل علم و بیثمر در جامعه. در واقع خَلق جسارت اثرگذاری در اجتماع بر عهدهی حوزه است، که فقط از طریق کشف استعداد و دادن فرصت برای ظهور و بروز آنها امکانپذیر خواهد بود.
🔹 اگر کشف استعدادهای بانوان طلبه جدی گرفته نشود ما تنها بعد از درسخواندن با بانوانی خانهنشین روبرو هستیم که جسارت لازم برای حضور در اجتماع را ندارند و یکی از مهمترین عوارض این خانهنشینی از دستدادن فرصتهای لازم برای ازدواج خواهد بود. حتی اگر حوزه ها به این آسیب به شکل جدی توجه نکنند و دغدغهای برای تأثیرگذاری طلاب خواهر در اجتماع نداشته باشند در آینده ای نه چندان دور خواه ناخواه با ریزش طلاب روبه رو خواهند شد.
🔹 تحصیل بدون کسب مهارت و خلاقیت، نتیجهای جز انزوا نخواهد داشت و راه برون رفت از این معضل باورپذیری استعدادهای طلاب خواهر، پرهیز از نگاه حداقلی به حوزههای علمیه خواهران، دوری از شیوهی آموزشی انبوهخوان و حفظ محور و اهمیت به برنامههای مهارتبخش است. حتی اگر برخی خواهران طلبه نخواهند حضور اجتماعی داشته باشند؛ جامعه از آنها انتظار دارد حداقل مهارتهای همسرداری و تربیت فرزند را آنهم منطبق با آموزههای اسلامی دارا باشند؛ نه اینکه محتوای آموزشی حوزههای خواهران کاملا با این مسائل بیگانه باشد.
#بحران_تجرد
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 لزوم تعریف نظامنامه تربیتی برای حوزههای علمیه خواهران
📝 از جمله علل بحران تجرد خواهران طلبه
🖋 حامد فلاحتی؛ استاد حوزه علمیه خواهران
🔹 بنده چند سالی سابقه تدریس و مشاوره در حوزههای علمیه خواهران مشهد و قم دارم.
مسأله تجرد در طلاب خواهر و ایدهآلگرایی افراطی احتمالا به ذهن افراد میرسد و به نظر تحلیل غلطی نیست؛ لکن مسأله عمیقتر از این موضوعات است.
🔹 حوزههای علمیه خواهران: چه حوزههای مرکز مدیریت و چه جامعةالزهراء دچار یک #ابهام_بزرگ در اهداف و ترسیم اصول تربیت هستند.
🔹 این حوزهها به علت نبود نظامنامه مشخص تربیتی از بحران در هدفگذاری تربیتی رنج میبرند. این مسأله به ابهام در تعریف «طلبه خواهر» منجر میشود.
🔹 از طرفی برخی تحصیل کردههای خواهر دچار برخی گرایشات زنگرایانه شدید شده و عرصه طلاب خواهر را به میدان رقابت با طلاب برادر تبدیل کردهاند و خودشان هم علاقه وافری در دیدهشدن دارند؛ از طرفی برخی فضلای برادر تصمیمگیر در این حوزهها تعریف روشنی از طلبه خواهر ندارند.
این مسائل در کنار نبود نقشه راه، منجر به بحران پذیرش در طلاب خواهر شده است.
🔹 و از دیگر سو گسترش بیضابطه حوزههای علمیه خواهران به این مسأله دامن زده است به همین علت علاوه بر ماجرای تجرد، بحرانهایی چون طلاق و ناسازگاری هم بدان افزوده شده است.
🔹 صدالبته کسی منکر تاثیرات حوزههای علمیه خواهران در گسترش فرهنگ دینی در جامعه نیست؛ لکن این حوزهها طلبه ایدهآل را همسر و مادر نمیدانند؛ بلکه بانو مجتهده! تعریف میکنند.
🔹 در کنار این شناختها این رویه به نوعی فرد را دچار #بحران_هویتی کرده است که از ارزشهای زن بودن بعنوان نقشآفرین در تربیت جامعه میکاهد و او را عنصر فعال اجتماعی به سبک نگاههای #فمینیستی معرفی میکند.
🔹 نگارنده این موضوع را با برخی بزرگان تصمیمگیر و بزرگان حوزه در میان گذاشته و بعضا تمام این موارد را و عموما بخش زیادی از این موارد را تأیید میکنند.
🔹 تا اساتید و فضلای خواهر این حوزهها نخواهند در شناختهای خود و افکار و اندیشههای معارض بعضا با اسلام که آنها را اعتقادی جلوه میدهند بازبینی کنند داستان این حوزهها همین است و این مسأله، این حوزهها را که میتوانند فرصتی بعنوان ساختار فرهنگساز در جامعه باشند، تبدیل به تهدیدی برای بنیان خانواده خواهد کرد.
🔻 امید است مسؤولین حوزههای علمیه خواهران و جامعةالزهرا نسبت به این مهم هرچه سریعتر احساس تکلیف کرده و برای آن اقدام عاجلی صورت دهند.
#بحران_تجرد
#جامعة_الزهرا
#حوزه_خواهران
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 بیبرنامگی عجیب در زمان امتحانات!
‼️ چرا هر سال این رویه ادامه دارد؟
به رویه زیر دقت کنید:
🔹 امتحانات طلاب برگزار می شود و با اینکه آزمون #تستی و مجازی است، نمره آن اعلام نمی شود!
🔹 مرکز مدیریت و حتی سایت #نجاح تا اطلاع ثانوی بسته است و امکان دیدن مردودی یا قبولی وجود ندارد!!
🔹 آزمون مردودی ۱۱ مرداد شروع می شود!! دقیقا روزی که نجاح باز می شود و #تعطیلات_مرکز_مدیریت هم تازه یک هفته بعد از آن تمام می شود!!
🔻 با یک محاسبه ساده! طلاب مظلوم چگونه متوجه شوند مردود شده اند؟! و چگونه متوجه شوند امکان ثبت آزمون دارند وقتی نجاح هم تا همان روز بسته است؟ و حتی کارکنان مرکز مدیریت نیز یک هفته بعد، تازه از مرخصی باز می گردند؟!
انصافا برنامه ریزی از این ضعیفتر شدنی است؟!
💬 رضوان
@HozeTwit
مناهج 🇵🇸🇮🇷
👓 بیبرنامگی عجیب در زمان امتحانات! ‼️ چرا هر سال این رویه ادامه دارد؟ به رویه زیر دقت کنید: 🔹 امت
#سخن_سردبیر
متاسفانه تلاقی زمان تعطیلات مرکز مدیریت با زمان امتحانات، هرساله اضطراب و سرگردانی عجیبی برای طلاب ایجاد میکند.
امسال که امتحانات مجازی بود، امید داشتیم که دیگر این تعطیلات موجب تشویش طلاب نخواهد شد؛ چراکه تعیین نمره امتحان در آزمون تستی مجازی امری بسیار سهل است؛ لکن ظاهراً مصیبت امسال بدتر از سال گذشته است...
از مرکز محترم مدیریت حوزه علمیه قم خواستاریم به جد پیگیر این موضوع باشند تا هرچه زودتر طلاب هم از نگرانی و بلاتکلیفی دربیایند.
#امتحانات
#تعطیلات
@Manahejj
📠 نظرات اعضا
💬 محمدجواد:
سلام علیکم
در مسئله تعطیلی نکتهی جالب اینه که مرکز مدیریت هر سال در اوج کار خود تعطیلی اعلام می کند!!
درست زمانی که طلاب در گیر انتقالی، ارتقایی، تجدیدی و کارهای دیگر هستن تعطیلی با این زمان طولانی چه معنایی دارد.!!
💬 حسن:
سلام
یه نکته در مورد امتحانات:
امروز یکی از دوستان ازم پرسید که از امتحانات خبر نداری.
بهش گفتم با توجه به اینکه هنوز نمرات رو نزدن واز طرفی مرکز تا 16 ام تعطیله،احتمالا 16 ام نمرات رو میزنن و امتحانات 25 یا بعد اون شروع میشه...
ولی الان دیدم زمان امتحانات رو واقعا تعجب کردم.
نمیدونم اگه تا چند روز آینده نمرات رو نزنن چه اتفاقی میخواد برای امتحاناتمون بیفته.
بقول یکی از دوستان میشه احتیاط کرد و همه رو دوباره امتحان داد....
#نظر_اعضا
#امتحانات
#تعطیلات
@Manahejj
🌀 منازل خالی از سکنه شهرک مهدیه
📠 نظر اعضا
💬 جواد:
با عرض سلام و ادب خدمت همه دغدغه مندان حوزه و جامعه
از آنجایی که در شهرک مهدیه طلاب حدود ۵۰۰ منزل خالی وجود داره که بینی و بین الله بعضی از آنها حدود دو سال و بعضی سه سال خودم میشناسم که خالی از سکنه هست و طبق قول دوستان و کارگران شهرک بعضی از منازل بیش از ۵ سال خالی هست.
این حجم خانههای خالی در حالی است که مسکن در شهر قم بشدت برای طلاب و مردم عادی گرون هست.
پیش خیلی از آقایون رفتیم و ادعامون رو مطرح کردیم ولی مثل اینکه شهرک مهدیه دارای ساختار مختص به خود هست .
از طرفی ادعا میکنند بودجه نیست و از طرفی نمیخواهند از گروههای طلاب جهادی برای تعمیر منازل خالی از سکنه استفاده کنند!!
از طرفی خیلی از دوستان حاضر هستند با همین شرایط منازل شهرک را تحویل بگیرند ولی سیاست اشتباه و عدم شفافیت باعث شده صدای خیلی از طلاب بلند بشه.
اینم بگم از لحاظ روشنایی خیابانها و محلات بعضی از جاها بشدت ضعیفه.
مسئولین و عزیزان شما را به حضرت صاحب الامر عج الله قسم میدهیم به داد طلبههای مستاجر برسید.
والسلام علی من اتبع الهدی
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
پرونده مناهج درباره شهرک مهدیه👇🏻
https://eitaa.com/manahejj/2358
#نظر_اعضا
#مهدیه
#مسکن
@Manahejj
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟
🖋 پاسخ علما و مراجع
□ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجاره مسکن» به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که حوزه نیوز استفتائی را به دفتر مراجع عظام تقلید ارسال نموده که پاسخ آن بدین شرح است:
❓ سؤال:
□ سلام علیکم اخیرا دولت به دنبال افزایش اجاره بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، ۱۳ درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟
نظر شما را به اصل محتوای این وام که در مصاحبه ایرنا با آقای محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام شده، جلب می نمایم: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند، گفت: برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته کفایت میکند. هم چنین اگر خانواده ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند میتواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند. محمودزاده گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانکها آغاز میشود. وی در خصوص اقساط وام ٥٠ میلیونی مستاجران تهران، گفت: ماهانه ۵۴۰ هزار تومان سود این تسهیلات توسط مستاجران به بانک پرداخت می شود. این وام ۵۰ میلیون تومانی معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک میپردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک خواهد شد. این وام که برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می کنند، وام به حساب مالک واریز میشود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده میشود.
✍️ پاسخ حضرتآیتالله علوی گرگانی:
باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما:
چون غالبا بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وام گیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست لکن اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد.
🌐 خبرگزاری حوزه
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟ 🖋 پاسخ علما و مراجع □ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجا
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟
✍️ دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
با اهداء سلام و تحیت؛
پاسخ: دریافت کارمزد بیش از چهار درصد ربا و حرام است.
✍️ پاسخ آیت الله العظمی وحید:
علیکم السلام
قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.
🌐 خبرگزاری حوزه
@Manahejj
🌀 مسؤولین حوزه و سادهانگاری تبلیغ
📝 اصلاح نگاهها، اولین قدم در پیشرفت تبلیغ
🖋 محمد حقپرست
🔹 در واقع اشکال اساسی به نگاه مسئولان بر میگردد که اولویت حمایتهای مالی را به قضاوت دادهاند در حالیکه برعکس است. باید بیشترین خدمات و حمایتهای مالی در تبلیغ باشد تا طلاب نخبه انگیزه پیدا کنند در این عرصه کار کنند و ریشههای فساد را بخشکانند. اما مبلغی که باید به فکر امرار معیشت حداقلی باشد، دیگر فرصت و تفکری برای کار فرهنگی دارد؟ نتیجهاش اوضاع فعلی است که به لحاظ کمیت، مبلغ و مسجد زیاد داریم، اما به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف هستیم چون اولویتها گم شده است.
🔹 جا دارد یادی کنم از گزارش رئیس سازمان تبلیغات در مجلس شورای اسلامی، درباره طلبهی مبلغی که با فعالیت خوبش کیوسک کلانتری محله را بیکار کرده بود. آیا نمیتوان با برنامهریزی، نظارت و حمایتهای حسابشده این تجربه را توسعه داد؟
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
〰️〰️〰️〰️〰️
#تبلیغ
#حمایت_از_مبلغین
@Manahejj
🌀 مسؤولین حوزه و سادهانگاری تبلیغ
📝 اصلاح نگاهها، اولین قدم در پیشرفت تبلیغ
🖋 محمد حقپرست
🔹 هرگاه صحبت از آسیبها و مشکلات تبلیغ می شود، به ذهن بسیاری از حوزوی ها، مشکلاتی مثل ضعف طلاب در ارائه منبر-اعم از محتوا و روش سخنرانی- می رسد. برخی هم مشکلات ارتباط طلاب با مخاطب را مطرح می کنند. رویکرد آموزش و تربیت حوزه نیز همین مطلب را تأیید می کند چه اینکه بیشترین همت آموزش تبلیغ و مبلغ در همین عرصه است.
🔹 این مشکلات و موارد مشابه، به درستی ضعفهای تبلیغ هستند، اما بنظر می رسد مشکل اساسی تبلیغ، یک قدم قبل از قضاوت درباره سخنرانی های طلاب باشد. به اعتقاد نگارنده، مشکل اساسی نگاه طلاب، اساتید و مسئولین به عرصه تبلیغ و لوازم آن است. بسیاری گمان می کنند تبلیغ وظیفه طلابی است که از همه جا، مانده و رانده شده اند. کسانی که نمی توانند کار دیگری بکنند و به اجبار شرایط، تبلیغ بر ایشان تحمیل می شود. بنابراین یکی از زیرساختهای تبلیغ، اصلاح نگاه های سطحی و ساده انگارانه است.
اما نگاه طلاب از آن جهت اشکال دارد که گمان می کنند عرصه تبلیغ، عرصه ای ساده و دم دستی است. بسیاری از طلاب قبل از آنکه دانش و مهارت لازم را آموزش ببینند، ناآگاهانه وارد این عرصه می شوند. از این رو، معمولا نتیجه های خوبی نمی گیرند و مأیوس از تبلیغ می شوند.
اما نگاه برخی اساتید نسبت به تبلیغ از دو جهت صحیح نیست؛
1️⃣ جهت اول، برخی اساتید گمان می کنند تبلیغ مربوط به طلابی است که حظ کافی برای تحصیل و پژوهش ندارند و به ناچار باید وارد این عرصه شوند. کم نیستند اساتیدی که می گویند بسیاری از طلاب در سطح کتابهای فقه و اصول نیستند و باید بروند تبلیغ و امام جماعت شوند. اما حقیقت این نیست. تبلیغ اگر سخت تر و حساس تر از کارهای علمی-پژوهشی صرف نباشد، آسان تر هم نیست؛ چون تبلیغ، هم نیاز به دانش و مطالعات گسترده دارد، هم محتاج مهارت و تجربه فراوان است. اگر اساتید، تبلیغ را به اندازه تحصیل ارزشمند بدانند، می توانند برای طلاب انگیزه سازی کنند.
2️⃣ جهت دوم، برخی اساتید خودشان را وقف کار علمی کردهاند و تحصیل و پژوهش ایشان ثمرهای در تبلیغ ندارد. ایشان علم کافی را دارند، اما چون مهارتهای تبلیغی را کسب نکردند، نمیتوانند دانش خویش را به عموم مردم منتقل کنند. یا حتی اگر توانایی لازم را داشته باشند، باز هم تبلیغ کردن را کاری بیارزش میدانند. در حالیکه هدف از تحصیل، هدایت و تبلیغ است.
🔻 اما نگاه مسئولان از آن جهت سطحی است که اعتبار چندانی برای مبلغ قائل نیستند و نگاه تخصصی به این عرصه ندارند. ثمره این نگاه، در حمایتهای مالی و اعتبار اجتماعی از مبلغان است.
اما آیا اثر یک مبلغ کارآمد، کمتر از یک عضو هیئت علمی است؟ مگر جز این است که مبلغ باید با فکر و مهارت خود ناب ترین اندیشه های اسلامی را به زبان های مختلف به مردم ارائه دهد و در واقع بلندگوی فضای علمی در میان عموم مردم است؛ پس چرا باید درآمدش کمتر از هیئت علمی باشد؟!
🔹 از این حیث، اهمیت و کارآمدی مبلغ بیشتر از دیگر اصناف روحانیت است چراکه عهدهدار تربیت انسانهاست، یا –به عنوان مثال- کارآمدی یک قاضی که وظیفهاش رفع خصومت بین دیگران و احقاق حق است؛ مگر جز این است که اگر عرصه تبلیغ و تربیت تقویت شود، نیاز به پاسگاه و دادگاه کمتر می شود؟ پس چرا حمایتی که از یک قاضی میکنید، یک دهم آن را از مربی و مبلغ نمیکنید؟
🔹 در واقع اشکال اساسی به نگاه مسئولان بر میگردد که اولویت حمایتهای مالی را به قضاوت دادهاند در حالیکه برعکس است. باید بیشترین خدمات و حمایتهای مالی در تبلیغ باشد تا طلاب نخبه انگیزه پیدا کنند در این عرصه کار کنند و ریشههای فساد را بخشکانند. اما مبلغی که باید به فکر امرار معیشت حداقلی باشد، دیگر فرصت و تفکری برای کار فرهنگی دارد؟ نتیجهاش اوضاع فعلی است که به لحاظ کمیت، مبلغ و مسجد زیاد داریم، اما به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف هستیم چون اولویتها گم شده است.
🔹 جا دارد یادی کنم از گزارش رئیس سازمان تبلیغات در مجلس شورای اسلامی، درباره طلبهی مبلغی که با فعالیت خوبش کیوسک کلانتری محله را بیکار کرده بود. آیا نمیتوان با برنامهریزی، نظارت و حمایتهای حسابشده این تجربه را توسعه داد؟
#تبلیغ
#حمایت_از_مبلغین
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وظیفه الهی حوزههای علمیه
🎥 امام خمینی: حوزه علمیه قم اسلام را زنده کرد. حوزه قم خدمتی به اسلام کرده که تا صدها سال این خدمت باقی است.
🔹 مبارزه، وظیفه طلاب قبل از انقلاب
❓ رسالت حوزه علمیه و طلاب، پس از انقلاب؟
#امام_حوزه
#حوزه_بیدار
@Manahejj