eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 غدیرِ امروز و فرزندان خمینی (ره) 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 یکی از بزرگترین تحریفهای تاریخ، تحریفی است که درباره غدیر و ولایت ائمه(ع) اتفاق افتاد. فاصله غدیر تا سقیفه دو ماه است، اما چنان تحریفی ایجاد کردند که بعدها عده‌ای در نماز خواندن امیرالمؤمنین (ع) هم تردید داشتند. اوج این تحریف، امامت و ولایتِ سگ‌بازی مثل یزید بر مسلمانان است که فاجعه‌های کربلا و قتل عام حره را در کنار قبر پیامبر و مسجد النبی به وجود می‌آورد. مبارزه و منطق امام حسین (ع) نیز در مقابل با تحریف چنین فردی است که می‌فرماید: وَ عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ‏ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ‏ مِثْلِ يَزِيد. (مثير الأحزان، ص ۲۵) 🔹 آثار و نتایج این تحریف هنوز تمام نشدنی است، ایجاد فرقه‌های متعدد مسلمانان و اختلاف و درگیری بین آنها. اما وظیفه چه کسانی بود که در برابر این تحریف بایستند و از فجایع بعد آن جلوگیری کنند؟ جواب روشن است؛ همان‌هایی که غدیر را دیدند و سالها حدیث ثقلین را شنیدند و در رأس آنها علما و نخبگانی که تأثیر و نفوذ بر مردم داشتند و در برابر این انحراف سکوت کردند. درباره وظیفه علما و نقش آنها در مبارزه با تحریف بیشتر خواهم نوشت. 🔹 ماجرای غدیر و سقیفه، درس عبرتی است برای کل تاریخ که بدانیم همیشه هر غدیر و ولایت الهی، سقیفه‌ای دارد که از تحریف آن سود می‌برد. امروز نیز غدیری داریم که عده‌ای برایش خواب سقیفه دیده‌اند و آن همان ولایت فقیه است. روزی با اصل ولایت فقیه مشکل دارند. دگر روزی با اختیارات و نحوه انتصاب و مدت ولایت او. بالأخره روزی هم «ولایت فقیه» و «عقلانیت» را در مقابل هم قرار می‌دهند تا به پشتوانه عقل، ولایت را زمینگیر کنند؛ دقیقا همان کاری که در سقیفه به وسیله مغالطه (حسبنا کتاب الله) انجام دادند. ✅ اما حزب‌الله و به تعبیر دیگر «فرزندان خمینی»، وظیفه خودشان را خوب می‌دانند: اولا هوشیارند، باطن کثیف این حرفهای به ظاهر خوب را می‌بینند و با منطق صحیح انقلابی، از شجره طیبه ولایت دفاع خواهند کرد چ در تبیین و هدایت سیاسی، کوتاهی نمی‌کنند. ثانیا در یاری رساندن عملی به شخص ولیّ فقیه و تبعیت از دستورات ایشان کوتاهی نمی‌کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 حجت الاسلام و المسلمین سیدعباس موسویان دار فانی را وداع گفت 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار که بر اثر ابتلا به کرونا بستری بود صبح امروز در بیمارستان کامکار قم در گذشت. @Manahejj
🌀 تلاش حجت الاسلام موسویان برای گره گشایی کاربردی اقتصاد اسلامی 👤 رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹در پی حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس ، پیام تسلیتی از سوی استاد علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه صادر شد. 🔻در بخشی از این پیام آمده است: 🔹 او برای خدمت به علم و دین، انقلاب و نظام اسلامی سر از پا نمی‌شناخت؛ عمر پربرکت خویش را طی سه دهه یکسره وقف نظریه‌پردازی، گرهگشایی معرفتی و کاربردی در عرصه‌ی اقتصاد اسلامی کرد. 🔹 استاد موسویان از اعضای رکنی پژوهشگاه و از مفاخر حوزه‌های علمیه قلمداد می‌شد. از او ده‌ها اثر علمی فاخر در قلمرو برجای مانده است. 🌐 rasanews.ir/002lii @Manahejj
🌀 ولادت حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام مبارک باد 📝 زندگی شگفت‌آور امام کاظم علیه‌السلام 💠 امام خامنه‌ای 🔹 زندگى موسى‌بن‌جعفر یک زندگى شگفت‌آور و عجیبى است. اولاً در زندگى خصوصى موسى‌بن‌جعفر، مطلب براى نزدیکان آن حضرت روشن بود. هیچ‌کس از نزدیکان آن حضرت و خواصِ اصحابِ آن حضرت نبود که نداند موسى‌بن‌جعفر براى چه دارد تلاش مى‌کند و خود موسى‌بن‌جعفر در اظهارات و اشارات خود و کارهاى رمزى‌اى که انجام مى‌داد، این را به دیگران نشان مى‌داد. 🔹 حتى در محل سکونت، آن اتاقِ مخصوصى که موسى‌بن‌جعفر در آن اتاق مى‌نشستند این‌جورى بود که راوى ـ که از نزدیکان امام هست ـ مى‌گوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسى‌بن‌جعفر سه چیز است؛ یکى یک لباس خشن، یک لباسى که از وضع معمولىِ مرفّهِ عادى دور هست. یعنى به تعبیر امروز ما مى‌شود فهمید و مى‌شود گفت لباس جنگ. این لباس را موسى‌بن‌جعفر آنجا گذاشتند، نپوشیدند؛ به‌صورتِ یک چیز سمبولیک. بعد «و سیفٌ مُعَلَّق» شمشیرى را آویختند، معلق کردند یا از سقف یا از دیوار؛ «و مُصحَف» و یک قرآن. 🔹 ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانۀ زیبایى است، در اتاق خصوصى حضرت که جز اصحابِ خاصِ آن حضرت کسى به آن اتاق دسترسى ندارد، نشانه‌هاى یک آدم جنگىِ مکتبى، مشاهده مى‌شود. شمشیرى هست که نشان مى‌دهد هدف، جهاد است. لباس خشنى هست که نشان مى‌دهد وسیله، زندگى خشونت‌بارِ رزمى و انقلابى است؛ و قرآنى هست که نشان مى‌دهد هدف، این است، مى‌خواهیم به زندگى قرآن برسیم با این وسائل و این سختی‌ها را هم تحمل کنیم. 📗 نماز جمعه تهران 📅 ۲۳ فروردین ۱۳۶۴ @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حجت الاسلام و المسلمین سیدعباس موسویان دار فانی را وداع گفت 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌عباس موسو
🌀 پیام تسلیت امام خامنه‌ای در پی درگذشت حجت‌الاسلام سید عباس موسویان بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت جناب حجةالاسلام آقای سیّدعباس موسویان رحمةالله‌علیه را به بازماندگان مکرّم ایشان و نیز به شاگردان و همکاران و ارادتمندان این روحانی ارزشمند تسلیت عرض میکنم. ایشان از متخصصان فقه اقتصادی و صاحبنظر در بانکداری اسلامی و دیگر مسائل مالی فقه بودند و فقدان ایشان است. از خداوند رحمت و مغفرت و علو درجات برای آن فقید و صبر و آرامش و اجر برای بازماندگانش مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ @Manahejj
🌀 انتصابات و تغییرات جدید در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه 🔹 مدیر حوزه‌های علمیه با ابقای معاون آموزش و نیز مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه، برای سکانداری سایر معاونت‌ها و مراکز حوزه، افراد جدیدی را منصوب کرد. 🔹 آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور با صدور احکام جداگانه، مسئولیت‌ افراد برای بخش‌های مختلف مرکز مدیریت حوزه را برای مدت ۲ سال تعیین کرد. معاونان و مسئولان مراکز و دفاتر: 🔻بر این اساس حجج الاسلام والمسلمین و آقایان: ▫️ حمید ملکی به سمت قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استانها؛ ▫️مهدی رستم نژاد، معاون آموزش ▫️ابراهیم معتمدی، معاون منابع انسانی و پشتیبانی؛ ▫️حسین ملانوری، سرپرست معاونت تبلیغ و امور فرهنگی؛ ▫️علی علیزاده مشاور مدیر و مسئول حوزه مدیریت؛ ▫️سیدمفید حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل؛ ▫️کاظم سپاسی، مسئول مرکز امور صیانتی؛ ▫️سیدعلی میرمطلبی، مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان؛ ▫️سیدحسین میرمعزی، مشاور و دستیار مدیر در حوزه پژوهش و مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت؛ ▫️سیدمصطفی حسینی نژاد، مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار؛ ▫️محمداسماعیل عبداللهی، مدیر دفتر امور مشاوران؛ ▫️و محمدرضا برته به سمت مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه منصوب شدند. جزئیات بیشتر:👇 hawzahnews.com/news/913358 @Manahejj
🌀 دغدغه معیشت و فقدان مهارت 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 در حوزه‌های علمیه اولویت اصلی با درس‌خواندن است و بحق نیز باید چنین باشد؛ چون حوزه قرار است بستر تربیت طلاب باشد تا آنها را برای ترویج معارف الهی درجامعه مهیا سازد. لذا طلبه را هرگز نمی‌توان جدا از علم‌آموزی تصور کرد. روح طلبه به طلب علم گره می‌خورد و تحصیل و کسب علم برایش تعبد محسوب می‌شود. 🔹 اگرچه در علوم و معارف الهی طلبه به خوبی درمی‌یابد که رزاق حقیقی خداوند است و قناعت را نیز با زهد عجین می‌نماید؛ اما دغدغه‌ی معیشت باز هم بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی طلاب است. گاهی فشارهای اقتصادی به حدی زندگی یک طلبه را تحت تأثیر قرار می‌دهد که ناخواسته اولویت‌ها برای او تغییرمی‌کند و کسب معاش، جای خود را به درس می‌دهد!! این چالش، طلبه را سر دو راهی قرار می‌دهد: طلبه یا باید در کنار درس به کاری نیز مشغول گردد و یا قید درس را زده و به همان میزانی که خوانده اکتفاء نماید و وارد بازار کار شود. 🔹 درست است که طلبه خودش در مسیر علم‌آموزی قدم نهاده است و از همان ابتدا به سختی راه واقف بوده است، اما طبیعتا درس‌خواندن نیازمند تمرکز و آرامش فکر است و اگر دغدغه‌ی بحران معیشت حل نشود، ذهن و فکر هم آمادگی لازم برای کسب علوم را نخواهد داشت. 🔹 از طرفی برخی به شدت معتقدند تنها، پرداختن به تدریس، تبلیغ و تحقیق و پژوهش از وظایف یک طلبه است و طلاب نباید به اموری غیر ازاین رو آورند. این تفکر باعث می‌شود که اینگونه افراد نسبت به طلابی که در کنار درس کار می‌کنند، معترض بوده و رفتار آنها را دور از شأن طلبگی قلمداد نمایند. از سوی دیگر، همه طلاب شغل پاره‌وقت آخوندی -در راستای تبلیغ و تدریس و تحقیق- که مکفی حداقلیات معیشت باشد سراغ ندارند. 🔹 طولانی بودن دوره‌های عمومی دروس حوزوی باعث می‌شود که طلاب، تازه بعد از سال ها درس بتوانند وارد مباحث تخصصی شوند و در این مدت نیزمهارتی کسب نکنند و ندانند که دقیقا چه آینده ای در انتظارشان است. 🔹 لذا امروز به شدت جای خالی یک برنامه مدون در حوزه احساس می‌شود. برنامه‌ای که ازهمان سالهای ابتدایی ورود به حوزه در کنار دروس عمومی، تخصص محوری را نیز پیاده سازد و همسو با نیاز جامعه، طلبه اهل علم و اهل مهارت تربیت نماید تا ازاین طریق هم به طلاب و هم به جامعه خدمت نماید. 🔹 آموزه‌های اسلام بسیار گسترده است و تمام جوانب زندگی فردی و اجتماعی انسان را در بر می‌گیرند، لذا علوم دینی پتانسیل لازم برای ورود به فضاهای متعدد اجتماعی را دارد. اما متاسفانه حوزه علمیه هم به مهارت‌آموزی و آموزش علوم کاربردی لازم برای حضور طلاب در نهادهای مختلف کمتر توجه کرده و هم پیگیر حضور طلاب در برخی از فضاهای اجتماعی نبوده است. فضاهایی همچون آموزش و پرورش، بیمارستان‌ها، زندان‌ها، بهزیستی ها، نهادهای مربوط به امور مددکاری، فعالیتهای اجتماعی حتی کانون‌های ترک اعتیاد، مراکز مشاوره‌ای، و ده‌ها و صدها فضای دیگر که می‌تواند از حضور طلاب مهارت دیده در حوزه بهره ببرد. 🔹 امروزه جامعه بیش از پیش نیازمند در صحنه بودن طلاب است. حوزه علمیه باید با ایجاد فضای مهارت‌آموزی و تربیت طلبه برای فضاهای مشخص، کارآمدی و تأثیرگذاری طلاب را در جامعه بالا ببرد. ناگفته نماند که حیات علمی طلبه به حیات اجتماعی او گره خورده است و تفکیک بین این دو مسأله طلبه را به حالت احتضار خواهد کشاند. @Manahejj
🌀 برنامه‌های آموزشی جدید حوزه در قاب ارقام و اعداد 👤 حجت‌الاسلام رستم‌نژاد؛ معاون آموزش 🔹 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی رستم‌نژاد در دوره دوم مدیریت آیت‌الله اعرافی بر حوزه‌های علمیه و ابقای وی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، به تشریح برنامه های گذشته و آینده معاونت آموزش حوزه‌های علمیه پرداخت:🔻 ◻️۲۲۶ مدرسه تحت پوشش برنامه جدید آموزشی است. ◻️دروس در سال تحصیلی جدید تلفیقی ارائه می شود؛ در عین مجازی بودن در بخش‌هایی، میتوانیم کلاسها را حضوری برگزاری میکنیم. ◻️ با همت بیش از ۵۰۰ استاد، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در انتهای دوره چهارساله نخست مدیریت آیت الله اعرافی نقشه علمی حوزه‌های علمیه نهایی شد. ◻️در برنامه جدید آموزشی حوزه های علمیه ۶۰ متن درسی را تغییر دادیم و ۱۱ هزار بار آیات و روایات را در متون درسی بکاربرده‌ایم. ◻️در این برنامه ۵۰ تا ۶۰ کتاب جدید تدوین شد. ◻️بیش از چهار هزار حدیث در متن کتب سنوات اول تزریق گردید. ◻️ با موضوع اخلاق ۱۱ درس اخلاق تدارک دیده شد و ۱۱ کتاب اخلاقی، آداب اخلاقی، آداب معاشرت در آن دیده شده و مباحث انقلاب و شبهاتی که وجود دارد زیاد دیده شده است. ◻️ از اسفند سال گذشته ۱۰ درصد دروس از طریق سامانه نجاح، بصورت مجازی با امکان حضور و غیاب، برگزار شد. ◻️بزودی مرحله دوم آزمون مجازی طلاب ورودی را که مجدد درخواست داده بودند را برگزار خواهیم کرد. 📌 مشروح گفتگو:👇 https://hawzahnews.com/news/913495 @Manahejj
🌀 غفلت از خط مقدم مبارزه با تحریف 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 در ایجاد هر تحریفی دو گروه نقش دارند: 1️⃣ نخبگانی که عالمانه واقعیت را برای اهداف سیاسی و دنیوی خود تحریف می کنند؛ 2️⃣ نخبگانی که از حقیقت خبر دارند و متوجه تحریف هستند، اما بنا بر دلایلی سکوت می‌کنند و این سکوتشان بهترین مؤید برای پیشروی تحریف است. 🔹 درحالیکه با تحریف نیز، وظیفه علما و نخبگان است؛ کسانی که از حقیقت باخبرند و هیچ ابایی از گفتن حقیقت ندارند. همانها که بدون ملاحظات سیاسی توهمی و منافع دنیوی، فقط برای مصلحت اسلام و مسلمین قدم برمی دارند و قلم می‌زنند؛ حتی اگر به شهادت ایشان منجر شود مانند شیخ فضل الله نوری و شهید مطهری، یا اگر به تبعید و تهدید منجر شود مانند حضرت امام خمینی (ره). 🔹 سابقه حوزه علمیه، پر است از مجاهدتهای علمایی که با تمام توان در راه اسلام و حقیقت تلاش کردند. حضرت آقا درباره شهید مطهری می‌فرمایند: «مرحوم مطهرى آرام نداشت؛ مرتب مشغول يادداشت كردن، تنظيم يادداشت، مرتب كردن سخنرانى‏‌هايى كه خود او انجام داده بود، به‏‌دست آوردن شواعب گوناگون و نوبه‏‌نو در زمينه‏‌هاى فكر و انديشه‏‌ى مذهبى و دينى، و پاسخگويى به انحرافات بود.» (۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۴) 🔹 امروز نیز مراکز حوزوی فعالیتهای خوبی دارند. به حق، حوزه در زمینه مسائل اعتقادی، اخلاقی و فقه فردی حضور پر رنگ و قابل توجهی داشته است. اما در عرصه تحریف‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنطور که انقلاب انتظار داشته، عمل نکرده است و نتوانسته انقلاب را آنگونه که مورد توقع است، همراهی و حمایت کند. تا قبل از انقلاب، آرزوی روحانیت بود که بتواند در روزنامه‌ای خط سیاسی و فکری اسلام ناب را واضح تبیین کند، یا در برنامه رادیویی یک ساعت واضح و روشن حرف بزند. اما امروز هر نوع رسانه‌ای که بخواهیم در اختیار داریم، با این حال در مقابل با لیبرال‌ها و غربگراها آنگونه که باید و شاید نتوانسته‌ایم خوب مقابله کنیم. 🔹 باید کاری کنیم که بی‌قراری شهید مطهری در مقابله با تحریف، در نسل طلاب انقلابی امروز نیز احساس شود نه اینکه خدای ناکرده هرکسی دنبال منافع شخصی خودش باشد و انقلابی‌بودن تبدیل به شعاری در میان ما شود. امروز در محضر حق‌تعالی بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از بار این مسؤولیت نداریم. منکر مشکلات معیشتی نیستیم، اما آیا بودجه نداشتن یا شهریه کم طلاب، توجیه خوبی برای وادادگی در برابر تحریف‌های سیاسی و فرهنگی است؟ اگر قبول داریم هدایت سیاسی وظیفه روحانیت است، پس باید حضور ملموسی هم داشته باشیم. اگر خود را پدر انقلاب می‌دانیم، چرا گاهی در برابر تحریف مسائل انقلاب ساکتیم و با سکوت خود مهر تأیید بر جریان تحریف می‌زنیم؟ 🔹 روحانیت، صدها سال آرزوی موقعیت مناسب برای هدایت فرهنگی و سیاسی امت اسلامی و توده مردم را داشته و اکنون که آن موقعیت را به دست آورده، نباید با روزمرگی، آن را تلف کند. مطالبه رهبر انقلاب در «مبارزه با تحریف» اتمام حجت بر روحانیت است که اگر نسبت به این هشدار هم بی‌اعتنایی کنیم، دشمن اوضاع را بدتر خواهد کرد و ما در برابر انحرافات، بدعت‌ها و تحریف‌های او مجبور به سکوت خواهیم بود. 📌 به همین منظور، تحریریه مناهج، علل ناکامی روحانیت در عرصه هدایت سیاسی را بررسی کرده و پیشنهادهایی را در این زمینه ارائه می‌کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 بی‌قراری شهید مطهری در مبارزه با تحریف‌ها و انحراف‌ها 💠 امام خامنه‌ای 🔹 مطهری، پهلوان مبارزه با افکار التقاطی 🔹 تلاش برای آماده‌سازی خود 🔹 عدم تنبلی و پشتکار شهید مطهری ⛔️ خیلی از شبهات امروز جدید است و مباحث شهید مطهری کافی نیست. حوزه علمیه وظیفه سنگینی دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 ضوابط برگزاری مراسم عزاداری محرم @Manahejj
🌀 شهید مطهری نمونه یک روحانی متناسب با زمان 📝 تکلیف فضلای جوان 💠 امام خامنه‌ای 🔹 كارى كه شهيد مطهرى كرد، امروز بايد همه‏‌‌ی فضلاى جوان درصدد باشند خود را براى آن آماده كنند. 📌 مناهج: هم حوزه علمیه موظف است متناسب با زمان، برنامه بریزد و حرکت کند؛ هم فضلای جوان و فرهیختگان حوزوی موظف هستند به پرسش‌های ذهنی جامعه التفات داشته باشند و با تحریف‌ها و انحرافات مقابله کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 کرونا و مصائب آزمون مجازی 📝 آیت‌الله اعرافی! ضمن شفاف‌سازی، قاطع برخورد کنید 🖋 علی مهدوی 🔹 با هجوم کرونا به کشور، حوزه علمیه هم از مصائب آن در امان نبود؛ در ایام سال تحصیلی، کلاس‌ها را تعطیل یا غیر حضوری کرد و اکنون که ایام امتحانات هست نیز حوزه علمیه قم در حال برگزاری دومین دوره آزمون مجازی است. بی‌شک برگزاری آزمون مجازی آن هم بدین شکل گسترده درحالیکه سابقه نداشته است یک کار بزرگ از سوی حوزه علمیه است که قابل تشکر و قدردانی است. 🔹 طبعا هم به لحاظ ضعف زیرساخت و امکانات و هم به لحاظ اینکه حوزه علمیه تازه در حال کسب تجربه در این موضوع هست برخی از اختلال‌ها و مشکلات قابل چشم‌پوشی و پیش‌بینی است. اما مسأله وقتی دردآور می‌شود که حجم مشکلات بسیار و حتی دامن‌گیر خطاهای انسانی هم می‌شود!! 🔹 از آیت‌الله اعرافی به جد می‌خواهم در این زمینه شفاف‌سازی کنند که چه بخشی از این مشکلات، مربوط به زیرساخت‌ها هست و برای رفع آن چه خواهد شد! چراکه آزمون تیر و مرداد طبق گزارشات واصله از سوی طلاب، مشکلات عدیده داشته و باید سعی شود شاهد کمترین اختلال در آزمون شهریور باشیم. 🔹 نکته بعدی که از مدیر حوزه‌های علمیه مطالبه می‌شود برخورد شدید با خطاها و قصورات انسانی دخیل در امتحانات است؛ اختلال ناشی از ضعف زیرساخت را می‌توان تحمل کرد؛ اما اشکالات عجیب در تایپ سؤالات یا اشتباهات در گزینه‌های تست را طلاب بر نمی‌تابند. اگر وقت و عمر طلاب، ارزشمند هست که هست به شکل جدی و قاطع با نیروی انسانی‌ای که در امر امتحانات، سهل‌انگاری کرده قاطع برخورد کنید تا هم درس عبرتی شود برای دیگر افراد برگزار کننده امتحانات هم طلاب را دلگرم کند که آزمون شهریور، آزمونی با کمترین مشکل خواهد بود. به یقین منکر زحمات تمامی عزیزانی که در اجرای امتحانات دخیل هستند نیستیم؛ اما مشاهده برخی کوتاهی‌ها با روان طلاب عزیز -که برای مطالعه دروس، زحمت‌ها کشیده‌اند- بازی می‌کند. 🔹 مطالبه بعدی از حضرت آیت‌الله اعرافی این است که آزمون را به سمت شفافیت ببرید. گفته شده «آزمون آنلاین» حق اعتراض ندارد. سلّمنا که بپذیریم حق اعتراض نباشد؛ اما وقتی شفافیت نباشد و طلبه از کلید امتحانات و تعداد و عناوین پاسخ‌های درست و غلط خود بی‌خبر باشد، دردش را کجا ببرد؟ طبعا کلید و نمره چنین آزمونی، ولو با فاصله چند روز باید شفاف، منتشر شود. 🔹 کاری نکنیم که یکی از بزرگترین دستاوردهای حوزه علمیه تبدیل به بزرگترین نقطه ضعف آن شود و طلاب را خسته و بدبین کند. با تشکر از زحمات همه زحمت‌کشان مرکز مدیریت @Manahejj
🌀 نقش هدایت سیاسی در تحقق علوم انسانی اسلامی 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 زمینه‌های تحریف و انحراف انقلاب اسلامی به دو عرصه کلی قابل دسته‌بندی است: 1⃣ عرصه اول، اندیشه‌ها و علوم غربی در دانشگاه‌ها؛ انحراف این علوم در خاستگاه مادی‌گرانه آنهاست. اما تحریف آنجاست که برخی به عنوان اسلامی کردن این علوم، معنای آموزه‌های دینی را تغییر داده و قصد همخوانی یا شبیه‌سازی نظرات دین با نظرات غربی را دارند. گاهی با کارهای صوری –بخوانید کلاه‌های شرعی- ظاهر چیزی را تغییر می‌دهند بدون اینکه ماهیت آن تغییر کند. در نتیجه مفاسد آن نظریه به اسم دین تمام می‌شود و مردم را گرفتار و بدبین خواهد کرد. 2⃣ عرصه دوم، مربوط به مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود انقلاب است که دشمنان نظام با القای شبهه‌ها و مغالطه‌ها، جنگ روانی به راه می‌اندازند. مانند حضور جدی ایران در محور مقاومت، حوادث کشورهای همسایه و شیوه تعامل ایران با کشورهای غربی و شرقی. 🔹 در نگاه کلان، علوم انسانی اهمیت بیشتری دارد چون زیرساختارهای اندیشه‌ای نظام را می‌سازد، اما هدایت سیاسی در کوتاه مدت اهمیت بیشتری دارد، چون نیاز روزمره نظام است که اگر تأمین نشود، پایه‌های نظام، لرزان خواهد شد. رابطه هدایت سیاسی و تولید علوم اسلامی، حکایت زمین و بذر است. هدایت سیاسی در واقع، جامعه را در مقابل شبهات ضد انقلاب واکسینه می‌کند. اگر هدایت سیاسی ضعیف باشد، مانند زمینی است که آمادگی لازم را برای کشت نداشته باشد. در این صورت، بهترین بذر هم، محصولی نخواهد داشت. 🔹 اکنون فضای حاکم بر حوزه این است که نخبگان، فقط از جنبش تولید علوم انسانی استقبال می‌کنند. درحالیکه هدایت سیاسی نیز مانند تولید علوم اسلامی، نیاز به حضور نخبگان و نظریه‌پردازی دارد. تا جایی که اگر حوزه علمیه، در عرصه «هدایت سیاسی» ضعیف کار کند، شاید بستری هم برای تحقق نظریه‌های علوم انسانی فراهم نشود و دیگر جامعه پذیرای این نظریه‌ها نباشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 تکیه‌ی نظام اسلامى از جهات مختلف به علماى دین 📝 از هدایت سیاسی جامعه تا طراحی نظامات فقهی 💠 امام خامنه‌ای 🔹 نظریه‏‌پردازى سیاسى و نظریه‏‌پردازى در همه‏ جریانهاى اداره‏ یک ملت و یک کشور در نظام اسلامى به‏‌عهده‏‌ى علماى دین است. آن کسانى مى‏‌توانند در باب نظام اقتصادى، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتى و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینى باشند و دین را بشناسند. اگر جاى این نظریه‏‌پردازى پر نشد، اگر علماى دین این کار را نکردند، نظریه‏‌هاى غربى، نظریه‏‌هاى غیر دینى، نظریه‏‌هاى مادى جاى آنها را پر خواهد کرد. 🔹 علاوه‏ بر اینها که نظام اسلامى براى اداره‏ ملت و کشور نیازمند به حوزه‏‌هاست، یک نکته‏ دیگر هم وجود دارد و آن این است که امروز شبهه‏‌هایى مطرح مى‏‌شود که آماج آن شبهه‏‌ها نظام است. شبهات دینى، شبهات سیاسى‏، شبهات اعتقادى و معرفتى در متن جامعه تزریق مى‏‌شود- بخصوص در میان جوانان- هدفش فقط این است که یکى را از یک فکرى منتقل کند به یک فکر دیگرى؛ هدفش این است که پشتوانه‏‌هاى انسانى نظام را از بین ببرد؛ مبانى اصلى نظام را در ذهنها مخدوش کند؛ دشمنى با نظام است. لذا برطرف کردن این شبهه‏‌ها، مواجهه با این شبهه‏‌ها، پاک کردن این غبارها از ذهنیت جامعه- که به وسیله علماى دین انجام مى‏‌گیرد- این هم‏ یک پشتیبانى دیگر، یک پشتوانه‏‌ى دیگر براى نظام اسلامى است. ✅ پس نظام اسلامى از جهات مختلف متکى به علماى دین و نظریه‏‌پردازان و محققان و دانشمندان حوزه‏‌هاى علمیه است. 📗 بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم 📅 ۲۹ مهر ۱۳۸۹ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 آفت میدان‌داری غیر معممین در هدایت سیاسی!! 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 یکی از اشکالات حوزویان به سخنرانان غیر روحانی این است که چرا ایشان به عرصه هدایت سیاسی می‌پردازند درحالیکه معمولا فهم آنها از دین ناقص است و از سر احساسات و هیجانات سیاسی سخنرانی می‌کنند. 🔹 این اشکال به ایشان وارد است که بدون تخصص لازم، نظریه‌پردازی و هدایت سیاسی می‌کنند. اما اشکال بزرگتر به خود روحانیت است که در عمل، وظیفه خودش را محدود به هدایت در مسائل دینی خاص کرده است؛ یعنی اعتقادات، اخلاق و فقه. حوزه در عرصه معارف طلبه‌های خوبی تربیت می‌کند، اما در عرصه هدایت سیاسی، دست پری ندارد. لذا مخاطب امروز، در عصر رسانه و ارتباطات است که اگر خوراک فکری خوب برایش تهیه نشود، سراغ افکار و نظرات دیگران می‌رود، هرچند ناقص و غیر تخصصی باشد. 🔹 شاید کسی بگوید، هدایت سیاسی اساسا نیاز به علمای متخصص ندارد. برای پاسخ کافی است تصور کنید افرادی، جوابهای سطحی به شبهات اعتقادی بدهند؛ بدون اینکه اجتهاد و تخصص لازم را داشته باشند. همین نسبت در هدایت سیاسی وجود دارد. به سخن دیگر، با اینکه در عرصه هدایت سیاسی جوابهایی توسط افراد غیر متخصص داده می شود، اما اگر علما وارد شوند و از منظر علم دینی در برابر تحریفات بایستند، قطعا اوضاع بسیار بهتری خواهیم داشت. 🔹 شاهد این مطلب، مقایسه کتابهای شهید مطهری با غیرمعممین است که اجتهاد نداشتند. هر دو هدفشان تبیین دین و توسعه فرهنگ است، اما کتابهای شهید مطهری خط فکری اسلام ناب است، اما کتابهای غیر معممین خط مایه فکری برای منافقین و جریانهای التقاطی شد. در نتیجه وظیفه روحانیت سنگین‌تر و سخت‌تر می‌شود؛ چون هم باید در برابر اصل شبهات تحریف جوابگو باشد، هم باید تفکر ناقص را از بین ببرد و تفکر متعالی و صحیح را جایگزینش کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 علامه طباطبایی (ره) و مبارزه با تحریف 📝 تکلیف حوزه و روحانیت، الگوگیری از علامه طباطبایی در هدایت جامعه 💠 امام خامنه‌ای 🔹 علامه طباطبایی، هم فقيه بود و هم اصولى؛ هم مى‌توانست درس خارج فقهِ مفصلى بدهد؛ هم مى‏‌توانست درس خارج اصول مفصلى ترتيب دهد و فضلا را جمع كند؛ اما او به كارى پرداخت كه آن روز آن را لازم مى‏‌دانست. بعد هم حوادث و وقايع شهادت داد بر اينكه اين‏ها لازم است. 📌 مناهج: این سخن به معنای تضعیف فقه و اصول نیست؛ علامه طباطبایی، شهید مطهری و دیگرانی هم که منشأ خیر و هدایت علمی و سیاسی شدند، عالِم فقه و اصول و فلسفه و در یک کلام اسلام‌شناس بودند؛ سپس به آنچه برای هدایت جامعه نیاز بود پرداختند و گرفتار روزمرگی‌های علمی نشدند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
13990525000356_Test.pdf
160.6K
🌀 پروتکل‌های عزاداری محرم 🔹 دستور العمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام و صفر سال 1399 ابلاغ شد. @Manahejj
هدایت شده از رهبر حوزه‌ها
🔰وظیفه‌ای مهم 🔹یک وظیفه‌ی مهمی که امروز ماها داریم، ارتباط با سیاست است. کناره‌گیری از سیاست درست نیست و کار روحانی شیعه نیست. 🗓۱۳۸۵/۸/۱۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🌀 از شبیه‌خوانی تا کرونا 🖋 علی رمضانی 💬 استاد مطهری در كتاب حماسه حسینی نقل می‎كنند: «... یادم هست در سال‎هایی كه در قم بودم در آنجا هم یک نمایش‎ها و شبیه‎های خیلی مزخرفی در میان مردم بود. سال‎های اول مرجعیت مرحوم آیت الله بروجردی (رضوان الله علیه) بود كه قدرت فوق‎العاده داشتند. قبل از محرم بود. به ایشان گفتم وضع شبیه‎خوانی ما این جور است. دعوت كردند، تمام رؤسای هیئت نزد ایشان آمدند. از آنها پرسیدند: شما مقلد چه كسی هستید؟ همه گفتند ما مقلد شما هستیم. فرمودند: اگر مقلد من هستید، فتوای من این است كه این شبیه‎هایی كه شما به این شكل در می‎آورید حرام است. با كمال صراحت به آقا عرض كردند كه آقا ما در تمام سال مقلد شما هستیم الّا این سه چهار روز كه ابداً از شما تقلید نمی‎كنیم. گفتند و رفتند و به حرف مرجع تقلیدشان اعتنا نكردند. این نشان می‎دهد كه هدف، امام حسین علیه السلام نیست. هدف، اسلام نیست. نمایشی است كه از آن استفاده‎های دیگری و لااقل لذتی می‎برند.» (ج ۱، ص ۱۸۵) 🔹 سوال نگارنده این است که مگر امام زمان (عج) در توقیع خود به اسحاق بن یعقوب، علما را حجت خود بر مردم معرفی نکردند و نفرمودند: «وَ اَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکُمْ وَ اَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیهِمْ»؟ 🔹 مگر امام صادق (ع) به عمر بن حنظله نفرمودند که: « شیعیان باید به کسانی که حدیث و سخنان ما را روایت می‏‌کنند و در حلال و حرام ما به دقت می‏‌نگرند و احکام ما را به خوبی باز می‏‌شناسند (عالم عادل)، مراجعه کنند و او را به عنوان حاکم بپذیرند. من چنین کسی را بر شما حاکم قرار دادم. پس هرگاه به حکم ما حکم کند و از او پذیرفته نشود، حکم خدا کوچک شمرده شده و بر ما رد شده است و آن که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و چنین چیزی در حد شرک به خداوند است.» و مگر عالمان و فقیهان، امناء خدا و ورثه‌ی انبیا معرفی نشده‌اند؟ ⁉️ پس چگونه است که بخشی از جامعه‌ی مذهبی و مؤمن و متدین در آن روز، می‌خواهد با زیرپا گذاشتن دستور امام زمان (عج) و با بی‌اعتنایی به رأی و نظر وارثان انبیا، به عزاداری برای امام حسین (ع) بپردازد؟ چگونه است که خودمختار و خودرأی، این عمل صد در صد انحرافی و غیر دینی را انجام می‌دهد و از آن احساس تقرب و معنویت می‌کند؟ چرا احساس میکنند که با این عمل، رضایت و محبّت و عنایت اهل بیت شامل حالشان می‌شود و آیا این از القائات شیطان نیست؟ 🔹 وقتی گفته می‌شود: «ما ، تمام سال، از شما تقلید می‌کنیم الا همین چند روز»، مطابق حدیث امام صادق (ع) معنا و مفهومش این است که ما در تمام سال مقلّد شما هستیم اما چند روزی می‌خواهیم به حکم خدا و اهل بیت بی‌اعتنا باشیم و آن را کوچک بشماریم. یعنی تمام سال را مؤمن و بنده‌ی خدا هستیم لکن چند روزی می‌خواهیم مانند مشرکان باشیم. «فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانما استخف بحکمنا و علینا رد و الرادعلینا کالراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله.» ⁉️ مگر میشود با حکم خدا، با حکم امام صادق (ع) و حکم امام زمان (ع) مخالفت کرد و خود را عزادار امام حسین (ع) نامید؟ مگر دستگاه اهل بیت از هم جداست و مگر نه این است که همه‌ی آنان نور واحدند؟ 🔻 حالا شاید از آن روز بیش از نیم قرن گذشته باشد. دیگر آیت الله بروجردی (ره) حضور ندارند و مراسم شبیه خوانی نیست. اما گویا همان مسأله به شکل دیگری باقی مانده و حل نشده است. 🔹 امروز درگیر ویروس منحوسی هستیم که همه چیز را، از جمله عزاداری‌های ماه محرم را تحت تأثیر خود قرار داده است. مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند که «معیار در شیوه‌ی عزاداری‌ها، تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا است. و آنها هرچه بگویند من خود انجام می‌دهم و توصیه می‌کنم اگر آنها ضابطه‌ای را مشخص کردند همه رعایت کنند» 🔹 پس از این سخنان بود که جامعه‌ی ولایی، انقلابی و فهیم مداحان و هیئات مذهبی در نامه‌ای به فصل‌الخطاب بودن سخنان رهبری اشاره کردند. اما روی سخن این مطلب با آن عده‌ای است که هنوز به نحوی مخالفت می‌کنند و هیجانات و احساسات مذهبی مردم را تحریک می‌کنند. ✅ «عاشورا درس ولایت‌مداری است. نمی‌توان با فرمایشات و توصیه‌های ولی‌فقیه و امام جامعه، مخالفت کرد و خود را عزادار امام حسین(ع) نامید. ولایت فقیه امتداد ولایت اهل بیت است و تا زمانی که ولی‌فقیه ما را به ملزم به اجرای دستورات ستاد بداند، همه مأمور به تکلیفیم. الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ» ▪️والسلام علی عباد الله الصالحین @Manahejj
🏴 درگذشت آیت‌الله تسخیری 🌀 آیت‌الله محمدعلی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع تقریب و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. 〰〰〰〰〰〰 ◼️ پیام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین تسخیری بسم الله الرحمن الرحیم با تأثر و تأسف اطلاع یافتیم که عالم مجاهد و زبان گویای اسلام و تشیع جناب حجة‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمدعلی تسخیری رحمةالله‌علیه دار فانی را وداع گفته است. کارنامه‌ی این مرد نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است. عزم راسخ و دل پرانگیزه‌ی ایشان حتی بر ناتوانیهای جسمانی در چند سال اخیر فائق می‌آمد و حضور مؤثر و برکت وی را در هر نقطه‌ی لازم و مفید استمرار می‌بخشید. مسئولیتها و خدمات ایشان در داخل کشور نیز فصل جداگانه و ارزشمندی از تلاشهای این روحانی فاضل و متعهد است. اینجانب به خاندان و بازماندگان مکرم و نیز به همه‌ی همکاران و دوستان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای وی مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ @Manahejj
🌀 خلأ هدایت سیاسی، نتیجه نبود آموزش عمومی 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 اگر هدایت سیاسی در کنار سایر هدایتهای اعتقادی و معرفتی، مهم و ارزشمند است پس به همان اندازه باید برای علما و کادر مدیریت حوزه نیز مهم و دغدغه باشد. نمی‌شود در عصر انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) طلبه شد، اما هیچ آشنایی عمیقی با اندیشه‌ها و نگاه‌های امام هم نداشت. طنز تلخی است، که از طرفی انتظار هدایت سیاسی داشته باشیم، و از طرفی برنامه و آموزش خاصی هم نداشته و همه مسئولیت را بر عهده خود طلبه بگذاریم. 🔹 فرق است بین طلبه‌ای که سیاست را از راه درست آموخته باشد، با طلبه‌ای که تحلیل سیاسی‌اش را به وسیله خُرده اطلاعات شبکه‌های اجتماعی به دست آورد. و بدتر آنکه گمان می‌کند با ظاهر این اطلاعات دسته چندم، می‌تواند باطن قضایای مختلف را ببیند و تحلیل کند. امروزه اثر این نوع تحلیل ضعیف سیاسی را در برخی طلاب می‌بینیم که بدون پشتوانه علمی، تحقیقی و مبنایی، در فضای مجازی با آبروی حوزه بازی می‌کنند و خود را نماد روحانیت انقلابی معرفی می‌کنند. 🔹 قبل از انقلاب و سالهای ابتدای انقلاب، حوزه علمیه قطب سیاسی کشور بود و مردم از روحانیت، خط سیاسی می‌گرفتند. اما در این سالها که حوزه در وظیفه هدایت سیاسی خود کمرنگ شده و کمتر خروجی مؤثری در این زمینه داشته است، مدیریت از دست حوزه خارج شده و عملا دیگران بر این فضا غالب شدند. یکی از علتهای این رویکرد آن است که حوزه علمیه در زمینه آموزش تحلیل سیاسی، ضعیف عمل کرده است. اینکه دغدغه آموزش تحلیل سیاسی به طلاب، بارها از سوی مقام معظم رهبری به شورای عالی و سایر مسئولین حوزوی مطالبه شده، آینده‌نگری معظم له نسبت به امروز است. 🔹 آری، همیشه عده‌ای قلیل به دنبال چنین مسائلی می‌روند، اما این حرکت خودجوش هیچ ایده، برنامه و آینده‌نگری در طراز کلان حوزه علمیه ندارد. از این رو، حوزه بر ایشان مدیریتی ندارد تا بتواند در برابر تحریفها و انحرافهای سیاسی، به صورت منسجم عمل کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 کتاب «گفتمان سیاسی فرهیختگان» 📗 نشر دیجیتال 📝 تحلیل امام خامنه‌ای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات 🔹 امروز که مردم با مشکلات زیادی به لحاظ اقتصادی روبرو هستند، انتقادهایی نسبت به حاکمیت، دولت و نظام جمهوری اسلامی دارند. اما کدام‌یک از این انتقادها و اشکالات صحیح است؟ وظیفه مبلغان در برابر مردم چیست؟ آیا باید با مردم همراهی کنند، یا اینکه باید امیدواری ایجاد کنند؟ اشکالات را توجیه کنند یا کاملا بپذیرند؟ در برابر این انتقادات، چه پیشنهادی می‌توانند داشته باشند؟ ✅ جواب این سوالات را می‌توانید در بیانات امام خامنه‌ای بخوانید. ایشان در جلساتی که با طلاب و روحانیت داشتند، این موضوع را کاملا تبیین کرده و تکلیف روحانیت را مشخص می‌کنند. 📌 این کتاب، توشه سیاسی مبلغین در مواجهه با سوالات و شبهات مردم درباره مشکلات و ضعف‌های جمهوری اسلامی است. 📲 دانلود فایل کتاب در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
گفتمان سیاسی فرهیختگان.pdf
2.07M
🌀 کتاب «گفتمان سیاسی فرهیختگان» 📗 نشر دیجیتال 📝 تحلیل امام خامنه‌ای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات 📌 این کتاب، توشه سیاسی مبلغین در مواجهه با سوالات و شبهات مردم درباره مشکلات و ضعف‌های جمهوری اسلامی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 تفاوت هدایت سیاسی و توجیه‌گری مشکلات 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 برخی گمان می‌کنند منظور از هدایت سیاسی، یعنی توجیه‌گری تمام مشکلات یا نفی کلی تمام عیبهای نظام. اصلا و ابدا چنین معنایی منظور نیست. هدایت سیاسی یعنی داشتن دغدغه سربلندی نظام. در این فرهنگ، وجود هر نوع فساد عمومی، به آبروی نظام ضربه می‌زند. پس یکی از وظایف طلاب در هدایت سیاسی این است که ریشه‌های مفاسد اجتماعی و سیاسی را بشناسند و آنها را بخشکانند. 🔹 هدایت سیاسی یعنی شناخت اهداف دشمن و برنامه‌هایی که برای ضربه به نظام تهیه کرده‌اند. پس به همان اندازه که دشمن کار می‌کند و بلکه بیشتر از آن، طلبه تراز انقلاب، برای تحقق آرمانهای انقلاب تلاش می‌کند و خسته نمی‌شود. 🔹 هدایت سیاسی یعنی تبیین درست اسلام ناب محمدی و تلاش برای تحقق آن. مگر اسلام ناب، چیزی جز عافیت مردم در دنیا و آخرت می‌خواهد؟ اما آیا تحقق این آرمان بدون تربیت نیرو ممکن است؟ آیا می‌توان بدون نیروی مؤمن و معتقد، به این هدف رسید؟ هدایت سیاسی یعنی تربیت چنین نیرویی در خدمت انقلاب. کسی ادعا نمی‌کند نظام مشکلی ندارد. اما این مشکلات به دست کسانی حل خواهد شد که هم آرمان‌ها و اندیشه‌ها را بشناسند، هم در عرصه‌های خدمت به مردم متخصص باشند. 🔹 پس صرف بیان مشکلات از سوی عده‌ای، یا توجیه بی‌مورد مشکلات از سوی عده‌ای دیگر، هر دو غلط است. هدایت سیاسی یعنی باید مشکل را پذیرفت و به سمت راه حل رفت، نه اینکه بیان مشکل به ناامیدی یا نق زدن تبدیل شود. این فرهنگ، با شعارزدگی و فقط مطالبه‌کردن، مشکل دارد، بلکه خودش را در برابر تحقق و سازندگی آن مسئول می‌داند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj