eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 آمادگی برای اقناع 📝 پاسخی به درخواست جناب استاد سیدجواد علوی بروجردی 🖋 استاد احمدحسین شریفی با تقدیم سلام به محضر استاد سیدجواد علوی 🔻 حضرتعالی در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ با «اکوایران» (رسانه تصویری تخصصی اقتصاد ایران) مصاحبه‌ای درباره اقتصاد اسلامی انجام داده‌اید. [البته بنده همین امروز ۷/۷/ ۱۳۹۹ از آن مطلع شدم]. 🔻 جنابعالی در ضمن این مصاحبه به صراحت مقوله‌هایی مثل «اقتصاد اسلامی»، «جامعه‌شناسی اسلامی» و «روان‌شناسی اسلامی» و به طور کلی «علوم انسانی اسلامی» را انکار می‌کنید و ابراز ناراحتی می‌کنید که چرا مراکزی در حوزه علمیه تأسیس شده است که دنبال جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و اقتصادند! ‼️ افزون بر این، با صراحت پیامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان یک «مرشد معنوی» معرفی می‌کنید که برای ارتقای اخلاق و معنویت مردم آمده است و هرگز کاری به علم و اقتصاد و سیاست و امثال آنها نداشته است! و در نهایت ایده‌ی «علوم انسانی اسلامی» را یک «شوخی» می‌دانید و در عین حال اعلام آمادگی می‌کنید که اگر کسی از این ایده‌ها دفاع می‌کند و توانایی قانع کردن شما را دارد حاضرید که با او بحث و گفتگو کنید و می‌فرمایید: «من را باید قانع کنند». 🔹 پیرو این درخواست حضرتعالی، این کمترین طلاب که سالیانی است در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت دارم، اعلام آمادگی می‌کنم که هر زمانی و در هر مکانی که حضرتعالی صلاح بدانید آماده‌ام که به محضر شما شرفیاب شوم و در این زمینه با شما گفتگو کنم. ✅ البته طبیعی است که چون درخواست حضرتعالی به صورت عمومی و رسانه‌ای مطرح شده است، این بنده نیز اجابت آن را به صورت عمومی و رسانه‌ای اعلام کنم و همچنین این انتظار را داشته باشم که گفتگوی ما با حضور اصحاب رسانه‌های مکتوب و تصویری باشد تا مخاطبان و علاقمندان به این مباحث در جریان قوت و ضعف استدلال‌های طرفین قرار گیرند. 🔹 بنده مطمئن‌ام که چنین گفتگوهایی می‌تواند خدمات بزرگی به فضای علمی و فرهنگی کشور داشته باشد و امید واثق دارم که مورد رضایت خدای متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالی هستم. ارادتمند شما احمدحسین شریفی حوزه علمیه قم هفتم مهر ۱۳۹۹ @Manahejj
🌀 احتمال تعطیلی تمامی دروس حضوری حوزه علمیه قم روز گذشته حجت الاسلام والمسلمین معاون آموزش های در اطلاعیه ای ابلاغ کرد: 🔹با توجه به وضعیت جدید در و کشور و سرعت گرفتن ابتلاء به بیماری ، تا عادی تر شدن اوضاع، دایر کردن دروس حوزه به صورت مجازی در اولویت است. 🔹مدارس علمیه تنها با رعایت سخت گیرانه پروتکل های بهداشتی اقدام به برگزاری دروس حضوری به صورت محدود کرده اند و ممکن است در هفته پیش رو دوباره شاهد شدن بیشتر دروس حضوری باشیم. 🌐 rasanews.ir/002muA @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 هادی: سلام هرچند وضعیت کرونایی اقتضا می کند کلاس های درس به صورت غیر حضوری برگزار بشود اما وضعیت کلاس های مجازی اصلا مطلوب نیست و قطع و وصل شدن های مکرر انگیزه ای برای پیگیری درس باقی نمی گذارد. از طرفی امسال ثبت درس خارج نیز در سامانه نجاح الزامی شده است ولی عملا امکان شرکت مجازی منتفی است. بنابر این با توجه به اینکه درس ها غالبا ضبط می شود و امکان گوش دادن بعد از پایان کلاس وجود دارد پیشنهاد می شود ملاک شرکت در مصاحبه، تایید تقریرات توسط استاد باشد. @Manahejj
🌀 قانون پایان‌نامه سطح ۴ 📝 محدود به موضوع فقهی یا اصولی 🔹 طلابی که در برگه ارزیابی آنها رشته «فقه و اصول» ثبت شده (یعنی اکثریت طلاب) موضوع پایان‌نامه ایشان فقط باید فقهی یا اصولی باشد. مگر اینکه: 🔻 مدرک دانشگاهی کارشناسی ارشد در زمینه رشته خود داشته باشند‼️ 🔻 کتاب علمی در زمینه مزبور داشته باشند. 🔻 چاپ دو مقاله در نشریات علمی پژوهشی 🔻 سابقه سه سال همکاری در طرح‌های تحقیقاتی رشته درخواستی داشته باشند. 〰〰〰〰〰 📌 مناهج: نظر شما در باره این آیین‌نامه و قانونی که وضع شده چیست؟ آن را مثبت ارزیابی می‌کنید یا چنین محدودیتی درست نیست؟ شرایط وضع شده برای قبول رساله در رشته‌ای غیر از فقه و اصول را چگونه ارزیابی می‌کنید. 🔸 انتقادات و پیشنهادات خود را برای رسانه حوزوی مناهج ارسال کنید:👇🏻 📲 @Manahejj_Admin @Manahejj
هدایت شده از جمعیت همراهان جهادی
📢📢📢 بیماران کرونایی چشم به یاری سبز شما دوخته اند. با توجه به شیوع دوباره ویروس منحوس کرونا، جمعیت همراهان جهادی در بیمارستان های شهر قم حضور یافته و یاری رسان کادر درمان شده است. ❇️ جهادگرانی که تمایل به حضور در بیمارستان و یاری رسانی به کادر درمان دارند: 1️⃣ آمادگی خود را به آیدی 🆔@Hamrah_jahadi3 اعلام نمایند. 2️⃣ در سایت همراهان جهادی به آدرس http://jahadi.miuit.ir/Register.aspx ثبت نام نمایند. ⬅️از طرف جمعیت همراهان جهادی با آنان تماس گرفته شده و هماهنگی های لازم جهت حضور در بیمارستان انجام می شود. 🤝به ما بپیوندید: https://eitaa.com/hamrah_jahadi🤝 ------🤝-------- @hamrah_jahadi -------------------
🌀 آیت الله ممدوحی؛ عالمی خستگی ناپذیر در جهاد علمی و انقلابی حجت الاسلام والمسلمین از اساتید حوزه و دانشگاه مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت مرحوم حضرت آیت الله : 🔹 آیت الله ممدوحی تا آخرین روزها حتی زمانی که بیماری شان پیشرفت کرده بود دست از و بر نداشت و حتی در کنار این دو امر از تألیف نیز غافل نمی شد. 🔹 این بصیرت و جریان شناسی آیت الله ممدوحی سبب شد که ایشان هیچ جا پایش نلغزد و گاهی اتفاقات آینده را پیش بینی کند. 🌐 rasanews.ir/002mwz @Manahejj
🌀 نقدی بر سخنان استاد علوی بروجردی 🖋 امین دهقانی 🔹 در چند بند، به نقد بیانات آقای علوی بروجردی می‌پردازم: 1⃣ آقای علوی از طرفی دچار خلط بین علوم انسانی و علوم تجربی می‌شود؛ یعنی برای رد اقتصاد اسلامی مثال هایی تجربی می‌آورد و می‌گوید: همان گونه که فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و جراحی مغز اسلامی نداریم، اقتصاد اسلامی هم نداریم. در جواب باید گفت: از طرفی خلط علوم انسانی با علوم تجربی خطایی راهبردی است. و از طرف دیگر چه کسی گفته شیمی و فیزیک اسلامی؟! اگر منظور شما آن دیدگاهی است که کلیه علوم را با یک شرط خاص (التفات به عین‌الربط بودن پدیده‌ها نسبت به واجب‌بالذات) اسلامی می‌داند، پس معلوم است که اساسا شما متوجه حرف و نظر آنها نشده‌اید. که دست به این مقایسه زده‌اید! 2⃣ ایشان سپس دایره‌ی حرف خود را تعمیم می دهد و عمق فاجعه را بیشتر می‌کند و بحث را به علوم انسانی (مانند روانشناسی و جامعه شناسی) تعمیم می‌دهد. و آن‌ها را صرفا عقلایی می‌داند. در پاسخ به ایشان باید گفت: ضعف و استیصال خودتان را در تولید منظومه علمی اقتصاد اسلامی و منظومه علمی روانشناسی اسلامی و همین طور سایر علوم انسانی، به اسلام سرایت ندهید. 3⃣ وقتی حوزه‌ها برای تشریح یک روایت "لا تنقض الیقین" ده‌ها جلد کتاب (به تعبیر آیت الله جوادی آملی: ۵۰ جلد کتاب با حذف مکررات راجع به تفصیل این روایت نوشته شده) می‌نویسد اما همین روش را روی هزاران روایت اعمال نمی‌کند، این کاستی به خود حوزه بر می‌گردد. ما اکنون صدها روایت در حیطه نفس‌شناسی و روان‌شناسی داریم، چرا یکی از این روایات به صورت درس رسمی حوزویون مانند حدیث "لا تنقض" مورد بررسی و واکاوی قرار نمی‌گیرد؟! همینطور در سایر زمینه‌ها. 4⃣ خوب شد حداقل همین مباحث اصولی، مرسوم است، وگرنه آقای علوی برای همین مباحث الفاظ هم می‌فرمود ما چیزی نداریم و باید برویم از ویتگنشتاین و راسل و فرگه، واردات انجام دهیم!! 5⃣ عجبا و اسفا، آیا پیغمبر صرفا یک مرشد معنوی است؟!! مگر می‌شود بدون ارائه یک سری قوانین الهی در حیطه‌های کلانی مانند انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی و اقتصاد و ... جامعه و مردم را رشد معنوی داد؟ 6⃣ علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غربی، تفاوت‌های اساسی و بنیادین دارد. و در نتیجه فروعات و نتایج آنها هم متفاوت خواهد بود. آنها می‌گویند مبدأیی نیست و ما از خاکیم. ما می‌گوییم ما از ملکوتیم. آنها می‌گویند انسان یک حیوان است با یک مغز پیچیده، ما می‌گوییم انسان علاوه بر مغز پیچیده دارای یک روح مجرد است. آنها می‌گویید نهایت سیر انسان خاک است، ما می گوییم انسان با مرگ نمی‌پوسد بلکه پوسته عوض می‌کند. آنها نه مبدأ را قبول دارند و نه معاد را و جهان‌بینی آنها یک جهان‌بینی ابتر و منقطع‌الاول و الآخر است، اما ما به قوس نزول و قوس صعود معتقدیم. بله، بدون تردید ما می‌توانیم از برخی از تحقیقات آنها استفاده کنیم، اما چارچوب‌ها و خطوط کلی ما به طور کامل با آنها متفاوت است. 7⃣ آیا می‌توان گفت علوم انسانی، عقلایی است؟!! مبانی و هسته و محور علوم انسانی مبتنی بر مسائل مهمی است مانند: وجود یا عدم وجود خدا، گذشته (مبدا و واجب‌بالذات) و حال (دنیا) و آینده (آخرت) انسان و هستی ... و مسائلی در زمینه سعادت و شقاوت ... آیا می‌توان علوم انسانی که ریشه‌ی آنها در یک چنین مسائلی است را امری عقلایی دانست؟!! اگر به بناء عقلا باشد، که بسیاری از عقلاء، انسان و عالم را صرفا امری مادی تلقی می‌کنند و در نتیجه تمامی برداشت‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی و اقتصاد و سیاست خود را بر انسان فیزیکالیستی و عالم ماتریالیستی بنا می‌نهند و مبتنی می‌کنند!! کاستی و ضعف خود در استخراج نظام‌مند علوم مختلف انسانی اسلامی را بر عهده دین اسلام نیندازید. گرچه در زمینه‌های علوم انسانی اسلامی هم آثار خوبی توسط محققان دغدغه‌مند و دین و دنیاشناس ما نگاشته شده است. ✅ خداوند حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما را از دو خطر بزرگ التقاط (دگم روشنفکری) و تحجر (دگم تحجر) حفظ نماید. و ما را به صراط مستقیم اجتهاد صحیح، رهنمون فرماید. 🌐 فلسفه اسلامی @Manahejj
👓 بیانیه مشترک آذری زبان @HozeTwit
🌀 سه ویژگی برای طلاب علاقمند به فعالیت بین‌المللی @Manahejj
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مستند «در لباس سربازی» 📹 قسمت اول 🔹 «در لباس سربازی» روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در جبهه‌ها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۶۰ است. ✅ در این مستند، برخی تصاویر، فیلم‌ها، اسناد و همچنین خاطرات شفاهی خودگفته‌ی آیت‌الله خامنه‌ای از دوران دفاع مقدس برای نخستین بار منتشر شده است. @Manahejj
🌀 آخوندی چه فایده‌ای دارد؟ 📝 پاسخ مرحوم علی صفایی حائری به ناامیدان سیاه‌نما 🔻 هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که دلسوزی می‌کردند و استعداد مرا می‌شناختند، می‌گفتند: «پسرم! آخر آخوندی چه فایده‌ای دارد؟ اصلا آخوندی دوره‌اش گذشته»! و گاهی می‌گفتند: «بين آخوندها چقدر بد هستند و چه کارها که نکرده‌اند!» و شروع می‌کردند دادِ سخن دادن در این زمینه‌ها. 🔹 و هنگامی که خطابه طولانی آنها تمام می‌شد، می‌گفتم: «این حرف‌ها را قبول دارم و بهتر از شما هم می‌دانم و چون اینها را دانسته‌ام مجبور شدم که در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، آخوند و روحانی داشتیم، که به من احتياج نبود. اما حالا شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم، چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش عليل است، نمی‌توان برایش لباس قشنگ و وسایل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده، جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمی‌کنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست!» 🔻 و در اینجا بود که همان خطابه‌سرایان زبردست، با بیچارگی می‌گفتند: «آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم». 🔹 و من می‌گفتم: «وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتيب الأهم فالأهم شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیت‌ها و آدم‌سازی‌ها و درمان دردها، بیکاری است؟! این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتياج و در نتیجه بالاترین کار است.» «آخر آدم‌هایی که از درون پوک و فاسد شده‌اند، طبیب و مهندس می‌خواهند چه کار؟! یا مربی می‌خواهند و یا جلّاد. و تازه این‌قدر داوطلب در آن طرف هست که هر سال پشت دیوار کنکور روی هم کپک می‌زنند و گند می‌گیرند. پس برای این طرف هم باید کاری کرد و با این توجه شروع به کار کرد، که همه فاسد و بد هستند و همانطور که می‌گویید فلان و بهمان هستند. 🔻 و در اینجا بود که می‌گفتند: «آخر این کارها هم نتیجه ندارد. این همه آخوند، مگر چه کرده‌اند؟!» 🔹 و در اینجا بود که مشتشان باز می‌شد، می‌گفتم: «تا به حال می‌گفتید همه بد هستند و فلان و بیسار هستند. خب، از بدها چه توقع دارید و چه کاری می‌خواهید؟!» و می‌گفتم: «بر فرض اینها کاری نکرده باشند، این وسیله‌ی تبرئه‌ی شما نمی‌شود و دلیل نشدنِ کار نمی شود. شما دست‌ها را بالا بزنید و مریض‌ها را درمان کنید و از غرق شده‌ها دستگیری نمایید و لااقل دارو و درمان را در دسترس بگذارید تا هر کس بخواهد نجات بیابد و هرکس نخواست و از روی نخوت و عناد درمان نپذیرفت، با حجت تمام جان بکند و بمیرد.» 📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۵-۱۷۷ @Manahejj
🌀 به نام «ایدئولوژی اسلام»، لیبرالیست را تئوریزه می‌کنند!! 📝 پاسخ به اظهارات استاد علوی بروجردی 🖋 استاد عبدالحسین خسروپناه 🔹 مخالفت برخی از مدرسان حوزه علمیه سنتی با مکتب اقتصاد اسلامی عکس العمل یک واقعیت مهم در حوزه علمیه قم و مشهد است. این واقعیت عبارت از استقبال گسترده طلاب نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی به فلسفه‌های مضاف و فقه‌های تخصصی و فقه‌های نظام‌های اسلامی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج و مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی و مدرسه امام کاظم علیه السلام و مدرسه مشکات و پژوهشگاه‌های حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم و فرهنگ اسلامی و... تأسیس و توسعه یافته است. 🔹 این واقعیت مبارک در دانشگاه‌های علوم انسانی هم در حال شکل‌گیری است و به همین دلیل را داغ دیده کرده است. آری گرایش به فقه‌های تخصصی یک واقعیت جدی است اصلا شوخی نیست و شوخی‌بردار هم نیست. حال عده‌ای از دانشگاهیان شبه‌روشنفکری در قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش‌های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می‌زنند!! تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت ایدئولوژی لیبرالیستی سوق دهند. ✅ مخالفان اسلام جامع‌نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در حوزه و دانشگاه است. @Manahejj
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۶؛ «مطالبات حوزه و روحانیت از شورای عالی» سایز: A3 نوع: رنگی کیفیت: چاپ 📌 دانلود گاهنامه در کانال 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
manahej16.pdf
17.63M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۶؛ «مطالبات حوزه و روحانیت از شورای عالی» 🔹 چندی پیش شانزدهمین پرونده مناهج با عنوان «مطالبات حوزه و روحانیت از شورای عالی» با پیگیری و تبیین مطالبات بدنه حوزه علمیه از شورای عالی، در رسانه حوزوی مناهج تقدیم شد. 📌 فایل این پرونده به پیوست تقدیم شده است. http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 تعطیلی مدارس علمیه تهران به مدت یک هفته 🔹 با توجه به دستور ستاد کرونا مبنی بر اعمال محدودیت در استان براساس دستور مدیر استان تهران کلیه مدارس علمیه به مدت یک هفته تعطیل شد و کلاس های درس به صورت و برگزار می‌شود. 🌐 rasanews.ir/002n2x @Manahejj
🌀 درس‌خواندن با اعمال شاقّه! 📝 درد و دل طلاب خواهر؛ 🖋 طلبه سطح ۴ جامعةالزهراء 🔻 می‌خواهم داستان طلاب خواهر و مصائب و مشکلات در عصر کرونا را برایتان روایت کنیم: 🔹 من طلبۀ در مقطع تحصیلات تکمیلی هستم با چهار فرزند(دو نفرشان محصل ابتدایی هستند) و البته همسری طلبه که از قضا او هم درس هایش به زور کرونا مجازی شده است. 🔹 صبح بیدار می شوم و بعد از بیدار کردن بچه ها و آماده کردن صبحانه باید بنشینم پای درس های مجازی که از ۸ صبح شروع می شود تا ۴ بعدازظهر! یعنی رأس ساعت ۸ کلاس های من شروع می شود و ایضاً همسرم، و دو پسر مقطع ابتدائی ام و البته همۀ اینها را باید با یک لب تاب و یک گوشی اندرویدی حل کنیم! 🔹 باورتان نمی‌شود که چقدر جالب می‌شود وقتی پسر ده ساله ام هنوز چند دقیقه ای از ریاضی‌اش را گوش نکرده مجبور است مباحث سنگین همسرم را بشنود و تازه نوبت پسر کوچک است که او هم هم‌نوا با معلم اش کمی حروف الفبا را هجی کند. ❓ ... واقعا جای سوال است که مسؤولان بزرگوار گمان می کنند اصرار بر حضور در کلاس‌های آنلاین و استفاده از شگردهای خنده‌دار برای احراز حضور، باعث افزایش بهره‌وری طلاب خواهر از کلاس‌ها می‌شود؟ آیا بهتر نیست آموزش‌ها آفلاین باشد تا مادران طلبه در فرصت‌هایی مناسب با فراغ بال گوش کنند تا بفهمند و یاد بگیرند نه اینکه بشنوند و هیچ نفهمند؟ 📌 ادامه در لینک زیر: 🌐 rasanews.ir/002n0h @Manahejj
🌀 وقتی تمام در‌ها به روی امام بسته شد 📸 دلایل و چگونگی ترک عراق و هجرت به پاریس 🌐 rasanews.ir/002n41 @Manahejj
🌀 کشف اقتصاد اسلامی نیاز به یک اجتهاد پیچیده دارد 🖋 پاسخ استاد ضمیری؛ مدرس درس خارج و رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه به بیانات استاد علوی بروجردی از دیدگاه شهید صدر 🔹 وقتی از اقتصاد اسلامی یا سایر مباحث علوم انسانی با رویکرد اسلامی سخن به میان می آید باید دقیقا دید منظور چیست؟ خلط مبحث ازعدم شفافیت محل نزاع بر می‌خیزد باید بین مذهب اقتصادی و علم اقتصادی تفاوت گذاشت. 🔹 شهید صدر معتقد است علم اقتصاد علمی است که وظیفه‌اش تفسیر حیات اقتصادی وارتباط پدیده‌های اقتصادی به اسباب وعوامل آن است. این علم نو پدید است و محصول جامعه مدرن است هرچند از گذشته دور مباحث پراکنده‌ای وجود داشته است. اما مقصود از مذهب اقتصادی شیوه وسیاستی است که جامعه برای حل مشکلات اقتصادی انتخاب می‌کند. به دیگر سخن علم اقتصاد از هست و نیست‌های پدیده‌های اقتصادی سخن می‌گوید درحالی که مذهب اقتصادی از بایدها ونبایدهای اقتصادی بحث می‌کند. شأن علم، تفسیر و تحلیل وضع موجود جامعه است ولی شأن مذهب و مکتب تغییر وضع موجود به وضع مطلوب است. 🔹 البته شهید صدر تأکید دارد انتخاب طریقه معینی برای تنظیم حیات اقتصادی بدون پایه واساس نیست وقطعا متکی برافکار و مفاهیم معینی است. با این توضیحات روشن می‌شود که از دیدگاه شهید صدر منظور از اقتصاد اسلامی مذهب اقتصادی است و نه علم اقتصادی زیرا اسلام درصدد بیان علوم نبوده است و رسالت دین اسلام تربیت انسان است در همه عرصه‌های فردی واجتماعی واقتصادی و سیاسی و فرهنگی و.... و اسلام از هرچه برای مسیر سعادت انسان لازم باشد فرواگذاری نکرده است و یکی از مسائل مهم و لازم برای تربیت انسان حل مشکلات اقتصادی اوست. 🔹 خلاصه آنکه شهید صدر باور به اقتصاد اسلامی دارد و آن را به معنای مذهب اقتصادی می‌داند و نه علم اقتصاد َسیاسی. ناگفته نماند که شهید صدر معتقد است که از طریق برهان إنی و از راه استقراء می‌توان به مبانی و پشتوانه‌های علمی مذهب اقتصادی پی برد. شهید صدر می‌نویسد: إن الاقتصاد الاسلامی مذهب و لیس علما لانه الطریقه التی یفضل الاسلام اتباعها فی الحیاة الاقتصادیه او تصریح می‌کند که کار علم تفسیر است ولی کار مذهب، طریقه وروش است. بنابراین اقتصاد اسلامی به معنای  دستورالعمل‌ها وتجویزهایی است که اسلام در سه عرصه: تولید و توزیع ومصرف، ارائه می‌دهد. ✅ کشف اقتصاد اسلامی هم به یک اجتهاد پیچیده نیاز دارد و صرف ردیف‌کردن مباحث عقود و ایقاعات مرسوم در فقه، کفایت نمی‌کند وباید از کنار هم گذاشتن احکام فقهی با روش استقرایی به کشف آن پرداخت. @Manahejj
🌀 طرحی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی 👤 حجت الاسلام معاون هماهنگی و اجرایی طرح «عشق در بند» 🔹 بنابر نظر رییس زمانی که این طرح در محدوده کوچکی از جرائم به ثمر نشسته است می‌تواند در محدوده گسترده‌تری نیز اثرگذار بوده و کاهنده باشد. 🔹 مبلغین که در قالب طرح عشق در بند در حاضر می‌شدند به صورت مستمر به گفتگو با زندانیان و ریشه‌یابی مشکلات آنها و راهنمایی آنها در خصوص مسائل مختلف می‌پرداختند و چنین اقداماتی تا کنون صورت نگرفته بود. 🌐 rasanews.ir/002n4Q @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 حالا که عدل اجتماعی در حد مطلوب نیست شما چه می‌کنید؟ فقط دلسرد می‌شوید و نق می‌زنید؟! 💬 شهید بهشتی رحمه الله @HozeTwit
🌀 خون دل امامِ حوزه از متحجرین واپس‌گرای حوزوی 🔻 ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاری‌تر از اغیار بوده و هست... عده‌ای مقدس‌نمای واپس‌گرا همه‌چیز را حرام می‏‌دانستند و هیچ‌کس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. 🔻 خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است. 🔻 وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در و دخالت نماید. حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد. به زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الا عالم سیاس و روحانی کاردان و زیرک، کاسه‌ای زیر نیم کاسه داشت. 📗 منشور روحانیت @Manahejj
🌀 دعوت استاد خسروپناه از استاد علوی بروجردی برای مناظره علمی 🔻 پیش از این آقای علوی بروجردی ضمن انکار وجود اقتصاد اسلامی یا هر علوم انسانی اسلامی دیگر، گفته بودند اگر غیر از این است من را باید قانع کنند. 🔺 حال باید دید آیا ایشان به حرف خویش پایبند خواهد بود و دعوت به مناظره را خواهد پذیرفت یا خیر... @Manahejj
🌀 نظر امام خمینی (ره) درباره کتاب عبقات‌الانوار 📝 به مناسبت سالروز درگذشت علامه میرحامد حسین هندی 🔹 هركس بخواهد اطلاع از چگونگی حديث غدير پيدا كند، بايد رجوع كند به كتاب عبقات الانور سيد بزرگوار ميرحامد حسين هندی، كه ۴جلد بزرگ در حديث غدير تصنيف كرده و چنين كتابی تاكنون نوشته نشده و عبقات الانوار در امامت از قراری كه شنيده شده، ۳۰جلد است و آنچه كه ما ديديم، ۸جلد است و در ايران شايد تا ۱۵جلد از آن پيدا شود‌. 🔻 و اهلِ سنت درصدد جمع اين كتاب و تضييع آن هستند و ما ملت شيعه در خواب هستيم تا آن وقت كه یک چنين گنج پرقيمت و گوهر گرانبهائی از دست برود! اكنون قريب دو سال است، دو سال قبل از ۱۳۶۳ق، كه به ملت شيعه به تجديد طبع اين كتاب پيشنهاد شده و به خونسرد تلقی شده است. با اين وصف با خواست خدا جلد غدير در تحت طبع است. 🔹 لكن بر علماء شيعه بالخصوص و ديگر طبقات لازم است كه اين كتاب بزرگ را كه بزرگترين حجت مذهب است نگذارند از بين برود و به طبع آن اقدام كنند! 📗 کشف الاسرار، ص ۱۷۸ @Jahade_tabeini @Manahejj
🌀 رنج‌نامه علامه میرحامد حسین 📝 در مشقت تألیف عبقات الانوار 💠 الگوی طلاب جوان برای تحصیل 🔹 آنچه ما را به مشقت‌هاى فزون از قیاس حاصل شده، شما را به سهولت تمام حاصل است. اگر نَبْذى از مشقت‌هاى ما را در تحصیل یک کتاب جزیى دریابید، خون از چشم بارید و قدر این نعمت بدانید. 🔹 دنیا گذران و نقش بر آب است و محض خیال و سراب. آنچه مقسوم است خود به خود مى‌رسد، تضییع عمر عزیز در ازاء آن نباید کرد و نام خاندان خود از دست نباید داد و مردانه‌وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد. 🔹 اهل خلاف جا به جا مجمع‌ها ساخته‌اند و در فکر ردّ و نقض اهل حق خود را انداخته‌اند، غافل از کار خود نیستند و از این طرف کسى به نظر نمى‌آید. 📌 پیوست: تصویر دستخط مرحوم میرحامد حسین 📌 پست بعد: حکایت گوشه‌ای از رنج مرحوم میرحامد حسین، تنها در تحصیل یکی از این کتب، از زبان آیت‌الله شبیری زنجانی 👇🏻 @Jahade_tabeini @Manahejj
🌀 میرحامد حسین و نوکریِ عالم سنی! 📝 گوشه‌ای از رنج عظیم میرحامد حسین در جهت مبارزه با تحریف تشیع 👤 آیت‌الله شبیری زنجانی 🔹 نقل کرده‌اند که یک وقت میرحامد حسین مطلع می‌شود که در مدینه در کتابخانه یکی از علمای اهل سنت نسخه منحصر به فرد کتابی که مورد احتیاج ایشان بود، موجود است. ایشان با اصحاب و مریدهایش به مکه می‌رود و پس از انجام مناسک به آنها می‌گوید که شما مراجعت کنید؛ من باید مدتی اینجا بمانم. 🔹 ایشان نزد آن عالم سنی می‌رود و نوکر او می‌شود و به او می‌گوید که چون من ناراحتی دارم، برای محفوظ ماندن از شرور لازم است که در جایی که قرآن و کتاب قرار دارد، بخوابم. لذا توافق می‌کنند که ایشان در کتابخانه بخوابد. ✅ در تمام آن مدت میرحامد حسین در نهایت تقیه رفتار و در حد اعلی برای آن عالم سنی نوکری می‌کرد؛ به گونه‌ای که حتی به بچه آن عالم رسیدگی و او را بغل می‌کرد و از این قبیل کارها که افراد محترم حاضر به آن نمی‌شوند، منتها وقتی ایشان شبها برای استراحت به کتابخانه می‌رفت، آن کتاب را که مفصل هم بوده، جزء جزء استنساخ می‌کرد. نجار شیعه‌ای در مدینه بود، او برای میرحامد حسین جعبه‌ای ساخته بود تا ایشان اجزائی را که شبها استنساخ می‌کرد، در آن قرار دهد. میرحامد حسین هر جزء را که استنساخ می‌کرد، در آن جعبه قرار می‌داد. 🔹 وقتی کتاب تمام شد، از صاحب خانه اجازه گرفت تا به خویشانش سر بزند و او هم اجازه داد. ایشان آن جعبه را برداشت و سوار کشتی شد. [تا اینکه] دریا طوفانی می‌شود و جعبه در آب می‌افتد. میرحامد حسین خودش را در دریا پرت می‌کند تا جعبه را بگیرد. جعبه را می‌گیرد و دیگران هم کمک می‌کنند و ایشان را نجات می‌دهند. 📗 جرعه‌ای از دریا؛ ج ۲؛ ص ۳۵۰ @Manahejj