📠 نظر اعضا
💬 علی اکبر:
سلام بنده طلبه درس خارج هستم و ساکن شهرک مهدیه.
برای طرح اینترنت 60 گیگی رفتم ثبت نام کنم گفت کد ملیت ثبت نشده و شکایت کردم تو همون سامانه.
با مرکز خدمات تماس گرفتم و مشکل را مطرح کردم و جوابی تعجببرانگیز گفتند:
«فقط تا پایه ده مشمول طرح اینترنت میشوند. گفتم چرا؟ گفت درس خارجیها، محصل حساب نمیشن!!»
علی برکت الله
📌 مناهج:
بیشک رایزنی مرکز خدمات برای اینکه طلاب هم مشمول اینترنت رایگان شوند جای تقدیر دارد.
اما ای کاش در تشخیص اینکه چه افرادی مشمول اینترنت آموزشی باشند، با معاونت آموزش حوزههای علمیه هماهنگیهای لازم میشد.
#نظر_اعضا
@Manahejj
🌀 بزودی: پرداخت کمک هزینه تحصیلی به طلاب پژوهشگر
👤 آیت الله اعرافی در بازدید از معاونت پژوهش حوزه
🔹 انتظار می رود نظام جامع، منشور، چشم انداز و مدیریت احکام و برنامه پنج ساله که اسناد بالادستی حوزه به حساب می آیند به وسیله مسئولین امر جلو بروند و اجرایی شوند.
🔹 ما در این دوره ۴ ساله دشوارترین دوران بودجه ای کشور و حوزه علمیه را سپری کردیم؛ اما در عین حال همکاران ما در حوزه علمیه نه تنها متوقف نشدند بلکه گام های بلندی را برداشتند.
🔹 در معاونت آموزش با وجود کمی ها و کاستی های فراوان به صورت بسیجی وار و جهادی پروژه های بزرگی همچون طراحی درختواره دانشی حوزه عملیاتی شد.
🔹 معاونت پژوهش دو نقش دارد که یکی از آنها کارهای مربوط به خودش است و به شکل ستادی و فرماندهی آن ها با خود این معاونت می باشد.
مسئولیت دیگر معاونت پژوهش مدیریت و فرماندهی پژوهش در بخش های دیگر حوزه در سراسر کشور است؛ این نگاه فرابخشی که بسیار مهم است نیازمند قانون، پایش و نظارت می باشد و هنوز کارهای زیادی در این باره باید انجام گیرد.
🔹 می بایست از ظرفیت های آشکار و پنهان در درون و بیرون حوزه بهره گیری کرد؛ مثلاً باید از اساتید پژوهشی در طرح تکریم آنها که با کمک دفتر مقام معظم رهبری انجام می شود تقدیر به عمل آید.
باید حداقل ۱۰۰ اثر علمی خوب از دل پایان نامه ها توسط معاونت پژوهش بیرون آورده شود، پرداخت کمک هزینه تحصیلی طلاب پژوهشگر در آیندهای نه چندان دور آغاز خواهد شد.
🔹 باید به دو بخش کتابخانه ها شامل آثار خطی و قدیمی اسناد موجود در آن ها توجه شود؛ در خصوص این تراث باید کاری انجام شود که اینها محفوظ بمانند و از بین نروند.
🔹 در معاونت پژوهش به بحث در مورد درختواره دانش ها پرداخته شود و نسبت این معاونت با این درختواره تبیین گردد.
در زمینه امور بین الملل، باید زبان های مختلف به طور کاربردی به طلاب آموزش داده شوند.
🔹 مراکز پژوهشی دیگر بخصوص گروه های علمی متعددی که در حوزه هستند و جایگاهی در وزارت علوم و تحقیقات ندارند باید مورد توجه معاونت پژوهش قرار گیرند.
#پژوهش
@Manahejj
🌀 یکی از رهبران شیعه اندونزی درگذشت
🔹 جلال الدین رحمت یکی از پایه گذاران شیعه نوین در اندونزی و رهبر پیروان اهل بیت(ع) و رئیس سازمان ایجابی اندونزی درگذشت.
🔹 مدارس شهید مطهری با تدبیر وی و مدیریت فرزندش دکتر فتاح رحمت راه اندازی شده و اداره می شود.
🔹 وی دلباخته رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران بود و برای وحدت و تقریب مذاهب اسلامی بسیار کوشش کرد.
🔹 تشرف میلیونها تن از مرد و زن اندونزیایی به مکتب حقه تشیع، پس از انقلاب، مرهون زحمات مستمر او بوده است.
🔻 جلالالدین رحمت، روز گذشته در سن ۷۲ سالگی بر اثر ابتلاء به کرونا به دیار حق شتافت.
#تشیع_بین_الملل
@Manahejj
🌀 پخش زنده سخنرانی امام خامنهای در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز
🔹 حضرت آیتالله خامنهای بهمناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال۱۳۵۶، از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی سخن خواهند گفت.
🔻 این برنامه ساعت ۱۰:۳۰ روز چهارشنبه ۲۹ بهمن، به صورت زنده از شبکههای رسانهی ملی و همچنین از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و حسابهای این پایگاه در شبکههای اجتماعی پخش خواهد شد.
🔻 هرسال به مناسبت سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم استان آذربایجان شرقی، با حضور در حسینیهی امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب دیدار میکردند که به علت رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا، این دیدار از طریق ارتباط تصویری با مردم حاضر در مصلای تبریز انجام خواهد شد.
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 سفیر:
با سلام خدمت شما
بنده یکی از طلاب فارغ التحصیل حوزه های علمیه سفیران هدایت هستم، که بعد از 5 سال تحصیل و 5 سال تبلیغ با هزار امید مدرک سطح 2 گرفتم؛ اما خیلی از جاها مدرک ما را قبول نمیکنند و میگن: حتما باید مدرک سطح 2 بلند مدت داشته باشید.
از ابتدای سال 98 هم به مرکز جذب یکی از ارگانهای نظامی در قم معرفی شدم و از ابتدای سال 98 تمام مراحل را اعم از مصاحبه و پزشکی و... را با موفقیت انجام دادم و منتظر شدم، بعد از 2 سال انتظار و خبرگیری تقریبا تماس هر هفته با مرکز جذب بزرگواران میفرمودند که تمام مراحل با موفقیت طی شده و باید منتظر باشید اما روز 25/11/99 وقتی تماس گرفتم گفتند بخاطر اینکه مدرک شما سطح 2 سفیران هست موافقت نشده است.
من باید الان چکار بکنم؟ آیا این انصاف هست؟ با هزار امید اومدیم حوزه اما الان بعد از 2 سال میگن مدرک شما را قبول نداریم... اگر هیچ جا مدرک سفیران را قبول نمیکنند پس چرا این مدارس را تأسیس کردن؟!! لطفا صدای ما را به مسئولین حوزه و... برسونید، این درد ماست، این مشکل ماست. من که راضی نیستم. ممنونم.
📌 مناهج:
متاسفانه یکی از مسائل مغفولی که در حوزههای علمیه شاهد آن هستیم، حقوق طلاب است. همانطور که هر شهروندی باید از حقوق شهروندی خویش آگاه باشد تا بتواند حقوق خود را استیفاء کند، طلاب نیز باید از حقوق خویش آگاه باشند.
با این همه چرا نه در سایت شورای عالی نه در کانال شورای عالی و نه در هیچجای دیگری اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد؟
وقتی درباره طلاب حوزههای سفیران از مسؤولین محترم حوزوی جویا میشویم، ابراز میکنند همه در قوانین گزینش و استخدام و ... برای طلاب سفیران دقیقا مثل طلاب بلند مدت هست. اما آیا این قوانین نباید منتشر شود؟!! قانون نوشته اما منتشر نشده چه تفاوتی با قانون نانوشته دارد.
از مسؤولین محترم و بزرگوار ذیربط تقاضا داریم بیش از پیش به مطالبات طلاب اهمیت دهند.
#نظر_اعضا
#سفیران
#آینده_تحصیلی
@Manahejj
🌀 انتصاب ریاست جدید و هیأت امنای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📝 متن حکم امام خامنهای
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ مؤسسهی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمةاللهعلیه) یادگار ارزنده و پربرکت عالم فقیه و مجاهد مرحوم آیتالله مصباح یزدی است.
✅ برکات این مؤسسهی مبارک باید بر اساس اهداف ترسیمشده به وسیلهی خود آن عالم فقید دنبال شود.
🔹 بدین منظور لازم است هیأت امنائی متشکل از حجج اسلام آقایان:
1⃣ حاج شیخ محمود رجبی
2⃣ حاج شیخ غلامرضا فیاضی
3⃣ حاج شیخ محمود محمدی عراقی
4⃣ حاج شیخ علی مصباح یزدی
5⃣ و حاج شیخ مجتبی مصباح یزدی
تشکیل گردد.
💠 و #مدیریت آن به تبعیت از تشخیص و تصمیم مرحوم آیتالله مصباح بر عهدهی حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمود رجبی بوده باشد.
توفیقات حضرات آقایان را از خداوند متعال خواستارم.
🖋 سیدعلی خامنهای
📅 ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
#مؤسسه_امام_خمینی
@Manahejj
#بیانات_مهم_امروز
🌀 فریاد ناکارآمدی یا نجوای دستاوردها؟
📝 نقشه عملیات روانی دشمن
🖋 علی مهدوی
🔸 دیدار امروز امام خامنهای با مردم تبریز شامل نکات بسیار مهمی بود از جمله: آگاهیدادن رهبر معظم انقلاب به خط عملیات روانی دشمن؛
همیشه فهم نقطه کانونی عملیات دشمن، باعث تقویت جبهه خودی خواهد شد:
«دشمن روی ناکامیهای ما تبلیغات و جنگ روانی میکند. ناکامیها را چندبرابر بزرگتر نشان میدهد. البته پیشرفتها را نشان نمیدهد و عمداً کتمان میکند. این برای آن است که مردم را نسبت به آینده بدبین کنند.»
🔸 این بار چندم است که رهبری بر این نقطه حساس و مهم دست میگذارند.
در این میان برخی که اهل بصیرت بودند با راهبرد نظام در «مقابله با جریان تحریف دشمن»، خیلی پیشتر به نقشه دشمن پی برده و مراقب بودهاند در آماج سیاهنماییها و جنگ تبلیغاتی سنگین، گرفتار کجفهمی و کجاندیشی نشوند و همواره نگاهشان را به دستاوردهای انقلاب از دست ندهند.
🔹 این در حالی است که نفوذیها، همسو با بمباران سیاهنمایی و ناامیدسازیِ دشمنان قسم خورده انقلاب، با نقاب انقلابیگری و بنام دلسوزی برای نظام و انقلاب، #رهبری را به صورت مستقیم و غیر مستقیم مقصر کاستیهای انقلاب نشان میدهند!!
🔺️ اما دسته سومی هم در این میان هستند که در واقع #غافلین و #ساده_لوحان هستند.
این عده به صورت ناخواسته و غیر عمد در اثر هجمه سنگین تبلیغاتی دشمن و منافقین، به این نتیجه رسیدهاند که انقلاب به بنبست رسیده است و اگر پوستاندازی نکند، اعتماد مردم را از دست خواهد داد!
سوابق انقلابی و احساس دلسوزی در این جماعت قابل انکار نیست؛
اما براستی برای دشمن، چه دستاوردی بالاتر از پدید آمدن چنین روحیهای در نیروهای آرمانگرا و انقلابی در جهت اهداف ضد انقلاب وجود دارد؟!
🔻 امروز هرچه بر تعداد ناامیدان و خستگان در جامعه افزوده شود، در واقع روز بروز بر تعداد افرادی که برای انقلاب کاری نمیکنند جز غر زدن و نقزدن، افزوده خواهد شد؛ چراکه طیف مأیوس، امیدی برایش باقی نمانده تا بخواهند کار ایجابی و تلاش اثرگذار داشته باشد و لذا فقط و فقط فریاد میکشند و غر میزنند و جز تخریب و تضعیف و پرخاشگری چیزی در کانالهای این طیف مشاهده نمیشود. عجیبتر اینکه تحول را در حیرت میبینند و نجات را در نفرت پراکنی!
🔹 شما محاسبه کنید در میان انبوه رسانههای حقیقی و مجازی و تریبونهای مختلف داخلی، امروز کدام صدا بیشتر به گوش میرسد؟ فریاد ناکارآمدیها و ضعفهای انقلاب و نظام یا نجوای بیان دستاوردها و نقاط قوت و در کنار آن، راهحلیابی برای رفع مشکلات؟!
👆🏻 با همین عیار، عناصر و رسانههای حقیقتا انقلابی را از اغیار و انقلابیهای ناآگاه میشود شناخت و تمیز داد.
✅ بیان امروز امام جامعه بسیار راهگشاست:
«وظیفه داریم با دستاوردها، ناکامیها و ضعفها را جبران کنیم. از جمله دستاوردها همین جوانان مبتکر و نیروی انسانی آماده به کار است. ما به کمک دستاوردها باید ناکامیها را جبران کنیم. دشمن عکس این را میگوید؛ میگوید نگاهتان به ناکامی باشد، دستاوردها را فراموش کنید و مسیر انقلاب را رها کنید.»
#دستاوردهای_انقلاب
#سیاهنمایی
#خط_عملیات_دشمن
#حیرت
@Manahejj
🌀 مهمترین عامل تربیت طلبه
👤 معاون تهذیب حوزههای علمیه کشور در دیدار با امامجمعه کرمان
🔹 مؤثرترین عامل تربیت طلبه، استاد است.
#تهذیب و تربیت در حوزههای علمیه باید محور اصلی و مقدم بر تعلیم باشد و موثرترین راه برای تربیت طلبه، استاد است.
اگر اخلاق و تربیت، پایه تعلیم قرار نگیرد، با کوچکترین تزلزل روحی کل این بنا بتدریج فرو خواهد ریخت.
👤 امام جمعه کرمان:
🔹 #حوزه_انقلابی باید دغدغه اول مسئولان حوزوی قرار گیرد.
طلبه غیر انقلابی نه تنها مثمر ثمر نیست بلکه مضر است.
حوزه غیر انقلابی نمیتواند پرچم دار دین باشد.
🔹 طلاب باید به مسائل روز و نیازهای زمان آشنا گردند، عالمی که نتواند پاسخگو و حل کننده مشکلات باشد فایده ای ندارد.
🔻 نحوه درس خواندن باید در حوزههای علمیه تصحیح شود تا طلاب بتوانند جوابگوی مسائل و شبهات مردم باشند.
hawzahnews.com/xb3wJ
@Manahejj
🌀 #کوتاه_نوشت
📩 واقعا استاد، خیلی مهم و تأثیرگذاره
بنده مدتی استادی داشتم که در فقه و اصول علمیت لازم را نداشت؛ تا جایی که من نه تنها از فقه و اصول بلکه از طلبه بودن خودمم ناامید شده بودم.
خدا توفیق داد و در سال جدید تحصیلی با استادی آشنا شدم که احاطه خیلی خوبی به شاکله و هندسه علم اصول داره؛ همین هم باعث شده شوق زیادی در خواندن و دنبال کردن سرفصلهای اصول و پیدا کردن ربط مسائل اصولی به یکدیگر هم پیدا کنم. به علاوه اینکه دأب استاد این هست ولو بصورت اشارهای و مختصر هم که شده ثمرات عملی مطالب را بیان کنند.
یک استاد میتواند طلبهای امیدوار و قوی بپرواند؛ کما اینکه عکس آن هم صادق است.
خدا اساتید مخلص و عالِم و پرانگیزه را زیاد کند...
#تأثیر_استاد
@Manahejj
🌀 روحانیت و دنیاگرایی
📝 بنای طلبگی
💠 امام خامنهای دام ظلّه
🔹 مسألهی #تهذیب اخلاق، مسألهی #ساده_زیستی، مسألهی اعراض از زخارف دنیا را بایستی در حوزههای علمیه جدی گرفت. اینطور نباشد که طلبه به خاطر خانهاش -که دو خیابان تا محل درس فاصله دارد- به فکر ماشین شخصی بیفتد. ماشین چیست؟
🔹 از اول، بنای کار طلبگی بر عسرت و بیاعتنایی به زخارف دنیوی بود؛ اما حالا فوراً به فکر بیفتیم که یک ماشین شخصی و یک خانهی کذایی داشته باشیم!
✅ البته باید حداقل معیشتی وجود داشته باشد؛ طوری که انسان ذهنش مشغول آن چیزها نباشد و بتواند درسش را راحت بخواند و کار لازم و مورد توقع را انجام بدهد؛ اما اینطور نباشد که طلبگی هم به چیزی مثل بقیهی کارهای دیگری که بعضی میکنند -دنبال تجملات و دنبال زخارف و امثال اینها رفتن- تبدیل شود. این عیب خیلی بزرگی است که باید بشدت از آن جلوگیری شود.
📅 ۳۱ شهریور ۱۳۷۰
#به_وقت_تفکر
#دنیاگرایی
#تهذیب
@Manahejj
🌀 چرا سخن از دنیاگرایی؟!
🔸 روزگاری عدهای خیال میکردند همین که رییس جمهور یا هر مسؤولی، روستازاده و از دل پابرهنگان و مستضعفین باشد پس به یقین چنین فردی بیشترین خدمت را به مستضعفین خواهد کرد.
اما کارنامه عملکرد برخی نشان داد، این مقدار کافی نیست و اگر انسان بر شاکله و مبنای تهذیب رشد نکرده باشد؛ بیشتر اسیر خودخواهیهای خود و حزب خویش خواهد بود تا گرسنگان و پابرهنگان.
🔹 اینکه در کانال مناهج مدتی است موضوع روحانیت و دنیاگرایی را پی گرفتیم از همین باب است. بله امروز اکثر طلاب و فضلای حوزههای علمیه به شدت گرفتار مسائل معیشتی هستند؛ اما چند نکته هم مهم است:
🔺 اول اینکه اگر فردا روزی طلبهای به جایگاهی رسید از خاطرش نرود که سبک زندگی سلف صالح و مبنای حوزههای علمیه در #دنیاگریزی بوده است. کما اینکه امام خامنهای در یکی از جلسات خارج فقه، از ماشینهای چند صد میلیونی برخی فضلایی که در درس شرکت میکردند گله کردند.
همین امروز باید روشن کنیم که آیا تا وقتی دستمان از دنیا و مواهبش کوتاه هست زاهدیم؟ ولی اگر آب باشد نشان خواهیم داد که ما هم شناگر ماهری هستیم؟!
🔻 دوم اینکه نوع نگاه به مشکلات میتواند رنج و تحمل آنها را کاهش یا افزایش دهد.
طلبهای که هر روز با این نگاه از خواب بیدار میشود که بدبختترین انسان روی زمین است و ناتوان و ... هیچگاه نمیتواند قدمی به جلو حرکت کند.
اما طلبهای که میگوید بالاخره با همه مشکلات باید جنگید و درس را هم جلو برد، طبعا روز بروز قدرت تحملش بیشتر خواهد شد.
✅ رسانه حوزوی مناهج همچون گذشته پیگیر تسهیل امور معیشتی طلاب هست؛ اما همه ما طلاب و فضلا و بدنه حوزه علمیه نیز در عین حال وظیفه داریم تسلیم مشکلات نشویم و همچنان در طریق علمآموزی، استقامت داشته باشیم و در عین حال مبانی را گم نکنیم.
#به_وقت_تفکر
#دنیاگرایی
#تهذیب
@Manahejj
🌀 سهم همسران در عاقبت بخیری خانواده
💠 امام خامنهای دام ظلّه
🔹 ازدواج و اختیار همسر، گاهی در سرنوشت انسان مؤثر است.
خیلی از زنها هستند که شوهرانشان را بهشتی میکنند.
خیلی از مردها هم هستند که زنهایشان را بهشتی میکنند. عکس آن هم هست.
🔹 اگر زن و شوهر این کانون خانوادگی را قدر بدانند و برای آن اهمّیت قائل باشند، زندگی، امن و آسوده خواهد شد و کمال بشری برای زن و شوهر در سایهی ازدواج خوب ممکن خواهد شد.
📅 ۷۵/۰۲/۱۰
#خانواده
@Manahejj
🌀 فصل جذب
📝 ضرورت عدم غفلت مسؤولین حوزوی
🖋 علی مهدوی
🔸 دهه شصتیها موجب چند شیفت شدن مدارس و تأسیس دانشگاههای مختلف (علمی کاردبردی، پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد) شدند؛ سیل جمعیت دهه شصت بگونهای بود که در هر وهلهای قرار میگرفتند باید برای آنها برنامهریزی جدی صورت میپذیرفت.
🔹امروز که دهه شصتیها از گذر ورود به علمآموزی عبور کردهاند و نوبت به نسلهای بعد رسیده بسیاری از دانشگاهها برای جذب دانشجو مجبورند از مشوقهایی همچون حذف کنکور و تبلیغ مدرکگرایی و ... استفاده کنند.
🔹 طبعا ورودی حوزههای علمیه نیز کما فی السابق نیست به دلایلی همچون:
1⃣ تراکم کمتر جمعیت فعلی دیپلمهها نسبت به گذشته
2⃣ اعمال محدودیتهای بیشتر و کیفیگزینی در جذب طلاب
3⃣ تبلیغات شدید علیه روحانیت و حوزههای علمیه
4⃣ بیبرنامگی یا ضعف برنامه حوزههای علمیه برای جذب
🔺 از تمام موارد فوق که بگذریم؛ اما از مورد آخر نباید غافل شد. واقعا حوزههای علمیه برای معرفی خود و دستاوردهای خود تا چه حد توانستهاند با برنامه، تولید محتوا و قوی وارد عرصه تبلیغ و جذب نواجوانان و جوانان شوند؟
نگارنده برخی تلاشهای پراکنده و موردی را منکر نیست؛ اما بسیاری از مواقع شاهدیم کاری که توسط عدهای مسؤولین مدارس و حوزهها انجام میپذیرد صرفا در حد طراحی و چاپ بنر است و نهایتا درج یک پست تبلیغی در کانالهای حوزوی!!
❓اما چقدر تلاش کردهایم از ظرفیت مساجد، کانونهای فرهنگی، هیئات و حتی دبیرستانها برای معرفی حوزه و جذب قلوب جوانان استفاده کنیم؟!
به فرض جوانی هم جذب نشود حداقل به گوشش خورده باشد که حوزهای هم وجود دارد و رسالتی بر دوش دارد.
✅ امید است مدیریت حوزههای علمیه در این موضوع مهم، با بسیجکردن مسؤولین حوزوی و دیگر ظرفیتهای حوزه بتوانند نوآوری و خلاقیتی درخور حوزههای علمیه را شکل دهند.
#فصل_جذب
@Manahejj
#کوتاه_نوشت
🌀 برنامه هنرستان برای جذب
🔹 حرف از جذب شد یاد خاطرات اول دبیرستان افتادم:
بعد از عید نوروز که شد مدیران هنرستانهای مختلف فنی و حرفهای و کاردانشی که در آن منطقه بودند به دبیرستان ما میآمدند و در مراسم صبحگاه درباره هنرستان خودشون و رشتهها و مزایایی که دارند توضیح میدادند و سعی میکردند دانشآموزان را جذب کنند...
✅ ای کاش حوزهها هم به فکر برنامه برای جذب باشند...
🖋 طلبه دغدغهمند
#فصل_جذب
@Manahejj
🌀 نشست مجازی مدیر حوزههای علمیه
👥 با طلاب و فضلای سراسر کشور
📅 امشب ۲ اسفندماه
⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۱
🌐 لینک حضور:
b2n.ir/Neshast4
@Manahejj
🌀 نظر اعضا
🖋 حسنی- حوزه علمیه خرمدره:
🔹 معروف است که :
مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.
تا مدت ها پیش گمانم بر این بود که باید حوزههای علمیه تبلیغات گستردهای چه در فضای مجازی و حقیقی داشته باشند تا بتوانند طلبه جذب کنند. اما گرچه این کار لازم و ضروری است اما کافی نیست.
🔹 به نظرم می رسد اگر فعالیت اجتماعی حوزههای علمیه با یک پشتوانه فکری خوب گسترش یابد و حوزه جایگاه اصلی خود را در کارهای فرهنگی پیدا کند و آن را تقویت نماید، به خودی خود جوانان و نوجوانان را جذب خواهد کرد.
و حرکت بر همین مدار، یک تیر است و چند نشان:
1. تقویت جایگاه حوزه
2. شکلگیری هویت واقعی طلاب و امیدوار شدن طلاب موجود به حوزه علیمه و کارآمدی آن
3. جذب طلاب جدید
🖋 علی نفری:
سلام و خسته نباشید به مدیران مناهج که در دوران سکوت و سکون حوزه پیگیر مسائل و مشکلات حوزه و طلاب هستند عرض میکنم.
حوزه برای اینکه بیشتر بتواند طلبه جذب کند باید بتواند طلابی را که جذب کرده بگونهای به جامعه عرضه کند که با بازخورد مثبت از جامعه سبب ورودیهای بیشتر به حوزه شوند.
چرا که طلاب ثمرههای کوتاه مدت و بلند مدت حوزه هستند.
🖋 سید ابوالفضل:
🔹 سلام، باید فکری به حال طلابی که سالهای گذشته جذب شدهاند نیز بشود تا برای آنها برنامهریزی شود و دارای هدف و دغدغه در تحصیل باشند.
🔹صرفا اضافه کردن تعداد زیادی جوان و نوجوان به طلاب سالهای گذشته کافی نیست.
بلکه باید روی همین تعداد طلاب موجود نیز برنامهریزی کرد و آنها را تأمین کرد تا بتوانند بدون مشکل به وظایف خود بپردازند.
🔹 در مورد جذب طلاب جدید باید نگاه کیفیگزینی حاکم باشد و اصلا نباید نگاهها به آمار کمّی در بحث جذب جدید دوخته شود.
#نظر_اعضا
#فصل_جذب
@Manahejj
27f01b39e7c39566a2f573d110be8f5a (1).pdf
8.51M
🌀 سالروز ابلاغ منشور مهم روحانیت
📝 هر جمله منشور روحانیت نیاز به مباحثه دارد
💠 امام خامنهای دام ظلّه
🔹 حقیقتاً اگر انسان بخواهد دربارهى این پیام (منشور روحانیت) صحبت بكند و مطالب آن را شرح بكند، هر سطر سطر و جمله جملهى این پیام نورانى و پرمغز و معنوى و بسیار سنجیده و البته از لحاظ ادبى، زیبا و مرصّع، هر جملهاى از این پیام جا دارد كه انسان دربارهاش بحث كند و حرف بزند.
✅ توصیه میكنم به مخاطبان آن پیام، یعنى به جامعهى علماى اسلام و روحانیون و طلاب، كه این پیام را مثل یك درس، مثل یك كتاب، مثل یك لوح آسمانى مكرر بخوانند.
🔹 خود من واقعاً مكرر خواندم، مخصوصاً بعضى از بخشهاى این پیام را كه هرچه انسان میخواند، احساس میكند كه روى كلمه كلمهى او بایستى تأمل كند و التذاذ روحى و معنوى ببرد، تأمل كنند!
📅 ۱۲ اسفند ۱۳۶۷
📌 متن کامل منشور روحانیت (قالب Pdf) به پیوست تقدیم گردیده است...
🌐 متن در قالب نسخه وب:
b2n.ir/Manshour
#منشور_روحانیت
@Manahejj
💳 اعلام شماره حساب برای کمک به مناطق زلزلهزده شهر سیسخت
➖ با توجه به زلزله اخیر در شهرستان سیسخت در استان کهگیلویه و بویراحمد و خسارتهای وارد شده به برخی از هموطنان عزیز و وجود سرمای زایدالوصف در آن منطقه، طلاب و روحانیون عزیز و خانواده آنان میتوانند کمکهای نقدی خود را برای کمکرسانی به زلزلهزدگان به شماره کارت زیر واریز کنند.
💳 شماره کارت:
5041721071264825به نام کمک به زلزلهزدگان - مرکز خدمات کهگیلویه و بویراحمد 📌 روی شماره کارت بزنید بصورت خودکار کپی خواهد شد.
🌀 گفتگوی تبیینی منشور روحانیت
روحانیت
🎥 با حضور حجت الاسلام محمود محققیان
📝 با موضوع روحانیت زنده و پایدار در پرتو منشور روحانیت
🔗 دانلود نسخه کامل👇
Aparat.com/v/WTtdY
#منشور_روحانیت
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 اعتکاف در قم و تمامی شهرهای آبی برگزار میشود 👤 حجتالاسلام حریزاوی؛ معاون ارتباطات سازمان تبلیغا
🌀 به دستور ستاد ملی کرونا، مراسم اعتکاف در کشور برگزار نمیشود
👤 رئیس ستاد مرکزی اعتکاف
🔹 ای کاش کارشناسان محترم ستاد ملی کرونا دستکم راهکارها و پروتکلهای پیشنهادی ستاد اعتکاف همچون برگزاری حداقلی مراسم معنوی اعتکاف آن هم با فاصله گذاری مناسب در مساجد جامع را مورد توجه قرار می دادند و سپس حکم به ممنوعیت سراسری برگزاری اعتکاف می کردند.
✅ پیش از شیوع کرونا، در ۸۳ کشور با پشتوانه ستاد مرکزی اعتکاف قم، این مراسم معنوی برگزار شده اما امسال برنامه های جایگزین و جشنواره رسانه ای و مجازی برای اعتکاف طراحی و به اجرا در می آید که از آن جمله، پویش مردمی "فرصت انس" است.
hawzahnews.com/xb3Qz
#اعتکاف
#تعطیلی_اعتکاف
#دستاورد_بین_المللی_ستاد_اعتکاف
@Manahejj
🌀 عینک سیاه یا عینک دورنگر؟
📝 تأملی درباره جذب حوزههای علمیه
🖋 علی مهدوی
🔸 تا صحبت از فصل جذب طلاب و لزوم جذب نیروهای نخبه و تازه نفس در حوزههای علمیه میشود؛ عدهای با اشاره به نارساییها و مشکلات موجود حوزههای علمیه میپرسند: اصلا چرا جذب؟
🔹 در این نوشتار نه تنها منکر نارساییها نیستیم، بلکه همه مخاطبین خود را دعوت میکنیم که ابتدا عینک سیاه بزنند و با نهایت بدبینی به «حوزه علمیه موجود» نگاه کنند.
حال از پسِ این عینک تیره و تار چه میبینید؟
حوزهای که نیروهای نخبه خود را هدر میدهد؟ قدر سرمایه عظیم انسانی خود را نمیداند؟ هیچ اقدامی برای استعدادیابی و استعدادسنجی انجام نمیدهد؟ برای آینده دانشآموختگان خود برنامه منضبط و دقیقی ندارد؟ و ...؟!
🔹 حال اگر از شما بپرسیم: به فرض قبول تمام آنچه از پس این عینک دودی تماشا کردید، راه خلاصی ما چیست؟
❓ بهتر نیست درِ حوزه را تخته و شش قفله کنیم؟ یا اصلا بگوییم در عصر حیرت راه حفظ دین بسته است؟!
یا اینکه راه حل این است که برای رهایی از رکود و نارسایی و انواع مشکلات موجود، لازم است به جذب و تربیت نیروهای جدید و برگزیدگان فعال دارای اندیشه اقدام کنیم تا اگر نسل فعلی حوزه روی تحول را به چشم ندید، لااقل این آیندگان پویا و فعال، آرزوی امروزیان را برآورده و محقق سازند؟
🔹 مگر غیر از این است که روزی در همین حوزه، اهالی فلسفه را تکفیر میکردند و حتی نجس میدانستند؛ آیا فلاسفه به فلسفه پشت کردند و از ترس تکفیر یا بر اثر رنج خستگی از جفایی که به آنها شد، دیگر دنبال فلسفه نرفتند؟!
عدهای چه بسا چنین هم کردند؛ اما آزادی فلسفه در حوزه و ارزشمند شدن و ضروری تلقیشدن آن در امروز، مرهون خدمات کدام دسته است؟ آنها که فرار کردند و صرفا نق زدند یا آنها که ایستادند و مبارزه کردند؟!
✅ درود و تحیات خاصه الهی به روح پر فتوح بزرگمرد ایستادگی و استقامت در حوزههای علمیه؛ امام سید روح الله موسوی خمینی؛
و سلام بر جانشین بر حق او که برای ما سرمشق ایستادگی و امید نوشت: «امید و نگاه خوشبینانه، کلید اساسی همه قفلها...»
(بیانیه گام دوم).
#فصل_جذب
#گام_دوم
#هوای_تازه
@Manahejj
🌀 سالروز ولادت امام جواد علیهالسلام تهنیت باد
📝 امام جواد علیهالسلام؛ دشمن نفاق
💠 امام خامنهای دام ظلّه
درس بزرگ امام جواد به ما این است که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابلهی با این قدرتها برانگیزیم. امام جواد صلواةاللهعلیه همت بر این کار گماشتند که ماسک تزویر و ریا را از چهرهی مأمون کنار بزنند و موفق شدند.
۱۳۵۹/۷/۱۸
@Manahejj
🌀 مسابقه "منشور روحانیت" ویژه طلاب و مبلغان سراسر کشور
🌟 3 نفر اول هرکدام ۵۰۰ هزار تومان
🌟 ۵ نفر دوم هرکدام ۴۰۰ هزار تومان
🌟 ۱۲ نفر سوم هرکدام ۳۰۰ هزار تومان
🌟 ۲۵ نفر چهارم هرکدام ۲۰۰ هزار تومان
💢 اطلاعات بیشتر و شرکت در مسابقه:
👇👇👇
balagh.ir/content/14094
#منشور_روحانیت
@Manahejj
🌀 گزارش سخنان و مطالبات طلاب نخبه در دیدار با آیت الله اعرافی
📝 بخش نخست
🔸 دوم اسفند ماه، نشست جمعی از طلاب نخبه حوزههای علمیه کشور به شکل مجازی و حضوری با آیت الله اعرافی در مسجد مدرسه معصومیه قم برگزار شد. در ادامه گزیده این سخنان طلاب میآید:
💬 حجت الاسلام سیادت:
نقش آفرینی های طلاب در جامعه سرنوشت ساز است و اگر طلبه ای از آینده خود و استعدادها و نیازها و شرایط جامعه و همچنین رسالت های حوزوی آگاهی نداشته باشد نمی تواند در آینده موفق باشد. مدیران حوزه باید این مساله را برای همه تبیین کنند.
سرایت آفت آموزش محور، نقش مهم طلبه پروری را در حوزه کمرنگ کرده، گاهی خود طلبه متوجه نیازمندی خود نیست و در مواردی نیز محدودیت فرصت اساتید اجازه بهره برداری از حوزه را نمی دهد. باید سنت اصیل طلبه پروری در حوزه توسعه یابد.
💬 حجت الاسلام گرامی:
پیگیری طرح اندیشه امامین انقلاب از جمله مهمترین نیازمندی های حوزویان است. تشکیل نظام جامع اشتغال و به کارگیری طلاب از نکات مهم و نیازمندی های مهم امروز است. شناسایی و تربیت نخبگان حوزوی با هدف تولید نظریه های اسلامی و ایجاد ارتباط علمی بین نخبگان علمی و دانشگاهی برای دست یابی به این هدف از دیگر نیازهای امروز حوزه است. نباید به شکلی باشد که کسی بدون طی کردن مقدمات به کرسی های درس در حوزه دست یابند.
💬 ناصر عزیزی:
همه ما به افتخارات و دستاوردهای حوزه واقفیم و به آن هم افتخار می کنیم، ولی در اینجا بخش تلخ قصه آن است که آن طلبه ای که باید جهانی بیندیشد و در آن سطح به ایفای نقش کارآمد بپردازد، دچارسردرگمی شده است.
امروزه با حقایقی تلخ مواجه هستیم. آسیب هایی که طلاب از کف حوزه داریم به حدی است که فرصت بیان آنها در این فرصت نیست. ضعف معنویت از مهمترین آسیب های حوزه است. که در بحث مدیریتی و هم مجموعه طلاب دغدغه مند باید به آن توجه زیاد شود. آنچنان که در زمینه تحول دروس حوزه دغدغه مند هستیم، آیا برای نماز شب های حوزویان هم دغدغه داریم؟
گویی مدیران حوزه به حدی که برای اسناد بالادستی حوزه تلاش می کنند به وضعیت امروز حوزه توجه ندارند و پس از ۴ سال طلاب تفاوت چندانی حس نمی کنند. یا سابقه درخشان شما در المصطفی اجازه نمی دهد که این پیشرفت حس شود. گویی مدیران حوزه با جوانان کف حوزه ارتباطی ندارند و مشکلات هویتی و علمی و تربیتی طلاب راهی برای دیده شدن مدیران ندارد.
💬 حجت الاسلام بنی کریم (استان گلستان):
با توجه به مشکلات عظیم معیشتی طلاب نیازمند آن هستند که بیشتر کمک کنند نه اینکه شهریه درس خارج هم قطع شود.به دلیل مشکلات معیشتی امروز آسیب های زیادی در حوزه ایجاد شده است. مثلا یکی از طلاب به جای حضور در مباحثات علمی برای امرار معاش خانواده، در باغ های مردم نگهبانی می دهد.
از دیگر مسایل مهم که باید مدیران حوزه به آن توجه داشته باشند ،مسایلی چون مساله ازدواج و طلاق حوزویان است که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.
📌 بیشتر بخوانید:👇
hawzahnews.com/news/945449
@Manahejj