فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 توصیه آیت الله بهجت برای دائم الحضور دانستن قلب در محضر الهی
✅ (انسان باید) اسباب محبت خدا را در خودش ایجاد کند ... صلوات زیاد و عاشقانه صلوات بفرستد ... نگاه به کعبه، مصحف (قرآن)، عالِم و مؤمن عبادت است (موجب ازدیاد محبت خدا میشود).
#بهجت_عارفان
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ادعای عجیب معاون زنان ریاستجمهوری
امام(ره) به زنان میگفت حق طلاق بگیرید‼️
📌 مناهج:
انتساب این نقل به امام راحل قدس سره چقدر صحت دارد؟
برای بررسی این موضوع یادداشت آتی مناهج را دنبال کنید:
https://eitaa.com/manahejj/4464
#حق_طلاق
@Manahejj
🌀 لزوم دقت در انتساب آراء به امام خمینی قدس سره
📝 مشروعبودن اشتراط وکالت در طلاق
🖋 علی منتظرالمهدی
🔸 معاون محترم زنان ریاست جمهوری به تازگی نقل کرده: «[بنده در ازدواج] شرط طلاق را گذاشتم؛ خدا رحمت کند امام را که ایشان به ما توصیه میکردند شرط طلاق را هم بگذارید.»!!
مطلب فوق در کانال ایتا خبرگزاری فارس هم چنین تیتر خورده: «امام به زنان میگفت حق طلاق بگیرید.» بیگمان این نقل و تیتر، بسترساز برخی آثار در مسأله مهم و بحرانی طلاق میباشند؛ بنابراین توجه مخاطبان فرهیخته را به نکات زیر جلب میکنم:
1️⃣ چنانچه از استفتائات مرحوم امام استفاده میشود، اساسا اشتراط حق طلاق باطل است و آنچه مشروعیت دارد، اشتراط وکالت در طلاق میباشد. (استفتائات جلد ۳ صفحه ۱۰۰)؛ بنابراین نقل مذکور محتاج تصحیح است.
2️⃣ آنچه در مورد همین اشتراط وکالت زن در طلاق در آثار امام(ره) هم وجود دارد؛ مشروعیت است نه رجحان! تفاوت بزرگی است میان اینکه امام بفرمایند فلان کار مشروع است با اینکه بانوان را تشویق به انجام آن کار کنند. بنابراین نقل مذکور، نقلی مقلوب است که توان واقعنمایی ندارد؛ چند قرینه هم بر این ادعا وجود دارد:
➖ اولا در آثار مکتوب یا متون سخنرانیهای ایشان، هیچ مطلبی در تشویق بانوان به گرفتن چنین حقی وجود ندارد.
➖ ثانیا مرحوم امام هم دختر و هم عروس داشتند؛ اما تا جایی که نگارنده فحص کرده هیچ یک از اعضای خانواده نقل نکردهاند ایشان دختر یا عروسهایشان را تشویق به گرفتن حق مذکور کنند، با اینکه مناسب نیست ایشان چیزی را راجح بدانند اما فقط برای بقیه مردم!
➖ ثالثا شخص خانم دکتر خزعلی در مصاحبهای که سال ۱۳۹۶ از ایشان در هفته نامه نماینده نقل شده؛ گفتهاند:
«در یکی از نشستهایی که حضرت امام با خانمها داشتند این مسأله را مطرح کردند که خانمها این اختیار را دارند که اول ازدواج و عقد، حق شرط طلاق را بگذارند. ما هم یاد گرفتیم و [در ازدواجمان] مطرح کردیم.»
و بر خواننده آشنا به زبان فارسی روشن است نمیتوان از مسألهای که صرفا یک بار و آن هم در مقام بیان اصل وجود حق اشتراط بیان شده؛ چنین تعبیر کرد: «امام به ما توصیه میکردند شرط طلاق را هم بگذارید!!»
#حق_طلاق
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 صوت منتشر نشده امام در ابتدای جنگ و استدلالهایش با #جوان عدالتخواهی که میخواست ارتش منحل شود!!
❗️ فساد هرچه بود برای طبقه اول بود، نمیشود الآن ما بگوییم ارتش برود! ارتش برود ما چیزی نداریم!
🔹 اصلاح یک چیزی نیست که حلّش به زودی رخ بدهد و شاه رفته همه کارهای ما فردایش درست شود! شما باید این خرابه را درست کنید!
❗️ اینها #تدریج میخواد! عزیزم تدریج میخواد!
من خواهش میکنم از شما! تندی جوانی خود را یه قدری کنار بگذارید!
من خودم #جوان بودم! جوان از باب تندی که دارد میخواهد همه مسائل یک شبه حل بشود!
#دفاع_مقدس
@HozeTwit
#گرامیداشت_هفته_دفاع_مقدس
🌀 معرفی برخی از علمای جانباز انقلابی
🔸 هفته دفاع مقدس، یادآور رشادت مردانی است که در راه دین و ولایت همه زندگی خود را کف دست گرفته، برخی به شهادت رسیده و برخی درانتظار آن باقی ماندند؛
در این میان #روحانیت، مانند تمام حوادث انقلاب پیش قراول این گروه بوده و بعد از جنگ نیز، سنگر جهاد اکبر و جهاد علمی را رها نکرده و مشغول ایثاری به مراتب سختتر از ایثار ۸ ساله در جهاد اصغر شدند!
✅ «حوزهى علميه در اين دوران، جوهر #حيات و رشد و بالندگى خود را مرهون انقلاب اسلامى و امام عظيم الشّأن آن، و مجاهدتهاى #ايثارگرانى است كه به عشق دين خدا و به اميد حاكميت آن، جان و تن خود را به ميدان فداكارى بردند. «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِر» سياست سلطهگران جهانى اين بوده و هست كه مراكز دانش دين را منزوى، منفعل، بیروحيه، بیابتكار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهاى بزرگ كنند، و آنان را به جدايى دين از سياست معتقد، و از همگامى دين با تحولات شگرف جهانى مأيوس سازند»
امام خامنهای ۲۴آبان۱۳۷۱
🔹 با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، حیات حوزههای علمیه مرهون #ایثارگرانی است که هم در دوران جنگ و هم در سنگر علم مشغول فعالیت بودهاند؛
معمولا در سالگرد دفاع مقدس، از شهدای روحانیت اسمی به میان میآید ولی کمتر به ایثارگرانی پرداخته میشود که در هر دو عرصه موفق بودهاند!
🔹 «#عالم_جانباز_انقلابی» بهترین الگو برای طلاب جوان امروز به شمار میرود! علمایی که همین امروز در قید حیات هستند و محضرشان یادآور ایام دفاع مقدس است و هنوز حال و هوای مبارزه را در کنار قوت علمی، به شاگردانشان منتقل میکنند.
📌 برای گرامیداشت این سربازان خط مقدم ولایت و این علمای مبارز انقلابی، که به فضیلت بزرگ #جانبازی مزین هستند، به معرفی سوابق مبارزاتی، علمی و شخصیتی برخی از این بزرگان خواهیم پرداخت.
#دفاع_مقدس
@Manahejj
🌀 آیت الله احمد عابدی
📝 استاد درس خارج حوزههای علمیه
جانباز ۴۰درصد!
🔸 استاد احمد عابدی، در سال ۱۳۳۹ ش. در یکی از روستاهای نجف آباد بهدنیا آمد، وی یک از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانشگاه است. ایشان از محضر اساتیدی چون آیتاللّه محمدتقی بهجت، آیتاللّه شیخ مرتضی حائری، آیتاللّه حسین وحید خراسانی، آیتاللّه میرزا جواد تبریزی و ... بهره برده است.
♨️ سوابق جبهه و مبارزاتی:
ایشان علی رغم سن کم در دوران طاغوت، سابقه دستگیری توسط ساواک را دارد؛
ایشان بهسبب فعالیت در جنگ تحمیلی و حضور ۹۱ ماهه در جبهه #مدال_فتح از دست رهبر معظم انقلاب اسلامی دریافت کرده است.
افتخار جانبازی ۴۰درصد از دیگر افتخارات ایشان میباشد.
🔹 سوابق علمی و تبلیغی:
تحصیلات ایشان تا اخذ دکترای #فلسفه از دانشگاه تهران و درجه اجتهاد در حوزه میباشد.
درس خارج ایشان صبح ها در حرم مطهر، با استقبال خوب فضلا مواجه شده است.
سفرهای خارج از کشور ایشان در جهت فعالیتهای علمی، تبلیغی به کشورهای: هلند، بلژیک، لوکزامبورک، آلمان، فرانسه، مصر، هند، کشمیر و لبنان بوده است. ایشان به زبانهای عربی و انگلیسی تسلط دارد.
📚 کتب زیادی از ایشان منتشر شده است که برخی از آنها عبارتند از:
آشنایی با بحارالأنوار - آفتاب سبزوار - دفتر عقل و قلب - مجموعه سخنرانی در کنگره حضرت فاطمه معصومه (س) - معرفت حدیث - مکتب کلامی قم
✅ ایشان همواره در تربیت طلاب انقلابی اهتمام ویژهای دارد و با مشاوره های ایشان برخی مدارس انقلابی برنامه های خود را تنظیم میکنند.
#عالم_جانباز_انقلابی
@Manahejj
🌀 آموزش پنج هزار دانشجو از ۸۰ ملیت در دانشگاه مجازی المصطفی
👤 رئیس دانشگاه مجازی المصطفی
🔹 امسال شاهد رشد چشمگیری در فرایند ثبت نام دانش پژوه از ۸۰ ملیت بوده ایم که رشته های تفسیر و علوم قرآنی بیشترین اقبال را داشتند و امید است تا پایان سال قریب ۵ هزار دانشجو تا در این مرکز آموزش ببینند.
@tollabolkarimeh
@Manahejj
🌀 آیت الله سیفی مازندرانی
📝 مجروح جبهه غرب
🔸 آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در سال ۱۳۳۵ش در شهر بابلسر متولد شد.
دروس خارج را عمدتا از محضر آیات عظام میرزا هاشم آملی، محمدرضا گلپایگانی و شیخ جواد تبریزی، و اراکی استفاده نمود و در این مدت (از سال۵۷ تا ۷۳) به تدریس دروس مقدمات و سطوح عالی نیز اشتغال داشتند. از سال ۷۳ تدریس خارج فقه و اصول را شروع نمودند و تاکنون ادامه دارد.
♨️ سوابق جبهه و مبارزاتی
از سال ۵۵ تا پيروزى انقلاب، راهپيمايىهايی که در برخى از شهرهاى استان مازندران عليه رژيم پهلوى، برگزار مىشد، به پشتيبانى ايشان بود. نام وی در ليست ساواک و اداره امنيت ملى استان به عنوان اخلالگر و مخرب، ثبت شده و هميشه تحت پيگرد بود و حتى چندين مرتبه هم مورد حمله مسلحانه نيروهاى ساواک قرار گرفت.
در دوران #دفاع_مقدس یک دوره کلام در #جبهه ها تدریس نمود که بسیار مورد استقبال رزمندگان واقع شد؛ وی مسئول تبلیغ لشگر ۲۵ مازندران بود و در کنار آن دروس حوزه را نیز ادامه داد.
🔺 حضور مستمر ایشان در جبهه باعث شد در سال ۱۳۶۱ در منطقهی (بازی دراز) کرمانشاه از ناحیه چشم چپ به افتخار جانبازی نائل آمدند.
✅ سوابق علمی و تبلیغی
وی در خلال سالهای تحصیل و تدریس، شرح تحریر الوسیله امام خمینی را آغاز کرد و آن را «دلیل تحریر الوسیله» نامید؛ در قواعد فقهی و اصول نیز کتب مفصلی تدوین کردهاند.
ایشان به تربیت شاگرد اهتمام ویژهای دارند و مدرسه معهد الاجتهاد الفعّال را برای تربیت مجتهد پایه گذاری کردهاند.
مجموعه آثار ایشان توسط شرکت نور در یک لوح فشرده منتشر شده است.
#عالم_جانباز_انقلابی
@Manahejj
🌀 تشبیه مسأله جمعیت و واکسن خطاست
📝 ادبیات تحریفگران بیانات صریح رهبری
🖋 حجت الاسلام علی ابوترابی؛ کارشناس جمعیت
🔸 اصل کنترل جمعیت در سال ۶۸ مذموم نبود؛ نرخ باروری ۷ بمعنای سرانه و میانگین تعداد ۷ فرزند برای هر بانوی ۱۵ تا ۴۹ ساله بود، ولو عقیم یا مجرد.
و در حواشی شهرها گاهی تعداد کودکان دو برابر بود؛ لذا میانگین تقریبا ۷ بود و اساسا آن تدبیر و مدیریت لازم بود و این تا اوایل دهه هفتاد مناسب بود.
✅ رهبر معظم انقلاب هیچ زمانی به صورتی که گفته شد موافق کاهش نسل نبودند و شواهد مختلف تاریخی از جمله گفتگوی ایشان با رییس جمهور وقت که در کتاب علامه حسینی تهرانی نیز آمده است و بنا به تصریح خودشان حتی یکبار هم از کاهش جمعیت سخن نگفتند.
🔹 به نظر میرسد بزرگواری و عذرخواهی رهبر انقلاب در موضوع جمعیت موجب کژفهمی برخی کوتهفکران شده تا خود را در هر موضوعی صائب و ایشان را خاطی بدانند!!
نکته اصلی در این است که هر موضوعی جای بحث عقلی و علمی دارد و متخصصینی دارد؛ نه های و هوی.
🔹 عدهای ابتدا، کرونا را موهوم میدانستند و اصل بیماری و یا کشنده بودن آن را منکر میشدند؛ سپس ضدعفونی کردن، ماسک زدن و دستشستن را مسخره میکردند و این در حالی بود که به اسم طب اسلامی یا سنتی ناگهان اکسیر شفابخشی کشف میکردند و آن را تقدیس و با اطلاقگرایی، همه را به آن دعوت میکردند‼️
در سال گذشته یکی از همین عزیزان مدعی بود بیمارستانهای شیراز بجهت مصرف انجیر فراسودمند تخلیه شد و همه خوب شدند!
⛔️ و امسال نیز به هر ترتیب و با ادبیاتی مبتذل، سخنان متعدد رهبر انقلاب را تأویل، تحریف و حتی تخطئه میکنند!
♨️ هم اکنون در کانالهایی همچون حوزه انقلابی مکررا برای رهبر انقلاب، اشتباهات گوناگون ردیف میکنند! و با طعن و کنایه ایشان را تضعیف میکنند و جالب است که پیوسته تعبیر امام خامنهای را نیز به کار میبرند!
🔹 یکی از ادمینهای همین کانال هفته پیش با نشر عکس خود، خودش را جزو عمارهای انقلاب دانسته است با این تفاوت که این عمار، علی زمان را تخطئه میکند!
این همه به معنای فقدان جنگ بیولوژیک یا نفوذ و یا اشتباه کاری (پزشکی) نیست چه آن که همه اینها محتمل است.
🔹 و امروز چه بسا ترک واکسن، بخشی از همان حمله بیولوژیکی است که دشمن خواهان آن است که عدهای ناخواسته و نادانسته و یا متعمدانه به آن دامن میزنند.
یادمان نرود آن زمان نیز نقش بخشی از روحانیت در کاهش نسل برجسته بود و امروز نیز در مقابله با واکسن همینطور...
🔺 البته شکی نیست کسانی نیز مشفقانه نکاتی دارند که باید مسموع باشد و باید مورد تأمل قرار گیرد.
🌐 برگرفته از کانال حجت الاسلام روانبخش
#تحریف
#تشبیه_خطا
#واکسن_هراسی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 روایتگری آیت الله جوادی آملی از دفاع مقدس
🎥 گریهی خجالت
🔸 زمستان شد؛ آن کوههای بلند که روز با اسب به زحمت میروند، شب که دیگر کسی نمیرود! و هوا هم سرد شده بود و نشانه برف هم بود.
♨️ این عزیزان بالای کوههای کردستان در سنگرها، میتوانستند پائین بیایند؛ (ماندند، ماندند، ماندند، ماندند)، یخ زدند و مُردند.
🔹 نعش شریفشان را به قم آوردند. در مسجد اعظم مجلس ترحیم گرفتند. ما معمولاً در مجلس ترحیم که میرویم، یک فاتحه می خوانیم، قرآن می خوانیم و بر می گردیم؛ تا آخر نمی نشینیم.
🔹 تا آخر یعنی تا آخر، تا آخر نشستم و گریه کردم، نه برای ثواب، فقط #گریه_خجالت!
اینها بودند که حفظ کردند...
📅 دیدار با وزیر آموزش و پرورش _ دماوند ؛ ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
#دفاع_مقدس
@Manahejj
🌀 استاد عبدالحسین خسروپناه
📝 نخبه حوزوی، مجاهد میدان رزم
🔸 عبدالحسين خسروپناه متولد ۱۳۴۵ ش در شهرستان دزفول، دروس حوزوی را در كنار دروس متوسطه (رشته تجربی) در سال ۱۳۶۲ آغاز كرد و طی شش سال، در سال ۱۳۶۸ ش در مقطع سطح سوم حوزه علمیه فارغ التحصیل شد.
🔹 استاد خسروپناه در سال ۱۳۶۸ دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علميه قم آغاز كرد و دوازده سال از محضر استادانی همچون حضرات آیات عظام: وحيد خراسانی، فاضل لنكرانى، جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی در حوزه علميه قم بهره برد.
🔹 تحصیل دروس تخصصى كلام اسلامى را در كنار دروس خارج فقه و اصول در سال ۱۳۷۰ ش آغاز کرده و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دكتراى كلام اسلامى با رتبه اول از مؤسسه امام صادق (عليهالسلام) فارغ التحصيل شد و پايان نامه خود را با عنوان انتظارات بشر از دين به اتمام رساند.
♨️ سابقه مبارزاتی و جبهه
وی در دوران دفاع مقدس، در عملیاتهای رمضان، محرم، کوشک، بدر، والفجر هشت، کربلای پنج و والفجر ده، به عنوان تک تیرانداز و دیدبان شرکت نمود و چندین بار با موج انفجار و مصدومیت شیمیایی، راهی بیمارستان شد.
در یکی از عملیاتها، انفجار گلوله تانک باعث میشود ایشان تا یک قدمی شهادت برود که خودشان این تجربه نزدیک مرگ را در برنامه «زندگی پس از زندگی» بیان کردهاند.
📚 آثار متعددی از وی منتشر شده است که برخی از آنها عبارتند از:
➖فلسفههای مضاف
➖فرهنگ و اندیشه اسلامی
➖جریان شناسی فکری ایران معاصر
➖آسیب شناسی جامعه دینی
➖آسیب شناسی دین پژوهی معاصر: تحلیل دین شناسی شریعتی، بازرگان و سروش
➖نظام معرفت شناسی صدرایی
#عالم_جانباز_انقلابی
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 تجمع و قیام بر اساس نظر کارشناسی مخالف نظر رهبری؟!!
📝 پاسخ علمی به استدلالات مخالفین واکسن
🖋 یعقوب مددی
🔢 بخش سوم
🔻 ادعای سوم مخالفین واکسن:
بر فرض که نظر رهبری معظم تقیهای نباشد، مخالفت ما با واکسیناسیون اشکال ندارد؛ چون خود ایشان فرمودند مخالفت با نظر کارشناسی بنده مخالفت با ولایت نیست و بلا مانع میباشد.
✅ پاسخ:
اینکه مدام میگویید مخالفت با نظر کارشناسی رهبری به فرموده خود ایشان بلامانع است، باید به عرض رساند:
❓رهبری معظم دام ظله مگر سایر دستوراتی که میدهند نظر غیر کارشناسی است؟! پس نسبت به آنها نیز میتوان مخالفت نمود؟!
نظر ایشان در رابطه با تمکین به مصوبه سران قوا در ماجرای گرانی بنزین نیز نظر کارشناسی بود پس مخالفت با آن نیز بلامانع است؟!
نظر ایشان در رابطه با برجام نیز نظر کارشناسی بود پس مخالفت با آن جائز است؟!
دریغ از اندکی انصاف! وگرنه روشن است که موضوع جواز مخالفت در کلام ایشان، نه هر نوع مخالفتی و نه مخالفت با هر نظر کارشناسی میباشد.
🔹 بله مخالفت با نظرات صرفاً کارشناسی که ناظر به اداره جامعه و مصالح آن نباشد و مخالفت هم بگونهای نباشد که منجرّ به تضعیف شخص و مقام رهبری شود بلامانع است.
✅ اما در امور مربوط به اداره و تدبیر کشور روشن است که مخالفت عملی و راهاندازی #تجمع ضد آن نظر، امری غیرعاقلانه و #غیرشرعی است.
📌 ادامه دارد...
#پاسخ_علمی
#استدلالات_سست
@Manahejj
🌀 نتایج ثبتنام اسکان شهرک مهدیه حوزه علمیه قم اعلام شد
🔸 مدیر اجرایی مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه قم نتایج نهایی ثبت نام سکونت در شهرک مهدیه حوزه علمیه قم، در سامانه پیشخوان مرکز مدیریت، به نشانی http://login.ismc.ir قرار داده شد.
🔹 در سال جاری ۵۰۰ واحد از منازل شهرک مهدیه حداکثر تا پایان سال به تناسب تقدم امتیاز به افراد، واگذار میگردد.
🔹 بر اساس واحدهای آماده تحویل به نوبت از شهرک مهدیه، به افراد اعلام خواهد شد، بنابر این طلاب از مراجعه حضوری به مرکز امور طلاب و یا شهرک مهدیه خودداری فرمایند.
🔻 طلاب میتوانند در صورت وجود سوال ،موارد را از طریق پیشخوان ارتباطی با امور طلاب مطرح کنند.
#مهدیه
#شهرک_مهدیه
@Manahejj
🌀 برای زدن ماسک تذکر داده میشود، ولی به حجاب که میرسیم زبانها بسته میشود
📝 تنها ایراد مسلمانان خارج از کشور به ایرانیان
👤 آیتالله سید ابوالحسن مهدوی، عضو خبرگان رهبری
🔸 اگر حال و هوای جنگ و جبهههای دفاع مقدس برای مردم گفته شود، این وضعیت پوششی حجاب بانوان سطح شهر اینچنین نبود.
♨️ تنها ایرادی که مسلمانان خارج از کشور به ما میگیرند وضعیت نامناسب حجاب بانوان و دختران است؛ متأسفانه وضعیت مطلوبی در امر حجاب نداریم و کسی هم تذکر نمیدهد، در امور مختلف چون زدن ماسک تذکر داده میشود، ولی به امر دین که میرسیم زبانها بسته میشود.
🔹 گرامیداشت و زنده نگهداشتن یاد و نام شهدا بهصورت عملی این است که ببینیم وظیفه عملی ما در حال حاضر چیست، آیا فقط تجلیل ظاهری است؟اغلب شهدای روحانی در جریان زندگی خود، ایثارهای جدی داشتند، با اخلاص عمل میکردند و بااخلاق رفتار می نمودند.
#حجاب
#امر_به_معروف
@Manahejj
🌀 استاد محمدمهدی حقانی
📝 پژوهشگر برجسته بیانات رهبری، مجاهد میدان رزم
🔸 حجت الاسلام محمد مهدی حقانی فرزند شهید بزرگوار غلامحسین حقانی، از اساتید سطح عالی حوزه و جزء مسلطترین افراد بر بیانات رهبر انقلاب میباشد.
♨️ سابقه جبهه و مبارزاتی
وی به طور متعدد و مستمر در جبهههای جنگ حضور داشته است که به علت تواضع تا کنون مقدار دقیق حضور در جبهه را بیان نکردهاند، لکن جراحات متعدد جسمی و عوارض شیمیایی بارها ایشان را راهی بیمارستان کرده و بارها تا مرز شهادت رفتهاند.
🔹 سابقه پژوهشی
وی یکی از پرکارترین افراد در زمینه پژوهش و آموزش در حوزههای علمیه میباشد.
علاوه بر تدریس در سطوح عالی، ایشان مسئول مؤسسه لوح و قلم است که منشأ اقدامات ماندگاری در زمینه پژوهش در بیانات رهبر انقلاب گردیده است.
📚 از نمونه پژوهشها میتوان به کتب زیر اشاره کرد:
🔹 کتاب #آفتاب_در_مصاف؛ بیانات رهبری درباره سیدالشهدا از سال ۵۷ تاکنون
🔹 تدوین کتاب گرانسنگ «منشور حوزه و روحانیت» تحت اشراف ایشان، که در ۱۵ جلد وزیری تقریبا تمام بیانات رهبری درباره حوزه و روحانیت را گردآوری کرده است!
🔺 ایشان در زمینه آموزش طلاب نیز اقدام به تأسیس مدارس علمیه متعددی کرده است که مدرسه آل یاسین در مقدمات، سطح و خارج از آن نمونه میباشد.
#عالم_جانباز_انقلابی
@Manahejj
🏴 انا لله و إنا الیه راجعون
◾️ روح ملکوتی علامه حسنزاده آملی دقایقی قبل به ملکوت اعلی پیوست.
🔹 علامه حسن حسنزاده آملی متولد اواخر سال ۱۳۰۷ در قریه ایرا بخش لاریجان شهرستان آمل است که از فیلسوفان متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی بودند.
🔹 این عالم برجسته و شهره جهان اسلام علامه ذوالفنون و علامه دهر بوده و در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر خاص داشتند.
🔹 همچنین معظمله به غیر از زبان فارسی و مازندرانی به زبانهای فرانسوی و عربی نیز تسلط داشته، اشعار اثرگذار و جذاب به زبان طبری و فارسی دارد و تاکنون حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسنزاده آملی به ثبت رسیده است.
#سرمایه_های_حوزه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 گوشتان به فرمان رهبری باشد
🎥 مرحوم علامه حسنزاده آملی
✅ گوشتان به دهان رهبری باشد چون ايشان گوششان به فرمان حضرت خاتم انبیاست.
این رهبر روحانی
این رهبر الهی
#تابع_امام
@Manahejj
🏴 پیام تسلیت امام خامنهای در پی درگذشت عالم ربانی و سالک توحیدی آیتالله حسنزاده آملی
بسم الله الرحمن الرحیم
◾️ با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسنزادهی آملی رحمةاللهعلیه را دریافت کردم.
◾ این روحانی دانشمند و ذوفنون از جملهی چهرههای نادر و فاخری بود که نمونههای معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را مینوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهرهمند میسازد. نوشتهها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود انشاءالله.
◾️ اینجانب به همهی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
🖋 سیّدعلی خامنهای
📅 ۴ مهر۱۴۰۰
@Manahejj
🌀 اجازه اجتهاد و روایت آیتالله علامه شعرانی به علامه حسن زاده
✅ بیش از ۲۰ سال او را آزمودهام...
📗 هزار و یک کلمه، کلمه ۱۴۹، جلد ۱، ص ۲۶۹
#اجتهاد
#اجازه_روایت
#اجازه_اجتهاد
@Manahejj
🌀 ما چرا درس را تعطیل کنیم؟!
👤 علامه حسنزاده
🔸 یکی از خاطرات خوشی که از محضر شریف آیتالله شعرانی دارم:
خدمت ایشان که بودم، در سال دو روز تعطیلی داشتیم، یکی روز عاشورا و دیگر روز شهادت حضرت امام مجتبی علیهالسلام بود و بقیه سال درس میخواندیم.
🔹 یادم هست زمستان بود، برف خیلی سنگینی آمده بود، من از حجره مدرسه مروی بیرون آمدم، برف را نگاه کردم، مردد بودم به کلاس درس بروم یا نه!
اگر نمیرفتم، دلیل بر تنبلی من و عدم عشق و شوق من بود، به هر حال تصمیم گرفتم بروم.
🔹 رفتم تا در خانه ایشان در سهراه سیروس، خواستم در بزنم با آن برف سنگین که آمده بود، خجالت کشیدم، مدتی ایستادم کسی بیرون بیاید، اما کسی بیرون نیامد، دیدم وقت درس هم میگذرد، در هر صورت در زدم، آقازاده ایشان در را باز کرد، وارد شدم، سلام کردم و به محض نشستن عذرخواهی کردم و گفتم: آقا ببخشید در این برف مزاحم شدم، میخواستم نیایم.
گفتند: چرا؟ گفتم: در این روز برفی نمیخواستم مزاحم شوم.
♨️ گفتند: مگر شما که از مدرسه مروی تا اینجا میآمدید، گداها در سر راهها ننشسته بودند و گدائی نمیکردند؟
گفتم: چرا، گفتند: امروز آنها بودند یا نبودند؟ گفتم: چرا بودند، امروز روز کسبوکار آنهاست،
گفتند: خوب آنها که تعطیل نکردند، ما چرا تعطیل کنیم؟!
#اهتمام_به_درس
@Manahejj
Arbaeen.pdf
2.13M
🌀 زیارت اربعین | نسخه PDF
💠 امام خامنهای: دو سه زیارت مهم روز اربعین وارد است؛ روز اربعین، همهی مردم بنشینند زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه السّلام) و بگویند:
یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد، وضع این جوری است
تا یک نظری بکنند، یک کمکی بکنند.
۱۳۹۹/۰۶/۳۱
📌 التماس دعا...
#زیارت_اربعین
@Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 خودتان را آماده کنید که در میدان تبیین وارد شوید/ با معارف حسینی خواهید توانست کشور را به قلههای سعادت معنوی و مادی برسانید
🔻 رهبر انقلاب، در پایان مراسم عزاداری روز اربعین حسینی(ع): جوانهای ما امروز مجهز به فکر و معنویت و آگاهیهای فراوان هستند. خودتان را آماده کنید که در میدان تبیین و افشاگری یعنی راهی که زینب کبری در این چهل روز طی کرد، وارد شوید.
🔹راه امام حسین راه شیرین و موفقی است که به نتیجه قطعی میرسد. با استفاده از معارف حسینی خواهید توانست کشور را به قلههای سعادت معنوی و مادی برسانید؛ راه این است. ۱۴۰۰/۷/۵
🏷 #بسته_خبری
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14000705_42626_1281k.mp3
3.9M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی علیهالسلام. ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
💻 @Khamenei_ir
🌀 استاد احمد فرخ فال
🔸 حجت الاسلام احمد فرخ فال متولد مهرماه ۱۳۳۷ ش است. وی از كودكی توسط پدر با قرآن كريم و تاريخ اسلام و أنبياء، آشنا شد و بعد از تحصيلات عمومي در حالي كه معلم قرائت قرآن بود تصميم گرفت وارد حوزه علميه شود.
تحصيلات حوزوی را در سال ۱۳۵۴ در اصفهان شروع نمود و از سال دوم، #تدريس پايه های تحصيلی گذرانده شده را آغاز نمود.
با پيروزی انقلاب اسلامی برای تحصيل به حوزه علميه قم مهاجرت و دروس حوزه را نزد اساتيد قم گذراند.
در از درس آیات عظام وحيد خراسانی، جواد تبريزی و فاضل لنكرانی بهره برد.
#تدريس در قم را از سيوطی و مغنی آغاز و سپس تدريس لمعه و رسائل و مكاسب را بصورت خصوصی آغاز نموده و درسال ۱۳۸۰ تدريس كفايه الاصول را به صورت عمومی در مدرسه فيضيه آغاز كرد.
♨️ سابقه جبهه و مبارزاتی:
وي دارای هفت ماه جبهه بوده و در سال ۱۳۵۹ در جبهه دارخوين خوزستان مورد اصابت گلوله از ناحيه فک و گردن قرار گرفت.
🔹 سوابق مسؤولیت در حوزه:
در سال ۱۳۶۹ در معاونت آمار و بررسی مشغول شد و پس از دوسال، با حفظ سمت آمار، بهعنوان معاون حوزههای علميه شهرستان ها معرفی گرديد.
در زمان مديريت آيت الله مقتدايی، مأموريت تفكيک صف حوزه از ستاد بهعهده وی گذارده شد و سپس در سال ۱۳۹۰ به عنوان مدير حوزه علميه استان قم منصوب گرديد.
همچنین مسئوليت مجمع عمومی اساتيد سطح عالی و خارج جامعه محترم مدرسين طی دو دوره، توسط اساتيد به او واگذار گرديده است.
📚 تأليفات:
حكم الغنا والموسيقي
حكم النظر والتستر
الاطعمة و الاشربة في الفقه الاسلامي
دانستهها و بايستهها در حرمين شريفين
#عالم_جانباز_انقلابی
@Manahejj
🌀 حوزه علمیه و پاسداری از عناوین حوزوی
📝 بی ضابطه بودن عناوین حوزوی
🖋 حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس
🔸 دو سال پیش وقتی قرار شد به عنوان خدمتگزار حوزه علمیه استان فارس به شیراز عزیمت کنم خدمت حضرت استاد شب زنده دار دام ظله رسیدم، یکی از توصیههای ایشان این بود که «در اطلاق عناوین حوزوی مراقبت بیشتری کنید».
🔹 عناوین دانشگاهی چون برگرفته از مدارک مصوب و تعریف شده دانشگاه است به همین دلیل شفافیت بیشتری دارند؛
اما از آنجا که در عرف حوزههای علمیه اطلاق عناوین، مترتب بر مدارک حوزوی نیست بلکه مترتب بر رتبههای علمی افراد است به همین دلیل تطبیق عناوین حوزوی بر افراد شفافیت لازم را ندارد چون علمیت در افراد مختلف مراتب متفاوتی دارد و تشخیص کارشناسان حوزوی نیز در علمیت افراد چه بسا با یکدیگر مقداری تفاوت داشته باشد.
🔹 البته ذکر این نکته لازم است که معانی لغوی عناوینی چون حجة الاسلام، حجة الاسلام و المسلمین و یا آیت الله معانی بسیار عمیق و بلندی دارد که چه بسا با معانی اصطلاحی و متعارف آن فاصله داشته باشد،
♨️ لکن نسبت به همان معانی متداول نیز ضابطه روشنی وجود ندارد به همین دلیل در برخی از اوقات برای عدهای از افراد از عناوینی استفاده میشود که نشان از بیضابطه بودن عناوین حوزوی است، از این رو با اینکه ضابطه مشخصی توسط نهادهای رسمی حوزوی برای این عناوین قرار داده نشده است لکن جهت روشن شدن مقام، تعریفی تقریبی از این عناوین ارائه میگردد؛
1️⃣ «ثقة الاسلام»: طلابی که بهره ای از فضل دارند اما هنوز ملبس به لباس روحانیت نشدهاند.
2️⃣ «حجة الاسلام»: فضلایی که ملبس به لباس روحانیت شدهاند و در مدارج میانی علمی مشغول به تحصیل هستند و یا در همان مدارج متوقف شدهاند و به امور دیگری مرتبط با شئون روحانیت مشغول شدهاند.
3️⃣«حجة الاسلام و المسلمین»: آن دسته از اساتید و عالمان حوزوی که مدارج بالای تحصیلی را طی کردهاند و آثار علمی اعم از کتاب، مقاله، تقریرات و یا کرسیهای درسی معتبر دارند و به مراحل اجتهاد در علوم مختلف حوزوی نزدیک شدهاند (مجتهد متجزی).
4️⃣ «آیت الله»: آن دسته از عالمانی که به مراحل بالای علمی به خصوص در رشته فقه رسیدهاند و در فرایند کسب اجتهاد، مجتهد مطلق شدهاند و چندین سال سابقه تدریس درس خارج فقه و اصول و تدوین کتاب و تحقیق و پژوهشهای عمیق در رشتههای مربوطه را در کارنامه علمی خود دارند.
5️⃣ «آیت الله العظمی»: این عنوان مختص به مراجع عظام تقلید است یعنی کسانی که علاوه بر داشتن رسالههای عملیه به مقام مرجعیت جامعه شیعی نیز رسیدهاند.
🔺 تعاریف فوق اگر چه ممکن است از منظر برخی از بزرگان حوزه قیود سختگیرانهتری نیز داشته باشد اما آنچه که مهم است این است که در استفاده از عناوین حوزوی به ویژه عنوان «آیت الله» باید دقت بیشتری به خرج داد و در این میان حوزویان باید نسبت به پاسداری از این عناوین دقت بیشتری به خرج دهند.
#مدرک_حوزوی
#القاب_حوزوی
#عناوین_حوزوی
#بی_ضابطه_بودن_عناوین
@Manahejj