🌀 اقدام شایسته تقدیر حوزه در #مهارت_آموزی طلاب
📝 برگزاری ۱۳۳ دوره مهارتی رایگان برای طلاب حوزههای علمیه
🔸 همواره در طول زمان، یکی از نقدهای جدی به حوزههای علمیه غفلت از آموزش مهارتها و بسندهکردن به صرف آموزشهای علمی محض بوده است.
امروز بحمدالله حوزه در مسیر توجه به آموزش #مهارتها قرار گرفته است.
✅ مهارتهایی که برای یادگیری برخی از آنها نیاز به صرف هزینه بسیار است، کاملا رایگان و در محیطی جذاب به طلاب ارائه میشود.
❇️ گرچه تا مطلوب فاصله زیاد است؛ اما امیدواریم با پیشرفت و توجه روزافزون مسؤولین، آحاد طلاب به بهترین نحو، مهارتهای لازم را مطابق استعداد و وظایفشان فرا بگیرند.
🌐 دسترسی به مهارتخانهی طلاب:
1️⃣ وارد شدن به سایت پیشخوان، گزینه مهارت خانه را کلیک کنید
2️⃣ لینک مستقل مهارتخانه طلاب:
http://karbordi.ismc.ir
📌 اینترنت مصرفی برای همراه اول رایگان است.
#مهارت
#مرکز_مدیریت
@Manahejj
#لزوم_تفکیک_خروجی_حوزه
🌀 بزرگان و شورای عالی را وادار به تحول کنید
📝 طلاب باید درد را منتشر کنند
💠 امام خامنهای
✅ مراحل علاج مشکلات حوزه:
9⃣ تقسیم تدریجى طلاب بر حسب اهداف و استعدادها
تاسعاً، تقسیم تدریجى طلّاب برحسب اهداف است. آمارى که من دریافت کردم، حدود بیست و سه چهار هزار طلبه را در حوزه نشان مىدهد. اگر این آمار را ملاک محاسبه قرار دهیم، از این تعداد، حدود هفت، هشت هزار نفر جزو فضلاى بزرگ و علما هستند که در این تقسیمبندى نمىگنجند. این افراد، کسانى هستند که مراحلى را گذراندهاند و به مدارج عالى علمى رسیدهاند. بخش دیگر، کسانى هستند که در جوانى اهل درس خواندن نبودند و حالا هم دیگر وقتش را ندارند.
✅ تربیت فقها و مجتهدین تراز
فرض کنید اگر پانزده هزار طلبه در قم وجود داشته باشد، بر اساس ضابطهى قبلى، حدود هزار نفر از آنها را گزینش کنیم تا فقیه و مجتهد بزرگ تربیت شوند. البته این کار باید در زمان و وقت خودش انجام گیرد. مثلًا یک دورهى بیستساله را در نظر بگیریم که طبیعتاً هر سال، جمع جدیدى اضافه خواهند شد و جمع دیگرى هم خارج خواهند گردید؛ ولى میانگین تقریباً همین بیست سال است. این افراد باید افراد مستعدى باشند که استعداد و شوق فقاهت داشته باشند و اهل انصراف از فقاهت نباشند. باید اینها را گزینش کرد و روى آنها کار ویژهى فقاهتى انجام داد. از بین اینها، مدرّسین و مؤلّفینِ بزرگِ فقه و مراجع تقلید در خواهند آمد. هزار نفر فقیه، کم نیست که این حوزه بتواند در ظرف مدت بیست سال بیرون بدهد. این، خیلى زیاد است.
اگر شما بیست سال یا چهل سال پیش تاکنون را نگاه کنید، متوجّه مىشوید هزار فقیه زبدهى برجستهى بزرگى که بتوانند دنیاى اسلام را از لحاظ فقاهت علمى بپوشانند و هزار نفر متکلّمِ مجتهد در کلام، نیازهاى جهان اسلام را تأمین کنند؛ کم نیستند. کسانى که شوق و علاقه دارند، اینها را پیدا کنند. باید به اینها درسِ مخصوص داده شود. اگر لازم است، دورههاى خارج بروند و یا در دانشگاهها بورسیه شوند و بورس بگیرند.
✅ تربیت علمای شهری
از این تعداد که بگذریم، در مرحلهى بعد، پنج هزار نفر عالم شهرى در حدود متوسّط تربیت کنیم. در میان این افراد، مجتهد و قریب الاجتهاد و مجتهد متجزّى هست و آنچه که لازم دارند، تأمین مىشود. البته این هم یک دورهى مشخّص خواهد داشت. ممکن است مثلًا یک دورهى بیستساله لازم داشته باشند. اگر آن دو دستهى اوّل، حدود بیست سال طول مىکشد، این دستهى دوم کمتر خواهد بود. همهى اینها قابل برنامهریزى است.
✅ تربیت مبلغین (منبری، نویسنده و...)
پنج هزار نفر هم به عنوان مبلّغ و منبرى و نویسنده و گویندهى عالِم و فاضل انتخاب شوند و سه هزار نفر هم به منظور تبلیغ در خارج از کشور و در سطح دنیا گزینش شوند. مجموع اینها پانزده هزار نفر مىشود.
⛔️ فردا دیر است
البته، فردا این کار نخواهد شد. اگر ما امروز شروع کنیم، ممکن است پنج سال دیگر بتوانیم چنین تقسیمبندىاى را بکنیم؛ لیکن حوزه باید به اینجا برسد و بالاخره هر روز که چنین کارى را انجام ندهیم، دیر است. مىدانم که کار پیچیده و دشوارى است؛ اما اگر حوزه- نه یک نفر- تصمیم بگیرد، این کار خواهد شد.
📅 ۱۳ آذر ۱۳۷۴
⏱ ۲۶ سال گذشت... ‼️
#حوزه_بیمار
#راه_علاج
#تحول_حوزه
@Manahejj
🌀 بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت اهانت به ساحت مرجعیت شیعه
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻 فی التوقیع الشریف عن خاتم الاوصیاء(عجل الله تعالی فرجه): «وَ اَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکُمْ وَ اَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیهِمْ»
🔻 مرجعیت در قاموس سیاسی و اجتماعی شیعه دارای جایگاهی رفیع میباشد و پاسداشت آن، تجلیل از مقام انبیای عظام و تکریم علم و دین است «العلماء ورثه الأنبیاء» و «الفقهاء امناء الرسل».
🔻 یادداشت انتقادی یکی از نویسندگان در نقد سخنان حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «دامت برکاته» تحلیلی غیرمنصفانه بود. مرور مواضع قاطع و انقلابی آن مرجع معظم این حقیقت را آشکار میسازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاههای سیاسی جناحی موضع میگیرند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود پیدا میکنند، بیشک تنزل دادن سخنان مرجعیت معظم، به پایینترین سطح کنشهای سیاسی جفا به اسلام، انقلاب و مرجعیت دینی است.
🔻 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی«دامت برکاته» با سوابق درخشانی همچون حضور در مبارزات سیاسی ضد رژیم منحوس پهلوی، حضور در حلقه اصحاب خاص حضرت آیتالله العظمی بروجردی«اعلی الله مقامه»، همراهی با حضرت امام خمینی«قدس سره» در مبارزات نهضت اسلامی و پس از انقلاب نیز با عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان، حمایت و همراهی همیشگی خود را با نظام و انقلاب اسلامی نشان داده است.
🔻 امروز نیز ایشان با شناخت از اقتضاءات و نیازهای کشور به رفع مشکلات معیشتی اشاره داشته و میفرمایند: «باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم، شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید، با حفظ منافع کشور و با عزت با جهان در ارتباط باشیم.»
🔻 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر حفظ احترام مرجعیت دینی و پاسداشت جایگاه آن مرجع عالیقدر که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنهای(دام ظله العالی) نیز بوده است، اعلام میدارد:
🔻 لازم است اصحاب قلم در هر فعل و قولی، شأن عظیم مرجعیت را ارج نهاده و با عدالت، انصاف و تقوا قلم بزنند. مراجع بزرگوار ما با ویژگی «صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ» هستند و با بصیرت و علم سخن میگویند و بر اساس تکلیف الهی و خیرخواهی برای نظام اسلامی قدم بر میدارند.
🔻 سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «ادام الله بقائه»، تأکید بر سیاست نظام در ارتباط حکیمانه، عزتمندانه و بر اساس مصالح کشور و منافع مردم با دنیاست. امید داریم همگان با رعایت اخلاق رسانهای و آداب اسلامی در راستای حفظ منافع کشور قلمزده و از تکمیل پازل دشمن و ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه بپرهیزند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
@j_modarresin
@Manahejj
🌀 تندی و گزندگی یادداشتم متوجه لیبرالها و تکنوکراتها بود؛ نه مرجعیت
📝 در برابر استفادهی ابزاری از مرجعیّت
🖋 مهدی جمشیدی
🔸 یادداشت این حقیر در نقد سخن یکی از بزرگان گرانقدر حوزه، با واکنشهای مختلفی روبرو گردید. از آن جمله، برخی نیروهای سیاسیِ حوزوی که وابسته به جریانِ «چپِ سیاسی» هستند، هوچیگری به راه انداختند و نسبتهای ناصوابی را روا داشتند که بر من دشوار آمد. برای کسیکه «مقلّد» است و دل در گروی «اسلام» دارد و «اسلامِ منهای روحانیّت» را «اسلامِ منهای اسلام» میداند و مرجعیّت را «قلّۀ عظمت شیعه» میانگارد، تلخ است چنین برداشتهای سوگیرانه و تفسیرهای غرضورزانهای که جز در «سیاسیکاری» و «معادلاتِ غیرمعرفتی» ریشه ندارند.
🔹 جریانهای «تکنوکرات» و «لیبرال» که در خاک ناپاکِ دولتهای سازندگی و اصلاحات روییدهاند، همواره در پیِ این بودهاند که از مرجعیّت، یک نیروی «منتقد» و «در برابر انقلاب» بیافرینند تا به این واسطه، فشار را تشدید کنند و انقلاب را به راهی که بیراهه است سوق بدهند. در واقع، برنامۀ ناگفتۀ آنها، «سوءاستفاده از مرجعیّت شیعه» است؛ میخواهند سخنشان از «زبان مرجعیّت» گفته شود تا مخالفتها و مقاومتها خاموش شوند. آنها به دنبال «توجیهسازیهای دینی» برای نسخۀ سیاستیِ خویش هستند و ازاینرو، «چشم طمع» به مراجع دارند و خواهان «استفادۀ ابزاری» از آنها هستند. پس مسألۀ آنها، «سپرکردن مراجع» است برای هدفهای تجدُّدیشان، نه «دلسوزی» برای مراجع و «حمایت» از آنها.
🔹 هر چند مراجع بزرگوار، اهل تشخیص و تمیز هستند، امّا چنانچه سخنی از ایشان در جامعه منتشر گردید که به دستمایۀ «استفادۀ ابزاریِ لیبرالها و تکنوکراتها» تبدیل شد، چه باید کرد؟! آیا باید سکوت کرد تا این توطئۀ نانوشته و مخرّب، تثبیت شود؟! یا باید «دلسوزانه» و «صمیمانه» موضعگیری کرد و توصیۀ به حقّ کرد و مجال نداد که جریانهای سیاسیِ بدنام و بدپیشینه و نفوذیهای این دفتر و آن دفتر، و پارهای آقازادههای بیگانه با زهد و بیتعلّقیِ مراجع بزرگوار، فرصتطلبی کنند؟! «حقّ» و «صلاح» کدام است؟!
🔹 جالب است که نیروهای تکنوکرات و لیبرال که پرچم «آزادی» و «دموکراسی» را در ایران به دست گرفته و به «لوترها و کالونهای معمّمِ» نقشۀ رفورمِ دینی تبدیل شدهاند و بر منبرهایشان، «مواعظ جان لاکی» میخوانند، یک سخن منتقدانه را بر نمیتابند و برای «سرکوب منتقد»، نمایش مبتذلِ رسانهای میسازند و از دین و «اسلام» و «اخلاق» و «مرجعیّت» و «روحانیّت» و «حوزه» هزینه میکنند! اینهمه ولخرجی و گشادهدستی بدان سبب است که دست در انبانِ «اعتبارِ اجتماعی و قدسیِ حوزه» بردهاند، نه جیب خویش. «دینسازی» و «دینفروشی» میکنند تا «اسلامِ انقلابی» را مغلوب، و «لیبرالیسم» را مسلّط کنند. دیروز، در صف «مارکسیسم منافق» بودند و امروز در صف «لیبرالیسم منافق». و چهها که نمیکنند با «ضروریّات و مسلّماتِ اسلام» تا جامۀ «لیبرالیسم» به اندام آن موزون افتد. بیجهت نبود که آیتالله خامنهای تصریح کرد که دشمن در پیِ «استحالۀ نظامِ جمهوری اسلامی» است؛ چنانکه ممکن است حتّی فردی «معمّم» در رأس آن قرار گیرد، امّا هیچ خاصیّتِ قدسی و سیاستی بر این حضورِ نمادین، مترتّب نشود. و بیدلیل نیست اینهمه تأکید آیتالله خامنهای بر «نظریۀ نظام انقلابی» و اینکه حوزۀ مطلوب، «حوزۀ انقلابی» است.
🔹 یادداشت این حقیر، تند و گزنده بود، امّا این غلظت و تعدّی معطوف به جریانهای «تکنوکرات» و «لیبرال» بود که نان مردم را ربودند و سقف معیشت را بر سرشان فرو ریختند و وضع ناگوار امروز را رقم زدند. اینان که رسم «شارلاتانیسم مطبوعاتی» را از روزنامههای زنجیرهای عهدِ تاریک اصلاحات به ارث بردهاند و نام و نشان حوزوی را نیز ضمیمۀ خویش ساختهاند، یادداشتی را که آمرش، «وجدان اسلامی و انقلابیام» بوده است را به آمر «بیرونی» نسبت میدهند و مرا که تعلّق و تعهّد عمیقِ ایمانی به اصالتهای اسلامی و حوزوی دارم، «در برابر مرجعیّت» تعریف میکنند تا بازیِ سیاسیِ آلوده و منفعتطلبانهشان کامل شود، غافل از اینکه همان یادداشت نحیف، محاسباتشان را در هم ریخت و غرضشان را نقش بر آب کرد. قصد آن داشتند که بهتدریج، از ظرفیّتِ مرجعیّت برای «بازیسازی سیاسی» و «بازسازیِ سیاسیِ» خویش بهره ببرند و مرجعیّت را هزینه و هیزمِ آتشِ فتنۀ خویش سازند، امّا گمان نمیبردند که کسانی به بازی وارد شوند که دلنگران «حریم» و «اعتبارِ» مرجعیّت شیعه هستند و «صادقانه» و «خالصانه»، سخن حقّشان را با آنها در میان میگذارند؛ هر چند رسانههای لیبرالها و تکنوکراتها، سیل دشنامها و تهمتها را نصیبشان کند.
@Manahejj
🌀 کدام بیان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مورد نقد برخی قرار گرفت؟
🔸 حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار هفته گذشته دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با معظم له، نکاتی را مطرح کردند که بخشی از این بیانات و قرابت آن با ادعاهای دولت گذشته، مورد گلایه و نقد برخی منتقدین قرار گرفت.
در ادامه متن این بخش از بیانات میآید:
«توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم.
اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است.
شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.
امروز یکی از راههای اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزّت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.»
saafi.com/news/8509
📌 مناهج:
شکی نیست که در ادبیات منتقدین، همیشه باید مراعات ادب شود؛ مخصوصا وقتی جایگاه حساس مرجعیت مطرح است. لذا اصلِ تذکر به منتقد و نویسنده آن یادداشت بیراه و بیجا نیست.
منتها برخی جریانات درون حوزه که معمولا مترصد چنین فضاهایی هستند نیز در این میانه سعی کردند از آب گل آلود ماهی بگیرند و بحثهای حاشیهای مطرح کرده و سعی در تشنجآفرینی بیشتر کنند!!
در ادامه به این موضوع هم خواهیم پرداخت.
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نگرانی استاد علوی بروجردی از استقلال حوزه
🔸 حوزه مستقل است.
🔸 مرجعیت مستقل است.
🔸 نظام ولید حوزه است.
🔹 ایشان (حضرت آیت الله صافی) در دیدار این مسؤول (دکتر قالیباف) فقط احوالپرسی و تعریف و تمجید کند؟
🔹 این روزگار مردم که اینجور هست! این فقر و فاقه، این مصیبتها... این مرجع نسبت به اینها نمیتواند ساکت باشد و باید احساس مسؤولیت کند و باید تذکر بدهد.
📌 مناهج:
✅ دغدغه و غیرت نسبت به حفظ ساحت مرجعیت بسیار پسندیده و بلکه لازم و ضروری است. قبلا هم گفتیم نقد و تذکر به آن نویسنده برای رعایت حرمت و حریم مرجعیت درست است.
⚠️ اما رعایت انصاف در نقد نیز بسیار لازم است:
کسی ادعا نکرده حوزه مستقل نیست؛ کما اینکه کسی ادعا نکرده مرجعیت باید خدای ناکرده مجیزگوی مسؤولین باشد.
این نحو بیانات استاد علوی بروجردی بگونهای داغکردن فضا و افزودن بر تشنجات است.
🔻 واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند چرا وقتی خود به همراه هیأت همراه (اعضای نشست اساتید) خدمت آقای روحانی (رییس جمهور وقت) رسیدند یکسره قدردان و مجیزگو شدند و امروز دم از فقر و فاقه مردم میزنند؟
❓چرا آن جلسه را تبدیل به انتقال دغدغههای مردم نکردند و استقلال هویت خویش و استقلال حوزوی بودن خویش را عیان نساختند؟
❓جناب علوی بروجردی! چرا با مسبب وضع موجود و بانی فقر و فاقه مردم برخورد انتقادی و جدی نداشتید؟!!
❓چرا به دولت قبل نگفتید همه هستی و معیشت مردم را به ارتباط با آمریکا گره نزند؟ و رابطه با آمریکا را رابطه با دنیا جلوه ندهد؟
@Manahejj
🌀 دغدغههای مطرحشده توسط سران نشست اساتید در دیدار با دولت روحانی
👤 استاد #علوی_بروجردی ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای ۱۲ ساله نشست اساتید، در رابطه با راه کارهای مقابله با گروههای تکفیری مطالبی را بیان نمود!!
👤 استاد #هادوی_تهرانی ایده شکل گیری مجموعهای از نمایندگان تشکل های حوزوی برای #ارتباط_علمی_با_دولت را مطرح نمود.
👤 استاد #نائینی نیز از اینکه در سفر هیأت محترم دولت به قم صداهای مختلف گروه های حوزوی شنیده شد #قدردانی کرد.
👤 استاد یثربی کاشانی نیز خواستار ارتباط مستمر دولت با علمای بلاد شد و پیشنهاد تشکیل مجموعه ای از فضلای حوزوی برای کار علمی بر روی #شعار_اعتدال را مطرح کرد.
🌐 منبع: سایت رسمی نشست اساتید
Neshasteasatid.com/node/1107
📌 مناهج:
‼️ افرادی که مدام دم از استقلال حوزه میزدند و میزنند، وقتی خدمت حسن روحانی میرسند به دنبال کار علمی و تئوریزه کردن «شعار اعتدال» روحانی و ارتباط مستمر با دولت هستند!!
❗️ای کاش اندکی از فقر و فاقه مردم و فقر و فاقه طلاب که پایینترین استضعاف مالی در جامعه را دارند نیز میگفتید.
🔻 واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند چرا وقتی خود به همراه هیأت همراه (اعضای نشست اساتید) خدمت آقای روحانی (رییس جمهور وقت) رسیدند یکسره قدردان و مجیزگو شدند و امروز دم از فقر و فاقه مردم میزنند؟
#نشست_اساتید
@Manahejj
🌀 یکبام و دو هوا در دفاع از ذخایر حوزه
🖊 احمدحسین شریفی
🔸 چندروزی است که یکی از نویسندگان جوان و دغدغهمند (دکتر مهدی جمشیدی)، در نقد یکی از موضعگیریهای سیاسی آیتالله العظمی صافی گلپایگانی (حفظه الله) نکتهای مختصر در کانال ایتایی خودش منتشر کرده است. اما بلافاصله پس از انتشار آن مطلب کوتاه ایتایی، شاهد به جوش آمدن غیرت اسلامی بسیاری از گروههای سیاسی و علمی حوزوی هستیم. آنان به حق در دفاع از شأن مرجعیت و لزوم حفظ حرمت مرجعیت سخن میگویند و مینویسند. خداوند از همه آنان این غیرت دینی را قبول کند.
🔹 جالب است که پیش از همه جریانهای سیاسی و علمی حوزوی و حتی پیش از نهادهای رسمی حوزوی، «جریان سیاسی غربگرا» در کشور ما، که در عمل هیچ اعتنایی به توصیههای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مراجع بزرگوار، از جمله حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی، نداشتهاند، به حمایت همهجانبه از این مرجع بزرگوار قیام کردهاند و خواستار «برخورد سخت» با آن نویسنده جوان هستند. البته امیدوارم که این حمایتها و غیرتها فقط به دفاع از یک موضعگیری سیاسی (که به زعم و خیال باطل آنها در راستای موضعگیریهای سیاسیشان بوده است) منحصر نشود. بلکه جرأت و شجاعت حمایت از همه دیدگاههای این مرجع عالیقدر و عظیم الشأن از جمله دیدگاههای ایشان درباره حجاب و موسیقی و ربا و فعالیتهای اجتماعی زنان و حقوق اسلامی و ... را نیز داشته باشند. یعنی فی المثل اگر کسی در نقد دیدگاه این عالم عظیمالشأن در باب حجاب یا موسیقی هم سخنی گفت، نه تنها با همین شدّت و حدّت علیه او موضعگیری کنند! بلکه دست کم خودشان در گفتار و نوشتار و رفتار به دیدگاههای فرهنگی و اقتصادی این مرجع بزرگوار پایبند باشند؛ تا این حمایت آنها شائبه سوء استفاده سیاسی از این مرجع بزرگوار را نداشته باشد.
♨️ در عین حال، به عنوان یک طلبه ناچیز، گلایهای از بزرگان حوزوی هم دارم و آن اینکه حتماً به خوبی میدانید که از روز رحلت #علامه_حسنزاده آملی تاکنون به صورتی بیوقفه، سیل تهمتها و افتراها و لعنها و ناسزاها از سوی عدهای از مخالفان ولایت و همچنین عدهای از روحانیان مخالف فلسفه و عرفان به سوی آن علامه ذوفنون و افتخار علمی حوزههای علمیه و جهان تشیع روانه شده است! (تهمتها و ناسزاهایی که یک میلیونیوم آنها در نوشته این نویسنده جوان در نقد آیتالله صافی گلپایگانی وجود ندارد). عدهای از سکولارهای عمامه به سر و بعضاً خارجنشین، علامه حسنزاده را به جرم دفاع از حریم ولایت و حمایت از رهبر معظم انقلاب اسلامی، به باد تهمت و ناسزا و فحاشی گرفتهاند. و عدهای از مخالفان حوزوی فلسفه و عرفان هم، از هیچگونه حرمتشکنی و هتاکی و ناسزایی علیه آن مرد بزرگ دریغ نورزیدهاند. شخصیتی که رهبر فرزانه انقلاب او را «عالمی ربانی» و «سالکی توحیدی» و «از چهرههای نادر و فاخری» معرفی کردند که «نمونههای معدودی از آنان در هر دورهای چشم و دل آشنایان را مینوازد». اما دریغ از یک موضعگیری رسمی از سوی نهادهای حوزوی یا حتی عالمان بزرگ حوزوی در محکومیت این رفتارها!
✅ از خدای بزرگ میخواهم به همه توفیق «شناخت حق»، «عمل به حق» و «نشر و گسترش حق» را عنایت بفرماید.
📌 مناهج:
رونوشت به جامعه مدرسین
#حوزه_انقلابی
#حوزه_سکولار
@Manahejj
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
▪️با تأسف و تأثر، همسر مکرمهی حضرت آیتالله فیاضی حفظه الله به دیار حق شتافتند.
انشالله خداوند متعال روح این بانوی گرامی را با حضرت زهرا سلام الله علیها محشور نمایند.
▪️به اطلاع سروران گرامی میرساند، مراسم تشییع، امروز جمعه ۷ آبانماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۵ در گلزار علی بن جعفر علیهماالسلام برگزار میگردد.
@Manahejj
🌀 میشد مؤدبانه گفت به حرف مرجع تقلید نقد دارم؛ اما بیادبی نه
👤 آیت الله رضا استادی
🔸 باید به تمام عزیزان از جمله امام، مقام معظم رهبری و همهی مراجع ، احترام بگذاریم زیرا حق دارند، اینها پدر امت هستند.
🔹 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی غیرت دینی اش زبانزد خاص و عام و همه است هر کجا لازم باشد صحبت می کند. اینکه فردی باآگاهی یا ناآگاهی نسبت به ایشان جسارت کرده است، از سوی حوزه و حوزویان رد شده و محکوم است.
🔹 من نمیدانم و این آقا را نمیشناسم که چطور باعث شده در سایه انتقاد اینطور صحبت کند و کسی جلوی او را نگرفته است!؟
او میتواند به مرجع تقلید بگوید من به این حرف شما انتقاد دارم و توضیح بدهید؛ اما نباید زیر سایه انتقاد بیادبی کند و چیزهایی بگوید که فکر می کنم اگر بعدا خودش بخواند پشیمان شود.
✅ امیدوارم هر چه زودتر او عذرخواهی کرده و به این موضوع خاتمه دهد، چرا که وظیفه ما این است که مراجع احترام بگذاریم.
@Manahejj
🌀 روایت تلخ استاد علیدوست از معیشت سخت اساتید و طلاب
📝 زندگی طلاب از زهد گذشته است
➖ تفاوت شهریه دیروز و امروز به نسبت اجاره
زمانی علامه طباطبایی میفرمود: «ما ده تومان شهریه میگرفتیم و یک تومان را برای اجاره میدادیم و نه تومان باقی را خرج میکردیم». یعنی یک دهم شهریه طلبه، اجاره خانه متأهلی را پرداخت میکرد.
زمانی که ما طلبه بودیم در اوایل انقلاب سال ۵۸ بنده خودم لمعه میخواندم و اجارهنشین بودم. حدوداً ۱۲۰۰ تومان شهریه میگرفتم و در قم بخشی از خانه را اجاره کرده بودم با ماهی چهارصد تومان. یعنی یک سوم شهریه طلبهی سطح یک در حد یک سوئیت در قم میشد اجاره کرد. اما الآن بالاترین شهریه برای یک استاد حوزه که عائلهمند هم باشد، با تمام اضافات کمتر از دو میلیون تومان است.
این مبلغ برای اجاره یک منزل دو خوابه در پردیسان قم که دور از شهر هم هست، بیشتر کفایت نمیکند و اگر به همین منوال باشد در سالهای آتی کفاف همان را هم نخواهد داد. در آینده شهریه ۲۰ روز و ۱۰ روز اجاره خواهد شد. تازه این بالاترین مقدار شهریه است و طلاب پایههای پایینتر و کسانی که تدریس ندارند مبالغ بسیار کمتری دریافت میکنند.
بنده در جای دیگری هم گفتم زندگی برخی طلاب از زهد گذشته است. چیزی که [طلبه] در اختیار دارد تقریبا هیچ است.
این را می گویم که بدانید از این اوضاع مطلع هستم و معتقدم مسئولین باید بیشتر رسیدگی کنند. این باید دغدغه مسئولان و مدیران بشود.
✅ حوزه امروز کامل نیست؛ با این حال خیلی بهتر از گذشته است
اما این نکته را هم به عنوان یک مطلع میگویم که باید شاکر نعمات خدا باشیم. عرض کردم کمبودها را میدانم اما با اطلاع میگویم با همه این مشکلات هیچ زمانی مثل اکنون برای حوزهها نبوده است.
امکاناتی که من و شما امروز داریم هیچوقت در اختیار روحانیت نبوده است. بنده در قم موقعی که شرح لمعه میخواندم مدتها دنبال کتاب مسالک الافهامِ شهید میگشتم و پیدا نمیکردم. تمام قم را گشتم. بحث مالی هم نبود. اصلا کتابفروشیها نداشتند. بعدها این کتاب توسط آیت الله مرعشی نجفی چاپ شد. آن هم چاپ قدیمی که امروز اگر به شما بدهند نمیتوانید بخوانید.
امروز شما بدون بیرون رفتن از منزل به تمام کتب لازم دسترسی دارید؛ اساتیدی که شما دارید، قدرشان را بدانید. استادی که به ما مغنی درس میداد بعضی جاها را نمیتوانست معنی کند. امروز بحمد الله ممکن است حوزه کامل نباشد؛ اما خیلی خیلی بهتر است.
🌐 خبرگزاری حوزه
#معیشت
#حوزه_دیروز
#حوزه_امروز
@Manahejj
🌀 ورود تازهنفسها به هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین
❓در انتخابات هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین چه گذشت؟
🔸 چهارمین انتخابات هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پنجم آبان ماه در سالن همایشهای مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.
🔹 در پی شمارش آرای اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین، حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی با کسب ۸۵ رأی رئیس مجمع عمومی و جایگزین حجتالاسلام فرخفال شد.
🔹 همچنین حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی تبار اردهالی با کسب ۸۲ رأی به عنوان نایب رئیس اول و حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید مقامی با کسب ۶۹ رای به عنوان نایب رئیس دوم منصوب شد.
بیشتر بخوانید:
Manahej.ir/post/ENMajma-Omumi
📌 مناهج:
🔹 ضمن تقدیر از زحمات هیئت رییسه سابق مجمع عمومی جامعه مدرسین، ورود اساتید جدید به هیئت رییسه را باید به فال نیک گرفت.
✅ همچنین از آیتالله #حسینی_بوشهری به دلیل عنایت و التفات به نظر اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین در انتخابات هیئت رییسه این مجمع نیز تشکر میشود.
🔹 امید است همانگونه که حجتالاسلام لونی گفتند مجمع عمومی به لحاظ محتوایی به تحول مطلوب برسد:
«عده ای بیان می کنند که مجمع عمومی جامعه مدرسین در شکل و صورت وضع مطلوبی پیدا کرد، اما در محتوا و از درون هنوز اتفاق مطلوب نیفتاده و ما باید اجازه دهیم تازه نفس ها وارد میدان شوند و همانگونه که در دولت و قوه قضائیه امید ایجاد شده، باید در تمامی بخش های مدیریتی این اتفاق رخ دهد.»
♨️ تحول و ارتقای ساختاری و محتوایی جامعه مدرسین میتواند کل حوزه را متحول کند.
#جامعه_مدرسین
#مجمع_عمومی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فیلمی از دیدار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با امام خامنهای
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ماجرای تکاندهنده حساب اعمال
🎥 بازگشت از مرگ
👤 حجتالاسلام والمسلمین قرائتی
♨️ این صحنهها برای ما هم اتفاق خواهد افتاد.
از ائمه علیهمالسلام مدد بطلبیم...
#لزوم_مراقبه
#مراقبه
#توسل
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فعالیت مرکز واکسیناسیون خودرویی تیپ مستقل طلاب و روحانیون در قم
🎥 گروه های جهادی تیپ 83 رزمی تبلیغی روحانیون امام صادق علیه السلام به کمک تیم های واکسیناسیون آمدند
🔹 این مرکز توسط تیپ ۸۳ امام صادق(ع) طلاب و روحانیون و با نظارت کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم مدیریت می شود، که با تیم کامل ثبت کننده و واکسیناتور خانم و آقا و نیز پزشک و نیروهای پشتیبانی به شهروندان قم خدمات ارائه می دهند.
✅ حجت الاسلام منتظر زاده فرمانده تیپ رزمی تبلیغی روحانیون امام جعفر صادق علیه السلام:
ما درصدد هستیم تا روز آخر و واکسیناسیون عمومی تمام مردم قم، خدمتگزار مردم شهید پرور قم باشیم.
#واکسن
@Manahejj
📌 برای اولین بار منتشر شد:
🌀 نامه تاریخی آیتالله آذری قمی در عذرخواهی از رهبر معظم انقلاب
📝 متن این نامه که اخیراً در کتاب «روشنبینی امام خمینی در نامه ۶ فروردین ۶۸ به منتظری»، آخرین نوشته آیتالله ریشهری منتشر شده به این شرح است:
حضرت آیتالله خامنهای مقام معظم رهبری انقلاب مقدس اسلامی ایران - دامت برکاته
پس از سلام و تحیت
🔹 براساس یک سوءظن و شدت علاقه به نظام مقدس اسلامی، گرفتار یک تلاطم درونی که مرا بین دو محذور -یعنی دو ترک وظیفه مخیر میکرد- ناخواسته مبتلا به ضربهای علیه نظام شدم و از این رنج درونی، سرانجام سحر شب یازدهم عاشورا با توسل به قمر بنیهاشم رها شدم و خداوند مرا نجات داد.
🔹 اکنون جز رضایت خاطر مبارک و ائتمار به اوامر مبارک را نمیخواهم. در عین حال، نه جناب عالی و نه آقایان حجازی و محمدی را در مظان استجابت دعا فراموش نکردم. خواستهای هم جز خواستههایی را که جنابعالی بپسندید، ندارم. تفصیل مطالب را اگر میل مبارک باشد از آقای مسعودی سوال داشته باشید. احمد آذری قمی. ۱۳۷۵/۳/۱۲
🌐 hamandishi.ir/news/435625/
#تاریخ_انقلاب
#آذری_قمی
@Manahejj
🌀 قدردان و دستبوس آیتالله صافی هستم
📝 عذرخواهی مهدی جمشیدی از آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
دفاع از ارزشهای انقلاب فضیلت است
من در روشنگری عهد خون با ولی خویش بستهام
🔸 یادداشت این حقیر، دستاویز پارهای «غرضورزیهای بدخواهانه» و «سوءبرداشتهای بدبینانه» واقع شد. از غرضورزانِ کمینکرده و بیصداقت درمیگذرم که همواره، حریصِ غوغاسالاریهای آغشته به دروغ و فریب هستند. و چون طبیعتشان اینچنین است، گفتگو با ایشان بیحاصل است.
🔹 «جریان تحریف» که «خسارتِ محضِ برجام» را بر مردم تحمیل کرده و «دولت عبرت» را رقم زده، در پی موجسازی در مقابل «بازسازیِ انقلابی» است؛
به هر طریقی و اینک از روزنۀ دوگانههای «مرجعیّت مستقل/ مرجعیّت وابسته» و «نقادی/ توهین». باید پرسید که «دفاع ابزاریِ» اینان کجا و «نقد صادقانۀ» ما کجا؟
🔹 امّا به بزرگان و دلسوزان و نیکاندیشانی که از آن نوشته، ستیزهجویی با مرجعیّت و بیحرمتی به آن مرجع عالیمقام را دریافتهاند، صمیمانه و از عمق دل میگویم: به «مرجعیّتِ فقهای گرانقدار» معتقدم و «تضعیف مرجعیّت» را عینِ «تضعیف اسلام» میانگارم، و همچنین نسبت به مراجعِ والامرتبه و عزیز، خویش را هیچ و خاکسار میشمارم، از جمله به حضرت آیتالله العظمی صافیگلپایگانی، این فقیهِ خدااندیش و پارسا - که دیروز، «کارگزارِ صدیقِ انقلاب» بودهاند و امروز، «حامیِ ریشهدارِ انقلاب» هستند - «ارادت ایمانی» دارم.
🔹 فارغ از اینکه فاصلۀ میان این نویسندۀ ناچیز و آن فقیه بزرگ، از حساب و شمار بیرون است، دربارۀ فرازی از تحلیل سیاسیِ ایشان، «ملاحظهای انتقادی» داشتم. ازاینرو، سطوری در نقد سخن سیاسیِ ایشان نگاشتم، امّا «صراحت» و «شفافیّت» این قلم به «تندی» و «گزندگی» سوق یافت و آن نوشته، متناسب با «منزلتِ مرجعیّت» نبود. البتّه حسّاسیّت نسبت به احتمال «بازتولیدِ سیاست خارجیِ التماسی»، مرا برآشفته کرد و قلمم را شعلهور. «غیرت انقلابیِ» این فرزند، سببِ تراوش برخی «عباراتِ غلیظ» نسبت به آن پدر معنوی شد.
هر چند دفاع مطلق از «ارزشهای بنیادینِ انقلابی» و «نقادیِ شجاعانه»، فضیلت است و من در «تبیین» و «روشنگری» و «آرمانخواهی» و «انقلابیگری»، عهدِ خون با ولیّ حکیم بستهام،
✅ امّا سخنگفتن با «بزرگان قوم» - که عمری را در تعبّد و دیانت خالصانه سپری کردهاند - قواعد و آداب متمایزی دارد. امید است که آن فقیه بزرگوار، این «جسارت جوانانه» را بر من ببخشد و اعتذار مرا بپذیرد که میان «غرض» و «غفلت»، تفاوت است. دستبوس و قدردان آن وجود شریف هستیم.
۹ آبان ۱۴۰۰
📌 مناهج:
چشم طلاب جوان حوزههای علمیه به #التفات_پدرانه و مشفقانه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی است؛ که انشاءالله اعتذار آقای جمشیدی را بپذیرند و از تندی و غفلت و جوانی قلمش درگذرند؛ انشاءالله.
@Manahejj
🌀 آیتالله العظمی صافی: از هیچ فرد و نهاد و جریانی گله و شکایتی ندارم
📝 مرجعیت شیعه، الگوی اخلاق و مردمداری؛
اطلاعیه مهمّ دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته
بسمه تعالی
🔸 با قدردانی و تشکّر از مردم شریف و عزیز ایران، مراجع معظم تقلید، اساتید محترم حوزه و دانشگاه، جوامع و تشکّلهای دینی و اجتماعی که از بیانات و مواضع متین مرجعیت شیعه مبنی بر لزوم حلّ مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم حمایت نمودند؛
✅ به اطلاع عموم می رساند که حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظله العالی فرمودند: حقیر از مردم بزرگوار ایران، کمال تشکّر و سپاس را دارم و از هیچ فرد و نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارم و از خداوند متعال مسئلت دارم که بر اعتلا و عزّت و اقتدار مردم و کشور عزیز بیفزاید و نگرانیها و مشکلات به فضل الهی در ظلّ عنایات حضرت بقیّه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف برطرف گردد انشاء الله.
۲۴ ربیع المولود ۱۴۴۳
۹ آبان ۱۴۰۰
دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظله
@Manahejj
🌀 امضای تفاهمنامه همکاری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مرکز ملی فضای مجازی با حضور آیتالله رجبی و دكتر فیروزآبادی
👤 آیتالله رجبی:
🔹 امیدواریم حرکتهای اثرگذار و نتیجه بخش در عرصههای ارزشی و فرهنگی در فضای مجازی رشد و توسعه پیدا کند.
🔹 انقلاب و نظام حاصل یک انقلاب فرهنگی و معرفتی بود که طبق فرامین و تعالیم اسلامی، رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری، حفظ همین ارزشها موجب حفظ این نظام شده است.
✅ مؤسسه امام خمینی(ره) به سهم خود وظیفه دارد به عنوان یک مرکز علمی که از قبل پیروزی انقلاب اسلامی به همت مرحوم آیتالله مصباح(ره) برای پاسخ مطلوب به انحرافات و شبهات جامعه تشکیل شده در برنامههای پژوهشی، مطالعات فرهنگی و تبلیغ معارف مرکز علمی فضای مجازی مشارکت و همکاری کند.
👤 در ابتدای این دیدار رئیس مركز ملی فضای مجازی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در مؤسسه امام خمینی (ره) از عزم جدی مرکز ملی فضای مجازی در همکاری با این مؤسسه در زمینه پژوهش و مطالعات فرهنگی خبر داد و گفت: بر اساس متن حکم مقام معظم رهبری در تشکیل مرکز ملی فضای مجازی؛ هماهنگی، سیاستگذاری و مدیریت فضای مجازی از وظایف اصلی این مرکز میباشد.
🔹 پژوهشگاهی در این مرکز تأسیس شده که در صدد کار پژوهشی نیست؛ بلکه به دنبال آن است که پژوهشهای مناسب در مراکز علمی و پژوهشی کشور انجام گردد.
✅ در پایان این دیدار تفاهمنامه همکاری آموزشی و پژوهشی مرکز ملی فضای مجازی و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امضاء شد.
#مؤسسه_امام_خمینی
@iki_ac_i
@Manahejj
⛔️ هفت طبقه جهنم، هفت دسته از اهل علم
🖋 روي عن الصّادق (علیه السلام)
1️⃣ درَک أسفل (طبقه اول) دوزخ
إِنَّ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ یُحِبُّ أَنْ یَخْزُنَ عِلْمَهُ وَ لَا یُؤْخَذَ عَنْهُ؛ فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ؛
برخی از علما و دانشمندان هستند که دوست دارند علمشان ذخیره و اندوخته شود و مردم از آن بهرهمند نشوند، چنین افرادی در نخستین طبقه از آتش هستند؛
2️⃣ طبقه دوم دوزخ
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ إِذَا وُعِظَ أَنِفَ وَ إِذَا وَعَظَ عَنَّفَ فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ الثَّانِی مِنَ النَّارِ
و برخی از علماء هستند که هرگاه پند داده شود [از پذیرفتن آن] تکبّر و سرکشی نماید و هرگاه خودشان پند و اندرز دهند، با درشتی رفتار نموده و نرمی نمینماید، آنها در طبقهی دوّم از آتش هستند؛
3⃣ طبقه سوم دوزخ
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ یَرَی أَنْ یَضَعَ الْعِلْمَ عِنْدَ ذَوِی الثَّرْوَهًْ وَ لَا یَرَی لَهُ فِی الْمَسَاکِینِ فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ الثَّالِثِ مِنَ النَّارِ
و برخی از علماء هستند که دیده میشود علم و دانش را نزد کسانی که ثروت و دارایی بسیار و شرافت و بزرگواری دارند مینهند [بیان میکند] و دیده نمیشود که نزد مساکین و بیچیزها، چیزی بگویند [فقراء و درویشان را از دانش خود بهرهمند نمیسازد]، آنها نیز در طبقهی سوّم از آتش هستند؛
4⃣ طبقه چهارم دوزخ
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ یَذْهَبُ فِی عِلْمِهِ مَذْهَبَ الْجَبَابِرَهًْ وَ السَّلَاطِینِ فَإِنْ رُدَّ عَلَیْهِ شَیْءٌ مِنْ قَوْلِهِ أَوْ قُصِّرَ فِی شَیْءٍ مِنْ أَمْرِهِ غَضِبَ فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ الرَّابِعِ مِنَ النَّارِ
و برخی از علماء هستند که دربارهی علم و دانش خود به طریقه و روش سرکشان و پادشاهان عمل میکنند و اگر چیزی از گفتارش را رد کنند [و به او بگویند: سخن تو باطل و نادرست است] یا در چیزی از امر و کار او کوتاهی شود [او را گرامی نداشته و احسان و نیکی ننمایند] خشمناک گردد، آنها نیز در طبقهی چهارم از آتش هستند؛
5⃣ طبقه پنجم دوزخ
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ یَطْلُبُ أَحَادِیثَ الْیَهُودِ وَ النَّصَارَی لِیَغْزُرَ بِهِ عِلْمُهُ وَ یَکْثُرَ بِهِ حَدِیثُهُ فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ الْخَامِسِ مِنَ النَّارِ
و برخی از علماء نیز هستند که احادیث و سخنان یهود و نصاری را طلب نموده و خواستهی [آنها را برای مردم بیان میکنند] تا علم و دانش و سخنش بسیار گردد [مردم بگویند: او بسیار دانشمند است و سخنان هر گروهی را میداند] آنها نیز در طبقهی پنجم از آتشاند،
6⃣ طبقه ششم دوزخ
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ یَضَعُ نَفْسَهُ لِلْفُتْیَا وَ یَقُولُ سَلُونِی وَ لَعَلَّهُ لَا یُصِیبُ حَرْفاً وَاحِداً وَ اللَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُتَکَلِّفِینَ فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ السَّادِسِ مِنَ النَّارِ
و برخی از علماء هستند که خود را برای فتوی و حکمدادن [پرسشهای مردم] آماده میکنند و میگویند: [خواستههای خویش را] از من بپرسید و امید میرود که یک کلمه و سخنی را درک نکرده و نیافته [و خود را به رنج انداخته] و خدا کسانی را که [چیزی نمیدانند و میگویند: ما دانا هستیم و هنگام پاسخ گفتن پرسشها] خود را به رنج میاندازند دوست نمیدارد [آنان را از رحمت خود بیبهره میسازد] آنها در طبقهی ششم از آتش هستند،
7⃣ طبقه هفتم دوزخ
وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ یَتَّخِذُ عِلْمَهُ مُرُوءَهًْ وَ عَقْلًا فَذَاکَ فِی الدَّرْکِ السَّابِعِ مِنَ النَّارِ.
و برخی از علما هستند که علم و دانشش را برای جوانمردی و خردمندی فرا گیرد [علم را بدست آورد و به دیگران یاد میدهد تا مردم او را از جوانمردان و خردمندان به شمار آورند] او نیز در طبقهی هفتم از آتش است.
📗 الخصال ج ۲، ص ۳۵۲
#مسؤولیت_سنگین_اهل_علم
#اهل_علم
@Manahejj
🌀 کشف نسخهای گرانسنگ از روایات حضرت عبدالعظیم حسنی در یمن
📝 جلسه هماهنگی ستاد هفته بزرگداشت ولادت حضرت عبدالعظیم
👤 آیتالله محمدی ری شهری
♨️ اخیرا کتابی با محتوای مجموعه احادیث روایت شده حضرت عبدالعظیم(ع) از جد بزرگوارش امیرالمؤمنین بوسیله امام جواد(ع) با مضامین مختلف فرهنگی، اجتماعی در کشور یمن یافت شده که نسخه عربی آن چاپ گردیده ولی ان شاء الله به زودی ترجمه و شرح این کتاب گران سنگ نیز توسط مجموعه دارالحدیث تهیه و در اختیار مشتاقان علم و معرفت قرار می گیرد.
🔹 در میان امامزادگان شخصیتی مانند حضرت عبدالعظیم(ع) وجود ندارد که نسبش با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) برسد و آن همه تجلیل و تکریم و توثیق از جانب امام معصوم شده باشد و بتواند در جایگاه امام زمان خود پاسخگوی سوالات مردم باشد و زیارتش برابر با زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) تلقی گردد.
❇️ آیت الله محمدی ری شهری افزود: امام خمینی(ره) شخصیت بی نظیری بودند که آینده را به درستی پیش بینی میکردند. نقل شده این مرد الهی هنگامی که توفیق زیارت کربلا نصیبشان نمی شد در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) حاضر می شدند و همان اعمالی که در کربلا انجام می شود در این حرم نورانی انجام داده است.
🔹 سرّ این مطلب که چرا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) شعبه ای از کربلاست هنوز بر ما پوشیده است و شاید هیچ زمان نیز نتوان به اسرار آن دست یافت اما وظیفه ما و متولیان فرهنگی این است که در مسیر معرفی آن حضرت و تبیین مناقب و فضائل ایشان بخصوص برای نسل جوان تلاش و کوشش کنیم.
🌐 isna.ir/news/1400081007310
@Manahejj
🌀 انتصاب مدیرعامل جدید شهرک مهدیه
🔹 حجتالاسلام محمد آبادیپیشه به عنوان مدیر جدید شهرک مهدیه قم معرفی شد.
📌 مناهج:
رسانه حوزوی مناهج، برای مدیرعامل جدید شهرک مهدیه آرزوی توفیق و موفقیت دارد.
با توجه به وضع موجود شهرک مهدیه اعم از بدهیهای کلان میلیاردی به پیمانکاران، معوقات کارکنان مهدیه و همچنین حدود ۵۰۰ منزل نیازمند تعمیر، ساختمان اداری ناتمام، برخی آشفتگیهای اداری پیشآمده و ...، قطعا جناب آبادیپیشه مسیر سختی را در پیش دارند و مسؤولیت خیلی سنگینی را قبول زحمت کردهاند.
انشاءالله مدیر جدید سکان مهدیه را در مسیر شفافیت، به دور از پذیرش هرگونه سفارش نورچشمیها و روابط و دور زدن قانون جلو ببرند و مصداق یک مدیر جهادی و متکی به قانون و حقیقتا در خدمت ایتام آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین باشند.
#مهدیه
#شهرک_مهدیه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 چه کسانی شایستگی دارند تا راهنما، مربی، معلّم و مصلح جامعه باشند؟
🎥 شهید مطهری قدس سره
🔻 تأدیب خود
🔺 سپس اصلاح و هدایت اجتماعی
#اهل_علم
#تهذیب
#مسؤولیت_سنگین_اهل_علم
@Manahejj
🌀 کتاب شاگردپروری برگرفته از آثار استاد محمدرضا عابدینی
📝 برشی از کتاب
🔸 نگاه اولیه ما این است که #شاگردان، باقیات الصالحات عالِم بوده و موجب زنده نگه داشته شدن نام و یاد #استاد هستند؛
اما در نگاهی دقیق تر و عمیق تر، روشن می شود که با حیات شاگردان، حیات حقیقی #عالِم امتداد می یابد و بقای عالِم با بقای شاگردانش تثبیت می گردد.
🔹 با این نگاه، #شاگردپروری اجابتی است به نیاز و میل درونی انسان به بقا و حیات ابدی که به واسطه آن، این میل #فطری در وجود انسان، پاسخ واقعی می یابد.
🔹 استاد و #مربّی با شاگردپروری، وجود خویش را توسعه داده و از محدودیت های زمان و مکان رها می شود و به افقی وارد می گردد که دیگر فانی و از بین رفتنی نیست.
🌐 مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
@Abedini
@Manahejj