eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 دلقک یا عروسک خیمه‌شب‌بازی دشمن؟! 🔸 اگر یک روزی به مهدی نصیری می‌گفتند روزی تی‌شرت قرمز بر تنت خواهند کرد و سر قبر کسی که چند ماه سوژه سوداگری دشمنان برای ایجاد اغتشاش در ایران بوده، حرف از خدای رنگین کمان خواهی زد و تلویحا دعوت به اغتشاش در کشور هم خواهی کرد، احتمالا در پاسخ می‌گفت: «مگر من دلقک یا عروسک خیمه‌شب‌بازی هستم که دشمنان بتوانند با من چنین و چنان کنند؟!» 🔻 این عقده‌گشایی‌ها اما هیچ اهمیتی ندارد، آنچه باید متوجهش باشیم شناخت پشت صحنه‌ و بازی‌گردان است؛ وگرنه بازیگران حقیری که بعضا حتی بی‌جیره و مواجب برای دشمن خوش‌رقصی می‌کنند ارزشی ندارند. 💠 آنچه که امام خامنه‌ای پیش‌تر درباره این رفتارهای دلقکانه به آن اشاره داشتند: «فرض کنید که یک شبهه‌ای را فلان سرمقاله‌نویس یا فلان ستون‌نویسِ فلان روزنامه یا مثلاً فلان توییت‌زن در فلان شبکه یک چیزی را مطرح کرده؛ ما با چه کسی طرفیم؟ این کیست؟ آیا این خودش است که این کار را دارد میکند؟ احتمال قوی هست که این‌جور نباشد، احتمال قوی هست که این یک پشتِ‌صحنه‌ای داشته باشد؛ آن پشتِ‌صحنه کیست؟ باید او را شناخت.» (۲۱ تیر ۱۴۰۲) ❓چه کسانی از مواضع و اظهارات انقلابیونِ پشیمان از اسلام و انقلاب سود می‌برند؟ ❓چه دست‌های استکباری، ساده لوحان یا لجبازان را به ورطه انحراف و تباهی سیاسی و اعتقادی می‌کشانند؟ ❓نقش خودی‌ها یا همان خرس‌خاله‌ها در انحراف منحرفان تا چه اندازه است؟ ♨️ در آستانه دهه محرم، پاسخ به این سؤالات با تحلیل رویکرد کوفیان و کوفی‌صفتان بسیار مهم و ضروری است. @Manahejj
🏴 سلام بر محرم؛ سلام بر حسین؛ سلام بر مبلغین... فرا رسیدن ماه حزن آل الله علیهم‌السلام را خدمت مولای عزیزمان حضرت حجت ارواحنا فداه و همه محبین حضرتش تسلیت عرض می‌کنیم و خدمت آقای عالم عرض می‌کنیم: «آجرک الله یا صاحب الزمان...» سربازان امام زمان هستند که شعاع انوار محبت و هدایتِ ولایت و دین را تا سرتاسر بلاد اسلامی در این ایام می‌گسترانند؛ طوبی لکم ای مبلغین ایمان، ای زمینه‌سازان ظهور، ای بیدارکنندگان فطرت‌ها، ای تقویت‌کنندگان حب الحسین در ضمیر پیر و جوان و آحاد امت... اگر عاشورای ۶۱ عزیز پیامبر و میوه‌ی قلب فاطمه صلوات الله علیهما به مسلخ شهادت رفت؛ اما اکنون این شمایید که دل داغدار فاطمه را با جاری کردن سیل اشک محبین حسین علیه‌السلام تسلّی می‌دهید. آری شما مسؤولان قلبی و دلی دین، این ایام دل به جاده‌ها زده‌اید، جاده‌هایی که همان سبل پیوستن به یاران سیدالشهداء است و با این کار فریاد زده‌اید: و نصرتی لکم معدّة. خدا به همراهتان، امام زمان نگهدارتان؛ التماس دعا... @Manahejj
🌀 گزارش رسمی استهلال ماه محرم الحرام ۱۴۴۵ ه‍ . ق 📅 چهارشنبه ۲۸ تیر، اول محرم الحرام 🖋 دفتر امام خامنه‌ای 🌙 الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه سه‌شنبه ۲۷ تیر۱۴۰۲ (۲۹ ذی الحجه ۱۴۴۴) ➖ زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۲۲ و ۲ دقیقه روز دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ ➖ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۱۹ ➖ زمان غروب ماه: ساعت ۲۰:۱۰ ➖ ارتفاع ماه: ۸.۴ درجه ➖ مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۵۱ دقیقه ➖ سن ماه: ۲۱ ساعت و ۱۶ دقیقه ➖ فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۰.۱ درجه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🌙 ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال ➖ تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه محرم در غـروب روز سه‌شنبه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه ذی الحجه ۲۹ روزه بوده و غرّة ماه محرم الحرام ۱۴۴۵ روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه خواهد بود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🌙 ج ـ گزارش‌های رسیده ➖ در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی در غروب روز سه‌شنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است: 1️⃣ مناطقی که هوا صاف بود و هلال با چشم مسلح رؤیت شد: استان اصفهان: شهر تیران، بوستان شهدای گمنام درچه، دولت آباد، کمشچه، خمینی شهر، شهرضا استان ایلام: دهلران، آبدانان استان آذربایجان شرقی: تبریز استان زنجان: دانشگاه علوم پایه زنجان استان خوزستان: دزفول استان بوشهر: بوشهر کشور عربستان: قطیف ➖➖➖➖➖➖ 2️⃣ مناطقی که هوا غالبا ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، قوچان، نیشابور، گناباد، تربت حیدریه، درگز، طرقبه، گلبهار، خواف، سبزوار استان خراسان جنوبی: بیرجند، خضری، بشرویه، طبس، سرایان، سه قلعه استان تهران: تهران، پرند، ملارد، فرهنگسرای بهمن استان مرکزی: تفرش، خمین، کمیجان، ساوه، محلات استان سیستان و بلوچستان: زابل، نیک شهر استان خوزستان: خرمشهر، اهواز استان ایلام: ایلام، ایوان غرب استان خراسان شمالی: بجنورد استان چهارمحال بختیاری: بروجن استان یزد: یزد، میبد، اردکان استان هرمزگان: بندرلنگه استان قم: قم، پردیسان استان گلستان: گرگان استان بوشهر: گناوه @Manahejj
🌀 طلبه بمانید 🖋 محمد عالم زاده نوری @Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
29.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ای محرم ماه ماتم آمدی ◾ روضه‌خوانی مرحوم کوثری در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه نخستین ماه محرم پس از رحلت امام خمینی (ره) 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
🌀 ضوابط دريافت شهريه از سوی پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی امین (دفتر رهبری) اعلام شد 🔸 به استحضار می رساند که «شهریه»، کمک به معیشت طلاب و روحانیونی است که توسط نهادهای حوزه ای معرفی شده و در یکی از شئون روحانیت فعالیت دارند و صرفاً به افرادی تعلق می گیرد که میانگین مجموع درآمد ماهیانه ایشان، کمتر از ۸ میلیون تومان باشد. 🔺 بر این اساس افرادی که دارای بيمه ناشی از اشتغال تمام وقت هستند یا میانگین مجموع درآمد ماهیانه ایشان (اعم از هر نوع حقوق، مزایا، اجاره بها، درآمدهاي ناشي از فعاليت‌هاي اقتصادي، تجاري، خدماتی و ساير انواع درآمدها)،‌ بیشتر از ۸ میلیون تومان باشد، مشمول دریافت شهریه نمی‌شوند. 💠 قابل ذکر است: در محاسبه متوسط درآمد ماهیانه، موارد ذیل در صورتی که در حدود متعارف حوزه ای باشند، مستثنی هستند: 1️⃣ «حق التدریسِ دروس حوزه ای و معارفی» 2️⃣ «حق التبلیغ در انواع فعالیت های تبلیغی متعارف در حوزه های علمیه (مانند پاسخگویی به سؤالات دینی و شرعی، منبر، امامت جماعت و ....)» 3️⃣ «پرداختی بنیاد شهید به ایثارگران» 4️⃣ «یارانه، پرداخت‌های دفاتر شهریه، شهریه های تکمیلی مدارس و مراکز و نیز انواع پرداخت‌های معیشتی، هدفمندی و مستمری مرکز خدمات» ✅ صفحه اختصاصی تعیین وضعیت درآمد در پایگاه اطلاع رسانی امین، از سه‌شنبه سوم مرداد آماده است تا اصلاحات مد نظر طلاب محترم را دریافت کند. 🌐 Amin11.ir https://eitaa.com/joinchat/413401443Ce926a23cc4 @Manahejj
👓 محرم قبل آخرین محرمی بود که این مرد خدا بین ما نفس می‌کشید و الان سر سفره اباعبدالله محرم را برگزار می‌کنند🌹 ❗️ این محرم به یاد بزرگانی باشیم‌ که محبت اهل بیت را یادمان دادند و الان پیش ما نیستند 🔹 شادی روح همه درگذشتگان خصوصا ایت‌الله ناصری فاتحه و صلوات @HozeTwit
🌀 آزادی آمریکایی 🔸 هنرمندی سوری در این کپی از مجسمه‌ی آزادی در آمریکا را با بقایای خانه‌اش ساخت؛ ♨️ با این شعار: این همان آزادی است که آمریکایی‌ها برای ما به ارمغان آوردند. @Manahejj
🌀 قرآن پرفروش‌ترین و پرتیراژترین کتاب دنیا است 📝 اگر به قرآن جسارت می‌کنند چون تأثیرگذار است 👤 استاد رفیعی 🔸 دشمنان بدانند که ما برای این قرآن هزینه‌ها داده‌ایم، اماممان زیر سم اسب‌ها رفته است و این جسارت ها از جایگاه قرآن در میان ما مسلمان ها نمی‌کاهد. ✅ قرآن پرفروش‌ترین و پرتیراژترین کتاب دنیا است، اگر می‌بینیم به قرآن جسارت می‌کنند چون مفید و تأثیرگذار است اگرنه کتابی که هیچ تأثیری بر مردم ندارد کسی کاری ندارد. 🔺 امروز قرآن مظلوم است مطمئن باشید که خدا حامی مظلوم است و این ظلم‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند. hawzahnews.com/xcmTt @Manahejj
📚 پیشنهاد مطالعه در ماه محرم ◀️ خون‌آورد گفتگوی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، شهید مرتضی مطهّری و مرحوم دکتر علی شریعتی درباره‌ی قیام و انقلاب امام حسین(ع) در سال ۱۳۵۵ https://shop.khameneibook.ir/خون-آورد ◀️ همرزمان حسین (ع) ده گفتار از حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مد‌ظله‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (علیهم‌السّلام) https://shop.khameneibook.ir/همرزمان-حسین-علیهالسلام ◀️ چهار گفتار در تبیین زمینه‌ها، علل و آثار حادثه‌ی عاشورا https://shop.khameneibook.ir/چهار-گفتار ◀️ دو امام مجاهد شش گفتار از آیت‌الله خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین (علیهم السلام) https://shop.khameneibook.ir/دو-امام-مجاهد ◀️ ۷۲ سخن عاشورایی گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) درباره‌ی مسائل مختلف مربوط به نهضت حسینی می‌باشد که از خرداد ۱۳۶۸ تا تیرماه ۱۳۹۰ در محافل و مجالس گوناگون ایراد و در قالب ۷۲ سخن جمع‌آوری شده است. https://shop.khameneibook.ir/72-سخن-عاشورایی ◀️ آفتاب در مصاف این اثر در قالب کتاب مرجع، در موضوع قیام عاشورا و بر گرفته از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی است. https://shop.khameneibook.ir/آفتاب-در-مصاف @KhameneiBook
🌀 اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است 📝 پیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد: بسم الله الرحمن الرحیم جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است. وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه سیدعلی خامنه‌ای ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ @Manahejj
🌀 عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات مذهبی ✅ آنچه امروز اهمیت دارد کاری است که عباسی ولدی این روزها در قالب شروع کرده است. حرکت او امروز واقعاً ویژه است، جای مطالعه و و تقدیر دارد. 📌 متن کامل یادداشت در فرسته‌ی بعد👇🏻 @Manahejj
🌀 عباسی ولدی پدیده‌ این روزهای هیئات 🔸 گاهی عادت داریم انسان‌هایی که نزدیکمان هستند را قدر ندانیم، کار آن‌ها را ترجمه و تحلیل نکنیم و خیلی ساده از کنار آن عبور کنیم. 🔺 عباسی ولدی قریب به یک دهه است با نگارش ده‌ها جلد کتاب در زمینه‌های تربیتی به‌تنهایی اندازه یک مؤسسه عریض و طویل کار کرد. متن تولید کرد، منبع و مرجع فکری تولید کرد، به‌سمت ایجاد حرکت کرد؛ هرچند شاید هنوز با آن فاصله دارد. 🔻 فکر کنم آثارش امروز به بیش از ۵۰ جلد رسیده است. آثاری که هم تنوع در محتوا دارد، هم جذابیت در طراحی و گرافیک و هم ایجادکننده نوعی تغییر نگرش در مخاطب است که همه، جای مطالعه و تحلیل دارد. ♨️ اما آنچه امروز اهمیت دارد کاری است که عباسی ولدی این روزها در قالب شروع کرده است. حرکت او امروز واقعاً ویژه است، جای مطالعه و و تقدیر دارد. ✅ به چند ویژگی کار او اشاره می‌کنم: 1⃣ عباسی ولدی قبل از منبر استاد میرباقری برای نوجوانان منبر می‌رود. کاملاً جدی به‌نحوی که بچه‌ها احساس می‌کنند در یک برنامه مهم و اختصاصی خودشان شرکت کرده‌اند. 2⃣ فعلاً نسبت به محتوای منبر نظر نمی‌دهم شاید نقدی داشته باشم. اما به‌لحاظ قالب، منبر است. این مدل از ارائه منبر به‌شدت برای بچه‌ها جذاب است. 3⃣ زبان، لحن و بیان به‌شدت صمیمی، دوستانه و دوست‌داشتنی است. این احساس صمیمیت، جذابیت دوچندانی برای منبر ایجاد می‌کند. 4⃣ فضای جلسه با قالب‌های مرسوم متفاوت است. بچه‌ها از اینکه بین منبر صحبت کنند، سؤال بپرسند، شوخی کنند، منعی ندارند و آزادانه در هیئت می‌نشینند. سخنران آغوشش به‌روی اقتضائات این سن باز است. 5⃣ منبر او، است. سخنران سؤال می‌کند، برای روز بعد به بچه‌ها تکلیف می‌دهد تا بنویسند، فکر کنند و بعد جواب خود را به عمو عباسی بدهند و درباره آن صحبت کنند. 6⃣ اما یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کار عباسی ولدی بعد از منبر است که می‌آید و ساعتی بین بچه‌ها می‌نشیند و با آن‌ها می‌کند. از سر و کولش بالا می‌روند و با او ساده و راحت گفتگو می‌کنند. این بخش شاید اثرگذارترین قسمت این پکیج است. 6⃣ اما آنچه کار عباسی ولدی را ویژه کرده است، صداقت او در تعامل با بچه‌ها است. افراد زیادی دیدم که کار کودک و نوجوان می‌کنند ولی بسیاری از رفتارها و خنده‌ها و بازی‌ها تصنعی است. اما عباسی ولدی با همه وجود بچه‌ها را دوست دارد؛ صادقانه و پدرانه؛ و این صداقت را بچه‌ها با وجودشان درک می‌کنند. ✅ نوجوانان مهم هستند، باید احساس کنند که آن‌ها را مهم می‌دانیم و جدی می‌گیریم. این احساس را به آن‌ها منتقل کنیم و با همین جدیت برایشان وقت بگذاریم؛ اما با امثال این الگو. 🌐 تعلیقات @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 شمس و ضحی در آتش نسوزد... 🔹 دو دمه بسیار زیبا درباره قران و احترام‌ به قرآن ❗️ مناسب هیئات مذهبی که با این دم انزجارشون را از قرآن سوزی نشان بدهند @HozeTwit
🌀 آگاه به تفکر اسلامی 📝 ویژگی مبلغین 💠 امام خامنه‌ای ❇️ ما برای انتقال معارف اسلامی به اعماق جامعه و به دبیرستانها، به دانشجویان دانشگاه‌ها، به دانش‌آموزان دبیرستانها و به خیلی از نقاط این جامعه احتیاج داریم به انسانهایی كه از اسلام و از مبانی اسلامی و از تفكر الهی اسلام آگاه باشند. 📅 ۱۳۶۴/۰۹/۲۶ @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 از حالا به بعد نوکر ما باش! 🎙 حکایتی شنیدنی از استاد شب زنده دار @pand_saadat @Manahejj
🌀 کدام روانشناسی؟! 🖋 محمد عالم‌زاده نوری 🔢 بخش نخست 🔸 رؤسای چهار انجمن روان‌شناسی و روان‌پزشکی در نامه‌ای به رئیس قوه‌ی قضاییه به احکامی که بر علیه یکی دو هنرمند مشهور کشور به اتهام بی‌حجابی و بدپوششی صادر شده بود، اعتراض کردند و استفاده از عناوین تشخیصی روان‌شناسی برای برچسب‌زدن به رفتارهای این هنرمندان را سوء استفاده از روان‌شناسی و روان‌پزشکی دانسته‌اند که موجب تحقیر و نقض کرامت متهمان گشته و ارائه خدمات سلامت روان را به نیازمندان دشوار ساخته و وجهه‌ی روان‌پزشکی و روان‌شناسی کشور را در جهان مخدوش می‌سازد. این اساتید، ارجاع افراد به مراکز روان‌شناسی و مشاوره جهت اعمال تغییر در سبک زندگی و انتخاب‌های فردی را متعارض با اصل اخلاقی «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روان‌شناسی دانسته‌اند. پیش از این نیز یکی از اساتید روان‌شناس مدعی شده بود الزام به حجاب برای کسی که اعتقاد به آن ندارد مایه ازخودبیگانگی و بحران هویت است و چنین کسی اگر با چادر به خیابان بیاید خودیت و سلامت روانش به خطر می‌افتد. 🔺 این اظهار نظرها از پایگاه دانشگاهی و به استناد گزاره‌های علم روان‌شناسی جدید بیان می‌شود. از آنجا که نویسندگان نامه رؤسای مهم‌ترین انجمن‌های علمی روان‌پزشکی و روان‌شناسی هستند، نمایندگان تفکر علمی همه‌ی روان‌شناسان و روان‌پزشکان دانشگاهی به شمار می‌روند. همان گونه که در متن نامه و در امضای خود، این نمایندگی را تصریح کرده‌اند. بنابراین این نظرات، مربوط به چند شخص حقیقی نیست و نگاه جریانی حاکم بر دانش مدرن به شمار می‌رود. ♨️ خودیت و فردیت سرچشمه‌ی تأکید بر «خودیت و فردیت» (پیش از نظریه تفرّد کارل یونگ و بیانات شبه عالمانه‌ی نیچه که توسط این نویسندگان تکرار و بلکه به شکل ناقصی بیان شده است)، فروید پدر علم روان‌شناسی جدید است. فروید دست کم در مقطعی از عمر خود بر این باور بود که احساسات سرکوب‌شده باعث ایجاد تعارضات و در نتیجه اضطراب می‌شوند. او می‌گفت وقتی ما در جامعه رشد می‌کنیم مجبور هستیم برای تطابق با محیط پیرامون خود، روی بخش‌هایی از وجودمان پا بگذاریم. ممکن است این جامعه‌پذیری به حدی در ما درونی شود که نتوانیم غرایز طبیعی‌مان را بپذیریم و برای فرار از اضطراب ناشی از آن، آنها را از حیطه‌ی آگاهی خود خارج کنیم. این سرکوبگری خواسته‌ها به ایجاد تعارض می‌انجامد. زیرا احساسات ابراز نشده هرگز نمی‌میرند. آنها زنده دفن می‌شوند! و بعدها به شکل صورت‌های زشت‌تری بیرون می‌زنند. کام‌های مطرود و ممنوع با آنکه از ذهن خودآگاه انسان رانده می‌شوند اما باز از میان نمی‌روند؛ بلکه در ناخودآگاه او باقی می‌مانند و متدرجاً انباشته و فشرده می‌گردند. وا زدن، طرد و حبس کام‌ها چنانچه به‌تکرار واقع شود، انرژی هنگفتی را در ناخودآگاه ما متراکم و محبوس می‌سازد و نظم و آرامش روانی را برهم می‌زند. کام‌هایی که به شدت وازده و پس رانده شوند، در ناخودآگاه گرد می‌آیند دسته دسته فشرده و فروبسته می‌گردند و روان را جریحه‌دار می‌کنند. این جریحه‌های روانی را کمپلکس یا عقده می‌خوانند! 🔺 ترجمه مختصر و ساده این جملات این است: «اگر انسان به خواسته‌های خود نرسد دچار عقده روانی خواهد شد». بنابراین «اگر می‌خواهید دچار آسیب و عقده‌ی روانی نشوید خواسته‌های خود را سرکوب نکنید و به همه خواسته‌های پاسخ مثبت دهید» خلاصه اینکه همه‌ی خواسته‌های شما مشروع و تأمین‌کردنی است مگر آنکه با خواسته‌های دیگران ناسازگار باشد! ✅ انسانم آرزوست این دیدگاه فروید که به سرعت شیوع پیدا کرد ریشه اخلاق و ارزش‌های انسانی را برکند و هیچ کار بدی باقی نگذاشت. با این تقریر همه‌ی کارها و خواسته‌های انسان خوب و ضروری تلقی شدند؛ زیرا اگر انجام نشوند انسان را روانی و عقده‌ای می‌کنند، مگر آنکه به خواسته‌های دیگران آسیب رسانند و دیگران را عقده‌ای و روانی کنند. نتیجه روشن چنین تفکری، تولد لیبرالیسم و فردگرایی شد؛ یعنی تنها ارزش دنبال‌کردنی «آزادی» است و هرچه مخالف آزادی باشد بلکه «فقط» هر آنچه مخالف آزادی باشد زشت و بد است. 🔺 این نویسندگان در همین نامه آورده‌اند: «اعمال تغییر در سبک زندگی افراد و انتخاب‌های فردی آنها متعارض با اصل «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روان‌شناسی است». 🔻 به این نویسندگان گوشزد می‌کنیم: اخلاقی که شما از آن یاد می‌کنید جز همین یک اصل (خودمختاری و آزادی) اصل دیگری ندارد و همه کارهای شنیع، خوب و خواستنی و مجاز هستند زیرا ترک آنها خودمختاری را به خطر می‌اندازد. بی‌شک این نظریه بزرگ‌ترین است که تمام اخلاق و هویت انسانی را درو کرده و از انسان تنها یک جانور دوپای مستقیم‌القامه باقی گذارده که در اسارت غرایز حیوانی به سر می‌برد و جز در شکل و شمایل ظاهری تفاوتی با اجداد و اسلاف میمونی خود ندارد. @Manahejj
🌀 کدام روانشناسی؟! 🖋 محمد عالم‌زاده نوری 🔢 بخش دوم 🔺 این نظریه به وضوح با محکم‌ترین آموزه‌ی اخلاقی یعنی «مبارزه با هوا و هوس» و «جهاد با نفس حیوانی» مخالف است و زیربنای نیک و بد و حسن و قبح و ارزش و اخلاق را ویران می‌کند و از دین و ادب و تربیت و شریعت و حکمت عملی اثری باقی نمی‌گذارد. 🔺 این نظریه انواع لذت‌جویی‌ها و هوس‌رانی‌ها و تمتعات مادی را مشروعیت بخشیده و تئوریزه کرده و به انسان نیرویی برای مقابله با خواسته‌ها نمی‌دهد و او را در برابر ناکامی‌ها مقاوم نمی‌سازد. انسان در این نگاه به‌دنبال بهشت دنیوی (بهشت شداد) یعنی فراهم‌آوردن تمام مشتهیات نفسانی و برداشتن تمام امور دغدغه‌آفرین در این جهان می‌افتد و تمام همّ و غمّ خود را برای رفاه و عافیت و لذت بیشتر به کار می‌گیرد و البته در دنیای جدید با گسترش تکنولوژی و فراگیرسازی امکانات رفاهی، به این آرزو نزدیک شده که بدون هیچ زحمتی به خواسته‌های خود دست یابد و در این دنیای مادی، بهشت موعود را فراهم سازد. ✅ کدام کرامت؟ این نویسندگان دانشگاهی که دغدغه کرامت انسان را در نوشته خود آورده‌اند باید توجه داشته باشند کسی که دائم از هوس‌های خود شکست می‌خورد و اسیر خواسته‌های نفس است کرامت انسانی را از دست داده و در عمق ضمیر خود احساس حقارت و حیوانیت و سرشکستگی می‌کند. اخلاق انسانی و تربیت اسلامی برای حفظ کرامت انسان به دنبال مدلی است که اراده انسانی او و نه خواست حیوانی او را تقویت کند و انسان‌های دارای عزم و پراراده‌ای پدید آورد که بر نفس خود امیر باشند و بتوانند بر خودمختاری حیوانی و خواسته‌های پست خود فایق آیند. ⁉️ اکنون چند سؤال از دانش روان‌شناسی می‌پرسیم: ➖ آیا روان‌شناسی تمام حقیقت انسان را به حیوانیت او فروکاسته و دغدغه تعالی و ارزش و اخلاق را ندارد؟ ➖ آیا دانشی مانند روان‌شناسی نباید دغدغه‌مند مقام خلیفة‌اللهی انسان و مرتبت والای برتر از فرشتگان او باشد و به فلاح اخروی و سعادت ابدی او بیندیشد؟ ➖ آیا انسانی که موضوع علم روان‌شناسی است موجودی نهایتاً با ماندگاری ۱۰۰ سال است یا موجودی است که از مرتبه «للّه» آغاز شده و تا ابدیت «الیه راجعون» امتداد دارد و «عند ملیک مقتدر» آرام می‌گیرد؟ ➖ روان‌شناسی با کسی که بر خلاف عرف و اخلاق و قانون و شرع و ادب عمل می‌کند چه برخوردی دارد؟ ➖ آیا از منظر روان‌شناسی، انسان‌ها وظیفه‌ای نسبت به دیگران و مسئولیتی نسبت به جامعه ندارند؟ فقط و فقط باید «آنگونه که هستند» ظاهر شوند؟ ✅ بگذریم... بنابر نظر این نویسندگان دانشگاهی، خودمختاری افراد، محترم است و حکومت باید اجازه دهد مردم آنگونه که هستند در انظار عمومی ظاهر شوند تا سلامت روان‌شان به خطر نیفتد. با این استدلال باید هر گونه عمل شنیعی را آزاد کرد که مبادا خودمختاری و سلامت روان شهروندان مخدوش شود. «خودمختاری در پوشش با سایر آزادی‌های اجتماعی مثل آزادی در تولید و توزیع و مصرف مواد مخدر، آزادی در روابط جنسی خارج از چارچوب؛ آزادی در حمل اسلحه؛ آزادی در عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی و ... چه تفاوتی دارد؟ برخلاف نظر مدعیان دانش روان‌شناسی آنچه مستلزم ازخودبیگانگی و مایه بحران هویت است بی‌حجابی است نه حجاب؛ شبیه مستی و اعتیاد و عربده‌کشی که گرچه خواسته نفس حیوانی است ولی باید آن را مهار کرد. فطرت الهی زن، او را به عفت و حیا و مستوری دعوت می‌کند نه برهنگی و بی‌حیایی و پرده‌دری. ✅ ما کافریم! بدون هیچ ملاحظه و لکنتی، سربلند و با افتخار و قاطع عرضه می‌داریم ما به دانشی که آمده است انسان را خودمختار کند و او را از بندگی خدای متعال و خضوع در مقابل ارزش‌های الهی رهایی و سرکشی بخشد، کافریم. ما این دانش ذاتاً مسموم را دین دنیای مدرن و رساله توضیح المسائل لیبرالیسم غربی می‌دانیم و برائت خود را از آن با آوای بلند اعلام می‌داریم و بر آستان دین محمد و اهل بیتش (صلوات الله علیهم اجمعین) سر فرود می‌آوریم. ✅ لکم دینکم و لی دین. @Manahejj
🔻در هم‌اندیشی «نهادهای اثرگذار تبلیغی» مطرح شد: 🌀 تبلیغ، عنصر دوم و سوم حوزه هم شمرده نمی‌شود 📝 نظامات سکولار به ما اجازه نمی‌دهد که وارد جریان حل مشکلات شویم 📝 تبلیغ در هیچ جای نظام آموزشی و پژوهشی ما نیست 📝 کسانی که نمی‌توانستند به ارتقای درجات علمی برسند راه تبلیغ را در پیش می‌گرفتند! 📝 باید بپذیریم تلاش‌های ما به اندازه نیازهای ما نیست 🔺 نشست تخصصی «هم‌اندیشی و هم‌افزایی نهادهای اثرگذار تبلیغی» با حضور جناب آقای سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و جناب آقای رضا عزت زمانی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در خبرگزاری حوزه برگزار گردید، مشروح سخنان این دو مسئول تبلیغی:👇 hawzahnews.com/xcn2Z @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رؤیای صادقه آیت الله سید عبدالهادی شیرازی رحمه‌الله 👤 به نقل از آیت الله وحید خراسانی ✅ حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام فرمودند: اسم آن عالم را [جزء روضه خوان‌ها] بنویسید و اسم آن دیگری را خط بزنید! 📌 مناهج: سعادتمند مبلّغینی که برای خدا راهی شهر و روستاهای دور و نزدیک شدند و مردم را بر سر سفره‌ی امام حسین علیه‌السلام مهمان می‌کنند... @Manahejj
🌀 پروردگارا! زبانهایی که با مدیحه‌ی حسین‌بن‌علی و خاندان پیغمبر حرکت میکنند، مورد لطف و برکت خودت قرار بده. ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ 📥 نسخه قابل چاپ👇 khl.ink/f/53386 @Manahejj
🌀 امر به معروف و نهی از منکر امام حسین علیه السلام در نهضت حسینی؛ 📝 وظیفه‌ای استثنائی یا الگویی برای مکلفین؟ 🖋 م.ص.صادقی | 🔸 امام حسین علیه السلام فرمود: «أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر» (۱) 🔺 از جمله تحلیل‌هایی که درباره قیام و نهضت سیدالشهدا علیه السلام مطرح می‌شود و غالبا نتیجه‌ای جز دعوت به سکون و انفعال در برابر ظالمین و مستکبرین ندارد، غیر قابل الگو بودن قیام امام حسین علیه السلام، است که این قیام را اختصاصی و صرفا وظیفه شخصی حضرتش معرفی می‌کنند! هر چند دلیل معتنابهی برای این مدعی پیدا نشد، اما این تحلیل یک خروجی منفی اجتماعی دارد؛ و آن بی‌اثرساختن حرکت و قیام سیدالشهدا علیه السلام و خون شریف و مبارک ایشان در امتداد تاریخ است. تحلیلی برای مسکوت‌گذاشتن نهضت حسینی که به ضد اهداف و خون پاک ثارالله بدل شده است. 🔻 برای اینکه نشان دهیم این تحلیل خلاف حرکت امام حسین علیه السلام است و به آنتی‌تز نهضت حسینی بدل شده است ـ با احترام به برخی قائلین احتمالی ـ به فقه (باب امر به معروف و نهی از منکر) در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی (قدس سره) مراجعه می‌کنیم، تا به وظیفه انسان مسلمان در امر به معروف و نهی از منکر در موقعیتی که سیدالشهدا علیه السلام واقع شد، پی ببریم. ✅ در تحریر الوسیله (ج ۱ ـ ص ۴۷۲) در شرط چهارم امر به معروف و نهی از منکر (عدم ترتب مفسده و ضرر بر امر و نهی)، بعد از بیان اینکه اگر آمر یا ناهی از وقوع ضرر یا مفسده‌ای (جانی، مالی یا آبرویی) برای خودش یا دیگر مؤمنین بترسد امر و نهی واجب نیست، در مسئله ششم می‌فرماید: «لو كان المعروف و المنكر من الأمور التي يهتم به الشارع الأقدس‌كحفظ نفوس قبيلة من المسلمين و هتك نواميسهم أو محو آثار الإسلام و محو حجته بما يوجب ضلالة المسلمين أو إمحاء بعض شعائر الإسلام كبيت اللّٰه الحرام بحيث يمحى آثاره و محله و أمثال ذلك لا بد من ملاحظة الأهمية، و لا يكون مطلق الضرر و لو النفسي أو الحرج موجبا لرفع‌ التكليف، فلو توقفت إقامة حجج الإسلام بما يرفع بها الضلالة على بذل النفس أو النفوس فالظاهر وجوبه فضلا عن الوقوع في ضرر أو حرج دونها‌» «اگر معروف و منکر از اموری باشد که شارع مقدس به آن اهتمام ـ ویژه ـ دارد، مانند حفظ جان و نوامیس قبیله‌ای (گروهی) از مسلمین یا محو آثار اسلام و محو حجت آن (اعتبار) به نحوی که موجب گمراهی مسلمین بشود یا برخی شعائر اسلام از بین برود مانند بیت الله الحرام به نحوی که اثری از آن نماند و مانند این مثال‌ها، پس در این موارد ملاحظه و توجه به اهمیت مسئله مهم است. - پس مطلق ضرر یا حرج در امر و نهی، موجب رفع تکلیف نیست- لذا اگر اقامه‌ی حجت‌ها و امور مهم اسلام ـ که با نبودشان گمراهی و ضلالت پیش می‌آیدـ متوقف باشد بر بذل جان یا جان‌ها، ظاهر آن است - که امر و نهی- واجب است، چه برسد به اینکه ضرر یا حرجی پیش بیاید». ✅ ایشان در مسئله‌های ۷ تا ۱۱ چند عنوان را از مصادیق امور مهم دانسته‌اند که ضرر و حرج موجب سقوط تکلیف در برابر آن نمی‌باشد و امر و نهی واجب است. مانند بدعت در اسلام، معروف شدن منکر، سکوت در برابر ظالمین، سکوت در برابر جرئت ظالمین در گسترش محرمات، سکوت در برابر اعوان ظالمین قلمداد کردن علما. 🔺 البته قید مهم در این چند تکلیف شرعی، مخاطب آنهاست؛ "علماء الدين و رؤساء المذهب"، این دو دسته چنین وظایف خطیری بر عهده دارند؛ نه عموم مکلفین. 🔻 از این نقطه محل عزیمت سیدالشهدا علیه السلام فهمیده می‌شود که قیام و حرکت وظیفه شرعی آن حضرت در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر بوده است؛ نه یک وظیفه اختصاصی و غیر قابل الگو. بلکه فعل آن حضرت نشان‌دهنده‌ی مراتب امر و نهی و قیود آن می‌باشد که اتفاقا وظایف علما و رؤسای مذهب شیعه از آن فهمیده می‌شود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 پ.ن ۱: مثیر الاحزان 4 / بحار الانوار 44:329/ المناقب لابن شهرآشوب 89: 4 / مقتل الحسین الخوارزمي 188: 1 /نفس المهموم: 37 / مكاتيب الأئمة 40: 2 / لمعة من بلاغة الحسين (عليه السلام): 106 / مكاتيب الرسول صلى الله عليه و آله ج‏2، ص: ۳۶۶ / الفتوح: ج 5 ص 21 / معالي السّبطين: ج 1 ص 212. 📌 پ.ن ۲: نخستین بار حدودا سال ۱۳۸۶ در مدرسه آیت الله مجتهدی ره تهران، این استدلال از تحریر الوسیله را از حضرت استاد آیت الله جاودان حفظه الله شنیدم. @Manahejj