🌀 نوروز، طلایی ناشناخته برای حوزه
🔺بررسی عملکرد حوزه و روحانیت نسبت به فرصت تبلیغی عید نوروز
📝 گزارش تفصیلی
🖋 محمد حقپرست
🔹تبلیغ، وظیفه ذاتی حوزه است. با نگاه تشکیلاتی نسبت به این موضوع، حوزه دو وظیفه مهم دارد:
1⃣ ایجاد فرصتها و بسترهای تبلیغی
🔹مدیریت حوزه و سازمانهای همکار حوزه در تبلیغ، هنوز به این دغدغه نرسیدهاند که فرصتها و بسترهای تبلیغی را در ایران اسلامی، و در سایر کشورها ایجاد کنند. نبود این نگاه، باعث شده تا حوزهای که باید فعال و تولیدکننده قالبها و محتواهای ناب فرهنگی باشد، منفعل و به یک مصرفکننده در قالبهای دیگران تبدیل شود.
🔹به سخن دیگر، حوزه معمولا در قالبهای دیگران نقش ایفا میکند، در حالیکه خودش باید قالبهای مناسب با ارزشهای خودش بسازد. حوزه باید به نظریهپردازی در زمینه تبلیغ دست بزند؛ یعنی عدهای باشند که فقط برای طرح و ایده استخدام شوند، تا ظرفیتهای تبلیغ شکوفا گردد.
🔹تفاوت این دو نگاه، در طراحی و مدیریت یک شئ، یا بازی در آن طرح است. اولی، فضا را مدیریت میکند و مهرهها را طبق اهداف و ارزشهایش میچیند، اما دومی، در طرح ارائه شده فقط حق مصرفکنندگی دارد.
🔹به عنوان #نمونه: اگر حوزه فعال بود، بعد از نسل دوم اینترنت، به نسل سوم و ساخت شبکه های اجتماعی فرهنگی میاندیشید. اما حال که منفعل است، نهایتا میتواند چند کانال مذهبی در این شبکهها داشته باشد و این یعنی بازی در زمین حریف. اکنون وقت آن است که حوزه خلاقیت بهخرج دهد و به نسل چهارم و پنجم فضای مجازی بیندیشد.
2⃣ استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود
🔹جدای از ایجاد فرصت، هنر حوزه باید آن باشد که از ظرفیتها و فرصتهای موجود، حداکثر استفاده را ببرد. امروزه همه سازمانها و نهادهای تأثیرگذار، معاون فرهنگی یا شبیه به آن دارند. از دانشگاه و مدارس گرفته تا وزارت خانهها، همه با روحانیت تعامل دارند. اما وضعیت تبلیغ امروز، در شأن انقلاب نیست. به چند نکته در این زمینه اشاره میکنم:
أ. محدود به منبر و استفاده ناچیز از روشهای دیگر
🔹حوزه به خاطر سابقهای که در زمینه منبر دارد، از فرصتهای محرم، صفر و رمضان، با روش منبر خوب استفاده میکند. اما روش منبر، یکی از روشهای مفید است، نه بهترین روش مناسب با هر زمینهای. سخنرانی نباید کمرنگ شود، اما زمینههای نوشتاری و گفتاری متنوع دیگر باید تقویت شوند. اگر معیار را تأثیر بر مخاطب قرار دهیم، آنقدر که تبلیغ چهره به چهره و کار با کودک تأثیر دارد، سخنرانی تأثیر ندارد. بر اساس این معیار، باید همت اصلی تبلیغ بر عرصههای دیگر باشد. فرصت نوروز، فرصتی است که سخنرانی کارآیی زیادی ندارد، اما روشهای دیگر میتوانند بهترین تأثیر را برای فرهنگ داشته باشند.
ب. اصلاح نگاهها
🔹نگاه حوزه به عید، باید مثل نگاهش به محرم و رمضان باشد. وقتی ظرفیتی به وجود میآید، نباید آن را طرد کرد، بلکه باید از آن استفاده کرد. بسیاری از مردم در نوروز به سفر و استراحت میپردازند، اما برخی سازمانها در اوج کاری هستند؛ چون شغلشان چنین اقتضائی دارد. برای روحانیت نیز، همانطور که محرم بستر مناسب تبلیغ است، عید نوروز، فرصت خوبی است که به برخی مسائل کمتر تبلیغشده مانند تفریح و شادی بپردازد. این طرح در صورتی جواب میدهد که حوزه مشوّقهای ویژهای برای مبلغین ایام نوروز قرار دهد.
ج. تولید محتوای مناسب
🔹همانطور که در محرم باید از حماسه حسینی و درسها و عبرتهای عاشورا گفت، در عید نوروز، باید از گردشگری و تفریحات سالم، صله رحم و تقویت روابط خانوادگی، مهمانیهای جذاب و دور از حاشیه، جدایی از موبایل و سرگرمیهای جذاب برای نوجوانان گفت. طبیعی است چنین توقعی نیاز به آموزشهای هدفمند دارد، نه یکی دو اندیشه.
د. ساخت مراکز تفریحی سالم به عنوان الگو
تشکیلات حوزه به عنوان متولی فرهنگ و دینداری مردم، باید به فکر ایجاد پارکهای بازی جذاب و سرگرم کننده مطابق با ارزشها و استانداردهای اسلامی باشد. اگر برای عزاداری و سخنرانی کردن، نیاز به مسجد و حسینیه و تکیه در محرم داریم، برای ایجاد محتوای شاد و فرهنگی مناسب در عید، نیاز به مکانهای مناسب با همین موضوع داریم. مسجد و حسینیه، بستر خوبی برای سخنرانی و برخی برنامهها هستند، اما تفریح و شادی، نیاز به مکانهای دیگری دارد.
گاهی اسم برخی امور مثل مسجد و حسینیه مقدس است و خیرین زیادی را به سمت ساخت آن میکشاند. اما اگر مرکزی برای تفریحات سالم بخواهد دائر شود، استقبالی از سوی علمای دین و مردم متدین نمیشود. در حالیکه امروز، تأثیر مرکز بازی، اگر بیشتر از برخی مراکز فرهنگی نباشد، کمتر هم نیست. البته نباید دنبال این باشیم که اولین اقدام در این زمینهها، بهترین قدم باشد. بلکه این عرصه ها نیاز به تجربه و آزمون دارد.
🔺ادامه در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
@Manahejj
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
🔹ناگفته نماند، در این سالها، سازمان اوقاف در امامزادهها، و بسیج در راهیان نور، تبلیغ موفقی دارند. واقعا جای تشکر دارد از مسئولان این سازمانها که در خلأ نگاه حوزه، این فرصت را مغتنم شمردهاند. اما جدای از اوقاف و بسیج، اولا سازمان حوزه باید ورودی تشکیلاتی به مسئله داشته باشد و اوقاف و بسیج را نیز مدیریت کند.
▫️▫️▫️▫️
📌 پرونده حوزه و فرصتهای طلایی نوروز
#نوروز
#گزارش_تفصیلی
#مناهج
@Manahejj
97_971552927449.mp3
2.32M
🌀 استفاده از تعطیلات
🔈 استاد عابدی
⏲ 7 دقیقه
🔻از فرصت تعطیلات برای تحقیق و نگارش و تبلیغ استفاده کنید
🔻ما طلبه ایم غیر از دید و بازدید وظیفه ارشاد و تبلیغ هم داریم
#نوروز
#مناهج
@Manahejj
🌀 مهمتر از تبلیغ
📝 یادداشت
🖋 هادی چیتساز
🔹تبلیغ از وظایف ذاتی حوزه است، اما مهمتر از آن، اقدام برای تحقق محتوای تبلیغ است؛ یعنی «اجرا کردن، پیگیری و نظارت» برای برپایی معروف و از بین رفتن منکر در سطح جامعه. نسبت «تبلیغ» به «عمل کردن»، در خوشبینانهترین حالت، ۳۰ به ۷۰ است؛ یعنی اگر برای اصلاح چیزی در جامعه، ۳۰ درصد نیاز به تبلیغ باشد، ۷۰ درصد نیاز به عمل خارجی برای تحقق محتوای تبلیغ داریم.
🔹اگر این نسبت رعایت شود، اعتماد مردم به روحانیت چند برابر شده و استقبالشان از دین چند برابر خواهد شد. اما اگر فقط به تبلیغ و شعار اکتفا شود، باعث بیاعتمادی و دین زدگی خواهد شد. معنای پاسبانی از دین، چیزی جز این نیست.
🔹دلیل این نکته، مراتب امر به معروف است که قلبی، لسانی و یدی میباشد. به عنوان مثال، اگر روحانیت دغدغه حرمت مشروب دارد، باید با هر نوع «تولید، توزیع و فروش» مشروب برخورد کند. طبیعی است که این مطالبه باید از مسئولان مربوطه باشد. اما اگر به هر دلیلی مانند کارشکنی مسئول مربوطه، مطالبه جواب نداد ، اقدامهای متناسب دیگر لازم است. اگر چنین اقدامی نباشد، توصیهها و شعارها برای مخاطبان تأثیرات زیادی نخواهد داشت.
🔹نیاز جامعه امروز ما، پیگیری و عمل کردن در دو مسئله مهم است:
1⃣ فضای مجازی؛
مهمترین مسئله فرهنگی امروز، ولنگاری و فساد فضای مجازی است که مثل سگ هاری جوانان اسلامی را زخم خورده می کند، ولی حوزویان فقط به کار لسانی اکتفا کرده اند، حال آنکه باید اقدامی در خور شأن انجام داد. گیرم مسئولان مربوطه نخواهند این فضا اصلاح شود، یا کارشکنی کنند، پس وظیفه روحانیت نسبت به این منکر چه می شود؟ آیا غیر از این است که مفاسد این فضا، بسیاری از منکرات دیگر را رقم خواهد زد؟
2⃣ کالا و اشتغال ایرانی؛
تبلیغ و حمایت از کالای ایرانی به هر صورت، وظیفه هر حوزوی است. اما حمایت واقعی در خرید اشخاص، و ایجاد بستر تولید کالای باکیفیت و رفع موانع است.
🌐 پ.ن: اینکه سقف وظیفه را این بدانیم که «به مسئولان گفتیم.»، مسئلهای را حل نخواهد کرد.
▫️▫️▫️▫️
📌 پرونده حوزه و فرصتهای طلایی نوروز
#تبلیغ
#نوروز
#یادداشت
#مناهج
@Manahejj
📚 ت مثل تجربه
🖋 محمد مهدی نجاتی
🔻حاوی یکصد تجربه موفق #فعالان_فرهنگی_مساجد کشور
📌متن کتاب اینگونه بیان شده است که ابتدا شماره تجربه به همراه عنوان تجربه ذکر میگردد، سپس ذیل آن با عنوان شرح تجربه چگونگی اجرای آن توضیح داده شده است. بعد از آنکه لوازم و مراحل اجرای تجربه معرفی گردید، هدف و ضرورت اجرای تجربه در پایان آورده میشود.
📖 برشی از کتاب:
یکی از مربیان خلاق مساجد شهر اصفهان میگفت: ما برای جذب بچهها به مسجد، یکبار هزار تا ماهی قرمز کوچولو خریدیم و ریختیم توی حوض حیاط مسجد محل، بعد توی محله اعلامیه زدیم که بچههای زیر ۱۲ سال اگر در نماز جماعت شرکت کنند میتوانند برای خودشان یک ماهی قرمز موچولو با تور صید کنند. با این روش سیصد نفر در نماز جماعت شرکت کردند و دویست و پنجاه نفرشان مسجدی شدند که….
💰خرید کتاب
جهت خرید کتاب میتوانید به سایت #پاتوق_کتاب مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۹۱۵۷۵۹۱۵۷۳ تماس حاصل نمایید.
#معرفی_کتاب
#مناهج
@Manahejj
🌀 علاج ما در دست یافتن به این صفت امیرالمؤمنین (ع) است
📜 رهبر معظم انقلاب
🔹 امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است. پیغمبر اکرم این لقب را به امیرالمؤمنین داد. این مخصوص میدان نظامی نیست؛ در همهی میدانهای انسانی امیرالمؤمنین کرّار غیر فرّار بود؛ یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقبگرد. مواضع محکم، ایستادگی بر مبانی مورد قبول و مورد اعتقاد، از موضع تدافعی خارج شدن و نسبت به کجیها و زشتیها و بدیها و ظلمها و بیعدالتیهای دنیا در موضع تهاجمی قرار گرفتن؛ این همان صفت کرّار غیر فرّار امیرالمؤمنین است. شما اگر به زندگی امیرالمؤمنین نگاه کنید، میبینید از اول تا آخر، زندگی آن بزرگوار اینگونه است.
🔹 #علاج ما هم در همین است.
❓ میخواهید زنده بمانید؟ میخواهید عزیز باشید؟ میخواهید در علم و عمل پیشرفته باشید؟ میخواهید جوانانتان سرافراز باشند؟ میخواهید فردایتان فردای روشنی باشد؟
🔹 باید استقامت داشته باشید. فعال، کرّار، خستگیناپذیر و دنبال کنندهی اهداف خود؛ آیندهی چنین ملتی روشن است.
۲۸/مرداد/۱۳۸۴
#مناهج ولادت با سعادت حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام را تبریک و تهنیت میگوید.
🌐 پ.ن: تنها با این صفت، میتوان حوزه علمیه مطلوب را رقم زد؛ طلبه جوان امروز بدون خستگی، اهداف و مطالبات خود را دنبال میکند و تحقق آن را هم خواهد دید.
#امام_حوزه
#جوانان
#امید
#مناهج
@Manahejj
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 طرح جالب یک زوج طلبه برای امر به معروف
#نوروز
#مناهج
@Manahejj
🌀 حوزههای علمیه برای تعطیلات نوروز #برنامه_تبلیغی داشته باشند.
🔻استاد قرائتی
🔹امروز حوزه و دانشگاه جوابگوی نیازهای جامعه نیست.
اکثر افراد بیکار کشور دارای مدرک تحصیلی بالا هستند، زیرا دروسی که خواندند برای کار کردن آنان مفید نیست و از علم کاربردی بیبهرهاند.
🔹 قرآن کریم، پاسخگوی همه سؤالات است
🔹امروز تبلیغ مستحب نیست بلکه #انقاذ_غریق است.
امروز شبهات زیادی در جامعه وجود دارد و سؤالات زیادی درباره دین و مذهب عنوان میشود که باید با پاسخهای آسان و قابل فهم به آنان جواب داد.
🔹از خنده در تبلیغ دین غافل شدیم.
عید نوروز همه میخندند و در کنار هم هستند، برنامه خنده حلال باید در جامعه راهاندازی شود؛ خداوند هم میخنداند و هم میگریاند، ما در ماههای محرم و صفر از راه روضه تبلیغ میکنیم و غیراز ایام سوگواری از راه خنده، مردم را جذب کنیم.
🔹آخوندی ارزش دارد که مصداق حدیث پیامبر(ص) باشد که فرمودند: «اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء؛ وقتی عالمی فقیه، فوت کند در اسلام رخنه و حفرهای ایجاد میشود که هیچ چیزی نمیتواند جای آن را پر کند».
حوزه نیوز
#نوروز
#مناهج
@Manahejj
#بهترین_ایده_ارسالی
🌀 عید نوروز، بهترین بهانه برای شروع تبلیغات فامیلی
🖋 احمدرضا کمالی
🔻 قسمت اول
🔹شاید تا به حال به ذهنمان هم خطور نکرده باشد که یک طلبه چقدر میتواند در رشد معرفتی و جهتگیری دینی خویشان و بستگانش مؤثر باشد. در این چند سالی که وارد حوزه شدهام، وقتی کلمه «تبلیغ» گفته میشود معمولا ذهن مسئولین حوزه و طلاب به سمت: «تبلیغ ایام محرم و فاطمیه، تبلیغ در روستاها و شهرهای محروم، منبر و مسجد، هیئت و ...» میرود؛ اما شاید به این کمتر فکر کردهایم که در فامیل خودمان میتوانیم تبلیغ کنیم. آن هم نه فقط در ایام محرم و صفر بلکه در تمام طول سال. و آن هم نه فقط برای طلبههایی که در شهر خودشان هستند بلکه برای همه طلبهها حتی آنهایی که از شهر و دیارشان فرسنگها فاصله دارند.
🔹همیشه وقتی میخواستند ضرورت تحصیل علوم دینی را به ما بفهمانند «آیه نفر» را برایمان میخواندند. اما وقتی پای عمل به این آیه میرسد نمیدانم چرا حواسهایمان پرت است. برای تبلیغ به همهجا فکر میکنیم جز به قوم و قبیله و خویشان خودمان. گویی غایت تفقه در دین، که «لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون» بود را فراموش میکنیم.
❓واقعا حوزه تا به حال برای نهادینه کردن «تبلیغ فامیلی» چقدر تلاش کرده است؟! اعم از آموزش مهارتها، فرهنگسازی میان طلاب، انگیزهبخشی و ... . بگذاریم و بگذریم ...
غافل از اینکه تأثیرات تبلیغ فامیلی شاید در کمتر تبلیغی وجود داشته باشد.
🔰 برخی مزایای تبلیغ فامیلی:
1⃣ بخاطر خویشاوندی، احساس نزدیکی و محبت به شما، از سایر تبلیغها اثرگذارتر است.
2⃣ بدلیل تداوم ارتباط، ماندگارتر و عمیقتر است.
3⃣ وقت کمتری از شما میگیرد.(مقطعی و وقتگیر نیست؛ بلکه مداوم است و با وقت کمتری محقق میشود)
برخی از طلبهها که در مقاطعی همچون ایام محرم و فاطمیه بدلیل اشتغال، از تبلیغ محرومند میتوانند اقدام به تبلیغ فامیلی نمایند.
4⃣ تبلیغ چهره به چهره است که از مؤثرترین و ماندگارترین تبلیغهاست.
5⃣ «صلهرحم» به معنای حقیقی کلمه صورت میگیرد.
صله رحم به معنی پیوستن به خویشاوندان و احسان به ایشان است. صله رحم در اصل یعنی بیاعتنا نبودن به نیاز فامیل اعم از محبتی، مالی، معرفتی و فکری و... است. همانطور که طبق آیات قرآن، در انفاق مالی، خویشاوندان و اقرِباء اولویت دارند؛ در هدایت و راهبری نیز آنها مقدم هستند.
❓اما شاید از خودتان بپرسید راه و روش این کار چیست؟ از کجا باید شروع کنیم؟ با چه بهانهای با فامیلمان ارتباط تبلیغی بگیریم؟ و دهها سؤال دیگر... بهتر است برای اینکه کمی خیالتان را آسوده کنم اندکی از تجربه شخصیام را برایتان بازگو کنم.
🔹فامیلهای مادریام از همان ابتدا اهل رفتوآمد بودند؛ ولی متأسفانه طبق روال بسیاری از مهمانیها، معمولا خبری از مطالب مهم و سازنده نیست. این اتفاق، من را خیلی رنج میداد و احساس اتلاف وقت میکردم. برای همین هم از زمانی که طلبه شده بودم خیلی دوست داشتم با ترفندها و شیوههایی میتوانستم از این جلسات حداکثر بهره را در تأثیرگذاری روی اطرافیانم ببرم. از طرفی هم از وقتی وارد حوزه شده بودم احساس میکردم، فامیل ازمن فاصله گرفتند و من را مثل گذشته از خودشون نمیدونند و احساس دوری میکنند. همهی اینها به علاوهی کشاندهشدن مهمانیها به سمت تجملات دستوپاگیر، بنده را تشویق میکرد به یک حصارشکنی و انجام کار جدیدی که بتواند این مشکلات را حل بکند. طرحی به ذهنم رسید. بهترین فرصت برای طرح موضوع با فامیل، دید و بازدیدهای نوروز بود. پس در نوروز ۹۱ بود که آن را با اعضای فامیل در میان گذاشتم؛ که برخلاف پیشبینیهام خیلی از آن استقبال شد.
🔹اکنون که این مطلب را براتون مینویسم قریب به «هفت سال» است که از شروع جلسات میگذره و الحمدلله روز به روز رونق بیشتری پیدا میکنه. جمعیت فامیلمون بیش از صد نفره و تا بحال، افراد دورتر فامیل تقاضای پیوستن به جمع را داشتند که ما بدلیل از دست نرفتن یکپارچگی فامیل و کمبود جا نتوانستیم درخواستشون را اجابت کنیم.
🔹بعد از گذشت سه سال که به فضل الهی پیشرفت کار را دیدم در فامیلهای پدری هم این کار را شروع کردم و اکنون حدود چهارسال است که این کار در این فامیل هم ادامه داره و خیلی امید آفرین بوده.
🔹خوشبختانه کارهای خوبی در این مدت انجام دادیم ولی به لحاظ رعایت اختصار، تنها به بیان بخش کوتاهی از فعالیتها اکتفا میکنم. البته اگر دوستان طلبه تمایل نشان دادند حاضرم تجربیاتم را بطور کامل و مفصل در اختیار علاقمندان قرار بدهم.
در قسمت دوم از یادداشتم، انشاءالله گزارشی از تجربیاتم در تبلیغ فامیلی خدمتتون ارائه خواهم داد.
🌐 پیشنهادات و درخواستهای خود را برای مدیر کانال ارسال کنید.
▫️▫️▫️▫️
📌 پرونده حوزه و فرصتهای طلایی نوروز
#نوروز
#ایده_تبلیغی
#مناهج
@Manahejj
🌀 ضعف اصلی حوزه علمیه و نهادهای تبلیغی
🖋 علی مهدوی
🔺 عجز حوزه علمیه، #دفتر_تبلیغات و دیگر سازمانهایی که عهدهدار امور تبلیغ هستند در این است که نه سؤال مخاطب را به خوبی دریافتهاند و شناختی از آن دارند و نه اینکه برای دستیابی به آن، اقدام راهگشا و جدی انجام دادهاند.
📝 متن کامل #یادداشت در پست بعد
👇👇👇
#تبلیغ
#مناهج
@Manahejj
🌀 ضعف اصلی حوزه علمیه و نهادهای تبلیغی
📝 نوروزی که میتواند به حوزه علمیه برنامه محرم و رمضان را بدهد.
🖋 علی مهدوی
🔹حوزه علمیه و بیبرنامگی برای تبلیغ
یکی از خلأهای جدی حوزه علمیه در امر «تبلیغ»، شبکهسازی و همافزایی دستگاههای فعال در امر تبلیغ است. حوزه علمیه هرسال با فخر و مباهات آمار چندین هزارنفره از مبلغینی که در ایام تبلیغی به اقصی نقاط کشور سرازیر میشوند ارائه میکند؛ اما در عمل برای این فرزند اصیل خود(تبلیغ) هیچ برنامه منسجم و حسابشدهای ندارد.
🔹اصلیترین آسیب تبلیغ
اصلیترین آسیب تبلیغ، نشتاختن مخاطب و نداستن سؤال اصلی اوست. حوزه علمیه باید برای هر طیف از مخاطبین، برنامه جدی داشته باشد. صرف اعزام مبلغ، حداقلیترین کار است و هنری به حساب نمیآید. لکن برای مخاطب روستایی، مخاطب شهری، مخاطب مدرسه و مسجد و دانشگاه و... چه باید گفت؟! بالاتر از این سؤال مخاطب کرمانشاهی با سؤال مخاطب شیراز و اصفهان و تبریز و... یکی است؟ عجز حوزه علمیه، #دفتر_تبلیغات و دیگر سازمانهایی که عهدهدار امور تبلیغ هستند در این است که نه سؤال مخاطب را به خوبی دریافتهاند و شناختی از آن دارند و نه اینکه برای دستیابی به آن، اقدام راهگشا و جدی انجام دادهاند. گاهی انبوه بسیاری از مشکلات تنها با یک کلید کوچک قابل گشایش و رفع و رجوع است؛ اما وقتی آن کلید کوچک را نداریم، لاجرم منابع و امکانات بسیاری را هدر میدهیم، اما چیز چشمگیری هم به دست نخواهیم آورد.
🔹#نوروز، بهترین فرصت برای دستیابی به سؤالات مردم
ایام نوروز بهترین فرصت برای حوزه علمیه است تا بیشترین بهرهبرداری را برای رسیدن به سؤالات مردم داشته باشد. در این ایام هر طلبهای روانه دیار خویش است -اصل همزبانی و انس در نوروز رعایت میشود برخلاف دیگر ایام تبلیغی که دفتر تبلیغات مبلّغ کرد را به شیراز، فارس را به تبریز و... میفرستد- و در ضمن دید و بازدیدها با شبهات و سؤالات جدی مردم دیار خویش آشنا خواهد شد. اگر حوزه علمیه یک سامانه -حتی پیامکی- تعبیه کند تا هر طلبهای به تفکیک استان، شهر، بخش و روستا، سؤال اصلی مخاطبین خود را ارسال کند، آیا این کمهزینهترین و میانبرترین راه ممکن برای دستیابی به این مهم نیست؟ چرا این فرصت طلایی را از دست بدهیم؟!
🔹#نوروز، معدّ خوراک تبلیغی رمضان و محرم
وقتی سوالات مخاطبین تجمیع شد؛ حال با این سرمایه عظیم براحتی میتوان خوراک تبلیغی برای محرم و رمضان آماده کرد. دیگر میدانیم مبلّغی که شیراز یا هرکجای ایران اسلامی میرود با چه سطح آمادگی و چه جنس مطالبی باید برود.
🌐 پ.ن: رهبر معظم انقلاب:
امروز، دورهی انقلاب و روزهای کار و حرکتهای جهشی است و #قم به اینگونه نگاهها و جهتگیریهای نو، بیش از پیش احتیاج دارد.
در گذشته چنین توقعاتی از قم وجود نداشت و #حوزه_علمیه، سربهزیر و مشغول کار خود بود اما امروز این انتظار از حوزه علمیه قم وجود دارد که برای ابهامها و مشکلات دینی #راهحل داشته باشد. ۷/بهمن/۱۳۹۷
▫️▫️▫️▫️
📌 پرونده حوزه و فرصتهای طلایی نوروز
#نوروز
#تبلیغ
#مناهج
@Manahejj
🌀 واکنش های حوزوی به #سیل_شمال
🔰حضور رئیس سازمان تبلیغات به عنوان #نماینده_رهبری در سیلاب پای درد دل مردم
🔰آیتالله مکارم:
مردم مجازند یک سوم وجوهات شرعی را به #سیل_زدگان_گلستان اختصاص دهند
🔰 آیت الله صافی گلپایگانی در تماس تلفنی با امام جمعه گرگان:
"سلام و همدردی اینجانب را به مردم عزیزی که گرفتار سیل شدهاند و مشکلات زیادی برای آنها پدید آمده است بويژه اهالي تركمن صحرا برسانید. از همه مسئولان میخواهم همه توان خود را برای خدمت به مردم به کار گیرند. اینجانب نیز دعاگوی همه مردم عزیز آن مناطق هستم."
📌هیئتی از سوی معظم له، برای بازدید و کمکرسانی به سیلزدگان، عازم آن مناطق خواهند شد.
#سیل_گلستان_مازندران
#خدمات_اجتماعی
#مناهج
@Manahejj
🌀پیام رهبر انقلاب در پی حادثه سیل ویرانگر در استانهای گلستان و مازندران
🔰بسمه تعالی
حادثهی سیل ویرانگر در استانهای گلستان و مازندران که خسارتهای سنگین به خانهها و مزارع وارد ساخته و لطمهی سختی به شهرها و روستاها بویژه آققلا وارد ساخته است موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب شد. کمکهای مردمی و ورود دستگاههای عمومی به عرصهی امداد و جبران خسارتها وظیفهی مهمی است که میتواند گوشهای از آلام آن مردم عزیز را برطرف کند.
مردم عزیز خوزستان نیز همچنان درگیر بسیاری از مشکلات ناشی از سیل چندی پیش میباشند. همه وظیفه داریم به کمک سیلزدگان در همهی استانهای کشور بشتابیم. خداوند متعال به مردم عزیز ما بویژه کسانی که در معرض این امتحانات دشوار قرار دارند صبر دهد و با لطف خود سختیها را جبران فرماید.
سیدعلی خامنهای
۳ فروردین ۱۳۹۸
📌ساعاتی بعد رهبر انقلاب دستور گسیل امکانات بیشتر به مناطق سیل زده را به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صادر فرمودند
🔰متن دستور فرمانده معظم کل قوا:
بسمه تعالی
سردار سرلشکر باقری
رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح
برابر اطلاع، سیل زدگان دو استان شمالی نیاز مبرمی به کمک و امکانات نیروهای مسلح دارند. دستور فرمایید علاوه بر آنچه تاکنون در آن مناطق بکار گرفته شده است امکانات بیشتر برای امداد به آن مناطق گسیل نمایند. گزارش اقدام را بفرستید.
سید علی خامنهای
۳ فروردین ۱۳۹۸
#امام_حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 سرآغاز تحول در تبلیغ
🖋 محمد حقپرست
🔹مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب تهران، به سه وظیفه عمده روحانیت اشاره کردند: «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی».
🔹خدمات اجتماعی، همان «تبلیغ عملی» است که در میان روحانیت کم نمونه ندارد. در زلزله کرمانشاه، شاهد حضور هزار نفری طلاب در همان روزهای ابتدائی بودیم. گروه تبلیغی «عباد» نیز هر ساله نوروز خود را با خدمات اجتماعی در مناطق خراسان جنوبی عید میگیرد؛ گروه تبلیغی-جهادی «خانه طلاب» نیز هرساله نوروزش را با اردوی جهادی در منطقه بشاگرد آغاز میکند و چه بسیارند این گروههای کوچک و بزرگ. اینها گوشهای از خدمات اجتماعی طلاب است که چندان رسانهای نمیشود.
🔹اما این بار، همزمان با سیل در استانهای گلستان و مازندران، شاهد حمایتها و پیگیریهای مراجعی چون آیةاللهالعظمی صافی(حفظهالله) هستیم که تیمی را به سمت این استانها اعزام کردند.
🔹این اتفاق خوشایند و البته ضروری، نشان از تحولی نو در «تعامل علما با مردم» دارد؛ رویکردی از همدلی، غمخواری و خدمت به مردم. تا قبل از این، حضور علما در کنار اقشار مستضعف و آسیبدیده جامعه کمتر حس میشد. این بیگانگی تا آنجا پیش رفته بود که بسیاری از مردم علما را از خودشان نمیدانستند و نگاهشان تنها به منبر و رساله محدود شده بود.
🔹اما این بار، طعم حضور علما، دلگرمی زیادی به مردم آسیبدیده داده است، بهویژه اینکه برخی از مناطق استان گلستان سنینشین هستند. این حضور، همان اتحاد واقعی شیعه و سنی است.
🔹شاید معنای حضور رئیس سازمان تبلیغات به عنوان نماینده رهبری، اشاره به همین نکته باشد که مقام معظم رهبری با این انتخاب، درصدد برجسته کردن خدمات اجتماعی روحانیت و اتحاد میان شیعه و سنی هستند.
🌐 امیدواریم این رویکرد جدید، سرآغاز بسیاری از تحولات دیگر در عرصه تبلیغ باشد.
#سیل_گلستان_مازندران
#مرجعیت
#تبلیغ
#خدمات_اجتماعی
#مناهج
@Manahejj
🌀واکنش های حوزوی به #سیل_گلستان_مازندران / 2
🔰آیتاللهالعظمی سبحانی:
🔻مشکلات سیلزدگان سریعتر حل شود
🔻انتقاد از عدم پیشبینی سیل شمال کشور
🔰 حضور نماینده حضرت آیت الله علوی گرگانی در منطقه سیل زده
🔻حضرت آیت الله علوی گرگانی با تاکید بر لزوم تسریع در کمک رسانی به سیل زدگان شمال کشور از کارهای جهادی طلاب در مناطق سیل زده و اظهار تسلی آنها به مردم سیل زده تشکر کردند.
🔰دستور رئیس قوهقضاییه در پی وقوع سیل در دو استان سیل زده به رئیس سازمان بازرسی کشور
🔻باحضور فوری در مناطق سیلزده، ابعاد و زوایای گوناگون حادثه و روند امدادرسانی به سیلزدگان را مورد ارزیابی و نظارت جدی و دقیق قرار دهید.
🔻قصور یا تقصیر احتمالی از سوی هر یک از دستگاهها چه در زمینه عدمپیشبینیهای لازم که منجر به ایراد خسارت شده است و چه نقایص در کمکرسانی و خدماترسانی به مردم، جهت رسیدگیهای بعدی گزارش شود.
#خدمات_اجتماعی
#مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
#بهترین_ایده_ارسالی
🌀 عید نوروز، بهترین بهانه برای شروع تبلیغات فامیلی
🖋 احمدرضا کمالی
🔺 قسمت دوم
🔹بهترین راهی که برای تأثیرگذاری بر روی فامیل به نظرم رسید، تشکیل جلسات فامیلی بود. ابتدا هر چهل روز یکبار بود و مدتی بعدش تبدیل شد به جلسات ماهانه. اسمش را گذاشتم جلسات «وحدت فامیلی». در نورزو ۹۱ هنگام دید و بازدید، هر کدام از بستگان را که میدیدم کمی از طرحم براشون توضیح میدادم و اونها هم به لطف خدا استقبال کردند. بهشون میگفتم: «برای اینکه بیشتر همدیگه را ببینیم میخواهیم جلسات ثابت بگذاریم و با ساده برگزارشدن جلسات کمک کنیم تا همه بتونند مهمانی بدهند و در کنارش هم تلاوت قرآنی مختصر داشته باشیم هدیه به امواتمون و دقایقی هم نکته دینی و اخلاقی بگیم تا از کنار هم بودنمون بیشتر لذت برده و بهتر استفاده کنیم.» فامیل ما هم چون اهل رفت و آمد بودند از اینکه مهمانیها قراره نظم پیدا کنه و ساده بشه خوششون اومد و همراهی کردند.
🔰 نحوه پیشبرد جلسات:
🔹روال جلسات هم از ابتدا به این صورت است که ابتدا یک تلاوت قرآن دستهجمعی داریم و پس از آن بنده نیم ساعت تا یکساعت، ارائه مباحث مفید و موردنیاز. معمولا شروع جلسات همزمان با اذان است که پس از چند جلسه به درخواست فامیل، نماز جماعت هم برگزار شد. در کنار اینها صندوق قرضالحسنه هم تشکیل دادیم که در حال حاضر هر ماه، یک وام دو میلیون تومانی به اعضا پرداخت میشه.
🔹هدف از ارائه مباحث معرفتی، این بود که فامیل در پیگیری مباحث معرفتی و اصلاح سبک زندگی دغدغهمند شوند. و بدانند در زندگی غیر از مسائل مادی، مسائل مهمتری نیز وجود دارد ونهایتا بعد از تشنگی، خودشان بدنبال آب بروند. چرا که قطعا با یک جلسه یکساعته در ماه، مطلب چندانی نمیشه انتقال داد.
🔹چگونگی برگزاری جلسه اول:
با توجه به اهداف مذکور و با توجه به شرایط مخاطبین، جلسه اول را که برای انگیزهبخشی اولیه بسیار مهم بود با #مسابقه جذابی آغاز کردم که طی آن هم جلسه به شور و شعف بیاید و هم مطلبی در این میان انتقال یابد. این جلسه در شب ولادت حضرت زهرا (سلامالله علیها) و روز زن برگزار شد. به همین خاطر مسابقهای کتبی میان آقایان جلسه با موضوع روانشناسی خانمها برگزار کردم.
بعد برگه هر مرد را به همسرش برای تصحیح دادیم. در خلال مسابقه و هنگام تصحیح برگهها شور و هیجان زیادی در جمع افتاد و باب خنده و شوخی بسیار فراهم بود. جایزه دو نفر اول را هم بمناسبت روز زن به همسرانشان تقدیم کردیم. بعد از مسابقه بسیاری از خانمها و آقایان فهمیده بودند در این چند سالی که در کنار یکدیگر زندگی می کردند بدیهی ترین اطلاعات از همسرشان را نمیدانستند. از آن روز به وضوح دیده میشد که همگی بخصوص زوجهای جوان در تکاپوی مباحث خانواده قرار گرفتهاند. بطوری که در همان جلسه برخی آقایان خواستند کتابهایی در این زمینه معرفی کنم.
🔹چگونگی ارائه مباحث:
جذابیت جلسه اول یکی از عوامل تأثیرگذار برای تداوم جلسات بعدی شد. نکته مهم آنکه بنده با توجه به روحیات جمع، تا بحال هر جلسه را به شکلی متفاوت از جلسات دیگر برگزار کردم تا یکنواختگی باعث کاستن علاقه اعضا نشود. ضمن اینکه چاشنی خنده و شوخی هم بعضا لحاظ میشد.
تا کنون مباحث خانواده (روابط زوجین و تربیت فرزند)، معرفتی و اخلاقی در این جلسات مطرح بوده است. که البته غالبا اختصاص به مباحث خانواده و سبک زندگی داشته است در قالب: مسابقه، پخش کلیپ و پخش سخنرانی با ویدئو پرژکتور، سخنرانی خودم و ... . پس از مدتی اعضا را به بهانههای مختلف تشویق به کتابخوانی میکردم. بخشی از زمان جلسات را هم بعضا به برگزاری مسابقه میان بچهها اختصاص میدادم و جوایزی هم در بعضی جلسات به آنها داده میشد. اکنون حدود سه تا چهارسال است که یکی از روحانیون موفق اصفهان که متخصص در زمینه کار با کودکان است در جلسات وحدت فامیلی بصورت جداگانه با بچهها کار میکند که واقعا اثراتش محسوس و چشمگیر بوده.
🔹برخی از تأثیرات جلسات بر روی اعضای فامیل:
۱. اهتمام به تلاوت قرآن و بهبود قرائت
۲. افزایش کتابخوانی
۳. افزایش مهارت در ارتباط با همسر و تربیت فرزند
۴. افزایش دغدغه نسبت به مسائل دینی و اخلاقی و پیگیری بیشتر
۵. رشد معرفت دینی
۶. کاهش تجملگرایی و سادهترشدن پوششها و مهمانیها
۷. اسلامیتر شدن پوشش خانمها
۸. انس و صمیمیت بیشتر اعضای فامیل با یکدیگر
۹. رشد دینی و اخلاقی بچههای فامیل و محجبه شدن دختران
۱۰. بهبود نگرش اعضا نسبت به روحانیت و نظام اسلامی
📌 ادامه در پست بعد👇🏻👇🏻
#تبلیغ_فامیلی
#نوروز
#مناهج
@Manahejj
نکات مهم پایانی:
اولا) نسخهای که من از تجربه خودم برای تبلیغ فامیلی ارئه دادم شاید برای فامیل شما مناسب نباشه. حتما باید برنامهریزیها براساس ویژگیهای مخاطب خودتون صورت بگیره.
ثانیا) در این راه باید صبوری کنید. در بسیاری از موارد، تنها گذشت و تحمل شماست که کارها را پیش میبره.
ثالثا) برای کسانی که به هر دلیل امکان تشکیل جلسات فامیلی را ندارند، فضای مجازی و تشکیل کانالها و گروههای فامیلی فرصت خوبی برای تبلیغ فامیلی است.
رابعا) خانوادههایتان را در این راه با خود همراه کنید که بسیار در پیشرفت کارتان مؤثرند.
در پایان باید بگم که طی این تجربه چندین سالهای که داشتم، نکات و روشهای بسیار دیگری بود که باید خدمتتون تقدیم میکردم؛ ولی بدلیل رعایت اختصار ممکن نشد. دوستانی که تمایل به پیگیری «تبلیغ فامیلی» دارند بفرمایند تا این تجربیات در اختیارشان قرار بگیره.
▫️▫️▫️▫️
📌پرونده حوزه و فرصتهای طلایی نوروز
#تبلیغ_فامیلی
#نوروز
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#بهترین_ایده_ارسالی 🌀 عید نوروز، بهترین بهانه برای شروع تبلیغات فامیلی 🖋 احمدرضا کمالی 🔺 قسمت دوم
💬 #نظر_اعضا
کاربر: یا مهدی:
🔺به ضرورت و اهمیت تبلیغ در جمع فامیل میتوان از آغازین لحظات دعوت رسمی پیامبر(ص) در جمع نزدیکان خود پی برد.
🔺امروزه بهنظر میرسد چون ارتباطات اجتماعی به طلبه، آموزش داده نشده طلبه در جمع فامیل، آنچنان تاثیری که باید داشته باشد و بگذارد را ندارد.
🔺بهترین لحظات یک خانواده و شادترین لحظهها جشنهای عروسی یا تولد میتواند باشد که در این مواقع به خاطر برخی ملاحظات شرعی، طلبه و خانواده طلبه حضور پیدا نمیکند و به مرور زمان احساس گوشهگیر شدن اعضای خانواده طلاب میتواند آسیبهایی را به دنبال داشته باشد و نتواند رسالت تبلیغی خود را ایفا کند.
🌐 جای خالی آموزش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی برای طلاب بهشدت حس میشود.
#مناهج
@Manahejj
🌀واکنش های حوزوی به #سیل_گلستان_مازندران / 3
🔰اطلاعیه دفتر آیتالله وحیدخراسانی:
🔻حضرت آیت الله وحیدخراسانی، ضمن اظهار همدردی با افراد حادثه دیده، هیئتی را برای بررسی و رسیدگی به وضعیت آسیبدیدگان و اهدای ارزاق و کمکهای مورد نیاز این افراد اعزام نمودند.
🔰امدادرسانی مبلغین به سیل زدگان گلستان
حوزه نیوز
#خدمات_اجتماعی
#مناهج
@Manahejj
📝 وی
🖋 علی مهدیان
🌾 وی نام روستایی در غرب هرمزگان که هیچ خانواده ای در آن بیکار نیست. محور این حرکت طلبه ای است به نام شیخ عباس زارعی.
🌾تربیت یافته حوزه علمیه بشاگرد. میگوید جمله ای که در من تاثیر جدی کرد جمله ای از #حاج_عبدالله_والی بود وقتی به من گفت «شل و ول نباش» .
🌾میگفت درس طلبگیم که پیش میرفت با خودم تصمیم گرفتم هم امام حاضرین در مسجد باشم هم امام غایبین. میگفت میز و صندلی های پایگاه بسیج را برداشتم و تبدیلش کردم به کارگاه صنایع دستی. آنقدر کار را ادامه دادم که تمام خانواده های روستا درگیر کار شدند.
🌾 هر وقت کسی بی انگیزه میشد جلساتی داشتیم برای انگیزه بخشی به نیروها. کار طلبگی من اینگونه بود. هر جا لازم بود آستین بالا میزدم. به مرور روستاهای اطراف روستا نیز درگیر کار شدند. برای خودم تیم و تشکیلاتی درست کردم و به مرور یک #چشم_انداز ۱۵ساله نوشتم.
🌾برای محصلین و نوجوانها نیز برنامه ریزی کردم که مشغول کار شوند. از فضاهای مجازی نیز برای بازار فروش استفاده کردم.
🌾سال #رونق_تولید است. امشب کنار این طلبه بشاگردی چقدر عزم دیدم چقدر فهم دیدم چقدر جدیت یافتم. جملات رهبری را چقدر با اخلاص و عمیق اما بی ادعا و گمنام پی میگرفت . این یکی از ثمرات کوثر بشاگرد، مرحوم حاج عبدالله والی است.
#خدمات_اجتماعی
#مناهج
@ali_mahdiyan
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#بهترین_ایده_ارسالی 🌀 عید نوروز، بهترین بهانه برای شروع تبلیغات فامیلی 🖋 احمدرضا کمالی 🔺 قسمت دوم
💬 #نظر_اعضا
کاربر: Mira:
🔹نوروز فرصت خوبی برای تبلیغ هست،قبول. باید تبلیغ رو از انحصار ایام حزن خارج کرد، قبول. نهادها و مسئولین در این دههها نسبت به برنامهریزی برای این موضوع غفلت کردند، قبول.
🔹اما اگر در ایام نوروز قصد تبلیغ در بین فامیل و بستگان خودتون رو دارید، این کار ملاحظات و دقتهای جدی رو لازم داره، که تبلیغ در بین غریبهها با جایگاه مبلّغ به اون مهارتها نیاز نداره.
🔹افراد زیادی هستند که به دلیل احساس تکلیف و صفای باطنی که دارند در این عرصه وارد میشوند بدون اینکه مهارت روابط اجتماعی رو داشته باشند و من که خودم شاهد و نظارهگر بسیاری از این برخورد ها بودم ، به وضوح اثر ضد تبلیغی و اثر معکوس این رفتارها را دیدم .
🔰پیشنهادات من این هست که خواهشا:
1⃣ تصنعی برخورد نکنید و خودتون باشید، قرار نیست در طی ۱۳ روز تمام آشنایان و فامیلها را با کلمات قصار و گریزهای عالمانه متحول کنید.
2⃣ به فامیل و آشنایان نگاه ابزاری و نگاه از موضع بالا نداشته باشید. گویی ما طلبهها همه دانای کل یا کشتی نجات دیگرانیم و به جز ما همه در حال غرق شدناند.
3⃣ برخی انقدر غرق در فضای تبلیغ و متمرکز بر جذب حداکثری میشوند که صمیمیت و برخورد عادی دوستانه و رفتار مطابق عرف را فراموش میکنند.
4⃣ نوروز شاید بیش از آنکه فرصت تبلیغ باشد ، فرصت یادگیری باشد.
5⃣ چه بسا به دلیل مردمی نبودن و آشنا نبودن به سوالات و دغدغه های مردم و جامعه ، نگاه درستی به مردم نداریم. خشت اول در تربیت، انسان شناسی است. تحلیل درست از انسان و هستی پیدا کنید تا از تربیت لذت ببرید.
6⃣ وسعت دین به وسعت دریاست، به مردم دینی در حد قوطی کبریت ندهید. دین یک سیستم است، یک نگاه به هستی، برنامهای برای زیستن، این حیات را در رگ های جامعه پمپاژ کنید، از مسائل اساسی با مردم صحبت کنید. دین فقط آموزش نماز و حجاب نیست. شاید اهدای یک کتاب بهتر از یک ساعت حرفهای بی ثمر باشد.
7⃣ قبل از ورود به بحثهای تبلیغی ، مدتی بین مردم و فامیل باشید و فقط گوش کنید و گوش کنید و با دقت افکار آنها را تحلیل کنید و برای آنها پاسخهای منطقی پیدا کنید. و بعد با زبان خود قوم به سوی آنها بروید، نه با زبان شیخ و آخوند و فلاسفه.
اگر تحلیل دقیق و زبان قوم را نمیدانیم، منفعت تبلیغ نکردن ما برای اسلام بیشتر است.
8⃣ شهید مطهری میفرمود عیب علم اصول این است که پرداختن بیش از حد به آن ذهن را از فهم مسائل عرفی دور میکند. همین است که زاویه دید ما با مردم متقاوت است ، و تفاهمی نداریم .
تمرین تمرین تمرین. نه افراط و نه تفریط؛ مراقب باشیم.
#مناهج
@Manahejj
🌀 اشتباه محاسباتی در آموزش علم اصول
🖋 هادی چیتساز
🔹مقام معظم رهبری در دیدار با دانشپژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی، به میزان درسهای خارج اصول فعلی انتقاد کرده و از محقق خوئی(ره) به عنوان یک اصولی بزرگ و الگو یاد کردند که درس ایشان ۵ سال طول میکشید.
🔹از سویی دیگر، معظم له درس خارج اصول مستقل ندارند و به بیان نکات اصولی در میان درس فقه اکتفا میکنند. #سیره ایشان، به این معناست که ااصل با درس فقه است که کارگاه اصول است؛ چنانچه فرمودند «عرصه کار در فقه باز است.»
🔹پر واضح است که منظور رهبری، ضیق کردن اصولخوانی، به ویژه درسهای خارج است. اما برخی با مقایسه تعطیلات حوزه نجف و قم، روح مطلب را عوض کردند و میزان درس محقق خوئی و درسهای ۱۵ ساله قم را تقریبا یکسان انگاشتند.
حال آنکه مسئله بر سر ۱۶۰ یا ۱۱۰ جلسه در سال، یا «سرعت بالای مدرس و حجم فراوانِ مطالب» نیست.
🔹مسئله، نحوه آموزش و میزان پرداختن به یک علم آلی و مقدمهای است. مسئله بر سر ۲۴ سال آموزش است؛ یعنی یک سال الموجز، دو سال اصول مظفر، سه سال رسائل، سه سال کفایه (اگر خوب خوانده شود) و ۱۵ سال درس خارج به طور متوسط. مقدمهای که ۲۴ سال طول میکشد، کِی به ذی المقدمه خواهد رسید؟
🔹مسئله، تورم و #زوائد_اصول است. مخالفت رهبری با فکر برخی حوزویان است که به درس های خارج ۱۵ ساله و ۲۰ ساله افتخار میکنند. یا ۳۳ جلد فقط فلسفه اصول مینگارند، تا رسد به خود اصول که معلوم نیست چندصد جلد شود.
🔹تورم اصول، معضل هر دو حوزه نجف و قم است که فرصتهای بینظیر امروز را از دست میدهند. مسئله، زمان تربیت مجتهد برای انقلاب است که در سن جوانی به نوآوری در علوم اسلامی برسد، نه مجتهد ۵۰ ساله.
#مقاومت_در_برابر_تحول
#تورم_اصول
#اصول
#مناهج
@Manahejj