eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 آنچه رسالت خود می‌دانست 4⃣ تفاوت آیت الله بروجردی با آیت الله کاشانی 🔰رهبر انقلاب: ❓سؤال شده که چرا آیت‌الله کاشانی موافق [مبارزه] و آیت‌الله بروجردی مخالف [مبارزه] بود؟ 🔻البته این سؤال، جواب درست و حسابی‌یی ندارد. آیت‌الله کاشانی که موافق بود چون خودش هم اهل مبارزه بود. به این ترتیب آیت‌الله بروجردی که مخالف بود، چون عقیده‌ای به مبارزه‌ی با این دستگاه نداشت. معتقد نبود به مبارزه. او معتقد بود که بایستی حوزه علمیه قم را که می‌تواند پایگاه عظیم تبلیغات اسلامی باشد، این را درست کرد. ساخته و پرداخته کرد. طلاب و مجتهدین و علمای بزرگی در اینجا تربیت کرد و برای آینده اسلام اینها را ذخیره کرد. اعتقاد مرحوم آیت‌الله بروجردی این بود. عقیده نداشت که حالا حوزه علمیه قم را باید کشاند به مبارزه این دستگاه. امید هم نداشت که این مبارزه به جایی می‌رسد. امیدوار نبود. لذا مرحوم نواب و اینها رفتند قم در مدرسه فیضیه چند تا سخنرانی کردند و حوزه قم را تحریک کردند علیه دستگاه شاه در آن سالها، یک عده‌ای چوب دست گرفتند از عمامه به سرها و اینها را کتک زدند. مفصل مرحوم نواب و دوستانش مورد آزار اینها قرار گرفتند که گذاشتند و در رفتند از آنجا. مرحوم آقای بروجردی هم معتقد نبود که اینها بایستی در قم باشند و حوزه را به آشوب بکشانند. این اعتقاد مرحوم آیت‌الله بروجردی بود. آیت‌الله بروجردی مرجع تقلید بزرگی بود. شخص عالیقدری بود. واقعاً یک شخصیت و یک چهره مایه‌ی افتخار و درخشنده‌ای بود اما عقیده‌اش این بود که با این دستگاه، مبارزه نباید بکنید و فایده‌ای هم ندارد این مبارزه، و به جایی نمی‌رسد. اعتقاد داشت، بر طبق این اعتقاد عمل می‌کرد و لذا بود که اینها را قبول نمی‌کرد. البته زمینه آن وقت هم مثل زمینه سال‌های ۴۲ ، ۴۱ که مبارزات حوزه شروع شد نبود. بعدها زمینه بهتر شده بود. بیانات در پاسخ به سؤالات؛ ۱۲/اردیبهشت/۱۳۶۰ @Manahejj
🌀 سالروز ۱۲ فروردین 📝 «آری» به تکلیف عظیم حوزه علمیه 🖋 محمد حق‌پرست 🔺 ۱۲ فروردین، سالروز انتخاب جمهوری اسلامی و اسلام‌خواهی ایرانیان است. این روز اما برای حوزه معنای دیگری دارد؛ چون متولی اسلام و تشیع، حوزه علمیه است. برای مردم، سالروز انتخاب است و برای حوزه سالروز قبول مسئولیت. 📣 مشروح یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇 #مناهج @Manahejj
🌀 سالروز ۱۲ فروردین 📝 «آری» به تکلیف عظیم حوزه علمیه 🖋 محمد حق‌پرست 🔺 ۱۲ فروردین، سالروز انتخاب جمهوری اسلامی و اسلام‌خواهی ایرانیان است. این روز اما برای حوزه معنای دیگری دارد؛ چون متولی اسلام و تشیع، حوزه علمیه است. برای مردم، سالروز انتخاب است و برای حوزه سالروز قبول مسئولیت. اگر روزی مدیر حوزه بخواهد به مردم گزارش دهد، شاید بهترین روز ۱۲ فروردین باشد، یعنی روزی که حوزه، انقلاب را برعهده گرفته است؛ مسئولیت تحقق اسلامی که حضرت امام(ره) وعده داد، اسلام عدالت‌خواه و ظلم‌ستیز، اسلام مستضعفان و در یک کلمه اسلام ناب محمدی. 🔺 حوزه باید گزارشی از تحقق اسلام در جامعه ارائه دهد و از موفقیت‌ها، علل ناکامی‌ها و برنامه‌اش برای پیشرفت آینده انقلاب بگوید. ❓ اما آیا حوزه توانسته همراه و همسفر انقلاب در رسیدن به تمدن اسلامی باشد؟ یا نیازها و ضرورت‌های انقلاب را به موقع پاسخ دهد؟ اگر نتوانسته مشکل از کجاست؟ 🔻 به اعتقاد نگارنده، انقلاب توفیقات زیادی در تحقق اسلام داشته و البته مسیری طولانی را در پیش دارد، اما حوزه آنچنان که انتظار می‌رفت، انقلاب را در آرمان‌هایش همراهی نکرده است. عامل اصلی عدم همراهی حوزه، عدم تحقق است. چنانچه اگر سازمان روحانیت نقش فعالی داشت، شاید امروز در مرحله تمدن‌سازی یا حداقل جامعه‌پردازی بودیم، نه اینکه سی سال در دولت‌سازی متوقف باشیم. 🔻 حوزه به پیشرفت همه‌جانبه نیاز دارد؛ پیشرفت در آموزش، تبلیغ، مدیریت و از همه مهم‌تر پیشرفت در . اولین گام حوزه برای انقلاب، گام اصلاح و تحول در خویش است که ثمره‌اش همراهی با انقلاب خواهد بود. تحولی که امام خامنه‌ای ابعاد آن را مشخص کرده‌اند. @Manahejj
🌀 شخصیت حضرت کاظم علیه‌السلام 🕯مشعل روشنگر... 🔹 رهبرانقلاب: شخصیت حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) در داخل زندان هم همان شخصیت مشعل روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن می‌کند؛ ببینید حق این است... 🏴 #مناهج شهادت امام کاظم علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌کند. 📌 پ.ن: حق این است که حوزه و روحانیتی که امروز در اوج احترام و اقتدار قرار دارد، از این فرصت، نهایت استفاده را داشته باشد. مبادا آتش تهاجمات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، خرمن ایمان و اعتقاد مردم را بسوزد؛ اما نهاد روحانیت، بی‌اعتنا یا منفعل باشد. #روشنگری (بلاغ مبین)، رسالت ذاتی حوزه و روحانیت است. 🌐 به امید آنکه حوزه علمیه، هرچه بهتر و مقتدرتر این رسالت ذاتی را در خدمت به انقلاب برعهده گیرد. #مناهج @Manahejj
🌀چرا امام در تشییع جنازه آیت الله بروجردی شرکت نکرد؟ 5⃣ غیبت امام در تشییع جنازه آیت‌الله بروجردی 🔻علیرضا متولّی در کتاب «شهاب سبز» چنین می‌نویسد: حاج آقا روح الله با این که خودش فقه و اصول تدریس می‌نمودند و فقیه برجسته‌ای بودند، برای تقویت موقعیت و کلاس‌های آیت‌الله بروجردی، در کلاس‌های ایشان شرکت می‌کردند. آیت‌الله بروجردی هم برای حاج آقا روح‌الله احترام ویژه‌ای قائل بودند و در اکثر مجالس، ایشان را نزد خود جای می‌دادند. 🔻اما با وجود این رابطه صمیمی و پیوند قلبی عمیق، امام خمینی(س) در تشییع پیکر استادش در روز سیزدهم شوال ۱۳۸۰ هجری قمری (دهم فروردین سال ۱۳۴۰) شرکت نکرد، چرا که آینده‌نگری و هوشمندی ایشان افق‌های پیش رو را می‌دید. 🔻حجت‌الاسلام حاج شیخ محمدرضا توسلی رئیس دفتر حضرت امام(س) ماجرا را این گونه نقل می‌کند: «بعد از فوت مرحوم آیت‌الله بروجردی درصدد شدیم که در تشییع جنازه آقای بروجردی از امام خمینی رحمة الله تجلیل کنیم و به این طریق در عمل بفهمانیم که عده کثیری از طلاب حوزه علمیه طرف‌دار مرجعیت امام هستند. شاگردان مترصد بودند که امام در تشییع جنازه هر جا باشند، اطراف ایشان را بگیرند و سلام و صلوات راه بیندازند و به این طریق ارادت قلبی خودشان را به ایشان ابراز کنند و ایشان را هم به مردم معرفی کنند. متأسفانه هرچه در تشییع جنازه گشتیم، ایشان را پیدا نکردیم. بعد از چند روز معلوم شد که اصلاً امام به تشییع جنازه نیامده بود! پس از چند روز یکی از آقایان در محضر امام از یکی از دوستان امام شکایت کرد که ایشان به عنوان تجلیل از شما به من توهین کرده است. امام پاسخ فرمود: «من راضی نیستم کسانی که به من علاقه دارند، علاقه‌شان از قلبشان تجاوز کند و آن را ابراز نمایند. هرکسی که به من علاقه دارد، بگذارد در همان محدوده قلبش بماند. کسی برای ریاست من، حتی یک وجب هم قدم برندارد.» بعد این جمله را فرمود: «من که به تشییع جنازه آقای بروجردی رحمةالله نیامدم، برای این نبود که کسالتم آن قدر شدید بود که نمی‌توانستم به تشییع بیایم. نیامدنم برای این بود که دیدم تشییع جنازه تبعاتی دارد، آنجا مسائلی مطرح خواهد شد و من برای خاطر آنکه از آن مسائل دور بمانم و کنار باشم، از تشییع جنازه صرف نظر کردم». @Manahejj
🌀 عصر پس از آیت‌الله بروجردی 6⃣ طلوع خمینی، سرآغاز تحولی عظیم 🔰مداد کدام عالم، افضل از خون شهید 🔹حالا، آن کدام علم و عالم هست که مدادش بر یک چنین فضیلتی باز ترجیح دارد که به ما می‌گویند: «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء»؟ اینجاست که من می‌خواهم به برادران و خواهران حوزه علمیه و در حقیقت به همه کسانی که در این سلک مُنسلک‌اند، عرض بکنم: 🔰روحانیت نمی‌دانست به چه‌درد می‌خورد 🔹امروز وظیفه ما از همیشه سنگین‌تر است. چون سابق نمی‌دانستیم وجود ما به چه درد می‌خورد، این حقیقتی بود. درس می‌خواندیم، زحمت می‌کشیدیم، اما آن چیزی که هدف این درس خواندن بود واقعاً چه بود «بیننا و بین الله»؟ ما فکر می‌کردیم که روحانیون درس می‌خوانند تا هزار مسجد را آباد کنند، یا آنی که خیلی همت دارد بغل مسجدش چهار حجره بزند، چهار طلبه را هم اداره کند؛ همت ما این بود. 🔰امام فهماند می‌توان دست به اصلاح جامعه زد 🔹بعد دیدیم که روحانی، عالم دین اگر علم و تقوا و همت و اراده؛ این چهار چیز را با همدیگر داشته باشد، همچنانی که این مرد بزرگ [امام خمینی] داشت، هم علم داشت، هم تقوا داشت، هم همت بلند داشت، به کم قانع نبود، هم اراده داشت که دنبال این کارها برود. می‌تواند از مرز هزار مسجد و هزار خانه فراتر برود. می‌تواند یک جامعه را اصلاح کند، حتی از مرز یک جامعه هم می‌تواند فراتر برود و پرچم اصلاح را در دنیا برافرازد. این طوری است. الان همین جور است. الان پرچم اصلاح جهانی در دست جمهوری اسلامی و امام عزیز ماست. لذاست آن جاهایی که در کشورهای دوردست، کشورهای جهان سوم، آن جاهایی که عقده‌های غمِ ناشی از سلطه استکبار جهانی در طول زمان مرتب بر روی هم زده شده در کار آنها، به یاد امام و به نام امام ارج می‌گذارند و به آن امید می‌بندند. 🔰امام برای قدمی برنداشت 🔹یک روحانی! ایشان [امام خمینی] هیچ وقت حرکت نکرده بودند در درس خواندن برای اینکه بروند یک کشور را اداره کنند. دنبال جاه‌طلبی و مقام نبودند. ایشان همان مقامی که روحانیون بزرگی در حد ایشان یا پایین‌تر از ایشان دنبالش بودند آن وقت‌ها و در فکرش بودند، مرجعیت، مثلاً، اشکالی هم نداشت، ایشان در فکر آن هم نبوده. برادرهایی که قم بودند یادشان هست، سال ۱۳۴۰ که مرحوم آیت‌الله بروجردی رضوان‌الله‌علیه وفات کردند، امام رساله هم نداشتند، رساله هم نمی‌دادند، هرچه هم به ایشان اصرار می‌شد آقا یک رساله، ایشان قبول نمی‌کردند. دنبال این کارها نبود ایشان. اما بر طبق آمادگیهای معنوی و همتی که برای اصلاح داشت و انگیزه‌ای که برای اصلاح جامعه داشت، خدای متعال توفیق داد، کمک کرد و بحمدالله ایشان منشأ بزرگ‌ترین خیرات این عصر شد. مقام معظم رهبری؛ ۱۹/آبان/۱۳۶۳ @Manahejj
🌀 به بهانه سالروز رحلت آیت‌الله بروجردی 7⃣ راوی شخصیت‌ها چه کسانی باید باشند؟ شاگردان بزرگ یا نوادگان خردسال؟! 🖋 رضا حسینی 🔺شخصیت هر عالم دینی، معمولا از دو بخش شخصیت علمی و شخصیت عملی تشکیل می‌شود. برای بازخوانی هر کدام از این دو، معمولا به افراد متخصص در آن بخش‌ها رجوع می‌شود. افرادی که علاوه بر تخصص، آشنایی نزدیکی با آن عالم داشته باشند تا بتوانند راویان خوبی از آن شخص باشند. 🔺به طور مثال برای بررسی شخصیت علمی علامه طباطبایی به سراغ آیت‌الله جوادی یا مصباح (حفظهما الله) می‌روند که علاوه بر تخصص، شاگرد خاص علامه نیز بوده‌اند. متاسفانه این رویه نسبت به برخی علما، مورد غفلت واقع می‌شود. به طور مشخص این غفلت (یا غرض‌ورزی) راجع به دو عالمی که بیشترین نقش را در جهت‌دهی حوزه علمیه قم در هفتاد سال اخیر داشته‌اند، بیشتر مشهود است! آیت‌الله بروجردی و امام خمینی! اگر راجع به همسرداری و رفتار این بزرگان با خانواده بخواهیم مطلبی بگوییم و تحلیلی کنیم، ناچاریم از خانواده ایشان استفاده کنیم، اما برای تحلیل تاریخی و جهت‌گیری علمی این بزرگان، به چه علت باید سراغ نوادگان آنها رفت؟ صرف نظر از متخصص بودن یا نبودن، آیا آنها اصلا این بزرگان را درک کرده‌اند؟ 🔺حجت‌الاسلام سید حسن خمینی هنگام رحلت پدربزرگشان حدودا ۱۵سال داشتند و حجت‌الاسلام علوی بروجردی، هنگام رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی کمتر از ده سال داشت! ترجیح این نوادگان برای روایت زندگی بزرگان از چه ناشی می‌شود؟ اگر همراهی با آن عالم است که این نوادگان خردسال بوده‌اند، اگر شاگردی و تخصص است که این نوادگان ترجیحی به سایرین ندارند. 🔺اگر قرار است صرف نواده بودن، مرجع و یا مرجحی برای تحلیل شخصیت بزرگان شود، ناخواسته دچار خواهیم شد. 📌پ.ن: این تحلیل به معنای نفی استفاده از نظرات نوادگان و بستگان نیست، بلکه به معنی اولویت نداشتن این اشخاص و همانندی آنها با دیگران است. @Manahejj
همه موسم تفرج به چمن روند و صحرا تو قدم به چشم من نه، بنشین کنار جویی اللهم عجل لولیک الفرج #مناهج @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آنچه "نون خ" از روحانیت به نمایش گذاشته: 🔰 پرت، نابلد و دروغگو؛ در یک دقیقه و نیم ۱. حدیث بی‌ارتباط با فضای جلسه ۲. غلط‌خوانی حدیث ۳. ترجمه‌ی غلط ۴. متهم شدن به دروغگویی و توجیه آن 📌 این تنها نمونه‌ای از رفتارهای روحانی این سریال است. #تبلیغ_علیه_روحانیت #روحانیت_در_رسانه #مناهج @Manahejj
🗂 پرونده ویژه مناهج 🌀 تصویر روحانیت در رسانه 💠 هنجارها 🔺«طلبه-کارگر» کاراکتر جذاب سینمای ایران! 🔺آیا انتقاد از روحانیت در رسانه جایز است؟ 🔺کدام آثار، تصویر دقیقی از روحانیت نمایش داده‌اند؟ 💠 گزارش 🔺کدام بازیگران معروف در نقش «روحانی» ظاهر شده‌اند؟ 💠 راهکار: 🔺آیا حوزه علمیه نمی‌خواهد از لباس و حرمت علمای اسلام دفاع کند؟ 📣 مطالب این پرونده به مرور منتشر می‌شود #روحانیت_در_رسانه #مناهج @Manahejj
🌀 آیا انتقاد از روحانیت در رسانه جایز است؟ 🖋 هادی چیت‌ساز 🔻انتقاد از روحانیت قطعا جایز، بلکه واجب است. روحانیت، سازمانی است که در عمر هزارساله خود، شریف ترین انسان‌ها و رهبران اجتماعی را به خود دیده است، اما با این حال، خالی از اشکال و انتقاد نیست. امامان انقلاب نیز از منتقدان این سازمان هستند. حضرت امام(ره) در منشور روحانیت رویکرد انتقادی و سازنده به روحانیت دارند. پس انتقاد بر دیگران عیب نیست. 🔻اما انتقاد سازنده و دلسوزانه، نه هر نوع نقدی با هر روشی. انتقاد آداب خود را دارد. انتقاد غیر از تخریب و ضربه زدن است. انتقاد غیر از مسخرگی و لودگی است. انتقاد یعنی نقطه ضعف را در کنار نقطه قوت دیدن و برای رفع آن پیشنهاد دادن. 🔻در دنیای سینما و رسانه، انتقاد یعنی نقطه قوت و ضعف یک جریان یا شخصیت حقوقی را در کنار هم به نمایش گذاشتن. مانند فیلم‌های «ابوالقاسم طالبی» که هر دو چهره خوب و بد در کنار همدیگر هستند. در «قلاده‌های طلا» دو پلیس خیانت می‌کنند و باعث آشوب‌های بعدی می‌شوند، اما فرمانده اصلی و سایر پلیس‌ها صادقانه خدمت می‌کنند. در «یتیم‌خانه ایران» نیز دو چهره از روحانیت نمایش داده می‌شود: اولی آخوند انگلیسی که طرفدار سیاست‌های انگلیس است، و دومی نماینده مراجع که طرفدار مردم و ضد سیاست‌های انگلیس است. 🔰 اما در کنار انتقادها، با سه نوع غرض‌ورزی در نمایش انتقاد مواجهیم: 1. نمایش یک چهره و نپرداختن به سایر چهره ها؛ بدیهی است اگر فقط یک چهره هرچند با رویکرد انتقادی نمایش داده شود، سایر چهره‌ها و شخصیت‌ها نفی نمی شوند. اما از بدیهیات رسانه این است که اگر رسانه به چهره ای بپردازد، مهم می‌شود و بقیه مسائل و چهره‌ها از اهمیت می‌افتند. به سخن دیگر، نمایش چهره خاص از اقلیت یک صنف و پردازش آن، معنایش سرایت دادن این چهره به اکثریت صنف است. 2. نمایش حماقت و کودنی؛ این نمایش دیگر به معنای انتقاد نیست، که همان لودگی است؛ مانند گریم متفاوت، دیالوگ های غیر مؤدبانه و رفتارهای زننده ای که دور از شئون اجتماعی مردم است. دویدن های خنده دار، شوخی‌ها و خنده های غیر مؤدبانه، رانندگی بد و کلمات دوپهلو، از این قبیل هستند. 3. بدسلیقگی در انتخاب بازیگر؛ انتخاب بازیگر، یکی از هنرهای کارگردان است. معمولا آینده بازیگر، از گذشته‌اش وام می‌گیرد و بازی‌های قبلی، تعیین کننده نقش‌های آینده هستند. اوج این نکته در پر رنگ شدن چهره‌ای مثل طنز در بازیگر است. پر واضح است اگر بازیگری در طنز شناخته شود، سایر نقش‌هایش اگر جدی هم باشند، نمایشی طنزگونه خواهند داشت. همین که مخاطب تصور کند «اکبر عبدی» یا «حمید لولایی» آخوند شدند، کافیست خودش را برای دیدن تمسخر روحانیت آماده کند. 🔶 در سریال «نون خ» که یکی از نقش‌های اصلی روحانی است، هر سه غرض‌ورزی وجود دارد. بازیگر نقش روحانی، «هومن حاج عبداللهی» است که یک چهره معروف طنز است که مخاطب را آماده شوخی‌های تند و تیز می‌کند. از سوی دیگر، حاج آقا در کنار آخوندی، داور و وکیل است. واقعیت آن است که تعداد روحانیونی که داور باشند، از میان 200 هزار روحانی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند. پس انتخاب چهره داور برای روحانی، با واقعیت روحانیت سازگار نیست، چه رسد به اینکه نقد شود. جالب آنکه بسیاری از صحنه های طنز سریال، داوری های حاج آقا است که نمایش حماقت و کودنی در رفتار و گفتار است مثل کارت قرمزهای زیاد، دویدن های مسخره و اشتباهات داوری بزرگ. اشکال بزرگتر آنکه چهره این روحانی، به عنوان تک چهره از روحانیت نمایش داده می‌شود و این ذهنیت را برای مخاطب می‌سازد که اکثر روحانیون حتی از داوری یک مسابقه برنمی‌آیند چه رسد به سایر فعالیت‌های اجرائی، یا رفتارهای احمقانه‌ای دارند و دغدغه‌هایشان فوتبال و اموال دیگران است. 📌با این اوصاف، آیا سریال «نون خ» را مصداق یک طنز فاخر بدانیم، یا مصداق لودگی و تخریب روحانیت؟ 🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه" @Manahejj
🌀 تصویر روحانیت در سراشیبی لودگی 🖋 هادی چیت‌ساز #اختصاصی_مناهج 🔹ذهنیت مردم از هر صنف و شغلی، واقعیت آن صنف را می‌سازد. از دکترها، انتظار تمیزی و تغذیه سالم دارند؛ چون نسبت به بیماری‌ها آگاهی دارند. از پلیس‌ها انتظار رعایت قوانین و دوری از بزهکاری دارند. 🔹فرض کنید، پزشکی نمایش داده شود که زندگی چندان تمیزی ندارد؛ یا پلیسی که بیش و کم قوانین را رعایت نمی‌کند. نتیجه آنکه، ذهن ناخودآگاه مخاطب از تصویر قبلی اش تغییر می‌کند و همانی می‌شود که در نمایش می‌بیند. بی‌شک، نمایش یک نفر به معنای قضاوت برای همه افراد صنف نیست، اما در قاب تلویزیون اگر همان یک نفر نمایش داده شود، می‌شود نماینده همه صنف برای قضاوت کردن مردم. پس رسانه است که برای مردم ذهنیت می‌سازد. 🔹روحانیت هم صنفی از جامعه ایران است که طبیعتا در نمایش‌ها می‌آید. انتظار مردم از روحانیت، انتظار روح معنویت و زهد و تقید به آداب مذهبی است. واقعیت آن است که مردم از یک روحانی، توقع هر شوخی یا مزه‌ای را ندارند. طنز با روحانیت، ذاتا فاصله‌ای بسیار دور دارد، چنانچه از پلیس نیز فاصله‌ای دور دارد. 🔹اما امروزه نمایش روحانیت، در سراشیبی طنز و لودگی قرار دارد. بسیاری از اين فيلم‌ها کمدی هستند. برخی دیگر که کمدی نیستند، بازيگری کمدی نقش روحانی را بازی می‌کند و در بسیاری از آن‌ها نقش روحانی، ته‌مايه طنز دارد. 🔹پر واضح است که تصویر طنز و کمدی، در ذهن مخاطب دیگر جایی برای #مرجعیت اعتقادی و رفتاری نمی‌گذارد؛ یعنی خالی کردن روحانیت از وظیفه ذاتیش. 🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه" #روحانیت_در_رسانه #مناهج @Manahejj
🌀کدام بازیگران نقش روحانی ایفا کرده‌اند؟ 🎥 چهل بازیگر در چهل‌و‌یک فیلم 🔹 بازیگران زیادی در نقش روحانی ظاهر شده‌اند؛ اما آنچه قابل توجه است میزان بکارگیری بازیگرانی است که سابقه نقش‌های را دارند. 🔹 نکته دیگر عدم آشنایی عوامل فیلم با شکل و شمای لباس روحانیت است تا آنجایی که در فیلم کیمیا و خاک و فیلم مدرس، بازیگر نقش روحانی(حامد بهداد / مرحوم خسرو شکیبایی) عمامه را برعکس بر سر گذاشته‌اند.‼️ 🔻پرویز پرستویی / مارمولک 🔻محمدرضا گلزار/ توفیق اجباری 🔻اکبرعبدی / رسوایی 🔻جعفر دهقان / شیخ شریف 🔻محمدرضا فروتن / طبقه حساس 🔻مهران رجبی / پارادایس 🔻حامد بهداد / کیمیا و خاک 🔻محسن تنابنده / شاهگوش 🔻جواد عزتی / دودکش 🔻پژمان بازغی / روز ملاقات 🔻پارسا پیروزفر / فصل چیدن گردوها 🔻و... 📌 در گزارشی، فیلم‌ها و بازیگرانی که در نقش روحانی بازی کرده‌اند را معرفی می‌کند. 🌐بازیگران، فیلم‌ها و خلاصه داستان هر فیلم را در ( Manahejj.ir ) ببینید. 🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه" @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 صحنه‌هایی از سریال دودکش 🎥 سال پخش: ۱۳۹۲ 🔻جواد عزتی در نقش روحانی: فراموشکار، کودن و گیج 📌 به شیوه راه رفتن و لحن حرف زدن وی توجه کنید. #روحانیت_در_رسانه #مناهج @Manahejj
🌀 چراغ سبز مدیر حوزه علمیه به فیلم‌سازها ‼️ 🖋 محمد حق‌پرست 🔹یکی از سریال‌های طنز سال ۱۳۹۲، «دودکش» بود که «جواد عزتی» در قالب روحانی نقش بازی می‌کند؛ روحانی که شخصیتی ضعیف و احمق دارد؛ مسخره و تند حرف می‌زند، در موتورسواری هول است؛ می‌خواهد روایت بخواند ولی یادش می‌رود و باعث تمسخر دیگران می‌شود. 🔻اما در واکنشی دور از انتظار، آیت‌الله حسینی بوشهری (مدیر وقت حوزه‌های علمیه سراسر کشور)، در مراسمی از عوامل این فیلم و سایر برنامه‌های رمضان آن سال تقدیر می‌کنند، بدون اینکه انتقادی از شیوه نمایش صنف روحانیت کنند. ( b2n.ir/24222 ) 🔹هرچند ایشان بعدها در همایش مبلغان، نسبت به بازیگران نقش روحانیت انتقاد کلی کردند، ولی آن تقدیر در حافظه رسانه‌ها ماندگار شده است. 🔹وقتی جامعه فیلم‌ساز حساسیت روحانیت را نسبت به شأن اجتماعی خودشان نمی‌بینند، بلکه تقدیر هم می‌شوند، آیا جز این است که انواع لودگی‌ها و حماقت‌ها را به بهانه طنز به نمایش گذارند؟ وقتی چراغ قرمزی احساس نکنند، جز این است که هر روز بر سرعتشان در تخریب چهره روحانیت بیفزایند و حیثیت هزارساله روحانیت را بی‌آبرو کنند؟ #روحانیت_در_رسانه #مناهج @Manahejj
🌀 تلنگر بلاها به انسان 🔻 این که خدای متعال در همه اقطار زمین همیشه بلاهایی نازل می‌کند؛ سیلی می‌آید، زمین نشست می‌کند، شکاف برمی‌دارد، کوه ریزش می‌کند، بیماری‌هایی پیدا می‌شود و... یکی از حکمت‌هایش همین است که همه انسان‌ها بفهمند زندگی دنیا قابل اعتماد نیست و برای این‌جا خلق نشده‌اند؛ انما خلقتم للبقاء لا للفناء، خلقتم للاخرة لا للدنيا، الدنيا خلقت لکم وانتم خلقتم للآخرة؛ 🔻دنیا برای شما آفریده شده است نه شما برای دنیا. شما نباید هدف‌تان دنیا باشد. دنیا ابزاری است برای شما که از آن استفاده کنید، نه این که این هدف شما باشد و تلاش کنید تا به دنیا برسید. هدف شما آخرت است. شما برای آن‌جا خلق شده‌اید. فراموش نکنید. سخنرانی آیت الله مصباح در دفتر مقام معظم رهبری -۲۸/خرداد/۱۳۹۵ دوستان مصباح @Manahejj
🌀 تصویر این روزهای روحانیت 🔹 خدمات اجتماعی از کارهای عمده روحانیت است 🔰 مقام معظم رهبری: 🔻به طور خلاصه هر روحانی سه کار عمده دارد: ۱- و معنوی و دینی مردم ۲- و بصیرت افزایی مردم ۳- هدایت و راهنمایی و غمخواری و خدمت رسانی به مردم شما در هر شغلی باشید، یا باید هر سه این کارها را انجام دهید یا بخشی از آنها را انجام دهید 🔻خدمات اجتماعی و حضور میدانی در امور خدمت رسانی مردم و مدرسه سازی و رسیدگی به حوادث و در زلزله ها و اینها ، کمک به توسعه سواد آموزی و اشتغال و اینجور چیزها اگر روحانی جلودار باشد و فعال باشد نیروهای مردمی پای کار می آیند. ۱۳۹۵/۰۲/۲۵ @Manahejj
🌀 نفی روحانیت به بهانه نقد روحانیت 🔹 انتقاد کارشناس سینما در خصوص از روحانیت 🔰محمد تقی فهیم در یازدهمین جلسه "سینما روایت": 🔻 فیلم‌های سینمای ما می گوید روحانی باید گاو بدوشد و نباید مثل امام و شهید بهشتی بشود. 🔻در فیلم ها روحانیت قلاب جذابیت است. 🔻به جز یک یا دو مورد همه فیلم ها به دنبال جدایی روحانیت از سیاست بوده اند. 📌 محمد تقی فهیم سابقه مسئولیت صفحه سینمایی کیهان و داوری در ۴۰ جشنواره هنری و سینمایی دارد. 🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه" مشروح متن در پست بعدی 👇 👇 👇 👇 @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نفی روحانیت به بهانه نقد روحانیت 🔹 انتقاد کارشناس سینما در خصوص #تصویرسازی_غلط از روحانیت 🔰محمد ت
🌀 نفی روحانیت به بهانه نقد روحانیت 🔹 انتقاد کارشناس سینما در خصوص از روحانیت 🔻این فیلم‌ها به جای اینكه در باشند در نفی روحانیت هستند. در خیلی از فیلم‌هایی كه در سینمای ما ساخته می‌شود می‌گویند روحانی نباید وارد حكومت شود. 🔻این فیلم‌ها می‌گویند روحانی باید كار‌هایی مانند سیم‌كشی ساختمان بكند یا در نهایت به منبر برود، به همین دلیل شاهد فیلم‌های پوپولیستی درباره روحانیت هستیم كه در آن می‌گویند روحانی باید گاو بدوشد و روحانی نباید مانند امام خمینی (ره) یا شهید بهشتی و شهید باهنر باشد. 🔻 چرا فیلمی درباره كه پیرو مقام معظم رهبری هستند، نمی‌سازید؟ روحانیونی كه فعال، باسواد، مدیر و مدبر هستند، چرا همه كار‌هایی كه درباره روحانیون ساخته می‌شود كار‌های خاله‌زنكی است؟ 🔻 هم اكنون در فیلم‌ها روحانی قلاب جذابیت شده است. این نقد روحانیت نیست بلكه است. برخی از فیلمسازان مانند آقای به دلیل مناسبت‌هایی كه در ابتدای انقلاب داشته‌اند از این قلاب به خوبی استفاده كرده‌اند. 🔻 درفیلم‌هایی كه تا به حال تولید شده‌اند به جز یك یا دو مورد همگی به دنبال بوده‌اند و اینكه روحانی به سمت كارهای سیاسی نرود. 🔻 اساساً فكر می‌كنم این فیلم‌ها نقد روحانیت نیست و استفاده از متلك علیه روحانیت نمی‌تواند فیلم باشد. روحانیت كه پذیرفته حكومت كند قطعاً پذیرفته است كه نقد نیز شود اما فیلم‌هایی كه تا امروز ساخته شده‌‌اند نقد نیستند این فیلم‌ها خطرناك‌تر از نقد روحانیت هستند. 🔻 تا به حال ۱۵ فیلم با موضوع روحانی در سینمای ایران ساخته شده كه به جز یكی از آنها می‌گوید روحانی‌ها بروند مانند مردم كاركنند و نمی‌خواهد حكومت كنند، این همان حرفی است كه غربی‌ها می‌زنند. 🌐 یازدهمین جلسه سینما روایت ۱۳۹۳/۰۵/۱۹ 🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه" @Manahejj
🌀 طلبه-کارگر کاراکتر جذاب سینمای ایران 🖋 عطا یاوری 🔻 تصویری که تلویزیون و سینمای ایران از روحانیت به نمایش گذاشته تصویری تحریف شده است. اگر از لودگی و کودنی کاراکتر روحانی که کاراکتر غالب در آثار نمایشی است بگذریم، اشکال دیگر، ارزش‌گذاری برای طلبه‌ای ست که غیر از کسوت روحانیت به شغل دیگری مشغول باشد. حرف این قبیل فیلم‌ها این است که طلبه خوب طلبه‌ای است که کارگری می‌کند. 🔻 روحانی واقعی در فیلم "مارمولک" بنّاست و بنّایی او مورد تمجید قرار می‌گیرد. در فیلم "طلا و مس" یکی از طلبه‌ها با وانت بارکشی می‌کند و دیگری مشغول قالی‌بافی است. در فیلم «فرشته‌ها باهم می‌آیند» روحانی فیلم ابتدا بازیگری را امتحان می‌کند و بعد از شماتت فراوان، برق‌کش ساختمان از آب درمی‌آید و حتی در درگیری با همسرش را مذموم می‌داند. 🔻 همه این‌ها به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی ساخته شده که شاخص‌ترین اثر او مارمولک است. اما ایده «طلبه خوب طلبه کارگر است» چرا غلط است؟ فرض کنید دانشجویی سال‌ها پزشکی خوانده، هزینه زیادی صرف او شده، اساتید زیادی برای او وقت گذاشته‌اند و انتظار این است که در آینده گرهی از مسائل پزشکی مردم بگشاید اما همین آقای دکتر هنگام ثمر دادن برود بوتیک بزند و تی‌شرت بفروشد و تنها یکی دو ساعت بعدازظهرها پزشکی کند. حال و روز طلبه-کارگر ها هم همین است. 🔻 البته این مطلب به عنوان مذمت طلابی نیست که برای امرار معاش مجبورند در غیر کسوت روحانیت شاغل شوند. در این شرایط اقتصادی و افزایش روز به روز هزینه‌ها بعضا چاره‌ای نمی‌ماند؛ کما اینکه در میان علمای گذشته سابقه داشته از علامه طباطبایی بگیرید تا شهید مدرس و دیگران. کارکردن در غیر از اموری که از وظایف روحانیت است به هیچ وجه عار نیست. 🔻 کارهای غیرطلبگی نه به شأن روحانیت لطمه نمی‌زند، نه اینکه خون طلبه‌ها از بقیه رنگین‌تر است بلکه این از غیرت و مناعت طبع طلاب است اما این مسئله نباید به عنوان یک ارزش مطرح شود؛ همانطور که افتخار علامه طباطبایی به نوشتن تفسیر المیزان است؛ نه باغبانی و شهید مدرس هم محترم است چون از دین دفاع کرده نه بخاطر کارکردنش. 🔻 اگر برای طلبه‌ای اداره یک سوپرمارکت ارزشمندتر از وظایف طلبگی‌اش (تبلیغ، تحقیق، تألیف و تدریس) باشد، می‌شود حکایت پزشکِ بوتیک‌دار. طلبه ای که سال‌ها از وجوهات شهریه گرفته و وقت اساتید زیادی صرف او شده روا نیست به شغل غیر از طلبگی مشغول شود. 🔻 گناه این ارزشگذاری برگردن کیست؟ کسانی که پاسخِ شبهه «آخوندها همیشه بیکارند» را بجای ارائه تعریف درست از طلبگی، شغل غیرطلبگی دانسته‌اند. 🗂 پرونده ویژه "تصویر روحانیت در رسانه" @Manahejj
Shaban 1398.pdf
1.11M
#ارسالی_اعضا 📊 جدول مراقبه‌ی شعبانیه #نشر_حداکثری #ماه_شعبان #مراقبه #مناهج @Manahejj
🌀 تحلیل و نقدی جامعه شناختی بر سریال "نون خ" 📝 "واقع‌گرایی یا واقع‌نمایی" 🖋 علی رمضانی ❓«چرا شما طلبه ها انتظار دارید هرجا فیلمی از شما ساخته می‌شود، تصویر یک قدیس را نشان دهند؟ همه طلاب که خوب نیستند. طلبه بد و فاسد نداریم؟ کمی هم "واقع گرا" باشید.» این صحبت برخی است در دفاع از "نون خ"، بعد هم چندین مثال از فلان قاضی و مسئول می‌زنند که طلبه بودند و وضع خوبی نداشتند و بالاخره چون این افراد هم جزء روحانیت‌اند چه اشکالی دارد که یک فیلم هم اینطور به روحانیت بپردازد؟ 🔺در پاسخ باید گفت : بله آخوند فاسد و بد هم داریم. در همه اقشار خوب و بد هست. به قول حضرت امام «ما دفاع از عمامه نمی‌کنیم، ما از اسلام دفاع می‌کنیم.» یا می‌فرمود: «ساواکی پیش من عزیزتر است از آخوند فاسد» اما حرف این است که وقتی صحبت از واقع‌گرایی می‌شود، ملاحظاتی دارد: 🔺طبق آمارها جمعیت طلاب کشور ، بیش از صدهزار نفر است . فرض کنید اگر هزار آخوند بد و فاسد در کشور داشته باشیم، می‌شود کمتر از یک درصد جمعیت طلاب. حال به نظر شما چند درصد طلاب واقعا بد و فاسد هستند؟ چطور است که این یک درصد(به فرض)، واقعیت جامعه است و آیینه ی تمام‌نمای روحانیت؛ اما تصویر آن ۹۹ درصد، غیر واقعی است و قدیس‌سازی؟! 🔺آیا آن هزار نفر طلبه جهادی که هم‌اکنون در سیل گلستان، همراه و همدرد مردم(خصوصا برادران اهل سنت) مشغول خدمت اند، واقعیت ندارد؟ ️هزاران طلبه‌ای که در ایام تبلیغی، به دور افتاده‌ترین و محروم‌ترین مناطق کشور سفر می‌کنند تا با دست خالی، پرچم اسلام را برافراشته نگه‌دارند، واقعیت ندارند؟ 🔺️طلبه باسواد و باتقوایی که با چند سر عائله ، زیر خط فقر ، زندگی عادی‌اش را دارد، اما مسئول تمامی بدبختی‌های مملکت شناخته می‌شود، ناسزا می‌شنود، مورد ضرب وشتم قرار می‌گیرد و صدایش هم در نمی آید، بعد هم هرجا لازم است، پای کار انقلاب می‌ایستد ، واقعیت نیست؟ پس چرا کسی اینها را روایت نمی‌کند؟ چرا کسی جذابیت‌های زندگی یک طلبه تراز انقلاب را روایت نمی‌کند؟! 🔺آخر همه چیز که "واقع گرایی" نیست . "انصاف و وجدان" هم هست . این که ما آن یک درصد را واقعیت جامعه روحانیت معرفی کنیم بیشتر «واقعیت سازی» است تا «واقع گرایی» . اصلا ای کاش یک آخوند فاسد و فاسق را به عنوان واقعیت جامعه نشان می‌دادید ، نه یک انسان ابله، و غیر نرمال. 🔺در شرایط کنونی -که به لطف کم‌کاری حوزه و تلاش شبانه‌روزی دشمن-‌ روحیه‌ی دین‌گریزی و روحانیت‌گریزی در حال تقویت است، نمایش چنین تصویری از روحانیت کار صحیحی است؟! 🔺آیا یک نویسنده و کارگردان و یک هنرمند، نسبت به خروجی فیلم، نسبت به آن قضاوت و ذهنیتی که در ذهن مردم شکل می‌گیرد مسئول نیست و تکلیف ندارد؟ 🔺ما یک معیار و یک خط قرمز بیشتر نداریم. هرطور می‌خواهید از روحانی فیلم بسازید. هر بازیگری که خواستید انتخاب کنید ، اما به جایگاه حقوقی روحانیت لطمه نزنید. 🚨 اگر پلیس که حافظ امنیت است را در فیلم‌ها بی‌عرضه و دست و پاچلفتی نشاند دادید و تحقیر کردید نتیجه‌اش می‌شود ماجرای دراویش گنابادی ِخیابان پاسداران ،‌که با خونسردی می‌زند روی دوش پلیس و میگوید : «نیم ساعت بیشتر فرصت ندارید». 🔺‌با این روش، روحانیت نیز که تنها راه معتبر و سالم، برای انتقال معارف دین به مردم و نسلهای بعدی است کم‌کم جایگاهش را از دست می‌دهد و به جای آنکه به وظیفه اصلی‌اش (تبلیغ دین) بپردازد، باید شب و روز تلاش کند تا خودش را به دیگران اثبات کند و به مردم بفهماند «آنطور که فکر می‌کنند نیست». آنگاه وقتی جامعه با هزاران انحراف فکری و خلا‌ء معنوی رو به رو شد، دیگر نپرسید چرا؟ ⛔️ تخریب روحانیت پروژه‌ای است با قدمت بیش از یک قرن، برای تخریب دین. در پازل دشمن بازی‌کردن تأثیرش با مزدور بودن یکی است، چه بخواهیم چه نخواهیم. @Manahejj
🔴 فوری 🌀 حداکثری طلاب طوماری برای دفاع از حرمت 📑 متن طومار و درخواست از اعرافی برای تدبیر سازوکار جهت نظارت و مجوز برای تصویرسازی از روحانیت 🔺 نباید بدون مجوز حوزه علمیه، هر تصویری از روحانیت ارائه کنند. 🔖 با ارسال نام خود برای مدیر کانال، نام خود را در طومار درج کنید و در این شریک باشید. 📌 مشروح طومار در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
🌀 طومار الکترونیکی 📝 لزوم نظارت و مجوز برای تصویرسازی از روحانیت ﷽ 📌 «اگر كارى شد كه ايمان مردم به اين و به اين [روحانیت] زايل شد، ببينيد چه پشتوانه‌اى از مردم گرفته می‌شود، چه اعتماد قلبی‌اى از انسان يا از مردم زايل می‌شود. اثر اين زوال اعتقاد و ايمان در بيرون چيست؟»(مقام معظم رهبری؛ ۱۳/آبان/۱۳۶۹) ▫️ حضرت آیت‌الله اعرافی؛ مدیر محترم حوزه های علمیه سراسر کشور سلام علیکم 🔺طی دو دهه گذشته فیلمهای زیادی، روحانیت را به تصویر کشیده‌اند؛ اما نه تصویری حقیقی؛ بلکه غالبا تحریف‌شده و کاریکاتوری. تا جایی که «مارمولک» در قیاس با فیلمهای اخیر، اصلا فیلم بدی نیست. در «مارمولک» مجرمی لباس روحانیت را می‌دزدد؛ اما در فیلمهایی نظیر «دودکش»، «نون خ» و... با استفاده از شخصیتی که سابقه کمدی دارد، یک روحانی کودن و احمق را به تصویر می‌کشند. آیا تخریب چهره روحانیت در اذهان و تداعی "حماقت" بجای آن را به سادگی می‌توان جبران کرد؟ در گذشته برخی از مسؤولین حوزه علمیه به فیلمسازان هشدارهایی دادند؛ اما این هشدارها آیا نتیجه‌ای هم دربر داشت؟ تا کی باید منفعل بود و عقب نشست تا هرکسی هر تصویری از روحانیت بسازد و آن را در ذهن و جان مردم حک کند؟ 🔺بدیهی است روحانیت از نقد، هیچ ابایی ندارد؛ روحانیت همان روزی که قدم در صحنه انقلاب و حکومت اسلامی گذاشت؛ انتقاد را به جان خرید. اما نمایش چهره‌ای کودن و احمق از روحانیت، نفی روحانیت است؛ نه نقد آن. چرا برای نمایش چهره انبیا، باید بهترین افراد با حساسیت بالا انتخاب شوند؛ اما برای ورثه انبیا، سخیف‌ترین کمدین‌ها همیشه حاضرند؟! چه سیاستی در کار است؟ 🔺اگر حوزه علمیه در برابر فیلم «نون خ» ساکت بماند؛ نه تنها تصویر بسیار بدتری از روحانیت در فصل دوم این سریال ساخته خواهد شد؛ بلکه راه بر دیگران نیز باز خواهد شد تا به مراتب، قدم را از این هم جلوتر بگذارند و جسورتر شوند. مبادا روزی ایمان و اعتقادات پاک مردم نسبت به روحانیت، مسخ شود. مبادا روزی که با غفلت ما از چهره روحانیت، تقدس‌زدایی شود. مبادا عدم پاسداری از تصویر حقیقی روحانیت موجب شکست در جنگ نرم شود. 🔺جناب آیت‌الله اعرافی، یکی از وظایف حوزه علمیه، حفظ حرمت و شأن روحانیت است. حوزه علمیه و لباس روحانیت بالاترین جایگاه و شرافت را دارد؛ روحانیتی که اعتبار هزارساله دارد و ورثه انبیا است. در زمانه‌ای که ، نفوذ و تأثیرات گسترده‌ای در مردم دارند و نقشی جدی در هدایت و ضلالت افکار عمومی ایفا می‌کنند، حوزه علمیه باید و تصویری که از روحانیت در رسانه‌ها القاء می‌شود باشد. مراقبتی جدی، نه منفعلانه و پسینی. فیلم یا هر نمایشی که از روحانیت قرار است ارائه شود، بدون مجوز رسمی حوزه علمیه نباید حق اکران داشته باشد. کما اینکه فیلمسازان اگر قرار باشد مأموران نیروی انتظامی، ارتش و یا هر نهادی را تصویر کنند بدون قاعده و مجوزهای لازم، این امر، محسوب می‌شود. 🌐 از حضرتعالی تقاضا داریم، اقدامات لازم برای تحقق سازوکار اجرایی شدن نظارت و برای تصویرسازی از روحانیت را مبذول فرمایید. 📌 شایان ذکر است، مستندات فیلمهای مربوط به پیوست تقدیم می‌گردد. و من الله التوفیق @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 طومار الکترونیکی 📝 لزوم نظارت و مجوز برای تصویرسازی از روحانیت ﷽ 📌 «اگر كارى شد كه ايمان مردم ب
✅ برای تأیید طومار، و خود را برای مدیر کانال ارسال کنید تا در انتهای طومار درج، و برای آیت‌الله ، ارسال گردد: 🔖 حتی‌المقدور کد طلبگی را هم ارسال کنید. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 نشانی مدیر: @Manahejj_admin