⭕️جهش ترانزیتی ایران در دولت سیزدهم
🔹دولت سیزدهم از روز نخست فعالیت خود دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه و بلوک شرق را در دستورکار خود قرار داد و تفاهمنامههای همکاری مشترک ریلی، جادهای و دریایی را در راستای فعالکردن ظرفیتهای ترانزیتی کشور امضا کرد و هفته گذشته کریدور ترانزیتی کشور فعال شد.
🔸توجه دولت سیزدهم به مسئله کریدورها از آنجا سرچشمه میگرفت که امروزه حمل ونقل به عنوان یکی از مهمترین راههای درآمدزایی و پیشرفت اقتصادی درجهان به شمار میرود و ایران از این نظر در منطقهای ویژه و موقعیت استثنایی قرار دارد. در واقع ایران در چهارراه ترانزیت جهانی قرار گرفته که از یک سو به شرق دور و از سوی دیگر به کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) میرسد.
🔹ایران علاوه بر ارتباطات دریایی، از ظرفیت ریلی خوبی هم برخوردار است به طوری که از چهار مسیر تعریف شده برای ترانزیت ریلی در جهان، سه مسیر از ایران میگذرد.
🔸ایران به تمام راههای حملونقلی اعم از دریا، جاده، ریل و آسمان دسترسی دارد. برآورد شده که اگر کشور به درآمد ترانزیت ٥٠ میلیون تن کالا دست پیدا کند، میتواند از درآمدهای نفت بینیاز شود.
⭕️شکاف در اردوگاه اصلاح طلبان
🔹سابقه نشان میدهد حضور اصلاح طلبان همیشه در قدرت با افزایش تندروی همراه بوده است و این جریان همواره در قدرت توانسته با حل اختلافات درونی به سمت اهداف خود پیش برود. اما چرا این بار رویکرد متفاوتی در پیش گرفتند؟ این تفاوت را باید پیش از هر چیز برآمده از فضای منحصر به فرد دولت منتخب دانست؛ دوری جستن از مشی رادیکال و در دستور کار قرار دادن رویهای که رئیس جمهور آن را «وفاق ملی» میخواند، باعث شده احتمال طغیان بخشی از چهرههای شناسنامهدار اصلاحات علیه دولتی که با حمایت رسمی اصلاحطلبان وارد انتخابات شد، افزایش یابد.
البته این تنها دلیل نیست، انتخابات اخیر نشان داد همسویی اصلاحطلبان با جریانهای فاقد اصول و برانداز نه تنها نتوانسته چیزی به سبد رأی این جریان بیفزاید. از همین رو بازی در چارچوب قانون و دوری از تندروی کور و ساختارشکن را امنترین نسخه برای صیانت از فرصتهای گشوده شده برای اصلاحطلبان میبینند.
⭕️جبهه مقاومت؛ الگوی بدیع در ترسیم نظم نوین منطقه
🔹ایجاد چالش های مختلف امنیتی برای آمریکا، تحمیل طرح های مختلف خروج اجباری نظامی آمریکا از منطقه، شکست پروژه های خاورمیانه بزرگ و اختلال در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و البته تبدیل مسئله فلسطین به مسئله اول جهان، از جمله دستاوردها و خون آوردهای جبهه مقاومت در منطقه بوده که نشان از تحول و ترسیم دقیق نظم نوین از شکل گیری قدرت و نقش آفرینی جبهه مقاومت در سیاست بین الملل است که کاملاً متفاوت از آثار علمی آینده پژوهی قدرت توسط جامعه شناسان سیاسی و استراتژیست های مطرح غربی و شرقی می باشد، به طوری که مبانی فکری و روابط میان عوامل انسانی این جبهه، به دور از لیبرالیسم و در مقابل اصول اومانیستی، با شکاف جدی ماهوی از مبانی غربی، سرشار از آموزه های اسلامی – شیعی، پرورش فضائل انسانی و کنش هایی برآمده از ایمان، توکل، ایثار، اخلاص و شهادت به عنوان رستگاری؛ برگ های برنده و مختصات منحصر به فرد این جبهه نسبت به سایر ائتلاف های سیاسی، اجتماعی و امنیتی دنیا است.
⭕️پنج سیاست و یک راهبرد اصلی اسرائیل در برابر محور مقاومت
▫️اخیرا برخی اندیشکده های عبری و غربی همچون مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل و موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارش هایی به سیاست های اسرائیل در برابر محور مقاومت پرداخته اند که خروجی این گزارش ها را می توان در ۵ سیاست ذیل تعریف کرد:
1️⃣ انجام اقدامات نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی علیه محور مقاومت؛
2️⃣ استفاده از سیاست محاصره اقتصادی در برابر حماس؛
3️⃣ اقدامات اطلاعاتی و امنیتی علیه گروه های مقاومت در قالب حمله به برخی مناطق سوریه یا لبنان؛
4️⃣استفاده از ظرفیت های بین المللی در جهت فشار بر گروه های مقاومت. به عنوان نمونه معرفی کردن این گروه ها به عنوان گروه های تروریستی.
5️⃣ همکاری با برخی کشورهای عربی در جهت محدودکردن فعالیت های حماس در این کشورها.
▪️ حال با بررسی این گزاره ها می توان سه مولفه مهم و کلیدی را از این گزارش ها استنباط کرد:
🔹اول؛ محور مقاومت از هر نظر چه ابعاد نظامی و چه سیاسی یک وضعیت کاملا متفاوت را دارد که بنابر اذعان خود صهیونیست ها، حزب الله امروزه یکی از پنج قدرت اصلی موشکی در جهان است.
🔸دوم؛ سطح مقابله ای صهیونیست ها همانند گذشته و جنگ های چهارگانه با اعراب نیست و این نشان دهنده فرسایش این رژیم در ابعاد مختلف در برابر مقاومت است.
🔹سوم؛ با توجه به ۵ سیاست مطرح شده و گزاره های فوق، صهیونیست ها قائل به استراتژی بازدارندگی با مجازات برای محور مقاومت هستند. یعنی بدین گونه که هر اقدام مقاومت را پاسخ دهند و قبل از هرگونه اقدام به مقاومت پاسخ دهند. زیرا این رژیم نیز به این مساله پی برده است که توانایی جنگ نظامی مستقیم با همه ی اضلاع مقاومت را ندارد. در نتیجه سیاست فعلی صهیونیست ها در مقطع کنونی در برابر محور مقاومت سیاست بازدارندگی با مجازات است.
🖊محمدرضا فرهادی
⭕️طی ۲ روز تعطیلی در یک هفته از سال:
🔹حدود ۵ درصد مردم ایران به مشهد سفر کردند
🔸و حدود ۴ درصد به شمال کشور!
🔹ازدحام در فرودگاه امام خمینی به حدی بود که برخی به سختی به پرواز هایشان رسیدند.
🔸طی دوهفته قبل، مردم ۱۲ میلیارد دلار برای خرید خودرو در بانکها پول مسدود کردند.
🔹مجموع خودرو تولید داخل در سال به ۱۶۰۰,۰۰۰ دستگاه رسیده.
🔸ظرفیت کنسرت ها با بلیط ۲ و ۵ میلیونی به سرعت تکمیل می شود.
🔹طی هفته قبل اعلام شد مردم ایران چهارمین دارنده ارز دیجیتال جهان هستند.
🔸بالاترین سرانه مصرف بنزین، نان، برق، آب و لوازم آرایش جهان مربوط به کشور ما است.
🔹پس از روسیه، بالاترین میزان توریست ترکیه مربوط به ایران است
🔸اورژانس اعلام کرد یک نفر ۴۲۰۰۰ بار مزاحمت تلفنی داشته اما چون ممکن است روزی برایش مشکل پیش بیاید تلفنش را مسدود نمی کنیم!
🔹مغازه های محلات عموما یا هایپرمارکت شده اند، یا املاکی و یا فست فود های متعدد که تا نیمه های شب شلوغ هستند.
✍اما رسانه کاری کرده که عموم مردم احساس کنند فقیرترین و بدبخت ترین ملت دنیا هستند.
🔹️ آیتالله خامنهای، مقصر است؟
✍ #مهدی_جمشیدی
1️⃣ روی سخن این یادداشت با آقای زیدآبادی نیست. ایشان به دلیل صداقت و بساطتی که دارد، بیاحتیاطی کرده و نظر قلبی و ناگفتهاش را بازگفته و تصریح کرده که فتنۀ سال هشتادوهشت را آیتالله خامنهای به فتنه تبدیل کرد؛ وگرنه تودۀ مردم به دنبال یک اعتراضِ سیاسیِ ساده به نتیجۀ انتخابات بودند، و آیتالله خامنهای را نیز نیروهای امنیتیِ فرصتطلب فریفتند و از کاه، کوه ساختند و یک مسألۀ عادی را به یک شکاف اجتماعی تبدیل کردند. این نظر، تفسیر جریان «اصلاحات» و «اعتدال» از فتنۀ سال هشتادوهشت است و خاص آقای زیدآبادی نیست، و اگر جز این بود، اندک موضعی در نقد و نفی فتنه میداشتند و از آنچه که کردند، عذر میخواستند. نه هاشمیرفسنجانی و نه خاتمی، هیچیک عذر نخواستند؛ چه رسد به موسوی و کروبی. همگی معتقدند که در سال هشتادوهشت، درست عمل کردند و این آیتالله خامنهای بود که با معترضان – و به تعبیر ما، فتنهگران و اغفالشدگان – مدارا نکرد. حتی کسیکه هماکنون بر جایگاه ریاستجمهوری نشسته نیز تاکنون، هیچ سخنی در برابر فتنه نگفته و از مواضع دیگرش، روشن است که با فتنه، همداستان است؛ چنانکه با خاتمی، نشستوبرخاست دارد و او را میستاید. سخنی که آقای زیدآبادی در اثر سادهدلی بر زبان جاری ساخته، حرف مکتومِ قطعیِ همۀ اینان است و چهبسا اگر در موقعیّتی، دوباره بتوانند بخشی از جامعه را برانگیخته کنند و نظام را در تنگنا قرار بدهند، تعارفی با آیتالله خامنهای نخواهند داشت و دوباره بر ایشان خواهند شورید. رسم و قاعدۀ سیاستِ ماکیاولیستی همین است که با «صداقت» و «اخلاق»، بیگانه است و سودایی جز «قدرت» ندارد.
2️⃣ حدود پانزه سال از فتنۀ سال ۸۸ گذشته است و اینک میشنویم که آیتالله خامنهای، مقصر و متهم آن ماجرا بوده است. هنوز نسلی که فتنه را به چشم خویش دیده، در صحنه است و روایت مستقیم دارد. نگارندۀ این سطور در وقایع فتنه، حضور خیابانی داشت و از نزدیک، آنچه را که رخ داد، مشاهده کرد و شناختنش از آن، بیواسطه و عینی است. بااینحال، واقعیّتها اینچنین «جابجا» و «وارونه» میشود و شاکی، متهم معرفی میگردد. فتنهای که به تعبیر آیتالله خامنهای، «دیرینه» و «پیچیده» و «مهلک» بود، در روایت لیبرالهای شبهمذهبی، آنچنان وارونه میشود که به اعتراضِ سیاسیِ عادی، فروکاهیده میشود، درحالیکه میدانیم انتخابات، فقط یک بهانۀ سیاسی برای «استحالۀ انقلاب» و «معارضه با شخص رهبر انقلاب» بود. آن معمّمی که دیروز، مارکسیست بود و بعدها لیبرال شد و در هستۀ سخت جریان اصلاحات قرار گرفت، تصریح کرد که باید آقای خامنهای را از کرسی قدرت به زیر بکِشیم. مسألۀ اینان، «سبک حکمرانیِ آیتالله خامنهای» بود و هست و خواهد بود؛ اینان نمیتوانند تعهد و تقیّد آیتالله خامنهای را نسبت به «ایدئولوژی انقلابی» تحمّل کنند و معتقد به چرخش از «انقلاب» به «نظام» هستند. تنها کسیکه سرسختانه و تمامعیار در برابر دو جریان اصلاحات و اعتدال ایستاد و در برابر عادیسازی و استحالهگریشان مقاومت کرد، آیتالله خامنهای بود. ازاینرو، تلاش داشتند که در فتنۀ سال هشتادوهشت، در لفافۀ اعتراض به نتیجۀ انتخابات، قدرت ایشان را تضعیف و زمینه را برای زوال ولایتفقیه یا شوراییسازی آن فراهم نمایند. مسأله، بههیچرو فروتر و کمتر از این نبود. تدبیر آیتالله خامنهای، موافق طبع و تمایل اینان نیست و از این جهت، در رنج و عذاب هستند و میخواهند سنگر ولایتفقیه را فتح کنند. بهروشنی نیز میدانند تا هنگامیکه آیتالله خامنهای در قدرت است، دچار امتناع و فروبستگی خواهند بود و هیچ چارهای جز دراز کردنِ دست تصرّف و تعدّی به سوی نظم ولایی ندارند.
3️⃣ همۀ شواهد حاکی از آن است که فتنه، از پیش طراحیشده بود؛ ماهها قبل، کمیتۀ صیانت از آراء راهاندازی شد و در سلامت انتخاباتی که هنوز برگزار نشده بود، تردیدافکنی گردید و در نهایت نیز نتوانستند در برابر قانون و محکمه، هیچیک از ادعاهای خویش را اثبات کنند. انتخابات سال هشتادوهشت، درست بود و هیچ تقلبی در میان نبود؛ اصحاب فتنه نیز میدانستند، اما عامدانه و آگاهانه، به جانِ ذهنیّت تودۀ مردم افتادند و بدبینی آفریدند و تحریک و تهییج کردند تا بهواسطۀ ابطال نتیجۀ انتخابات، آیتالله خامنهای را وادار به عقبنشینی و انفعال کنند. اگر آیتالله خامنهای، تسلیم طغیان اینان میشد، به یک رهبرِ تضعیفشده تبدیل میگردید که بهراحتی در محاصرۀ بیشتر و تنگتر نیروهای سیاسیِ سکولار قرار میگرفت و چندی بعد نیز باید قدرت را به آنها واگذار میکرد تا لیبرالیسم، جایگزین ایدئولوژی انقلابی بشود. حماقت و سفاهت موسوی به کنار، اما بهراستی، چرا بقیۀ اصحاب فتنه با وجود اطلاع از ناممکنبودن تقلب در انتخابات، شوریدند و در جامعه، فتنهگری کردند؟!
⭕️جدّاً میخواهم شخصاً تکیه کنند!
🔹در بیانات نخستین دیدار هیئت دولت چهاردهم با رهبر معظم انقلاب، یکی از موضوعات طرح شده در این دیدار مسئله بسیار مهم جوانی جمعیت بود که رهبری به طور مستقیم وزیر مربوطه را خطاب قرار دادند وبر دنبالگیری آن تأکید کردند: «من از آقای دکتر ظفرقندی، وزیر محترم بهداشت، جدّاً میخواهم ایشان روی این مسئله شخصاً تکیه کنند، دنبال کنند این موضوع را؛ یعنی واقعاً بروید دنبال این قضیّه و نگذارید این موانع تولید مثل و ولادت ــ که متأسّفانه زیاد هم هست ــ ادامه پیدا کند و بر اینها کاملاً تسلّط پیدا کنید.»
🔸مرور شاخصهای متعدد در حوزه جمعیت و فرزندآوری چون رشد جمعیت، تعداد موالید، میزان ناخالص موالید، میزان باروری عمومی و زناشویی، مرتبه فرزند و ... نشان میدهد کاهش فرزندآوری به یک الگوی غالب در کشور تبدیل شده است.
🔹میزان موالید در کشور در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۲ هزار و ۹۸۴ مورد گزارش شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ ، ۲درصد کاهش داشته و در مقایسه با سال ۱۳۹۵ با ۳۱ درصد کاهش مواجه بوده که بسیار تأملبرانگیز است. افزون بر این، میزان باروری کل ایران از ۶.۸ فرزند در سال ۱۳۶۰ به ۱.۷ فرزند در سال ۱۴۰۰ تنزل پیدا کرده است. بر اساس دادههای مرکز آمار ایران، درصد کل خانوادههای دارای یک فرزند (تکفرزندی) با یک روند صعودی به حدود ۱۹.۷ رسیده و ۱۳.۵ درصد نیز فرزند ندارند. این در حالی است که در نسلهای قدیمیتر (متولدان قبل از ۱۳۵۰) فقط ۴.۵ درصد از آن خانوادهها تکفرزند بودهاند، ولی این میزان در نسلهای جدیدتر(متولدان بعد از ۱۳۵۰) به ۲۸.۷ درصد رسیده است.
🔸در این میان آنچه مورد تأکید است، عزم بر اجرای قانون جوانی جمعیت با فرهنگسازی در امر ازدواج بهنگام، باروری سالم و فرزندآوری به موقع است. در سیاستهای جمعیتی و افزایش جوانی جمعیت به موارد کاربردی توجه شده، اما هر قانون و سیاستی، مستلزم فراهم بودن زیرساختهای لازم آن است؛ کارایی سیاستهای جمعیتی زمانی آشکار میشود که در زندگی مردم حس شود و مردم اثرات آن را در زندگی خود ببینند. ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بهویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمهای هزینههای زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزشهای عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری، تقویت مؤلفههای هویتبخش ملّی(ایرانی، اسلامی، انقلابی) از مهمترین مؤلفههای تحقق جوانی جمعیت است.
🔹نکته پایانی اینکه جمعیت و ابعاد آن، نقطه مرکزى هر نظام اجتماعى به شمار میآید و نقش مؤثری در ترسیم قدرت سیاسی و اقتصادی ملتها برعهده دارد؛ به گونهای که غفلت از آن ممکن است خسارات جبرانناپذیری را در پی داشته باشد.
🎥درباره آسیب های استفاده از #فیلترشکن ها چقدر می دانیم؟
▫️آمار رو به رشد آسیبها و ناهنجاری های ناشی از استفاده نادرست و غیرایمن از اینترنت، به یکی از دغدغه های اساسی و مشترک سیاستگذاران و والدین در سرتاسر جهان تبدیل شده است.
▪️همین امر باعث شده تا کشورهای مختلف جهان برای پیشگیری و کاهش آسیب ها به تکاپو افتاده و محدودیت هایی را در دسترسی به برخی محتواها و بعضا اپ ها ایجاد کنند، نظیر قوانینی که انتشار و دسترسی به محتواهای غیراخلاقی، اختلاف انگیز،نفرت پراکنی، #فیشینگ و .... را محدود می کند.
▫️اما گسترش استفاده از وی پی ان های رایگان و پولی نه تنها از اثربخشی این محدویت های عقلانی کاسته بلکه فضاهای ناایمن و پرخطر اینترنت را براحتی در دسترس کاربران قرار داده است. این ابزار مورد استفاده قرار میگیرند اغلب بدون اینکه درباره تبعات آن تأملی صورت گیرد.
💬در این کلیپ به زوایای روشنتری از آسیب ها و تهدیدات استفاده از ابزارهای گریز از فیلترینگ پرداخته شده که دست کم خطرات ناشی از آن را برای آنهایی که از این ابزار استفاده می کنند، یادآوری می کند.
⭕️دالان زنگزور: چالشهای ایران
🔹این گذرگاه میتواند ارتباط مستقیم زمینی جمهوری آذربایجان با نخجوان را فراهم کند و به تقویت نفوذ آذربایجان و ترکیه در منطقه کمک کند و موجب قطع ارتباط زمینی ایران با اروپا شود.
🔘نقش روسیه
▫️روسیه به عنوان یکی از قدرتهای منطقهای و عضو گروه مینسک، از ایجاد این دالان حمایت میکند، زیرا این گذرگاه میتواند به تقویت نفوذ روسیه در منطقه و افزایش ارتباطات اقتصادی و حملونقل کمک کند.
▪️چرا دالان زنگزور به ضرر منافع ایران است؟
1️⃣ قطع ارتباط زمینی با ارمنستان: یکی از نگرانیهای اصلی ایران، قطع ارتباط زمینی با ارمنستان است. این ارتباط برای ایران از نظر ژئوپلیتیکی و اقتصادی بسیار مهم است و قطع آن میتواند تأثیرات منفی زیادی داشته باشد.
2️⃣تغییرات ژئوپلیتیکی: ایجاد دالان زنگزور میتواند تعادل ژئوپلیتیکی منطقه را به نفع جمهوری آذربایجان و ترکیه تغییر دهد و نفوذ ایران در منطقه را کاهش دهد. این تغییرات میتواند به افزایش تنشها و ناپایداری در منطقه منجر شود.
3️⃣تأثیرات اقتصادی: با قطع ارتباط زمینی با ارمنستان، ایران فرصتهای تجاری و اقتصادی خود را در منطقه از دست می دهد. این موضوع موجب قطع ارتباط زمینی ایران با اروپا شده که به لحاظ اقتصادی عواقب جبران ناپذیری را برای ایران در پی خواهد داشت.
4️⃣امنیت ملی:ایجاد این دالان میتواند تهدیدی برای امنیت ملی و مرزهای جغرافیایی کشور باشد.
🔸این نگرانیها باعث شده که ایران به شدت با ایجاد دالان زنگزور مخالف باشد و تلاش کند تا از طریق دیپلماسی و ارائه مسیر جایگزین، مانع از ایجاد آن شود.