موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
«لزوم تقویت أخوت در سال جدید» امام خمینی(قدّس سرّه): از خصوصیاتی که کمتر اتفاق می افتد این است که
«لزوم تحمل ریاضات برای ازاله هوای نفس»
امام خمینی(قدّس سرّه):
بسم الله الرحمن الرحیم
یا مُقَلِّب الْقُلُوبِ والأبْصار یا مُدَبِّر الَلیلِ وَالنَّهار، یا مُحَوِّلَ الحَوْلِ والأحوال، حوّل حالَنا اِلی اَحْسَنِ الْحال!
تحویل حال اِلی احسن الحال این است که ان شاءالله در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم، یعنی واقعاً تحول برایمان حاصل بشود. و او به این است که همان طوری که سیرۀ انبیا از اول تا آخر بوده است که جنگ و صلحشان برای خدا بوده است، هیچ پیغمبری جنگ نکرد الاّ برای خدا و صلح نکرد الاّ برای خدا.
و امسال نوروز ما بین دو عید واقع شده است: یکی عید سعید ولادت حضرت امام حسین ـ سلام الله علیه ـ که احیا کنندۀ دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و یکی هم عید ۱۵ شعبان ولی عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ که او تا ازل احیا می کند دین خدای تبارک و تعالی را.
و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیرۀ انبیا بوده است. به طوری عمل بکند که سیرۀ اولیا بوده است. و عمده این است که هواهای نفس از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است. و من که گوینده ام موفق نشدم به این عمل. و من امیدوارم که ملت ایران و همۀ مسلمانان دنیا یک تحولی پیدا کنند در این سال نو که برای خدا کار کنند. برای سلطۀ خودشان نباشد. برای پیروزی خودشان نباشد. برای هواهای نفسانی نباشد.
و خداوند ان شاءالله همه را توفیق بدهد که درراه خدای تبارک وتعالی مجاهدت کنند. و ان شاءالله این روز بر همه مبارک باشد، و خداوند همۀ مسلمین را با هم متفق کند در مقابل کفر جهانی.
والسلام علیکم و رحمة الله
آخرین پیام نوروزی مرحوم امام: سال ۱۳۶۸
📚صحیفه امام/ جلد ۲۱/ صفحه ۳۲۴
#فائده
@Qabasat
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
«بهترین حاشیه مکاسب» آیت الله سبحانی(دامت برکاته): - مرحوم سید یزدی(رض) حاشیهای که بر مکاسب دارد،
«بهترین حاشیه مکاسب»
امام خامنهای(دامت برکاته):
مجموعاً بهترین حاشیهی بر مکاسب، حاشیه ی سیّد است؛ اگر چه بعضی از حواشی دیگر – مثل حاشیه ی مرحوم آخوند و دیگران – امتیازات خاص خودشان [را] دارند، امّا بر روی هم که نگاه کنیم، [از لحاظ] اتقان استدلال، جامعیّت، پختگی فقهی، احاطه ی به ابواب گوناگون و استفاده ی از آنها در تنقیح مسئله، انصافاً حاشیه ی سیّد بی نظیر است.
📚 بیانات در تاریخ: ۲۲/ خرداد/۹۱
#مدرس_فقه
@Qabasat
عدم اعتبار کتاب جعفریات.mp3
1.79M
🔅 نامعتبر بودن کتاب «جعفریات»
📝 استاد شهیدی(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
امام خامنه ای(دامت برکاته):
🔅 هرگاه ما عالِم دین و تقیّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل میرزای شیرازی و شیخ انصاری داشتیم، از شر دشمن محفوظ میماندیم و برنده بودیم؛ ولی آنجا که قدری غفلت و ناآگاهی در کار بوده است، ضرر میکردیم.
#کتاب_بخوانیم
@Qabasat
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 ۱۲ فروردین از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست
🇮🇷 ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند.
🔹 روزی که کنگرههای قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.
📅 ۱۲ فروردین ۱۳۵۸
@Manahejj
«استفراغ وسع برای افتاء»
آیتالله العظمی بهجت (قدّسسرّه):
خدا رحمت کند علمای ما را که احتیاط میکردند و زود از مسئله خارج نمیشدند. آقا سید ابوالحسن اصفهانی(رحمهالله) در درس خارج فقه، چند روز معطل میشد و دنبال شواهد میگشت. گاهی یک هفته طول میداد، تا به جایی منتهی شود.
آقا ضیا عراقی و شیخ عبدالله گلپایگانی(رحمهما الله) از شاگردان مهم مرحوم آخوند خراسانی بودند. یکی از معاصرین از آقا ضیا نقل میکرد:
«به در خانه آقا شیخ عبدالله رفتم و مباحثه کردیم و او مرا محکوم کرد، جواب نداشتم، از خانه بیرون آمدم و دیدم جواب دارم، برگشتم، دوباره مباحثه شروع شد، باز بهکلی محکوم شدم و حق را به جانب او دیدم، باز بیرون آمدم و دیدم جواب دارم، دوباره به خانه مراجعت نمودم. و بدین ترتیب، سه بار مکرر نزد او رفتم و محکوم و مغلوب برگشتم.»
💡انسان نباید زود قضاوت کند، دقت و تأمل کند، شاید یک کلمه از انسان فوت شود. بین وجوب و عدم وجوب از آسمان تا زمین فرق است.
📚 در محضر بهجت/ جلد ۲/ صفحه ۴۰۳
#مدرس_فقه
@Qabasat
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔅 قاعده «ما یضمن» این قاعده را در ۳ ناحیه بررسی می کنیم: - مفاد - مدارک - تفاوت با قاعده علی الی
#قاعده_هفدهم
1⃣ مفاد
«ما یضمن بصحیحه، یضمن بفاسده»
اجمالا مفاد قاعده این است:
- معاملاتی که در آن ها مالی در مقابل مالی دیگر پرداخت می شود و اگر صحیح واقع شوند مجانی نیستند، در حال فساد هم مجانی نمی باشند یعنی مشتری، مستأجر یا .. نمی تواند با استناد به فاسد معامله، خودش را نسبت به چیزی که از طرف مقابل گرفته، بریء بداند.
پس عقد فاسد هم در این موارد مانند عقد صحیح موجب ضمان است.
خب سوالاتی مانند اینکه:
- مراد از «معامله» هم عقود است و هم ایقاعات؟
- اگر مراد فقط «عقود» است، تمام عقود یا اصناف خاصی؟
- منظور از «ضمان»، ضمان المثل است یا ضمان المسمی یا جامع میانشان؟
- «باء» در «یضمن بصحیحه» و «یضمن بفاسده» برای سببیت است یا ظرفیت؟
و
برخی سوالات دیگر را چگونه باید پاسخ دهیم؟
با مراجعه به مدارک قاعده! و الا نفس این الفاظ قاعده در هیچ آیه، روایت یا معقد اجماعی بیان نشده اند.
📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۲۱۵
#قاعده_ما_یضمن_بصحیحه_یضمن_بفاسده
@Qabasat
عصرانه ۴۰.mp3
35.93M
🔅 مناظره «ظرفیت شناسی دانش فقه در تولید علوم انسانی اسلامی»
- جلسه اول
🔊 حجج اسلام حاجی سید جوادی و محمدی (زید عزهما)
#فقه_المسائل_المعاصرة
@asranehelmi
@Qabasat