eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 اعمال شب نیمه شعبان 1⃣ غسل، كه باعث تخفیف گناهان مى‌شود. 2⃣ احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار. و در روایت است كه هر كس این شب را احیا دارد؛ نمیرد دل او در روزى كه دل‌ها بمیرند. 3⃣ زیارت امام حسین علیه السلام است كه افضل اعمال این شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كس بخواهد با او مصافحه كند روح صد و بیست و چهار هزار پیغمبر زیارت كند آن حضرت را در این شب و اَقَلِّ زیارت آن حضرت آن است كه به بامى برآید و به جانب راست و چپ نظر كند پس سر به جانب آسمان بلند كند و زیارت كند آن حضرت را به این كلمات: "اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ رَحْمَةُاللّهِ وَ بَرَكاتُهُ." و هر كس در هر كجا باشد در هر وقت كه آن حضرت را به این كیفیت زیارت كند امید است كه ثواب حجّ و عُمره براى او نوشته شود . 4⃣ خواندن دعایی كه شیخ و سیّد نقل كرده‌اند و به منزله زیارت امام زمان صلوات الله و سلامُه عَلَیْهِ است: اَللّهُمَّ بِحَقِّ لَیْلَتِنا (هذِهِ) وَ مَوْلُودِها.....(مفاتیح) 5⃣ دعای تعلیم داده شده از حضرت صادق علیه السلام در شب نیمه شعبان: اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ الْعَلِىُّ الْعَظیمُ الْخالِقُ........ (مفاتیح ) 6⃣ خوانده شود؛ دعایی که حضرت رسول صلى الله علیه و آله در این شب مى خواندند: اَللّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْیَتِكَ ما یَحُولُ بَیْنَنا......(مفاتیح ) 7⃣ صلوات هر روز را كه در وقت زوال وارد شده خوانده شود. 8⃣ دعاى كمیل را كه در این شب وارد شده است، خوانده شود. 9⃣ هر یك از اذکار "سُبْحانَ اللّهِ" ، "الْحَمْدُلِلّهِ" ، "اللّهُ اَكْبَرُ" وَ "لا اِلهَ اِلا اللّهُ" صد مرتبه گفته شود، تا خداوند تعالى گناهان گذشته او را بیامرزد و برآورد حاجت‌هاى دنیا و آخرت او را. 0⃣1⃣شیخ طوسى و كفعمى فرموده‌اند كه در این شب این دعا خوانده شود: اِلهى تَعَرَّضَ لَكَ فى هذَا اللَّیْلِ الْمُتَعَرِّضُون.....(مفاتیح ) 1⃣1⃣ نماز جناب جعفر را به جا آورده شود. 2⃣1⃣ بجا آورده شود سجده‌ها و دعاهایى را كه از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت شده كه در سجده می‌گفتند: سَجَدَ لَكَ سَوادى وَ خَیالى وَ آمَنَ بِكَ فؤادى هذِهِ یَداىَ وَ ماجَنَیْتُهُ عَلى نَفْسى یا عَظیمُ [عَظیماً] تُرْجى لِكُلِّ عَظیمٍ اِغْفِرْ لِىَ الْعَظیمَ فَاِنَّهُ لایَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظیمَ اِلا الرَّبُّ الْعَظیمُ پس، از سجده سر برمی‌داشتند و دوباره به سجده می‌رفتند و می‌گفتند: اَعُوذُ بُنُورِ وَجْهِكَ الَّذى اَضائَتْ لَهُ السَّمواتُ وَالاْرَضُونَ وَانْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُماتُ وَ صَلَحَ عَلْیْهِ اَمرُ الاْوَّلینَ وَالاْخِرینَ مِنْ فُجاءَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْویلِ عافِیَتِكَ وَ مِنْ زَوالِ نِعْمَتِكَ اَللّهُمَّ ارْزُقْنى قَلْباً تَقِیّاً نَقِیّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَریئاً لا كافِراً ولا شَقِیّاً سپس بر خاك می‌نهاد دو طرف صورت خود را و می‌گفت: عَفَّرْتُ وَجْهى فِى التُّرابِ وَ حُقَّ لى اَنْ اَسْجُدَ لَكَ. 3⃣1⃣ نماز شب نیمه شعبان: چهار ركعت نماز، بخوانید در هر ركعت حمد و قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ صد مرتبه پس چون فارغ شدی از نماز بگو : اَللّهُمَّ اِنّى اِلَیْكَ فَقیرٌ وَمِنْ عَذاِبكَ خائِفٌ مُسْتَجیرٌ اَللّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اِسْمى وَلا تُغَیِّرْ جِسْمى‌ وَلاتَجْهَدْ بَلاَّئى وَلا تُشْمِتْ بى اَعْداَّئى اَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقابِكَ وَ اَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ وَ اَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ اَعُوذُبِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَناَّؤُكَ اَنْتَ كَما اَثْنَیْتَ عَلى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما یَقُولُ الْقآئِلُونَ 📚 مفاتیح الجنان 🌐 ماه شعبان @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ما فرزندان این ائمه هستیم 🎥 داستان بسیار زیبای طلبه جوان و امام زمان (عج) 👤 آیت‌الله ممدوحی (ره) ❓چرا گفتی من بی کس‌ام؟ پس من کی هستم؟ @mamduhi_ir @Manahejj
🌀 سالروز ولادت حضرت صاحب الزمان تهنیت باد 🔹 امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در یکی از توقیعات شریف به مرحوم شیخ مفید چنین فرمودند: فَإِنَّا نُحِیطُ عِلْماً بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْ‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ- وَ مَعْرِفَتُنَا بِالذُّلِّ الَّذِی أَصَابَکُمْ مُذْ جَنَحَ کَثِیرٌ مِنْکُمْ إِلَى مَا کَانَ السَّلَفُ الصَّالِحُ عَنْهُ شَاسِعاً وَ نَبَذُوا الْعَهْدَ الْمَأْخُوذَ وَراءَ ظُهُورِهِمْ کَأَنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاءُ... ✅ ما از لغزشهائى که از برخى شیعیان سر می‌زند از وقتى که بسیارى از آنان میل به‏ بعضى از کارهاى ناشایسته‏‌اى نموده‏‌اند که نیکان گذشته از آن دوری می‌نمودند و پیمانى که از آنان براى توجّه به خداوند و دورى از زشتی‏ها گرفته شده و آن را پشت سر انداخته‏ اند اطّلاع داریم، گویا آنان نمیدانند که ما در رعایت حال شما کوتاهى نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‌‌ایم، و اگر جز این بود از هر سو گرفتارى به شما رو می‌آورد و دشمنانتان، شما را از میان می‌بردند.... 📌 خدا را به حق حضرت حجت قسم می‌دهیم که دعای خیر حضرت را در حق همه ما اجابت بفرماید و ما را در مسیر شیعه‌گری ثابت قدم بدارد و توفیق دهد که ان‌شاءالله از زمینه‌سازان ظهورش باشیم... @Manahejj
🌀 بامداد امید 📝 به مناسبت نیمه شعبان 🖋 آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم «وَ نُریدُ أنْ نَمُنَّ عَلَی اَلَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأرض وَنجْعَلَهُمْ أئِمَّةَ وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ» ... و این صدای خوش و روح‌افزای نوزادی است که جهان را با قدوم خویش مبارک گردانیده است. نوزاد سر به سجده گذاشت و به یگانگی خدا و رسالت پیغمبر صلی الله علیه و آله و امامت پدران بزرگوارش شهادت داد. آری؛ سرانجام، شب به دقیقه‌ی آخرین رسید و ثانیه‌شماری شروع شد، ثانیه‌ها هم با کُندی یکی پس از دیگری گذشتند. ناگاه نورانیت و روشنی فوق‌العاده‌ای که بر نور چراغ‌ها غالب شد، همه را از تولّد نوزاد بشارت داد. نوزاد به دنیا آمد و آخرین رهبر عالم بشریت ولی الله اعظم با جمال جهان‌آرای خود گیتی را مزین و روشن ساخت. نرجس، غرق در افتخار و مباهات گشت، بانگ تکبیر و تحمید و تسبیح توأم با فریادهای شادی و تهنیت و هلهله طنین‌انداز گشت. در ملأ اعلی، فرشتگان و کرّوبیانِ عالم بالا از نوزادی که هم اکنون در خاندان نبوت و ولایت، قدم به عرصه این جهان گذاشته، در سخن بودند. بهشت را زینت می‌کردند تا محافل جشن و مجالس انس و ذوق ملکوتی برپا کنند. غریو شادی، نغمه‌های روح‌بخش و طرب‌انگیز حور العین، بهشتیان را غرق در حظوظ روحانی کرده بود. آری؛ این افتخار، مخصوص دودمان نبوّت است که موعود و نجات دهنده بشر از تجاوز و ستم و آن کس که برای تأسیس سازمان جهانی اسلامی و اجرای نظام قرآنی قیام فرماید، از آن خاندان با عظمت است. پیامبر صلی الله علیه و آله خوش دل بود که فرزندش مهدی به هدف‌های رسالت و دعوت او جامه ی عمل می‌پوشاند و به خاندان خود به خصوص علی و فاطمه و حسنین علیهم‌السلام مژده می‌داد که مهدی - همان کسی است که با نهضت بی‌مانند خود بنیان شرک را ویران و اساس توحید و یکتاپرستی را محکم و استوار می‌سازد و فرمانروای کل جهان می‌گردد- از فرزندان آنها است. اوست همان نابغه‌ی بی‌نظیری که انبیا و اولیا ظهورش را مژده دادند و جهان بشریّت را به قیام آن حضرت، برای تشکیل حکومت حق و عدالت اسلام و صلح پایدار و برچیدن بساط بیدادگران، نوید دادند و همه را به آینده‌ی گیتی امیدوار ساختند. جهان با همه تحرّکی که در ناحیه علوم مادّی دارد و با اینکه بشر دست به کار تسخیر فضا شده و به قدرت فکر خود می‌بالد، با کمال تأسف در جنبه انسانیت قدم به جلو نگذاشته و در مدنیت اخلاقی و وجدانی سیر قهقرایی دارد. فساد اخلاق و بی‌عفتی، فحشا و طغیان شهوت و غضب، زن و مرد را به ستوه آورده و به جهنم نکبت‌ها و انحطاط سوق می‌دهد. التزام به آداب دینی و شعائر مذهبی ضعیف می‌شود و بدترین مظاهر شرک که استبعاد بشر و ملل و سلب آزادی انسان‌ها باشد، به صورت‌های گوناگون رایج و ارکان آن محکم و استوار می‌گردد. در این جهان، تنها نوری که نشاط بشر را نگاه می‌دارد و او را امیدوار می‌سازد، همان بشارات انبیا و پیشوایان دینی است که همه را به آینده جهان خوش‌بین نموده و نور امید را در دل‌ها روشن ساخته است. همه با اعتماد تمام و قلبی سرشار از نشاط انتظار دارند؛ انتظار کسی را دارند که این ابرهای تیره ظلم و ستم و فساد را، از افق عالم برطرف کرده و در عالم، برادری و آزادی واقعی را برقرار، و احکام عالی آسمانی را اجرا نماید و بشر را به سوی هدف شریف انسانی رهنمایی فرماید. شیعیان و مؤمنان به این ظهور، شب و روز نیمه شعبان را جشن می‌گیرند و چراغانی می‌کنند و خیابان و بازار و مغازه‌ها و خانه‌ها را زینت می‌نمایند و غرق در شادمانی می‌شوند و به ملل جهان علاقه خود را به عدل و داد، صلح و برادری جهانی اعلام، و روح شکست‌ناپذیر و امیدوار خود را آشکار می‌سازند. ✅ ای مهدی موعود؛ همه شیعیان و دوستانت آرزومند و منتظرند که بامداد سعادت آنها و همه مردم جهان طالع شود و با قیام تو تمام دردهایشان درمان گردد و پرچم توحید و عدل و صلح اسلام در سراسر گیتی به اهتزاز درآید: شاد باش ای عارف نیکو سیر کاین شب‌ هجران سحر گردد ‌سحر شاد باش ای خسته‌ی بار فراق شاد باش ای غرق بحر اشتیاق می‌دمد از لطف حق صبح ظهور می‌شود گیتی پر از وجد و سرور افکند البته از رخ این نقاب فاش سازد امر حق را بی‌حجاب می‌کِشد از دشمن حق انتقام می‌برد از شرک و از اصنام نام البشاره ای که داری انتظار می‌شود آخر سحر این شام تار البشاره مصلح نیکو سرشت آید و گیتی کند رشک بهشت صبر کن صبر ای به هجران مبتلا که رسد دوران وصلش بر ملا البشاره «صافی» صافی ضمیر که جوان گردد دگر این چرخ پیر @Manahejj
🌀 تمرین ظهور در قرارگاه بی‌قرارها 🖋 ایمانی 🔹 پای حقیقت دیانت و ولایت ایستادن، بسیار دشوار است. امیر مؤمنان(ع) در خطبه ۱۸۹ فرمود" إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ، لَا يَحْمِلُهُ إِلَّا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ وَ لَا يَعِي حَدِيثَنَا إِلَّا صُدُورٌ أَمِينَةٌ وَ أَحْلَامٌ رَزِينَةٌ. حقيقت امر ما سخت است و بر مردم سخت آيد. كسى آن را نتواند برداشت مگر بنده مؤمنى كه خدا قلبش را براى ايمان آزموده است و حديث ما را فرا نگيرد جز سينه هاى امين و خردهاى استوار". 🔹 امیر مومنان خطاب به لشکر یاران بی وفا می فرمود "إنّه لا غناء في كثرة عددكم مع قلّة اجتماع قلوبكم. در زیادی شمار شما بی نیازی نیست، در حالی که اجتماع دل های شما اندک است". 🔺 در روزگار امام محمد باقر ( علیه السلام )، وقتی از حضرت خواستند قیام کند، امام ، گلّه‌ای انگشت شمار را نشان داد و فرمود اگر به تعداد آنها یار داشتم قیام می کردم... 🔹 سهل بن حسن در روزگار امام صادق علیه السلام از خراسان راه افتاد و ماه ها رنج سفر را به جان خرید و به محضر امام در مدینه رفت. اموالی را هم تقدیم و عرض کرد«چرا قیام نمی کنید در حالی که فقط در خراسان ، صدهزار شیعه پا به رکاب دارید و اینها هم خمس وزکات آنهاست؟». 🔹 حضرت سکوت کردند. به اطرافیان فرمودند هیزم بریزند و تنور را روشن کنند. شعله ور که شد، به سهل فرمودند برو و در تنور بنشین ... سهل به دست و پاافتاد. «مولای من! ...از من درگذرید». حضرت پذیرفت... 🔹 هارون مکی وارد شد و سلام کرد. امام پاسخ گفتند و فرمودند ای هارون! در تنور داخل شو! آتش زبانه می کشید. اما هارون اطاعت کرد و درِتنور را گذاشتند.... 🔹 «خراسان چه خبر؟ شیعیان ما چه می کنند؟». امام می پرسید و سهل پاسخ می‌داد اما فکرش پیش هارون بود...امام از او خواست برخیزد و در تنور بنگرد.... هارون را دید که آرام در دل آتش نشسته .«ای سهل که ما را به قیام فرا می خوانی! در خراسان چند شیعه، این گونه اطاعت ما می کنند؟». سرش را پایین انداخت و گفت «حتی یک نفر هم این چنین نیست». 🔺 امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف، در توقیع شریف و درباره "نقش همدلی شیعیان در تعجیل ظهور" فرمودند : "لو ان اشياعنا وفقهم الله لطاعته على اجتماع من القلوب فى الوفاء بالعهد عليهم لما تأخر عنهم اليمن بلقائنا و لتعجلت لهم السعادة بمشاهدتنا على حق المعرفة و صدقها منهم بنا". 🔺 اگر شیعیان ما -که خدا توفیق طاعت به آنها دهد- در وفای به عهدی که بر عهده آنهاست همدل بودند، میمنت دیدار ما به تأخیر نمی افتاد، و قطعاً سعادت دیدن ما با حق معرفت و شناخت و راستی از جانب آنها نسبت به ما، زودتر برایشان فراهم می شد. ✅ خاصیت غربال‌کنندگی، خاصیت همیشگی انقلاب اسلامی آخرالزمانی است. انقلاب آخرالزمانی، فراز و نشیب بسیار دارد. 🔹 محمّد بن منصور و او از پدرش روایت کرده است امام جعفر صادق(ع) فرمود؛ «نه، به خدا سوگند آنچه که شما دیدگان خود را بدان دوخته‌اید، پدید نمی‌آید، مگر بعد از ناامیدی. نه به خدا سوگند آنچه چشمان خود را به آن دوخته اید، آشکار نمی‌گردد؛ مگر اینکه غربال شوید. نه به خدا سوگند کسی که شما چشم به او دارید، نمی‌آید؛ مگر بعد از اینکه از هم امتیاز داده شوید. نه به خدا سوگند امری را که شما به آن چشم دوخته‌اید، به وقوع نمی‌پیوندد تا آنکه شقّی از سعادتمند معلوم شود». ✅ ما در چهل ساله انقلاب اسلامی، با وجود بدعهدی و سقوط برخی خواص متنفذ، دیدیم جوانان برومند بسیاری را که چگونه برای نائب امام زمان (عج) جان فشانی و اطاعت می کنند. خدا می‌داند آنان که برای نایب امام زمان(عج) چنین بی‌تاب و بی‌قرار می‌شوند، برای خود مولا چه جانفشانی ‌کنند! ✅ نشان به آن نشان که با یک سربند «یا صاحب‌الزمان» به دل دشمن زدند و بی‌سروسامان دوست شدند. باور همه آنها همان است که سید شهیدان اهل قلم خطاب به مقتدای عزیز تر از جان انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای، نوشت: 🔹«ما با حضرت عالی به عنوان وصی امام امت(ره) و نایب امام زمان(عج) تجدید بیعت کرده‌ایم و تا بذل جان در راه اجرای فرامین شما ایستاده‌ایم... بسیارند کسانی که می‌دانند شمشیرزدن در رکاب شما برای پیروزی حق، از همان اجری در پیشگاه خدا برخوردار است که شمشیرزدن در رکاب حضرت مهدی(عج) و نه تنها آماده که مشتاق بذل جان هستند. سرِ ما و فرمان شما. کمترین مطیع شما سیدمرتضی آوینی». 🔹 عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است- دادن سر نه عجب داشتن سر عجب است/ تن بی‌سر عجبی نیست رود گر بر خاک- سر سرباز ره عشق به پیکر عجب است. ✅ ماموریت تبعیت از ولایت فقیه، تمرین بزرگ آخرالزمان است. و چیره شدن ۴۲ ساله بر معرکه گیری انواع متظاهران بی صداقت انقلابیگری، از طریق تبعیت از ولی فقیه، بزرگ ترین بشارت نزدیکی روزگار شیرین ظهور خواهد بود ان شاء الله. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بگو مرعشی یکی از مریدهای شیخ احمد کافی است 📝 مواجهه با هجوم جمعیت قم برای شرکت در دعای ندبه شیخ احمد کافی در مسجد اعظم 🎥 خاطره آیت‌الله مرعشی نجفی به نقل از حجت‌الاسلام محسن کافی 🔹 آیت‌الله مرعشی: ما علمای بزرگ در خانه نشسته‌ایم و چه جمعیتی به استقبال یک آخوند کم‌سواد آمده است!! رفیق بیداردل ما گفت: آقای مرعشی استغفار کن... 🔹 آیت‌الله مرعشی: عبا بر سر کشیدم و پای منبر کافی رفتم تا مرا نشناسند و تایید کافی نباشد... کافی تازه خطبه را آغاز کرده بود که دیدم مثل ابر بهاری می‌گرید به خودم آمدم دیدم خودم نیز منقلب شده‌ام... من برای امام حسین خیلی گریه کرده‌ام اما به عمرم به اندازه آن مجلس برای امام زمان عج گریه نکرده بودم... هیچ مرجعی در طول غیبت کبری مثل مرحوم کافی خدمت به تشیع نکرد. ✅ آیت‌الله مرعشی: فقط برخی از طلاب اطلاع از وجود دعای ندبه داشتند. این مرحوم کافی بود که دعای ندبه را به ایران شناساند و فراگیر کرد. 📌 مناهج: مرحوم شیخ احمد کافی دعای ندبه را به یک ملت شناساند و در راستای معرفی امام زمان به مردم، عمرش را وقف کرد. ❓وظیفه و رسالت ما در قبال حضرت حجت عج چیست؟ @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آن روز خواهد آمد 🎥 پیام سید حسن نصرالله به طاغوت عربستان 🔹 او از مکه قیام می کند. هنگامی‌که مهدی قیام کند، هیچ پادشاه ظالم و امیر مستبدی باقی نخواهد ماند؛ 🔻 نه تو می‌توانی، نه اجدادت و نه فرزندانت چیزی از این تقدیر الهی را تغییر دهد. @Manahejj
🌀 تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌های علمی 📝 رسالت حوزه؛ بخش نخست 👤 آیت‌الله شب زنده دار 1⃣ لزوم توجه به تولید علم: در مسأله‌ی تولید و پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها، ما یک تولیداتی در ناحیه‌ی امور مادی و آنچه که برای اعاشه‌ی زندگی لازم هست داریم؛ اما یک مسأله‌ی دیگر هم تولید علم هست، تولید معارف هست. البته در اینجا تولید به معنای کشف هست، یعنی وجود دارد و ما به دنبال کشف آن‌ها قرار است برویم؛ اینجا هم حقیقت مطلب این است که احتیاج به پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها دارد. 2⃣ پشتیبانی یعنی تجدید نظر در کتب درسی توسط افراد صلاحیت‌دار: همانجور که در مسأله اقتصاد ما نیاز به به تولید و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها داریم، در ترقیات علمی و معنوی حوزه‌های علمیه هم به همین نیاز داریم منتها رفع پشتیبانی از فضلا و طلاب محترم در تحصیل، ادامه تحصیل و پژوهش و هم رفع موانع، اینجا هم ما هر دو را داریم که گاهی مانع می‌شود از ترقی‌ها. پشتیبانی در باب حوزه‌ها این است که برنامه‌ها، برنامه‌های سالمی باشد، برنامه‌هایی باشد که دانش‌افزایی همراه داشته باشد، دقت افزایی همراه داشته باشد، زمینه را برای ابداعات، ابتکارات فراهم بکند. این امری است بسیار لازم است و همین تجدید نظر در کتب دراسی حوزوی از اصحابی که صلاحیت این کار را داشته باشند حقیتاً می‌تواند پشتیبانی کند، راه را هموار‌تر کند. 3⃣ اصلاح کتب و نجات طلبه از سردرگمی: من همین روزها که یک مطالعه‌ای می‌کردم می‌دیدم که واقعاً بعضی مباحث کتب دراسی ما که زمان طولانی هم؛ حدود صد سال، هشتاد سال، هفتاد سال، شصت سال از آن گذشته آن انسجامی که امروز مباحث پیدا کرده، بعد از این زحماتی که بزرگان کشیدند که ولو شیخ اعظم قدس سره خب راهی را باز فرموده، خب تلامذه ایشان،‌ بعد تلامذه تلامذه ایشان همین جور آن‌ بزرگان علما زحمت کشیدند خیلی‌ راه‌ را هموار کردند؛ الان ما طالب عزیز را بنشانیم سر آن مطالب اول که خیلی گاهی تشویش دارد، گاهی همه جوانب آن درست ملاحظه نشده، یا این که نه، بعد از این زحمات متوفری که آقایان علما کشیدند در این نتایج اخیر آن‌ها را قرار بدهیم،‌ وقتی که این‌ها این جا پخته شدند می‌توانند به آن کتاب‌های قبل هم مراجعه کنند، اگر نکته‌ای هست، چیزی هست خب استفاده کنند. ولی الان حقیقتاً دیدم که خیلی طلبه را سردرگم می‌کند الا نادری از طلاب محترم که خب حالا فوق‌العاده‌گی ممکن است داشته باشند، ولی خیلی‌ها سردرگم هستند. 4⃣ تطور و تکامل مباحث رسائل، پس از شیخ انصاری: یکی از پشتیبانی‌ها این است که این طریق [علم‌آموزی] را هموار بکنند، حوزه‌های علمیه به این طرف گام بردارند. یک مطلب یا یک فصل از رسائل شیخ اعظم با همه عظمتی که دارد وجود دارد را با مثلاً فلان کتاب متأخر مقایسه می‌کنید، می‌بینید شهید صدر اینها را چه‌جور دسته‌بندی کرده و خیلی طلبه با یک آفاق روشن‌تری این مسأله را می‌تواند دریافت بکند و جوانب آن را بفهمد ولی وقتی که آنجا (آن مبحث کتاب رسائل) را می‌خواند مسأله برای او مبهم و سردرگم است یک مقداری. البته حرف‌ همان فرآورده‌های آن بزرگان است بعد خلاصه و به این شکل تنظیم شده است. 📌 ادامه دارد... 📗 درس خارج؛ ۷ فروردین ۱۴۰۰ @Manahejj
🌀 تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌های علمی 📝 رسالت حوزه؛ بخش دوم 👤 آیت‌الله شب زنده دار 🔹 مانع‌زدایی یعنی حذف موانع تحصیل: و مانع‌زدایی‌ها هم... موانع گاهی سر راه تحصیل فراوان است، گاهی در حوزه‌های علمیه. یکی همین نهال‌کشی‌هایی است که بالاخره در حوزه دارد می‌شود و می‌بینیم طلبه جوان مستعد با استعداد قابل برای ترقی، این نهاد، آن نهاد، آنجا و آنجا می‌آیند سراغ‌شان و اینها را بالاخره برای مناصبی که در نظر دارند می‌برند. آنها هم آدم‌های بااستعداد و فرهیخته می‌خواهند. خب نتیجه این چه می‌شود؟ نتیجه‌اش این می‌شود که کم‌کم «حوزه» از این استعدادها خالی می‌شود. 🔻 گاهی باید صد نفر، دویست نفر آدم با استعداد کار کند تا پنجاه نفر از آن در بیاید چون موانع سر کار فراوان است، چه هست، چه هست، این‌ها هم هست دیگر و این یک واقعیتی است که الان ما در حوزه‌ها می‌بینیم و حقیقتاً خطر بزرگی است. باید این امر محاسبه بشود ولو اینکه در بعضی از موارد هم تزاحم است، حتی اگر شما ببینید که بالاخره افراد دارای صلاحیت کمتری بروند یا حتی در مواردی هم مسؤولیت‌هایی هم بدون متصدی باقی بماند، در تزاحم با اینکه آن [نهاد]ها اینگونه باشد یا خدای نکرده حوزه علمیه، آن قوای علمی و آن اصالت حوزه ضربه ببیند [حفظ حوزه مقدم است]. 🔻 یادم می‌آید یک زمانی [برای جذب یک نهاد] خیلی دنبال افراد (طلاب مستعد) بودند، من عرض کردم کار شما مثل این می‌ماند که در زمان جنگ بروید در دانشکده پزشکی بگویید شما چرا اینجا نشستید، ما الان پرستار کم داریم، همه دانشجوها یا غالب دانشجوهای رشته پزشکی را ببریم برای پرستاری!! آن موقع نگاه می‌کنی خیلی خوب است، همه‌جا پرستار است و دیگر آن بیماری‌ها [و جراحت‌ها درمان می‌شود]. اما ده سال دیگر که نگاه می‌کنی [هیچ] پزشکی نمانده است. اینها باید درس بخوانند تا ده سال دیگر متخصص بشوند. آینده آینده... و در این تزاحم آن مقدم است. ✅ بنابراین این پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ولو نظر مبارک رهبر دام ظله العالی نسبت به امور اقتصادی بود، اما در امور غیراقتصادی هم حقیقت این است که مثل پیشرفت‌های علمی چه در حوزه و چه در مراکز علمی آخر، آنجا هم نیاز به همین دارد، تولید؛ چه تولید امور مادی، چه تولید علم... 📌 ادامه دارد... 📗 درس خارج؛ ۷ فروردین ۱۴۰۰ @Manahejj
🌀 تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌های علمی 📝 رسالت حوزه؛ بخش آخر 👤 آیت‌الله شب زنده دار 🔹 پشتیبانی و مانع‌زدایی در امور معیشتی و معنوی: و در امور معنوی هم، [طلاب باید] انسان‌های مهذب خداترس متعهدِ وظیفه‌شناسِ بار بیایند، این هم نیاز دارد به پشتیبانی و دفع مانع‌زدایی‌ها و هم چنین البته یکی از مانع‌زدایی‌ها هم عبارت از این است که بالاخره از نظر امور زندگی و معیشت و مسکن و گذران یک حد معمول از زندگی که هر کسی به آن نیاز دارد بالاخره این هم باید مورد توجه باشد برای بزرگانی که این جهت برای آن‌ها میسور است. 🔹 تفاوت ضیق معیشتی گذشته با تنگدستی امروز طلاب: البته زندگی طلبگی خودش یک شیرینی‌هایی دارد، ولی حداقل‌ها یک حداقل‌هایی است که لازم است که ان‌شاءالله به آن رسیدگی بشود. زمان ما با زمان‌های گذشته خیلی تفاوت پیدا کرده است. آن موقع که ما بچه بودیم و در نوجوانی و جوانی بودیم، خیلی مشکلات معیشتی و مسکن و اینها فراوان بود. هرسال باید آقایان مثلاً بگردند اینجا آنجا خانه پیدا کنند، والده ما می‌گفتند پدر ما پاهایشان تاول می‌زد از بس که بگردند اینجا و آنجا تا منزلی پیدا کنند بعد هم گاهی با صاحبخانه‌های خیلی عجیب و غریبی [مواجه بودند]. من خودم یادم هست که مثلاً بچه سه ساله بودم نشسته بودم توی ایوان منزلی که اجاره می‌نشستیم، صاحب‌خانه هم خدا رحمت‌شان کند آنها [هم آنجا] بودند، من قاشق دستم بود این جوری می‌زدم روی آجر که همینجور نشسته بودم، او از آن طرف داد می‌زد عمارت می‌آید پایین. یک بچه سه ساله دارد با قاشق این جوری می‌زند. لکن آن موقع چون «الْبَلَيَّةُ إذا عَمَّتْ طابَتْ» (بلا هنگامى كه فراگير شود قابل تحمل خواهد بود) معمول مردم چون بالاخره همین مشکلات را داشتند و زن و بچه‌ طلبه‌ها هم می‌دیدند [بقیه مردم] هم همین‌جور هستند، یعنی یک چیزی است که خیلی اختصاصی به طلبه ندارد، تحمل این آسان‌تر بود. اما امروز اینگونه نیست،‌ توقعات هم یک مقداری خیلی بالا رفته و از این جهت است که حالا یک طلبه‌ای هم خودش بخواهد به خیلی حداقل‌ها اکتفا کند یا حداقل‌ها هم نباشد ممکن است بسازد، اما بالاخره خانواده‌ای که سرپرستی آنها را می‌کند مشکل دارند. بنابراین اینجا هم ما مانع‌زدایی‌ها را لازم داریم. که امیدواریم که ان‌شاءالله کسانی که از عهده این امور برمی‌آیند توجه خاص و ویژه‌ای هم نسبت به این امور داشته باشند. 📗 درس خارج؛ ۷ فروردین ۱۴۰۰ @Manahejj
🌀 بیانیه مجمع عمومی جامعه مدرسین به مناسبت ۱۲ فروردین بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 «امام خمینی قدس سره الشریف: ”روز دوازده فروردین” همه به ندای آسمانی واعتصموا بحبل الله جمیعا لبیک گفتند، و با تقریبا اتفاق آرا به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند» 🔹 در تاریخ حماسه‌آفرینی و انقلاب عظیم اسلامی و مردمی ایران، دوازدهم فرورین سال ۱۳۵۸ روزی ماندگار و مقطعی سرنوشت‌ساز می‌باشد که ملت غیور ایران رشد و بلوغ دینی و سیاسی خود را به اثبات رساند و ثمره مجاهدت‌های خود را با حضوری شکوهمند و تاریخ‌ساز در پای صندوق‌های رأی به ثبت رساند و «روز جمهوری اسلامی» را مطلعی برای شکوفایی دینی و ملی به ثبت رساند. به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای مدظله‌العالی: «برای اولین بار بعد از دوران صدر اسلام یک حکومت و نظامی اعلان شدکه دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن است» و این همان مولود پربرکت است که به نام جمهوری اسلامی امروز با اقتدار و صلابت چله‌ی بلوغ و کمال را گذرانده و نظام سیاسی خود را «الگویی الهی و مردمی» به جهان معرفی نموده است. 🔹 هدایت‌های رهبری الهی و مجاهدت‌های ملت رشید و بصیر ایران اسلامی، نقطه‌ی عطف صلابت جمهوری اسلامی است که در تمام برهه‌های حیات خود، شگفتی‌آفرین بوده و با حضور مقتدرانه خود جهان را متحیر ساخته است؛ ایمان‌، فهم سیاسی بالا، وفاداری و استقامت در مسیر تعالی‌بخش انقلاب و مصمّم در تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، مهم‌ترین امتیازهای ملت عزیز ایران است که حقیقت جمهوری اسلامی ایران را در جهان، متمایز از دیگر ملت‌ها و نظام‌های سیاسی نموده است. 🔹 مشارکت پرشور مردم در پیشبرد مقاصد عالیه انقلاب اسلامی از دیگر ویژگی‌های مردم شریف ایران است که از دواردهم فرورین ماه سال ۱۳۵۸ آغاز و در انتخابات‌های سرنوشت‌ساز خود را نشان داده تا جائیکه انتخابات در جمهوری اسلامی «نماد مردم‌سالاری دینی» گشته و راه را برای حق و تعیین سرنوشت خود و آینده‌ای روشن هموار نموده است. ✅ مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ ضمن گرامی‌داشت دوازده فروردین «روز جمهوری اسلامی» اعلان می‌دارد: 1⃣ مسئولین محترم نسبت به تسهیل امور اقتصادی، با اتکاء به منابع ملی و ارتقاء وضعیت معیشتی و تحقق شعار سال یعنی امر مهم مقام معظم رهبری مدظله‌العالی «پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در بخش تولید‌» تمام همت خود را بکار بندند. 2⃣ سال ۱۴۰۰ مقطعی مهم در موضوع انتخابات است که ضرورت دارد در تمام عرصه‌ها، افرادی لایق، متعهد و متخصص و با قصد خدمت و درک شرائط کشور به عرصه رقابت‌های انتخاباتی ورود نمایند. 3⃣ ملت بزرگ ایران اسلامی نشان داده است که در مواقع لازم، به تکلیف شرعی و قانونی خود عمل کرده است و امسال نیز با حضور هوشمندانه خود در میدان انتخابات، امتدادی موفق در آینده کشور را رقم می‌زنند و دشمنی و کینه‌ورزی دشمنان بویژه شیطنت آنان را در فضای رسانه‌ای و مجازی خنثی می‌سازند. 4⃣ با پیروی از فرامین و رهنمودهای ولایت مطلقه فقیه و در نظر گرفتن معیارهای بیان شده از سوی معظم‌له در امر انتخابات، نظام جمهوری اسلامی با اقتدار و توفیقات بیشتری، به اهداف خود خواهد رسید. ان‌شاءالله و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 📅 ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ @Manahejj
🌀 ۱۲ فروردین از بزرگترین اعیاد مذهبی‌ و ملی ماست 🇮🇷 ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. 🔹 روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست. 📅 ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ @Manahejj
📡 اولین دوره پذیرش مدرسه علمیه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله (شهر قم) 📶 طرحی جامع و هماهنگ برای طلبه امروز 🔰 حاصل پژوهش‌های ۱۵ ساله بر روی بیانات امام خامنه‌ای در مورد تحول حوزه ⏱ زمان ثبت نام تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ از طریق سایت مرکز مدیریت حوزه علمیه قم b2n.ir/s43363 @madresenemone
🌀 مهدویت را خرج انتخابات نکنیم 📝 دعوتی از استاد پناهیان بزرگوار 🖋 حامد کاشانی 🔸 هرچه در اهمیت انتخابات و اسلام سیاسی سخن گفته شود، کم است و باید بیشتر هم تبیین گردد. 🔹 اما خدا شاهد است، مسأله مهدویت، مادرِ عقاید اسلامی است و حیف است، با این دست و دلبازی خرج انتخابات گردد. ❗️از همه ناراست‌تر ادعای عجیب در کلمه «کافی» در متن ذیل است که در صفحه رسمی استاد عزیز نیز منتشر شده است. 🔹 با خاکساری محضر استاد عزیز، آماده گفتگو و استفاده از محضرشان هستم و باور دارم معتقدین به اسلام سیاسی و انقلابی باید برای تبیین صحیح مواضعشان با یکدیگر گفتگو کنند و گرنه ممکن است خسارتهای جبران ناپذیر رخ دهد و حتی برای آینده انتخابات نیز مضر خواهد بود. خدایا تو شاهدی خط قرمز ما عقیده ماست. 📌 پ.ن: از نوجوانی پامنبری و شیفته حاج آقای پناهیان بوده و هستم و امیدوارم این پرسشگریِ مریدشان ایشان را آزرده خاطر نفرماید. 〰〰〰〰〰〰 👤 متن استاد پناهیان: «من نمی‌دانم که در زمان امام زمان هم رأی‌گیری خواهد بود یا نه ولی رأی‌گیری امروز امتحانی است برای جامعه ما تا نشان دهیم شایستگی ظهور حضرت را داریم یا نه؟ رأی‌گیری و انتخابات بیشتر از این که بخواهد جامعه ما را آباد کند، می‌تواند جهان را آزاد کند. چون یک قوم برجسته و قوی مثل ملت ایران، اگر از حضور در رأی‌گیری‌ها و در امتحان انتخابات، سربلند بیرون بیاید و این سربلندی در انتخاباتشان نهادینه شود، کافی است برای اینکه حضرت ظهور کنند و آن قوم را الگو قرار دهند و این معنا را در سراسر جهان گسترش دهند.» @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 منظورم انتخابات ریاست جمهوری سال جاری نبود 🎥 توضیح و تکمله استاد پناهیان درباره سخنرانی اخیر 🔹 منظورم این بود که انتخاب‌های خوب باید در مردم نهادینه شود. مردم به حسب تصادف به انتخاب خوب نرسند... 🔹 ۳۱۳ نماینده مجلس و استاندار و امام جمعه در تراز اصحاب امام زمان داشته باشیم... 📌 صوت کامل توضیح و تکمله استاد پناهیان در برنامه سمت خدا @Manahejj
🌀 ثبت‌نام کاندیداهای میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری آغاز شد 🔸 ثبت نام از داوطلبان انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای حوزه­ های انتخابیه تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران از روز گذشته جمعه ۱۴۰۰/۰۱/۱۳ آغاز شد. 💯 گفتنی است در این دوره، شرط سنی حداقل ۴۰ سال تمام به شرایط ثبت‌نام اضافه گردیده است. 📌 جزئیات👇 hawzahnews.com/xb6mm @Manahejj
🌀 تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌های علمی 👤 آیت‌الله شب زنده دار ✅ پشتیبانی در باب حوزه‌ها این است که... همین تجدید نظر در کتب دراسی حوزوی از اصحابی که صلاحیت این کار را داشته باشند حقیتاً می‌تواند پشتیبانی کند، راه را هموار‌تر کند. @Manahejj
🌀 پرسش و پاسخ انتخاباتی با حضرت امام(ره) 📝 تمام پاسخ‌ها مربوط به دیدار امام با طلاب است 1⃣ وظیفه طلاب در ایام انتخابات چیست؟ 🔻 همانطوری که ارتش ما و سپاه پاسداران ما و بسیج ما و عشایر ما در جبهه ها مشغول‏‎ ‎‏دفاع از اسلام هستند... همانطور شما [طلاب] هم که جندالله هستید، برای مصالح عمومی اسلام، مکلف هستید‏ که عمل بکنید و مردم را [به انتخابات] دعوت کنید. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۷ 2⃣ آیا تمام طلاب موظف اند؟ حتی طلاب سطح و مقدمات؟ 🔻در قضيه تعيين رئيس جمهور بر همه مكلّفهاى ايران واجب است كه در اين امر دخالت داشته باشند! اگر دخالت نكنند و يك صدمه‏‌اى به اسلام برسد، يک يک ما مسئول هستيم. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۸ 3⃣ آیا در کنار درس فعالیت کنند که به درس لطمه نخورد یا درسها را تعطیل کنند؟ 🔻 در این ایام که مسئله انتخابات رئیس جمهور [است]، آن اشخاص که در حوزه‌ها هستند باید دست از کارها بردارند، راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و نقاط دور افتاده و اگر نکنند، فردا مسئولند پیش خدا. 📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵ 4⃣ آیا این قضیه مربوط به اوایل انقلاب نیست؟ قضيه سپردن يک مملكتى است به دست كسى كه اگر ناباب از كار در آيد، صدمه به اسلام مى‏ زند! این را آسان نگیرید. اين يك مسئله حياتى است. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۷ 5⃣ صرفا تشویق به مشارکت کنیم یا تبلیغ نامزد اصلح را هم بکنیم؟ 🔻[طلاب] مردم را دعوت کنند به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح. اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند می‌کنند این کار را. 📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵ 6⃣ آیا اولویت درس بیشتر نیست؟ 🔻 بايد همه شما[طلاب]، همه اشخاصى كه در هر جا هستند، با كمال جديت، مردم را دعوت كنند به دخالت. حفظ [اسلام] امروز به اين است كه رئيس جمهورش يک رئيس جمهور صحيح باشد. اگر شماها حاضر نشويد و يک رئيس جمهورى مثل سابق برايتان بتراشند و بازى بدهند همه‏ مان را، همه‏ مان مسئول هستيم! 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۶ 📌 مناهج: ❓برنامه شورای عالی، مرکز مدیریت و نهادهای تبلیغی برای امتثال اوامر بنیانگذار جمهوری اسلامی چیست؟ @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 ثبت‌نام کاندیداهای میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری آغاز شد 🔸 ثبت نام از داوطلبان انتخابات میاندور
🌀 تأملی در ملاک‌های احراز صلاحیت کاندیداهای خبرگان 🖋 علی منتظرالمهدی 🔸 اهمیت مجلس خبرگان، به عنوان پشتوانه عظیم نظام اسلامی، بر کسی پوشیده نیست؛ مجلسی که دو وظیفه خطیر «تعیین رهبری» و «مراقبت نسبت به حفظ شرایط رهبری» را بر عهده دارد، تضمین کننده «حاکمیّت ارزش¬ها» و «اجرای احکام» است و عملکرد مناسبش باید «موجب سکینه و آرامش در دلهای مؤمنین» بشود. همین واقعیات است که حساسیت انتخابات خبرگان را به حدّی رسانده که رهبر انقلاب می‌فرمایند: «شايد هيچ‌كدام از انتخابات‌هاي كشور به اين درجه از اهميت و حساسيت نباشد»‌. و البته نااهلان را هم به تکاپو وا داشته، تا جایی که برای انتخابات خبرگان، فرد معرّفی و لیست ارائه می‌کنند! 🔹 با این همه نمی‌توان روندی که مخصوصا در سال‌های اخیر بر انتخابات خبرگان حاکم بوده را کاملا مطابق با اهمیت جایگاه این مجلس دانست؛ از این رو اشاره به بخشی از کاستی‌ها لازم است تا راهگشای برخی از مشکلات موجود در حال یا آینده کشور باشد. 🔹 به تصریح قانون انتخابات مجلس خبرگان، مجموعه صلاحیت‌های عضویت در این مجلس عبارتند از: «اجتهاد، اشتهار به دیانت، بینش سیاسی و اجتماعی، اعتقاد به نظام، نداشتن سوء سابقه» در این میان غفلت از یک شرط مهم، که البته به نحو توصیف در بیانات رهبر انقلاب هم مذکور است، را نباید نادیده گرفت: «مجموعه‌ی خبرگان، مجموعه‌ی علمای صاحب‌نام و صاحب شأن در بین مردم، و مورد اعتماد مردم در همه‌ی قضایا، بخصوص در قضیه‌ی بسیار مهم رهبری و انتخاب رهبری و قضایای مربوط به آن محسوب می‌شود.» اعتماد و شناخت مردم از مجموعه خبرگان است که در بزنگاه حساس انتخاب رهبری، موجب «سکینه قلوب» می شود، شرطی که عملا در حال از دست رفتن است! برخی از علماء قم نشین، در ایام انتخابات به استان‌های مختلف می‌روند، رأی می‌آورند و تا انتخابات بعدی ارتباط مردمی خاصی هم ندارند مگر چند سخنرانی یا جلسه با مسئولین! بی گمان نمی‌توان این علمای محترم را ملزم به هجرت از قم کرد، اما می‌توان توقّع داشت به گونه‌ای تعامل کنند که دائما بر سرمایه اجتماعی این مجلس بیفزایند تا در روز موعود از آن بهره ببرند. 🔹 در کنار این مسأله، عدم وجود شرط سنّی هم از نقصان‌هایی بود که در انتخابات فعلی برطرف شده است. «انتخاب رهبر در شرایط پرفشار فقدان رهبر سابق» قطعا اقدام بزرگی است که مشخص نیست از عهده یک جوان بدون تجربه -ولو مجتهد- بر آید. نمی‌توان غلبه احساسات در سنین جوانی را نادیده گرفت؛ مخصوصا که اکثر کاندیدهای جوان دوره‌های اخیر هیچ تجربه یا سابقه مهم اجتماعی هم نداشته‌اند و غالبا به صورت مستقیم از کرسی درس به سمت کرسی نمایندگی حرکت کرده‌اند! 🔹 مخصوصا که در چند دوره اخیر انتخابات خبرگان گاهی حس می‌شد ثبت‌نام و موفقیت در آزمون علمی، خود موضوعیت پیدا کرده و تبدیل به صحنه هماورد برای برخی فضلای جوان شده است. ❗️ استاد جوان معروفی که علنا در کلاس درس، موفقیتش در آزمون علمی خبرگان را نشانه اثبات اجتهاد و علت بسته‌شدن دهان مخالفان می‌دانست! حتما نشانه بزرگی برای لزوم توجه به این خطر بالقوه است. 🔻 عملکرد متزلزل برخی منتخبان جوان در دوره اخیر (خود اختفایی)، شاهد بر لزوم بازنگری در مساله «سنّ» بود که به فضل الهی، بالاخره مدّ نظر قرار گرفت. 🔹 و البته این مشکل را می‌توان در ارتباط تنگاتنگی با عنوان کلان دیگری هم دانست: «پر رنگ بودن ملاک نخبگی علمی و عدم توجه لازم به کیفیت بینش سیاسی و اجتماعی». خبره بودن فقط در ثبوت اجتهاد خلاصه نمی‌شود و توجه بیشتر به فهم سیاسی و سلوک اجتماعی کاندیدها هم لازم است، امری که کیفیت احراز آن به نظر چندان مورد توجه نیست و حداقل مواجه با ابهام است. ✅ به نظر حلّ تمام این مشکلات از یک راه ممکن است: «مانند انتخابات ریاست جمهوری که مجموعه تقنینی کشور در حال اصلاح و ملموس‌کردن ملاک‌ها است، ویرایش هرچه عالمانه‌تر ملاک‌های احراز صلاحیت‌ داوطلبان خبرگان هم مدّ قرار گیرد» که این اقدام هرچند دیر ولی قطعا مفید است. @Manahejj
🌀 تغییر کتب درسی؛ پشتیبانی علمی 👤 آیت‌الله شب زنده دار 🔻 ... حقیقتاً دیدم که [کتب فعلی] خیلی طلبه را سردرگم می‌کند الا نادری از طلاب محترم ... @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 تأملی در ملاک‌های احراز صلاحیت کاندیداهای خبرگان 🖋 علی منتظرالمهدی 🔸 اهمیت مجلس خبرگان، به عنوا
📠 نظر اعضا 💬 صادقی: اینکه در ادوار اخیر، طلاب و اساتید زیادی به سمت ثبت نام در آزمون علمی خبرگان متمایل شده بودند بر کسی پوشیده نیست. اکثر شرکت‌کنندگان نه به دلیل نامزدی خبرگان بلکه به دلیل احراز علمیت و اجتهاد وارد این فضا می‌شدند که با لحاظ «شرط سنی 40 سال» امکان حضور برای بسیاری خودبخود گرفته شد؛ که البته شرط درستی است. 🔻 ریشه این مشکل هم به بی‌عملی و بی‌برنامگی شورای عالی حوزه‌های علمیه برمی‌گردد. وقتی شما تنها و تنها می‌توانید مدرک «معادل دکتری» -آن هم نه مدرک دکتری- صادر کنید و هیچ برنامه‌ای برای احراز و صدور مدارک اصیل حوزوی (مثل اجازه اجتهاد) ندارید؛ طبیعی است که بدنه حوزه دنبال روزنه‌ای برای اثبات و حفظ هویت حوزوی خویش است؛ نه وام گرفتن از مدارک دانشگاهی که ریشه غربی و غیر حوزوی دارند. 📌 مناهج: امید است شورای محترم عالی پس از حدود سه دهه مسکوت گذاشتن موضوع مدارک اصیل حوزوی، این موضوع را پیگیری کنند و هرچه زودتر مانع خسارات و تبعات بیش از این شوند... @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نصیحت به دولت تاجیکستان 🎥 آیت الله اعرافی 🔻 دولت تاجیکستان را نصحیت می کنیم چرا دانشجویان و طلاب را شکنجه و زندانی می‌کنید؟! @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه سفیران: سلام علیکم بنده از طلاب سفیران هستم موندم گله و شکایتم رو کجا ببرم این چند روزه خیلی بهم فشار عجیبی وارد شد... چرا مسئولین سفیران هدایت آیین‌نامه تبلیغ را فقط در نماز و سخنرانی می‌دانند؟ چرا برگزاری حلقه‌های معرفتی‌ در مسجد و پایگاه بسیج و کلاس‌داری جزو تبلیغ حساب نمی‌شود؟ زمانی که پایه ۲ یا ۳ بودیم گفتند برید مدرسه تبلیغ کنید و ما برای کلاس‌داری رفتیم مدرسه و در مسجد حلقه داری(حلقه صالحین) بعد از ۵ سال تبلیغ می‌گویند: از این ۵ سال فقط ۲۰ ماه قابل قبول است!! چونکه فقط نماز و سخنرانی تبلیغ اصلی محسوب می‌شوند؟! الان که فارغ التحصیل سفیران هستیم و میخایم مدرک بگیریم میگویند که تبلیغ شما کم بوده... آیا ارزش کلاس‌داری و برگزاری حلقه صالحین، کمتر از نماز و سخنرانی است؟! در حالی که خروجی حلقات و کلاس‌داری با کیفیت‌تر می‌باشد. این گله و شکایت من فقط مربوط به من نیست بلکه دغدغه هزاران فارغ‌التحصیل سفیرانی است... بعضی از قوانین تبلیغ سفیران واقعا مصداق اختلال نظام طلاب سفیرانی است از شما درخواست دارم این مطلب را به گوش مسئولین مربوطه برسانید. من الله توفیق واسعه الیکم @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 نظر اعضا 💬 صادقی: اینکه در ادوار اخیر، طلاب و اساتید زیادی به سمت ثبت نام در آزمون علمی خبرگان
📠 نظر اعضا 💬 محسن: با سلام دوباره انتخابات خبرگان از راه رسید و نام‌نویسی و آزمون و... اما دو نکته مهم: 1⃣ اکثر حوزویان می‌دانند که شرکت بسیاری از طلاب و فضلای در این عرصه، برای محک‌زدن علمی خود است. سوال اینجاست که چرا خود حوزه برای دانش آموختگانش چنین آزمون‌هایی را برگزار نمی‌کند؟ بی‌شک برگزاری سالانه یا مثلاً دو سالانه چنین آزمونی در حوزه به نشاط علمی حوزه کمک بسیاری می‌کند افزون بر اینکه موجب شکوفایی و کشف استعدادهای موجود در حوزه خواهد شد. 2⃣ در هر دوره از انتخابات، مجتهدان متعددی مخصوصا از بین فضلای جوان حوزه شناسایی می‌شدند که حوزه می‌بایست از این استعدادهای درخشان خود کمال استفاده را ببرد و نسبت به آنان بی‌تفاوت نباشد. شاید بخشی از سوء استفاده و یارکشی برخی افراد و جریانات غیرانقلابی از میان این فضلا در زمانهای گذشته هم تا حدودی ناشی از این بی‌تفاوتی و عدم برنامه حوزه و سایر نهادهای انقلابی بوده باشد... @Manahejj
📣 وبینار تخصصی 📑 بررسی مبانی قرآنی و فقهی امام خامنه‌ای در خصوص حرمت تولید، انباشت و استفاده از 👥 ارائه‌دهندگان حجج اسلام: نجف لک زایی سیدسجاد ایزدهی محمدحسین پورامینی و دکتر محمود حکمت‌نیا 📅 چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ 🕰 ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ 🌐 لینک ورود: B2n.ir/900980 موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی