eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
294 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 ۱۲ فروردین از بزرگترین اعیاد مذهبی‌ و ملی ماست 🇮🇷 ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. 🔹 روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست. 📅 ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ @Manahejj
«استفراغ وسع برای افتاء» آیت‌الله العظمی بهجت (قدّس‌سرّه): خدا رحمت کند علمای ما را که احتیاط می‌کردند و زود از مسئله خارج نمی‌شدند. آقا سید ابوالحسن اصفهانی(رحمه‌الله) در درس خارج فقه، چند روز معطل می‌شد و دنبال شواهد می‌گشت. گاهی یک هفته طول می‌داد، تا به جایی منتهی شود. آقا ضیا عراقی و شیخ عبدالله گلپایگانی(رحمهما الله) از شاگردان مهم مرحوم آخوند خراسانی بودند. یکی از معاصرین از آقا ضیا نقل می‌کرد: «به در خانه آقا شیخ عبدالله رفتم و مباحثه کردیم و او مرا محکوم کرد، جواب نداشتم، از خانه بیرون آمدم و دیدم جواب دارم، برگشتم، دوباره مباحثه شروع شد، باز به‌کلی محکوم شدم و حق را به جانب او دیدم، باز بیرون آمدم و دیدم جواب دارم، دوباره به خانه مراجعت نمودم. و بدین ترتیب، سه بار مکرر نزد او رفتم و محکوم و مغلوب برگشتم.» 💡انسان نباید زود قضاوت کند، دقت و تأمل کند، شاید یک کلمه از انسان فوت شود. بین وجوب و عدم وجوب از آسمان تا زمین فرق است. 📚 در محضر بهجت/ جلد ۲/ صفحه ۴۰۳ @Qabasat
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔅 قاعده «ما یضمن» این قاعده را در ۳ ناحیه بررسی می کنیم: - مفاد - مدارک - تفاوت با قاعده علی الی
1⃣ مفاد «ما یضمن بصحیحه، یضمن بفاسده» اجمالا مفاد قاعده این است: - معاملاتی که در آن ها مالی در مقابل مالی دیگر پرداخت می‌ شود و اگر صحیح واقع شوند مجانی نیستند، در حال فساد هم مجانی نمی باشند یعنی مشتری، مستأجر یا .. نمی تواند با استناد به فاسد معامله، خودش را نسبت به چیزی که از طرف مقابل گرفته، بریء بداند. پس عقد فاسد هم در این موارد مانند عقد صحیح موجب ضمان است. خب سوالاتی مانند اینکه: - مراد از «معامله» هم عقود است و هم ایقاعات؟ - اگر مراد فقط «عقود» است، تمام عقود یا اصناف خاصی؟ - منظور از «ضمان»، ضمان المثل است یا ضمان المسمی یا جامع میانشان؟ - «باء» در «یضمن بصحیحه» و «یضمن بفاسده» برای سببیت است یا ظرفیت؟ و برخی سوالات دیگر را چگونه باید پاسخ دهیم؟ با مراجعه به مدارک قاعده! و الا نفس این الفاظ قاعده در هیچ آیه، روایت یا معقد اجماعی بیان نشده اند. 📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۲۱۵ @Qabasat
Pezeshki-073-1399-12-20.mp3
6.97M
🔅 بررسی حجیّت قول «مترجم» 🔊 استاد محمدی قائینی(دام ظلّه) @qaeninajafi_feqh @Qabasat
عصرانه ۴۰.mp3
35.93M
🔅 مناظره «ظرفیت شناسی دانش فقه در تولید علوم انسانی اسلامی» - جلسه اول 🔊 حجج اسلام حاجی سید جوادی و محمدی (زید عزهما) @asranehelmi @Qabasat
2⃣ مدارک - قبل از بررسی مدارک قاعده مناسب است تذکر دهیم: «ضمان امری حادث است و اثبات آن احتیاج به قیام دلیل دارد، و الا به برکت استصحاب حکم به عدم آن می شود و قاعده فعلی ناتمام می ماند.» 📚 الأنوار البهیة فی القواعد الفقهیة: ۶۷ الف) قاعده اقدام اولین مدرک قاعده فعلی، قاعده اقدام است به این تقریب که: - هر یک از طرفین اقدام بر معامله کردند به این فرض که مال دیگری برایش باشد در مقابل ضمان نه مجانی و بلا عوض. به همین دلیل اگر معامله صحیح باشد، هر دو ضامن مسمّی هستند حسب اقدام و التزامشان.(لذا حال که معامله فاسد است هم به دلیل التزام خودشان به ضمان، ضامن می باشند) این استدلال به دو دلیل ناتمام است: اولا اقدام طرفین معامله بر أخذ مال طرف مقابل هرچند مبنی است بر اینکه در مقابل عوض باشد. اما این التزام، بالمسمی است یعنی أخذ مال طرف دیگر در مقابل عوضی مشخص و معین. در حالی که مفاد قاعده فعلی، اثبات ضمان مثل یا قیمت است که طرفین اقدامی بر آن کرده اند. ثانیا التزاماتی که میان مردم به صورت معامله واقع می شوند، از سه حال خارج نیستند: یا شارع آن معاملات را امضاء می کن که نتیحتا التزامات لازم الوفاء هستند و یا شارع آن ها را امضاء نمی کند که بالتبع وفا به التزام هم جوازی است و یا شارع معامله را تحریم می کند(مثل بیع خمر) که وفا حرام است. در محل بحث هم مفروض است که معامله فاسد می باشد و امضاء ندارد، بنابراین اقدام و التزام مذکور ارزشی ندارد. 📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۱۰۳ @Qabasat
امام خمینی(قدّس سرّه): (او) اسلامی بود و امید این بود که اسلام از او بهره‌برداری‌های زیادتری بکند و «من امیدوارم که این مرد بزرگ قرار بگیرد» و انشاءاللّه‌ خداوند تعالی او را با اجداد بزرگش محشور فرماید. 📚 صحیفه امام/ جلد ۱۴/ صفحه ۲۸۰ @Qabasat
r1.mp3
22.76M
🔅 «هسته اصلی استنباط و رابطه آن با سایر عناصر و چگونگی شکل‌گیری روش فقهی بر اساس این رابطه» 🔊 استاد مبلغی(دام ظلّه) @manhajah @Qabasat
«ساده زیستی و قناعت علما» آیت‌الله العظمی بهجت (قدّس‌سرّه): 🔅 علمای سابق بسیار پرکار و پربار بودند و چه زحمت‌ها که در راه تحصیل می‌کشیدند! آقا سید حسن صدر رحمه‌الله از میرزای بزرگ خواست که صد تومان در سال برای حاج آقا رضا همدانی(رحمه‌الله) تعیین کند، ولی مرحوم حاج آقا رضا قبول نکرد و به پنجاه تومان و به‌قدر ضرورت اکتفا نمود و قانع شد تا به ایران مهاجرت نکند و در حوزه سامرا بماند و برای طلاب حوزه تدریس کند. آقا سید محمد فشارکی ـ استاد مرحوم نایینی و آقا ضیا عراقی و شیخ عبدالکریم حائری و آقا سید ابوالحسن اصفهانی رحمهم‌الله و همان کسی که مرحوم آخوند خراسانی به فضلا می‌فرمود که در درس او شرکت نمایند ـ با چه وضعی زندگی خود و عایله خود را می‌گذراند، به‌حدی که حتی نانوایی هم حاضر نبود به ایشان نان بدهد؛ زیرا بدهی‌اش زیاد شده بود و نداشت بدهد! 💡حداقل ما از حرام اجتناب کنیم! 📚 در محضر بهجت/ جلد ۲/ صفحه ۸۰ @Qabasat