eitaa logo
موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
1.1هزار دنبال‌کننده
293 عکس
146 ویدیو
169 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه علمی پژوهشی فرهنگی انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دسترسی به سایر کانال های مجموعه👇 مراسمات: @ansarolmahdi_aj اجتماعی ‌سیاسی: @Tanbiholomah طلبه مدیا: @Talabeh_media خادم کانال: @Mansar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔐نهی- صیغه نهی 👈بحث1: معنای صیغه نهی 1️⃣آیت الله مظفر: صیغه نهی بر بازداشتن از فعلی دلات می کند. یعنی صیغه نهی بر «نسبت زجریه» بین نهی کننده و شخص نهی شده و چیزی که از آن نهی شده، دلالت دارد. 2️⃣آیت الله سبحانی: صیغه نهی برای زجر وضع شده است. 👈 بحث2: ظهور صیغه نهی در تحریم 1️⃣آیت الله مظفر: صیغه نهی به حکم عقل، ظهور در تحریم دارد. 2️⃣آیت الله سبحانی: حرمت، مدلول لفظ نیست، بلکه اگر قرینه بر کراهت و اراده ضعیفه نباشد به حکم عقل باید به واسطه ترک کردن، نهی را امتثال کرد. منشاء ظهور صیغه نهی در تحریم «حکم عقل» است. 👈 بحث3: مطلوب در نهی چیست؟ یک بحثی هست که چه چیزی در نهی مطلوب می باشد؟ آیا مجرد ترک فعل (که یک امر عدمی است)، مطلوب است؟ یا کف نفس از انجام فعل (که یک امر وجودی) است، مطلوب می باشد؟ 📣آیت الله مظفر می فرماید هیچکدام از این ها نمی باشد، زیرا صیغه نهی، اساسا بر طلب دلالت ندارد تا بگوییم طلبِ چه چیزی شده. بلکه معنای مطابقی نهی فقط «نسبت زجریه» می باشد. پس اصلا این سؤال که مطلوب در نهی ترک فعل است یا کف نفس از انجام فعل، بی معناست، چون نهی اصلا طلب نیست تا مطلوبی در آن باشد. @Qabasat
🔐نهی- صیغه نهی 👈بحث4: دوام و تکرار در صیغه نهی سؤال: پدر به پسرش گفته: اگر دوستانت اومدن جلوی در خانه و گفتن بیا بازی کنیم، حق نداری بری ها. حال دفعه ی اول که دوستان او را صدا کردن نمی رود. ولی نیم ساعت،یک ساعت بعد مجددا دوستانش او را صدا می زنند و می گویند از خانه بیا بیرون باهم بازی کنیم دیگه!! آیا پسر می تواند بگوید که من حرف پدرم را گوش کردم و الآن می توانم بروم بازی کنم. فکر کنید و خودتان جواب را بدهید، آیا همینکه یکبار نهی پدر را گوش و امتثال کرد می تواند بگوید که من کلا نهی پدر را امتثال و اطاعت کرده ام؟ 🛎 ببینید این بحث های اصولی چقدر قابل فهم است، هم اصل بحث را درک می کنیم و هم حتی حکمش را می فهمیم. همه ی ما قبول داریم که پسر حق ندارد بگوید که من یکبار گوش کردم و الآن می توانم از خانه بیرون بروم. چون هم آن پسر می داند و هم ما می دانیم که غرض پدر این بوده که پسر بیرون از خانه نرود، چه در دفعه ی اولی که وسوسه شود و چه در دفعات بعدی. حالا ببینیم در علم اصول این بحث را چطور به شکل فنی بیان کرده است؛ ✅بحث فنی از این مسئله ماده یا صیغه نهی دلالت بر مرة (یعنی یکبار) دارد یا تکرار؟ آیت الله سبحانی و آیت الله مظفر: بر هیچکدام از مرة و تکرار دلالت ندارد. ولی امتثال نهی به این است که از همه افراد طبیعت اجتناب شود یعنی کلا باید همه موارد را ترک کند. مثلا هیچ شرابی را نباید بخورد، هیچ نامحرمی را نباید نگاه کند، صدبارهم که صدایش کردن نباید از خانه بیرون برود تا بازی کند. 👈بحث 5: ظهور نهی در فور و تراخی یکی دیگر از مباحثی که در نهی بررسی می شود این است که نهی ظهور در این دارد که فوری و به طور سریع امتثال و اطاعت شود یا اینکه فوریت ندارد؟ آیت الله سبحانی: نهی بر هیچکدام از فور و تراخی دلالت ندارد. @Qabasat
بحث نهی به پایان رسید، ان شاء الله فردا بحث مفهوم را شروع خواهیم کرد. دوستان عزیزان بحث مفاهیم رو پیش مطالعه بفرمایند. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض-صغروی-مفاهیم
image_2021-10-18_06-22-40.png
97.7K
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم مثال پدر به پسرش گفته اگر نمراتت کمتر از 17 بشه برات دوچرخه نمی خرم. حالا همه نمرات پسر بالای 17 شده و به پدرش می گوید: بابا بریم برای من دوچرخه بخر. بابا می گوید: « من که نگفتم اگر بالای 17 بشی دوچرخه می خرم، من فقط گفتم اگر پایین 17 بشی، دوچرخه نمی خرم». ولی پسر با شکایت و ناراحتی می گوید نخیر معنای حرف شما این بود که اگر بالای 17 بشی دوچرخه می خرید و حالا که من بالای 17 شدم، زیر حرفت زدی. پدر بزرگ که اونجا بود می گه حق با نوه ی عزیز من است، از این کلام تو اینطور فهمیده می شه که اگر نمراتش بالای 17 شد براش دوچرخه می خری. مفهوم کلام تو این است، هر چند به زبان نیاوردی و نطق نکرده باشی. ⁉️حالا شما بگید که حق با نوه و پدربزرگ است یا حق با پدر است؟ 🛎عزیزان من اصول علم عجیب و غریبی نیست، علمی است که هر روز بلکه گاهی هر ساعت و هر دقیقه از بچه¬های کوچک تا پیرهای ما از آن استفاده می¬کنند، مثل منطق و ادبیات. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم 👈توضیح جایگاه بحث مفاهیم گفتیم در اصول به دنبال بررسی قواعد کلی می باشیم تا به وسیله آن قواعد، حکم شرعی را استنباط کنیم. همچنین گفتیم که قسمت زیادی از ادله ما الفاظ می باشند. حال می گوییم برداشت هایی که از الفاظ می شود گاهی به است که آن را می گوییم و گاهی به می باشید که به بعض آنها می گوییم، لذا در اصول بحث می کنیم که چه جملاتی مفهوم دارند و حجت می باشند تا هر وقت به این جملات در آیات و روایات برخورد کردیم، از آنها برای استنباط حکم شرعی استفاده کنیم. 👈وجه تسمیه: منطوق یعنی آنچه نُطق می¬شود، مفهوم یعنی آنچه فهمیده می-شود. توجه به این وجه تسمیه فهم و حفظ مطلب را راحت می¬کند. 👈معنای مفهوم پس مرادمان از مفهوم، مدلول (هر آنچه از لفظ فهمیده می شود) یا مصداق (آنچه در ذهن حاصل می شود) نیست، بلکه مفهوم (یعنی دلالت التزامی) در مقابل منطوق (دلالت مطابقی) می باشد. 👈نزاع و اختلاف در حجیت مفهوم، صغروی است، نه کبروی نزاع در مفهوم داشتن یا نداشتن، صغروی است نه کبروی، یعنی بحث این نیست که مفهوم حجت هست یا نه، بلکه بحث این است که اساسا این جملات مفهوم دارند یا نه، اگر اثبات شد که مفهوم، دارند قطعا حجت می باشند. پس اینکه در کتب اصولی می گویند مفهوم حجت است یا نه، مرادشان این است که مفهوم دارد یا نه. یعنی تعبیر اینکه مفهوم حجت است یا نه، یک تعبیر مسامحه ای می باشد. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم انواع مفهوم: 1: موافق 2: مخالف 1️⃣مفهوم موافق تعریف مفهوم موافق:اگر حکم در مفهوم، هم سنخ با حکم در منطوق باشد، به آن مفهوم، مفهوم موافق یا فحوی الخطاب گوییم. مثال مفهوم موافق: وقتی کسی بگوید به پدرت بی احترامی نکن، مفهوم موافق آن این است که او را نزن. (هر دو منفی هستن، نکن و نزن) 2️⃣مفهوم مخالف تعریف مفهوم مخالف: اگر حکم در مفهوم هم سنخ با حکم در منطوق نباشد، به آن مفهوم مخالف گوییم. مثال مفهوم مخالف: وقتی کسی می گوید اگر نمراتت پایین 17 شود دوچرخه نمی خرم، مفهوم مخالفش این است که اگر بالای 17 شدی دوچرخه می خرم. (می خرم و نمی خرم مخالف همند) 👈اقسام مفهوم مخالف مفهوم مخالف اقسامی دارد که بعضی حجتند و بعضی حجت نیستند: 1: شرط 2: وصف 3: غایت 4: حصر 5: عدد 6: لقب 7: دلالت اقتضاء و تنبیه و اشاره @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف 1️⃣ مفهوم شرط مثال1 امیر که فقط 4 سالشه به دختر عموی 5 ساله اش مریم می گه: مریم! می زاری من هم با عروسک تو بازی کنم؟ -مریم می گه: اگر بذاری با دوچرخه تو بازی کنم، آره!! -امیر به مامانش می گه: مامان! مریم می گه اگر دوچرخه ات رو ندی، نمی ذارم با عروسکم بازی کنی، شما اجازه می دی من دوچرخه رو بدم به مریم بازی کنه؟ 🔎همانطور که می بینیم استفاده از برای رساندن کلام کاری است که حتی بچه های خردسال -یعنی مریم - نیز از این روش استفاده می کنند و جالبتر اینکه بچه های دیگر –یعنی امیر- هم می فهمند چون به مادرش گفت، مریم می گه اگر دوچرخه ات رو ندی، نمی ذارم، درحالیکه مریم فقط را به زبان آورده بود یعنی گفته بود « اگر بذاری با دوچرخه تو بازی کنم، آره »، و اصلا را به زبان نیاورده بود که عبارت بود از: «اگر دوچرخه ات رو ندی، نمی ذارم با عروسکم بازی کنی»، ولی امیر مفهوم را فهمیده و همان مفهوم را به مادرش انتقال داده. ✅خلاصه اینکه این مباحث چیزی نیست که ما نسبت به اینها ناآشنا باشیم، بلکه اینها را هر روزه ناخودآگاه به کار می گیریم و در اصول می خواهیم بحث روشن تر، مستحکم و اشتباهاتش معلوم شود. مثال2 به دختر 4 ساله ام گفتم: دخترم! برا بابا آب میاری بابا آب بخوره؟! دخترم گفت: اگه قول بدی برام بستنی بخری برات آب میارم. که منظور این دختر این است که تا وقتیکه قول ندی برام بستنی می خری، برات آب نمیارم. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف 👈مثال شرعی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و عرضه کرد «گوسفندی ذبح شده و خون زیادی از او رفته ولی حرکتی نکرده؟ حضرت فرمودند: از آن نخور زیرا امام علی علیه السلام فرمودند«اگر پای او تکان خورد و چشمش پلک زد بخور». که مفهوم این کلام (یعنی چیزی که از این کلام فهمیده می شود) این است که اگر تکان نخورد، از گوشت آن نخور. ✅امثال این جملات و محاورات در کلمات حضرات معصومین علیهم السلام و همچنین در گفتگوهای کوچه بازاری مردم خیلی زیاد است و در موارد زیادی از همین روش استفاده از مفهوم، با هم صحبت می کنند و همه نیز متوجه می شده و می شوند و چیز عیجبی نیست، فقط می خواهیم بحث را فنی تر کنیم. ✅تعریف فنی مفهوم شرط مفهوم شرط یعنی منتفی شدن جزاء(معلول) هنگام منتفی شدن شرط(علت). یعنی اگر شرط نباشد، جزاء نیز منتفی می شود. مثلا می فرماید «اگر آب به مقدار کر باشد، به مجرد ملاقات با نجس، نجس نمی شود» که در مفهوم شرط، جزاء (نجس نشدن) بخاطر نبود شرط (کر بودن آب) منتفی شده است یعنی اگر آبی کر نباشد، با ملاقات نجس می شود. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف محل نزاع جملات شرطیه دو نوع می باشند: که فقط نوع دوم داخل محل نزاع می باشند. و آن دو نوع عبارتند از: 1: جملات شرطیه ای که برای بیان موضوع حکم می باشند. یعنی مقدم، موضوع حکم را تشکیل می دهد پس تالی به حکم عقل، تنها در صورتی امکان دارد که این مقدم تحقق یابد. مثلا «اگر فرزند داشتی او را ختنه کن». بحث مفهوم شرط اساسا در این نوع جملات مطرح نیست و خارج از محل بحث می باشند زیرا مفهوم آن این است که « اگر فرزند نداشتی، او را ختنه نکن🤣😁😅» خوب معلوم است که اگر فرزندی نباشد، اساسا ختنه کردن یا نکردن معنا ندارد، چون هر حکمی نیاز به موضوع دارد. به عبارتی در اینگونه جملات در ناحیه مفهوم اساسا موضوع وجود ندارد تا بخواهیم روی حکم آن بحث کنیم، یعنی سالبه به انتفاء موضوع می شود. مثال های دیگر: 1: اگر کتاب خریدی آنها را جلد کن. 2: اگر ماشین خریدی برای ماشینت روکش صندلی بخر. 3: اگر زن گرفتی با او خوش رفتار باش. 4: اگر حافظ قرآن شدی، در تثبیت آیات حفظ شده کوشا باش. 2: جملاتی که بیانگر مشروط بودن و تعلیق تالی (جزاء) بر مقدم (شرط) می باشند. البته آن هم در جایی که تالی، اعم از مقدم باشد مانند هر 3 مثالی که در پیام های قبلی گفتیم. خلاصه: مفهوم شرط جایی است که اگر در ناحیه مفهوم، موضوع وجود داشته باشد تا ببینیم حکمش منتفی می شود یا نه. ولی اگر در ناحیه مفهوم، موضوعی باقی نماند، اساسا بحث مفهوم شرط مطرح نمی شود. @Qabasat
🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف 🔹نکته مهم: گفتیم مفهوم شرط، یعنی منتفی شدن حکم (جزاء)، بخاطر منتفی شدن شرط آن. حال می گوییم مراد ما از حکم، نوع و سنخ حکم است – نه شخص حکم- و منتفی شدن سنخ حکم یعنی اگر شرط منتفی شد، حکم (جزاء) از هیچ طریق دیگر اثبات نشده و منتفی می شود. 👈 مثلا پدر می گوید: «اگر معدلت 20 بشود، برای تو دوچرخه می خرم» مراد ما از سنخ و نوع حکم این است که اگر معدل پسر 20 نشد، پدر برای او دوچرخه نمی خرد، ولو اهل احترام به والدین باشد، ولو اهل نماز اول وقت باشد، ولو خیلی منظم و ... باشد. یعنی از هیچ علت و شرط دیگری موجب نمی شود که پدر برای او دوچرخه بخرد. ✅پس همانطور که عرض شد، مراد سنخ و نوع حکم است نه شخص حکم. زیرا معلوم است که اگر شرط محقق نشود (یعنی پسر معدلش 20 نشود) همان حکم معلق بر آن (یعنی دوچرخه خریدنی که به خاطر معدل 20 شدن بوده)، یعنی شخص حکم، منتفی می شود و بحثی در آن نیست. @Qabasat