eitaa logo
💎مفاخر‌استان‌یـــزد💎
41 دنبال‌کننده
71 عکس
1 ویدیو
0 فایل
یزد پایتخت ایمان و ولایت‌مداری ✉️ارتباط با خادم کانال: @safire11
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14000101_40570_1281k.mp3
13.9M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب خطاب به ملت ایران. ۱۴۰۰/۱/۱ 💻 @Khamenei_ir
آیت الله شیخ محمدعلی یزدی در محله قلعه کهنه یزد و در سال 1273ق متولد شد. نزد اساتیدی چون سیدعلى مدرس یزدى و سیدمرتضى یزدى درس خوانده و به مشهد مقدس و سپس اصفهان مهاجرت و تحصیل علم کرده و به مدرسی بزرگ مبدل شد. ایشان از مدرسین بزرگ اصفهان در عصر خویش به شمار می‌رفت و آثاری چون «حاشیه بر مکاسب» و «تقریرات درس فقه و اصول» میرزا محمدحسن نجفى از ایشان باقی مانده است. ایشان در سال 1323ق به مناظره با یکى از ارامنه جلفای اصفهان پرداخت که دو سال به درازا کشید و سرانجام ارامنه شکست خوردند و حقانیت اسلام برای آنان به اثبات رسید. ایشان گفت‌و‌گوهای انجام شده را در رساله‌اى نگاشت. این عالم جلیل‌القدر در شب 18 ربیع الاول 1350ق رحلت کرد و در تکیة ملک (گلستان شهدا) تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. @maosya
عبدالحسین آیتی یزدی عبدالحسین آیتی مفسر، ادیب، شاعر و نویسنده نام‌آور در اسفند ۱۲۴۹ شهرستان تفت متولد شد. جدش آيت‏‌اللّه حاج ملامحمّد بزرگ از علماى عصر فتحعلى‌شاه قاجار و پدرش شیخ‌محمد، معروف به حاج‌آخوند تفتی، از ائمه جماعات، واعظان فاضل و مرجع امور مذهبی بود. عبدالحسین به آموختن ادبیات و علوم اسلامی در مدرسه خانِ بزرگ یزد نزد اساتیدی چون ميربهاء‌الدّين جندقى، ملاعبدالكريم مسگر و ملاعلى‌اكبر ندوشنى پرداخت و در نوجوانی به لباس روحانیت درآمد. پس از درگذشت پدرش به زادگاهش بازگشت و به امامت جماعت و وعظ پرداخت. وی در سی‌و‌چهار سالگی در دام بهاییان افتاد و سال‌ها در شمار گمراه‌شدگان به وسیله این فرقه ضاله بود. اما در مدت سه ماه که مهمان «عباس افندى» در حیفا بود به بطلان مذهب بهاییان پی بُرد و پس از سفر شش‌ماهه به مصر و اروپا به دروغ بودن سایر ادعاهای بهاییت آگاه شد و این فرقه ضاله را ترک گفت. او پس از آگاه شدن از این حقیقت ده سال مقیم تهران شد و «کشف‌الحیل» را درباره فریب‌کاری‌های زمامداران اين فرقه ضاله و در سه جلد نگاشت که بارها چاپ شد. این کتاب در معرفی چهره حقیقی بهاییان و روشنگری بر علیه آنان نقش به‌سزایی داشت. آیتی ده سال پس از آن به یزد بازگشت و به تدریس در دبیرستان‌ها مشغول شد. ایشان جز «کشف‌الحیل» آثار دیگری دارد که از جمله آن‌ها تفسیر سه جلدی است که ترجمه قرآن آن از ترجمه‏‌هاى روان عصر جديد است. سرانجام آيتى در مهر سال ۱۳۳۲ خورشيدى، رخت به سراى ديگر كشيد و پیکرش در قبرستان حاج شيخ قم به خاك سپرده شد. @maosya
آیت‌الله العظمی شيخ علي بن زين‌العابدين بارجينی در محله بارجین شهرستان میبُد به دنیا آمد. تحصیلات را در حوزه علمیه میبد و سپس کربلا ادامه داد و یکی از بزرگان حوزه علمیه کربلا شد. ایشان کتابخانه عمومی بزرگی در کنار خانه‌اش احداث کرد که مورد استفاده اهل علم و فضل بود. اشان در سال ۱۳۲۳ رحلت کرد و در صحن حضرت ابالفضل العباس و پایین پای آن حضرت دفن شد. آثار متعددی چون تبصرة المجتهدين‏ في أصول الدين و فروعه، تواريخ الأنبياء و الأئمة إلى الحجة المنتظر (عج‏) در سه جلد، حدائق الجنان، منظومة في الفقه،‏ روح السعادة فى ذكر الاخبار المنقولة عن السادة و إلزام‏ الناصب‏ في أحوال الإمام الغائب (ع). نگارش الزام الناصب که مشهورترین اثر ایشان و مشهورترین مرجع در باب شبهات مهدویت است در سال ۱۳۲۶ ق پایان یافت و در سال ۱۳۵۲ق در ایران به روش سنگی به چاپ رسید. این کتاب ارزشمند، مقوله مهدویت را در ده باب بر پایه آیات قرآن کریم، احادیث، گفتار علمای شیعه و اهل سنت، مورد بررسی قرار داده است. اهم مباحث این کتاب عبارتند از خالی نبودن زمین از حجّت خدا، امکان غیبت، غیبت انبیا، اولیا و اوصیا (ع)، بشارت‏‌های آسمانی به قیام مهدی، اخبار اهل سنّت در وجود حجّت‏، اثبات تولد حضرت مهدی(ع)، مدعیان رؤیت حضرت مهدی در غیبت کبری، علائم ظهور حضرت، آنچه در زمان ظهور اتفاق می‌افتد، رجعت ائمه‏ (ع) و نظارت حضرت بر اعمال و رفتار مردم و شیعیان. چهره درخشان امام زمان(ع) ترجمه فارسی الزام الناصب به قلم محمدجواد مرعشی نجفی و با مقدمه آیت‌الله مرعشی نجفی ره منتشر شده است. @maosya
چهلم شهدای تبریز در دارالعباده برگزار شد. برای برگزاری این مراسم توزیع اعلامیه چهلم شهدای قم از ۲۷ بهمن ۵۶ آغاز شد و شعار نویسی روی دیوارها به نفع امام خمینی ره از ۲۳ اسفند ۵۶ رونق گرفت. آیت الله شهید صدوقی روز ۹ فرودین ۱۳۵۷ بر علیه شاه سخنرانی کرد و تظاهرات خیابانی در اطراف مسجد روضه محمدیه (ص) شکل گرفت. روز ۱۰ فروردین مراسم چهلم شهدای تبریز در مسجد روضه محمدیه برگزار شد. شیخ کاظم راشد سخنان صریحی بیان کرد و پس از آن جمعیت که در صحن مسجد و خیابان‌های اطراف موج می‌زد، چون رودی خروشان به راه افتاد و مردم به مشروب‌فروشی‌ها و روزنامه رستاخیز و سینما حمله کردند. درگیری پلیس با مردم تا بعد الظهر ادامه داشت و پلیس با کمک ژاندارمری یزد هم نتوانست بر اوضاع مسلط شود. رژیم دو فروند بالگرد شینوک حامل ۸۰ کماندوی اعزامی از مرکز توپخانه اصفهان را به محل درگیری بین مردم با پلیس و ژاندارمری یزد گسیل داشت. درگیری با شهادت ۴ نفر که دو نفر آنان در صحنه به شهادت رسیدند خاتمه یافت ۵۱ نفر نیز دستگیر شدند. قیام‌ یزد بازتاب گسترده‌ای در میان ملت داشت و موج چهارم چهلم‌ها را رقم زد. حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی قیام مردم یزد را ناشی از شعور مذهبی و رشد فکری مردم آن توصیف کرد. @maosya
🎙متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره چهار هزار شهید استان یزد که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری این همایش منتشر شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، با تحسین برنامه‌های زیبا و ابتکاری کنگره شهدای یزد مانند کاشت نهال، تهیه جهیزیه، درمان رایگان، تهیه بسته‌های معیشتی و فرهنگی، ختم قرآن و نامگذاری موالید به نیابت از شهیدان، مردم یزد را اهل ابتکار خواندند و افزودند: در دفاع مقدس نیز یزدی‌ها ابتکارهای زیادی همچون کَندن کانالهای زیرزمینی در عملیات با استفاده از هنر حفر قنات و یا ایجاد خیاط‌خانه‌های پرشمار و مشارکت زنان در تهیه لباس برای رزمندگان از خود نشان دادند. رهبر انقلاب اسلامی، برگزاری اربعین شهدای قیام تبریز بوسیله مردم یزد در ۱۰ فروردین ۵۷ را نمونه‌ای دیگر از نقش‌آفرینی عظیم یزدی‌ها در مقاطع حساس برشمردند و گفتند: البته نقش شهید صدوقی در تحولات انقلاب و رهبری حرکت مردم یزد و همچنین در دوران دفاع مقدس فراموش‌نشدنی است و پس از ایشان نیز مرحوم خاتمی با سلامت نفس همان راه را ادامه دادند. ایشان با تأکید بر زنده نگه داشتن پیام شهیدان، خاطرنشان کردند: شهیدان در عالم بزرخ، زندگی مخصوصی دارند و پیام مهم آنها به کسانی که راهشان را ادامه دهند، بشارت به در امان بودن از ترس و اندوه است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این پیام امیدآفرین را در نقطه مقابل وسوسه‌های دنیاطلبان دانستند و افزودند: انگیزه شهیدان از حضور در میدان جهاد همچنان‌که در وصیت‌نامه‌های آنها موجود است، حمایت از انقلاب، امام بزرگوار، حجاب، دفع شرّ دشمن و هموار شدن راه نظام برای دستیابی به اهداف آن بود که باید مراقبت کرد این آرمانها به‌دست برخی افراد نفی و مخدوش نشود. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود هزار شهید دانش‌آموز در بین شهدای یزد، گفتند: چهره‌های پر افتخار شهیدان باید به جوانان معرفی شود تا دانش‌آموزان امروز از هنر و کار بزرگ نسل قبل از خود آگاه شوند. ایشان با اشاره به برنامه مستمر دشمن برای مأیوس یا منحرف کردن جوانان از خط انقلاب، تأکید کردند: نباید اجازه داد وسوسه دشمن در جوانان اثر بگذارد و آنان را به خدمت بگیرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر ثبت خاطرات والدین و همسران شهدا افزودند: خصوصیات و فضای خانواده‌هایی که فرزندان خود را با این انگیزه و ایمان بالا پرورش دادند، باید ثبت شود. رهبر انقلاب اسلامی در پایان با ابراز تأسف از افرادی که زیر سایه جمهوری اسلامی و به برکت مجاهدت شهیدان و رزمندگان در امنیت و آزادی زندگی، اما بر خلاف اهداف آن خونهای پاک فعالیت می‌کنند، گفتند: در مقابل این تلاشها، کار و تلاش در راه حق و شهیدان را مضاعف کنید. 💻 @Khamenei_ir @maosya
فقیه عارف عالم مجاهد، فقیه بصیر و عارف وارسته آیت‌الله سیدزین‌العابدین طباطبایی ابرقویی در شهرستان ابرقو متولد شد. در کودکی پدرش سیّدحسین و مادرش را از دست داد و در نوجوانی به‌رغم برخورداری از میراث پدر، برای تحصیل علوم دینی به اصفهان هجرت و از محضر علمای اصفهان بهره‌مند و به مراتب بالای علمی و معنوی رسید. ایشان در امامزاده احمد، مسجد امام و مدرسه اسماعیلیه به تدریس مشغول بود و شاگردانی چون شهید موحدیان، را پرورش داد. مجموعه تألیفات ایشان به بیست رساله و اثر می‌رسد که «ولایت ائمه هدی علیهم‌السلام»، «صلوة الجمعه» و کتاب سه جلدی «ولایة المتقین» از جمله آن‌ها است. شدت تقید ایشان به مسائل شرعی به حدی بود که افزون بر ترک محرمات، مرتکب مکروهات نمی‌شد و مستحبی را ترک نمی‌کرد. ایشان از سلامت نفس بسیاری برخوردار بود در برخی از اعیاد غدیر، عیدی می‌داد، اما در برخی از اعیاد بدون اطلاع قبلی به ابرقو می‌رفتند تا شائبه شهرت برایشان پدید نیاید. ازجمله برنامه‌های ایشان سفر به کربلا، مشهد، دُرچه، ابرقو، اقلید و پیاده‌روی هفتگی به تخت فولاد و کوه صفه بود. کرامات عجیبی مانند شفای بیماران و توسعۀ رزق افراد حاجتمند از طریق توسل به ائمه اطهار (ع) و پیشگویی رخدادها از ایشان ظاهر شده و برخی ایشان را «مستجاب الدعوه» دانسته‌اند. ایشان در مبارزه با طاغوت صریح اللهجه بود و شاه و عمّال او را یزید و یزیدی می‌دانست. هرگز به ادارات دولتی قدم نگذاشت، دعوت اشخاص اداری را نمی پذیرفت و افرادی که به نوعی با دستگاه پهلوی ارتباط داشتند؛ حتی اگر روحانی و منبری بودند را به شدت طرد می‌کرد و می گفت شما با این کار در اعمال پهلوی شریکید. ایشان در آبان 1331 دعوت حق را لبیک گفت و پیکر مطهرش با آئین خاصی توسط علمای بزرگ اصفهان از منزل ایشان تا محله خواجو تشییع و در تکیه فاضل هندی تخت فولاد به خاک سپرده شد. عالم مجاهد و مبارز آیت‌الله حاج شیخ عبدالرسول قائمی (1372ش) از یاران شهید نواب صفوی و امام خمینی و جد سه شهید دفاع مقدس از اصحاب سرّ ایشان است. @maosya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈••✾•🌿🌸🌸🌸🌿•✾••┈ "شیعه کسی است که از دل یک شکست تاکتیکی، بزرگ‌ترین پیروزی‌های استراتژیکی را بیرون می‌کشد. شیعه نه از مشاهده نقاط قوت خود دچار غرور می‌شود و نه با دیدن نقاط ضعف خود، دست‌خوش یأس و وادادگی می‌شود." حـــــاج‌احمد متوسلیان کتاب راز آن ستاره؛ سرگذشت‌نامه شهید رضا چراغی، چاپ دوم ۱۳۹۳؛ صفحه ۳۴ سال‌روز میلاد اسطوره مقاومت فخر شیعه، ایران و استان یزد گرامی‌باد ┈••✾•🌿🌺🌺🌺🌿•✾••┈ @maosya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرحوم آیت الله العظمی میرزا سید علی حایری از ذریه امام صادق ع، سادات عریضی و از نسل امامزاده جعفر ع یزد است. علوم حوزوی را در اصفهان و کربلای معلی به ویژه محضر مرحوم آیت الله العظمی فاضل اردکانی فراگرفت. از جمله آثار ایشان شرح ریاض‌المسائل سیدعلی طباطبایی حائری و تقریرات درس استادش مرحوم فاضل اردکانی است. ایشان به دلیل بیماری مجبور به بازگشت به ایران شده و در مشهدالرضا ع سکونت گزید. حایری افزون بر به عهده گرفتن مرجعیت تقلید مردم خراسان و شیعیان افغانستان، به تدریس و اقامه جماعت در مسجد گوهرشاد و رسیدگی به امور دینی مردم مشغول شد. شدت اخلاص ایشان به حدی بود که از هراس گرفتار شدن به عجب، پس از اطلاع از کثرت حضور نمازگزارانی که نماز مغرب را در مسجد گوهرشاد به ایشان اقتدا ‌کرده بودند، از امامت نماز عشا خودداری کرد. نظم دقیق ایشان برای حضور در درس و امور زندگی به گونه‌ای بود که، مردم مشهد برای اطمینان دادن به کسی که به او وعده می‌دادند می‌گفتند «وعده ما، وعده سید علی حایری یزدی است.» پس از به توپ بستن گنبد امام رضا توسط روس‌ها در اعتراض به این جنایت عزم حرکت به شهر مکه را داشت ولی در مسیر حرکت بیمار شده و در یزد رحل اقامت افکند. ایشان در کنار شهید مدرس، شهید حاج‌آقا نورالله اصفهانی، سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ مهدی مازندرانی از گزینه‌های علمای نجف برای اجرای اصل دوم متم قانون اساسی در دوره دوم مجلس شورای ملی و نظارت بر مشروعیت قوانین بود که به دلیل بیماری و عدم امکان از حضور در تهران از این مسئولیت کناره گرفت. ایشان مقلدان خود در یزد را به سید محمدکاظم طباطبایی یزدی ارجاع می‌داد که در وحدت مردم یزد و افزایش قدرت سیاسی سید یزدی نقش به‌سزایی داشت. زمانی که انگلیسی‌ها قصد داشتند تجارت انحصاری پارچه «ترمه» را در اختیار گرفته و آن را به قیمت اندکی خریده و از کشور خارج کنند با تهدید به صدور فتوا بر علیه انگلیسی‌ها، از حقوق بافندگان یزدی حمایت کرده و مانع سلطه بیگانه بر بازار یزد شد. حایری پس از عزم مردم یزد و اردکان برای پاسخ به جنایات بهاییان، مردم را به این نکته توجه داد که در صورت تشکیل محاکم شرعی قتل بهاییان جایز است. از ايشان کرامات متعددی نقل شده و از جمله آنها این است که زمان رحلت خویش را بیان کرد. پیکر مطهرشان در ایوان شرقی حرم جدش امام‌زاده جعفر ع یزد آرام گرفت. @maosya