هدایت شده از کانال مخصوص به متن ها (زیرنظراستادعبادی)
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۲)
⬅️قسمت نهم
📖«اَلسّلامُ ﻋَﻠَﯿْﮏَ ﯾﺎ اَﺑﺎ عَبْدِﷲِ» به این کلمه ی (یا) اگر دقت کنید در فرهنگ عرب برای صدا زدن هر چیز دور و نزدیکی به کار می رود. وقتی می خواهیم برای امام حسین (ع) بکار ببریم اگر بگوییم برای یک چیز دور است یعنی تقریبا شبیه سوره ی بقره؛ «اﻟﻢ، ذَٰﻟِﻚَ اﻟْﻜِﺘَﺎبُ ﻻَ رَﻳْﺐ..» چرا «ذَٰلِكَ» می گوید؟! در زبان عربی «ذَٰلِكَ» یعنی آن، «تِلكَ» یعنی این.
⚠️اینجا یک نکته ای پیش می آید؛ قرآن که در دست من و کنار من است یعنی دارم می خوانم، پس چرا با اینکه نزدیک و پیش من است اینجا خدا صفت «ذَٰلِكَ» دور را برای قرآن بکار می برد؟ مفسرین اینطور نقل می کنند قرآن آن قدر از لحاظ معنوی و از لحاظ روحانی در درجه ی بسیار بالایی است که عقل و درک ما به فهم آن نمی رسد یعنی خیلی از لحاظ معرفتی ما نسبت به قرآن دور هستیم از این لحاظ تعبیر «ذَٰلِكَ» را برای قرآن بکار می برد.
👌همین طور برای کلمه ی «یا اَبا عَبْدِالله» اگر بخواهیم صفت دور بکار ببریم می توانیم از این تفسیر استفاده کنیم که امام حسین (ع) به عنوان خلیفه ی خدا به عنوان حجت خدا، کسی که انسان کاملی است آن قدر از لحاظ معنوی و از لحاظ روحانی در درجه ی بالایی قرار دارد که فهم و درک ما برای اینکه بتوانیم به معرفت امام حسین برسیم نخواهد رسید و خیلی از این لحاظ دور و عقب هستیم به همین خاطر صفت (یا) به معنی دور را می گیریم.
🔹اما اگر معنی نزدیک را هم بگیریم باز هم می شود یعنی در آداب زیارت اهل بیت فرق نمی کند زیارت هر امامی باشد آیت الله بهجت می فرمایند؛ در باب آداب زیارت، اهم (مهمترین) آداب این است که شما بدانید بین حیات معصومین (زنده بودن) و مرگ آنها هیچ تفاوتی نیست. وقتی به حرم امام رضا (ع) می روید آن اذن دخولی که می خوانید می گویید یا امام رضا شهادت می دهم که کلام من را می شنوید و سلام من را جواب می دهید و ناظر هستید.
👈اینجا هم همان است ای زائر «اَباعَبْدِالله» وقتی می خواهید امام حسین (ع) را زیارت بکنید حواستان جمع باشد که امام حسین شهید شده اش با زنده اش هیچ فرقی ندارد و هر دو یکی هستند و حاضر و ناظر بر عمل هستند. پس اگر (یا) را معنی نزدیک هم بگیریم همین تفسیر را می توانیم بگوییم که امام حسین به ما نزدیک است.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 9
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
==============
@matn_chanell
4_5976549861145707624.MP3
زمان:
حجم:
2.38M
✅ سلسله جلسات جدید و مهم #شرح_ساده_نهج_البلاغه
#صوتی جلسه 42
💠 خطبه 27 قسمت اول
🎤استاد عبادی از اساتید مهدویت
📖🎤📖🎤📖🎤📖
@marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀قسمت هفتاد و سوم
💢در ادامه بحث اخلاق مهدوی به بحث خوف و ترس می رسیم. خوف از چیزی که انسان می ترسد از اینکه یک بلایی سرش بیاید، تشویش خاطر دارد. ملا احمد نراقی می فرمایند ترس دو نوع است؛👇
1⃣- یکی ترس ممدوح است یعنی ترس خوب و آن ترس از خدا و عظمت گناهان خودمان است. گناهان را بزرگ بدانیم، گناهان را کوچک ندانیم! باعث بدبختی جامعه شیعه است که متأسفانه به راحتی در این جامعه گناه غیبت صورت می گیرد، به راحتی در این جامعه ربا صورت می گیرد، به راحتی در این جامعه تهمت و انواع گناهان صورت می گیرد و بعد می گوییم ای بابا همه دارند می کنند یعنی داریم گناه را کوچک می دانیم.
❌خیلی بد و زشت است خدا نکند به این صفت دچار بشویم! خدا کند اصلا گناه نکنیم. حالا از دستمان در رفت و گناه کردیم بفهمیم گناه بزرگی انجام دادیم. حضرت امیر می فرمایند؛ به کوچکی گناه نگاه نکن به بزرگی آن کسی نگاه کن که در مقابلش گناه انجام دادی! ترس از خدا و ترس از گناهان چیز خوبی است که ضد امن از مکر خداست.
⁉️ضد امن از مکر خدا یعنی چه؟ یعنی بعضی ها خدا با آنها مکر می کند یعنی آنها را به حال خودشان رها می کند. یکی از بدترین عذاب هاست. یعنی تو هی گناه می کنی و از آن طرف هی خوشی به تو می رسد. چرا اینطوری شد؟ پس معلوم است که خدا با من خیلی کار ندارد، معلوم است که خدا بخشیده. نه بترس! بترس..
📜در احادیث امیرالمومنان (ع) آمده بترسید از گناهانی که پشت سرش هی برای تو دارد خوشی نازل می شود، مضمون روایت این است. یعنی خدا تو را به حال خودت رها می کند. یعنی تو در مکر خدا گرفتار شدی، ایمن نباش از این مکر خدا! اگر همیشه از گناهان خودت بترسی، این خیلی خوب است.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (13)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 73
💠☀️💠☀️💠☀️💠
______________________
@marefatemahdavi
💠🔅💠🔅💠🔅💠
💠ویژگیهای یاران امام زمان (عج)
⬅️(103ویژگی مؤمن)
2⃣قسمت دوم
3⃣- سومین ویژگی مؤمن«کَثِیراً عِلْمُهُ..» علم او زیاد است. مؤمن علمش زیاد است. علم هم فقط به سواد کاغذی و چهارتا مطلب بخوانم و حفظ بکنم نیست! «اَلعِلْمُ نُورٌ..» حدیث از امام صادق (ع) است که می گویند؛ علم نور است خدا به قلب آن کسی که بخواهد می اندازد. پس علم را باید از خدا طلب کنیم. در نمازهایتان، در دعاهایتان به خدا بگویید ″خدایا علم من را زیاد کن″. آیه قرآن است؛ «وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْماً» [114/طه] علم فقط به چندتا کتاب خواندن نیست، از طرف خدا هم باید افاضاتی بشود.
4⃣- «عَظِیماً حِلْمُهُ..» صبرش فراوان است. مؤمن سعی می کند در مباحث مختلف صبر و بردباری کند، سریع عصبانی نشود. با تحلیل فکر بدهد! هیجانی تصمیم نگیرد. بعضی ها را دیدید هیجانی می شوند، می گویند من می خواهم از این به بعد برای امام زمان (عج) کار کنم، قسم یاد می کنم بر خدای متعال که روزی دو جزء قرآن برای امام زمان بخوانم. خُب قسم وقتی یاد می کنی باید انجامش بدهی و اگر انجامش ندهی کفاره دارد. طرف چند روز جو گیر می شود می خواند و بعد این جو که فروکش کرد همان آش است و همان کاسه.. باید کفاره هم بدهد و شاید زده هم بشود.
5⃣- «جَمِیلَ الْمُنازَعَهٍ..» در نزاع و دعوا زیبا برخورد می کند، مؤمن وقتی یک نزاع و دعوایی پیش می آید، داد و بیدا نمی کند منطقی فکر می کند. این جملاتی که گاهاً بعضی ها نقل می کنند که وقتی منطق و دلیل و مدرک با تو است، وقتی حق با تو هست! پس چرا عصبانی می شوی؟ حق که با تو است دیگر عصبانیتی ندارد. می گوید مؤمن این طوری است.
🔹ادامه دارد .....
🎤استاد احسان عبادی
#ویژگیهای_یاران_امام_زمان 2
💠🔅💠🔅💠🔅💠
____________________
@marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت هفتاد و چهارم
2⃣-آن ترسی که بد است چند دلیل دارد؛ 👇👇
🔹اولین ترس از آن ترس هایی که بد هستند، ترس از یک امری هست که صددرصد اتفاق می افتد و تو هم نمی توانی آن را دفع بکنی. مثلا یک رعد و برقی دارد می آید خُب، چرا داری می ترسی؟ رخ که دارد می دهد جلویش را هم که نمی توانی بگیری پس چرا می ترسی؟ عاقل در این زمینه این ترس را به دل خودش راه نمی دهد و خودش را به قضا و قدر الهی می سپارد و به خدا توکل می کند.
🔸دومین ترس، ترس از امری است که وجودش احتمال هست. احتمال دارد فلان روز مثلا بخاطر بارندگی های شدید سیل عظیمی بیاید. احتمال است هنوز نیامده، شاید بیاید شاید نیاید! ملا احمد نراقی می گوید این ترس مانند نوع اول خلاف عقل است و از نادانی و جهل صادر می شود. حتی از اولی هم بدتر است، در اولی می دانی دارد رخ می دهد. این نوع ترسها بد است.
🔹ترس سوم آن ترسی است که سببش در دست خود شخص است یعنی خود من از چیزی می ترسم که قرار است از طرف خودم صورت بگیرد. می ترسم که اگر این معامله را انجام بدهم شکست بخورم خُب معامله را انجام نده وقتی می ترسی. یعنی اینجا کلید دست تو هست اینکار را انجامش نده. من می ترسم اگر این کار را انجام بدهم بی آبرو می شوم خُب عاقل می گوید انجامش نده. می ترسم این آب مسموم باشد؟ خُب نخور، کلید دست تو هست عاقبت کار خودت را نگاه بکن انجام نده!
🔸چهارمین نوع ترس که بد هست چیزی است که بدون سبب و جهت انسان وحشت می کند. مثل میت! میت اینجا مرده الان از چی میت می ترسی؟ نه می تواند به تو دست بزند، نه می تواند کاری علیه تو بکند از چی این میت تو داری می ترسی؟! چیزی که واقعا خودت ایمان داری هیچ کاری نمی تواند با تو بکند پس ترس برای چه هست؟؟
👈تو اشرف ممکنات هستی اکثر مخلوقات جهان مطیع تو هستند، آیات قران می گوید «سَخَّرَ لَکُمْ..» برای شما اینها را آفریدیم، تسخیر شما هستند. قرآن می گوید این موجودات طبیعت تسخیر شما هستند تو از اینها می ترسی؟ صاحب این صفت (ترس نوع چهارم) در شب می خواهد از خانه بیرون برود می ترسد، برای چه می ترسی؟ در روز چطوری هست در شب هم همان طوری هست.
⚠️این نوع ترسها را ملا احمد نراقی می گوید از ترسهایی هست که انسان بی خود و بی جهت می ترسد و برای انسان یک صفت بدی است و انسان باید عقل داشته باشد و این صفتها را از خودش دور بکند.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (13)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 74
💠☀️💠☀️💠☀️💠
_____________________
@marefatemahdavi
هدایت شده از کانال مخصوص به متن ها (زیرنظراستادعبادی)
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
✍برگرفته از فایل شماره (۲)
⬅️قسمت دهم
☝️چرا به امام حسین «یا اَبا عَبْدِالله» می گویند دلیلش چیست؟! کنیه در فرهنگ عرب پوشاننده ی اسم است یعنی بیشتر از کنیه استفاده می کنند اگر بخواهند کسی را مدح و ستایش بکنند و یا بر عکس کسی را مذمت بکنند بیشتر از این بحث کنیه استفاده می کنند. مثلا در رابطه با اینکه چرا کنیه ی رسول الله (ص) ابوالقاسم بوده و طبق برخی از روایات کنیه امام زمان هم است.. (اهل بیت وقتی پیش آنها می رفتند و سوالی که از ایشان می شد را می خواستند جواب بدهند در حد فهم آن طرف جواب می دادند مثلا یک چیز معرفتی مهم را به یک آدم ساده نمی گفتند).
💢طرف پیش امام رضا رفت و گفت برای چه به پیغمبر ابوالقاسم می گویند؟ امام رضا (ع) در حد فهم طرف جواب داد که پیغمبر فرزند کوچکی به نام قاسم داشت و از دنیا رفت به همین خاطر ابوالقاسم می گفتند. گفت آقا از این بیشتر هم بلد هستی بگویی من یک چیز بالاتر و بیشتر می خواهم جواب را برای من بازتر کن؟ گفت بله. طبق روایات.. ″کتاب زیارت امیرالمومنین- ج۴، ص۵۷۰″
👈به امیرالمومنین (ع) که می رسد، می گوید «السَّلامُ عَلَیْكَ یَا قَسِیمَ الجَنَّةِ وَ النَّار» سلام بر تو ای کسی که تقسیم کننده ی بهشت و جهنم هستی. پس حضرت علی قاسم است یعنی تقسیم کننده. چون طبق روایات ما پیغمبر (ص) پدر تمام امت است و از طرفی امیرالمومنین (ع) هم عضوی از این امت است یا به تعبیر دیگر پیغمبر از کودکی امیرالمومنین را بزرگ کرد پس در حقیقت پدر معنوی امیرالمومنین می شود. این ابوالقاسم می شود پدر معنوی حضرت علی (این تفسیر کامل تر).
📌یکی از بزرگان نکته ای را می گوید راویی خیلی هم زرنگ نبود که به همین تفسیر امام رضا (ع) راضی شد اگر باز اصرار می کرد و ادامه می داد امام رضا حتی چیزهای بالاتر را هم به این او راجع به لقب ابوالقاسم می گفت.
👌در رابطه با زیارت عاشورا گفتیم که حدیث قدسی است یعنی از ناحیه ی خدا صادر شده. الفاظش را هم خود خدا گفته است «اَبا عَبْدِالله» را هم خداوند متعال به امام حسین (ع) گفته است. برای چه خداوند چنین لقبی به حضرت داده است؟ ″کتاب بحار - ج۴۴، ص۲۵۰″ اسماء می گوید پیغمبر (ص) وقتی که امام حسین هفت روزه بود خواست ایشان را پیش شان ببرم. وقتی نوزاد را نزد ایشان بردم پیغمبر نوزاد هفت روزه را به کنیه ی اباعبدالله صدا زد.
⚠️اما دلایلی که چرا امام حسین را اباعبدالله می گوییم؟ برخی از مفسرین چند دلیل را مطرح کرده اند که ۳ دلیل عمده تر و کامل تر است:👇
1⃣-امام حسین فرزندی به نام عبدالله داشت که به علی اصغر (ع) معروف بود. این را از زیارت ناحیه ی مقدسه می گوییم (زیارت ناحیه ی مقدسه از طرف امام زمان (عج) در وصف امام حسین گفته شده است) در ناحیه ی مقدسه امام زمان درباره ی حضرت علی اصغر اینطور می گوید «السَّلامُ عَلی عَبدِالله بنِ الحُسَین الطِّفلِ الرَّضیع» طبق این قرینه طفل شیرخوار امام حسین در کربلا فقط علی اصغر بود و طبق این تعبیر از ناحیه ی مقدسه عبدالله اسم علی اصغر بود که به علی اصغر معروف تر است. (این تفسیر ساده و ابتدایی است)
2⃣-عبدالله یعنی بنده ی خدا، این تفسیر دوم ناشی از شدت عبودیت و بندگی امام حسین (ع) است. می گویند در روز عاشور این قدر امام حسین زیبا عبادت می کرد که همه به او غبطه می خوردند. عباداتی که امام حسین داشت بعد از جدش و پدرش و برادرش امام حسن (ع) هیچ امام دیگری نداشت. در عرب رسم است کنیه هم می خواهند بدهند به آن صفت مشهور طرف کنیه می دهند.
👈مثلا طرف اسمش یک چیز دیگر است ولی آدم خیلی بخشنده ای است به همین خاطر به او ابوالجواد می گویند چون خیلی بخشنده است. یا لقب ابوتراب (پدر خاک) که پیغمبر (ص) به حضرت علی داد، پیغمبر به دیدن حضرت علی رفته بود، حضرت علی را دید که زیر درختی روی خاک نشسته است پیغمبر ایشان را بیدار کردند و خاکش را تکان داد و گفت برخیز که تو ابوتراب هستی. این کنیه ها اینطوری است.
🔰مثلا اباصالح که به امام زمان (عج) می گویند، گفتیم لفظ اباصالح را در هیچ روایتی خشک و خالی به عنوان لقب حضرت نگفته اند، همه جا اباصالح المهدی گفته اند یعنی اباصالح به تنهایی جایی به عنوان صفت امام زمان گفته نشده است. یقینا امام زمان فرزندی به نام صالح ندارند اما چون پدر همه صلح ها، صمیمیت ها و آرامش ها و نیکی هاست از این لحاظ اباصالح می گویند. پس یعنی امام حسین این قدر غرق در خدا هستید این قدر بندگی خدا را به زیبایی می کنید که این کنیه ی ابا عبدالله را خدا به تو داده است.
🔹 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 10
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
==============
@matn_chanell