⭕ بازخوانی دو هشدار مهم امام و رهبرانقلاب خطاب به آقایان علما!
🔺 یکی از خبرهایی که در هفته گذشته فضای رسانه ای کشور را به خود مشغول ساخت و مباحث مختلفی حول آن شکل گرفت، اخباری بود که در ارتباط با فعالیت های اقتصادی یکی از ائمه جمعه کشور مخابره شد. در این نوشتار قضاوتی در ارتباط با درست یا غلط بودن ادعاهای مربوطه ندارم و امیدوارم حداقل این ماجرا به عاقبت ماجراهای متعدد دیگری که هنوز در افکار عمومی پرونده اش باز است دچار نشود و تنویر افکار عمومی به نحو احسن انجام شود خصوصا از آن جهت که سوژه مطرح، ارتباط مستقیم با دستگاه ولایت پیدا می کند. اما از این اتفاق و موارد شبیه به آن باید عبرت های لازم اخذ و برخی اصول دوباره بازخوانی شود که در اینجا به دو مورد از هشدار هایی که رهبران انقلاب به آقایان علما داده اند می پردازیم.
🔺مسأله نفوذ در بیوت علما و اعتماد های حداکثری برخی آقایان علما به اطرافیان، بستگان و فرزندان خویش و تاثیر پذیرفتن از آرا، افکار و پخت و پز های آنان یک واقعیت غیرقابل انکار در طول تاریخ انقلاب است. بخشی از این آسیب بر می گردد به ساختار سنتی بیوت علما. به طور معمول به علت سر شلوغی های فراوانی که برخی علما دارند، چند نفری را به عنوان امین می گمارند و از کانال آنان در جریان مسائل، مشکلات و موضوعات مختلف قرار میگیرند و یا به تعبیر بهتر کانالیزه می شوند. بخش دیگری از این آسیب مربوط به شخصیت برخی آقایان است. شخصیت هایی که دچار نوعی ساده لوحی سیاسی و اجتماعی هستند و تشخیص و اطلاعات لازم در موضوعات مختلف را ندارند، سریعا از این ساده دلی آنان حداکثر سواستفاده صورت می گیرد. نمونه های متعددی را می توان مثال زد.
🔺 امام که این مشکل و معضل را به کرات در برخی آقایان دیده بود در نامه ای خطاب به منتخبان مجلس خبرگان دست روی این موضوع گذاشته و آقایان را از انتخاب برخی اصحاب نفوذی و مسأله دار زنهار داده و هشداری تاریخی می دهد. بغیر از علما که متصل به نهاد دین و روحانیت هستند تمامی خواص حکومت دینی باید این توصیه امام را نصب العین خود قرار دهند تا از گزند اطرافیان سودجو در امان بمانند. بخوانید.
🔺 «شما كه خود پيروان اصحاب وحی و اولياء عظيمالشأن ميدانيد و بحمدالله هستيد، خود را جز خدمتگزار به ملتهاي ستمديده ندانيد و بايد بدانيد كه تبهكاران و جنايت پيشگان بيش از هر كس چشم طمع به شما دوختهاند و با اشخاص منحرف نفوذي در بيوت شما با چهرههاي صددرصداسلامي و انقلابي ممكن است خداي نخواسته فاجعه ببار آورند و با يك عمل انحرافی نظام را به انحراف كشانند و بادست شما به اسلام و جمهوري اسلامي سيلي زنند. الله الله در انتخاب اصحاب خود، الله الله در تعجيل تصميمگيري خصوصاً در امور مهمه و بايد بدانيد و ميدانيد كه انسان از اشتباه و خطا مأمون نيست. به مجرد احراز اشتباه و خطا از آن برگرديد و اقرار به خطا كنيد، كه آن كمال انساني است، توجيه و پافشاري در امر خطا، نقص و از شيطان است. در امور مهمه با كارشناسان مشورت كنيد و جانب احتياط را مراعات نماييد.»
🔺ائمه جمعه و علما به علت جایگاه مهم و تاثیرگذاری که دارند همواره مورد طمع اصحاب قدرت و ثروت بوده اند. همواره کسانی بوده اند که به طرق مختلف در پی آلوده کردن دامان این عزیزان به مسائل اقتصادی هستند تا خود به آلاف و الوفی برسند. کارهای اقتصادی چون دارای ریزه کاری ها و مراقبتها و حساسیت های فراوان است بیشترین خطر را برای علما دارد. به این معنا که در این مسیر اگر آنان دچار کوچک ترین لغزش و شائبه ای بشوند علاوه برآنکه آبروی خود و روحانیت را برده اند، آبروی اسلام و انقلاب و همه چیز را به یغما برده و باعث ناامیدی و بدبینی افکار عمومی نسبت به اسلام و انقلاب و... می شوند. فلذا از این جهت است که رهبری تمامی بستگان و فرزندان خود را از حضور در فعالیت های اقتصادی منع کرده اند.
🔺از این رو ایشان ائمه جمعه که نمایندگان خود در سراسر کشور هستند را از حضور در فعالیت های اقتصادی باز می دارد. ایشان می داند چه مفاسد بزرگی در این عرصه مترتب است بر ورود و درگیر شدن آقایان با دنیای پر زرق و برق اقتصادی. ایشان در دیدار سال گذشته خود با ائمه جمعه به صراحت این خطر را به آنان گوشزد کردند. بخوانید.
🔺یک نکتهی دیگر و تذکر دیگری که بنده بارها قبلاً هم گفتهام این را، این است که از ورود در فعالیتهای اقتصادی اجتناب کنید؛ اینکه امامجمعه به این مناسبت که «نماز جمعهی ما به پول احتیاج دارد، به درآمد احتیاج دارد، درآمدی نداریم»، پس بایستی مثلا فلان فعالیت اقتصادی را داشته باشد، فکر درستی نیست. بعضی از آقایان محترم ائمّهی جمعه وارد فعالیت اقتصادی شدند و بلد نبودند، شکست خوردند، دیگران سوء استفاده کردند، وزر و وبالش به گردن نظام ماند، بعضیها هنوز هم ادامه دارد! مطلقا وارد مسائل اقتصادی نشوید.»
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
HajAgha.mp3
2.64M
🔴 ما حق نداریم این آبرو را هزینه کنیم!
🔺ما چون معمم هستیم برخی میان سراغ ما که آقا وساطتی و سفارشی بکنید، ما باید بدانیم اگر ارادتی هست این ارادت سرمایه دین و اسلام و روحانیت و میراث زهد پدران ما است. ما حق نداریم که این آبرو را هزینه بکنیم که یک پیمانکار مثلا پروژه ای را دریافت کند یا کارش جایی حل بشود! از ارتباط با این آدمها به شدت باید اجتناب کنید.
🔺در پذیرش هدیه احتیاط کنید، در مساله هدایا خیلی باید با احتیاط عمل بکنیم. چرا و روی چه حسابی کسی باید به ما هدیه بدهد! آیا اگر من در این خانواده نبودم کسی به من این هدیه را می داد؟ اگر منتسب به آیت الله شفیعی نبودم آیا این هدیه را به من می دادند؟ آیا این پیشنهاد را به من می دادند؟ خب وقتی انسان با دقت نگاه می کند می بیند که نه این پیشنهادات را نمی دادند!
🔺چرا و به چه دلیل باید کسی برای ما قانون را دور بزند یا جنسی را مجانی به ما بفروشد! ما هم مثل بقیه مردم، وقتی انسان می تواند بر دلها حکومت و نفوذ داشته باشد که خودش را بالاتر نبیند، خودش را برتر از دیگران نبیند.
🔺پ.ن: توصیه های مرحوم آقا سید محسن شفیعی در جمع اعضای خانواده خود را می شنوید.
@marghoomat
🔵 از سفره تا سنگر انقلاب!
🔺نباید دکاندار بود و تسلیم تقاضا شد،
نباید سلبریتی بود و بردۀ مخاطب شد،
نباید سیاستزده بود و محتاج رأی شد.
فقط یک انسان بیهویت و نامؤمن است که جهت حرکتش را غیر از وجدان ایمانی اش تعیین میکند.
🔸در جبهۀ گفتمانی انقلاب اسلامی ، باید خویش را ندید و طعم طعنهها را چشید و دشنۀ دشنامها را به جان خرید. گفتن حق، تیر و تازیانه دارد نه نان و نام. حقیقتخواهی، بر دیوار وجاهت و معیشت تکیه نکرده است.
🔸سفرۀ انقلاب، برای آنانی است که تمنای شهوت دارند. و سنگر انقلاب، برای آنان که در طلب شهادت هستند. برچسبهای علم و عقلانیّت و اخلاق نیز، ارزانی آنان که تشنۀ سرکشیدن جام اعتبار هستند. مؤمن انقلابی، حریص و اسیر این القاب و عناوین نیست.
🔺رها شویم از این تعلقات صوری و توجهات فریبنده. شدنهای باطنی تاریخ، تابع اعتباریات بیخاصیت و ظهورات تهیمایه نیست.
@marghoomat
4_5875112358635897415.mp3
8.83M
⭕️روضه تلخ صلح امام حسن(ع)از زبان استاد رحیم پور ازغدی
🔺محموله های پول رو معاویه فرستاد پشت جبهه امام حسن.
🔺به عده ای گفت چقدر جهاد و مبارزه، نمیخواین صفا کنید؟!
#استاد_رحیم_پور_ازغدی
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕خطری که بیخ گوشمان است!
🔺«خدا را شکر مىکنیم که ملت ما بیدار است. خدا را شکر مىکنیم که جوانان ما بیدارند. خدا را شکر مىکنیم که شما دانشجویان بیدارید. اما دانشجویان! بیدار بمانید.این وضعِ دانشگاهی که امروز هست، من به شما صریح بگویم: من این وضعیت را نمیپسندم. دانشجویی که اصلاً نفهمد در دنیا چه میگذرد، این دانشجو، دانشجوی زمان خودش نیست؛ مرد زمان خودش نیست.
🔺دانشجو باید احساس سیاسى داشته باشد، درک سیاسى داشته باشد، تحلیل سیاسى داشته باشد. بنده در قضایاى تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفتهام که، چیزى که امام حسن مجتبى علیهالسلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسى در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسى نداشتند. چیزى که فتنه خوارج را بهوجود آورد و امیرالمؤمنین علیهالسلام را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسى در مردم بود والا همهى مردم که بىدین نبودند. تحلیل سیاسى نداشتند. یک شایعه دشمن مىانداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش مىشد و همه آن را قبول مىکردند!»
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 الان همه می گویند ما انقلابی هستیم!
🔺«باید توجه داشته باشد این ملت که گول نخورد از اینهایی که برای اسلام دارند سینه میزنند. ببینند اعمالشان چیست. ببینند اینهایی که میگویند «اسلام»، آیا در عمل هم این طوری هستند یا یک سنگربندهایی هستند که با اسم «اسلام» میخواهند از بین ببرند اسلام را. و لعلّ دزدهای سر گردنه هم اسم اسلام روی خودشان میگذارند، لکن دزدی میکنند. باید ما با اسم گول نخوریم، ببینیم چه میکند، ببینیم سابقه این چیست، ببینیم کتابهایی که اینها مینویسند محتوایش چیست، ببینیم تبلیغاتی که اینها میکنند چه تبلیغ میکنند. مجرّد اینکه بگوید من مسلمم که فایده ندارد با ادعا. الآن همه میگویند ما مسلمیم، همه میگویند ما انقلابیایم، کسی نیست که بگوید من انقلابی نیستم، هر که میگوید من انقلاب را درست کردهام.»
@marghoomat
🔴 راهی جز اصلاحات نداریم!
🔸در گام دوم انقلاب، برای جهش و تحول سیاسی وقت اندک است و مسائل بسیار. باید مسائل اصلی و اولویت دار کشور را وسط گذاشت و بدون تعارف سیاسی و با عبور از انگاره های ارتجاعی و محافظه کارانه مسیر اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را پی گرفت. اصلاحات جز ذات و جوهره انقلاب است. اصلاحات از مسیر نقد حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز می گذرد.
🔹اصلاحاتی که به تعبیر رهبری اگر رخ ندهد نظام به بیراهه خواهد رفت:«بنده معتقدم که اصلاحات، یک حقیقت ضروری و لازم است و باید در کشور ما انجام گیرد. اصلاحات در کشور ما از سر اضطرار نیست که فلان حاکمی مجبور شود مورد مطالبات سخت قرار گیرد و گوشه و کناری را اصلاح کند؛ نخیر، اصلاحات جزو ذات هویّت انقلابی و دینی نظام ماست. اگر اصلاح به صورت نو به نو انجام نگیرد، نظام فاسد خواهد شد و به بیراهه خواهد رفت. اصلاحات یک فریضه است. وقتی اصلاحات نشود، برخی از نتایجی که ما امروز با آنها دست به گریبانیم، پیش میآید: توزیع ثروت ناعادلانه میشود؛ نوکیسههایِ بیرحم بر گوشه و کنار نظام اقتصادی جامعه مسلّط میشوند؛ فقر گسترش پیدا میکند؛ زندگی سخت میشود؛ از منابع کشور بهدرستی استفاده نمیشود؛ مغزها فرار میکنند و از مغزهایی که میمانند، حداکثر استفاده نمیشود. وقتی که اصلاحات باشد، این آفتها و این آسیبها و دهها مورد از قبیل آنها پیش نمیآید.»
🔸 در مسیر اصلاحات هیچ دستگاه و نهادی استثنا نیست. تحول و اصلاحات سیاسی صرفا مربوط به نهادهای انتخابی نیست. نهاد های انتصابی هم مبتنی بر آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی باید با آسیب شناسی دقیق از وضع موجود، ترسیمی دقیق و واقعی از وضع مطلوب داشته باشند و قدم های مختلف رسیدن به آن را طراحی کنند. این مهم رخ نمی دهد مگر آنکه دستگاه ها آغوش خود را به روی جریان انتقادی باز کرده و از طرفی دیگر اراده ای جهت اصلاح را در خود ایجاد و نمایان کنند و مبتنی بر آن متعهد به پاسخگویی سیاسی باشند.
🔹 این یک قاعده اساسی و حتمی است. نقد، اصلاح و پاسخگویی. قاعده ای که رهبر انقلاب به صراحت آن را بیان می کنند: «اصلاحات به معنای حقیقی کلمه، شامل همهی دستگاههای کشور میشود. هیچ دستگاهی نباید خود را از انتقاد و نقد مصون و از عیب خالی بداند؛ همهی دستگاههای کشور باید مورد نقد منصفانه قرار بگیرند و همه در جهت اهداف نظام و در چهارچوب آن، رفتار خود را اصلاح کنند. دولت، مجلس، قوهی قضاییه و سایر دستگاههایی که در کشور هستند و مسؤولیتهای مهمی بر دوش آنهاست، همه مشمول این قاعدهی کلی هستند؛ نقد، اصلاح و پاسخگویی.»
🔸قطعا در این مسیر باید مبنای عمل را اولویت ها گذاشت. در دوره اصلاحات جریان تجدیدنظرطلب در پی آن بود که به غلط اصلاحات را به معنای تجدیدنظر کردن در آرمانها و ارزشهای دینی و انقلابی تعریف کند و اصلاحات آمریکایی را در کشور پیاده سازی کند. اما رهبر انقلاب در مقابل این جریان انحرافی در بیان های مختلف خویش سعی کردند مسیر مطالبه اصلاحات را به سمت مسائل اصلی و اساسی مردم و کشور سوق دهند.
🔹 ایشان اولویت اصلی اصلاحات در کشور را در سه حوزه اساسی معرفی میکنند. مبارزه با فقر، فساد و تبعیض. بخوانید: «آماج این مبارزه، سه چیز است: یکی فقر است، یکی فساد است و یکی تبعیض. اگر با فقر و فساد و تبعیض در کشور، مبارزه شود، اصلاحات به معنای حقیقی - اصلاحات انقلابی و اسلامی - تحقق پیدا خواهد کرد. مشکلات ما از این سه پایهی شوم و از این سه عنصر مخرب است. ناامنی هم که داریم، به خاطر همین است. بسیاری از ناامنی، به خاطر فقر است و بسیاری به خاطر فساد است. باید هدف مبارزه، اینها باشد. اصلاحات حقیقی در کشور، اینهاست.»
🔸 امروز هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد باید نسبت خود را با مسیر اصلاحات در کشور مشخص کند و برای خود فارغ از اقدامات نمایشی و همایشی نقش تعریف کند. امروز همه باید خود را یک کنشگر فعال در صحنه اصلاحات کشور بدانند. در راس جریان اصلاح طلبی، دانشجویان قرار دارند. دانشجویان باید به میدان مطالبه اصلاحات که به تعبیر رهبری یک تکلیف و مجاهدت است بیایند و بدون لکنت زبان با حاکميت سخن بگویند: «اصلاحطلبی - با معنای درست این کلمه - جزو لاینفک انقلاب است و یک دانشجوی مسلمان نمیتواند اصلاحطلب نباشد. اصلاحطلبی یک پز سیاسی نیست؛ از این به عنوان یک پز سیاسی و وسیلهای برای جذب دل این و آن نباید استفاده کرد؛ از آن برای موجه کردن چهره نباید استفاده کرد. اصلاحطلبی، یک تکلیف و یک مجاهدت است. دولت و ملت موظفند اصلاحطلب باشند؛ البته اجازه ندهند که اصلاحطلبی را دیگران برای آنها تعریف کنند.»
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
🔵 مبادا #سرمستى_حكومت تو را از رسيدگى به طبقات پایین و محروم باز دارد...
🔻بخشی از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر:
🔹سپس خدا را، خدا را، در خصوص طبقات پايين و محروم جامعه، كه هيچ چارهاى ندارند، [و عبارتند] از زمينگيران، نيازمندان، گرفتاران، دردمندان.
همانا در اين #طبقه_محروم گروهى خويشتندارى كرده، و گروهى به گدايى دست نياز بر مىدارند، پس براى خدا پاسدار حقّى باش كه خداوند براى اين طبقه معيّن فرموده است:
🔸بخشى از بيتالمال، و بخشى از غلّههاى زمينهاى غنيمتى اسلام را در هر شهرى به طبقات پايين اختصاص ده،
زيرا براى دورترين مسلمانان همانند نزديكترين آنان سهمى مساوى وجود دارد و تو #مسئول رعايت آن مىباشى.
🔹مبادا سرمستى حكومت تو را از رسيدگى به آنان باز دارد، كه هرگز انجام كارهاى فراوان و مهم عذرى براى ترك مسئوليّتهاى كوچكتر نخواهد بود.
همواره در فكر مشكلات آنان باش، و از آنان روى بر مگردان،
به ويژه امور كسانى را از آنان بيشتر رسيدگى كن كه از كوچكى به چشم نمیآيند و ديگران آنان را كوچك مىشمارند و كمتر به تو دسترسى دارند.
🔸براى اين گروه، از افراد مورد اطمينان خود كه خدا ترس و فروتن هستند فردى را انتخاب كن، تا پيرامونشان تحقيق و مسائل آنان را به تو گزارش كنند.
سپس در رفع مشكلاتشان به گونهاى عمل كن كه در پيشگاه خدا عذرى داشته باشى، زيرا اين گروه در ميان رعيّت بيشتر از ديگران به #عدالت نيازمندند، و حق آنان را به گونهاى بپرداز كه در نزد خدا معذور باشى،
🔹از يتيمان خردسال، و پيران سالخورده كه راه چاره اى ندارند و دست نياز بر نمىدارند، پيوسته دلجويى كن كه مسئوليّتى سنگين بر دوش زمامداران است، اگر چه حق، تمامش سنگين است امّا خدا آن را بر مردمى آسان مىكند كه آخرت مىطلبند، نفس را به شكيبايى وا مىدارند، و به وعدههاى پروردگار اطمينان دارند.
@marghoomat
⭕ عاقبت بخیری سیاسی!
🔹در طول تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی افراد متعددی را می بینیم که بعد از سالها مجاهدت و هزینه دادن پای آرمانهای دینی و انقلابی، در آخر عاقبت بخیر نگشته و دچار التقاط و انحراف شدند. بزرگانی که روزگاری شکنجه ها دیده و زجر ها کشیدند. انقلابیون سابقی که امروز مایه عبرت انقلابیون جوان بوده و اسیر خودخواهی ها و هواهای نفسانی خویش هستند. در این شبهای عزیز برای عاقبت بخیری سیاسی خودمان دعا کنیم. دعا کنیم که الگویی برای نسل های بعدی باشیم و نه عبرت. دعا کنیم در این مسیر ثابت قدم مانده و عاقبت مان ختم به رستگاری و شهادت شود.
🔹 زبیر یکی از نمونه های مهم عاقبت به شری در تاریخ صدر اسلام است. آری به تعبیر رهبری حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است. «این زبیر کسی بود که در زمان پیامبر، جزو شخصیتها و برجستهها و پسر عمّه پیامبر و نزدیک به آن حضرت بود. حتّی بعد از دوران پیامبر هم جزو کسانی بود که برای دفاع از امیرالمؤمنین، به سقیفه اعتراض کرد. بله؛ «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است»! خدا عاقبت همهمان را به خیر کند. گاهی اوقات دنیا طلبی، اوضاع گوناگون و جلوههای دنیا، آنچنان اثرهایی میگذارد، آن چنان تغییرهایی در برخی از شخصیتها بهوجود میآورد که انسان نسبت به خواص هم گاهی اوقات دچار اشکال میشود؛ چه برسد برای مردم عامی.»
🔹«شما باید بدانید طلحه و زبیر مردمان کوچکی نبودند. جناب زبیر سوابقی درخشان دارد که نظیر آن را کمتر کسی از اصحاب امیرالمؤمنین داشت. بعد از به خلافت رسیدن جناب ابیبکر، در همان روزهای اول، پای منبر ابیبکر چند نفر از صحابه بلند شدند، اظهار مخالفت کردند، گفتند: حق با شما نیست؛ حق با علی بن ابی طالب است. اسم این اشخاص در تاریخ ثبت است. اینها چیزهائی نیست که شیعه نقل کرده باشد؛ نه، این در همهی کتب تواریخ ذکر شده است. یکی از آن اشخاصی که پای منبر جناب ابیبکر بلند شد و از حق امیرالمؤمنین دفاع کرد، زبیر است. این سابقهی زبیر است. مابین آن روز و روزی که زبیر روی امیرالمؤمنین شمشیر کشید، فاصله بیست و پنج سال است.»
🔹 عاقبت بسیاری از چهره ها مقابل چشمانمان است. از آن شیخ مغروق در استخر فرح و آن دیگری که حاصل عمر امام بود و امام از آنکه در قعر جهنم نسوزد انذارش می داد تا آن مرد بهاری که غرور و تکبر امانش نداد و به وادی انحراف افتاد؛ چه بسیار کسانی که تا پای پیاده شدن امام از هواپیما کنارش بودند اما روزها و سالها بعد مقابل امام و خط امام ایستادند( منتظری، سازگارا، بنی صدر، خاتمی، روحانی، قطب زاده، یزدی، موسوی خوئینی ها، غفاری، محتشمی پور و حسین خمینی) روایت رهبری را ببینید:«بعضیها با امام از پاریس تو هواپیما بودند و آمدند ایران؛ اما در زمان امام به خاطر خیانت اعدام شدند! بعضیها از دورانی که امام در نجف بود و بعد که به پاریس رفت، با ایشان ارتباط داشتند، در اول انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند؛ اما بعد رفتار اینها،موضعگیریهای اینها موجب شد که امام اینها را طرد کرد،از خودش دور کرد. میزان، وضعی است که امروز بنده دارم. اگر خدای نکرده نفس اماره و شیطان، راه را در مقابل من منحرف کردند، قضاوت چیز دیگری خواهد بود.»
🔹کنشگری و فعالیت سیاسی بدون تهذیب نفس و خودنگهداری ره به ترکستان خواهد برد. لحظه به لحظه، روز به روز باید مراقبه داشت. اگر این مهم نباشد بلاشک روزی در يک بزنگاه رفوزه خواهی شد و آن روز، روز شروع پایان توست.
🔹هشدار تاریخی رهبر انقلاب را بخوانید:«نکتهی دیگری که فعالان سیاسی، مسئولان، صاحبان قدرت، صاحبان مسئولیتهای گوناگون و متنفذین بشدت بایستی مراقب آن باشند، مسئلهی انحراف و فسادپذیری شخصی است؛ همهمان باید مراقبت کنیم. انسانها در معرض فسادند، در معرض انحرافند. گاهی لغزشهای کوچک، انسان را به لغزشهای بزرگ و بزرگتر و گاهی به پرتاپ شدن در اعماق درههائی منتهی میکند؛ خیلی باید مراقب بود. لغزشها انسان را فاسد میکند. این فساد، به انحراف در عمل و گاهی به انحراف در عقیده منتهی میشود. این هم بمرور پیش میآید؛ دفعتاً پیش نمیآید که ما فکر کنیم یک نفری شب مؤمن میخوابد، صبح منافق از خواب بیدار میشود؛ نه، بتدریج و ذره ذره پیش میآید. این، علاجش هم مراقبت از خود است. مراقبت از خود هم یعنی همین تقوا. بنابراین علاجش تقواست. مراقب خودمان باشیم. از یکدیگر مراقبت کنیم، برای اینکه دچار نشویم. مردم مسئولین را موعظه کنند، نصیحت کنند، بنویسند برای آنها، بگویند برای آنها، پیغام بدهند تا مبادا دچار لغزش بشوند. خطرات لغزش مسئولین هم برای نظام، برای کشور و برای مردم بیشتر است. انسان گاهی در بعضی از حرفها، در بعضی از اقدامها نشانههای یک چنین انحرافی را انسان مشاهده میکند. به خدا باید پناه برد، از خدا باید کمک خواست.»
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
⭕️ افرادی را كه در حق گويی از همه صريحترند، انتخاب كن، چه خوشايند تو باشند چه نباشند
➖بخشی از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر در سال ۳۸ هجری(نامه۵۳)
◀️ بخيل را در مشورت كردن دخالت نده، كه تو را از نيكوكاري باز ميدارد، و از تنگدستی میترساند. ترسو را در مشورت كردن دخالت نده، كه در انجام كارها روحيّه تو را سست میكند. حريص را در مشورت كردن دخالت نده، كه حرص را با ستمكاری در نظرت زينت میدهد.
🔸 بدترين وزيران تو، كسی است كه پيش از تو «وزير بدكاران» بوده، و در گناهان آنان شركت داشته، پس مبادا چنين افرادی محرم راز تو باشند.
🔹 تو بايد جانشينانی بهتر از آنان داشته باشی كه قدرت فكریِ امثالِ آنها را داشته، امّا گناهان و کردار زشت آنها را نداشته باشند: «کسانی که ستمكاری را بر ستمی ياری نكرده، و گناهكاری را در گناهی كمک نرسانده باشند.»
🔺 سپس از ميان آنان، افرادی را كه در حق گويی از همه صريحترند، و در كارهايى كه خداوند بر دوستانش نمى پسندد، تو را يارى نمیكنند، انتخاب کن. چه خوشايند تو باشند چه نباشند.
@marghoomat
حق انتقاد.mp3
1.47M
🎙️🔰 سوال و انتقادِ امت از امام، حقِّ امام است!
🔺حضرت علی (ع) میگوید که اگر از من سوال نکنید، حقِّ من را ضایع کردهاید و از طرفی میگوید آنطوری که با دیکتاتورها حرف میزنید، با من حرف نزنید و برخورد نکنید. من از شما توقع دارم که صادق و امین باشید و اگر سوالی هم دارید از من بپرسید. من جواب میدهم.
#استاد_رحیم_پور_ازغدی
@marghoomat
سیره علوی.mp3
2.15M
🎙️🔺نحوه مواجهه امیرالمؤمنین با منتقدان، خوارج و ثناگویان را بشنوید!
#مرتضی_مطهری
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴 روز جهوری اسلامی روزِ امامتِ اُمّت!
⬅️ برشی از گفت و گو با استاد قنبریان...
🔺خمینی بدون مردم شیخ انصاری در یک حجره و نائینی در مشروطه است که باید کتابهایش را جمع کند. مردم بدون خمینی هم به جایی نمی رسند. نه ولی تنها و نه مردم تنها.
🔺 اسلام نظام امامت و امت است. نظامی که می رود به سمت امامت امت. امام قرائتی از اسلام را ارائه داد که در آن مردمسالاری دینی، آزادی و حق انتقاد وجود داشت.
🔗 مشاهدهی فیلم کامل این گفتگو از صفحه رسمی گرا در آپارات
https://www.aparat.com/v/VJfsy
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تابید نوری از تو به انگور و شد شراب
هر کس که بوسه زد به ضریحت خمار شد...
#بهشت_اصحاب_الحسین
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 صریح و بی پرده!
🔺سعید جلیلی: پاسخ ندادن به دشمن او را جری میکند!
@marghoomat
🔺بیش از دو ساعت جلسه صریح، چالشی و انتقادی بچه های جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران مستقر در هویزه با حاج آقا موسوی فرد نمایندگی محترم ولی فقیه در استان خوزستان...
🔺 جلسه رو یک ربع به یک نیمه شب شروع کردیم و طرفای سه نیمه شب تموم شد. تجربه جلسه با مسئولین نظام در ساعت یک نیمه شب رو نداشتیم که کسب کردیم!
@marghoomat
🔴 خود و قدس را آزاد کنیم!
🔹هر طور حساب کنیم، مسئله قدس یکی از اصلیترین آرمانهای انقلاب اسلامی است: از آغاز مبارزات در خرداد 42، تا بهمن 57 و پس از آن به شکلی مستمر، بر محوریت مسئله قدس تأکید شده است؛ از وصیتنامه شهدای دفاع مقدس تا وصیتنامه آخرین شهدای انقلاب اسلامی در جبهه مقاومت؛ از اولین سخنرانیهای امام خمینی تا آخرین سخنرانیهای رهبر انقلاب. به همین خاطر کمتر کسی هست که بتواند تفسیر، خوانش و نظریهای درباره ماهیت و اهداف انقلاب اسلامی ارائه بدهد که در بطن و متن آن قدس نباشد.
🔸انقلاب اسلامی از آغاز مبارزه تا اکنون، در طول بیش از نیم قرن حیات خود و در مسئلههای گوناگون، با «غیر»های متفاوتی درگیر بوده است؛ گاه برخی از این غیرها در صدر مقدسین زمان خود بودهاند و گاه برخی روزگاری در شمار اصلیترین کادرهای انقلاب اسلامی بودهاند. همین مقدسمآبیها یا سابقه داشتن در انقلاب، گاه سبب تردیدها و ریزشهایی شده است و کسانی طاقت رویارویی با این غیرهای ظاهرالصلاح ها را نداشتهاند. در مسئله قدس اما دشمنِ انقلاب اسلامی هیچ ظاهرِ الصلاحی ندارد. پس بهانهای برای تردید نمیماند.
🔸برگردیم و به وضعیت خودمان نگاه کنیم؛ خود را فرزندان انقلابِ روحالله میدانیم. انقلاب و امامی که وقتی با کوهی متراکمی از ثروت و قدرتِ رژیم طاغوت مواجهه بود، از قدس میگفت. وقتی در اولین سال پس از پیروزی انقلاب با انبوهی از مشکلات متنوع مواجهه بود، «روز قدس» را برای ابراز اعتراض تودههای مردم بنیان گذاشت و وقتی در روزهای آخر جنگ، تمام قد ایستاده بود که تردید و غفلت از مسائل جنگ، خیانت به اسلام و رسولالله(ص) است، حتی وقتی مجبور به نوشیدن جام زهر میشد، باز هم دل در گرو آرمان قدس داشت و به فلسطینیهایی چون عرفات میتازید که چرا به آرمان قدس خیانت میکنی؟
🔹این چه انقلابیگریای است که امروز ما داریم؟ چرا انقلابیگری ما شامل آرمان قدس نمیشود؟ و کنشگری که جای خود دارد، چرا حتی در واکنش نشان دادن هم عقب افتادهایم از خیلی دیگر از ملتها؟ جز این است که انقلاب را به قرائت اهالی احزاب فهمیدهایم؟ جز این است دل به دولت/حاکمیت سپردهایم برای پیگیری آرمانهای انقلاب و خیلی که انقلابی باشیم، حداکثر از دولت/حاکمیت چیزی را «مطالبه» میکنیم؟
🔸چشم وا کنیم و ببنیم چقدر شبیه شدهایم به کسانی که در آلاکلنگ قدرت یا وکیل و وزیر هستند، یا فعال سیاسی و حزبی. انقلابی هستیم اما همه کنشهایی که معطوف به آرمان محوری قدس داریم، محدود است به شرکتِ شرطیِ شده در یک یا چند راهپیمایی. ما میخواستیم فرزند خمینی باشیم، افسوس که این جماعت، جماعت همواره بر کرسیِ قدرت نشسته، یا همواره به سوی قبله قدرت خوابیده، ما را موجوداتی کردهاند مشابه خودشان. ما همانی شدهایم که از آن بدمان میآید. قدس نشانه خوبی است که ببنیم چه قدر کنشگری انقلابیمان در رکود است. ما فقط ادای انقلابی بودن در میآوریم. خود و قدس را آزاد کنیم.
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ضربه ای دیگر!
🔺و تو ای علی، ای شیر، مرد خدا و مردم، رب النوع عشق و شمشیر. ما شایستگی شناخت تو را از دست داده ایم. شناخت تو را از مغزهای ما برده اند. اما عشق تو را علی رغم روزگار در عمق وجدان خویش، در پس پرده های دل خویش، همچنان مشتعل نگاه داشته ایم.
🔺تو #ستمی را بر یک #زن_یهودی که در ذمهی حکومتت میزیست تاب نیاوردی، و اکنون مسلمانان را در ذمهی #یهود ببین و ببین که بر آنان چه میگذرد!
🔺ای صاحب آن بازو که یک ضربهاش از عبادت دو جهان برتر است، ضربهای دیگر...
#علی_شریعتی
@marghoomat
⭕ چرا این همه تاکید؟!
بخش اول
🔸 دیدار اخیر رهبر انقلاب با تشکلهای دانشجویی حاوی نکات متعددی بود که جا دارد ساعتها درباره آن به مداقه و تحلیل پرداخت اما یکی از نکات مهم این دیدار تاکید و توصیه مجدد ایشان به دانشجویان مبنی بر مطالعه آثار علامه مصباح بود. توصیه ای که بارها و در جلسات مختلف دانشجویی، رهبر انقلاب آن را تکرار کرده اند. اما به راستی چرا؟ چرا این همه تاکید؟ قبل از آنکه پاسخ به سوال فوق داده شود، لازم است مروری گذرا بر این توصیه خاص، آن هم فقط در دیدار های دانشجویی سالهای گذشته داشته باشیم چرا که پرداختن به مجموعه سخنان ایشان درباره استاد مصباح در این مقال نمی گنجد.
🔸اولین توصیه ایشان در دیدار با اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سال 76 بود. در این دیدار ایشان اعضای این مجموعه را توصیه بر آن کردند که هر چه می توانید از امثال استاد مصباح بیشتر استفاده کنید: «در قم، بزرگان و اساتیدی مثل آقای «مصباح» و دیگران هستند؛ هرچه میتوانید، از آنها استفاده کنید. آنان برای شما از لحاظ فکری، خیلی منبع و منشأ خیر و برکتند.»
🔸ایشان در سال 77 و دیدار با دانشجویان شرکت کننده در دوره طرح ولایت استاد مصباح را از مفاخر و برکات خدا می دانند و توصیه می کنند دوره طرح ولایت را قدر بدانید و دنبال کنید: «همین تلاش را که دوستان کردند، با زحمات و در واقع با رهبری و تعلیم حضرت آقای مصباح(دامتبرکاته) - که وجود شریف ایشان، واقعاً از مفاخر زمان ما و از برکات خدا بر ملت و بر حوزهها و بر جوانان ماست - قدر بدانید و دنبال کنید. این فکرها را در خود تعمیق نمایید.»
🔸 رهبر انقلاب در دیدار سال 78 خود با دانشجویان طرح ولایت در سخنانی تاریخی بیان می دارند که استاد مصباح خلأ علامه طباطبایی و شهید مطهری را پُر کرده و از اینکه جوانان به ایشان علاقه مند هستند خدا را شکر می گویند:«امروز بحمداللَّه نظام اسلامی ما مفتخر است که شخصیتهای برجستهی علمی و معنوی در آن حضور دارند؛ مثل همین شخصیت عزیز و عظیم - جناب آقای مصباح - که بحمداللَّه این کار هم از برکات ایشان است. من ایشان را نزدیک به چهل سال است میشناسم و به ایشان ارادت قلبی دارم؛ فقیه، فیلسوف، متفکّر و صاحبنظر در مسائلِ اساسی اسلام. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مثل مرحوم علّامهی طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمداللَّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلاءِ آن عزیزان را در زمان ما پر میکنند. من حقیقتاً خدا را حمد و شکر میکنم که جامعهی ما و بخصوص نسل جوان ما به ایشان خیلی علاقه دارند.»
🔸در اوج دورانی که اصلاح طلبان و روزنامه های زنجیره ای در رسانه های خود آیت الله مصباح را تخریب می کردند رهبر انقلاب به میدان آمدند و در دیدار سال 79 دانشجویان طرح ولایت، ضمن دفاع از علامه مصباح بیان کردند که حرف رسا و نافذ هر کجا باشد دشمن آنجا را هدف قرار می دهد:«وقتی یک نفر مثل جناب آقای مصباح که حقیقتاً این شخصیت عزیز، جزو شخصیتهایی است که همهی دلسوزان اسلام و معارف اسلامی بایستی از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند، مورد هجوم تبلیغاتی قرار میگیرد، میبینید که همین «و هم ینهون عنه و ینأون عنه». حرف رسا و نافذ، منطق قوی و مستحکم، هر جایی که باشد، دشمن آنجا را زود تشخیص میدهد؛ چون حسابگر است. دشمن - همانطور که گفتم - آنجا را میشناسد و به مقابلهاش میآید. با مرحوم شهید مطهری نیز همینگونه برخورد کردند.»
🔸منبع بی غل و غش معارف اسلامی دیگر تعبیری بود که رهبر انقلاب در دیدار سال 81 خود با دانشجویان طرح ولایت در توصیف استاد مصباح به کار بردند:«لازم است تشکر کنم از معلمان و استادان و دست اندرکاران و مدیران این تلاش فرهنگی که بسیار با ارزش است و مخصوصاً از شخص جناب آقای مصباح که حقیقتاً یکی از وجود های مبارک و مغتنم در دوره ما هستند و منبع فکر و اندیشه بی غل و غش معارف اسلامی. ان شاءالله خداوند به ایشان و دیگر دست اندرکاران توفیق ادامه این خدمت بسیار با ارزش را عنایت کند و وسیله ی بهره مندی هر چه بیشتر، گسترده تر و عمیق تر جوانان را از این سرچشمه های معرفت فراهم کند.»
@marghoomat
⭕ چرا این همه تاکید؟!
بخش دوم
🔸بعد از سالها و در دورانی که برخی ادعا می کردند رهبر انقلاب از نظرات قبلی خویش در توصیه به دانشجویان انقلابی مبنی بر استفاده از ظرفیت فکری علامه مصباح عدول کردهاند ایشان مجددا در سال 1401 و در دیدار با تشکل های دانشجویی از ایشان یاد کردند و این استاد عزیز را استاد فکر نامیدند: «اگر چنانچه فکر را درست مدیریّت نکردید، ممکن است به راه خطا برود. حالا البتّه من کمتر اسم از افراد میآورم، [امّا] مرحوم آقای مصباح یک استادِ فکر بود؛ البتّه ایشان کارهای سیاسی و فکرهای سیاسی هم میکردند، دربارهی آنها [یعنی] مسائل سیاسی بحثی ندارم، [لکن] دربارهی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد میخواهد.»
🔸 در دیدار دانشجویی سال 1402 رهبر انقلاب کما فی السابق دست روی تقویت مبانی فکری گذاشتند و توصیه به مطالعه کتابهای شهید مطهری، بهشتی و مرحوم استاد مصباح کردند:«روی این مبانی باید کار کنید؛ بخصوص شما تشکّلها روی این مبانی کار کنید. روی یک نقطهی محدود هم متمرکز نشوید؛ وسیع نگاه کنید، همهی مسائل را ببینید. به نظر من همین که اینجا اسم آوردند از مرحوم شهید مطهّری، شهید بهشتی، مرحوم آقای مصباح و امثال اینها، خوب است، [کتابهایشان] کتابهای خوبی است.»
🔸و اما در آخرین دیدار یعنی دیدار چند روز گذشته رهبر انقلاب با دانشجویان باز هم ایشان از مرحوم استاد مصباح یاد کردند و بیان داشتند که حقا و انصافا فکر این استاد کمک کننده جوانان خواهد بود:«هر چه میتوانید با قرآن مأنوس بشوید؛ همه چیز در قرآن هست، که با تدبّر در قرآن [به دست میآید]؛ البتّه این تدبّر با راهنمایی باید همراه باشد. اسم مرحوم آقای مصباح (رضوان الله علیه) دو سه بار اینجا آورده شد که بجا است؛ از کتابهای ایشان استفاده بشود. حقّاً و انصافاً فکر این مرد بزرگ، فکر کمککنندهی به حرکت درست فکری جوانها است»
🔸 برگردیم به سوال آغازین این وجیزه، چرا این همه تاکید؟ چرا رهبر انقلاب که رویه شان اسم نیاوردن از افراد در دیدار های مختلف است، از علامه مصباح چه در دوران حیات و چه در دوران ممات اسم می آورند و دیگران را توصیه به مطالعه آثار این عالم متفکر می کنند؟ چرا از باقی اندیشمندان انقلاب اسلامی اسم نمی آورند؟ چرا این همه تاکید را برای دیگر بزرگان فکری انقلاب خرج نمی کنند؟ پُر واضح است که جایگاه علامه مصباح در اندیشه و نگاه رهبر انقلاب جایگاهی منحصر به فرد، خاص و استثنایی است و به قاطعیت می توان گفت نمونه آن را نسبت به هیچ کدام از بزرگان فکری انقلاب اسلامی نداریم.
🔸 شخصیت و اندیشه استاد مصباح دارای ابعاد و جهات مختلفی می باشد اما از نگاه نگارنده این سطور یک ویژگی از باقی ویژگی های مهم ایشان مهم تر و متفاوت کننده تر است. اندیشه استاد مصباح حقیقتا منبع بی غل و غش معارف اسلامی و انقلابی است. در نظام اندیشه ای ایشان مغزای تفکر دینی و انقلابی را می توان فهم کرد. تفکری که در آن هم عقلانیت دینی می بینیم و هم غیرت دینی. در این نظام واره تفکری، مبتنی بر یک حکمت فلسفی، قرائتی از اسلام ارائه می شود که علاوه برآنکه خالی از التقاط و انحراف بوده، دائما در حال مرزبندی با التقاط و انحراف است، یعنی پیوند اندیشه با میدان عملی سیاست و اجتماع. عقلانیت انقلابی دال مرکزی گفتمان فکری استاد است.
🔸کنشگری به روایت اسلام انقلابی، محتاج دلیل است و دلیل از اندیشه برمیخیزد. انقلاب باید عقلانیت متمایز خویش را عرضه میکرد تا از استیلای تاریخ تجدد و تحجر بیرون آید و تبدیل به یک دیگری خطرناک برای تجدد و تحجر شود. این عقلانیت، از متن دین برمیخاست و بر بنیانهایی مستقل از تفکر غربی و تحجری تکیه داشت. در طول دهههای پس از انقلاب، کسی که بیش از دیگران کوشید که چنین عقلانیّتی را تولید کند، علامه مصباح بود.
🔸مطالعات و معارف او، حامل چنین جهتگیریای هستند؛ او همواره تلاش میکرد که خویشتن معرفتی متناسب با عالم قدسی انقلاب را بپروراند و جامعۀ ایران را از لحاظ فکری و معرفتی، از سیطرۀ ایدئولوژیهای تجددی و تحجری خارج کند. ازاینجهت، باید او را یک متفکر چالشگر و اندیشهورز انتقادی قلمداد کرد که سر سازگاری با تجدد و تحجر را ندارد و میخواهد عقلانیت انقلابی را به عنوان یک جایگزین و بدیل تاریخی مطرح سازد. پس جنبۀ تضادی و کشمکشی وی از ماهیت انقلاب اسلامی برمیخیزد و چون انقلاب، حاصل اعراض از تجدد و تحجر بود و سخن تازه به میدان آورد، علامه مصباح نیز همواره در تفکّر خود، سویه چالشگری را در نظر داشت و انقلاب را یک انقلاب متمایز معرفی کرد که ریشه در دین دارد و میخواهد نظامات اجتماعی خویش را بر دین بنا کند و از توحید، روایت عینی و ساختاری بیافریند.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
🔴 از فرزندان هنیه و خمینی و نصرالله تا آقازاده های آقایان!
🔸هر نهضت و انقلابی دو بال اساسی دارد. مردم و رهبران سیاسی. نه مردم بدون رهبران مبارز و مصمم به جایی میرسند و نه رهبران بدون حضور مردم پای کار و آماده جهت دادن هرگونه هزینه سیاسی و اقتصادی - اجتماعی. اگر اعتماد و همراهی حداکثری بین این دو رکن کلیدی نباشد یقینا آن نهضت و مبارزه به غایت نهایی و مطلوب خویش نخواهد رسید و یا در آغازین راه و یا در میانه راه از پای خواهد افتاد. وجود احساس تبعیض و دورویی سیاسی در مردم نسبت به سردمداران نهضت، آنان را خسته، ملول و پشیمان میکند. یک نهضت جمعی مقاومت جمعی هم می خواهد. حس وجود تبعیض مقاومت شکن است.
🔸اگر مردم احساس کنند شهادت، تهدید، تحریم و فشار اقتصادی، فقط برای آنان است و نه رهبران سیاسی، اگر مردم ببینند قول و عمل مسئولان یکی نیست و شعار مبارزه را از زیر لحاف سر می دهند و تمامی هزینه ها به دوش مردم بیچاره است، یقینا از طی کردن ادامه مسیر منصرف شده و حتی ممکن است به گذشته خود نیز لگد بزنند! مردم می گویند اگر تحریم است و فشار اقتصادی، سلمنا برای همه باشد، اگر جنگ است و شهادت عزیزانمان، سلمنا برای همه باشد، اگر بنا به قناعت و صرفه جویی و ساده زیستی است سلمنا برای همه باشد نه آنکه دیگران شعارش را نشخوار کنند و ما هم فشارش را قورت دهیم.
🔸مردم چرا در دوران مبارزاتی انقلاب تا روز آخر پای کار بودند و پا پس نکشیدند؟ چرا در آن ایام مبارزه و مقاومت سیاسی، اجتماعی شده بود و محدود به یک قشر و گروه خاص نبود؟ چرا مردم با اعتقاد و ایمانی راسخ جلوی گلوله های دژخیمان میایستادند؟ چرا امام و اصحابش را از خود می دانستند و خود را مطیع امام؟ زیرا امام و یارانش دوزیست وارانه زندگی نکردند، آنچه گفتند بودند. مردم میدیدند اگر فرزندانشان دستگیر و شکنجه می شوند،امام و حواریونش هم دستگیر، تبعید و شکنجه می شوند، مردم می دیدند امامشان سالها از این کشور به آن کشور خانه به دوش بود و خودشان در خانه هایشان بودند، مردم می دیدند فرزندانشان شهید می شدند فرزند امامشان یعنی سید مصطفی خمینی هم شهید می شود، همان شهادتی که امام آن را از الطاف خفیه الهی دانست. آری اگر میخواهیم امر مبارزه اجتماعی شود باید مردم یکرنگی سیاسی ببینند.
🔸امروز چرا امر مبارزه و مقاومت سیاسی در جامعه ما خدشه دار گشته ولی در فلسطین روز به روز مستحکم تر می شود؟ قاعده ثابت است. صداقت سیاسی، پایداری سیاسی می آورد. وقتی مردم می بینند در همان دورانی که رهبران سیاسی آنان را تشویق به مقاومت و مبارزه می کنند، فرزندان آقایان در این کشور و آن کشور مشغول تحصیل و تجارت و تفریح هستند، وقتی میبینند سبک زندگی آقایان تغییر کرده و در خانههای آنچنانی بالاشهر سکنا گزیده اند، وقتی می ببینند فرزندان وزیر خارجه اسبق و روسای مجالس فعلی و سابق و اسبق را باید در ترکیه، آمریکا و کانادا ردیابی کرد دیگر چه نایی برای مقاومت می ماند؟ کمر مقاومت اجتماعی در ایران را نه آمریکا بلکه عمامه به سرها و چفیه به دوش های آمریکایی شکستند، همان مدعیان جهاد و شهادتی که مصداق«الدین لعق علی السنتهم» هستند و با عملکرد خود و خانواده هایشان مردم را دلسرد و آزرده کردند.
🔸حال امروز فلسطین حال دوران مبارزاتی انقلاب است. یکرنگی حداکثری مردم و رهبران سیاسی. مردم در اعتماد و ایمانی حداکثری به سر میبرند. مردم در کنار صدها هزار شهید خود، فرزندان و بستگان رهبران خویش را می بینند که در خون خود غلتیده اند. شهادت فرزندان و نوه های اسماعیل هنیه تنها نمونه ای کوچک از همراهی و صداقت سیاسی رهبران مقاومت با مردم است. مردمی که بیش از 32 هزار شهید داده اند و روزانه صدها بمب و موشک بر سرشان آوار می شود و تابحال احدی از آنان یک آخ هم نشنیده است. اما همگان شنیده اند که با صدای بلند می گویند: «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ».
🔸مثال دیگر حزب الله است. چرا حزب الله در میان اقشار مختلف مردم لبنان چه مسلمان و شیعه و چه مسیحی محبوب است. حداقل بخشی از اين اعتماد سیاسی بر می گردد به در کنار مردم هزینه دادن های رهبران حزب الله. وقتی مردم می بینند محمد هادی نصرالله فرزند سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله و جهاد مغنیه فرزند شهید عماد مغنیه یکی از مقامات عالی حزب الله مثل باقی فرزندان مردم در خط مقدم نبرد با رژیم صهیونیستی حاضر می شوند و شربت شهادت را سر می کشند، قطعا نگاه متفاوتی پیدا کرده و از عمق جان عاشق حزب الله می شوند.
🔸بعد از انتشار خبر شهادت فرزندان هنیه، اولین چیزی که به ذهن نگارنده خطور کرد، شهادت سید مصطفی خمینی بود. تقریبا می توان گفت تمامی تاریخ نگاران انقلاب متفق اند که شهادت سید مصطفی یکی از نقاط عطف و از عوامل جاری شدن سیل انقلاب بود. امید است شهادت فرزندان هنیه هم نقطه عطفی در مسیر نابودی رژیم صهیونیستی باشد.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ملامتش نکنید آنکه را مدینه نرفت
مدینه زائر خود را به کربلا بخشید...
#بهشت_اصحاب_الحسین
#بقیع
@marghoomat
.
💠 شماره ۵۵۹ هفتهنامه ۹دی منتشر شد
👈 فردا روی دکههای مطبوعات
🔻 تهرانیها کار را تمام خواهند کرد
🔹 تکمیل روند تغییر در مجلس با رای مردم به جریان تحولخواه مردمی در دور دوم انتخابات
🔸وقتی صدای مردم غزه از آمریکا شنیده میشود
🔸قرآن؛ کتاب محبوب ایرانیها
🔸نقد موقعیت فرهنگی انقلاب
♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️
با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید:
jaaar.com/kiosk/archives/9day
هفته نامه ۹ دی 👇
http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
http://eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
⭕ روسیاهان انتخاباتی و ظهور نسل جدیدی از نیروهای آرمانخواه انقلاب اسلامی!
🔸انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در تهران با همه کم و زیادش بالاخره تمام شد. انتخاباتی که حاوی نکات، پیام ها و عبرت های فراوانی بود. جریان های سیاسی موجود اگر تحلیلی دقیق و واقعی از آنچه رخ داده نداشته باشند، روز به روز به نقطه مرگ خویش نزدیک تر گشته و باید جای خود را به افراد، گروه ها و جریانات جدید سیاسی بدهند.
🔸 این انتخابات نشان داد که شاهد رویش نسل جدیدی از نیروهای جوان، آرمانخواه، جسور، شجاع و دارای حریت در تحلیل و تصمیم هستیم که با رای سازی خود صحنه و معادلات سیاسی کارگردانان بازی گردان سیاسی را بهم می زند و آنچه برایش اصالت دارد پایداری بر اصول و گفتمان اصیل اسلام ناب خمینی و خامنه ای است. همان اسلامی که تبلور اندیشه ای و کارکردی آن را در مطهری و بهشتی و مصباح و دیالمه ها و آیت ها و آوینی ها و... یافته بود. همان اسلامی که حرف نو انقلاب اسلامی بود؛ مرزبندی همزمان با جریان تحجر و محافظه کاری و جریان تجدد و تجدید نظر طلبی.
🔸 نوعی شورش را شاهد هستیم. شورش سیاسی جوانان آرمانخواه علیه به اصطلاح پدران و اسلاف سیاسی نزدیک به خود که دیگر حنای این پدران رنگی برای فرزندان ندارد. این نسل تصمیم گرفت سیلی محکمی به صورت کسانی بزند که خود را در برج عاج دیده و مست از قدرت و ثروت شده بودند. این نسل را می توان مولود تلاشها و مجاهدت های بخشی از اساتید و اندیشمندان انقلاب اسلامی دانست که روح تفکر اصیل توحیدی و سیاسی خمینی و خامنه ای را در کالبد اینان دمیدند. از همین رو آنان اشخاص را با شاخص ها سنجیده و با هیچ کس عهد اخوت نبسته اند و میزان برای آنان پایبندی به آرمانهای انقلاب 57 است و نه هم پیالگی این و آن با آنان.
🔸این انتخابات بیش از پیش قدرت این نسل را به رخ کشید و شد آنچه شد. اما در این بین برخی جریانات سیاسی آزمون خوبی را پس ندادند و روسیاهی این انتخابات ماند برای آنان. همان کسانی که ایستادگی و پایداری بر اصول را قربانی رسیدن به صندلی های قدرت و ثروت کردند و حاضر شدند پُشت به شاخص ها و آرمانهای انقلاب کرده و کسب قدرت بما هو قدرت را هدف خویش قرار دهند. بازنده اصلی انتخابات اینها بودند و نه کسانی که رای نیاوردند، هر چند که برخی اینان از گندم ری هم نخوردند و طرفی برنبستن.
🔸بازندگان و روسیاهان اصلی انتخابات کسانی بودند که گزینه های اصلح را به مسلخ کثیف ائتلاف های سقیفه مآبانه بردند و با منطق غیر توحیدی سهمیه بندی و انتخاب هر کس که به ما نزدیک تر است، آنان را ذبح کردند. قمار کردند. فکر می کردند که همچون انتخابات قبلی به اسم وحدت و جبهه انقلاب و اطاعت از رهبری و... می توانند حزب الله را تخدیر کرده و دچار نوعی خود تحمیقی مؤمنانه کنند. زهی حماقت. آنان غافل از نسلی بودند که کمر همت بسته بود که یکبار برای همیشه ابهت و خود بزرگ پنداری آقایان را بشکند که شکست.
🔸 جریان و نسل جدید کنشگران سیاسی جوان و آرمانخواه انقلاب اسلامی با گفتمان سازی مداوم و مستمر خویش خصوصا در یک دهه گذشته روز به روز در حال تربیت نیروهایی است که در پی کشف و خلق گفتار سیاسی جدید برای تغییر صحنه معادلات سیاسی حاکم بر کشور است. این جریان در بُعد سلبی حرکت خود را آغاز کرد و همگان دیدند که چگونه بازی بزرگان را بهم زد، بلاشک خواهید و خواهیم دید که در سالهای پیش رو این جریان به واسطه حرف های ایجابی دقیق، عالمانه و آرمانخواهانه خویش، بیش از امروز مورد اقبال مردم قرار خواهد گرفت، هر چند در همین سالهای اخیر هم شاهد رشحاتی از این مهم بودیم لکن این جریان به واسطه هژمونی قدرت جریان غیر انقلابی منتسب به انقلاب مجالی برای عرضه و نمایاندن خویش نمی دید.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat