eitaa logo
مرکا
260 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
3.3هزار ویدیو
17 فایل
دوست داری مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی ومعرفتی همه رایک جا داشته باشی؟ https://eitaa.com/marka39 وارد زیلینک زیرشو👇👇👇 https://zil.ink/marka39 ارتباط با ادمین @marka25
مشاهده در ایتا
دانلود
📝سرمقاله 🔻الزامات پيشرفت متوازن بسم‌الله الرحمن الرحيم کاروان پيشرفت مادي و معنوي جهان با شتاب فوق‌العاده‌اي در حال حرکت است و ما ايرانيان بايد جايگاه خودمان را در اين مجموعه غيرقابل توقف مشخص نمائيم. پيشرفت جامع مادي و معنوي هر کشوري در صورتي تحقق خواهد يافت که آن کشور در ابعاد سه‌گانه فرهنگي، اقتصادي و دفاعي به صورت متوازن حرکت رو به جلو داشته باشد. چنين حرکتي مستلزم برخورداري از برنامه‌ريزي دقيق و مواظبت دقيق‌تر براي اجراي آنست. فرهنگ منهاي اقتصاد، اقتصاد منهاي فرهنگ و فرهنگ و اقتصاد منهاي قدرت دفاعي در جهان امروز تضمين‌کننده پيشرفت متوازن نخواهند بود کمااينکه قدرت دفاعي تنها و فاقد فرهنگ و اقتصاد نيز هيچ ملتي را سعادتمند نخواهد کرد. براي کشوري همچون ايران که تناسب وسعت، جمعيت، ثروت‌هاي زيرزميني، آب و هواي متنوع، نيروي انساني بااستعداد، سابقه تمدني درخشان و برخورداري از ثروت معنوي بزرگ و بي‌مانندي همانند دين اسلام و مکتب اهل‌البيت عليهم‌السلام، آن را کاملاً مستعد بالاترين پيشرفت‌هاي مادي و معنوي ساخته، دست‌يابي به پيشرفت متوازن، امري بسيار طبيعي است. وقوع انقلاب اسلامي در ايران و تأسيس نظام مردمي جمهوري اسلامي توسط امام خميني که حمايت از محرومين و تأمين رفاه آنها را از اصلي‌ترين اهداف اين نظام مي‌دانست، زمينه را براي دست‌يابي به پيشرفت متوازن فراهم ساخت. امام خميني با وارد ساختن کليدواژه «ما مي‌توانيم» در ادبيات سياسي و اقتصادي ايران، به همه فهماند که اگر اراده داشته باشند مي‌توانند به راحتي تمام قله‌‌هاي پيشرفت را فتح کنند و ايران را نه‌تنها به پيشرفت متوازن برسانند، بلکه به عنوان الگوي پيشرفت متوازن به ساير کشورها معرفي نمايند. شرط رسيدن به پيشرفت متوازن، ملتزم بودن به الزامات آنست که تا حدودي و در مقاطعي از زمان رعايت شد ولي استمرار نيافتن آن موجب ناکامي گرديد. ايران ما اکنون به جسم کسي شباهت دارد که يکي از اندام‌هايش بيش از اندازه رشد کرده و بزرگ شده ولي بقيه اندام‌ها کوچک‌تر از اندازه طبيعي مانده‌اند و دچار عقبگرد هستند. رشد دفاعي ما خوبست و بايد به تناسب نيازها بيش از اين نيز رشد کند ولي در اقتصاد و فرهنگ بشدت عقب هستيم. اخيراً گزارشي از برنامه توسعه آينده چين منتشر شده که برنامه توسعه 5 ساله و نقشه راه 15 ساله در آن مورد بررسي قرار گرفته است. در اين بررسي، چند نکته قابل توجه وجود دارند که مي‌توانند به ما کمک کنند. نکته اول اينست که رهبران چين درصدد هستند کشورشان را به «رهبر نوآوري در جهان» تبديل کنند. دوم اينکه براي نفوذ فرهنگ چيني در جهان برنامه دارند. سوم اينکه چين درصدد نوسازي صنعت کشاورزي خود است. چهارم اينکه توسعه موردنظر چين «توسعه باکيفيت» است. نکته قابل توجه اينست که تدوين‌کنندگان برنامه توسعه براي اين کار از مردم نظرخواهي کرده‌اند و از 25 مرداد تا 8 شهريور امسال، بيش از يک ميليون نفر بصورت برخط و اينترنتي، نقطه‌نظرهايشان را به مسئولين داده‌اند که در تدوين برنامه توسعه مورد استفاده قرار گرفته است. جالب‌تر اينکه حزب کمونيست چين با تکيه بر همين مشارکت مردمي در تصميم‌سازي براي برنامه توسعه، اين برنامه را «دموکراسي سوسياليستي چين» ناميده است، عنواني که با تعاريف رسمي و کارنامه احزاب کمونيستي بهيچوجه سازگاري عملي ندارد. نمي‌خواهيم بگوئيم از چين الگوبرداري کنيم. ما با برخورداري از مکتب جامع و کامل و شامل اسلام، نيازي به ساير مکتب‌ها نداريم ولي براي اجرائي کردن آنچه از اسلام مي‌گيريم، مي‌توانيم به روش‌هاي موفق کشورها توجه نمائيم. تصميم‌سازي جامع، پشتکار، انضباط در اجرا، وفاق اجتماعي و تنش‌زدائي در سياست خارجي از الزامات رسيدن به پيشرفت متوازن هستند که متأسفانه ما فاقد مواردي از آنها هستيم. ايران با امکاناتي که در اختيار دارد اگر به الزامات پيشرفت متوازن ملتزم باشد، با سرعتي فوق‌العاده به اين هدف خواهد رسيد و براي ديگر کشورها الگو خواهد شد. اقتصاد قدرتمند، پشتوانه مردمي حکمراني را تضمين مي‌کند، فرهنگ، ايمان و اعتقاد مردم را مستحکم مي‌سازد و قدرت دفاعي، امنيت را به همراه مي‌آورد. ايران، براي برخورداري از «پيشرفت متوازن» همزمان به فرهنگ بالنده، اقتصاد شکوفا و قدرت دفاعي برتر نياز دارد.
🌸🍃🌸🍃 زن فقیری با یک برنامه رادیویی تماس گرفت و از خدا درخواست کمک کرد. مرد بی‌ایمانی که داشت به این برنامه رادیویی گوش می‌داد، تصمیم گرفت سر به سر این زن بگذارد. آدرس او را به دست آورد و به منشی‌اش دستور داد مقدار زیادی مواد خوراکی بخرد و برای زن ببرد. ضمنا به او گفت: «وقتی آن زن از تو پرسید چه کسی این غذا را فرستاده، بگو کار شیطان است.» وقتی منشی به خانه زن رسید، زن خیلی خوشحال و شکرگزار شد و مشغول بردن خوراکی‌ها به داخل خانه کوچکش شد. منشی از او پرسید: «نمی‌خواهی بدانی چه کسی این خوراکی‌ها را فرستاده؟» زن جواب داد: «نه، مهم نیست. وقتی خدا امر کند، حتی شیطان هم فرمان می‌برد.»
👆👆👆👆👆 📖 📗 يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ، وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ، وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ؛ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً، وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً، وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ [الْإِمَاءِ] النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ. 📕 روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل. در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است، در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهى خردسالان، و برترى خواجگان اداره مى گردد. 📘 Shortly, a time will come for people when a person who defames others will be favoured when vicious people will be regarded as witty and just will be regarded as weak. People will regard charity as a loss, consideration for kinship as a burden and worship as grounds for claiming greatness among others. At such a time, authority will be exercised through the counsel of women, and there will be posting of young boys in high positions and the running of the administration by eunuchs. #حکمتها (ع) sapp.ir/hkmatha
👆👆👆👆 📖 📗 وَ عَنْ نَوْفٍ الْبَكَّائِيِّ [الْبَكَالِيِّ] قَالَ: رَأَيْتُ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) ذَاتَ لَيْلَةٍ وَ قَدْ خَرَجَ مِنْ فِرَاشِهِ فَنَظَرَ [إِلَى] فِي النُّجُومِ، فَقَالَ لِي يَا نَوْفُ أَ رَاقِدٌ أَنْتَ أَمْ رَامِقٌ؟ فَقُلْتُ بَلْ رَامِقٌ [يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ]. قَالَ: يَا نَوْفُ طُوبَى لِلزَّاهِدِينَ فِي الدُّنْيَا، الرَّاغِبِينَ فِي الْآخِرَةِ، أُولَئِكَ قَوْمٌ اتَّخَذُوا الْأَرْضَ بِسَاطاً وَ تُرَابَهَا فِرَاشاً وَ مَاءَهَا طِيباً وَ الْقُرْآنَ شِعَاراً وَ الدُّعَاءَ دِثَاراً، ثُمَّ قَرَضُوا الدُّنْيَا قَرْضاً عَلَى مِنْهَاجِ الْمَسِيحِ. يَا نَوْفُ إِنَّ دَاوُدَ (علیه السلام) قَامَ فِي مِثْلِ هَذِهِ السَّاعَةِ مِنَ اللَّيْلِ، فَقَالَ إِنَّهَا لَسَاعَةٌ لَا يَدْعُو فِيهَا عَبْدٌ إِلَّا اسْتُجِيبَ لَهُ، إِلَّا أَنْ يَكُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِيفاً أَوْ شُرْطِيّاً أَوْ صَاحِبَ عَرْطَبَةٍ وَ هِيَ الطُّنْبُورُ أَوْ صَاحِبَ [كُوبَةٍ] كَوْبَةٍ وَ هِيَ الطَّبْلُ. 📕 1. وصف زاهدان (اخلاقى، تربيتى): از نوف بكّالى(1) نقل شده، كه در يكى از شب ها، امام على عليه السّلام را ديدم براى عبادت از بستر برخاست، نگاهى به ستارگان افكند، و به من فرمود: خوابى يا بيدار؟ گفتم: بيدارم. فرمود: اى نوف خوشا به حال آنان كه از دنياى حرام چشم پوشيدند، و دل به آخرت بستند، آنان مردمى هستند كه زمين را تخت، خاك را بستر، آب را عطر،(2) و قرآن را پوشش زيرين،(3) و دعا را لباس روئين خود قرار دادند، و با روش عيساى مسيح با دنيا بر خورد كردند. 2. ارزش سحر خیزی: ای نوف! همانا داود پیامبر (که درود خدا بر او باد) در چنین ساعتی از شب بر می خواست و می گفت: این ساعتی است که دعای هر بنده ای به اجابت می رسد، جز باجگیران، جاسوسان، شبگردان و نیروهای انتظامی حکومت ستمگر، یا نوازنده طنبور و طبل. دنياى (حرام) و آخرت، دو دشمن متفاوت، و دو راه جداى از يكديگرند، پس كسى كه دنيا پرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت كينه ورزد و با آن دشمنى خواهد كرد. و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند، و رونده به سوى آن دو، هر گاه به يكى نزديك شود از ديگرى دور مى گردد، و آن دو همواره به يكديگر زيان رسانند. 📘 It is related by Nawf al-Bikali that: “One night, I saw Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) coming out of his bed and looking at the stars. Then he said to me: ‘O Nawf! Are you awake or are you sleeping?’ I said: ‘I am awake, O Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH)!’ whereupon the Imam (PBUH) said the following: O Nawf! Blessed be those who abstain from this world and are eager for the next one. They are the people who regard this earth as the floor; its dust as their bed-cloth, and its water as their perfume. They consider the Holy Quran underclothing and prayer their clothing then they are cut off from the world like ˆIsa (Jesus) was. ‘O Nawf! Prophet Dawud (David) (PBUH) rose up at a similar hour one night and said: This is the hour when whatever a person pleads, his plea is granted to him unless he is a tax-collector, an intelligence man, a police officer, a lute player or a drummer.’” Sayyid ar-Radi says the following: “It is also said that ‘artabah’ means Bq (drum) and ‘kubah’ means lute.” #حکمتها (ع) sapp.ir/hkmatha
واکنش حاج آقا رحیم ارباب به خواندن نماز به فارسی آقاى دكتر محمد جواد شریعت كه با جمعى از دانشجویان با مرحوم حاج آقا رحیم ارباب اصفهانى دیدار كرده است، خاطره آن ملاقات را چنین باز می‏گوید: سال یكهزار و سیصد و سى و دو شمسى بود، من و عده ‏اى از جوانان پر شور آن روزگار، پس از تبادل نظر و بحث و مشاجره، به این نتیجه رسیده بودیم كه چه دلیلى دارد نماز را به عربى بخوانیم؟ چرا نماز را به زبان فارسى نخوانیم؟ عاقبت تصمیم گرفتیم نماز را به فارسى بخوانیم و همین كار را هم كردیم خانواده هایمان كم كم از این موضوع آگاهى یافتند و به فكر چاره افتادند . آن‏ها، پس از تبادل نظر با یكدیگر، تصمیم گرفتند با نصیحت ، ما را از این كار باز دارند و اگر مؤثر نیفتاد، راهى دیگر برگزینند . چون پند دادن آن‏ها مؤثر نیفتاد; ما را نزد یكى از روحانیان آن زمان بردند . آن روحانى وقتى فهمید ما به زبان فارسى نماز می ‏خوانیم، به شیوه ‏اى اهانت ‏آمیز ، نجس و كافرمان خواند . این عمل او ما را در كارمان راسخ‏تر ساخت . عاقبت‏ یكى از پدران، افراد را به این فكر انداخت كه ما را به محضر حضرت آیت الله حاج آقا رحیم ارباب ببرند و این فكر مورد تأیید قرار گرفت . آن‏ها نزد حاج آقا ارباب شتافتند و موضوع را با وى در میان نهادند . او دستور داد در وقتى معین ما را خدمتش رهنمون شوند . در روز موعود ما را كه تقریبا پانزده نفر بودیم، به محضر مبارك ایشان بردند . در همان لحظه اول، چهره نورانى و خندان وى ما را مجذوب ساخت، آن بزرگ مرد را غیر از دیگران یافتیم و دانستیم كه با شخصیتى استثنایى روبه رو هستیم . آقا در آغاز دستور پذیرایى از همه ما را صادر فرمود . سپس به والدین ما فرمود: شما كه به فارسى نماز نمی خوانید، فعلاً تشریف ببرید و ما را با فرزندانتان تنها بگذارید . وقتى آن‏ها رفتند، به ما فرمود: بهتر است ‏شما یكى یكى خودتان را معرفى كنید و بگویید در چه سطح تحصیلى و چه رشته ‏اى درس می ‏خوانید . آنگاه، به تناسب رشته و كلاس ما، پرسش‏هاى علمى مطرح كرد و از درس‏هایى مانند جبر و مثلثات و فیزیك و شیمى و علوم طبیعى مسائلى پرسید كه پاسخ اغلب آن‏ها از توان ما بیرون بود . هر كس از عهده پاسخ بر نمی ‏آمد، با اظهار لطف وى و پاسخ درست پرسش رو به رو می ‏شد . پس از آن كه همه ما را خلع سلاح كرد، فرمودند : والدین شما نگران شده ‏اند كه شما نمازتان را به فارسى مى ‏خوانید، آن‏ها نمى ‏دانند من كسانى را مى ‏شناسم كه - نعوذبالله - اصلاً نماز نمى‏ خوانند . شما جوانان پاك اعتقادى هستید كه هم اهل دین هستید و هم اهل همت . من در جوانى مى ‏خواستم مثل شما نماز را به فارسى بخوانم; ولى مشكلاتى پیش آمد كه نتوانستم . اكنون شما به خواسته دوران جوانى ‏ام جامه عمل پوشانیده ‏اید، آفرین به همت ‏شما . در آن روزگار، نخستین مشكل من ترجمه صحیح سوره حمد بود كه لابد شما آن را حل كرده ‏اید . اكنون یكى از شما كه از دیگران مسلطتر است، بگوید بسم الله الرحمن الرحیم را چگونه ترجمه كرده است . یكى از ما به عادت دانش ‏آموزان دستش را بالا گرفت و براى پاسخ دادن داوطلب شد . آقا با لبخند فرمود: خوب شد طرف مباحثه ما یك نفر است; زیرا من از عهده پانزده جوان نیرومند بر نمى‏ آمدم . بعد به آن جوان فرمود: خوب بفرمایید بسم الله را چگونه ترجمه كردید؟ آن جوان گفت: طبق عادت جارى به نام خداوند بخشنده مهربان . حضرت ارباب لبخند زد و فرمود: گمان نكنم ترجمه درست ‏بسم الله چنین باشد . در مورد «بسم‏» ترجمه «به نام‏» عیبى ندارد. اما «الله‏» قابل ترجمه نیست; زیرا اسم علم (خاص) خدا است و اسم خاص را نمى ‏توان ترجمه كرد. مثلا اگر اسم كسى «حسن‏» باشد، نمى ‏توان به آن گفت «زیبا» . ترجمه «حسن‏» زیبا است; اما اگر به آقاى حسن بگوییم آقاى زیبا، خوشش نمى ‏آید . كلمه الله اسم خاصى است كه مسلمانان بر ذات خداوند متعال اطلاق مى ‏كنند . نمى ‏توان «الله‏» را ترجمه كرد، باید همان را به كار برد . خوب «رحمن‏» را چگونه ترجمه كرده ‏اید؟ رفیق ما پاسخ داد: بخشنده . حضرت ارباب فرمود: این ترجمه بد نیست، ولى كامل نیست; زیرا «رحمن‏» یكى از صفات خدا است كه شمول رحمت و بخشندگى او را مى ‏رساند و این شمول در كلمه بخشنده نیست; «رحمن‏» یعنى خدایى كه در این دنیا هم بر مؤمن و هم بر كافر رحم مى‏ كند و همه را در كنف لطف و بخشندگى خود قرار مى ‏دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن عطا مى‏ فرماید . در هر حال، ترجمه بخشنده براى «رحمن‏» در حد كمال ترجمه نیست . خوب، رحیم را چطور ترجمه كرده‏ اید؟ رفیق ما جواب داد: «مهربان‏» . حضرت آیت الله ارباب فرمود: اگر مقصودتان از رحیم من بودم - چون نام وى رحیم بود - بدم نمى ‏آمد «مهربان‏» ترجمه كنید; اما چون رحیم كلمه ‏اى قرآنى و نام پروردگار است، باید درست معنا شود . اگر آن را «بخشاینده‏» ترجمه كرده بودید، راهى به دهى مى ‏برد; زیرا رحیم یعنى خدایى كه در آن
دنیا گناهان مؤمنان را عفو مى ‏كند . پس آنچه در ترجمه «بسم الله‏» آورده ‏اید، بد نیست; ولى كامل نیست و اشتباهاتى دارد . من هم در دوران جوانى چنین قصدى داشتم; اما به همین مشكلات برخوردم و از خواندن نماز فارسى منصرف شدم . تازه این فقط آیه اول سوره حمد بود، اگر به دیگر آیات بپردازیم، موضوع خیلى پیچیده ‏تر مى ‏شود . اما من معتقدم شما اگر باز هم بر این امر اصرار دارید، دست از نماز خواندن به فارسى برندارید; زیرا خواندنش از نخواندن نماز به طور كلى بهتر است . در این‏جا، همگى شرمنده و منفعل و شكست‏ خورده از وى عذرخواهى كردیم و قول دادیم، ضمن خواندن نماز به عربى، نمازهاى گذشته را اعاده كنیم . ایشان فرمود: من نگفتم به عربى نماز بخوانید، هر طور دلتان مى ‏خواهد بخوانید . من فقط مشكلات این كار را براى شما شرح دادم . ما همه عاجزانه از وى طلب بخشایش و از كار خود اظهار پیشمانى كردیم . حضرت آیت الله ارباب، با تعارف میوه و شیرینى، مجلس را به پایان برد.
👆👆👆👆 📖 📗 إِنَّ اللَّهَ [تَعَالَى] افْتَرَضَ عَلَيْكُمْ فَرَائِضَ فَلَا تُضَيِّعُوهَا، وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا، وَ نَهَاكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ فَلَا تَنْتَهِكُوهَا، وَ سَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ وَ لَمْ يَدَعْهَا نِسْيَاناً فَلَا تَتَكَلَّفُوهَا. 📕 همانا خدا واجباتى را بر شما لازم شمرده، آنها را تباه نكنيد، و حدودى براى شما معيّن فرموده، امّا از آنها تجاوز نكنيد، و از چيزهايى نهى فرمود، حرمت آنها را نگاه داريد، و نسبت به چيزهايى سكوت فرمود نه از روى فراموشى، پس خود را در باره آنها به رنج و زحمت دچار نسازيد. 📘 Allah has placed on you some obligations which you should not ignore, has laid down for you limits which you should not transgress, has prohibited you from certain things which you should not violate and has kept quiet about certain things, but He has not left them out by mistake so do not bother yourself about them #حکمتها (ع) sapp.ir/hkmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 📗 لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ، إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ. 📕 مردم براى اصلاح دنيا چيزى از دين را ترك نمى گويند، جز آن كه خدا آنان را به چيزى زيانبارتر دچار خواهد ساخت. 📘 If people give up something relevant to religion to set right their worldly affairs, Allah will inflict upon them something more harmful than that. #حکمتها (ع) sapp.ir/hkmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 📗 رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ يَنْفَعْهُ] لَا يَنْفَعُهُ. 📕 چه بسا دانشمندى كه جهلش او را از پاى در آورد و دانش او همراهش باشد امّا سودى به حال او نداشته باشد. 📘 Often the ignorance of a learned man ruins him while the knowledge he has does not avail him. #حکمتها (ع) sapp.ir/hkmatha