واکنش حاج آقا رحیم ارباب به خواندن نماز به فارسی
آقاى دكتر محمد جواد شریعت كه با جمعى از دانشجویان با مرحوم حاج آقا رحیم ارباب اصفهانى دیدار كرده است، خاطره آن ملاقات را چنین باز میگوید: سال یكهزار و سیصد و سى و دو شمسى بود، من و عده اى از جوانان پر شور آن روزگار، پس از تبادل نظر و بحث و مشاجره، به این نتیجه رسیده بودیم كه چه دلیلى دارد نماز را به عربى بخوانیم؟ چرا نماز را به زبان فارسى نخوانیم؟ عاقبت تصمیم گرفتیم نماز را به فارسى بخوانیم و همین كار را هم كردیم خانواده هایمان كم كم از این موضوع آگاهى یافتند و به فكر چاره افتادند . آنها، پس از تبادل نظر با یكدیگر، تصمیم گرفتند با نصیحت ، ما را از این كار باز دارند و اگر مؤثر نیفتاد، راهى دیگر برگزینند .
چون پند دادن آنها مؤثر نیفتاد; ما را نزد یكى از روحانیان آن زمان بردند . آن روحانى وقتى فهمید ما به زبان فارسى نماز می خوانیم، به شیوه اى اهانت آمیز ، نجس و كافرمان خواند .
این عمل او ما را در كارمان راسختر ساخت . عاقبت یكى از پدران، افراد را به این فكر انداخت كه ما را به محضر حضرت آیت الله حاج آقا رحیم ارباب ببرند و این فكر مورد تأیید قرار گرفت . آنها نزد حاج آقا ارباب شتافتند و موضوع را با وى در میان نهادند . او دستور داد در وقتى معین ما را خدمتش رهنمون شوند . در روز موعود ما را كه تقریبا پانزده نفر بودیم، به محضر مبارك ایشان بردند .
در همان لحظه اول، چهره نورانى و خندان وى ما را مجذوب ساخت، آن بزرگ مرد را غیر از دیگران یافتیم و دانستیم كه با شخصیتى استثنایى روبه رو هستیم . آقا در آغاز دستور پذیرایى از همه ما را صادر فرمود . سپس به والدین ما فرمود: شما كه به فارسى نماز نمی خوانید، فعلاً تشریف ببرید و ما را با فرزندانتان تنها بگذارید . وقتى آنها رفتند، به ما فرمود: بهتر است شما یكى یكى خودتان را معرفى كنید و بگویید در چه سطح تحصیلى و چه رشته اى درس می خوانید .
آنگاه، به تناسب رشته و كلاس ما، پرسشهاى علمى مطرح كرد و از درسهایى مانند جبر و مثلثات و فیزیك و شیمى و علوم طبیعى مسائلى پرسید كه پاسخ اغلب آنها از توان ما بیرون بود . هر كس از عهده پاسخ بر نمی آمد، با اظهار لطف وى و پاسخ درست پرسش رو به رو می شد . پس از آن كه همه ما را خلع سلاح كرد، فرمودند : والدین شما نگران شده اند كه شما نمازتان را به فارسى مى خوانید، آنها نمى دانند من كسانى را مى شناسم كه - نعوذبالله - اصلاً نماز نمى خوانند .
شما جوانان پاك اعتقادى هستید كه هم اهل دین هستید و هم اهل همت . من در جوانى مى خواستم مثل شما نماز را به فارسى بخوانم; ولى مشكلاتى پیش آمد كه نتوانستم . اكنون شما به خواسته دوران جوانى ام جامه عمل پوشانیده اید، آفرین به همت شما .
در آن روزگار، نخستین مشكل من ترجمه صحیح سوره حمد بود كه لابد شما آن را حل كرده اید . اكنون یكى از شما كه از دیگران مسلطتر است، بگوید بسم الله الرحمن الرحیم را چگونه ترجمه كرده است . یكى از ما به عادت دانش آموزان دستش را بالا گرفت و براى پاسخ دادن داوطلب شد . آقا با لبخند فرمود: خوب شد طرف مباحثه ما یك نفر است; زیرا من از عهده پانزده جوان نیرومند بر نمى آمدم . بعد به آن جوان فرمود: خوب بفرمایید بسم الله را چگونه ترجمه كردید؟ آن جوان گفت: طبق عادت جارى به نام خداوند بخشنده مهربان . حضرت ارباب لبخند زد و فرمود: گمان نكنم ترجمه درست بسم الله چنین باشد . در مورد «بسم» ترجمه «به نام» عیبى ندارد. اما «الله» قابل ترجمه نیست; زیرا اسم علم (خاص) خدا است و اسم خاص را نمى توان ترجمه كرد.
مثلا اگر اسم كسى «حسن» باشد، نمى توان به آن گفت «زیبا» . ترجمه «حسن» زیبا است; اما اگر به آقاى حسن بگوییم آقاى زیبا، خوشش نمى آید . كلمه الله اسم خاصى است كه مسلمانان بر ذات خداوند متعال اطلاق مى كنند . نمى توان «الله» را ترجمه كرد، باید همان را به كار برد . خوب «رحمن» را چگونه ترجمه كرده اید؟ رفیق ما پاسخ داد: بخشنده .
حضرت ارباب فرمود: این ترجمه بد نیست، ولى كامل نیست; زیرا «رحمن» یكى از صفات خدا است كه شمول رحمت و بخشندگى او را مى رساند و این شمول در كلمه بخشنده نیست; «رحمن» یعنى خدایى كه در این دنیا هم بر مؤمن و هم بر كافر رحم مى كند و همه را در كنف لطف و بخشندگى خود قرار مى دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن عطا مى فرماید . در هر حال، ترجمه بخشنده براى «رحمن» در حد كمال ترجمه نیست .
خوب، رحیم را چطور ترجمه كرده اید؟ رفیق ما جواب داد: «مهربان» . حضرت آیت الله ارباب فرمود: اگر مقصودتان از رحیم من بودم - چون نام وى رحیم بود - بدم نمى آمد «مهربان» ترجمه كنید; اما چون رحیم كلمه اى قرآنى و نام پروردگار است، باید درست معنا شود . اگر آن را «بخشاینده» ترجمه كرده بودید، راهى به دهى مى برد; زیرا رحیم یعنى خدایى كه در آن
دنیا گناهان مؤمنان را عفو مى كند . پس آنچه در ترجمه «بسم الله» آورده اید، بد نیست; ولى كامل نیست و اشتباهاتى دارد .
من هم در دوران جوانى چنین قصدى داشتم; اما به همین مشكلات برخوردم و از خواندن نماز فارسى منصرف شدم . تازه این فقط آیه اول سوره حمد بود، اگر به دیگر آیات بپردازیم، موضوع خیلى پیچیده تر مى شود . اما من معتقدم شما اگر باز هم بر این امر اصرار دارید، دست از نماز خواندن به فارسى برندارید; زیرا خواندنش از نخواندن نماز به طور كلى بهتر است .
در اینجا، همگى شرمنده و منفعل و شكست خورده از وى عذرخواهى كردیم و قول دادیم، ضمن خواندن نماز به عربى، نمازهاى گذشته را اعاده كنیم . ایشان فرمود: من نگفتم به عربى نماز بخوانید، هر طور دلتان مى خواهد بخوانید . من فقط مشكلات این كار را براى شما شرح دادم . ما همه عاجزانه از وى طلب بخشایش و از كار خود اظهار پیشمانى كردیم . حضرت آیت الله ارباب، با تعارف میوه و شیرینى، مجلس را به پایان برد.
👆👆👆👆
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_پنجم
#احترام_گذاشتن_به_نیاز_مرزها_و_حدود_احکام_الهی
📗 إِنَّ اللَّهَ [تَعَالَى] افْتَرَضَ عَلَيْكُمْ فَرَائِضَ فَلَا تُضَيِّعُوهَا، وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا، وَ نَهَاكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ فَلَا تَنْتَهِكُوهَا، وَ سَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ وَ لَمْ يَدَعْهَا نِسْيَاناً فَلَا تَتَكَلَّفُوهَا.
📕 همانا خدا واجباتى را بر شما لازم شمرده، آنها را تباه نكنيد، و حدودى براى شما معيّن فرموده، امّا از آنها تجاوز نكنيد، و از چيزهايى نهى فرمود، حرمت آنها را نگاه داريد، و نسبت به چيزهايى سكوت فرمود نه از روى فراموشى، پس خود را در باره آنها به رنج و زحمت دچار نسازيد.
📘 Allah has placed on you some obligations which you should not ignore, has laid down for you limits which you should not transgress, has prohibited you from certain things which you should not violate and has kept quiet about certain things, but He has not left them out by mistake so do not bother yourself about them
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_پنجم
#احترام_گذاشتن_به_نیاز_مرزها_و_حدود_احکام_الهی
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_ششم
#ره_آورد_شوم_دین_گریزی
📗 لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ، إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ.
📕 مردم براى اصلاح دنيا چيزى از دين را ترك نمى گويند، جز آن كه خدا آنان را به چيزى زيانبارتر دچار خواهد ساخت.
📘 If people give up something relevant to religion to set right their worldly affairs, Allah will inflict upon them something more harmful than that.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_ششم
#ره_آورد_شوم_دین_گریزی
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_هفتم
#علل_سقوط_عالمان_بی_عمل
📗 رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ يَنْفَعْهُ] لَا يَنْفَعُهُ.
📕 چه بسا دانشمندى كه جهلش او را از پاى در آورد و دانش او همراهش باشد امّا سودى به حال او نداشته باشد.
📘 Often the ignorance of a learned man ruins him while the knowledge he has does not avail him.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_هفتم
#علل_سقوط_عالمان_بی_عمل
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
#حکمت_های_نهج_البلاغه
👆👆👆👆
📖 #حکمت_صد_هشتم
#شگفتی_روح_آدمی
📗 لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ [هُوَ] ذَلِكَ الْقَلْبُ، وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا؛ فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ، وَ إِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ أَهْلَكَهُ الْحِرْصُ، وَ إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ، وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ، وَ إِنْ أَسْعَدَهُ [الرِّضَا] الرِّضَى نَسِيَ التَّحَفُّظَ، وَ إِنْ غَالَهُ الْخَوْفُ شَغَلَهُ الْحَذَرُ، وَ إِنِ اتَّسَعَ لَهُ الْأَمْرُ اسْتَلَبَتْهُ الْغِرَّةُ، وَ إِنْ أَفَادَ مَالًا أَطْغَاهُ الْغِنَى، وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ، وَ إِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَةُ شَغَلَهُ الْبَلَاءُ، وَ إِنْ جَهَدَهُ الْجُوعُ [قَعَدَتْ بِهِ الضَّعَةُ] قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ، وَ إِنْ أَفْرَطَ بِهِ الشِّبَعُ كَظَّتْهُ الْبِطْنَةُ؛ فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِد.
📕 به رگ هاى درونى انسان پاره گوشتى آويخته كه شگرف ترين اعضاى درونى اوست، و آن قلب است، كه چيزهايى از حكمت، و چيزهايى متفاوت با آن، در او وجود دارد.
پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد، و اگر نوميدى بر آن چيره شود، تأسّف خوردن آن را از پاى در آورد، اگر خشمناك شود كينه توزى آن فزونى يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودى دست يابد، خويشتن دارى را از ياد برد، و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشى برسد، دچار غفلت زدگى شود، و اگر مالى به دست آورد، بى نيازى آن را به سركشى كشاند، و اگر مصيبت ناگوارى به آن رسد، بى صبرى رسوايش كند، و اگر به تهيدستى مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد، و اگر گرسنگى بى تابش كند، ناتوانى آن را از پاى درآورد، و اگر زيادى سير شود، سيرى آن را زيان رساند. پس هر گونه كندروى براى آن زيانبار، و هر گونه تندروى براى آن فساد آفرين است.
📘 In man, there is a piece of flesh attached to him: a vein, and it is the strangest thing in him. It is the heart. It has a store of wisdom and things contrary to wisdom. If it sees a ray of hope eagerness humiliates it and when eagerness increases, greed ruins it. If disappointment overtakes it, grief kills it. If anger rises in it, a serious rage develops If it is blessed with pleasure, it forgets to be cautious If it becomes fearing it becomes heedless. If peace extends all round, it becomes neglectful If it earns wealth, freedom from care puts it in the wrong. If trouble befalls it impatience makes it humble. If it faces starvation, distress overtakes it. If hunger attacks it, weakness seats it. If its food increases, heaviness of stomach pains it. Thus, every shortness is harmful to it and every excess is injurious to it
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_هشتم
#شگفتی_روح_آدمی
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_نهم
#ارزش_والای_اهل_بیت_پیامبر_(ص)
📗 نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، [الَّتِي يَلْحَقُ بِهَا التَّالِي] بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي.
📕 ما تكيه گاه ميانه ايم، عقب ماندگان به ما مى رسند، و پيش تاختگان به ما باز مى گردند.
📘 We (members of the Prophet’s family) are like the pillow in the middle. Whoever lags behind has to come forward to meet it, while whoever exceeds the bounds has to return to it.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_نهم
#ارزش_والای_اهل_بیت_پیامبر_(ص)
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
🔴 مصلحت ها چگونه بوجود می آیند؟
🔹مسائلی تحت عنوان #مصلحت زمانی بوجود می آید که مؤمنین به وظایف خود در قبال ولی و رهبر جامعه عمل نمی کنند و منتظرند تا همه امور به دستور وی ختم شود. وقتی مؤمنین به وظایف خود عمل نکنند و آن مسائل زمان بخورند، منافقین شرایطی را پیش می آورند تا دست ولی خدا بسته باشد.
🔸بگذارید با یک داستان این قضیه را مطرح کنم. عبداللّه بن ابیسَرح، برادرِ رضاعی عثمان(خلیفه سوم) بود. او پيش از فتحِ مکه اسلام آورده و به مدينه هجرت کرده و جزو كاتبان قرآن بود، امّا پس از مدتی مُرتَدّ شد و علیه اسلام و پیامبر شایعه سازی می کرد و با جنگ روانی مردم را نسبت به پیامبر و قرآن بدبین می ساخت. برخی یهودیان زیرک هم برای اینکه در بین مردم شک ایجاد کنند اول اسلام می آوردند و بعد مرتد می شدند و می گفتند ما مسلمان شدیم و دین اسلام را دین خوبی نیافتیم.
🔹وقتی مکه به دست مسلمانان فتح شد، رسول خدا (ص) برای اهل مکه فرمان عفو عمومی صادر کرد به شرطی که علیه لشکر اسلام نایستند، ليكن دستور داد که عبداللّه بن ابیسرح و چند نفر دیگر را بکشند گرچه به پرده کعبه آويخته باشد چون با جنگ روانی و شایعه سازی و اقدامات دیگر مردم را نسبت به اصل اسلام و پیامبر بدبین می کردند.
🔸عبداللّه بن ابیسرح ترسيد و به عثمان پناه برد در حالیکه عثمان می بایست طبق دستور پیامبر(ص) عمل می کرد و او را می کشت! اما عثمان او را پنهان کرد تا اين که او را به مسجد به محضر پیامبر آورد تا مورد عفو قرار بگیرد. رسول خدا سر بلند نکرد و پاسخ عثمان را نداد. این سکوت خیلی طول کشید تا آنکه سرانجام با عفو او موافقت کرد.
🔹وقتی عثمان و عبدالله از مسجد خارج شدند حضرت رسول روی به حاضران کرد و فرمود: از آن جهت خاموش ماندم تا مگر يک تن از شما برخيزد و حكم اعدام او را اجرا كند. صحابه در پاسخ گفتند: اشارهای در اين زمينه به ما میفرمودی! رسول خدا فرمود: شايسته نيست که پيامبر به گوشه چشم، اشاره کند!
🔸و این چنین مصلحت ها ساخته می شوند. نمونه دیگر رهبر انقلاب در تاریخ 10/2/1380 فرمان 8 ماده مبارزه با مفاسد اقتصادی را صادر کرده اند. تقریباً 20 سال قبل. حالا بعد از 20 سال وقتی حرف از مبارزه با فساد زده می شود عده ای لب گزیده و می گویند چرا از رهبری جلوتر می روید! یا می گویند نظام را تضعیف می کنید!
🔹امروز بعد از 20 سال هنوز حرف زدن از تحقیق و تفحص نسبت به نهادهای اقتصادی دولتی و غیردولتی، جرأت می خواهد! حرف زدن از شفافیت و عدالت شجاعت می خواهد و گاهی برخی نهادهایی که وظیفه دیده بانی انقلاب را داشتند برای مطالبه گران پرونده های قطور تشکیل می دهند و می نویسند کد فلانی سازمان های و تشکل های انحرافی است! کد بهمانی جریانات تندروی است و ...! امروز بعد از 20 سال باید از محاکمه یا مورد سؤال قراردادن برخی افراد بترسیم و بگوئیم مصلحت است. نظام تضعیف می شود!
🔸وقتی مردم و مؤمنین چندده سال امر و نهی را فراموش کردند، سکوت پیشه کردند، #مطالبه_گری را رها کردند، برخی هم شفافیت خواهی و #عدالتخواهی را به تمسخر گرفته و آن را عدالتخوار نامیدند و همین ها باعث شده است تا مصالحی برای نظام ایجاد شود که بله دادگاه های مفاسد اقتصادی به جهت اینکه مردم با برگزاری چند دادگاه علنی در دوسه سال اخیر، دچار ناامیدی شده اند باید دادگاه غیرعلنی شوند. این مصلحت واقعیت دارد.
🔹بی تردید اگر مؤمنین به وقت، به هنگام و به اندازه به وظایف خود عمل کنند کار به مصلحت اندیشی ها نخواهد کشید. رهبری سالهاست دستور داده اند؛ سالهاست فرمان داده اند که: «مجموعه های جوان و خودجوش و مستقل آتش به اختیار عمل کنند». حکم #آتش_به_اختیار را به جوانانی دادند که چندده سال منتظر این نهاد و آن سازمان انقلابی و این نهاد رهبری دانشگاه و آن امام جمعه و ... بوده اند و حالا مختل شده اند. همچنین فرمودند: «منتظر رهبری نباشید وگرنه کارها قفل خواهد شد». تحلیل کنید؛ سعی کنید درست تحلیل کنید و مستقل و خودجوش عمل کنید. منتظر این و آن نمانید وگرنه به قول شهید آوینی «از هر طريق که راه بسپاري، کار را به قطعنامه 598 مي کشانند».
✅ #داود_مدرسی_یان
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_دهم
#شرائط_تحقق_اوامر_الهی
📗 لَا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا يُصَانِعُ وَ لَا يُضَارِعُ وَ لَا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ.
📕 فرمان خدا را بر پاندارد، جز آن كس كه در اجراى حق مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزوها نگردد.
📘 None can establish the rule of Allah, the Glorified One, except whoever shows no relenting (in the matter of right), who does not humble before others and who does not run after greed.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_دهم
#شرائط_تحقق_اوامر_الهی
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_های_نهج_البلاغه
👆👆👆👆👆
📖 #حکمت_صد_پانزدهم
#توجّه_به_پايان_پذيرى_دنيا
📗 وَ قِيلَ لَهُ (علیه السلام) كَيْفَ [تَجِدُكَ] نَجِدُكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ؟ فَقَالَ (علیه السلام): كَيْفَ يَكُونُ حَالُ مَنْ يَفْنَى بِبَقَائِهِ، وَ يَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ، وَ يُؤْتَى مِنْ مَأْمَنِهِ؟!
📕 (شخصى از امام پرسيد حال شما چگونه است؟ فرمود:) چگونه خواهد بود حال كسى كه در بقاياى خود ناپايدار، و در سلامتى بيمار است، و در آنجا كه آسايش دارد مرگ او فرا مى رسد.
📘 It was said to Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH): “How are you, O Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH)?” He replied: How can he be whom life is driving towards death, whose state of health can change into sickness any moment and who is to be caught (by death) from his place of safety.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_پانزدهم
#توجّه_به_پايان_پذيرى_دنيا
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #
آفرین به کسی که این امار را جمع اوری کرده و به درصد تبدیل کرده که فهمش اسانتر باشد:
جمعیت جهان در حال حاضر حدود 7.8 میلیارد نفر تخمین زده شده. برای اکثر اشخاص این عدد بزرگی است. ولی وقتی به درصد تبدیل میشود امار راحت تر فهمیده میشوند:
از هر ۱۰۰ نفر:
- ۱۱ نفر در اروپا هستند
- ۵ نفر در امریکای شمالی
- ۹ نفر در امریکای جنوبی
- ۱۵ نفر در افریقا
- ۶۰ نفر در اسیا
از میان کل جمعیت ۴۹ نفر در حومه شهرها زندگی میکنند و ۵۱ نفر در شهرها
۷۷ نفر خانه خودشان را دارند و ۲۳ نفر اصلا خانه ندارند.
۲۱ نفر پر خور هستند
۶۳ نفر خوب میخورند
۱۵ نفر کمبود تغذیه دارند و یک نفر اخرین غذایش را خورد ولی فردایی برای او نیست
قدرت مالی برای ۴۸ نفر کمتر از ۲ دلار در روز است
۸۷ نفر اب تمیز میخورند
۱۳ نفر یا اب تمیز نمیخورند و یا منبع ابی انها الوده است
۷۵ نفر موبایل دارند ولی ۲۵ نفر ندارند
۳۰ نفر دسترسی به اینترنت دارند ولی ۷۰ نفر شرایط برای وصل شدن به اینترنت را ندارند
۷ نفر تحصیلات دانشگاهی دارند
ولی۹۳ نفر تحصیلات عالی ندارند
۸۳ نفر باسواد هستند
۱۷ نفر بیسوادند
۳۳ نفر مسیحی
۲۲ نفر مسلمان
۱۴ نفر هندو
۷ نفر بودایی
۱۲ نفر دین های مختلف
۱۲ نفر اعتقاد به هیچ دینی ندارند
اگر شما خانه خودتان را دارید، غذای خوب میخورید، اب تمیز دارید، میتوانید وارد اینترنت شوید، به دانشگاه رفته اید، شما عضو تعداد محدودی از انسانهای خوشبخت هستید (کمتر از ۷٪ جمعیت جهان)
از ۱۰۰ نفر در دنیا فقط ۸ نفر از سن ۶۵ سالگی عبور میکنند
اگر سن شما ۶۵ سال یا بیشتر است باید شکر گذار باشید و قدر هر لحظه زندگی خود بدانید و از هر ثانیه ان به نحو احسنت لذت ببرید.
شکر گذار باشید که قبل از ۶۴ سالگی این دنیا را مثل ۹۲٪ انسان های دیگر ترک نکرده اید. چون شما عضو انسان های برگذیده هستید.
مواظب سلامتی خودتان باشید چون هیچ کسی به اندازه خودتان مواظب شما نخواهد بود. هر لحظه را قدر دانی کنید.