#حکمت_های_نهج_البلاغه
👆👆👆👆
📖 #حکمت_صد_هشتم
#شگفتی_روح_آدمی
📗 لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ [هُوَ] ذَلِكَ الْقَلْبُ، وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا؛ فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ، وَ إِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ أَهْلَكَهُ الْحِرْصُ، وَ إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ، وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ، وَ إِنْ أَسْعَدَهُ [الرِّضَا] الرِّضَى نَسِيَ التَّحَفُّظَ، وَ إِنْ غَالَهُ الْخَوْفُ شَغَلَهُ الْحَذَرُ، وَ إِنِ اتَّسَعَ لَهُ الْأَمْرُ اسْتَلَبَتْهُ الْغِرَّةُ، وَ إِنْ أَفَادَ مَالًا أَطْغَاهُ الْغِنَى، وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ، وَ إِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَةُ شَغَلَهُ الْبَلَاءُ، وَ إِنْ جَهَدَهُ الْجُوعُ [قَعَدَتْ بِهِ الضَّعَةُ] قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ، وَ إِنْ أَفْرَطَ بِهِ الشِّبَعُ كَظَّتْهُ الْبِطْنَةُ؛ فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِد.
📕 به رگ هاى درونى انسان پاره گوشتى آويخته كه شگرف ترين اعضاى درونى اوست، و آن قلب است، كه چيزهايى از حكمت، و چيزهايى متفاوت با آن، در او وجود دارد.
پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد، و اگر نوميدى بر آن چيره شود، تأسّف خوردن آن را از پاى در آورد، اگر خشمناك شود كينه توزى آن فزونى يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودى دست يابد، خويشتن دارى را از ياد برد، و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشى برسد، دچار غفلت زدگى شود، و اگر مالى به دست آورد، بى نيازى آن را به سركشى كشاند، و اگر مصيبت ناگوارى به آن رسد، بى صبرى رسوايش كند، و اگر به تهيدستى مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد، و اگر گرسنگى بى تابش كند، ناتوانى آن را از پاى درآورد، و اگر زيادى سير شود، سيرى آن را زيان رساند. پس هر گونه كندروى براى آن زيانبار، و هر گونه تندروى براى آن فساد آفرين است.
📘 In man, there is a piece of flesh attached to him: a vein, and it is the strangest thing in him. It is the heart. It has a store of wisdom and things contrary to wisdom. If it sees a ray of hope eagerness humiliates it and when eagerness increases, greed ruins it. If disappointment overtakes it, grief kills it. If anger rises in it, a serious rage develops If it is blessed with pleasure, it forgets to be cautious If it becomes fearing it becomes heedless. If peace extends all round, it becomes neglectful If it earns wealth, freedom from care puts it in the wrong. If trouble befalls it impatience makes it humble. If it faces starvation, distress overtakes it. If hunger attacks it, weakness seats it. If its food increases, heaviness of stomach pains it. Thus, every shortness is harmful to it and every excess is injurious to it
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_هشتم
#شگفتی_روح_آدمی
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_نهم
#ارزش_والای_اهل_بیت_پیامبر_(ص)
📗 نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، [الَّتِي يَلْحَقُ بِهَا التَّالِي] بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي.
📕 ما تكيه گاه ميانه ايم، عقب ماندگان به ما مى رسند، و پيش تاختگان به ما باز مى گردند.
📘 We (members of the Prophet’s family) are like the pillow in the middle. Whoever lags behind has to come forward to meet it, while whoever exceeds the bounds has to return to it.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_نهم
#ارزش_والای_اهل_بیت_پیامبر_(ص)
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
🔴 مصلحت ها چگونه بوجود می آیند؟
🔹مسائلی تحت عنوان #مصلحت زمانی بوجود می آید که مؤمنین به وظایف خود در قبال ولی و رهبر جامعه عمل نمی کنند و منتظرند تا همه امور به دستور وی ختم شود. وقتی مؤمنین به وظایف خود عمل نکنند و آن مسائل زمان بخورند، منافقین شرایطی را پیش می آورند تا دست ولی خدا بسته باشد.
🔸بگذارید با یک داستان این قضیه را مطرح کنم. عبداللّه بن ابیسَرح، برادرِ رضاعی عثمان(خلیفه سوم) بود. او پيش از فتحِ مکه اسلام آورده و به مدينه هجرت کرده و جزو كاتبان قرآن بود، امّا پس از مدتی مُرتَدّ شد و علیه اسلام و پیامبر شایعه سازی می کرد و با جنگ روانی مردم را نسبت به پیامبر و قرآن بدبین می ساخت. برخی یهودیان زیرک هم برای اینکه در بین مردم شک ایجاد کنند اول اسلام می آوردند و بعد مرتد می شدند و می گفتند ما مسلمان شدیم و دین اسلام را دین خوبی نیافتیم.
🔹وقتی مکه به دست مسلمانان فتح شد، رسول خدا (ص) برای اهل مکه فرمان عفو عمومی صادر کرد به شرطی که علیه لشکر اسلام نایستند، ليكن دستور داد که عبداللّه بن ابیسرح و چند نفر دیگر را بکشند گرچه به پرده کعبه آويخته باشد چون با جنگ روانی و شایعه سازی و اقدامات دیگر مردم را نسبت به اصل اسلام و پیامبر بدبین می کردند.
🔸عبداللّه بن ابیسرح ترسيد و به عثمان پناه برد در حالیکه عثمان می بایست طبق دستور پیامبر(ص) عمل می کرد و او را می کشت! اما عثمان او را پنهان کرد تا اين که او را به مسجد به محضر پیامبر آورد تا مورد عفو قرار بگیرد. رسول خدا سر بلند نکرد و پاسخ عثمان را نداد. این سکوت خیلی طول کشید تا آنکه سرانجام با عفو او موافقت کرد.
🔹وقتی عثمان و عبدالله از مسجد خارج شدند حضرت رسول روی به حاضران کرد و فرمود: از آن جهت خاموش ماندم تا مگر يک تن از شما برخيزد و حكم اعدام او را اجرا كند. صحابه در پاسخ گفتند: اشارهای در اين زمينه به ما میفرمودی! رسول خدا فرمود: شايسته نيست که پيامبر به گوشه چشم، اشاره کند!
🔸و این چنین مصلحت ها ساخته می شوند. نمونه دیگر رهبر انقلاب در تاریخ 10/2/1380 فرمان 8 ماده مبارزه با مفاسد اقتصادی را صادر کرده اند. تقریباً 20 سال قبل. حالا بعد از 20 سال وقتی حرف از مبارزه با فساد زده می شود عده ای لب گزیده و می گویند چرا از رهبری جلوتر می روید! یا می گویند نظام را تضعیف می کنید!
🔹امروز بعد از 20 سال هنوز حرف زدن از تحقیق و تفحص نسبت به نهادهای اقتصادی دولتی و غیردولتی، جرأت می خواهد! حرف زدن از شفافیت و عدالت شجاعت می خواهد و گاهی برخی نهادهایی که وظیفه دیده بانی انقلاب را داشتند برای مطالبه گران پرونده های قطور تشکیل می دهند و می نویسند کد فلانی سازمان های و تشکل های انحرافی است! کد بهمانی جریانات تندروی است و ...! امروز بعد از 20 سال باید از محاکمه یا مورد سؤال قراردادن برخی افراد بترسیم و بگوئیم مصلحت است. نظام تضعیف می شود!
🔸وقتی مردم و مؤمنین چندده سال امر و نهی را فراموش کردند، سکوت پیشه کردند، #مطالبه_گری را رها کردند، برخی هم شفافیت خواهی و #عدالتخواهی را به تمسخر گرفته و آن را عدالتخوار نامیدند و همین ها باعث شده است تا مصالحی برای نظام ایجاد شود که بله دادگاه های مفاسد اقتصادی به جهت اینکه مردم با برگزاری چند دادگاه علنی در دوسه سال اخیر، دچار ناامیدی شده اند باید دادگاه غیرعلنی شوند. این مصلحت واقعیت دارد.
🔹بی تردید اگر مؤمنین به وقت، به هنگام و به اندازه به وظایف خود عمل کنند کار به مصلحت اندیشی ها نخواهد کشید. رهبری سالهاست دستور داده اند؛ سالهاست فرمان داده اند که: «مجموعه های جوان و خودجوش و مستقل آتش به اختیار عمل کنند». حکم #آتش_به_اختیار را به جوانانی دادند که چندده سال منتظر این نهاد و آن سازمان انقلابی و این نهاد رهبری دانشگاه و آن امام جمعه و ... بوده اند و حالا مختل شده اند. همچنین فرمودند: «منتظر رهبری نباشید وگرنه کارها قفل خواهد شد». تحلیل کنید؛ سعی کنید درست تحلیل کنید و مستقل و خودجوش عمل کنید. منتظر این و آن نمانید وگرنه به قول شهید آوینی «از هر طريق که راه بسپاري، کار را به قطعنامه 598 مي کشانند».
✅ #داود_مدرسی_یان
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_دهم
#شرائط_تحقق_اوامر_الهی
📗 لَا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا يُصَانِعُ وَ لَا يُضَارِعُ وَ لَا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ.
📕 فرمان خدا را بر پاندارد، جز آن كس كه در اجراى حق مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزوها نگردد.
📘 None can establish the rule of Allah, the Glorified One, except whoever shows no relenting (in the matter of right), who does not humble before others and who does not run after greed.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_دهم
#شرائط_تحقق_اوامر_الهی
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_های_نهج_البلاغه
👆👆👆👆👆
📖 #حکمت_صد_پانزدهم
#توجّه_به_پايان_پذيرى_دنيا
📗 وَ قِيلَ لَهُ (علیه السلام) كَيْفَ [تَجِدُكَ] نَجِدُكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ؟ فَقَالَ (علیه السلام): كَيْفَ يَكُونُ حَالُ مَنْ يَفْنَى بِبَقَائِهِ، وَ يَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ، وَ يُؤْتَى مِنْ مَأْمَنِهِ؟!
📕 (شخصى از امام پرسيد حال شما چگونه است؟ فرمود:) چگونه خواهد بود حال كسى كه در بقاياى خود ناپايدار، و در سلامتى بيمار است، و در آنجا كه آسايش دارد مرگ او فرا مى رسد.
📘 It was said to Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH): “How are you, O Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH)?” He replied: How can he be whom life is driving towards death, whose state of health can change into sickness any moment and who is to be caught (by death) from his place of safety.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_پانزدهم
#توجّه_به_پايان_پذيرى_دنيا
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #
آفرین به کسی که این امار را جمع اوری کرده و به درصد تبدیل کرده که فهمش اسانتر باشد:
جمعیت جهان در حال حاضر حدود 7.8 میلیارد نفر تخمین زده شده. برای اکثر اشخاص این عدد بزرگی است. ولی وقتی به درصد تبدیل میشود امار راحت تر فهمیده میشوند:
از هر ۱۰۰ نفر:
- ۱۱ نفر در اروپا هستند
- ۵ نفر در امریکای شمالی
- ۹ نفر در امریکای جنوبی
- ۱۵ نفر در افریقا
- ۶۰ نفر در اسیا
از میان کل جمعیت ۴۹ نفر در حومه شهرها زندگی میکنند و ۵۱ نفر در شهرها
۷۷ نفر خانه خودشان را دارند و ۲۳ نفر اصلا خانه ندارند.
۲۱ نفر پر خور هستند
۶۳ نفر خوب میخورند
۱۵ نفر کمبود تغذیه دارند و یک نفر اخرین غذایش را خورد ولی فردایی برای او نیست
قدرت مالی برای ۴۸ نفر کمتر از ۲ دلار در روز است
۸۷ نفر اب تمیز میخورند
۱۳ نفر یا اب تمیز نمیخورند و یا منبع ابی انها الوده است
۷۵ نفر موبایل دارند ولی ۲۵ نفر ندارند
۳۰ نفر دسترسی به اینترنت دارند ولی ۷۰ نفر شرایط برای وصل شدن به اینترنت را ندارند
۷ نفر تحصیلات دانشگاهی دارند
ولی۹۳ نفر تحصیلات عالی ندارند
۸۳ نفر باسواد هستند
۱۷ نفر بیسوادند
۳۳ نفر مسیحی
۲۲ نفر مسلمان
۱۴ نفر هندو
۷ نفر بودایی
۱۲ نفر دین های مختلف
۱۲ نفر اعتقاد به هیچ دینی ندارند
اگر شما خانه خودتان را دارید، غذای خوب میخورید، اب تمیز دارید، میتوانید وارد اینترنت شوید، به دانشگاه رفته اید، شما عضو تعداد محدودی از انسانهای خوشبخت هستید (کمتر از ۷٪ جمعیت جهان)
از ۱۰۰ نفر در دنیا فقط ۸ نفر از سن ۶۵ سالگی عبور میکنند
اگر سن شما ۶۵ سال یا بیشتر است باید شکر گذار باشید و قدر هر لحظه زندگی خود بدانید و از هر ثانیه ان به نحو احسنت لذت ببرید.
شکر گذار باشید که قبل از ۶۴ سالگی این دنیا را مثل ۹۲٪ انسان های دیگر ترک نکرده اید. چون شما عضو انسان های برگذیده هستید.
مواظب سلامتی خودتان باشید چون هیچ کسی به اندازه خودتان مواظب شما نخواهد بود. هر لحظه را قدر دانی کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_نوزدهم
##ضرورت_شناخت_دنيا
📗 وَ قَالَ (علیه السلام): مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ، لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا؛ يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ.
📕 و درود خدا بر او، فرمود: دنياى حرام چون مار سمّى است، پوست آن نرم ولى سمّ كشنده در درون دارد، نادان فريب خورده به آن مى گرايد، و هوشمند عاقل از آن دورى گزيند.
📘 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The example of the world is like a serpent: It is soft in touch but its inside is full of venom. An ignorant person who has fallen into deceit is attracted towards it, but a wise and intelligent man stays on guard against it.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_نوزدهم
#ضرورت_شناخت_دنيا
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
جلسه علماء، فضلاء و طلاب نوری مقیم قم به مناسبت ایام فاطمیه و سالروز شهادت سپهبد سلیمانی 99.10.12
جلسه علماء، فضلاء و طلاب نوری مقیم قم به مناسبت ایام فاطمیه و سالروز شهادت سپهبد سلیمانی 99.10.12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_های_نهج_البلاغه
📖 #حکمت_صد_بیست_یکم
#ارزیابی_عملها
📗 شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ؛ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ، وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ.
📕 چقدر فاصله بين دو عمل دور است: عملى كه لذّتش مى رود و كيفر آن مى ماند، و عملى كه رنج آن مى گذرد و پاداش آن ماندگار است.
📘 What a difference there is between two kinds of actions: A deed whose pleasure passes away but its (ill) consequence remains, and a deed whose hardship passes away but its reward stays.
#نهج_البلاغه#حکمتها #حکمت_ها #نامه_ها #خطبه_ها #حکمت_صد_بیست_یکم
#ارزیابی_عملها
#کتاب #امیرالمؤمنین
#حضرت_علی(ع) #علی_بن_ابیطالب
#عربی #فارسی #انگلیسی #دشتی #دشتی_نهج_البلاغه #سید_محمد_دشتی
#أخي_الوحی #برادر_قران
#أخ_القرآن #کلام_الملوک #ملوک_الکلام
sapp.ir/hkmatha
بیاد مصباح
از زبان کسی که شاگرد شاگردانش هم نبود
- می گفتند مصباح قبل از انقلاب اصلا نبوده و بعد با کمی نیشخند می نوشتند انقلابی ساکت و نمی گفتند که او از سال ۴۲ فعال بوده
- می گفتند شهید بهشتی با او مشکل و اختلاف نظر شدید داشته و نمی گفتند چرا خود شهید بهشتی او را چراغ دوستان انقلابی خواند
- به دروغ گفتند در زمان جنگ ، رفتن به جبهه را حرام می دانسته و کنار کشیده و نمی گفتند که امام در مورد مدارس دینی چه وظیفه ای به او داد
- همانها گفتند برعکس در دولت اصلاحات یکباره خشونت طلب شده و آنرا تئوریزه کرده
- می گفتند در دولت بهار اطاعت از رییس جمهور را واجب دانسته ولی بعد ...
- و خلاصه می گفتند که او بدترین سمبل یک آخوند تندرو ، افراطی و انحصار طلب بوده که البته بخاطر سن و جایگاهش باید حرمتش را نگاه داشت
فعلا بگذریم هرچند اینها را باز هم می گویند و چون خیلی سعه صدر دارند تسلیت هم می گویند
ما معمولا قدر سربازان امنیت را می شناسیم چون ناامنی را می فهمیم
ما معمولا قدر مدافعان سلامت را می دانیم چون بیماری را لمس کرده ایم
ولی بسیاری از ما قدر مدافعان و سربازان عقیده را نمی شناسیم چون مرزهای عقیده و دین خیلی ملموس نیست و عوارض از دست دادن آنها هم خیلی شفاف و فوری نیست که دردمان بگیرد
برای همین یک سرباز عقیده معمولا مظلوم است.
مخصوصا وقتی که بالاتر از جان ، آبرو را گروی جنگی نابرابر بگذارد این مظلومیت چند برابر می شود
در مورد مردی صحبت می کنم که به مانند شهید مطهری مدافع دین بود به مانند شهید بهشتی مظلوم زیست
و به مانند سردار سلیمانی از اول انقلاب در صحنه بود
قصدم مقایسه قله ها نیست بلکه شناخت مردی است از چند جهت
در ۲۷ سالگی مجتهد شد می شد به ساحل مرجعیت برود و به دریای طوفانی سیاست وارد نشود ولی از همان سال ۴۲ همراه امام شد. اعلامیه های زیادی قبل از انقلاب به قلم او نوشته می شد و فعالیت موثر و کلیدی در دو نشریه دینی و انقلابی داشت
در ساواک مدام رصد می شد ولی نقش تعریف شده ای داشت که باید چراغ خاموش حرکت می کرد
بعد از انقلاب در رینگ مناظره ها رفت
می توانست نفر اول فلسفه اسلامی در داخل و خارج کشور بماند و تدریس کند می توانست صاحب کرسی و برند بین المللی باشد ولی طرح تحول مدارس حوزه را برای امام برد و امام فورا استقبال کرد و تمام قد پشت کار ایستاد
در زمان جنگ امام بودجه بسیاری از مدارس دینی را کم کرد ولی مدرسه مصباح را جبهه دوم خواند
پس از امام خیلی از خواص خود را در عرض رهبری خواندند خیلی ها رفیق و البته بعضی هم ولایت فقیه را دیکتاتوری
نامیدند و اراده کردند ولایت فقیه را با امام به خاک بسپارند که مصباح یک تنه ایستاد مخصوصا در شرایطی که خود رهبر نمی توانست از جایگاه خودش دفاع کند و قاطبه مردم از تورم ، از تبعیض، از اشرافیت و قوم گرایی دولت قبل عصبانی بودند و دولت اصلاحات مدام آدرس غلط می داد که انگاری مسبب تمام مشکلات قبلی نظام ولایت فقیه بوده
مصباح آرام و فیلسوف حال باید وسط میدان امامت جمعه یک تنه می ایستاد و سستی و بطلان شعارهایی فریبنده و پوچی چون پلوراریسم غربی و تعدد قرائت ها را آشکار کرد
آنانکه می گفتند زنده باد مخالف من
جلوی استحکام استدلالش سلاحی نداشتند مگر آنکه با آتشبار تخریب و برچسب چنان له اش کنند که شخصیت اش ، شاگردانش ،کتاب هایش ، تا یک نسل له شوند
یادم نمی رود اگر در بعضی دانشگاهها یا حتی در خیابان های تهران اسم مصباح را می آوردی مودب ها بلافاصله می گفتند همان تئوریسین خشونت
و بعضی هم خودمانی تر با خشم نگاهت می کردند که مصباح یا همان استاد تمساح را می گویی؟
آتشبار روزنامه های زنجیره ای آنقدر سنگین بود که حتی استناد به ایشان هزینه ای غیرقابل برگشت داشت
صاف می رفتی توی لیست گروه فشار
با پایان دولت اصلاحات مصباح می توانست به کرسی و یا موسسه امام خمینی اکتفا کند ولی او اهل ساحل آرامش نبود
پس از ۱۶ سال تفکر غربگرا یک کاندیدای مستقل آمده بود که بوی رجایی می داد و البته تمام جناح های سیاسی علیه او متحد شده بودند
مصباح باز تمام قد ایستاد این بار نه در نقش منتقد بلکه در نقش حامی دولت جدید
از نظر یک سیاست مدار این بازی
یک قمار تمام عیار بود با اعتبار عمار
ولی مصباح نه سیاست مدار بود نه اهل بازی و قمار
او به طلاب می گفت اگر یک دولت اصلاح شود هزاران بار کار دین جلوتر می افتد و موثر تر است از اینکه من و شما هزاران سخنرانی کنیم پس می ارزد حتی اگر من و شمای طلبه برچسب بخوریم و آبرویمان برود
ما آبرو را برای همین روزهای مبادا جمع کرده ایم ما وظیفه داریم در هر لحظه اصلح را تشخیص دهیم و تبلیغ کنیم نه آنکه بخاطر خرابی احتمالی در آینده وظیفه حال را رها کنیم
او زودتر از همه صحنه را شناخت و بعد هم زودتر از همه فهمید که از بوی رجایی فقط یک ادکلن مشایی مانده است
سال ۸۸ صحنه خیلی تاریک شده بود خیلی از خواص لغزیدند خیل