🍀کرونا و رفتارشناسی یک عالم دینی در مواجهۀ با آن
🔸این یکی دو روزه فرصتی دست داد تا کتاب" مُسَکِّن الشُجُون فی حُکم الفِرار من الطاعُون" سید نعمت الله جزائری (م ۱۱۱۲ق) از شاگردان معروف علّامه مجلسی ره و عالمان سرشناس عهد صفویه را مطالعه کنم.
🔸این کتاب که در سال۱۱۰۳. ق، و در شهر شوشتر نوشته شده و به طاعون فراگیر سال ۱۱۰۲. ق، اشاره دارد که از بلاد روم( استانبول و شامات) فراگیر شده و سپس به بغداد و به حرمهای شریف امامان (علیه السلام) در عراق و از آنجا به بصره و سپس وارد جنوب ایران شده و در هُويزه و دُورَق موجب مرگ تعداد زيادى از مردم و تعطیلی مدارس و مساجد گردید و آنچنان مصیبت و سختی از طاعون در آن سال به مردم رسید که نویسندۀ کتاب آنرا با زمان صدر اسلام و سختی محاصره اقتصادی مسلمانان و سال فوت حضرت ابو طالب ع و حضرت خدیجه س مقایسه، و «عام الحُزن» نام نهاده است.
🔸نکته جالب آغازین کتاب، خُطبۀ زیبایی است که مرحوم جزایری بر ابتدای کتاب نگاشته و در آن دیدگاه مؤمن نسبت به مرگ را چون تصویرگری ماهر برای امروز ما به نقش کشیده و سعی بر کاستن هراس و نگرانی مخاطب خود از مواجهۀ با آن دارد، وی در دعای پایانی کتاب، پناهبری به خدا و آرزوی تندرستی و ایمن بودن از بیماریهای فراگیر و مرگهایِناگهانی را بهنیایش مینشیند: " اللهم إحفظنا مِن کُلِّ الوَباءِ و الطّاعُون والمُفاجاة..." .
🔸 سید نعمت الله جزایری در تقسیم بندی پنجگانه کتاب، بخش اوّل را به مرگ و عجايب آن؛ بخش دوّم را به اطّلاع رسانی بهداشتی و آنچه دلیل رخداد بیماریهای فراگیر و طاعون است؛ بخش سوّم را به حكم فقهى فَرار از آن(و دفاع از مردمی که از ترس وبا فرار می کردند و مورد شماتت گروهی قرار می گرفتند که معتقد بودند، فرار از وبا، بمعنی نارضایتی به مُقدّر و سرنوشت الهی می باشد و نویسنده به حکم وظیفه یک عالم دانایی دین، و به کمک دانش فقه، به حفظ جان مردم و زدودن افکار ناصحیح خرافی و باطل در این راستا می پردازد) ؛ بخش چهارم، به أجل و مرگ و پایان پذیری زندگی(که بیشتر التیامی است بر کسانی که در سوگ عزیزی نشسته و آگاهی از رحمت بی پایان الهی بر جانباخته و بازماندگان ایشان) اختصاص یافته؛ و بخش پنجم، دربارۀ وظيفۀ عالمان دینی و حاکمان، در چگونگی برخورد با اینگونه بلايای فراگیر می باشد.
🔸هوشیاری، جامعنگری و سطح تحلیل یک عالم دینی از نیازهای مخاطبان خود در مواجهه با چنین رخدادی که هم جانشان را تهدید کرده و هم با بسته شدن مساجد و مدارس، آنانرا در یک شوک معنوی و دانشی فرو برده است را به زیبایی می توان در این کتاب مشاهده کرد؛ شاید خود تقسیم بندی کتاب و پرداختن به نیازهای کاربردی و نکاتی که نویسنده آنرا جهت اطلاع رسانی با قید فوریت مورد توجه قرار داده، بخوبی نشان دهندۀ تمامی صفات لازم برای یک عالِم به زمان خویش و کاربَلَد و گِرهگشا از مشکل مردم باشد(شناختی که با تأسف باید گفت بسیاری پژوهشکده ها و مؤسسات آموزشی حوزوی و دانشگاهی از نیازهای میدانی جامعه نداشته و از میان دهها کتاب، یافتن یکی که با نیازهای مردم ، همخوانی داشته و بتواند گره ای را از مشکلات جامعه باز نماید، کاری سخت و گاهی غیر ممکن می نماید).
🔸آنچه می تواند درسآموخت عالمان و طالبان دروسدینی از این کتاب و روش مواجهۀ با بیماریهای فراگیر در این عصر باشد، در درجۀ نخست، حضور این عالم در میان داغدیدگان و التیام زخم روحی ایشان می باشد، چرا که این کتاب را در شوشتر و یکی از نقاط جنوبی ایران نگاشته است(مانند حرکت جهادی برخی علما و روحانیون عزیز که درحوادث و بحرانهای پیش آمده از سیل و زلزله و...و این آخری کرونا، مردم را، حضوری یاری رسانی کرده و تنها نگذاشتند) و نکته دیگر آنکه حضورِمیدانی یک عالم دینی در میان مردم او را به شناخت دقیق نیازهای فقهی و کلامی و ... میرساند که چنین کتابی را در پنج بخش کاربردی به نگارش درآورد و از فاصله صدها فرسخی فقط شنوندۀ روایتهای با چند واسطه نیست، تا نیازهای دست به دست شده و بیات را با نداشتن ذهنیّت واقعی، پاسخ گوید و پژوهشی به یادگار بگذارد، که برهانی بر جدایی و ناآگاهی از روزگار و مردمانی باشد که دل درگروِ یاری و پیشوایی او در روزگارِ حاجتخواهی داشتند.
#یادداشت
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe
مقابله حکیمانه با ویروس کرونا.pdf
2.4M
کتاب مقابله حکیمانه با ویروس کرونا( نکات بهداشتی، نظر اسلام، پاسخ به شبهات...) https://eitaa.com/marzbanandishe 🌺
خدمتی دیگر از مرکز ملی پاسخگویی:
📱تولید نرم افزار اندرویدی «پرسش کرونا»
✅پرسش و پاسخ هایی با رویکرد
🔹قرآنی
🔸حدیثی
🔹کلامی
🔸تاریخی
🔹اخلاقی
🔸مشاوره و روانشناسی
🔹احکام شرعی
✅ارائه پاسخ ها به دو صورت اجمالی و تفصیلی
✅ذکر منابع پاسخ ها
✅ارائه پاسخ ها به دو صورت متنی و صوتی
✅امکان ارسال پرسش
✅دریافت از سایت مرکز ملی پاسخگویی
لینک مستقیم دریافت نرم افزار
http://pasokhgoo.ir/system/tdf/field/software/corona.apk?file=1&type=node&id=98116&force=1۸
🌺https://eitaa.com/marzbanandishe
4_6024090708116243975.pdf
363.2K
پاسخ کامل و مستند نوه مرحوم مامقانی به اتهام و شبهه مخالفت پدر بزرگ خود با قرنطینه کرمانشاه و تلف شدن گسترده ایرانیان در وبای کربلا درسال۱۹۰۴ میلادی(شبهه تحجر علمای شیعه و نا کارآمدی فقها)
🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe
❇️ تیتر روزنامهی آمریکایی "نیویورکپست" به بحران کرونا:
«ملکوت [خداوند] به ما کمک کند!»15 مارس 2020م
❇️کدام قدرت و تکنولوژی، توان نجات بشر از این گرفتاری را خواهد داشت؟
❎ شبهه سازان و خداگریزانی که باورهای توحیدی ملت ایران در مسئله توسل و نیایش را به چالش می کشیدند، اکنون چه می گویند؟
https://eitaa.com/marzbanandishe 🌺
◀️ کرونا و روایات نوظهور!!!
لطفا برای فهمیدن حقیقت تا پایان بخوانید👇👇👇👇
🛑حدیثی عجیب که در ٩٠٠ سال پیش نقل شده است.🔴
عن امیر المومنین علیه السلام انه قال :
عندما تحين العشرون.. قرون وقرون وقرون
يجتاح الدنيا كورون.. من فعل البشر الضالون......
🔺سند: كتاب عظائم الدهور لابي علي الدبيزي ۵۶۵هجرية_ در مکتبه امیرالمومنین علیه الصلوه والسلام علامه ی امینی رحمه الله از حضرت امیر المومنین علیه السلام نقل کرده است:👇
.
در زمان بیستم قرن ها و قرن ها وقرن هائی است و دنیا به«کورون»مبتلا میشود از فعل انسانهای گمراه که بزرگانشان را میمیراند و کوچکترها را زنده میگذارد قدرتمندان از آن میترسند وضلفاء از آن سالم نمیمانند.
ساکنین قصرها را ترور میکند و والیان امور از آن سالم نمیمانند به مانند توپها بین آنان به پرواز در میاید و«حلقوم و ریه ها» را پُر میکند هیچ حجامتی نفعی برای آن ندارد وهرکس جلو دهانش را ببندد نیز به اوحمله میکند به کشتی ها واهلش اصابت میکند وابرها از راکبینش خالی میشود کارخانه ها و صنعت ها متوقف میشود و هیچ رادع و مانعی برای آن نمیابند شروعش از 🔺«خفاش چین»🔺 است و 🔺 «روم»(ایتالیا) 🔺 باناله وناراحتی به استقبالش میرود اماکن از اهلش خالی میشود و تمامی اقوام لشگریانشان را به کمک میگیرند برعلیه آن «اروپا» از آن به ضجه در می آید. ومجاورین آن در امان نخواهند بود در اول گرفتاری به این بلا آن راسبک میشمارند و علم پزشکیشان از درمانش مایوس میشود اخبار آن نقل محافل میشود وبدون هیچ نفعی اسرارش را کشف میکنند هم خوبان وهم فاسقین از آن میترسند وقربانیانش را در اعماق زمین دفن میکنند نماز ها تعطیل میشود و ادعاها و دعوتها زیاد میشود مردم شایعات را تصدیق میکنند وآن چه قابل خریداری باشد میخرند تمامی ممالک زمین از آن زیان وخسارت میبینند واز جنگ با آن و مهار کردنش عاجز میگردند واین درزمانی خواهد بود که راستگوئی در تعاملات کم شده و بخل در احسان بین مردم شیوع میابد.
🔴👈سپس غم واندوه از امت برطرف میگردد با رجوع به سوی خدا وبا تضرع به خدای متعال و صلوات بر انبیا و ائمه علیهم السلام تتمه (تمامی حق کنایه از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ) اوطلب نور میکنند مقصود است میباشد. فراوان دشمنان علیهما السلام قالوا لا تکذبوا عرشه دادند تکذیب عظمتیست.
و اما حقیقت چیست؟👇👇👇
✅ دو روز پیش این متن( که ادعا شده که روایت است ولی در هیچ منبع روایی وجود ندارد) را دیدم پس از بررسی متوجه شدم این عبارات بصورت عجیبی در سایتهای عرب زبان منتشر شده و نام نویسنده "ابوعلی الدبیزی" یک اسم جعلی بوده و این مطلب دروغین در کتابهایی بی اعتباری که پیش بینی کرده سال۲۰۲۰ میلادی با وبا و طاعون فراگیری خواهد بود وجود دارد.
✅ سپس بر اساس شرایط حال حاضر جهان و ظهور ویروس کرونا، کلمه "کرون" جایگزین کلمه"وبا و طاعون" شده است.(و البته این متن به فارسی هم ترجمه شده)
❎ این در حالی است که وجود چنین کتابی برای چنین نویسنده ای بدون سند بوده(گرچه در این چند وقت متون غیر معتبری در اینترنت با این نام یافت می شود) و در قرن ۶ هجری چنین کتاب و نویسنده ای وجود نداشته و گزارش نشده است.
#روشهاوتکنیکهایپاسخگویی
⬅️ سید حسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe
⬅️ کرونا و مواظبت از ارزشها ☘️
◀️ شب و روز کارمان شده شنیدن اخبار کرونا، این اختصاص به ما ایرانی ها نداشته و حال روز تمام آدمها در همه جای دنیاست، پس تا اینجا با همه انسانهای روی زمین هر روز اول صبح سر یک خط ایستادیم.
◀️ تلویزیون خبر پشت خبر، آمار مبتلا شدگان، آمار تلفات جانباختگان، و... کانالها و گروهها ... از بس خبر بد شنیده ایم، کم کم انسانها برای ما تبدیل به یک عدد شده اند که به آمار مبتلایان و یا مرحومین اضافه و یا کم می شوند و خیلی خوشحال می شویم که اسم ما یک عدد ۱ (یک) به این آمار اضافه نکرده است.
◀️ کمتر از خانه خارج می شویم و شاید فقط برای تهیه آذوقه و مایحتاج زندگی( آن هم با اولیت لوازم بهداشتی)، کافی است از کانال خبری غیر معتبر و یا خریدار بغل دستی دیده و یا بشنویم، قرار است فلان جنس کمیاب شود؛ از اینکه نزدیک ترین فرد شهر به طبقات فروشگاه هستیم، از خوشحالی در پوست خود نگنجیده و از هر جنسی چندتا چندتا خریداری می کنیم و وقتی به خانه برمیگردیم، مغرورانه منتظر دریافت مدال قهرمانیِ دوراندیش ترین پدر یا مادر دنیا از دست خانواده هستیم.
◀️ از حال و روز بد اقتصادی و گرفتاری کارگرهای روزمزد، دستفروش، کاسب جزء، مستاجر و.... می شنویم، و ساعتی بعد سری به حساب بانکی خود زده و لبخند زنان به خریدهای بیشترِ روزهای بعد فکر می کنیم.
◀️ شب خسته از خمیازه های روز، بعد از پایان برنامه های تلوزیون و چک کردن تمامی پیامها در تمامی کانالها و گروهها، منتظر ربایش خواب از چشمانمان شده و به اعداد و آمار کرونایی فردا می اندیشیم.
◀️ این دوران و روزگار بد خواهد گذشت، بجز نیازهای خود، به حال و روز دیگران نیز بیندیشیم و چشمه ای از انسانیت خویش را در زلال زندگی دیگران جاری سازیم ( الآن بهترین زمانی است که میتوان خاطره فداکاری و انسانیت را برای فرزندانمان به یادگار گذاریم).
ده روز دورِ گردون افسانه است و افسون
نیکی به جایِ یاران فرصت شمار یارا
#یادداشت
⬅️ سید حسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe
🔵 کرونا، و راستی آزمایی پندار؛
"انسان مدرن_Modern human"
⬅️ تا قبل از ظهور کرونا انسان مغرور دانش و پیشرفت عصر مدرن شده بود، هر روز اخبار جدید پیشرفت پزشکی، فضایی، فناوری ارتباطات و...، بادی که به غبغب می انداخت و سرمست یافته ها و داشته ها می شد.
◀️ از دید برخی، اسم روزگارمان، عصر خرد و دانایی و وداع با آسمان و معنویت شده بود و برای استقبال از جهان بدون دین و عصر "پسامدرن" آماده می شدند.
◀️ ریچارد داوکینز، سم هریس" دنیل دّنِت، حامد عَبدُالّصَمد و...کتاب پشت کتاب که بابا خدایی نیست نترسید ما هستیم، علم هست و فریادهای "کریستوفر هیچ"، که واقعا هیچ و پوچ بود و "یُووال نُوح هِراری" که با شوق و ذوق، مانیفست انسان خِردوَرز (Homo sapiens) را می نوشت و مثل "ارشمیدس" که تازه کشفی کرده باشد، از حمام بیرون پریده و داد میزد: مردم فهمیدم، جد بزرگم که آدم نبوده، آخ جون میمون بوده!!!.
⏺ سرکش و سرمست طعنه پشت طعنه که دین چیزی جز خُرافه و عقب ماندگی نیست و حتی با تردید می گفتند: حالا اگر ظهور هم اتفاق بیفتد؛ این همه ابزار جنگی فوق مدرن!!!، مگه میشه؟
◀️ تا اینکه سر و کله ویروس کرونا پیدا شد و ترمز توهّم همه را کشید، با پیشانی رفتیم به استقبال سنگ واقعیت، و دیدیم چقدر دستمان خالی است، به تمام معنا از محافظت جان خود عاجزیم، دشمن مان شاید در دست خانواده، دوست و یا عطسه کودکی پنهان شده باشد، و مجبوریم از یکدیگر فرار کنیم.
◀️ اسلحه و ابزار دفاعی ما از این دنیای پیشرفته شده؛ الکل، وایتکس، آب و صابون و شستن دوباره و صدباره دستها و خانه نشینی، از دوربین گوشی همراه به دیگران اطمینان می دهیم که هنوز زنده ایم، حالا عاطفه و عشق و عاشقی حضوری اگر هست، بماند برای بعد.
◀️ جان باختگان روزگار کرونایی، غریب ترین مرده های تاریخ اند، با قبرهای عمیق و ...، امان از غربت و بی کسی.
◀️ چه اسمهای بزرگی که کوچک شدند، آمریکا، اروپا، پادشاه، مَلکه، لُرد، پریزیدنت، ژنرال، سِلبریتی و...، همه چَپیده ایم کُنج خلوت، روی یک نیمکت.
◀️ الآن از کاخ سفید تا کوخ فقیر، همه نشسته اند و خدا خدا می کنند و از نیروی ماورای بشر می خواهند که از شرّ این ویروس نجاتشان دهد( تیتر روزنامهی آمریکایی "نیویورکپست،New York Post" برای بحران کرونا: «ملکوت [خداوند] به ما کمک کند!»15 مارس 2020م).
◀️ گنده دماغ شده بودیم و مغرور، اما تحقیر شدیم، تحقیر، باید تعریف جدیدی برای خود و جهان اطرافمان پیدا کنیم.
#یادداشت
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔 کرونا و مغالطه گری جناب هالو (محمدرضا عالی پیام)
◀️ هالو در این ویدئو شبهه احتمال کرونا گرفتن امام زمان(عج) را مطرح کرده و برای فریب مخاطب خود از مغالطه "طرح شقوق دیگر" استفاده می کند.
◀️ در این مغالطه، مغالطه گر با طرح احتمالهایی که نتیجه مطلوب خود را بدنبال داشته باشد برای مخاطب خود حصر عقلی درست کرده و با ایجاد تله ذهنی او را به نتیجه دلخواهی که از قبل طراحی کرده می کشاند.
◀️ مثال : تو یا نمی خواهی به من کمک کنی و یا وضعیت مرا درک نمی کنی!
اما حالت سومی هم وجود دارد، و آن اینکه تو را بخوبی درک می کند اما نمی تواند کمک کند.
اما مغالطه این کلیپ👇👇👇
هالو می گوید: امام زمان (عج ) اگر مریض شود یا دکتر می رود یا نمی رود، اگر برود یا کارت شناسایی اصلی ارائه می دهد یا جعلی و....در حالی که می توان با فرضهای دیگری پیش رفت و نتیجه دیگری گرفت، مانند: بنا بر احتمال اگر ایشان (عج) خدای ناکرده کرونا بگیرند یا از نوع خفیف بوده و با خود درمانی معالجه شده و یا نوع حاد است و بین یاران خود طبیب حاذقی دارد که نیاز به مراجعه به مراکز درمانی و شناسایی شدن ندارد و....(جناب هالو، همه مثل شما هالو نیستند).😂 #مغالطات
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
⬅️ کرونا، و وسواس
✅ از زمانی که ویروس کرونا سروکله اش پیدا شد، پرسشهای مایل به آشفتگی فکری و وسواس ( از فقهی گرفته مانند: طهارت، شستن چند باره و... تا کلامی، مانند رابطه افعال با نزول بلا، حکمت استجابت دعا، کرونا و فلسفه شر و ...)گوی سبقت را از دیگر پرسشهای دینی ربود.
❇️ اضطراب، ترس، و دلهره پرسشها و رفتارهای وسواسی را بدنبال خواهد داشت، عاملی که این روزها به وفور همه جا آنرا می توان یافت.
❎ روحانیت بایستی در این روزگار پر استرس کرونایی، در پاسخگویی دینی صبورتر بوده و پرسشگران را بیشتر درک نماید؛ بخصوص مادری را که با همه عاطفه قُدسی خود تلاش میکند بهتر وظیفه شرعی خود را بداند، و بهتر از خانواده و عقاید خویش مراقبت نماید.
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
🍁همیشه در زندگی ما، چیزی کم است و جای کسی خالی؛
🍂 سفره حسرت، پُر، و سفره لذت، خالی؛
🍁غم و حسرت، موریانه هایی هستند که به جان روح و روانمان افتادهاند و زیبایی زندگی را از ما گرفتهاند.
🍀قناعت و رضایت، دوبالی هستند که میتوانند ما را چون گنجشککان پرشور، به میهمانی شور و شیدایی باغ زندگی بکشانند، و هم آغوش نسیم، به نقطه رهایی از رنج زیستن برسانند.
#یادداشت
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
🌺 سخن، به زبان ساده گفتن
◀️ به نظر شما، نویسندۀ این کتاب چه کسی میتواند باشد، «اَتَتَل تُوتِه تَتَل»، و فکر میکنید در چه موضوعی؟
شاید نویسنده را نشناسید، اما از روی نام کتاب احتمال می دهید، این کتاب باید درحوزۀ کودکان و با اشعار کودکانه باشد.
و پرسش دوم؛ کتاب«کلثوم ننه» را چه کسی و در چه موضوعی نوشته است؟ احتمال میدهم بر اساس حدس شما، این کتاب باید در ردۀ سنی کودکان بوده و نویسنده هم یکی از نویسندگان حوزۀ کودک و نوجوان باشد.
◀️ امّا نویسنده کتاب اوّل (اَتَتَل تُوتِه تَتَل)، عالم نامی شیعه، ملامحسن فیض کاشانی (درگذشت۱۰۹۰ ق) ، حکیم، محدث، عارف و از بزرگترین دانشمندان عصرصفوی است. و کتاب دوم(کلثوم ننه) اثر، جمال الدّین محمد بن حسین بن جمال الدّین محمد خوانساری معروف به آقا جمال خوانساری (درگذشت ۱۱۲۵ق)، از شاگردان مجلسی اوّل ( پدر علامه مجلسی) و از علمای نامی شیعه در قرن دوازدهم قمری میباشد.
◀️ «اَتَتَل تُوتِه تَتَل»، در موضوع، علم شناخت معانی الفاظ و حقیقت معنا نگاشته شده و نویسنده سعی نموده با بهرهگیری از شعر و ادبیات عامیانه، با زبانی ساده، سخت ترین مفاهیم علمی تخصصی را به مخاطب خود منتقل نماید. خالی از لطف نیست به دو بیت آغازین این کتاب را بایکدیگر مرور کنیم:
اَتَتَل تُوتِه تَتَل پَنجه شیرمالِ شِکر
هفتاد میخ آهنی ژِلژِل پای احمَدَک
◀️ و امّا«کلثوم ننه» یا عقائدالنّساء، این کتاب که به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و ترکی آذربایجانی نیز ترجمه شدهاست، به زبان طنز، پس از بیان عقاید خرافی، به بیان احکام وعقاید صحیح می پردازد و خود گنجینه ای است برای شناخت آداب و رسوم مردم ایران عصر صفوی.
خواندن بخشی از این کتاب هم خالی از لطف نیست:
«بدان که افضل علمای زنان پنج نفرند: اوّل، بیبی شاه زینب، دوّم ،کلثوم ننه، سوّم ، خالهجانآقا، چهارم ، باجی یاسمن، پنجم، دده بزمآرا؛ و آنچه از اقوال آنها به دست بیاید، نهایت وثوق دارد و محل اعتماد است».
...اوقات استجابت دعای زنان
اوّل، در وقت زدن نَقاره، هیچ دعایی رد نمیشود؛
دوّم، در وقت زدن هر ساز، خواه سُرنا باشد و خواه کمانچه و امثال اینها و باجی یاسمن گفته که وقت سُوتک زدن، البته دعا، مستجاب است و این خالی از قوّت نیست؛
سوّم، در وقت باز کردن دیگ حلیم و سمنو و آش برگ و برگ ریختن در دیگ و باجی یاسمن گفته که در وقت گندم ریختن نیز هیچ دعا رد نمیشود؛
... ششم، وقت خِتنه کردن پسران، باجی یاسمن گفته که وقتی که دلّاک تیغ میزند و... هیچ دعا رد نمیشود، به خصوص دعای دخترانی که هنوز شوهر نرفته باشند؛
هفتم، در شب زفاف باید که دور هم بنشینند و حرفهای شیرین در میان آورند که باعث خشنودی مادر عروس شود، بعد دعا کنند که مستجاب میشود؛
و...
◀️ ساده کردن مفاهیم دینی و به لسان قوم حرف زدن، هنری است که باید روحانیت از سَلَف خود فراگیرد و در تبلیغ و نگارش دینی، بیشتر و بیشتر به زبان و فهم مردم توجه نماید، چنانکه در مورد شیوه تبلیغی پیامبر(ص) بیان شده: « مَا كَلَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ» . کافی ج1ص23 (هيچگاه پیامبر(ص) با مردم از عُمق عَقل خويش سخن نگفت، بلكه ميفرمود: ما گروه پیامبران، مأموريم كه با مردم باندازۀ خرد و دانش ایشان سخن گوئيم).
✅ زبان و ادبیات حوزویان، از زبان مردم کوچه و بازار فاصله گرفته، و این یعنی، استقبال کمتر از منبرها، کتابهایی با موضوعات دینی و ...، یعنی نفهمیدن و نپذیرفتن پاسخهای شبهات و پرسشهای دینی؛ اگر بنابر حدیث نبوی(ص)، پیامبران مأمور بودند با مردم ساده سخن گویند، پس باید؛ ساده گویی را جدّی بگیریم.
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
◀️ بخشیدن حاجی و نبخشیدنِ کارگرِخسته!!!
❎ کسی گفت: حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد!
اما کارگر خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبل افزوده شد!
این است اعتقادات مردم سرزمین من!🤔
1️⃣ اما نگفت، پیامبر ص فرمود: « عبادت هفتاد جزء دارد که برترین جزء آن طلب حلال است» الکافی ج٥ ص٧٨.
👈 پس کارگر، از صبح تا شب در حال عبادت بود.
2️⃣ و نگفت که، او فرمود:
« چنین کسی که به دنبال کسب حلال است به سرعت از صراط عبور می کند و خداوند به او نظر رحمت می کند و ابواب بهشت برایش باز میشود تا از هر در بخواهد وارد شود و ثواب پیامبران را دریافت می کند »بحار الانوار ج١٠٠ ص١٠.
👈 پس برنده آن است که کار کرد و رستگار شد.
3️⃣ و نگفت، امام کاظم ع فرمود:
« هر کس به دنبال کسب و طلب حلال برای خود و خانواده اش باشد مانند مجاهد فی سبیل الله است» قرب الاسناد ص٣٤٠.
👈 پس کارگر مجاهد فی سبیل الله است.
4️⃣ و بالاخره نگفت که، پیامبر گرامی ص فرمود:
« هر کس به خاطر خستگی ناشی از تلاش برای کسب حلال به خواب برود در حالی که خوابیده است، خداوند گناهانش را خواهد آمرزید»امالی صدوق ص٢٨٩.
👈 پس ملاک خدا برای بخشیدن و نبخشیدن گناهان، فقط خواب و بیداری آدمها نیست.
#مغالطات
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🍎
◀️ نمازی عجیب برای جبران600 سال نماز قضا!!!.🤫
1️⃣ روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، روایتی از برخی منابع غیر معتبر با عنوان "نمازی برای جبران ۲۰۰ تا ۶۰۰ سال نماز قضا شده"، دست به دست می شود. این روایت بدون سند، زمان بجا آوردن این نماز را آخرین جمعه ماه رمضان، و چگونگی آنرا، ۴ رکعت و با دستوالعمل و سوره های خاص ذکر می کند( و البته برای بعد از پایان نماز، خواندن دعای؛ یا سامِعَ الصَّوتِ یا جامِعَ الفوَتْ یا مُحْیَ الْعِظام بَعْدَ الْمَوتْ... و الحمد الله رب العالمين الي يوم الدين).
2️⃣ دستورالعمل این نماز عجیب به پیامبر(ص) نسبت داده شده و آثار آن چنان تعجب برانگیز می باشد که حتی در ادامه همین روایت آمده که فاطمه زهرا(س) با تعجب از پیامبر(ص) پرسیدند: مگر هرکس چقدر عمر، و چه مقدار نماز قضا دارد؟!!!، و در پاسخ بیان شده، این نماز، حتی نمازهای قضا شده پدر و مادر(و آشنایان) را نیز جبران خواهد کرد!( بالاخره باید ۶۰۰ سال پر شود).
3️⃣ این نماز با چنین خاصیتی، در کتابهایی مانند « سرور العارفین»( با اسم روی جلد "هاشمیحسینینژاد" با عنوان خطاط و نه نویسنده) و کتاب «معراج المؤمن» سید محمدتقی مقدم، آمده است که او هم بدون ذکر سند معتبر، روایت را به کتاب سرور العارفین نسبت داده است.🤔
4️⃣ اما حقیقت آن است که چنین ادعاهایی( حتی با عنوان روایت) نه با روایات معتبر«وجوب قضاء ما فات کما فات // وسائل الشیعه،ج۸، ص ۲۶۸. » همخوانی دارد و نه با عقل سازگار است که شخصی با چهار رکعت نماز، نمازهای قضای خود و آباء و اجدادش، آنهم تا600 سال گذشته را، یکجا، تسویه حساب نماید و نه در فتاوی هیچکدام از مراجع تقلید، چنین جایگزینی برای نماز قضا ذکر شده است.
#پاسخیابی
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🍎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟!!!
❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون رو رفع نمیکنند؟!!!
❓آیا نمیتوان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماههای قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟!! چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمیکنند؟!!!
❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟!!!
❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام میشود گاه اختلاف به وجود میآید؟!!!
✅ پاسخ علمی به همه این سوالها رو در این کلیپ مشاهده کنید.
https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
🍀پاسخگویی یا درازگویی (اِطنابِ مُمِلّ) (1)
◀️ این شعر( نظامی گنجوی) را شنیدید؟
کم گوی و گزیده گوی چون دُر
تا ز اندک تو جهان شود پر
هرچه این نصیحت را شبهه افکنان به خوبی رعایت می کنند و در عبارتی کوتاه و تاثیرگذار شبهات خود را مطرح می کنند، بسیاری از مبلغان و پاسخگویان دینی توانایی انتقال پیام خود را در عبارتی کوتاه و سَر راست ندارند. چه بسیار پاسخگویان و سخنرانانی که مجبورند خَروار، خَروار، خَمیازه مخاطب را تحمل کنند چون بَلَد نیستند مختصر و مفید حرفشان را بزنند و یا بنویسند. درازگویی، درازنویسی، پیچاندن کلافه سردرگم مطلب در همدیگر، سر بردن حوصله مخاطب و در پایان هم ریزش مخاطب.
امّا، چرا برخی پاسخگویان بجای پاسخگویی به اندازه، درازگویی و یا درازنویسی را انتخاب می کنند؟
1️⃣ این آسیب پاسخگویی، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، یکی از دلایل آن «انباشت اغراض نهفته» در پاسخگویی است، به این معنی که پاسخگو چندین و چند هدف را یکجا در پاسخگویی دنبال می کند. برای نمونه، اگر پرسشگر شبهه ای بپرسد، پاسخگو با توجه به زاویه دار بودن مورد سوأل با عقاید دینی، با این پیش فرض که پرسشگر خود نیز با عقاید دینی زاویه پیدا کرده و با این ذهنیت که پرسشگر همین الآن پایش لب مرز ایمان و کفر است، بجای پاسخگو بودن، در مقام نصیحتگری نشسته و بخش زیادی از تلاش خود را به این سمت خواهد برد که از افتادن پرسشگر به آنسوی مرز بی دینی جلوگیری نماید، و اگر در پایان سخن، فرصتی پیش آمد، به پاسخ هم اشاره ای کوتاه خواهد داشت(آنهم اگر رمقی برای هر دو مانده باشد و مخاطب با توجه به شکل گیری رابطه بالا به پایین میان خود و پاسخگو علاقه ای به ادامه شنیدن داشته باشد). در حالی که رسالت ذاتی پاسخگو پرداختن به پرسش و شبهه است.
بله، هدایتگری یکی از اصول پاسخگویی دینی است، اما هدایتگری، لزوما همان نصیحتگری نیست، بلکه پاسخگو باید، شبهه را چنان تحلیل و نقد نماید که دیگر اعتباری برای شبهه باقی نماند تا تأثیری بر پرسشگر بگذارد( همیشه به این نکته توجه کنیم که پرسشگر به پاسخگویی دینی مراجعه کرده است تا پاسخ پرسش خود را دریافت نماید و به مجلس وعظ و نصیحت نیامده تا نصیحت بشنود).
مشکل از جایی اضافه تر خواهد شد که در پاسخگویی حضوری، تلفنی و یا آنلاین، اگر پرسشگر بر پرسش و تأیید مبانی و مستندات شبهه اصرار ورزد، پاسخگو کم کم از اندرزگری هم فاصله گرفته و از ادبیات تهدید و انذار و ... استفاده خواهد کرد که در نتیجه فاصله میان پرسشگر و پاسخگو بیشتر و بیشتر شده و پرسش و پاسخ، جای خود را به مجادله و کشاکش لفظی خواهد داد و شأن و مرجعیت پاسخگو نزد پرسشگر از بین خواهد رفت.
2️⃣ از دیگر عوامل، میتوان به جَوَلان ذهن و سُرعت انتقال پاسخگو از بحثی به بحث دیگر اشاره کرد( نعمتی که در بین حوزویان به وفور یافت می شود و ضرب المثل" الکلام یَجُر ّالکلام" آن مشهور است)، که به محض شنیدن پرسش، سریعالسیر، سَرَکی به چند باب عِلمی با ربط و بی ربط با موضوع پرسش زده و چنان به پریدن از این شاخه به آن شاخه می پردازند، که گنجشککان سرحال نیز، در مقابل آنان سر تعظیم فرود میآورند. چنین پاسخهایی،حاصلی جز حیرت و سرگردانی برای پرسشگر نداشته و پاسخگو بجای پاسخگویی، در حقیقت سر پرسشگر را از این دیوار علمی به آن دیوار علمی کوبیده است و پرسشگر در هنگام خداحافظی و یا به پایان رساندن مطالعه متن پاسخ، با دهها علامت سوأل جدید و ابهام روبرو خواهد بود.
3️⃣ پاسخگویانی هم هستند که این توانمندی را ندارند که پیام خود را، کوتاه و رسا به مخاطب انتقال دهند و برای پرسشی که پاسخی کوتاه را نیاز دارد، بجای ارائه پاسخی مختصر، با تمام توان، به شرح و بسط غیر ضروری و چیدن جزء به جزء مقدمات قریبه و بعیده مشغول می گردند و تا عرق خود را در نیاورند، پاسخ به دلشان نمی چسبد. این دسته از پاسخگویان انگار باورشان نمی شود، جوابِ پرسشِ از حاصلِ جمعِ دو بعلاوه دو، می شود چهار، همین و والسلام.
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🍎
🍀شبههگری و دَردِ بیسوادی؛
◀️شبههگری میگفت: قرآن پُر است از خطاهای تاریخی !!!😳
گفتم به چه دلیل؟ میشه لطفا نمونه ای را بفرمایید.
گفت همه اهل تاریخ!!! قبول دارن حضرت عیسی(ع) سوار الاغ میشده، امّا قرآن به اشتباه، این را به حضرت موسی(ع) نسبت میده؟.🧐
با تعجب پرسیدم این که گفتی کدام آیه است؟، تا حالا ندیدم!!!
گفت آیۀ 143 سوره اعراف؛ و منظورش این آیه بود: فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا (پس آنگاه که تجلی خدایش بر کوه تابش کرد، کوه را متلاشی ساخت و موسی بیهوش به زمین افتاد).
بنده خدا؛ خَرّ َموسی را، خَرِ موسی می خواند و دچار شبهه شده بود.😂😂
چه بسیار در این شبکه های مجازی و ماهوارهای، شبههگرانی را می بینی که سواد خواندن صحیح متن قرآن و روایات را ندارد، امّا ژست افلاطونی گرفته و خروار، خروار، افاضات ضد دینی می فرمایند.🙃
#شبههشناسی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
(برگرفته )
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅کوچ شبهات و پرسشها(1)؛
1️⃣ هرکسی که این چند ساله تجربۀ پاسخگویی و سر و کله زدن با جوانان را حتی برای مدت کوتاهی داشته باشه به این نتیجه رسیده که پاسخهای مرسوم و رایج، برای نسل امروزی چندان اقناع گرانه نبوده و کمتر مخاطبی را مُجاب میکند .
2️⃣ پرسش: چرا باید حجاب داشته باشم؟.
پاسخ : چون در قرآن آمده است، چون سنت مسلمین بوده، چون کارکردهای مثبتی دارد، و ....
دو پاسخ اول؛ بر مبنای تعبّدی بودن و مکلّف بودن انسان شکل گرفته، و پاسخ سوّم بر مبنای توجه دادن مخاطب به سودی که خودش از حجاب خواهد برد و البته ناظر به بخشی از فلسفه حجاب.
اما به نظر شما، همه مخاطبین ما صرفا تعبّدی به مسائل نگاه می کنند، و یا از سودی که حجاب برای آنها دارد، بی اطلاع هستند؟
3️⃣ ممکن است مخاطب جوان به محض شنیدن پاسخ ما( که معمولا آنرا هم پیش بینی میکند)،فرمان بحث را به این سمت بچرخاند؛ چرایی اجباری بودن حجاب؟، میخواهید مردان هوسران را مهار کنید، حجاب را برای خانمها واجب می کنید؟، تعارض حجاب با حق انتخاب پوشش و...
4️⃣ بد نیست از این زاویه به پرسشها نگاهی داشته باشیم؛ مبانی موجود در پاسخ ما چه بود؟، وجود خدا و مکلف کردن انسان به تکالیف، لزوم تعبد و اطاعت پذیری در احکام؟، صدور احکام بر اساس رعایت مصالح و مفاسد( علل الشرایع، فلسفۀ احکام) و ...
پرسشهای مخاطب بر اساس چه مبانی شکل گرفته بودند؟، نگاه انسان محورانه به حقوق انسان( اومانیسم)، داشتن حق انتخاب و مجبور نبودن به پذیرش حکم دیگری، داشتن حق مالکیت بر بدن( مباحث ترویجی فمنیسم برای زنان و دختران)، نگاه درجۀ دوم به زنان، به دلیل واجب شدن حجاب برای زنان، با هدف مصونیت ایمان مردان(جنس دوم محسوب کردن زنان در احکام یا همان وجود بالذات و وجود بالعرض فلیسوفان خودمان) و...انگار پرسش ازحجاب، فقط درگاه شروع مناظره بود تا سفرۀ بحث دیگری را پهن کند.
5️⃣ این وسط اتفاقی افتاده که باید آنرا فهمید و برایش چاره جویی کرد؛ مبانی و اساس شکل گیری پرسشها از یک جغرافیای عقیدتی( که روحانیت با آن آشنا بود)، به جغرافیای باور دیگری کوچ کردهاند، اما پاسخها هنوز در جغرافیای اول شکل میگیرند. در واقع یک گسست و شکافی بین پاسخگو و پرسشگر در حوزۀ هستی شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی اتفاق افتاده و انگارهرکدام به دنیای متفاوتی از یکدیگر تعلق دارند، و یا با زبانی سخن می گویند که دیگری زبانشان را نمی فهمد. بهمین خاطر ساعتها با هم گفتگو کرده و کلنجار می روند، اما نتیجه نمیگیرند. ( به قول امروزیها، به درک متقابلی از همدیگر نمیرسند).
🔵 در مورد کوچ شبهات و ایدئولوژیهایِ نوظهوری که دگرگونی اساسی در مبنا و هویت شبهات و پرسشهای دینی ایجاد کرده اند، بازهم خواهم نوشت.(انشاءالله)
تذکر: این نوشته درپی گزارش فضای شکل گیری شبهات می باشد، درد را بشناسیم، درمان را هم خواهیم یافت.
#شبههشناسی
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🍀کرونا، رنجِ تعالیبَخش یا خِفّتآفرین؟
1️⃣ سختیها و رنجها به خودی خود این قابلیت را دارند که چالشی عمیق بر باورهای مؤمنانه به یادگار نهند و هر پرستشگری را به سجاده تردید و شک بنشانند.
کرونا میتواند «پاییزی اعتقادی» باشد با برگریزان باورهایی که استحکامی ندارند، و یا «زمستانی دینی» که سوز سردش، آدمی را به کُنج تنهاییِ بیخدایی پرتاپ کند.
2️⃣ برخی نه طاقت بُرد دارند و نه تحمّل باخت؛ «وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنْسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ كَانَ يَئُوسًا. هنگامی که به انسان نعمت میبخشیم، (از حق) روی میگرداند و متکبرانه دور میشود؛ و هنگامی که (کمترین) بدی به او میرسد، (از همه چیز) مایوس میگردد!»(83اسراء).
و البته، رنج باختن؛ طاقتی بیشتر می خواهد، «وَإِنْ مَسَّهُ الشَّرُّ فَيَئُوسٌ قَنُوطٌ. و اگر به انسان شرّ و آسیبی رسد، زود مأیوس و ناامید میگردد» (49فصلت).
3️⃣ اما رنج کرونا میتواند "بهار عقیدتی" ما باشد، اگر چشمهایمان را بشوییم و جور دیگری باورهای الهیاتی خود را بازخوانی کنیم.
قرار نیست، همه خوبیها برای آدمی در گشایش و وفور نعمت اتفاق بیافتد که نه کسی با ما قراری بر آن گذاشته، و نه نمونه ای در تاریخ برای اثبات آن می توان یافت.
سعدی، در شرح تعالیآفرینی رنج، چنین میسراید:
تا رنج تحمل نکنی گنج نبینی
تا شب نرود صبح پدیدار نباشد
مرغان قفس را ألمی باشد و شوقی
کان مرغ نداند که گرفتار نباشد.
«يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ. ای انسان، همانا تو با رنج و مشقت به حضور پروردگارت خواهی رسید و او را ملاقات خواهی کرد» (انشقاق6).
4️⃣ « کَادِحٌ » را، تلاشگرِ رَنجبَر معنی کرده اند، یعنی همان؛
«تا رنج تحمل نکنی، گنج نبینی» .
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅ کوچ شبهات و پرسشها(2) حجاب
1️⃣ چند سال پیش نمایشگاه کتاب تهران دو خواهر مراجعه کننده برای پرسشهای دینی داشتم؛ خواهر بزرگتر حدود25سال و خواهرکوچکتر حدود9سال، با مانتو شلوار رنگی و موهایی ... خلاصه، پوشش مرسوم برخی خانمهای تهرانی.
2️⃣ بدم نمیآمد بحث به سمت حجاب کشیده بشه و همینطور هم شد، رفتم آیۀ 31 نور را بخوانم؛ « وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ... و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاكدامنی ورزند و زیورهای خود را آشكار نگردانند...»
که دیدم خواهر بزرگتر از بعد از شنیدن کلمۀ اول آیه شروع کرد از حفظ به خواندن آیه!!! به خودم گفتم عجیبه و لی شاید بصورت تصادفی شنیده و و الآن خواند.
3️⃣ در ادامه هنوز کلمه اول آیه59 احزاب را نخوانده بودم؛«یا أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَی أَن یعْرَفْنَ... ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند. این بهتر است تا آنكه شناخته شوند ...»
که مثل دفعۀ قبل، بدون غلط آیه را از حفظ تا آخر خواند.
4️⃣ تعجبم زیادتر شده بود وقتی برای سومین بار خواستم آیه ای بخوانم و او از حفظ خواند، مثل کسی که خلع سلاح شده، فهمیدم خواندن آیات بعدی اثری نداره و گفتم، الحمدلله بر آیات مسلّط هستید، و آنچه شنیدم باعث تعجب بیشترم شد!!! بله او حافظ کل قرآن بود و خواهر کوچکتر حدود ده جزء قرآن را از بَر داشت.
5️⃣ متوجه ناهمخوانی حجاب و حافظ قرآن بودن و تعجّب من شده بود. گفت حاج آقا اینجا تهرانه، اگه سر و وضعت اینجوی نباشه، مسخرت میکنند، با هزار کلمه رکیک، مثل؛ بُنجُل، کلاغ سیاه، و... تحقیر میشی، خواستگار پیدا نمی کنی و...
6️⃣ مشکل دانستن و ندانستن آیات و روایات نبود، مشکل جامعهی بود که خواستههای خودش را یک سر و گردن بالاتر از حکم خدا به دینداران تحمیل میکرد. قوانین زمینی به زور جایگزین احکام آسمانی می شد و با پرسشگرانی مواجه خواهی شد که بیشتر از تو می دانند، ولی به دلایلی نمیخواهند رفتاری متناسب با دانستهها و عقاید خود داشته باشند.
باید دید چه عاملی باعث سنگینی کفه ترازوی خواسته های اجتماعی بر باورهایی دینی شده است ؟ اصول و روش تربیت خانواده ها، تغییر رفتار اعتقادی جامعه، بی پناه شدن باورهای دینی که هر کس به بهانه و دلیلی به آن می تازد و ... هرچه هست موضوع دانستن و ندانستن نکاتی درباره حجاب و دیگر عقاید نیست، دلیل را در جایی دیگر باید جستجو کرد.
7️⃣ این چند سال پاسخگویی، با چند دختر خانم تازه به سن تکلیف رسیده صحبت کردم که گریه میکردند و میگفتند: مادرم نمی گذاره روزه بگیرم، با این که خودش چادر به سر است، نمیذاره حجاب را رعایت کنم و لباسهای آنچنانی برام میخره، برای مجالس میهمانی و عروسی باید آرایش کنم و... و یا از تعدادی خانواده های مذهبی شنیدم که میگفتند: پسر یا برادرمان شرط گذاشته، دختری که برای من پیدا میکنید؛ مثل خودتون چادری نباشه!!!.
✅ فأَيْنَ تَذْهَبُونَ(26 تکویر)، آهای؛ کجا میروید؟ واقعا به کجا می رویم؟
#شبههشناسی
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅ کوچ شبهات و پرسشها(3)
❎ سالهای گذشته وقتی محرم از راه می رسید روحانیت با چند شبهه تکراری تاریخی و کلامی پیرامون برخی شخصیتهای عاشورا و تعارض علم امام(ع) با واقعه کربلا و یکی دو شبهه دیگر روبرو بود که اگر میخواستی تاریخچه ای برای هرکدام از پرسشها و پاسخها بنویسی، شاید تعدادی از آنها سابقه ای بیش از هزار سال داشت. اما امسال با ظهور کرونا و رونمایی از پروتکل های بهداشتی برای برپایی مجالس عزاداری (روضه و عزاداری پروتکلی) دهها و صدها پرسش و شبهه جدید فضای ذهنی جامعه و بخصوص نیروهای مذهبی را درگیر خودش کرده است.
⬅️ روز و ساعتی نیست که کلیپ جدیدی از واعظ و مداح عزیزی از راه نرسد که با دهها عبارت تند و تیز به مقررات اعلان شده عزاداری حمله نکند و با تحریک غیرت عزاداران حسینی دیگران را یزیدی و عامل متوکل عباسی نخواند و البته پشت بند آن به سرعت، استوری و کلیپ های تند و گزنده دیگر ی از راه می رسند که سعی دارند گروه اول را افراطی و ناآگاه توصیف کنند.
❎ دعوای نیروهای مذهبی فرصت خوبی برای مخالفان اعتقادی ایجاد کرده تا با طرح شبهات کلامی جدید در ناهمخوانی باورها با آنچه کرونا بر سر مراسمها و انگیزه و میزان شرکت افراد آورده، حسابی میدان داری کرده و چالشهای اعتقادی فراوانی را برای جامعه مذهبی رقم بزنند. نیروهای مذهبی هم با مشغول بودن به درگیری درونی، دیگر تاب و توانی برای فکر کردن و چاره جویی برای شبهات و یا آنچه پس از این محرم بر سر سفره اعتقادی مردم باقی خواهد ماند، ندارند.
⬅️ شبهات این محرم، از جهت تنوع و فراوانی با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نخواهد بود و توان نیروهای اعتقادی نیز در مواردی سمت و سویی غیر از مبارزه با مخالفان تفکر عاشورایی پیدا کرده و به یقه گیری از همدیگر کشیده شده است.
❎ کوچ شبهات محرم امسال فقط در مسئله و موضوع رخ نداده بلکه در مواردی به تولید کننده شبهات نیز کشیده شده است. معدودی از یاوران اعتقادی هیئت و مسجد، خود در نقش شبهه افکن فرو رفته و فارغ از بازخورد سخنان خود چه دست و پایی که برای نظریه پردازیهای چالش آفرین نمی زنند. در چنین اوضاعی بجاست ناله ای از سوز دل برآید که، مظلوم حسین (ع) ، غریب حسین (ع).
دارم به سر هوای تو یا ایهاالغریب
دارم به لب نوای تو یا ایهاالغریب
#شبههشناسی
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵مجازات پاسخگویی بدون علم🤫
1️⃣ بعضی و قتها از روی غفلت و یا سَرسَری گرفتن پاسخگویی دینی، ممکن است در مواجهه با پرسش، بدون آگاهی لازم و یا تحقیق ضروری ، به پاسخدهی بپردازیم و یادمان رفته باشد که مراجعه مردم به ما برای آشنایی با دین خدا و آگاهی از حکم اوست، نه شنیدن آراء و نظریه های شخصی و روبرویی با طَبَق طَبَق افاضات بی سند و مدرک ما.
بد نیست برای آشنایی با پیامدهای( اخروی و دنیوی) این نوع پاسخگویی( و بی نیاز از هر توضیحی)این روایت رابخوانیم و به خاطر بسپاریم.
2️⃣ عن ابن أبي عمير، عن رجل، عن إسحاق بن عمّار قال: قلت لأبي عبد اللّه عليه السلام : إنّ رجلاً استشارني في الحجّ و كان ضعيف الحال فأشرت عليه أن لا يحجّ، فقال: ما أخلقك أن تمرض سنة، قال: فمرضت سنة.
اسحاق بن عمار به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: مردى با من، در رفتن حج مشورت کرد و چون او را ضعیف الحال دیدم( بدون بررسی دقیق مسئله اسطاعت حج) او را از حج رفتن بازداشتم. امام (علیه السّلام) فرمود: «چقدر سزاوارى که براى این کارى که کردى یک سال مریض شوى» .اسحاق گفت: همانطورىکه امام (علیه السّلام) فرموده بود، یک سال مریض شدم . (الکافي ج۴ ص۲۷۱- من لا یحضره الفقیه ج۲ ص۲۲۱- تهذيب الأحكام ج۵ ص۴۵۰)
#آسیبشناسیپاسخگویدینی
✍️ سیدحسن هاشمی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🍀 آشنایی با تاریخچه پاسخگویی دینی(2)
✅ برای بسیاری از ما اصطلاح پاسخگویی به شبهات؛ واژه نو و جدیدی مینماید که انگار ظهور و پیدایش آن از چند ده سال قبل عقب تر نمی رود. اما حقیقت این است که این واژه نه واژه جدیدی است و نه چالش با شبهات نوبرانه روزگار ماست که امکان الگوگیری از روشهای تجربه شده قبلی را نداشته باشد.
❎ برای آشنایی با سنّت و تاریخچۀ پاسخگویی به شبهات میتوان از شیخ مفید( ۳۳۶ یا ۳۳۸ ـ ۴۱۳ق) سخن به میان آورد که مجالس و مکاتبات پاسخگویی او، میراثی گرانبها در این زمینه محسوب میگردد. عالمی که نه تنها مورد احترام شیعه بوده و هست، بلکه بزرگان اهل تسنن چون؛ ابن حَجَر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و ...دانش و رفتار او را مورد تحسین قرار داده و ستوده اند.
❇️ میراث مکتوب پاسخگویی شیخ مفید(ره) را میتوان در سه دسته جای داد:
1) پاسخ به شبهات مخالفین اعتقادی شیعه که در بین جامعه شیعی توسط مخالفین نشر داده شده است و بیشتر روش تدافعی دارد( مانند کتاب «الفُصولُ العَشَرة فی الغَیبَة» در پاسخ به ده شبهه پیرامون اعتقاد به مهدویت و یا «المَسائِل الصاغانیّة» که به ده ایراد فقهی و شبهه پیرامون اصالت اسلامی فتاوی فقهی شیعه می باشد).
2) پاسخ به شبهات و پرسشهای برخی شیعیان که برای ایشان فرستاده شده و در تبیین و یا دفاع از آن درماندهاند که بیشتر روش تبیینی در پیش گرفته است(مانند: «المسائل السَّرویّه» در پاسخ به ده شبهه کلیدی کلامی، فقهی و حدیث شناسی که از شیعیان ساری مازندران برای ایشان ارسال شده بوده است).
3) پاسخ به پرسشها و شبهاتی که بصورت دو سویه، به اثبات ادعای شیعه و رد ادعای مخالفین میپردازد و روش تدافعی، تهاجمی دارد( مانند: «الافصاح فی الإمامة» که دراین کتاب به اثبات امامت حضرت علی علیهالسلام پرداخته و نظریۀ مخالفان را ابطال کرده است).
❇️نکته جالب آنکه از میان 175 کتاب و رسالۀ شیخ مفید (ره) بیشتر به پاسخگویی به پرسشها، شبهات و چالشهای اعتقادی شیعیان پرداخته شده و دراین راستا، چنانکه به شبهات اعتقادی (شبهات کلامی، حدیثی، نسبت قرآن و حدیث و ...) توجه نموده، به شبهات مرتبط با مناسک و تکالیف شیعه( شبهات فقهی) نیز توجه نموده است که نشان از جامعیت علمی و گسترۀ وسیع نگاه او در صیانت اعتقادی جامعۀ دینی دارد.
❎پاسخگویی ایشان به شبهات فقط بصورت مکتوب نبوده و با برپایی مجالسی برای شیعیان و شاگردان خویش در منزل خود، به گعدۀ علمی و شب نشینی دانشی و پاسخگویی میپرداخته است و همچنین با شرکت در مناظرات علمی بین علماء بزرگ مذاهب که در بغداد و با حضور خلفای عباسی برگزار میشد،به پرسشها و شبهات آنان نسبت به مذهب شیعه پاسخ میدادند. سنّتی که بر اساس گزارشهای تاریخی تا چهل سال توسط ایشان ادامه یافته است.
✅ سلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا.
#تاریخچهپاسخگویی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵 دالان پژواک
1️⃣ خیلی از خبرهای جَعلی و شُبهاتی که در فضای مجازی دستبهدست میشود، اگر منطقی تحلیل شود، باورش سخت است که کسی آن را پذیرفته باشد؛ گاهی حتی بنظر خندهدار هم میآیند.
به عنوان نمونه جوانی می گفت: زمانی که روسها قند را وارد ایران کردند، مردم دیدند عجب طعمش با چایی چفت و جفت میشه و حالا هی چایی بخور و پس کی نخور. میخوردند و حسابی کیفُور میشدند. امّا روسها یادشون رفت سهم ملّاها را از فروش قندها بدهند تا اینکه منبریها رفتندبالای منبر و گفتند: ای مردم قند نخورینااااااا،قند خوردن حرومه، حروووم!!!!. ملّت هم که حسابی حرف گوش کن!!!، گفتند: چَشم، سَمعاً و طاعتاً، دیگه از امروز چای را با قندنمیخوریم!!! بالآخره چای تلخ به ز سوزش آتش!!!. روسها هم دیدند ای بابا، قندهاشون روی دستشون باد کرده و فروش نمیره. به صِرافت میافتند و بزرگشون میگه: تا سهمیه ملّاها را ندیم، حال و روزمون همینه. زودتر پورسانت فروش را بدید تا ملّاها قند را حلالش کنند. اینها هم وقتی سهمشون را گرفتند، دوباره رفتند بالای منبر و روایت پشت روایت که؛ ای مردم، اون حرفی که برای حُرمت قند زدیم درست بود؛ امّا یه راه حل پیدا کردیم برای حلال کردنش و آنهم اینکه اگر قند رو بزنین توی چایی و بعد بُخورین، دیگه حروم نیست و میشه حلالاً طیباً!!!.
2️⃣ داستان آنقدر خنده دار است که مُرغ زیر پُلُو هم از شنیدنش خنده اش میگیرد، امّا پرسش این است که پس چرا برخی باورش میکنند؟.
پاسخ ساده است؛افرادی که وارد «دالان پژواک» میشوند، اطلاعاتی که باورهای آنها را تأیید میکند میپذیرند و داده های دیگر را پس می زنند. چنین افرادی هرچه در پذیرش حرفهای بی سند و مدرک و بعضاً خنده آور با گارد باز عمل می کنند، در برابر حرفهای مخالف خود ولو باسند و مدرک و استدلال موضع گرفته و مقاومت میکنند. باورهای شکل گرفته جدید ایشان نقش «ابرروایتها» را برای آنان بازی میکند که جلوی پذیرش اطلاعات جدید را میگیرد و تقریباً یک غارفکری برای شخص ایجاد میگردد.
3️⃣ شبهه افکنان و مخالفان اعتقادی از این تکنیک بخوبی استفاده کرده و با سوء استفاده از شرایط محیطی مخاطب که زمینه پذیرش اخبار و اطلاعات ضد دینی را فراهم کرده، با تزریق حس منفی نسبت به دین و نیروهای مذهبی، او را وارد یک دالان پژواک کرده که مخاطب فقط دوست دارد اخبار و اطلاعاتی که همسو با باور ایجاد شده اش را دارد شنیده و ببیند و آنرا باز نشر دهد. این فرو رفتن در غار فکری و تکرار و بازنشر اطلاعات مسموم آنقدر ادامه پیدا میکند تا یک باور فراگیر برای بخشی از جامعه در یک موضوع که از قبل طراحی شده شکل بگیرد( که براحتی در بین اطرافیانمان نمونه هایش را می بینیم).
4️⃣ وقتی فردی وارد دالان پژواک رسانهای مخالف دینی میشود، تمایل به عضویت در گروههایی دارد که اطلاعات و داده های موافق با باورهای مخالف دینی خودش را داشته و شب و روز کارش می شود سَرَک کشیدن ازاین گروه به آن گروه مسموم و حتّی فوروارد کردن این اطلاعات آلوده برای گروههای دوستانه و خانوادگی. ناگفته پیداست که اگر شخصی پُست مخالف و یا پاسخی بگذارد، چند نفر با لجاجت و ادبیّات مناسب و نامناسب روی سرش ریخته میخواهند و کُرک و پَرش را بکنند که چرا از عقاید دفاع می کنی؟ تو مَواجِب بگیری؟ و...!!!. چنین افرادی عضویت و شهروندی خودشان را در جغرافیای مخالفان دینی ولو به اشتباه پذیرفته و برای آن حتّی سربازی و فداکاری هم میکنند.
5️⃣ حال تحلیل این مسئله برای ما ساده تر خواهد بود تا بفهمیم چرا برخی افراد، اخبار جعلی و غیر مستند ضد دینی را بهتر از پاسخهای مستند و منطقی میپذیرند. البته از باب «یه سوزن به خود و یه جوالدوز به دیگران» باید گفت؛ بعضیها با عقاید مردم چه کردند که خبر دروغ و بی سند، مشتری بیشتری از سخن مستند دارد؟.
#شبههشناسی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵چرا حجاب من آره، چشم چرانی مردها نه؟
چند وقت پیش برای خرید مایحتاج خانه به بازار رفته بودم. هوش و هواسم حسابی به این جمع شده بود که چه جوری بین مثلث لیست خرید خانه و قیمتها و باقیماده ناچیز کارت بانکی تعادل بر قرار کنم که خانمی حدود سی ساله البته با حجابی که البته مورد پسند مذهبیها نبود کنارم ایستاد و گفت: ببخشید حاج آقا انتقادی از شما روحانیون داشتم، گفتم: بفرمائید درخدمتم، انتقاد شما را میشنوم.
گفت: میشه بفرمائید چرا اینقدر به حجاب ما خانهما گیر میدید و هیچ ایرادی به مردان هوس ران و چشم چران ندارید که با دریدگی و مزاحمتهای کلامی و بالاترش برای خانمهایی مثل من مزاحمت ایجاد میکنند؟
گفتم: ببخشید، منظورتون از خانهمهایی مثل من، چیه؟ ویژگی خاصی مد نظرتون هست؟
گفت: یعنی مثل من چادری نیست و برای لباس پوشیدن راحته و به خودش سخت نمیگره؟
گفتم: حالا میتونم از شما سوالی بپرسم؟ گفت: بفرمائید. گفتم: شما چرا از بین این همه جمعیت حاضر در بازار مستقیم اومدید سراغ من و این مطالب را به من گفتید؟. گفت: خب معلومه لباس روحانیت پوشیدید و هرکسی سوأل و مطلب مرتبطی با دین داشته باشه سراغ شما میاد.
گفتم: حالا با همین منطقی که فرمودید؛ یعنی لباس من پیام خاصی برای شما داشت و بر اساس پیام لباس من به سراغ من اومدید، فکر نمیکنید نوع پوشش و لباس شما برا آن دسته از مردان هوسران هم پیامی داره که شما را برای آزار کلامی و حرکتی انتخاب میکنن و سراغ کسایی دیگه نمیرن؟. دیدم حسابی رفت توی فکر و سبک و سنگین کردن حرفهای من که ادامه دادم؛
خواهرم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، نوع پوشش من و شما در فضای عمومی قضاوت افراد را بدنبال داره و بر اساس آن رفتار وگفتارمتفاوتی را برای برخورد ما انتخاب میکنند. خود من بارها به جوانهایی تذکر دادم که چرا سر مسیر ناموس مردم قرار گرفته و مزاحمت ایجاد میکنید؟. و جواب شنیدم که حاجی، مزاحمت؛ اگه خود این خانوما طالبش نبودن، اینجوری توی خیابون نمیاومدند.
#یادداشت
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸