🔰به جای واردات دام زنده با هواپیما به مردم کارت اعتباری بدهید!
🔹علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی: وقتی پایه پول ملی ضعیف شد و ارزش را از دست داد کالاها هم گران می شوند. همچنان که اول اثرش را بر کالاهایی مثل خودرو، مسکن و طلا گذاشت و حالا کم کم بر خوارک، پوشاک و دارو اثر میکنند / واردات گوشت گرم، یخی و یارانهای روشی منسوخ شدهاند / به جای منابع زیادی که برای واردات دام زنده با هواپیما خرج میشود برای خرید گوشت و اقلام به مردم کارت اعتباری بدهید /ایسنا
#نه_به_ارز_4200_تومانی
#نه_به_رانت
✅ @masaf_foods
⭕️#پفک چیتوز #تراریخته یا اصلاح شده بالاخره کدام؟!
🔹چندی پیش خبرگزاری #تسنیم در گزارشی اعلام کرد ۲ کارخانه با ذرتهای تراریخته دامی پفک تولید میکنند. 👇
http://yon.ir/VbnJa
‼️ روی پفک نوشته: تولید شده با "ذرت اصلاح شده ژنتیکی" . تراریخته و اصلاح شده ژنتیکی زمین تا آسمان فرق دارد!
‼️ با توجه به اینکه بین محققان داخلی در مورد مخاطرات احتمالی تراریختهها اختلافنظر عمیق وجود دارد٬ حال وزارت بهداشت موظف است در این مورد شفافسازی و اطلاعرسانی کند که آیا استفاده از ذرت دامی تراریخته در پفک برای سلامتی شهروندان خطر دارد یا نه؟!
#دوگانه_سازی_انحرافی
#بازی_دو_قطبی
✅ @masaf_foods
🔰بنظر میاد یکی از معماهای معروف تکامل حل شد!
🔹اینکه " چرا گورهخر آفریقایی راهراه است؟!!
🔹راه راه بودن مانع نیش زدن آنها توسط پشههایی میشود که برای این گونه کشنده است!
✅ @masaf_foods
🔰کشت برنج خارج از شمال آزاد شد
🔹رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس: شالیکاران این استان با رعایت شرایطی خاصی که از سوی این سازمان اعلام شده است، مجاز به کشت برنج هستند.
✅ @masaf_foods
⭕️ آلمان چگونه از کشاورزی خود حمایت می کند؟!
🔹پس از اصلاح سیاستهای مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا و معرفی فرآیند سبز کردن محیط زندگی (Greening) اقدامات زیستمحیطی، نقش بیشتری را ایفا خواهند کرد. چهار بلوک از ساختمان ستون اول کمکهای مالی از سال ۲۰۱۵ به بعد در آلمان شروعشده است عبارتاند از:
1️⃣ حق بیمه پایهای: درنتیجه تخصیص مجدد بودجه اتحادیه اروپا به نفع کشورهای جدید عضو این اتحادیه ، بودجه اختصاصیافته به آلمان از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ کمی کاهش خواهد یافت. در همین زمان حق بیمهای که همواره از منطقهای به منطقه دیگر در آلمان متغیر و طیفی از ۱۵۴ تا ۱۹۱ یورو در هکتار بوده است در سال ۲۰۱۹ یکسان و در حدود ۱۷۵ یورو در هکتار خواهد شد.
2️⃣ خدمات زیستمحیطی: حدود ۸۵ یورو در هر هکتار برای خدمات زیستمحیطی خاص اعطا میشود. این خدمات سه اقدام زیر را پوشش میدهد: حفظ مناطق مرتعی دائمی ( علفزارها و چراگاهها)، تنوع در کشت محصول بر روی زمینهای مزروعی، ایجاد مناطق متمرکز اکولوژیکی بر روی ۵ درصد از زمینهای زراعی(بهعنوانمثال مناطق جداشده ، تراسها، نوارهای حائل، پرچینها و حصارها، حصارهای مرزی یا ردیفهای درخت).
3️⃣ مکمل برای مزارع کوچک و متوسط: همه مزارع ۵۰ یورو در هکتار برای ۳۰ هکتار اولیه و ۳۰ یورو در هکتار برای ۱۶ هکتار اضافی بعدی دریافت میکنند. بنابراین مزارع کوچک و متوسط بالای ۹۰ هکتار در موقعیت بسیار بهتری قرار میگیرند.
4️⃣ حمایت بیشتر برای کشاورزان جوان: از سال ۲۰۱۵ کشاورزان جوان زیر ۴۰ سال در صورت درخواست، کمک بیشتری دریافت خواهند کرد. ۴۴ یورو در هر هکتار برای حداکثر ۵ سال و ۹۰ هکتار از زمینهای کشاورزی.
‼️حمایت از توسعه روستایی یکی از اهداف اصلی سیاست مشترک کشاورزی
🔹علاوه بر حمایت از کشاورزان از طریق یارانههای مستقیم تحت اولین ستون، دومین هدف اصلی سیاست مشترک کشاورزی، ساختن آیندهای جذاب و روشن برای جامعه روستایی است. ابزار اصلی حمایت از اجرای اولویتهای اتحادیه اروپا برای توسعه مناطق روستایی، صندوق توسعه کشاورزی روستایی اروپا (EAFRD) است. اولویتهای حمایت از توسعه روستایی اهداف استراتژیک بلندمدتی چون سطح بالایی از رقابت در بخش کشاورزی، مدیریت پایدار امن منابع طبیعی و حمایت از قدرت اقتصادی در مناطق روستایی را دنبال میکنند.
🔹اولویت اول تمرکز بر روی بخش کشاورزی است که اقدامات داوطلبانه کشاورزی- محیط زیستی – آب و هوایی را در برمیگیرد. بهعنوانمثال کشورهای عضو ملزم به استفاده از حداقل ۳۰ درصد از کمکهای اتحادیه اروپا که به آنها تحت ستون دوم اختصاص دادهشده است جهت اقدامات گسترشی، کشاورزی ارگانیک و حمایت از مناطقی که با محدودیتهای طبیعی مواجهاند، هستند.
🔹اولویت دوم، تقویت شرکتهای کشاورزی از طریق سرمایهگذاری در بخش کشاورزی همچنین در نظارت بر حومه شهر و فروشگاههای مزرعه است. سومین حوزه، از توسعه اقتصادی در مناطق روستایی و پروژههای محلی توسعه روستا حمایت میکند تا مناطق روستایی جذاب و پایدار و روستاهایی با چشمانداز آیندهای بهتر ایجاد شوند.
🔹سطح چهارم اولویتها یک استراتژی توسعه منطقهای را تنظیم و مشارکت شهروندان زیادی را تقویت میکند؛ بهاینترتیب یک منطقه ویژه باارزش افزوده را برای حمایت از توسعه روستایی ایجاد میکند. آلمان بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ حدود ۱.۳۵ میلیارد یورو از طریق صندوق توسعه کشاورزی روستایی اروپا در اختیار دارد که باید با کمکهای مالی بیشتری که توسط دولت فدرال، ایالتها و شهرداری ها تأمین میشود، تجمیع شود. دولت فدرال سالانه حدود ۶۰۰ میلیون یورو جهت اقدامات توسعهای از طریق کار مشترک برای بهبود ساختارهای کشاورزی و حفاظت ساحلی کمک میکند که این اقدامات تا حد زیادی بهواسطه برنامههای حمایتی صندوق توسعه کشاورزی روستایی اروپا در ایالتها اجرا میشوند.
🌐 https://goo.gl/dP8gBB
#یادداشت
#حمایت_واقعی_از_کشاورزی
✅ @masaf_foods
🔰امام جواد (ع) می فرمایند:
🔹نعمتی که شکر آن گزارده نشود مانند گناهی است که آمرزیده نشود.
(منبع: نزهه الناظر/ص137)
✅ @masaf_foods
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
⭕️ صدور مجوز یه سپاه برای مقابله با قاچاق دام
🔹رحمانی فضلی وزیر کشور از اخذ تدابیر جدی برای مقابله قاچاق کالاهای اساسی به ویژه دام خبر داد و گفت کنترل مرزها تشدید میشود.
#قاچاق_مشکوک
#خروج_دام_مولد
✅ @masaf_foods
⭕️ آیا بورس کالا آماده پذیرش گندم است؟! (1 از 2)
🔹اولین بار سیاست قیمت تضمینی در سال 94 و با عرضه محصول جو در بورس کالا اجرا گردید. با توجه به بروز مشکلاتی همچون فقدان زیرساختهای لازم و تأخیر بسیار زیاد دولت در پرداخت مابهالتفاوت قیمت جو به کشاورزان، این سیاست به ضرر تولید و تولیدکننده تمام شد. بهنحویکه سطح زیر کشت جو در سال 95 نسبت به سال 94، کاهش یافت. البته این پایان ماجرای بورسی نمودن محصولات اساسی کشاورزی نبود. در گام بعد و بر اساس تصميم هیئت دولت، در سال 96، محصول گندم استانهای مرکزي، خراسان شمالي، اردبيل و زنجان در قالب قيمت تضميني در بورس کالاي ايران عرضه گردید. عرضهای که البته خیلی زود شکست خورد تا مسئولان و تصمیم گیران کشور به این واقعیت برسند که بدون آماده نمودن زیرساختهای ضروری برای عرضه یک محصول بسیار حیاتی همچون گندم، نمیتوان عجولانه تصمیم گرفت.
🔹سال گذشته پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن مخالفت صریح با عرضه گندم در بورس از آماده نبودن زیرساختهای لازم بورس برای این سیاست خبر داد. به گفته پاپی زاده «در حال حاضر بهصورت ۱۰۰ درصدی زیرساختهای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا فراهم نیست. بانک اطلاعاتی و شفاف شدن مسیر در این زمینه خیلی مهم است؛ در همین راستا، همه کشاورزان باید شناسنامهدار شوند و کد رهگیری داشته باشند، میزان سطح زیر کشت کشاورزان با دستگاههای جدید اندازهگیری شود تا یک وارداتچی نرود گندم را وارد کشور و بهوسیله یک واسطه در بورس عرضه و مابهالتفاوت را از دولت بگیرد در مورد اجرا یا عدم اجرای سیاست قیمت تضمینی در حال بحث و تبادل نظر هستیم و اعضای کمیسیون کشاورزی معتقدند به دلیل فراهم نبودن زیرساختها، باید بخش اعظمی از گندمهای کشاورزان بهوسیلهی خرید تضمینی خریداری شود.»
🔹با وجود این اظهارات اما هفته گذشته، پاپی زاده با تغییر رویکردی آشکار به دفاع از عرضه گندم در بورس کالا پرداخت. بهزعم وی عرضه گندم در بورس، سبب حمایت از کشاورز و کاهش بار مالی دولت خواهد شد. فارغ از این میزان تزلزل در عقاید کارشناسی یک نماینده مجلس، باید از آقای پاپی زاده پرسید که چطور در عرض یک سال، همه زیرساختهای عرضه محصولی استراتژیک همچون گندم در بورس کالا فراهم شده است؟
🔹به گفته فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران، یکی از مهمترین الزامات عرضه گندم در بورس، سامانه اطلاعات کشاورز است. سامانهای که در آن اطلاعاتی شامل تعداد کشاورزان گندمکار، سطح زیر کشت گندم هر کشاورز و تخمین حداکثر تولید گندم توسط هر کشاورز، است. با توجه به فقدان این اطلاعات در کشور، حداکثر میزان تولید گندم از سوی هر کشاورز، قابل تخمین نخواهد بود. لذا با عرضه گندم در بورس، عملاً بورس کالا به آهنربایی برای جذب دلالان و واسطهها مبدل خواهد شد تا با استفاده از عدم شفافیت موجود، نهایت بهره اقتصادی را از این طریق ببرند.
🔹وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر موفقیتهای بسیاری را در راستای خودکفا نمودن کشور در تولید محصولات اساسی کشاورزی به دست آورده است. در همین راستا، حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، ضمن تأکید بر لزوم اجرای درست سیاست خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، هرساله به وظیفه قانونی خود -مبنی بر ارسال بهموقع قیمت پیشنهادی خرید محصولات کشاورزی به شورای اقتصاد- عمل مینماید. لکن عدم اعتقاد مسئولان سازمان برنامه و بودجه به لزوم خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی، سبب شده تا در اجرای قانون خرید تضمینی تعلل ورزد.
#خودکفایی
#خرید_تضمینی
#بورس_کالا
#یادداشت
✅ @masaf_foods
⭕️ آیا بورس کالا آماده پذیرش گندم است؟!(2 از 2)
🔹البته تخطی از عملیاتی نمودن قانون خرید تضمینی، تنها تخلف سازمان برنامه و بودجه نیست. بهنحویکه برخی مدیران این سازمان طی هفتههای اخیر جریان حرکت به سمت سیاست شکستخورده قیمت تضمینی را رهبری میکنند. موضوعی که بهزعم بسیاری از مسئولان و کارشناسان، میتواند آغازگر وابستگی به واردات محصولات اساسی کشاورزی باشد. در همین رابطه شاهین فر، عضو بنیاد توانمندسازی گندم کاران با اشاره به برخی گمانهزنیها در خصوص عرضه گندم در بورس کالا و جایگزینی سیاست قیمت تضمینی با سیاست خرید تضمینی گفت: «بدون ایجاد زیرساختهای لازم برای عرضه محصولات کشاورزی، این سیاست شکست خواهد خورد و آسیب جدی به خودکفایی در تولید گندم وارد میشود. بهزعم وی، سختافزارهای لازم برای عرضه گندم در بورس کالا همچنان به وجود نیامده است و تجارب عرضه گندم و سایر محصولات کشاورزی نظیر جو در بورس کالا نشان میدهد بدون توجه به بسترهای لازم برای عرضه محصولات کشاورزی در بورس، این سیاست قطعاً شکست خواهد خورد و این به ضرر امنیت غذایی فعلی و خودکفایی در تولید گندم است.»
🔹طی هفتههای اخیر، برخی مسئولان و مدیران کشور، بر عرضه گندم در بورس تأکید نمودهاند. با توجه به فقدان الزامات و زیرساختهای لازم برای عرضه گندم در بورس و عدم تمایل خریداران به خرید گندم از بورس، به نظر میرسد سازمان برنامه و بودجه با اتخاذ رویکرد فرار رو به جلو، قصد شانه خالی کردن از اجرای سیاست خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را دارد. سیاستی که طی سالهای اخیر به واسطه برخورد سلیقهای مدیران سازمان برنامه و بودجه، بارها و بارها نقض شده و کشاورزان کشور مورد ظلم واقع شدهاند.
🔹حال گویا برخی مدیران سازمان برنامه و بودجه با دامن زدن به عرضه گندم در بورس، ضمن سرپوش نهادن به تخلفات خود در راستای اجرای قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، جریان مدافعان عرضه گندم در بورس را مدیریت مینماید. لکن باید خطاب به مسئولان این سازمان گفت تا زمانی که دولت متعهد به تأمین زیرساختهای طرح سیاست قیمت تضمینی نشود، تغییر سیاست از خرید تضمینی به قیمت تضمینی، «شانه خالی کردن» دولت از وظایف قانونی خود است و نتیجه آن جز افزایش واردات گندم، تهدید معیشت کشاورزان، رها شدن اراضی زراعی، افزایش نرخ بیکاری و مهاجرت روستانشینان به شهرها نخواهد بود.
🔹در نهایت به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی پیشنهاد میشود که بهجای بازی در زمین برخی ارگانها و مسئولان دولتی، قانون حمایتی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را اصلاح نمایند. بهنحویکه اختیارات سازمان برنامه و بودجه به وزارت جهاد کشاورزی اعطا شود و دولتهای مختلف ملزم باشند در هر شرایطی و با توجه به منابع مالی که قانونگذار برای خرید محصولات اساسی کشاورزی تعیین کرده، قیمت خرید محصولات اساسی کشاورزی را مطابق با شاخص بهای تولیدکننده بخش کشاورزی اعلام نمایند.
#بورس_کالا
#خودکفایی
#خرید_تضمینی
#یادداشت
✅ @masaf_foods
⭕️متهم اصلی بحران گوسفند
🔹اخیرا شاهد بحران منحصربهفردی در اقتصاد ایران هستیم که اگرچه از نگاه علم اقتصاد چندان عجیب نمینماید، ولی برای ناآشنایان به علم اقتصاد و نیز منکران آن، تبدیل به معمایی شده است. شکل بحران به این صورت است که از یک طرف، عدهای از هموطنان با پذیرش انواع ریسکهای جانی و مالی به قاچاق گوسفند از داخل به خارج مرزها مشغول شدهاند و ازسوی دیگر، دولت محترم نیز با استفاده از منابع ذیقیمت ارزی، به واردات گوسفند از طریق هواپیما مشغول است!
🔹متهم این نابسامانی کیست؟ عدهای قاچاقچیان گوسفند را مقصر معرفی میکنند، عدهای ذینفعان واردات را و عدهای مرزبانان را. اما متهم اصلی هیچ کدام از اینها نیست، بلکه سیاستگذاری غلط اقتصادی است. شاید در آیندهای نه چندان دور شاهد آن باشیم که بحران گوسفند در ایران بهعنوان بارزترین مصداق سیاستگذاری غلط اقتصادی و انکار علم اقتصاد به کتابهای درسی اقتصاد راه یابد.
🔹برای سادهسازی ماجرا میتوان تصویر دوساله قاچاق کالا و جهت اصلی آن را مرور کرد. دقیقا تا یک سال پیش مسیر قاچاق انواع کالا از آن سوی مرزها به داخل کشور بود؛ اما بهتدریج از ابتدای سالجاری جهت قاچاق معکوس شد و از داخل به آن سوی مرزها جریان یافت. در پدیدهای مشابه، مشاهدات نشان میدهد که تا یک سال پیش، مردم ایران تمایل داشتند از آن سوی مرزها خرید کنند؛ اما از ابتدای امسال، ناگهان داستان معکوس شد و سیل افراد از کشورهای همسایه برای خرید به داخل مرزهای ایران سرازیر شد.
🔹کدام حالت درست و به صلاح نزدیکتر است؟ هیچ کدام. قاچاق چه از آن سو و چه از این سو و هجوم برای خرید چه به آن سو و چه از آن سو، در همه حالتها، نشانه عدمتعادل در بازار ارز است. همانطور که دلار ارزان، مشوق قاچاق و خرید از آن سو بود، دلار گران نیز مشوق قاچاق همه چیز به آن سو میشود.
🔹اگر سیاست ارزی چهار سال قبل درست بود و نرخ ارز متناسب با تورم تعدیل میشد، نهتنها قاچاق نوع اول اتفاق نمیافتاد که تولید داخلی را به نابودی بکشاند، بلکه نرخ دلار نیز هماکنون حداکثر هفت تا هشت هزار تومان بود نه ۱۳ هزار تومان. این اضافهپرش دلار که تا مرز ۱۹ هزار تومان هم رفت، نتیجه آن اهمال در سیاست ارزی و فشردن فنر ارزی به مدت چهار سال بود.
🔹همچنین اگر سیاست ارزی در چهار سال گذشته درست بود، آنچه را که اکنون قاچاق کالا به خارج مینامیم با افتخار میتوانستیم صادرات بنامیم که نه از سفره مردم بلکه از مازاد تولید داخلی صادر میشد. طبیعی است در آن صورت، واردات آن سالها هم با دلار ارزان نمیتوانست تولید داخلی را از سفره مردم عقب براند. آنچه چهار سال اقتصاددانان دلسوز کشور فریاد کردند و آنان که باید بشنوند، نشنیدند.
🔹اما حال که این گونه شده است، چاره چیست؟ آقای سیاستگذار ظاهرا نمیداند هزینه فرصت دلاری که با شعبدهبازی حسابداری برای واردات گوشت ۴۲۰۰ تومان محاسبه میشود، درواقع همان ۱۳ هزار تومان است. یعنی هر دلار برای گوشت وارداتی نه ۴۲۰۰ تومان، بلکه ۱۳ هزار تومان تمام میشود؛ البته بدون در نظر گرفتن هزینه هواپیماسواری گوسفندان وارداتی!
🔹آقای سیاستگذار دلارهای نایاب کشور را درحالیکه تقاضای بازار بدون پاسخ میماند صرف واردات گوشت میکند و آقای قاچاقچی (که میتوانست در یک اقتصاد سالم یک صادرکننده محترم باشد) با قاچاق گوسفند سعی میکند دلار موردنیاز بازار را تامین کند.
🔹این بازی کجا خاتمه مییابد؟ یک حالت تداوم روند فعلی است که انتهایی خطرناک دارد و میتواند به تکثیر مصداق بحران بینجامد. اما حالت جایگزین بسیار ساده است: آقای سیاستگذار دلاری را که با ۴۲۰۰ تومان برای واردات گوشتی به هدر میدهد که هنوز فایده آن روشن نیست و تاثیری در قیمت گوشت نگذاشته است، با نرخ بازار بفروشد و گوسفندان قاچاقی را به همان قیمت مقصد قاچاق از قاچاقچیان محترم خریداری کند؛ ولی قیمت فروش گوشت به گروه هدف را بر مبنای همان دلار ۴۲۰۰ تومان تعیین کند.
🔹طبیعی است حساب دولت دارای ناترازی نخواهد بود؛ چون منبع این یارانه از محل عرضه دلار با نرخ بازار تامین شده است. این راهحل ساده اگر شامل همه دلارهای ۴۲۰۰ تومانی شود هم باعث متعادلتر شدن بازار ارز و تعدیل اضافهپرش ارزی به سمت پایین خواهد شد و هم بازار گوشت و سایر بازارها را به تعادل نسبی نزدیکتر خواهد کرد. راهحلی که مانند همه راهکارهای علمی پنج سال اخیر میتواند به بایگانی برود و بحران را عمیقتر کند یا اینکه آغازی برای خروج از بحران باشد.
✍علی میرزاجانی
🌐سرمقاله روز شنبه ۴ اسفند در دنیای اقتصاد با اندکی تلخیص
#نه_به_ارز_4200_تومانی
#نه_به_رانت
#سیاست_ارزی_مهلک
✅ @masaf_foods
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
⭕️متهم اصلی بحران گوسفند 🔹اخیرا شاهد بحران منحصربهفردی در اقتصاد ایران هستیم که اگرچه از نگاه علم
📸 تولید گوشت قرمز ۲۰ درصد کاهش یافت
🔹براساس اسناد مرکز آمار ایران وزن گوشت قرمز تولید شده در کشتارگاههای کشور در فصل پاییز ۹۷ جمعاً ۸۴.۲ هزار تن گزارش شده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است./فارس
✅ @masaf_foods