📌 معماری لیبرال
📝 آنارشيسم اخلاقی و عدالت در معماری ليبرال
🔸 عدالت توزيعی در پی بهبود و تسكين رنج و اندوه اجتماعی، توزيع برابرِ خيرهای اجتماعی و ايجاد رفاه عمومی است. چنين عدالتی در ليبراليسم كلاسيك جايگاهی ندارد (شاكرين،1388: 292). فون هايك در كتاب راه بندگی و كسانی ديگر از نظريه پردازان ليبرال، برآناند كه هيچ اصل قابل قبولی برای توزيع رفاه در جامعه وجود ندارد. بدبينی متفكران ليبرال به عدالت توزيعی، تا آنجاست كه برخی آن را تنها برآمده از حسادت میدانند (لاريجانی،1381: 30-16).
🔸 عدالت توزيعی در واقع از اصول و مبانی معماری پايدار است چرا که با تخريب بخشی از طبيعت، نه تنها يک بخش، بلکه کل سيستم طبيعت را نابود مي کند و چنانچه توجهیی به اين موضوع نشود، موضوع تخريب محيط زيست و گسترش گسيختگی در معماری و بی عدالتی منجر به فلج کردن دنيا می شود.
برای مطالعه مقاله، لینک را لمس کنید
📚 مقاله معماری لیبرال(و نحوه ارتباط آن با معماری مدرن و پست مدرن ) | تولیدی واحد معماری و شهرسازی مصاف
#مبانی_نظری_معماری
#معماری_لیبرال
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 آرامگاه یعقوب لیث صفاری | دزفول
🔸 آرامگاه یعقوب لیث صفاری یا آرامگاه شاه ابوالقاسم، در روستای «شاه آباد» نزدیک دزفول واقع شده است. یعقوب لیث صفاری پادشاه ایرانی و بنیانگذار دودمان صفاریان در سیستان بود.
🔸 از جمله خدمات او میتوان به فتح کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان و غرب پاکستان در آن زمان، اشاره كرد.
🔸 این بنا با ظاهر خاص و متفاوتی که دارد از خشت خام ساخته شده و از دوره صفویان به جای مانده است.
🔸 بنا دارای یک گنبد بلند دندانه دار (اُرچین)است و روی سازه اصلی آن، نقوش برجسته و ملات گچ و خاک وجود دارد.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 معماری لیبرال
📝 جايگاه توسعه معماری پايدار در معماری ليبرال-(قسمت اول)
◽️توسعه پايدار در هر امری ضروری است و در خلال اين موضوع، در يقين تمام طبيعت (از جمله خود انسان) به مشکل بر خواهد خورد. معماری در بسياری از مسائل طبيعت مداخله میکند، بنابراين، معماری پايدار نقش بسزايی در توسعه پايدار يک کشور دارد.
◽️ تعريف توسعه پايدار:
▫️شايد بتوان به تعريفی ساده و فرايند گرا اکتفا کرد:" توسعه پايدار آن نوع توسعهاي است که سلامت انسان و نظامهاي اکولوژيکی را در بلند مدت بهبود بخشد". توسعه پايدار توسعهای است که نيازهای حال انسان را با توجه به توانايی نسل آينده در دريافت نيازهايش مد نظر دارد. در راستای تحقق اهداف توسعه پايدار، "پايداری محيطی" در ارتباط با معماری اهميت زيادی دارد و مسائل زيست محيطی که آينده بشر را به خطر انداخته است معماران را به چاره انديشی وا داشته است. (کسمايی و براتی فرد، غفاری، 1390: 2).
▫️ در مکتب ليبرال که به گفته وِرنا در اين مکتب اعمال برنامهريزی وجود ندارد، بلکه مديران شهری تنها هماهنگی بين آژانس ها را وظيفه خود میتوانند داشته باشند: تحت چنين نظريهای، برنامهريزی به عنوان مانعی برای آزادی های شخصی و عملکرد اقتصاد بازار آزاد است، در چنين زمينه ای بزرگترين مديران شهری، فقط نمايندهای به منظور هماهنگ کردن تعدادی از آژانس ها، بدون برنامه ريزی، در جامعه ای که بصورت روز افزونی پيچيده و قطعه قطعه شده است میباشند (335Verna,1995: p,).
▫️بهيكو پارك نيز می نويسد: « آينده، فرضی و ناموجود است و به لحاظ اخلاقي، فقط تا آنجا اهميت دارد كه به آينده نسل كنونی مربوط می شود، نه نسلهای بیشمار و هنوز به دنيا نيامده بنابراين، جنبه های سهگانه زمان فقط به زمان حال تقليل میيابد، و به لحاظ اخلاقی، فقط دعاوی حال يا آينده نسل زنده مد نظر قرار میگيرد» (Parekh,1972: P,85). اين نوع تفکر آنارشيسم اخلاقی بزرگی را پديد خواهد آورد، بطوری که حتی افراد به نسل بعدی خود نيز رحم نمیکند.
برای مطالعه مقاله، لینک را لمس کنید
📚 مقاله معماری لیبرال(و نحوه ارتباط آن با معماری مدرن و پست مدرن ) | تولیدی واحد معماری و شهرسازی مصاف
#مبانی_نظری_معماری
#معماری_لیبرال
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی | نمادها
📝 تاثیرات نگاه در بیننده-قسمت سوم
🔸 نگاه، منتقلکننده ارزشهای مثبت نگاهشونده به نگاهکننده است. بنابراین اگر نگاهشونده و منظرهای که انسان به آن نگاه میکند منعکسکننده ارزشهای منفی باشد، اگر منظر معصیت خداوند باشد، اگر منظره جنایت باشد، نگاه به این مناظر انداختن خوب نیست و چنین نگاهی نهی شده است.
▫️در خصوص نگاه به امیرالمؤمنین(ع) وارد شده است؛ «النظر الی علیٍ عبادة»(من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 205) این روایت حتّی در منابع اهل سنّت هم آمده است.
▫️... در مسجدالحرام نشسته بودیم که ناگهان علی(ع) گذر کرد و ایستاد که نماز بخواند. در این هنگام ابوذر شروع کرد به نگاه کردن به ایشان. از ابوذر پرسیدم چرا فقط به علی نگاه میکنی و چرا رویت را از او برنمیگردانی؟ ابوذر گفت بله چنین میکنیم؛ چراکه از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «نگاه کردن به علی(ع)عبادت است، همچنین نگاه کردن به پدر و مادر از روی رأفت و مهربانی عبادت است و نگاه کردن به قرآن و کعبه نیز عبادت است»... (الأمالي (للطوسی)، النص، ص: 455)
🔸 بنابراین یک معنا در این شکل و نماد نهفته است. وقتی کسی به این منظر نگاه میکند، آن معنایی که در آن شکل نهفته است هم به او منتقل میشود...مکتبی در اروپا نظیر مکتب شکاکیت در فلسفه به وجود آمده است که معتقد به آشفتگی در هنر هستند که این هم اثر منفی دارد. یعنی به یک نماد آشفته نگاه کردن آشفتگی ایجاد میکند.
🔸 نمادهای منظم، نظم ایجاد میکند. اگر نظم، نظم مثبت بود در درون آدمی یک نظم مثبت ایجاد میکند. اگر این نظم، نظم منفی بود، یعنی این نظم، نشاندهنده یک جهتگیری منفی و ضد ارزشی بود، در درون آدمی ضد ارزش را ایجاد میکند، چه انسان بخواهد و چه نخواهد و اینها اختیاری نیست. نگاه کردن به این منظر اختیاری است اما نقل این معنا، انتقال این اثر به درون آدمی اختیاری نیست و بدون اختیار به درون آدمی منتقل میشود.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 2 (نمادها1) | 95/08/06
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 سیل بند متحرک که با بالا آمدن آب بالا میآید.
#تکنولوژی_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 ماله کش برقی
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 تاثیرات رنگ صورتی بر مزاج
🔸 رنگ گُلی یا وَردی ( #صورتی) در صفرا مزاج ها باعث ملایمت در خون شده ، زردی را از چهره زدوده و انرژی بیش از حد آن هارا متعادل میکند و در سودا مزاج ها به دلیل شادابی و گرمی در خون ،زمینه ابتلاء به بیماری افسردگی را در آن ها کم میکند.
برای #رنگ_شناسی صورتی می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید:
🔸فضای رمانتیک و دوست داشتنی
🔸 دوری از استرس
🔸فضای لطیف
🔸رنگ اتاق والدین
#دکوراسیون_داخلی
#رنگ_شناسی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 امام علی در نهج البلاغه نامهای دارد به حارث همدانی که میفرماید:
🔸 «وَ اسْكُنِ الْأَمْصَارَ الْعِظَامَ فَإِنَّهَا جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَةِ وَ الْجَفَاءِ»
🔸 در شهر های بزرگ سکونت کن كه همانا مرکز اجتماع مسلمانان است، و از جاهایی كه مردم آن از یاد خدا غافلند و به یکدیگر ستم روا می دارند دوری كن.
📚 (نهج البلاغه، نامه 69)
#معماری_اسلامی_ایرانی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 معماری لیبرال
📝 جايگاه توسعه معماری پايدار در معماری ليبرال-قسمت دوم
🔸 مکتب ليبرال با توجه شديد خود به آزادی بی قيد و شرط فرديت و عدم دخالت دولت در امور مردم، موجب پيدايش دو قشر اقليت دارا و اكثريت فقير شد. طی قرن 19، ابعاد جديدی كه مشكلات شهر صنعتی ارايه ميكرد، آتش بحران شهری را تيزتر می نمود، از آغاز اين قرن، اقتصاد آزاد در زبان شهر، به تعبيری دست می يافت معادل بگذار آن كه می خواهد از طريق زمين بازی، ارتقای بهای زمين و اجاره ها را در اختيار خود داشته باشد. (مامفورد 1961)
🔸 از اينرو سراسر قرن 19 تاثيرات ناشی از زمين بازی به تخريب و از هم دريدن محيط زندگی انسان ادامه داد، گروههای اجتماعی متشكل از صاحبان درآمدهای بالا به محلات مسكونی گران قيمت كوچ كرده اند و طبقات كم در آمد و كارگران را وا گذاشتند تا در محلات شلوغ مركزی يا حاشيهای در شهر گرد هم آيند. (ياراحمدی، 1378: 103-104)
🔸 «در نظام سرمايه داری ليبرال، سرمايه داران به هرم اصلی قدرت، يعنی سرمايه مجهز مي شوند و به هيچ يك از معيارهای محدودكننده قدرت تن در نمیدهند. نه قانون را اگر برخلاف منافع آنان باشد،می پذيرند و نه اخلاق و عاطفه انسانی را؛ زيرا اخلاق انسانی و الهی با اخلاق سرمايه داری تفاوت ريشه ای دارد. ازاين رو پايه رابطه را قدرتمداری و سلطه جويی تشكيل می دهد (نصر، 1363: 9-1).
🔸 در مکتب ليبرال به افراد فقير به چشم افراد بی عرضه نگاه میکنند و نجات اين افراد را تنها مضر میدانند. اسپنسر در واكنش به نظريه عدالت توزيعی مي گويد : نجات افراد بی عرضه از طريق بازتوزيع منابع، دارای اثر معكوس در روند تكاملی جامعه است و بايد چنين عناصری را حذف كرد و بيرون انداخت. (شاكرين،1388: 297)
🔸 يقينا اين نوع عدالت فقط به تمرکز ثروت مربوط نمی گردد و تمرکز دانشگاه ها، و انواع توسعه ها را در يک نقطه در پی خواهد داشت. اين نوع عدالت يک نقطه از شهر را دارای چندين مدرسه، بيمارستان، بازار، پارکينگ، پارک، فضای سبز و... خواهد کرد که هيچ شباهتی به نقطه ديگر همان شهر نداشته باشد.
برای مطالعه مقاله، لینک را لمس کنید
برای مطالعه قسمت اول این بخش ، لینک را لمس کنید
📚 مقاله معماری لیبرال(و نحوه ارتباط آن با معماری مدرن و پست مدرن ) | تولیدی واحد معماری و شهرسازی مصاف
#مبانی_نظری_معماری
#معماری_لیبرال
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام