📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی | نمادها
📝 تاثیرات نگاه در بیننده-قسمت سوم
🔸 نگاه، منتقلکننده ارزشهای مثبت نگاهشونده به نگاهکننده است. بنابراین اگر نگاهشونده و منظرهای که انسان به آن نگاه میکند منعکسکننده ارزشهای منفی باشد، اگر منظر معصیت خداوند باشد، اگر منظره جنایت باشد، نگاه به این مناظر انداختن خوب نیست و چنین نگاهی نهی شده است.
▫️در خصوص نگاه به امیرالمؤمنین(ع) وارد شده است؛ «النظر الی علیٍ عبادة»(من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 205) این روایت حتّی در منابع اهل سنّت هم آمده است.
▫️... در مسجدالحرام نشسته بودیم که ناگهان علی(ع) گذر کرد و ایستاد که نماز بخواند. در این هنگام ابوذر شروع کرد به نگاه کردن به ایشان. از ابوذر پرسیدم چرا فقط به علی نگاه میکنی و چرا رویت را از او برنمیگردانی؟ ابوذر گفت بله چنین میکنیم؛ چراکه از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «نگاه کردن به علی(ع)عبادت است، همچنین نگاه کردن به پدر و مادر از روی رأفت و مهربانی عبادت است و نگاه کردن به قرآن و کعبه نیز عبادت است»... (الأمالي (للطوسی)، النص، ص: 455)
🔸 بنابراین یک معنا در این شکل و نماد نهفته است. وقتی کسی به این منظر نگاه میکند، آن معنایی که در آن شکل نهفته است هم به او منتقل میشود...مکتبی در اروپا نظیر مکتب شکاکیت در فلسفه به وجود آمده است که معتقد به آشفتگی در هنر هستند که این هم اثر منفی دارد. یعنی به یک نماد آشفته نگاه کردن آشفتگی ایجاد میکند.
🔸 نمادهای منظم، نظم ایجاد میکند. اگر نظم، نظم مثبت بود در درون آدمی یک نظم مثبت ایجاد میکند. اگر این نظم، نظم منفی بود، یعنی این نظم، نشاندهنده یک جهتگیری منفی و ضد ارزشی بود، در درون آدمی ضد ارزش را ایجاد میکند، چه انسان بخواهد و چه نخواهد و اینها اختیاری نیست. نگاه کردن به این منظر اختیاری است اما نقل این معنا، انتقال این اثر به درون آدمی اختیاری نیست و بدون اختیار به درون آدمی منتقل میشود.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 2 (نمادها1) | 95/08/06
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
1.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 سیل بند متحرک که با بالا آمدن آب بالا میآید.
#تکنولوژی_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
2.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 ماله کش برقی
#نکات_اجرایی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 تاثیرات رنگ صورتی بر مزاج
🔸 رنگ گُلی یا وَردی ( #صورتی) در صفرا مزاج ها باعث ملایمت در خون شده ، زردی را از چهره زدوده و انرژی بیش از حد آن هارا متعادل میکند و در سودا مزاج ها به دلیل شادابی و گرمی در خون ،زمینه ابتلاء به بیماری افسردگی را در آن ها کم میکند.
برای #رنگ_شناسی صورتی می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید:
🔸فضای رمانتیک و دوست داشتنی
🔸 دوری از استرس
🔸فضای لطیف
🔸رنگ اتاق والدین
#دکوراسیون_داخلی
#رنگ_شناسی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 امام علی در نهج البلاغه نامهای دارد به حارث همدانی که میفرماید:
🔸 «وَ اسْكُنِ الْأَمْصَارَ الْعِظَامَ فَإِنَّهَا جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَةِ وَ الْجَفَاءِ»
🔸 در شهر های بزرگ سکونت کن كه همانا مرکز اجتماع مسلمانان است، و از جاهایی كه مردم آن از یاد خدا غافلند و به یکدیگر ستم روا می دارند دوری كن.
📚 (نهج البلاغه، نامه 69)
#معماری_اسلامی_ایرانی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 معماری لیبرال
📝 جايگاه توسعه معماری پايدار در معماری ليبرال-قسمت دوم
🔸 مکتب ليبرال با توجه شديد خود به آزادی بی قيد و شرط فرديت و عدم دخالت دولت در امور مردم، موجب پيدايش دو قشر اقليت دارا و اكثريت فقير شد. طی قرن 19، ابعاد جديدی كه مشكلات شهر صنعتی ارايه ميكرد، آتش بحران شهری را تيزتر می نمود، از آغاز اين قرن، اقتصاد آزاد در زبان شهر، به تعبيری دست می يافت معادل بگذار آن كه می خواهد از طريق زمين بازی، ارتقای بهای زمين و اجاره ها را در اختيار خود داشته باشد. (مامفورد 1961)
🔸 از اينرو سراسر قرن 19 تاثيرات ناشی از زمين بازی به تخريب و از هم دريدن محيط زندگی انسان ادامه داد، گروههای اجتماعی متشكل از صاحبان درآمدهای بالا به محلات مسكونی گران قيمت كوچ كرده اند و طبقات كم در آمد و كارگران را وا گذاشتند تا در محلات شلوغ مركزی يا حاشيهای در شهر گرد هم آيند. (ياراحمدی، 1378: 103-104)
🔸 «در نظام سرمايه داری ليبرال، سرمايه داران به هرم اصلی قدرت، يعنی سرمايه مجهز مي شوند و به هيچ يك از معيارهای محدودكننده قدرت تن در نمیدهند. نه قانون را اگر برخلاف منافع آنان باشد،می پذيرند و نه اخلاق و عاطفه انسانی را؛ زيرا اخلاق انسانی و الهی با اخلاق سرمايه داری تفاوت ريشه ای دارد. ازاين رو پايه رابطه را قدرتمداری و سلطه جويی تشكيل می دهد (نصر، 1363: 9-1).
🔸 در مکتب ليبرال به افراد فقير به چشم افراد بی عرضه نگاه میکنند و نجات اين افراد را تنها مضر میدانند. اسپنسر در واكنش به نظريه عدالت توزيعی مي گويد : نجات افراد بی عرضه از طريق بازتوزيع منابع، دارای اثر معكوس در روند تكاملی جامعه است و بايد چنين عناصری را حذف كرد و بيرون انداخت. (شاكرين،1388: 297)
🔸 يقينا اين نوع عدالت فقط به تمرکز ثروت مربوط نمی گردد و تمرکز دانشگاه ها، و انواع توسعه ها را در يک نقطه در پی خواهد داشت. اين نوع عدالت يک نقطه از شهر را دارای چندين مدرسه، بيمارستان، بازار، پارکينگ، پارک، فضای سبز و... خواهد کرد که هيچ شباهتی به نقطه ديگر همان شهر نداشته باشد.
برای مطالعه مقاله، لینک را لمس کنید
برای مطالعه قسمت اول این بخش ، لینک را لمس کنید
📚 مقاله معماری لیبرال(و نحوه ارتباط آن با معماری مدرن و پست مدرن ) | تولیدی واحد معماری و شهرسازی مصاف
#مبانی_نظری_معماری
#معماری_لیبرال
💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
1.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 یک نوع درب ریلی مناسب برای پارکینگ های کوچک
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
538K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 بدون دست شیشه تمیز کن
#تکنولوژی_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 فکر می کنید که فقط ما در دنیا سنتی هستیم؟
🔸 اصلا چنین نیست. غرب کاملا بر اساس سنت حرکت کرده است؛ حتی سنتی که «ویتروویوس» در یک قرن پیش از میلاد گذاشت، تا امروز ادامه پیدا کرده است؛ او گفته است: هر بنایی باید سه ویژگی داشته باشد: سودمند باشد یا کارکرد داشته باشد، مستحکم و پایدار باشد، و زیبا باشد. امروزه کسی را سراغ دارید که بگوید بنا نباید مستحکم و یا سودمند باشد؟ پس تا به اکنون این ویژگی ها وجود دارند. حتی معماری مدرن این دوره به سنت بدل شده است و بسیاری از معماران از روی سنت «لوکوربوزیه» کار می کنند.
✍️ محمدرضا حائری
#مبانی_نظری_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari