فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 شگفتیهای شهر سوخته
#هنر_نزد_ایرانیان_است
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 ضوابط و قواعد راهها - بخش هفتم
➖ دستهی هفتم؛
روایات وارده در مورد حق تطرّق یا حق عبور:
🔸 کلینی به سند صحیح روایت میکند؛ منصور بن حازم گفت: به امام صادق علیهالسلام گفتم: خانهای که چند تن در آن شریک بودند آن را تقسیم کردند و هر يک بخشی را گرفت و ساخت و در وسط زمین میدانی را به عنوان رهگذر قرار دادند، شخصی آمد و سهم بعضی از آنان را خرید آیا میتواند چنین کند؟ فرمود: آری، لکن (با توجه به اینکه در میدانی که رهگذر است حقی ندارد) درب خانهی خود را از این رهگذر میبندد و دربی برای خود به رهگذر عمومی باز میکند يا از بام خانه راهی به رهگذر عمومی برای خود باز میکند و دربی که در میدان میانه خانهها باز بوده است میبندد پس هرگاه آن کس که مالک آن زمینی است که میان زمین هاست و رهگذر شده خواست آن را بفروشد صاحبان خانههایی که دور و بر آن میدان قرار دارند احق به خریدن آن هستند وگرنه چنانچه خریدار آن خانه نتواند دربی به رهگذر عمومی باز کند و راه خانهی او منحصر در گذر از آن میدان است «وَ إِلا فَهُوَ طَرِيقُهُ يَجِيءُ حَتَّى يَجْلِسَ عَلَى ذَلِكَ الْبَاب» آن میدان راه اوست میتواند از آن بگذرد و به درب خانه بیاید تا درب خانهی خود بنشیند (وسائل الشیعه، ج۲۵، ص۳۹۹).
🔸 ظاهراً عبارت «وَ إِلا فَهُوَ طَرِيقُهُ يَجِيءُ حَتَّى يَجْلِسَ عَلَى ذَلِكَ الْبَاب»؛ «وگرنه آن میدان راه اوست میتواند از آن بگذرد و به درب خانه بیاید تا درب خانهی خود بنشیند»، بر حق عبور صاحب قطعه زمین خریداری شده دلالت دارد.
📚 فقه عمران شهری، آیت الله اراکی | ج ۱ | ص ۱۰۴-۱۰۶
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔶 تغییر الگوی مسکن = تغییر الگوی رفتاری
🔸در دوره معاصـر بخـصوص دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی، به دلایل شرایط اقتصادی، تغییراتی در الگوی مسکن قشر وسیعی از مـردم ایران پدید آمد. به دلیل نیاز به مسکن از یک طرف و عـدم تمكـن مـالی قشر وسیعی از مردم از طرف دیگر، واحـدهای آپارتمانی ۵۰ ـ ۶۰ متری در سطح وسیعی ساخته شد.
🔸این مساحت کوچک قاعدتاً نمیتواند برای خانوادههای با جمعیت سه یا چهار نفر به بالا مناسب باشد. این مسکن کوچک حتی برای زندگی یک خانواده دو نفره نیز مناسب نیست و مردم از روی ناچاری به آن پناه آوردهاند. در چنین خانهای چگونه میتوان چندین مهمان را جای داد؟
بنابراین ساکنین آنها به تغییر در نوع رفتار خود در رابطه با مهمان اقدام میکنند و رفته رفتـه به جـای «مهمـان نـوازی»، رفتـار «مهمان گریزی» رایج میشود. (سیری در مبانی نظری معماری، غلامحسین معماریان، ص۳۸۵_۳۸۶)
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 واکنش دکتر مرتضی نیکفطرت به مسابقه طراحی برجهای سولاریس
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 روش نصب جرثقیل برجی یا تاور کرین یا پارامتری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 برش چوب با دقت یک میلیمتر
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📸 بازار سنتی کاشان
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 ضوابط و قواعد راهها - بخش هشتم
➖ دستهی هشتم؛
روایات دال بر مطلوبیت وسعت راهها به ویژه راههای اصلی:
۱. شیخ مفید در ارشاد روایت میکند؛
ابوبصیر از امام باقر علیهالسلام روایت میکند فرمود:
آنگاه که قائم عجلالله قیام کند سوی کوفه میآید و در آن چهار مسجد را ویران میکند و هر مسجدی که در روی زمین دیوار شب برآمدگی به سوی راه داشته باشد آن را ویران میکند و دیوار مساجد را صاف و بدون برآمدگی میکند و راه اصلی را توسعه میدهد و هر برآمدگی به سوی راه را در ساختمانها برمیدارد و آبریزگاهها و ناودانهایی که به سوی راهها باز شده باشند میبندد، پس هیچ بدعتی را رها نمیکند مگر آنکه نابود کند و هیچ سنتی را رها نمیکند مگر آنکه آن را برپا کند (الإرشاد، ج۲، ص۳۸۵).
🔸 از این روایت مطلوبیت شرعی وسعت راههای اصلی استفاده میشود و اجمالاً مطلوبیت شرعی وسعت همهی راهها استفاده میشود؛ زیرا تنگی راه مهمترین مزاحم عابرین است.
۲. شیخ طوسی روایت میکند؛
راوی گفت: به امام صادق علیهالسلام گفتم: آیا بخشی از رهگذر وسیعی را میتوان گرفت اگر آسیبی به راه نمیزند؟ فرمود: نه (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۳۷۸).
🔸 نهی وارد در روایت، به گرفتن مقداری از طریق، با توجه به عدم ضرر آن به راه و به عبور و مرور مردم، بر مطلوبیت شرعی وسعت طریق دلالت دارد، بنابراین محبوبیت وسعت طریق نه به لحاظ ضرر تنگ بودن راه است، بلکه به لحاظ مطلوبیت وسعت طریق از نظر شارع مقدس است.
📚 فقه عمران شهری، آیت الله اراکی | ج ۱ | ص ۱۰۶-۱۰۷
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف در:
تلگرام | ایتا | توییتر | اینستاگرام
🔹استاندارد طراحی "در" برای معلولین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 حمام صفویه نیاسر
🔸نحوه انتقال آب به داخل این حمام:
آب از آبشار به وسیله کولهای گلی(آبراه های گلی) به هشت گوش داخل میشود و از آنجا به داخل حمام هدایت میشود و از این قسمت به کل حمام انتقال پیدا میکند.
🔸آب آشامیدنی نیز از طریق کولهای جداگانه به داخل حمام هدایت میشده که میتوان آثار به جا مانده از آن را مشاهده کرد. سوخت حمام صفویه نیاسر هیزم بوده که آن را از درختهای اطراف شهر تهیه میکردند.
🔸در فضای میانی گرمخانه چهار ستون هشت ضلعی آجری قرار گرفته است. در وسط طاق میانی گرمخانه نورگیرهای بزرگ و در طاقهای اطراف نورگیرهای کوچکتری ساخته شده است.این نورگیرها کار تهویه و روشنایی را انجام میدهند.در قسمت وسط دیوار جنوبی دودکش قرار دارد که عمدتاً متصل به گربهرویی میباشد که از خزینه شروع شده و به آنجا میرسد.
🔸گربهروها معمولاً وظیفه گرم کردن کف گرمخانه و فضای حمام و همچنین انتقال دود به بیرون را داشته است.درکنار دیوار غربی شاهد حوض هشت ضلعی غیر منتظم هستیم و در ضلع شمالی آن خزینه قرار گرفته است.معماری سربینه هشت ضلعی غیر منتظم است.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 تولید اتوبوسهای برقی در ایران
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔘 خلاقیت در دکوراسیونداخلی
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
زیر آسمان زیبای خدا
شهری است پر از کوچه بن بست
و پر از خانه و مسجد،
ته بن بستی در این شهر
زیر گلدستهی انوار خدا
خانهای هست
که در آن
عطر لبخند هماره جاری است
#رد_پای_شعر_در_معماری
✍️ علی صمدی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
وقتی میخواستی تک تیرانداز بشی،
ولی در نهایت مهندس نقشهبردار میشی😅
#طنز_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari