⭕️چگونه یک ساختار انقدر میتواند ناکارآمد باشد؟
🔻از اهداف پایه و اصلی دانشگاه، تربیت دانشجو برای بازار کار در رشتههای مختلف است، چه رشتههایی که در حوزه علوم انسانی هستند و چه رشتههای فنی و مهندسی و غیره.
🔻معماری و شهرسازی به عنوان رشتهای که هم مبانی تئوریک در آن مهم است و هم مباحث عملی و اجرایی و باید یک فردی که وارد دانشگاه میشود در یکی از حوزههای ذکر شده حرفهای شده و بتواند کار کند. ولی ما شاهد هستیم که دانشجویان فارغالتحصیل در این رشتهها نه به عنوان یک تئوریسینی که در حوزه نظری حرف برای گفتن دارند هستند و نه به عنوان یک نیروی حرفهای برای کار در دفاتر معماری و اجرا ساختمان و شهرسازی قابل اعتماد هستند.
🔻حال این دانشجویان چگونه وارد بازار کار میشوند؟ آیا باید در دانشگاهی دیگر تحصیل کنند، پس ۷ سالی که در رشته تخصصی خود در مدرسه و دانشگاه تحصیل کردهاند و لیسانس گرفتهاند برای چه بوده است؟
🔻پاسخ مشخص است باید پکیجهای اساتید و مجموعههای آموزشی مختلف را خریداری کنند، باید در دفاتر معماری سالها بدون حقوق به کارآموزی مشغول شوند، تا شاید روزی خودشان بتوانند معمار شوند.
🔻بله این تراژدی عجیب دانشگاههای ماست، دانشگاهها به قدری از فضای حقیقی و بازار کار فاصله گرفتهاند که امروز فارغالتحصیل دانشکدههای معماری و شهرسازی انگار هیچ چیزی برای وارد شدن به بازار کار ندارند.
و دانشجویی که باید از جیب خود خرج کند و در فضایی که اساتید گوناگون به اسمهای مختلفی در حال چاپیدن دانشجو هستند دل به دریا بزند و از اول شروع به یادگیری کند.
⭕️ این چگونه دانشگاهیست که فارغالتحصیلانش باید بعد از فارغالتحصیلی تازه شروع به یادگیری ابتدائیات معماری اعم از ضوابط طراحی، نرمافزار، اصول طراحی، مصالح شناسی و... کنند؟
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تهران به رشت بدون ترافیک؛ کلی استوری آهنگ و شوخی و.. حتی یک نفرم از دولت تشکر نکرد؛ ۲۵۰۰ میلیارد تومن پول ریخته شد پای این پروژه؛ انتقاد جای خودش، تشکر جای خودش، آقای دولت دمت گرم
#آزادراه_رشت_تهران
🖥«یاسر آقایی»
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگی چیست؟ 😍
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🟧 پیرنشین، نماد معمارانهٔ احترام به انسانها و نوعدوستی
🔻«پیرنشین» یا «شیخنشین» نام عنصری در معماری سنتی ایران است که معمولاً در کنار ورودی خانهها به صورت جفت (روبهروی هم و در دو طرف درب ورودی) یافت میشود.
کریمی میگوید: «این عنصر در واقع نمودی از احترام انسانها به همدیگر است که در قالب معمارانه جلوه کرده است. اما وقتی جهانبینی و نگاه انسانها به همدیگر از نگاه الهی به نگاه لیبرال یا همان نگاه تفردگرایی و خودبینی تبدیل میشود، دیگر نمیتوان انتظار تکریم و احترام به همسایگان را داشت. چه رسد به اینکه آنقدر این احترام مهم تلقی شود که از قالب انسانی به قالب معماری کشیده شود».
🔹عمر پیرنشینها چه زمانی به اتمام رسید؟ پاسخ روشن است؛ همان وقت که احترام انسانها به همدیگر تمام شد.
🔻به بیان کریمی، تفردگرایی و مکتب لیبرال یعنی سخنی جز سخن «من» وجود ندارد. بنابراین از دیدگاه لیبرالها خوبی و بدی را نیز «من» تعیین میکنم؛ و نه حتی ما! این نگاه از اساس با وجود خدا در تضاد است. چون اگر خدا یعنی «امر والا» را باور داشته باشیم، به این معناست که پذیرفتهایم جز من شخص مهمتری وجود دارد. پس او باید تعیینکنندهٔ خوبی و بدی باشد. تعیین خوبی و بدی از سمت خدا دقیقاً متناظر با تعیین پاداش و جزا یعنی معاد است. چون خوبی و بدی بیمعناست اگر پاداشی برای آن تعیین نشده باشد.
📎 مشاهده گزارش کامل در خبرگزاری فارس
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آبگرفتگی خیابانهای اهواز
🔹بارش باران در اهواز مثل همیشه موجب آبگرفتگی خیابانها و محلات شهر شد.
🔹نبود پروژۀ دفع آبهای سطحی یکی از دلایل تکرار این معضل است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🟧 رویکرد لیبرال جایی بین ایرانیان نداشت
🔻ایرانیان که از دیرباز در جهان به یکتاپرستی معروف بودند، رویکرد ضدلیبرال هم در بین آنان یافت میشد. از همین منظر، احترام به همسایگان را امری الهی و واجب میپنداشتند. پس از ورود اسلام به ایران نیز این امر مهم، جایگاه والاتری به خود گرفت. چون خدمت به خلق یک عبادت محسوب میشد و از جایگاه مهمی در آموزههای دینی برخوردار بود. کریمی با این مقدمه میگوید: «مثلاً در روایات اسلامی آمده بهترین مردم کسی است که نفع او به مردم بیشتر از دیگران باشد و بدترین مردم کسی است که خیرش به دیگران نمیرسد. پس مسألهٔ احترام به همسایه و خدمت به خلق هر روز پررنگ و پررنگتر میشد.».
🔶 احترام به همسایه بهخاطر خدا
🔻کریمی با بیان این نکات به این موضوع میرسد که هدف ایرانیان از احترام و خدمت به همسایه، کسب رضایت خدا بوده است: «با اندکی تأمل و مطالعه به این حقیقت مهم میرسیم که احترام به همسایه در دنیای یکتاپرستی و اسلام اگر بهخاطر خود همسایه باشد، پاداشی نزد خداوند ندارد. بلکه شرک هم محسوب میشود. چون این کار برای خدا نبوده و هر کاری برای خدا نباشد، شرک تلقی میشود. پس احترام به همسایه، با نگاهی الهی و بدون چشمداشت و فقط برای شادی و رضای خداوند انجام میشده است. ایرانیان برای شادی و رضایت الهی از هر فرصتی استفاده میکردند و حتی آن را در قالب معماری نیز وارد میکردند.».
مشاهده گزارش کامل در خبرگزاری فارس
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 آیا مشکل روستاها زمین رایگان است که دولت روی این موضوع تمرکز کرده؟
🔻یکی از مواردی که دولت روی آن موضوع پافشاری میکند عرضه زمین رایگان در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت و مهاجرت معکوس به روستاها است.
🔹حقیقتا آیا دلیل اصلی مهاجرت از روستا زمین و مسکن است؟
🔻همه ما میدانیم که قیمت زمین در روستاها خیلیخیلی پایین تر از شهرها و علیالخصوص کلانشهرهاست، یعنی عملا در روستاها هزینه زمین نزدیک به صفر است و همچنین بدلیل وجود نیروی کار هزینه ساختوساز هم خیلی پایینتر از شهرها میباشد. پس طرح دولت در این باره آب در هاون کوبیدن است.
🔻تسهیلات ساخت مسکن برای روستائیان نیاز است و باید انجام گیرد ولی دلیل مهاجرتشان نبود مسکن نیست، بلکه نبود شغل و امکانات رفاهی است.
🔻ما بسیار دیدهایم کسانی را که در شهر سکونت میکنند و یک خانه هم در روستا دارند و آن را برای تفریح و خوشگذرانی استفاده میکنند، یعنی میتوان گفت داشتن خانه در روستا دلیلی برای بازگشت به روستا نیست.
🔻وقتی یک روستایی میبیند برای داشتن امکانات بهداشتی، آموزشی، ورزشی، رفاهی و... باید به شهر رجوع کند چرا نباید به این فکر بیافتد که محل سکونت خود را نیز به شهر ببرد؟
وقتی یک روستایی در ذهن برخی مسئولان و مردم و فیلمهای ما نماد عقبماندگی، بیسوادی، بیفرهنگ بودن است چرا نباید به مهاجرت فکر کند؟
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🟧انتقال پایتخت حلقه گم شده مهاجرت معکوس!
🔹یکی از بحثهایی که همیشه در کشور مطرح میشود طرحهای توانمندسازی شهرستانها و روستائیان برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها است، که تا به امروز هم موفقیت خاصی حاصل نشده و سرعت مهاجرت به کلانشهرها ثابت بوده است. حال راه چاره چیست، چرا این اتفاق نمیافتد؟
🔹برای اینکه این هدف مهم به ثمر برسد باید از کلانشهرها تمرکززدایی شود، یعنی باید تمرکز از روی کلانشهرها و علیالخصوص تهران برداشته شده و معطوف به روستاها شود، این مهم اتفاق نمیافتد مگر با توجه به پتانسیلهای شهرها و روستاهای مختلف کشور.
🔹وقتی در کشور ما همهی اتفاقات مهم در پایتخت میافتد و عملا ایران یعنی تهران، پس هیچ وقت نمیتوان انتظار مهاجرت معکوس داشت، اولین قدم انتقال پایتخت و چند پایتختی شدن کشور است، یعنی باید تمرکز از تهران برداشته شود.
🔹دومین موضوع شناخت پتانسیلهای شهرهای مختلف و بها دادن به آنها است. بدین صورت که مثلا ما باید در نوارهای ساحلی کشورمان بیشترین سکونت و شهرها را داشته باشیم ولی متأسفانه اینگونه نیست، چند درصد جمعیت ما در نوار شمالی خلیج فارس و نوار جنوبی دریای مازندران(خزر) ساکن هستند؟
🔹همچنین باید شهرهایی که پتانسیل کشاورزی و کار تولیدی دارند شناسایی شده و بهرهبرداری صورت گیرد، مثل آذربایجان، کردستان، خوزستان و...
🔸یعنی باید یک انقلابی در نوع نگاه و تمرکز به شهرستانها صورت گیرد، وگرنه تا زمانی که همهی نگاهها و اتفاقات معطوف به تهران است همین آش است و همین کاسه.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ایران عزیز از شمال تا جنوب...
🔸هر چقدر که در این تمدن بیشتر مطالعه میکنیم بیشتر عاشقش میشویم، وجب به وجب ایران عزیزمان متمدن هستند
با اینکه همیشه مورد آماج حملات دشمنان بودهاند ولی هویتشان را سعی کردهاند حفظ کنند و این هویت در آثار معماری بجای مانده کاملا مشهود است. شاید بدترین زمان هویتی این کشور دوران قاجار و پهلوی بوده است که حاکمان اعتقادی به هویت ملی و دینی کشور نداشتند و کشور را مقابل نفوذ فرهنگ بیگانه تنها گذاشتند.
🔸امروز این تمدن به دست ما رسیده و ما باید از آن حفاظت کنیم، همانگونه که حفظ مرزهای جغرافیایی مهم است حفظ مرزهای هویتی به مراتب مهمتر است، معماری یکی از ارکان اصلی هویتی کشورمان است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زنجیرهایها فروریختن پل بالتیمور را پوشش دهند!
🔹از رسانههای مکتوب و برخط زنجیرهای اصلاحطلب تقاضامندیم بهسبک معمولشان که بهازای کوچکترین اتفاق غیرمترقبه در ایران، لجنپراکنیهایشان در حد تیتر اول و عکس جلد آغاز میشود، درمورد فروریختن مفتضحانه پل بالتیمور، مطالبی در جهت تضعیف ابرقدرتبودن ایالات متحده منتشر کنند.
✍️ احسان رستگار
پ.ن. اگر ایران بود کل پیمانکاران و شرکتهای پلسازی، شهرداری، نظاممهندسی، وزارت راه، کشتیرانی، ملوانان، تولیدکنندگان فولا، جوشکاران و هرکسی که ذرهای در این اتفاق دخالت داشت بیکفایت محسوب میشد و کشورمان بدبختترین کشور جهان بود.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 تفاوت زیبایی و تجملگرایی
🔸 عوامل درونی پیدایش و گسترش معماری تجملگرا، حُب دنیا، تکبر، تکاثر و تفاخر طلبی است. در معماری قرآنی بر ساده زیستی و بیآلایشی و بیپیرایگی تأکید شده، زیرا موجب آسودگی ارتباطات اجتماعی به خصوص صله رحم میگردد و برعکس معماری تجملگرا موجب کمرنگ شدن فرهنگ صلهرحم در جامعه میشود.
🔸 زیبایی که برآمده از عدل میباشد، در واقع بدین معناست که هر عنصر و اِلمانی در جای خود قرار بگیرد. عدهای زیبایی را با تجملات اشتباه میگیرند که این برخلاف زیبایی میباشد!
🔸قرآن کریم، معماری فرعونی و قارونی و اطرافیان آنها را گرایش به تجملگرایی بد و تزئین شیطانی برای گمراه کردن مردم دانسته است.
🔸در معماری اسلامی بر وجود عناصری همچون نور، رنگ، خط و اشکال هندسی برای زیبایی آفرینی تأکید شده است. در متون روایی آمده است که همه اطراف اتاق امام صادق علیهالسلام، مزین به آیةالکرسی بوده و در سمت قبله و مکان عبادت آن حضرت نیز از آیات قرآن استفاده شده بود. اسلام از زیبایی و زینت متعارف که با موازین شرعی مطابقت داشته باشد، استقبال میکند. اما این به معنای تجملات نیست و تبرجگرایی که در واقع بهمعنی برج شدن و خودنمایی است به دور از زیبایی واقعی است.
🔸 قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: ... فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ يَرَى عَلَيْهِ أَثَرَهَا قِيلَ وَ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ يُطَيِّبُ رِيحَهُ وَ يُحْسِنُ دَارَهُ وَ يَكْنُسُ أَفْنِيَتَهُ حَتَّى إِنَّ اَلسِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ اَلشَّمْسِ يَنْفِي اَلْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي اَلرِّزْقِ. (بحارالأنوار، ج۷۶، ص۳۰۰)
🔸 امام صادق عليه السّلام فرمود: ...خداوند عز و جل چون نعمتى به بنده دهد دوست دارد اثرش را در او ببيند، گفته شد، چگونه؟ فرمود: جامه خوب و پاكيزه، بوى خوش و خانهی خوب و گَرد خانه را جاروب كند، چراغ را پيش از غروب خورشيد روشن كند كه فقر را ببرد و روزى را بيفزايد. (بحارالأنوار، ترجمه کمرهای، ج ۱، ص ۱۱۱)
🔸 هر چه مسکن و خانه تزئین شود، تجملات و تشریفات آن افزون گردد، انسان میل بیشتری به مادیات پیدا میکند و از معنویات دور خواهد شد. امروزه خانهها با انواع ظروف تجمّلی بلااستفاده که باعث دنیاگرایی اهل خانه و حسرت و آه دیگران میشود، تزئین میگردند؛ دکورها، ویترینها و کمدهای مملوّ از وسایل تزئینی، زینتی، مجسمهها و ... که مخالف صریح سبک زندگی اسلامی میباشند و در راستای سبک زندگی غربی هستند.
#زیبایی_شناسی
#معماری_اسلامی_ایرانی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
هدایت شده از موسسه مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 صحبتهای مهم استاد #رائفی_پور پیرامون حواشی اخیر و تهمتهای مطرح شده درباره توهین به علما
◼️ برای دفاع از حریم علما قطعا برخورد قانونی و حقوقی با عوامل منتشر کننده این دروغها و تهمتها انجام میگیرد.
🗓 فروردین ۱۴۰۳
✅ کانال رسمی استاد رائفیپور و موسسه مصاف👇
🆔 @Masaf
🔶 تابش و روشنایی و رابطه آن با راحتی و آسایش
🔸 امروزه ارزش نور روز شناخته شده است، پژوهشهای انجام شده نه تنها تأثیر قابل ملاحظه نور را بر سیستم بصری، بلکه نقش مثبت آن بر سلامت جسمی و روانی افراد و نیز افزایش کارایی آنان را نشان میدهد.
🔸 نور روز بر ساکنان فضا هم به طور محسوس و هم غیرمحسوس تاثیر میگذارد، نور ریتمی طبیعی برای تشخیص زمان روز و فصول، همچنین محرکی بیولوژیکی برای هورمونهای تنظیم کنندهی سیستمهای بدن، فراهم میکند. نور روز با تأثیر بر چرخه سیرکادین، سبب تنظیم عملکردهای فیزیولوژیک مانند؛ خواب، گوارش، هوشیاری افسردگی و سلامت عمومی میشود.
🔸 عوامل مهم ایجاد یک محیط شفابخش در رابطه با نور شامل؛ جهتگیری صحیح ساختمان، شکل و ایجاد مناسب پنجرهها، کنترل تابش خیرهکننده، تعیین مقدار مناسب نور روز، تشعشع رنگ و درجه حرارت و تعادل بین نور الکتریکی و روشنایی روز است.
🔸 جهتگیری صحیح ساختمان یکی دیگر از عوامل موثر بر سلامتی ساختمان است. جهتگیری ساختمان سایر جنبههای کالبدی را تحت تأثیر قرار میدهد. جهتگیری ساختمان به طور مستقیم بر طراحی پنجرهها تأثیر میگذارد و طراحی پنجره نیز بر کیفیت نور روشنایی روز و دید بصری به خارج، موثر است. در عین حالی که توجه به این دو عامل در ایجاد محیطی پایدار و شفا بخش مهم است. در طراحی، شکل مناسب پنجرهها نیز بر سلامت تأثیرگذار است. در رابطه با طراحی یک محیط شفابخش با نور پنجره دارای اهمیت بسیاری است. در طراحی مناسب و درخور پنجره، باید ملاحظات معماری زیست محیطی و فرهنگی را نیز در نظر گرفت.
🔸 در مطالعه در یک اتاق بستری چهار تخته در مالزی، دو نوع مکانیابی برای پنجره اتخاذ شد. اول پنجرههای به صورت متقارن و متعادل؛ یعنی دو قاب پنجره در دو طرف و نزدیک به دیوار کناری به همراه یک دیوار وسطی متقارن. گروه دوم؛ چهار قاب پنجره در وسط به صورت متمرکز قرار داشت. که نور و دید در نوع اول از رضایت بیشتری برخوردار بود. جنبه دیگر توان توزیع نور بود که نتیجه مطالعات نشان داد پنجره نوع اول ارجح است. از این جهت محاسبه نور روز و تعیین محل مناسب پنجرهها واجد ارزش است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔷️ چند نمونه از تاییدات رهبر معظم انقلاب درباره مفهوم شهر اسلامی و معماری اسلامی
🔹”شوراهای شهر در فعالیتهای خود به مختصات شهر اسلامی توجه کرده و خدمات شهری را در جهت تأمین این مقصود به کار گیرند و به خصوص به معماری و شهرسازی متناسب با حیات طیبهی اسلامی به طور کامل توجه کنند. در شهر اسلامی، عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و صفای طبیعی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد” (۸ اردیبهشت ۱۳۷۸).
🔹” آنچه را که من تأکید میکنم، معماری و شهرسازی قم است. امروز کارهای بزرگی در قم دارد انجام میگیرد، ساخت و سازهایی انجام میگیرد؛ حتماً در این معماریها باید ملاحظه کنند که معمارى اسلامی باشد؛ نمادهای انقلاب در این شهر، در معماریها مشاهده شود؛ چون اینجا شهر اسلام و شهر انقلاب است“ (۲۷ مهر ۱۳۸۹).
🔹 "حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدیترین مسائل خود بدانند" (۲۳ دی ۱۳۹۲).
🔹 "علیالظاهر اروپاییها در زمینهی حفظ نشانهها و یادگارهای تاریخیشان پیشقدم هستند و خیلی به آن اهمیت میدهند؛ خانهی فلانکس، زادگاه فلان دانشمند، محل تدریس فلان استاد، ساختمانهای یادگاری قدیمی. البته اینها را باید حفظ کرد و اینها چیزهای لازمی است؛ اما شاید از این مهمتر، یا به همین اندازه اهمیت، مسألهی فضای شهری است و تجلیِ معماری اسلامی" (۱۷ مرداد ۱۳۸۴).
#معماری_اسلامی
#شهرسازی_اسلامی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔴 دلدادگان علوم غربی باید مقابل هرچیزی که رنگ و بوی اسلامی و ایرانی دارد بایستند!
🔻 ایران عزیزمان تمدنی هزاران ساله دارد و مردم ایران مردمی هستند که هزاران سال زندگی متمدنانه داشتهاند، شاید ایراداتی بوده است ولی در مقایسه با تمدنهای دیگر خیلی قابل دفاعتر است.
🔻 با ورود اسلام به ایران و پذیرش آن توسط مردم، درهای جدیدی بر روی این مردم باز شده و بزرگان زیادی در علوم مختلف تربیت شدند، ریاضیدانان، منجمان، شاعران، عالمان، فیلسوفان و... بزرگی در ایران رشد کرده و موجب رشد علم در جهان شدند.
🔻 دین مبین اسلام به عنوان یک برنامه زندگی برای لحظه به لحظه و جای جای زندگی یک انسان برنامه ارائه کرده است و این موضوع نص صحیح قرآن و روایات است. قرآن كتابى جامع براى بيان همه نيازهاى جامعه است. «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ»
🔻 حال اینکه بعضی افراد ورود دین اسلام در بعضی از علوم را نمیخواهند بپذیرند و آن را رد میکنند باید جواب این آیه قرآن را بدهند.
البته در زمان انقلاب خیلیها به امام خمینی هم میگفتند که نباید در سیاست و حکومت دخالت کند، ولی امام خمینی مقابل آنان ایستاده و فرمودند سیاست ما عین دیانت ماست.
🔻 شهرسازی و معماری بهعنوان ظرف زندگی مورد توجه اسلام بوده و یکی از علومی است که بسیار در سبک زندگی انسانها تاثیر میگذارد و اگر مسلمانان بخواهند سبک زندگی اسلامی داشته باشند باید شهرسازی و معماری اسلامی داشته باشند.
اینکه برخی از عزیزان به این موضوعات توجهی ندارند، دلیلی بر نبودن آن نیست.
#معماری_اسلامی_ایرانی
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶انتقاد آیتالله سبحانی از وضعیت شهرسازی در دیدار نوروزی با استاندار قم
👤 حضرت آیتالله سبحانی در سخنان خود با انتقاد از وضعیت ساختمانسازی در شهر قم، عنوان کرد: این روزها شاهد انبوهسازی آپارتمان در قم هستیم، نکته قابل توجه این است که ساختمان سازی نباید به صورت کامل به سمت آپارتمانسازی برود بلکه باید ویلاییسازی هم در دستور کار باشد.
#ویلایی_سازی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️حرمتش واجب است در دو جهان
هرکه در فکر احترام علی ست ♥️
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔷️ فقط ۱ درصد زمینهای مسکونی کشور را ساختهایم
🔹️ در حالی که ساخت خانه برای مردم، وظیفهٔ دولت است و زمین و مصالح ساختمانسازی لازم هم در اختیار دولت هست، هر روز بر تعداد مستأجران خانههای کوچک افزوده میشود. چرا؟!
🔹️ از مدل حکومتی مولا علی علیهالسلام زیاد شنیدهایم. اما نتیجهٔ آن را خود حضرت در روایتی نقل کردهاند «در کوفه همه زندگی مناسب دارند: صاحبان پایینترین شغلها هم نان گندم میخورند، خانه و سرپناه دارند، و از آب گوارا (فرات) مینوشند.» (بحارالانوار، ج۴۰، ص۳۲۷). اما در آن دوره، با وضعیت اسفبار جامعه و حکومتی که به دست ایشان رسیده بود، چطور چنین امری محقق شد؟
📌 مشاهده مشروح گزارش در لینک زیر https://farsnews.ir/MinaForghani/1711873918264814918
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
⭕️ چرا گفتن معماری اسلامی وجود ندارد، حرف غیر علمی و غیر عقلی و غیر دینی است؟
🔸جناب لنکرانی فرمودند: معماری و شهرسازی اسلامی وجود ندارد یعنى ديتيل فنی و ابعاد و اندازه و تعداد نداریم.
🔸 واقعا جای تعجب است! كدام یک از نظریه پردازان مکاتب از مسائل فنی و ديتيل و ابعاد اندازه معماری و شهرسازی سخن گفته اند؟
🔻اگر اینطور باشد؛ افلاطون و دکارت یعنی آفریدگاران مكتب مدرنيته نیز از مسائل فنی معماری سخن نگفتند، لذا معماری مدرن وجود ندارد.
🔻هايدگر یعنی خالق مکتب پست مدرن نیز از مسائل فنی تخصصی معماری و شهرسازی سخن به میان نياورده لذا معماری و شهرسازی پست مدرن نیز وجود ندارد!
🔻ژاک دریدا صاحب مكتب دیکانستراکشن نیز از مسائل فنی و تخصصی معماری صحبتی نکرده لذا معماری و شهرسازی دیکانستراکشن نیز وجود ندارد!
🔸اما جدا از این مطالب باید بدانید که حتی برخی از مطالب تخصصی اعداد و ارقام و تعداد نیز در آیات و روايات مطرح شده که جناب لنکرانی احتمالا بی اطلاع از آن هستند!
🔸باید بدانید معماران هستند که از مسائل تخصصی فلسفه معماری را تبدیل به معماری و شهرسازی میکنند نه صاحبان مكاتب و فلسفه
🔸بطور مثال
آیا میدانستید اسلام در مورد متريال كف صحبت نموده ؟
آیا میدانستید اسلام در مورد ارتفاع سقف صحبت نموده؟
آیا میدانستید اسلام در مورد ارتفاع جانپناه صحبت نموده ؟
آيا می دانستید اسلام در مورد ابعاد فضاها و فواصل کاربری ها از هم صحبت نموده؟
آیا میدانستید اسلام در مورد گچ کجا استفاده کنید در طراحی صحبت نموده؟
آیا میدانستید اسلام در مورد هندسه صحبت نموده ؟
آیا میدانستید اسلام درباره عرض خیابان های فرعی و اصلی صحبت کرده؟
آیا میدانستید اسلام درباره بیرون زدگی بناها و بالکن صحبت کرده؟
آیا میدانستید اسلام در مورد نوع کاربری ها و انواع دسته ریز فضاها صحبت نموده ؟
آیا میدانستید اسلام در مورد تعداد و نوع مساجد هر شهر صحبت نموده ؟
🔸این مطالب تخصصی معماری بسته به شرایط زمان میتواند متفاوت شود و انتظاری هم از صاحبان مکاتب نیست که راجب این جزئیات صحبت نمایند ولی جناب لنکرانی باید بدانند دقیقا مطالبی که ایشان فرمودند در آیات و روایت موجود بود.
👤 رهبر انقلاب: شوراهای شهر در فعالیتهای خود به مختصات شهر اسلامی توجه کرده و خدمات شهری را در جهت تأمین این مقصود به کار گیرند و به خصوص به معماری و شهرسازی متناسب با حیات طیبهی اسلامی به طور کامل توجه کنند. در شهر اسلامی، عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و صفای طبیعی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 رویکرد لیبرال جایی بین ایرانیان نداشت
🔹ایرانیان که از دیرباز در جهان به یکتاپرستی معروف بودند، رویکرد ضدلیبرال هم در بین آنان یافت میشد. از همین منظر، احترام به همسایگان را امری الهی و واجب میپنداشتند. پس از ورود اسلام به ایران نیز این امر مهم، جایگاه والاتری به خود گرفت. چون خدمت به خلق یک عبادت محسوب میشد و از جایگاه مهمی در آموزههای دینی برخوردار بود. کریمی با این مقدمه میگوید: «مثلاً در روایات اسلامی آمده بهترین مردم کسی است که نفع او به مردم بیشتر از دیگران باشد و بدترین مردم کسی است که خیرش به دیگران نمیرسد. پس مسألهٔ احترام به همسایه و خدمت به خلق هر روز پررنگ و پررنگتر میشد».
🔶احترام به همسایه بهخاطر خدا
🔹کریمی با بیان این نکات به این موضوع میرسد که هدف ایرانیان از احترام و خدمت به همسایه، کسب رضایت خدا بوده است: «با اندکی تأمل و مطالعه به این حقیقت مهم میرسیم که احترام به همسایه در دنیای یکتاپرستی و اسلام اگر بهخاطر خود همسایه باشد، پاداشی نزد خداوند ندارد. بلکه شرک هم محسوب میشود. چون این کار برای خدا نبوده و هر کاری برای خدا نباشد، شرک تلقی میشود. پس احترام به همسایه، با نگاهی الهی و بدون چشمداشت و فقط برای شادی و رضای خداوند انجام میشده است. ایرانیان برای شادی و رضایت الهی از هر فرصتی استفاده میکردند و حتی آن را در قالب معماری نیز وارد میکردند».
📎 مشاهده گزارش کامل در خبرگزاری فارس
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید: بگذار فرزندت تا هفت سالگی به بازی بپردازد...... (حرعاملی، حسن بن علی، وسائل الشیعة، ج۲۱، ص۴۷۵، باب ۸۳ من ابواب احکام الاولاد، ح۴.)
🔸 پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آنچنان به بازی کودکان اهمیت میدادند که گهگاه به هنگاه سجده، نوه خردسالشان امام حسین (علیهالسّلام) بر پشت آن حضرت مینشست و...... (نسائی، احمد بن شعیب، سنن النسایی، ج۲، ص۲۲۹، باب۸۳ من کتاب التطبیق، ح۱۱۴۱).
🔸طبق گفته روانشناسان، کودکان باید با مادر و پدر و خواهر و برادر خود در کودکی بازی کنند و بردن کودکان به مهدکودک در سنین پایین اصلا درست نیست و در تربیت کودکان تاثیرات بسیار منفی میگذارد.
🔸حال آیا در خانههای کوچک امروزی بدون حیاط این امکان برای کودکان ما فراهم است؟ چرا برخی تمایلی به دیدن تاثیرات منفی خانههای کوچک بر بخشهای مختلف زندگی ندارند و هرروز خانههای مردم کوچکتر میشود.
آیا امکان اینکه مادر خانواده هرروز فرزند خود را برای بازی به یک مکان خاص در شهر ببرد هست؟ چرا خانه را میخواهند تبدیل به خوابگاه کنند؟
آیا تاثیر بسیار مخرب خالی نشدن هیجانات کودکان در بچگی را نمیدانند، یا برایشان مهم نیست؟
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
هنر_اسلامی_در_چالش_مفاهیم_معاصر_و_افق_های_جدید.pdf
867.2K
📄 عنوان: هنراسلامی در چالش مفاهیم معاصر و افق های جدید
✍️ نویسنده: محمدجواد مهدوی نژاد
🔸واژگان کلیدی: #هنراسلامی #هنرمقدس #قرآن #مسلمانان #هنرعربی #هنرانتزاعی_و_هندسی
💠 کتابخانه مجازی واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 https://t.me/Masaf_ArchLibrary
🔷 ساخت پیرنشین جلوی خانهها در راه خدا
🔻کریمی بهعنوان یکی از مهمترین نمودهای معمارانهٔ احترام انسانها به همدیگر، «پیرنشین» را مثال میزند که در جلوی ساختمانها طراحی میکردند: «مردم از پس آن، پول در نمیآوردند و فخر نمیفروختند. حتی نیت و نگاهشان آنقدر الهی بود که آن را زیبا طراحی و اجرا میکردند تا اگر همسایه و حتی غریبهای از کنار ساختمان عبور میکرد و میخواست لحظهای استراحت کند، با نگاه به اطراف پیرنشین حظ بصری هم ببرد تا صاحبخانه بیشتر رضایت الهی را کسب کرده باشد».
🔹رویکرد لیبرال، قاتل پیرنشینهای ایرانی
🔻اما در دنیای لیبرال، فرد هیچکس جز خودش را نهتنها مهم نمیداند، بلکه دیگران را مضر هم میداند. به همین خاطر میبینیم به گفتهٔ «برایان بری» در دنیای لیبرال «هدف آدمی در زندگی، بهدست آوردن خواستههای شخصی است و اگر بخواهد خود را فدای دیگران کند، آن هم به خاطر موجودی موهوم به نام «جامعه»، از این هدف منحرف شده است».
🔻در تفکر لیبرال فقط «من» مهم است. همه چیز حول محور «من» و برای تأمین خواستههای «من» است. دیگران هیچ جایگاهی در این تفکر ندارند.
📎 مشاهده گزارش کامل این مطلب
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
⭕️ راه اندازی بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست :
🔹این دولت از ابتدای شروع بکار، بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست راهاندازی کرده است.
🔹امسال با توجه به شعار سال و بیانات مقام معظم رهبری، کیفیسازی خانههای محیط زیست را مد نظر داریم که در حال انجام است.
🔹همچنین خانههای فنآور با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و مجموعه محیط زیست ارتباط خوبی دارند. در این حوزه پیشتاز هستیم و سعی میکنیم شعار سال را به نحو مطلوب محقق کنیم.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari